Terug Raad voor Maatschappelijk Welzijn

Tue 30/05/2023 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Afdeling Ondersteuning

  • Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing. De volgende doorgevoerde wijzigingen hebben een positieve invloed op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en zijn een meerwaarde voor onze organisatie:
    In 2021:

    • De clustering van de acties zodat het aantal beheerde items daalde van 289 naar 93.
    • De vermindering van het aantal projectuitvoerders van 33 naar 18.
    • De invoering van een betere definitie van de scores.
    • De opname van de beschrijving van de risico’s.
    • De invoering van 4 risiconiveaus.
    • De invoering van een nieuw rapportage-format.

     In 2022:

    • De invoering van globale KPI.
    • De aanpassing van de frequentie van de rapportering van 3 maand naar 6 maand.

    Het systeem krijgt steeds de nodige aandacht en er wordt naar gestreefd dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking. Het organisatiebeheerssysteem is onderhevig aan continue bijsturing. Het draagt hierdoor actief bij aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering.

  • Het jaarverslag 2022 biedt een uitgebreid overzicht over de werking van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Het omvat een beschrijving alsook statistische gegevens betreffende de genomen initiatieven, acties en realisaties gedurende het jaar 2022.

Afdeling Mens

Afdeling Zorg

  • De laatste aanpassing aan de prijzen voor de personeelsmaaltijden dateert van augustus 2019. Sindsdien is de aankoopkost van de ingrediënten én de loonkost sterk gestegen. De bereiding, de verwerking van de bestellingen en de belevering van de maaltijden vraagt een supplementaire personeelsinzet en betekent een bijkomende belasting voor de medewerkers catering. Om de dienstverlening naar de medewerkers te blijven aanbieden past de raad de verschillende prijzen, met ingangsdatum 1 juni 2023 aan.

  • De haarkappers van de woonzorgcentra vragen een prijsaanpassing van hun dienstverlening. De laatste aanpassing aan de gehanteerde prijzen dateert van 1 juli 2019. De evolutie van het indexcijfer laat een stijging van 17,20% toe. De raad keurt deze indexaanpassing goed.

  • In deze tijden van personeelsschaarste in de markt van de zorgberoepen kan een samenwerking met de lokale zelfstandige groepen een aanvulling of alternatief betekenen voor een eventuele samenwerking met een interim-kantoor.
    Vanuit een overleg tussen de eerstelijnszorg en alle belanghebbende partijen is het voorliggend huishoudelijk reglement en basisovereenkomst gegroeid. Via deze basisovereenkomst kunnen verpleegkundigen en zorgkundigen vanuit de zelfstandige praktijk ondersteuning bieden in het woonzorgcentrum. Deze ondersteuning werkt vraaggestuurd vanuit het woonzorgcentrum.

Verslaggeving