Terug
Gepubliceerd op 08/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 30/05/2023 - 20:00

Wijzigen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten 2023-2025.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
Afwezig: Guido De Lil, Raadslid
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen kunnen aanvragen;

Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen;

Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

Overwegende dat agentschap Digitaal Vlaanderen een kost zal aanrekenen bovenop de retributie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform;

Overwegende dat het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform in eerste instantie zal gebeuren door notarissen en vastgoedmakelaars; dat vanaf 1 januari 2024 alle aanvragen verplicht moeten gebeuren via het vastgoedinformatieplatform;

Overwegende dat bijgevolg nog de mogelijkheid zal bestaan om vastgoedinformatie rechtstreeks aan te vragen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen; dat het aangewezen is om hiervoor een retributie te vragen, gelijkaardig aan de retributie voor aanvragen via het vastgoedinformatieplatform;

Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

Juridisch kader

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;

Financieel kader

Gelet op het budget AR: 70200010 – Afgifte identiteitsdocumenten – BI: 013000-Administratieve dienstverlening,

Gelet op het budget AR: 70006100 – verstrekken van vastgoedinfo – BI: 011999-overige algemene diensten,

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Veerle Alaert
Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Ann Stevens
Onthouders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Paul Deprez, Patrick De Bodt, Hans De Gent
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 7 onthoudingen
Besluit

Enig artikel
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten 2023 -2025, van 20 december 2022 als volgt te wijzigen:

Artikel 1: Afdeling I: Administratieve stukken

3. Specifieke documenten en prestaties

Opmaak schadebestekken (forfait) - 50 euro

Stedenbouwkundige inlichtingen, per perceel:

- aanvraag via e-loket 50 euro

- aanvraag op een andere wijze: 75 euro

wordt:

Artikel 1: Afdeling I: Administratieve stukken

3. Specifieke documenten en prestaties

Opmaak schadebestekken (forfait) - 50 euro

Stedenbouwkundige inlichtingen, per perceel:

- 50 euro, jaarlijks geïndexeerd