Gelet op het schrijven van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken, Dienst eID, in verband met de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar;
Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de nodige financiële middelen dient te beschikken om de haar opgelegde taken, vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025, naar behoren te kunnen vervullen;
Overwegende dat er een modernisering van de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar wordt doorgevoerd door de Dienst Vreemdelingenzaken; meer bepaald de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar;
Overwegende dat het identiteitsbewijs niet-Belgisch kind < 12 jaar vervangen wordt door deze elektronische verblijfskaart voor niet-Belgen onder de 12 jaar;
Overwegende dat er een nieuwe versie van Belpic in productie werd gesteld met bijkomende functionaliteiten voor het aanvragen en beheren van verblijfskaarten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar;
Overwegende dat het aanvragen en activeren van deze nieuwe verblijfskaarten geïmplementeerd wordt vanaf het jaar 2024;
Overwegende dat bijgevolg de tarieven voor deze verblijfskaarten moeten opgenomen worden in het retributiereglement;
Overwegende dat vanaf 2024 alle aanvragen van vastgoeddossiers verplicht moeten gebeuren via het vastgoedinformatieplatform, en niet enkel de aanvragen door notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat er bijgevolg geen mogelijkheid meer zal bestaan om vastgoedinformatie rechtstreeks aan te vragen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Overwegende dat de retributie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het aanvragen van vastgoeddossiers via het vastgoedinformatieplatform, vastgelegd wordt in het afzonderlijk retributiereglement vastgoedinformatieplatform;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten 2023-2025;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 betreffende het wijzigen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten 2023-2025;
Gelet op het budget AR: 70200010 – Afgifte identiteitsdocumenten – BI: 013000-Administratieve dienstverlening,
Artikel 1:
Het retributiereglement van 20 december 2022 op de afgifte van administratieve stukken en documenten, gewijzigd op 30 mei 2023, op te heffen.
Artikel 2:
Met ingang van 31 januari 2024 het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en documenten als volgt vast te stellen:
Artikel 1: Afdeling I: Administratieve stukken
1. Afgifte administratieve stukken
Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken door de diverse stedelijke diensten. Deze retributie valt ten laste van de personen en/of instellingen die deze administratieve stukken aanvragen. De retributie is op voorhand betaalbaar bij afgifte van de stukken.
2. Algemeen:
A4-kopie zwart/wit van een bestuursdocument - 0,15 euro per blad
A4-kopie kleur - 1 euro per blad
A3-kopie zwart/wit per stuk - 0,30 euro per blad
A3-kopie kleur - 2 euro per blad
A4-kopie kleur op fotopapier per stuk - 2,50 euro per blad
Scans - alle formaten per scan - 0,15 euro per scan
Planafdrukken - reële kostprijs
CD-rom per stuk - 3,25 euro
USB-stick per stuk - 15 euro
3. Specifieke documenten en prestaties
Opmaak schadebestekken (forfait) - 50 euro
Voor het opzoeken en verstrekken van inlichtingen en documenten door de stadsambtenaar wordt een tarief van 20 euro per gepresteerd half uur aangerekend met vrijstelling van het eerste half uur.
De inzage van en de uitleg over bestuursdocumenten die kaderen binnen het decreet van 07 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur is kosteloos.
Er zal bij de afgifte van documenten die kaderen binnen het decreet van 07 december 2018 steeds een minimumtarief van 2,50 euro worden aangerekend boven op de effectieve hierboven vermelde kostprijs.
Artikel 2 : Afdeling II: Burgerzaken
1.Afdeling Bevolking en Rijbewijzen
Er wordt een retributie geheven op de afgifte van documenten van de dienst Burgerzaken. De retributie is verschuldigd door de persoon die de documenten aanvraagt en moet betaald worden bij de aanvraag van de documenten.
Product |
Omschrijving |
Tarief |
Elektronische identiteitskaart |
Normale procedure |
24 euro |
Spoedprocedure (D+1) |
135 euro |
|
Extreme spoed met levering te Brussel |
175 euro |
|
Heraanvraag PUK-code |
5 euro |
|
Elektronische vreemdelingenkaart |
Normale procedure |
24 euro |
Spoedprocedure (D+1) |
135 euro |
|
Heraanvraag PUK-code |
5 euro |
|
Verblijfsdocument |
Attest van immatriculatie |
10 euro |
Elektronische verblijfskaarten voor niet-Belgen jonger dan 12 jaar |
Normale procedure A-,B-,K- en L-kaart |
14 euro |
Normale procedure EU-, EU+-, F+ en M-kaart |
10 euro |
|
Spoedprocedure (D+1) |
135 euro |
|
Heraanvraag PUK-code |
5 euro |
|
Kids-ID |
Normale procedure |
10 euro |
Spoedprocedure (D+1) |
135 euro |
|
Extreme spoed met levering te Brussel |
175 euro |
|
Reispaspoort |
Normale procedure meerderjarigen |
75 euro |
Normale procedure minderjarigen |
45 euro |
|
Spoedprocedure (D+1) meerderjarige |
260 euro |
|
Spoedprocedure (D+1) minderjarige |
225 euro |
|
Extreme spoed meerderjarige met levering te Brussel |
320 euro |
|
Extreme spoed minderjarige met levering te Brussel |
280 euro |
|
Reisdocument |
Normale procedure meerderjarigen |
75 euro |
Normale procedure minderjarigen |
45 euro |
|
Spoedprocedure (D+1) meerderjarige |
260 euro |
|
Spoedprocedure (D+1) minderjarige |
225 euro |
|
Extreme spoed meerderjarige met levering te Brussel |
320 euro |
|
Extreme spoed minderjarige met levering te Brussel |
280 euro |
|
Rijbewijs |
Europees model |
27 euro |
Internationaal model |
22 euro |
|
Wettelijke |
Eenzijdige beëindiging (administratieve kost van 15 euro + kost gerechtsdeurwaarder) |
300 euro |
Foto’s |
6 pasfoto’s van de pasfotocabine |
6 euro |
Attesten |
Alle types; afgifte via thuisloket of aan het loket |
Gratis |
2. Afdeling Burgerlijke stand
2.1 Huwelijk
Er wordt een retributie geheven op de huwelijkspraal. Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager en dient betaald te worden na de aangifte van het huwelijk.
De huwelijkspraal bestaat uit:
- luxetapijten;
- afbakeningspalen en koorden;
- aangepaste muziek;
- geschenk;
- luifel voor ingang stadhuis.
facultatief en apart bijbetalend: huwelijksboekje
facultatief en apart bijbetalend: gebruik van de bar van het stadhuis voor privé-receptie van maximum 1 uur direct na de plechtigheid
Tarieven:
Voor de huwelijksvoltrekkingen die plaatsvinden op maandag, dinsdag, woensdag, donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag: 125 euro
Voor huwelijksvoltrekkingen op zaterdag: 250 euro
Tarief facultatief huwelijksboekje: 20 euro
Tarief facultatief gebruik bar stadhuis: 50 euro voor maximaal 1 uur
Vrijstellingen:
Huwelijken op donderdagvoormiddag en op vrijdagvoormiddag
Gebruik bar is op deze vrije dagen wel betalend
2.2 Graf- en nisconcessies
Er wordt een retributie geheven op de innamen op de gemeentelijke begraafplaatsen.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager bij de aanvraag van de inname.
Tarieven:
De retributie voor nieuwe concessies voor een termijn van 25 jaar bedraagt:
- graven in volle grond (concessie 25 jaar): 750 euro
- grafkelders (concessie 25 jaar):
- grafkelder voor 1 persoon: 1.500 euro
- grafkelder voor 2 personen: 1.600 euro
- grafkelder voor 3 personen: 1.700 euro
- columbarium (concessie 25 jaar): 750 euro
- grafkelder voor urne (concessie 25 jaar voor max. 2 personen): 1.150 euro
De retributie voor alle hernieuwingen van concessies, andere dan de altijddurende concessie, verleend voor de inwerkingtreding van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging bedraagt :
750 euro
Vrijstellingen:
De begraving in niet-geconcedeerde grond of urnenveld, de bijzetting in een niet-geconcedeerde nis en de asverstrooiing op de strooiweide, is volledig gratis voor personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, wachtregister of vreemdelingregister van Geraardsbergen.
2.3 Begraving van niet-inwoners:
Er wordt een retributie geheven op de begraving, asverstrooiingen of bijzettingen in het columbarium of het urneveld op de stedelijke begraafplaatsen van niet-inwoners van Geraardsbergen of gelijkgestelden.
Tarief:
- 500 euro per begrafenis
- 200 euro per asverstrooiing
De retributie moet betaald worden door de aanvrager op het ogenblik van de aanvraag.
Vrijstellingen:
- Alle personen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters, vreemdelingenregister- of wachtregister van de stad;
- EU-ambtenaren, hun echtgeno(o)t(e) of verwanten ten laste die ingevolge hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de bevolkingsregisters en die werkelijk in onze stad wonen;
- Personen die om reden van verzorging werden uitgeschreven naar een andere gemeente maar die de meerderheid van hun levensjaren op het grondgebied Geraardsbergen hebben gewoond;
- Levenloos geboren kinderen;
- Begunstigden van een concessie.
2.4 Ontgravingen
Er wordt een retributie gevestigd op de ontgravingen op de gemeentelijke begraafplaatsen. De ontgravingen worden uitgevoerd door een gespecialiseerde firma in opdracht van ons bestuur behalve de ontgraving van een asurne uit een columbarium die door het stadspersoneel wordt uitgevoerd.
De aanvrager betaalt de volledige kostprijs (administratieve regeling, kosten opgraving of overbrenging, aanwezigheid grafmaker en een politiefunctionaris, …) aan het stadsbestuur tegen afgifte van een vergunning.
Tarief:
150 euro per ontgraving van een asurne uit het columbarium
De kostprijs bepaald door de aangestelde firma, te vermeerderen met een administratieve kost van 150 euro voor elke andere opgraving.
Vrijstellingen:
Deze retributie is niet verschuldigd voor:
- ontgravingen die op bevel van de gerechtelijke overheid gebeuren,
- ontgravingen genoodzaakt door het overbrengen van een oude naar een nieuwe begraafplaats van lijken die ter aarde werden besteld in een in eeuwigdurende concessie gegeven begraafplaats,
- ontgravingen van voor het vaderland gestorven militairen of burgers,
- ontgravingen binnen de acht dagen na de voorlopige bijzetting in een grafkelder, met het oog op de overbrenging van het stoffelijk overschot naar een definitieve grafkelder.
Artikel 3:
Alle retributies zijn onverdeelbaar verschuldigd en dienen op het ogenblik van de aanvraag contant te worden betaald tegen afgifte van een ontvangstbewijs of na toezending van een factuur.
De betaalde voorschotten zullen in mindering van de factuur gebracht worden.
Het college van burgemeester en schepenen kan steeds weigeren nog diensten te verstrekken indien de retributies die verschuldigd zijn niet werden betaald.
Artikel 4:
Indien de factuur niet of onvolledig werd betaald binnen de termijn van dertig kalenderdagen volgend op de factuurdatum, wordt de debiteur aan de hand van een eerste herinnering uitgenodigd het verschuldigde bedrag te betalen binnen een termijn van vijftien kalenderdagen vanaf de verzending van de eerste en laatste herinnering.
Artikel 5:
Er is geen bijzondere procedure voorzien voor de invordering van retributies.
Artikel 177,2° van het decreet lokaal bestuur is eveneens toepasselijk op de invordering van retributies: met het oog op de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.
Een dwangbevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 2281van het burgerlijk wetboek en die een bewijs oplevert van deze melding van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en integriteit van de verwerkte gegevens.
De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor de aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel. Bij betwisting van de schuldvordering zijn de gewone burgerlijke rechtbanken bevoegd.