De lijst met de besluiten van deze raad voor maatschappelijk welzijn wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt overeenkomstig art. 285 van het decreet lokaal bestuur.
Deze besluiten liggen ter inzage in het administratief centrum, dienst Secretariaat, elke werkdag tijdens de openingsuren, bij voorkeur na afspraak.
Tegen deze besluiten kan klacht worden ingediend bij de toezichthoudende overheid.
Een klacht wordt bij voorkeur ingediend via het digitaal formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur:
(https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer )
Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen op papier via aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs te richten aan ‘De toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site -Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel’.
Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing. De volgende doorgevoerde wijzigingen hebben een positieve invloed op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en zijn een meerwaarde voor onze organisatie:
In 2021:
In 2022:
Het systeem krijgt steeds de nodige aandacht en er wordt naar gestreefd dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking. Het organisatiebeheerssysteem is onderhevig aan continue bijsturing. Het draagt hierdoor actief bij aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering.
Het jaarverslag 2022 biedt een uitgebreid overzicht over de werking van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Het omvat een beschrijving alsook statistische gegevens betreffende de genomen initiatieven, acties en realisaties gedurende het jaar 2022.
In 2022 werd een nieuwe conventie door het RIZIV gelanceerd om de eerstelijnsconsulten psychologische zorg van kwetsbare personen met een verre afstand van de reguliere psychische hulp te faciliteren en financieren. Het OCMW Geraardsbergen deed een aanvraag om een erkende organisatie te worden en kreeg de toestemming om 8 sessies per week voor volwassenen en 10 sessies per week voor jongeren en kinderen binnen deze conventie te brengen.
De laatste aanpassing aan de prijzen voor de personeelsmaaltijden dateert van augustus 2019. Sindsdien is de aankoopkost van de ingrediënten én de loonkost sterk gestegen. De bereiding, de verwerking van de bestellingen en de belevering van de maaltijden vraagt een supplementaire personeelsinzet en betekent een bijkomende belasting voor de medewerkers catering. Om de dienstverlening naar de medewerkers te blijven aanbieden past de raad de verschillende prijzen, met ingangsdatum 1 juni 2023 aan.
De haarkappers van de woonzorgcentra vragen een prijsaanpassing van hun dienstverlening. De laatste aanpassing aan de gehanteerde prijzen dateert van 1 juli 2019. De evolutie van het indexcijfer laat een stijging van 17,20% toe. De raad keurt deze indexaanpassing goed.
In deze tijden van personeelsschaarste in de markt van de zorgberoepen kan een samenwerking met de lokale zelfstandige groepen een aanvulling of alternatief betekenen voor een eventuele samenwerking met een interim-kantoor.
Vanuit een overleg tussen de eerstelijnszorg en alle belanghebbende partijen is het voorliggend huishoudelijk reglement en basisovereenkomst gegroeid. Via deze basisovereenkomst kunnen verpleegkundigen en zorgkundigen vanuit de zelfstandige praktijk ondersteuning bieden in het woonzorgcentrum. Deze ondersteuning werkt vraaggestuurd vanuit het woonzorgcentrum.
De raad keurt de notulen van de OCMW-raad van 25 april 2023 goed.