Terug Gemeenteraad

Tue 30/05/2023 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Algemeen

Afdeling Ondersteuning

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing. De volgende doorgevoerde wijzigingen hebben een positieve invloed op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en zijn een meerwaarde voor onze organisatie:
    In 2021:

    • De clustering van de acties zodat het aantal beheerde items daalde van 289 naar 93.
    • De vermindering van het aantal projectuitvoerders van 33 naar 18.
    • De invoering van een betere definitie van de scores.
    • De opname van de beschrijving van de risico’s.
    • De invoering van 4 risiconiveaus.
    • De invoering van een nieuw rapportage-format.

     In 2022:

    • De invoering van globale KPI.
    • De aanpassing van de frequentie van de rapportering van 3 maand naar 6 maand.

    Het systeem krijgt steeds de nodige aandacht en er wordt naar gestreefd dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking. Het organisatiebeheerssysteem is onderhevig aan continue bijsturing. Het draagt hierdoor actief bij aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering.

  • Het jaarverslag 2022 biedt een uitgebreid overzicht over de werking van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Het omvat een beschrijving alsook statistische gegevens betreffende de genomen initiatieven, acties en realisaties gedurende het jaar 2022.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van ILvA. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van ILvA van 20 juni 2023 goed. Raadslid Godelieve Dauw zal de stad vertegenwoordigen.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is aandeelhouder in de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 30 mei 2023 goed. Raadslid Jimmy Colman Villamayor zal de stad vertegenwoordigen.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van SOLVA. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van SOLVA van 14 juni 2023 goed. Raadslid Johan Quintelier zal de stad vertegenwoordigen.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep van 9 juni 2023 goed. Raadslid Sarah De Backer zal de stad vertegenwoordigen.

  • De Vlaamse overheid streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap. Het principe geldt dat samenwerking tussen gemeenten of OCMW’s voortaan maximaal binnen referentieregio’s moet vallen, en bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd.  Vlaanderen werd officieel opgesplitst in 15 regio’s, met Geraardsbergen als onderdeel van de ‘Denderregio’. De referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergem.

    De raad duidt raadslid Ann Stevens aan als vertegenwoordiger van de stad op de  de algemene vergadering tevens van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 22 juni 2023.

Afdeling Financiƫn

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In eerste instantie zullen aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform gebeuren door notarissen en vastgoedmakelaars. Agentschap Digitaal Vlaanderen zal een kost aanrekenen bovenop de retributie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform. Vanaf 1 januari 2024 moeten alle aanvragen verplicht gebeuren via het vastgoedinformatieplatform. De mogelijkheid zal dus nog bestaan om vastgoedinformatie rechtstreeks aan te vragen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Er wordt hiervoor een retributie gevraagd, gelijkaardig aan de retributie voor het aanvragen via het vastgoedinformatieplatform. De retributie bedraagt 50 euro per perceel en wordt jaarlijks geïndexeerd.

  • Digitaal Vlaanderen krijgt formeel de goedkeuring van de raad om aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Digitaal Vlaanderen wordt een verwerkersovereenkomst afgesloten om de verwerking van persoonsgegevens te regelen. Voor de vastgoedinformatie wordt een retributie aangerekend van 50 euro per perceel.

  • De raad keurt het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht 'Aanstellen sociaal secretariaat (full service) met implementatie van HRM-Software vanaf 1 januari 2024' goed.  De opdracht wordt gegund via openbare procedure en de lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 778 030,00 euro incl. btw voor vier dienstjaren.

  • De raad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 mei 2023, houdende de visering op eigen verantwoordelijkheid van de voorgenomen verbintenis voor de instap in de raamovereenkomst van de stad Brugge met Inetum-Realdolmen en Syntegro voor het tijdsregistratie- en planningsysteem vanaf 1 januari 2024.

  • De raad keurt het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht 'Kunstacademie. Restauratie voorgevel van de Sint-Machariuskapel' goed.  De opdracht wordt gegund via openbare procedure en de lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 154.615,24 euro, waarvan 134.863,43 euro subsidieerbaar aan 60%.

  • De raad wijzigt de beslissing van de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2023 betreffende  het 'Toekennen van de nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2023'. Er wordt geen  enkele toelage geschrapt. De toelagen die niet aan de nodige criteria voldoen worden vanaf heden gecategoriseerd onder "dienstverlening" of "werkingssubsidie". Geen enkele begunstigde uit de oorspronkelijke lijst  zal financiële gevolgen ondervinden door deze wijzigingen.

  • Het Lokaal Bestuur wenst het toezicht op de naleving van het parkeerreglement uit te besteden aan een private firma. De raad keurt het bestek 'concessieovereenkomst voor het beheer parkeren' goed. 

  • De tarieven voor de conformiteitsattesten worden bepaald in het algemene reglement voor het afleveren van vergunningen. Elke sociale huisvestingsmaatschappij is sinds 1 januari 2021 verplicht om te beschikken over een geldig conformiteitsattest voor al hun verhuurde of te huur gestelde woningen op het grondgebied Geraardsbergen. De sociale huisvestingsmaatschappijen verhuren een groot patrimonium en deze uitgave werd niet voorzien. Bijgevolg werd beslist om de sociale huisvestingsmaatschappij vrij te stellen van de retributie op de aanvraag van een conformiteitsattest. De sociale huisvestingsmaatschappijen hebben sindsdien de kans gekregen om hun patrimonium in orde te brengen, zodat een conformiteitsattest kan afgeleverd worden. De kostprijs voor een woningonderzoek is sterk gestegen voor het Lokaal Bestuur. Daarom zal aan de sociale huisvestingsmaatschappijen een retributie van respectievelijk 45 euro bij het afleveren van een conformiteitsattest en 90 euro bij het niet afleveren van een conformiteitsattest aangerekend worden.

Afdeling Ruimte

Afdeling Mens

  • Het Agentschap Integratie en Inburgering heeft de decretale rol gekregen om de lokale besturen te ondersteunen in de uitwerking van de acties van het Plan Samenleven. Ze stellen hiervoor 0,6 VTE ter beschikking voor de intergemeentelijke samenwerking tussen Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw. De ondersteuner van het Agentschap voor Integratie en Inburgering kan naar gelang de noden en in afstemming met de lokale besturen een adviserende, ondersteunende, organisatorische en/of uitvoerende rol opnemen bij de uitwerking, uitvoering, opvolging en verankering van de acties. Om gebruik te kunnen maken van deze (gratis) ondersteuning wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze overeenkomst loopt tot en met 30 september 2023 en kan jaarlijks verlengd worden zolang de middelen van Plan Samenleven lopen, tot en met 30 september 2025.

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen diende voor het plan samenleven een subsidieaanvraag in voor de acties 'actie 13 – in contact brengen met sport' en 'actie 24 – in contact brengen met cultuur'. Het concreet verder uitwerken van deze acties zal gebeuren door Habbekrats vzw via een samenwerkingsovereenkomst.

Kennisgevingen

Verslaggeving

Vragen

Besloten

Afdeling Ruimte

  • Het is aangewezen om een bijkomende medewerker aan te stellen als omgevingsambtenaar, zodat de groep van omgevingsambtenaren gezamenlijk voldoende kennis heeft van zowel ruimtelijke ordening als milieu. Dit is tevens van belang om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen verzekeren. De raad wijst een medewerker die een diploma heeft dat toegang geeft tot niveau A en die over meer dan 2 jaar relevante aantoonbare beroepswerkervaring beschikt aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar.


Publicaties