Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen kunnen aanvragen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat agentschap Digitaal Vlaanderen een kost zal aanrekenen bovenop de retributie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform in eerste instantie zal gebeuren door notarissen en vastgoedmakelaars; dat vanaf 1 januari 2024 alle aanvragen verplicht moeten gebeuren via het vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat bijgevolg nog de mogelijkheid zal bestaan om vastgoedinformatie rechtstreeks aan te vragen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen; dat het aangewezen is om hiervoor een retributie te vragen, gelijkaardig aan de retributie voor aanvragen via het vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het budget AR: 70200010 – Afgifte identiteitsdocumenten – BI: 013000-Administratieve dienstverlening,
Gelet op het budget AR: 70006100 – verstrekken van vastgoedinfo – BI: 011999-overige algemene diensten,
Enig artikel
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten 2023 -2025, van 20 december 2022 als volgt te wijzigen:
Artikel 1: Afdeling I: Administratieve stukken
3. Specifieke documenten en prestaties
Opmaak schadebestekken (forfait) - 50 euro
Stedenbouwkundige inlichtingen, per perceel:
- aanvraag via e-loket 50 euro
- aanvraag op een andere wijze: 75 euro
wordt:
Artikel 1: Afdeling I: Administratieve stukken
3. Specifieke documenten en prestaties
Opmaak schadebestekken (forfait) - 50 euro
Stedenbouwkundige inlichtingen, per perceel:
- 50 euro, jaarlijks geïndexeerd