De lijst met de besluiten van deze gemeenteraad wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt overeenkomstig art. 285 van het decreet lokaal bestuur.
Deze besluiten liggen ter inzage in het administratief centrum, dienst Secretariaat, elke werkdag tijdens de openingsuren, bij voorkeur na afspraak.
Tegen deze besluiten kan klacht worden ingediend bij de toezichthoudende overheid.
Een klacht wordt bij voorkeur ingediend via het digitaal formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur:
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer
Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen op papier via aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs te richten aan ‘De toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site -Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel’.
Op 11 juni 2023 wordt de triatlon Challenge georganiseerd. Voor risico’s bij bepaalde manifestaties kan de gemeentelijke veiligheidscel beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan in functie van de organisatie, de hulpverlening en multidisciplinaire coördinatie. De raad keurt het bijzonder nood- en interventieplan Challenge 2023 goed.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing. De volgende doorgevoerde wijzigingen hebben een positieve invloed op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en zijn een meerwaarde voor onze organisatie:
In 2021:
In 2022:
Het systeem krijgt steeds de nodige aandacht en er wordt naar gestreefd dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking. Het organisatiebeheerssysteem is onderhevig aan continue bijsturing. Het draagt hierdoor actief bij aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering.
Het jaarverslag 2022 biedt een uitgebreid overzicht over de werking van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Het omvat een beschrijving alsook statistische gegevens betreffende de genomen initiatieven, acties en realisaties gedurende het jaar 2022.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van ILvA. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van ILvA van 20 juni 2023 goed. Raadslid Godelieve Dauw zal de stad vertegenwoordigen.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is aandeelhouder in de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 30 mei 2023 goed. Raadslid Jimmy Colman Villamayor zal de stad vertegenwoordigen.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van SOLVA. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van SOLVA van 14 juni 2023 goed. Raadslid Johan Quintelier zal de stad vertegenwoordigen.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep. De raad keurt de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep van 9 juni 2023 goed. Raadslid Sarah De Backer zal de stad vertegenwoordigen.
De Vlaamse overheid streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap. Het principe geldt dat samenwerking tussen gemeenten of OCMW’s voortaan maximaal binnen referentieregio’s moet vallen, en bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd. Vlaanderen werd officieel opgesplitst in 15 regio’s, met Geraardsbergen als onderdeel van de ‘Denderregio’. De referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergem.
De raad duidt raadslid Ann Stevens aan als vertegenwoordiger van de stad op de de algemene vergadering tevens van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 22 juni 2023.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In eerste instantie zullen aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform gebeuren door notarissen en vastgoedmakelaars. Agentschap Digitaal Vlaanderen zal een kost aanrekenen bovenop de retributie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform. Vanaf 1 januari 2024 moeten alle aanvragen verplicht gebeuren via het vastgoedinformatieplatform. De mogelijkheid zal dus nog bestaan om vastgoedinformatie rechtstreeks aan te vragen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Er wordt hiervoor een retributie gevraagd, gelijkaardig aan de retributie voor het aanvragen via het vastgoedinformatieplatform. De retributie bedraagt 50 euro per perceel en wordt jaarlijks geïndexeerd.
Digitaal Vlaanderen krijgt formeel de goedkeuring van de raad om aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Digitaal Vlaanderen wordt een verwerkersovereenkomst afgesloten om de verwerking van persoonsgegevens te regelen. Voor de vastgoedinformatie wordt een retributie aangerekend van 50 euro per perceel.
De raad keurt het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht 'Aanstellen sociaal secretariaat (full service) met implementatie van HRM-Software vanaf 1 januari 2024' goed. De opdracht wordt gegund via openbare procedure en de lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 778 030,00 euro incl. btw voor vier dienstjaren.
De raad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 mei 2023, houdende de visering op eigen verantwoordelijkheid van de voorgenomen verbintenis voor de instap in de raamovereenkomst van de stad Brugge met Inetum-Realdolmen en Syntegro voor het tijdsregistratie- en planningsysteem vanaf 1 januari 2024.
De raad keurt het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht 'Kunstacademie. Restauratie voorgevel van de Sint-Machariuskapel' goed. De opdracht wordt gegund via openbare procedure en de lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 154.615,24 euro, waarvan 134.863,43 euro subsidieerbaar aan 60%.
De raad wijzigt de beslissing van de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2023 betreffende het 'Toekennen van de nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2023'. Er wordt geen enkele toelage geschrapt. De toelagen die niet aan de nodige criteria voldoen worden vanaf heden gecategoriseerd onder "dienstverlening" of "werkingssubsidie". Geen enkele begunstigde uit de oorspronkelijke lijst zal financiële gevolgen ondervinden door deze wijzigingen.
Het Lokaal Bestuur wenst het toezicht op de naleving van het parkeerreglement uit te besteden aan een private firma. De raad keurt het bestek 'concessieovereenkomst voor het beheer parkeren' goed.
De tarieven voor de conformiteitsattesten worden bepaald in het algemene reglement voor het afleveren van vergunningen. Elke sociale huisvestingsmaatschappij is sinds 1 januari 2021 verplicht om te beschikken over een geldig conformiteitsattest voor al hun verhuurde of te huur gestelde woningen op het grondgebied Geraardsbergen. De sociale huisvestingsmaatschappijen verhuren een groot patrimonium en deze uitgave werd niet voorzien. Bijgevolg werd beslist om de sociale huisvestingsmaatschappij vrij te stellen van de retributie op de aanvraag van een conformiteitsattest. De sociale huisvestingsmaatschappijen hebben sindsdien de kans gekregen om hun patrimonium in orde te brengen, zodat een conformiteitsattest kan afgeleverd worden. De kostprijs voor een woningonderzoek is sterk gestegen voor het Lokaal Bestuur. Daarom zal aan de sociale huisvestingsmaatschappijen een retributie van respectievelijk 45 euro bij het afleveren van een conformiteitsattest en 90 euro bij het niet afleveren van een conformiteitsattest aangerekend worden.
De firma Fiberklaar bv rolt momenteel in heel Vlaanderen een glasvezelnetwerk (Fiber) uit. Dit netwerk wordt opengesteld aan alle internetproviders in Vlaanderen. In de gemeenteraad van 31 januari 2023 werd principieel akkoord gegaan met het vestigen van een recht van opstal aan Fiberklaar vb voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP'-locaties. Het college van burgemeester en schepenen heeft op 13 februari 2023 een notaris aangesteld voor het samenstellen van het dossier. De raad gaat akkoord met het ontwerp van akte en het volledige dossier inzake de vestiging van een 'recht van opstal' op de locaties: Meerminstraat, Groteweg, Idegemplein en Lembosstraat.
De omgevingsvergunning (OMV_2022172964 behandeld in de collegezitting van 20 februari 2023) voor de uitvoer van verbouwingswerken aan een woning in de Atembekestraat 219 werd geweigerd omdat de woning bezwaard is met een rooilijn. Een afstand van meerwaarde wordt opgelegd als last bij de omgevingsvergunning. De bouwheer moet een verklaring afleggen waarin hij afstand doet van de meerwaarde die het onroerend goed, het deel dat wordt getroffen door de rooilijn, heeft gekregen door de uitvoering van de aangevraagde bouw- en verbouwingswerken.
De raad gaat definitief akkoord met de onderhandse verkoop van een perceel grond, gelegen Hoge Buizemont 3, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie B nr. 1000 E2, aan Fluvius, tegen een minimale prijs van 3 500 euro. De raad keurt het ontwerp van de eenvormige algemene verkoopsvoorwaarden, opgemaakt door de notaris goed.
Jaarlijks wordt op het Moerbekeplein elke zaterdag in de periode van 1 juni tot 30 september een rommelmarkt georganiseerd. De raad stelt hiervoor een aanvullend verkeersreglement vast.
De raad stelt acht gemeentelijke vaststellers aan voor de controle op de naleving van de lokale politiereglementen. De vaststellers treden op binnen de materie van hun eigen werkgebied. De gemeenschapswachten worden ingeschakeld voor de aanpak van algemene overlast en inbreuken op stilstaan en parkeren. De vaststellers van de dienst Wonen controleren de kwaliteitsnormen van huurwoningen. De vaststeller van de dienst Milieu zet in op de aanpak van sluikstort en de vaststeller van de dienst Evenementen controleert de naleving van reglementen tijdens lokale evenementen.
ILvA wenst camera's in te zetten in Geraardsbergen in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort. De camerabeelden worden bekeken door een personeelslid van ILvA. De GAS-wet voorziet dat personeelsleden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vaststellingen kunnen doen van welbepaalde inbreuken op het grondgebied Geraardsbergen voor zover zij hiertoe door de raad worden aangewezen. De raad stelt hierbij het personeelslid van ILvA aan voor vaststellingen van afvalgerelateerde inbreuken op het grondgebied van Geraardsbergen, die werden vastgelegd met de camera van ILvA.
Het Lokaal Bestuur zal gedurende 13 weken op jaarbasis in samenwerking met ILvA een tijdelijke mobiele camera inzetten, dit als onderdeel van het zwerfvuil- en sluikstortbeleid. Hiervoor worden twee overeenkomsten goedgekeurd, namelijk de overeenkomst tussen het Lokaal Bestuur, ILvA en de lokale politiezone betreffende de bevoegdheden en verantwoordelijkheden rond de afhandeling van de inbreuken. Daarnaast is er de overeenkomst tussen ILvA en het Lokaal Bestuur voor het vastleggen van de financiële, juridische en praktische elementen en ook de verwerking van persoonsgegevens.
Het Agentschap Integratie en Inburgering heeft de decretale rol gekregen om de lokale besturen te ondersteunen in de uitwerking van de acties van het Plan Samenleven. Ze stellen hiervoor 0,6 VTE ter beschikking voor de intergemeentelijke samenwerking tussen Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw. De ondersteuner van het Agentschap voor Integratie en Inburgering kan naar gelang de noden en in afstemming met de lokale besturen een adviserende, ondersteunende, organisatorische en/of uitvoerende rol opnemen bij de uitwerking, uitvoering, opvolging en verankering van de acties. Om gebruik te kunnen maken van deze (gratis) ondersteuning wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze overeenkomst loopt tot en met 30 september 2023 en kan jaarlijks verlengd worden zolang de middelen van Plan Samenleven lopen, tot en met 30 september 2025.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen diende voor het plan samenleven een subsidieaanvraag in voor de acties 'actie 13 – in contact brengen met sport' en 'actie 24 – in contact brengen met cultuur'. Het concreet verder uitwerken van deze acties zal gebeuren door Habbekrats vzw via een samenwerkingsovereenkomst.
De gouverneur is van oordeel dat het reglement inzake de organisatie van een burgerkwartier niet helemaal voldoet aan de vereiste van artikel 304 §1 iuncto §5. Er moet een duidelijke werkwijze bepaald worden hoe burgers voorstellen op de agenda van de gemeenteraad kunnen brengen, en hoe deze behandeld moeten worden.
De gouverneur beoordeelt de klacht als ongegrond, omdat het door de klager ingediende aanvullend agendapunt geen toelichting bevatte, zoals vereist door artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
De mondelinge vraag is geen mondelinge vraag in de zin van artikel 3 van het huishoudelijk reglement, waardoor de bijhorende antwoordtermijn niet geldt.
De schriftelijke vraag ingediend bij de algemeen directeur had conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement binnen de 30 dagen na ontvangst dienen beantwoord worden en dienen geagendeerd te worden op de eerstvolgende gemeenteraad. Dat het stadsbestuur nog geen slotfactuur van SOLVA ontving werd op maandag 13 maart 2023 via mail bevestigd aan het raadslid. In het licht daarvan acht de gouverneur een verdere toezichtmaatregel of opmerking niet opportuun.
De gouverneur is van oordeel dat het Lokaal Bestuur voldoende inspanningen levert om tegemoet te komen aan de klager. De gouverneur neemt geen toezichtsmaatregel.
De raad keurt de notulen van de gemeenteraad van 25 april 2023 goed.
Het is aangewezen om een bijkomende medewerker aan te stellen als omgevingsambtenaar, zodat de groep van omgevingsambtenaren gezamenlijk voldoende kennis heeft van zowel ruimtelijke ordening als milieu. Dit is tevens van belang om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen verzekeren. De raad wijst een medewerker die een diploma heeft dat toegang geeft tot niveau A en die over meer dan 2 jaar relevante aantoonbare beroepswerkervaring beschikt aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar.