Terug
Gepubliceerd op 13/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 06/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
  • Openbaar

    • Afdeling Financiën

      • Vaststellen van het retributiereglement voor de afgifte van signalisatieborden in het kader van de actie “Modder op de weg”.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van de landbouwers voor het plaatsen van waarschuwingsborden “modder op de weg”;

        Overwegende dat de veiligheid van de weggebruiker prioritair is bij besmeurde wegen;

        Overwegende dat de gemeente verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid op haar grondgebied; dat daarom het plaatsen van dergelijke signalisatieborden moet aangemoedigd worden;

        Overwegende dat de waarschuwingsborden niet enkel en alleen gebruikt kunnen worden door landbouwers, maar bij uitbreiding ook het volledige jaar door kunnen ingezet worden bij modderoverlast;

        Overwegende dat de provincie Oost-Vlaanderen, afdeling landbouw & platteland, een subsidie van 2500 euro toekent voor imagoversterkende initiatieven in de land- en tuinbouw;

        Overwegende dat er een subsidie wordt verleend door de Boerenbond vzw van 2500 euro;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur de waarschuwingsborden aankoopt en zal doorverkopen aan de aanvragers; dat deze waarschuwingsborden zullen gemonteerd worden door de technische dienst van het Lokaal Bestuur;

        Juridisch kader

        Gelet op het collegebesluit van 11 april 2022 betreffende het principieel akkoord: aankopen van waarschuwingsborden “modder op de weg!”;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgave voorzien is in het budget AR: 61506000-Klein gereedschap - BI 029000 o.a. Borden: modder op de weg,

        Overwegende dat de ontvangst voorzien is in het budget AR: 7028999-verkoop roerende goederen – BI 029000 overige mobiliteit en verkeer,

        Besluit

        Het retributiereglement voor de afgifte van signalisatieborden in het kader van de actie "Modder op de weg" als volgt goed te keuren:

        Artikel 1:
        Met ingang van 7 september 2022 een retributie te heffen op de verkoop van signalisatieborden A51 “modder op de weg”. De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de signalisatieborden.

        Artikel 2:
        Elk signalisatiebord wordt door de technische dienst van het Lokaal Bestuur gemonteerd en verkocht aan 50 euro per volledig gemonteerd bord. De retributie wordt betaald na ontvangst van de factuur.

        Artikel 3:
        Alle retributies zijn onverdeelbaar verschuldigd en dienen te worden betaald na toezending van een factuur.

        Het college van burgemeester en schepenen kan steeds weigeren nog diensten te verstrekken indien de retributies die verschuldigd zijn niet werden betaald.

        Artikel 4:
        Indien de factuur niet of onvolledig werd betaald binnen de termijn van dertig kalenderdagen volgend op de factuurdatum, wordt de debiteur aan de hand van een eerste herinnering uitgenodigd het verschuldigde bedrag te betalen binnen een termijn van vijftien kalenderdagen vanaf de verzending van de eerste en laatste herinnering.

        Artikel 5:
        Er is geen bijzondere procedure voorzien voor de invordering van retributies.

        Artikel 177, 2° van het decreet lokaal bestuur is eveneens toepasselijk op de invordering van retributies: met het oog op de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.
        Een dwangbevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het burgerlijk wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens.
        De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel.
        Bij betwisting van de schuldvordering zijn de gewone burgerlijke rechtbanken bevoegd.

      • Goedkeuren van de nieuwe overeenkomst voor 3 jaar, vaststellen van de inschrijvingsgelden en sponsorpakketten voor het project Challenge triatlon.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het 5-jarig contract tussen Challenge Family en het autonoom gemeentebedrijf Geraardsbergen voor de periode 2017-2021, overgenomen door de Stad Geraardsbergen;

        Overwegende dat deze overeenkomst geldig is tot en met de Challenge triatlon van 2022;

        Gelet op de vraag van het Lokaal Bestuur om dit project verder te zetten;

        Overwegende dat de Challenge triatlon uitgegroeid is tot een hoog internationaal niveau; meer bepaald met 1000 deelnemers voor de editie van 2022 en deelnemers uit meer dan 20 verschillende landen;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur inzet op verblijfsrecreatie door het organiseren van deze Challenge triatlon;

        Overwegende dat het project Challenge triatlon, de komende drie jaar, opnieuw kan georganiseerd worden in samenwerking met het Provinciaal Domein De Gavers en de gemeenten Herne en Galmaarden, daar deze triatlon opnieuw voor een deel op hun grondgebied zal plaatsvinden;

        Overwegende dat dit project georganiseerd wordt met meer dan 250 vrijwilligers die instaan voor het goede verloop van deze wedstrijd;

        Overwegende dat het aangewezen is de deelnamekost voor de atleten op te trekken conform de tarieven van vergelijkbare internationale wedstrijden;

        Overwegende dat, door het grote deelnemersaantal en het optrekken van de inschrijvingsgelden, de stijgende organisatiekost kan gecompenseerd worden;

        Gelet op de sponsorbrochure als bijlage waarin de commerciële pakketten worden opgesomd;

        Gelet op de nieuwe overeenkomst, toegevoegd in bijlage;

        Juridisch kader

        Gelet op het besluit de raad van bestuur van het AGB van 26 april 2016 betreffende het afsluiten van het contract met Challenge Family voor het organiseren van het project Challenge triatlon voor de periode 2017-2021;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 juli 2020 betreffende de overname van het contract door de stad en het goedkeuren van de tarieven inschrijvingen;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de ontvangst voorzien is in het budget AR 70600100 – inkom organisaties – BI  071900 – Actieplan AP EV 02 – actie AC EV 02 01 voor de tickets voor de wedstrijden en AR 70002100 – externe sponsoring – BI 71900 – Actieplan AP EV 02 – actie AC EV 02 01 voor de sponsorpakketten,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het contract tussen Challenge Family en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen goed te keuren voor de periode van 7 september 2022 tot 31 december 2025.

        Artikel 2:
        §1. Tarief individuele deelname aan de Challenge voor de halve afstand:

        •  Early birde van 7 september 2022 tot en met 2 oktober 2022 aan 189 € incl. kosten
        •  Van 03 oktober 2022 tot 16 oktober 2022 aan 209 € incl. kosten
        •  Van 17 oktober 2022 tot 13 november 2022 aan 219 € incl. kosten
        •  Van 14 november 2022 tot 08 januari 2023 aan 229 € incl. kosten
        •  Van 09 januari 2023 tot 05 februari 2023 aan 239 € incl. kosten
        •  Van 06 februari 2023 tot 26 maart 2023 aan 249 € incl. kosten
        •  Van 27 maart 2023 tot race week aan 259 € incl. kosten

        §2. Tarief voor team inschrijvingen op de halve afstand:

        • Vast bedrag van 339 € incl. kosten
        Artikel 3:
        De annulatieverzekering van 25 € geeft recht op:
        • 100% teruggave van het inschrijvingsgeld bij annulatie voor 31 maart 2023
        • 50% teruggave van het inschrijvingsgeld bij annulatie tussen 1 april 2023 en 15 mei 2023
        • 25% teruggave van het inschrijvingsgeld bij annulatie tussen 16 mei 2023 en 1 juni 2023
        • Bij annulatie na 01 juni 2023 is geen teruggave van het inschrijvingsgeld mogelijk

        Artikel 4:
        De bedragen voor de sponsorpakketten worden als volgt vastgesteld:

        • Naamsponsor: 15.000€
        • Swim course sponsor: 5000€
        • Bike course sponsor: 7500€
        • Run course sponsor: 5000€
        • Supporting sponsor: 500€
      • Goedkeuren van het bestek, de raming en vaststellen van de wijze van gunnen voor het herstellen van de betonvakken 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de betonvakken in de Hoogstraat (deel), Lindeberg (deel), Trapstraat (deel), Perebaan (deel) en Raspaillebosstraat (deel) dienen vernieuwd te worden om de verkeersveiligheid te garanderen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Herstellen betonvakken 2022’ een bestek met nr. W/2022-008 werd opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan en bijlagen opgesteld door Ibeve op 18 juli 2022;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 163.363,00 euro + 33.605,25 euro (btw medecontractant) = 196.968,25 euro;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025, op BI  020000 - IP AP MOB 04-ONDERHOUD (actieplan AP MOB 04) (actie AC MOB 04 04) – AR 22400000 (Wegen);

        Gelet op het visum verleend door Wendy Mertens, financieel directeur wnd. van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen op 8 augustus 2022,

        Besluit

        Artikel 1:
        Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2022-008 en de raming voor de opdracht ‘Herstellen betonvakken 2022’, opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 163.363,00 euro + 33.605,25 euro (btw medecontractant) = 196.968,25 euro.

        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.

        Artikel 3:
        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      • Goedkeuren van het bestek, de raming en vaststellen van de wijze van gunnen voor het onderhoud en de herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverharding in 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat er onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverhardingen noodzakelijk is en dit voor volgende straten: Simoenstraat (deel), Zandbergenplein, Kuiperstraat (deel) en Lestpolder (deel);

        Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverharding in 2022’ een bestek met nr. W/2022-009 werd opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan en bijlagen opgesteld door Ibeve op 11 augustus 2022;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 272.220,87 euro + 52.372,52 euro (btw medecontractant) = 324.593,39 euro;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget  van het meerjarenplan 2020-2025, BI 020000 (IP AP MOB 04-ONDERHOUD actieplan AP MOB 04 - actie AC MOB 04 04) - AR 22400000 (Wegen);

        Gelet op het financieel visum verleend door Wendy Mertens, financieel directeur wnd. van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, op 8 augustus 2022,

        Besluit

        Artikel 1:
        Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2022-009 en de raming voor de opdracht ‘Onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverharding in 2022’, opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 272.220,87 euro + 52.372,52 euro (btw medecontractant) = 324.593,39 euro.

        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.

        Artikel 3:
        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      • Kennisnemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabrieken.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de voorstellen tot wijziging van het budget voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabrieken;

        Overwegende dat deze budgetwijzigingen geen resultaatwijziging tot gevolg hebben;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikelen 41 tot en met 50;

        Gelet op artikel 34 en 41 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat de exploitatiebudgetten in het meerjarenplan 2020-2025 van stad Geraardsbergen geregistreerd worden op algemeen rekeningnummer 64910000 en beleidsitem 079000;

        Overwegende dat de investeringsbudgetten in het meerjarenplan 2020-2025 van stad Geraardsbergen geregistreerd worden op algemeen rekeningnummer 66410000 en beleidsitem 079000,

        Besluit

        Artikel 1:
        Kennis te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabrieken.

        Artikel 2:
        Afschrift van deze beslissing te sturen aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek, de financieel directeur en de provinciegouverneur.

    • Afdeling Ruimte

      • Goedkeuren van het charter toegankelijke haltes.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het Masterplan Toegankelijkheid, een actieplan om de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken met als doelstellingen:

        • 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net: toegankelijk tegen 2030. Zo kunnen ongeveer 70% van de reizigers een goede toegang tot een rit verkrijgen.
          • Bestaande haltes zijn dan basistoegankelijk, met wat hulp.
          • Nieuw of opnieuw aangelegde haltes zijn dan zelfstandig toegankelijk voor mensen met een motorische en een visuele beperking.
        • 100% van de haltes aan een Hoppinpunt: zelfstandig toegankelijk voor mensen met een motorische en visuele beperking tegen 2030.
          • Nieuwe haltes in een Hoppinpunt zijn altijd meteen toegankelijk;

        Overwegende dat het Masterplan Toegankelijkheid is opgenomen in het Vlaams regeerakkoord en past in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid; 

        Gelet op de projectoproep toegankelijke haltes in kader van het Masterplan Toegankelijke Haltes van de Vlaamse Overheid waarbij het Lokaal Bestuur ondersteuning kan krijgen van Vlaanderen onder de vorm van:

        • een subsidie van 5.000 euro per halte die toegankelijk aangelegd wordt;
        • een coachingtraject ‘Masterplan toegankelijke haltes’, waarbij bij de opmaak van het actieplan ondersteuning van Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen wordt geboden
        • een lerend netwerk voor gemeenten wordt opgezet om kennis en inspiratie uit te wisselen;
        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Overwegende dat zowel de investering als de subsidies moeten opgenomen worden bij een volgende wijziging van het meerjarenplan; dat zowel de budgetten als de subsidies dus zeker vanaf 2023 voorzien zullen moeten worden;

        Overwegende dat 50 % van de bushaltes op het aanvullend net en het kernnet tegen 2030 toegankelijk moeten gemaakt worden; dat er per halte een subsidie van 5000 euro kan toegekend worden. 

        Overwegende dat in het nieuwe vervoersplan van De Lijn Geraardsbergen 109 haltes in het aanvullend net hebben; dat dit betekent dat 55 haltes toegankelijk gemaakt moeten worden tegen 2030; dat dit over 8 jaar gespreid, neerkomt dit op de aanpassing van 6 tot 7 haltes per jaar;

        Overwegende dat het momenteel niet mogelijk is om deze budgetten al 100% correct te kunnen inschatten; dat veel zal afhangen van de ligging en dergelijke van de specifieke haltes; dat daarom voorlopig 10000 euro per halte geraamd wordt; dat 5000 euro wordt gerecupereerd vanuit de subsidies Vlaanderen.

        Overwegende dat indien de halte gelegen is aan een hoppinpunt de investering groter is , maar dat er dan een tussenkomst vanuit de subsidie hoppinpunten gerecupereerd kan worden;

        Overwegende dat het investeringsbudget daarom vanaf 2023 tot 2030 geraamd wordt op 60000 euro (AR22500000 BI 021000 Kostenplaats: Bushalte AC MOB 02 05);

        Overwegende dat er een subsidie per gerealiseerde halte is van 5000 euro, (te voorzien als budgetsleutel AR1500000 – BI020000 bushaltes, Kostenplaats: Bushalte (Subsidie realisatie toegankelijke haltes Charter Masterplan Toegankelijke haltes) wat het totaal aan subsidies op 30000 euro subsidie per jaar brengt vanaf 2023;

        Besluit

        Artikel 1:
        Akkoord te gaan met het ondertekenen van het Charter Toegankelijkheid Haltes om op die manier de doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid mee te ondersteunen en waar te maken.

        Artikel 2:
        Afschrift van dit besluit over te maken aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling beleid – Masterplan toegankelijkheid, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II laan 20 (bus 2) te 1000 Brussel.

      • Goedkeuren van de ontwerpakte en de plaatsbeschrijving houdende de afstand van meerwaarde in de Hoge Buizemont 192 te 9500 Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van de eigenaar van het pand gelegen Hoge Buizemont 192, kadastraal gekend, afdeling 1, sectie B, nummer 423/P , om een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;

        Overwegende dat de woning bezwaard is met een rooilijn, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 27 november 1957;

        Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 "...  geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn (...) is getroffen, ...";

        Overwegende dat in afwijking hiervan "... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...";

        Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;

        Gelet op de plaatsbeschrijving van 30 mei 2022, opgemaakt door de landmeter -expert;

        Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris  betreffende afstand van meerwaarde;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;

        Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;

        Besluit

        Enig artikel:
        De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Hoge Buizemont 192, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie B, nummer 423/P en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.

      • Uitbreiden van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met Solva houdende de herontwikkeling van de stationsomgeving te Geraardsbergen. Begijnhofkaai en Markt.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de stad Geraardsbergen lid is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;

        Gelet op de statuten van SOLVA, meer bepaald artikel 3 waarin de doelstelling van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband onder meer wordt bepaald als volgt:

        2. De economische, recreatieve en culturele ontwikkeling van het werkingsgebied door:

        2.1. de studie ervan; de promotie ervan; het opstellen van de plannen ervoor; het vervullen van de administratieve formaliteiten ervoor; de uitvoering ervan; de financiering ervan.

        2.2. het benaarstigen van de uitbreiding van de bestaande nijverheids-, handels -, en ambachtsbedrijven, het vestigen van nieuwe ondernemingen, het benaarstigen van de recreatieve en culturele infrastructuur door : het bestemmen, verwerven, uitrusten en bouwrijp maken van terreinen, het bouwen of aanpassen van nijverheidsinrichtingen of gebouwen met een recreatieve of culturele inslag, het in concessie geven, erfpacht geven, verhuren, huren of leasen van zelfde terreinen en gebouwen van of aan natuurlijke of rechtspersonen mits de voorwaarde ze te gebruiken waarvoor ze werden opgericht.

        2.5. de begeleiding en ondersteuning van projecten binnen bovenstaande werkingsvelden in beheer van deelnemende besturen door de administratie, technische en financiële opvolging ervan; 

        Overwegende dat uit artikel 30 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 volgt dat deze Wet niet van toepassing is op overheidsopdrachten geplaatst door een aanbestedende overheid bij een publiekrechtelijke rechtspersoon, wanneer de aanbestedende overheid - samen met andere aanbestedende overheden - op de publiekrechtelijke rechtspersoon toezicht uitoefent zoals op haar eigen diensten;

        Overwegende dat SOLVA over de nodige theoretische expertise en praktische ervaring beschikt om de realisatie van dit project tot een goed einde te brengen;

        Overwegende dat SOLVA reeds de begeleiding doet voor:

        • schoolomgeving Karmelietenstraat-Kleine Karmelietenstraat-Gentsestraat-Wegvoeringstraat-Gaffelstraat
        • heraanleg voetpaden centrum Geraardsbergen
        • herontwikkeling Stationsomgeving
        en de Begijnhofkaai en de Markt de verbinding vormt tussen het winkelcentrum en de schoolomgeving;

        Overwegende dat het toevertrouwen van de opdracht tot de begeleiding bij de herontwikkeling van de Begijnhofkaai en de Markt als voordeel heeft dat de eigen administratie niet met deze taak wordt bezwaard;

        Overwegende dat SOLVA bij het uitvoeren van de opdracht alle stappen steeds in nauw overleg met het opdrachtgevend bestuur zet;

        Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot deze begeleiding door SOLVA;

        Juridisch kader

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 30, betreffende opdrachten die niet onder het toepassingsgebied van deze wet vallen;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Solva voor het begeleiden bij de herontwikkeling van de volledige Stationsomgeving;

        Financieel kader

        Overwegende dat de totale kostprijs voor deze begeleidingsopdracht zal worden samengesteld uit de personeelskost van SOLVA, die wordt bepaald op grond van de geleverde uurprestaties;

        Overwegende dat het uurloontarief is vastgesteld op 86,00 euro per uur;

        Overwegende dat de raming van deze opdracht 15.000 euro bedraagt;

        Overwegende dat de opdracht herontwikkeling stationsomgeving werd voorzien in het meerjarenplan 2020-2025: BI 022000 (Parkeren) - AR 21400000 (Plannen en studies) - Kostenplaats Stationsplein - Actie AC RO 06 03 (Uitvoeren van het masterplan stationsomgeving) - Actieplan AP RO 06 03 (Duurzame inrichting realiseren van het openbaar domein) Investeringsproject IP AP RO 06 - Subproject MP Station (masterplan stationsomgeving);

        Overwegende dat voor de herontwikkeling van de Begijnhofkaai en de Markt een aanvraag kan ingediend worden bij VLAIO in functie van de Duurzame Bereikbaarheid van de kernen, namelijk een investeringsproject al dan niet in combinatie met een flankerend initiatief dat de bereikbaarheid van de kern verbetert en waarvoor een steun van 500.000 euro, met een steunpercentage van 70% voor investeringen en van 50% voor de flankerende initiatieven mogelijk is;

        Gelet op het visum van Wendy Mertens, waarnemende financieel directeur, van 25 augustus 2022,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het onderwerp van de samenwerkingsovereenkomst betreffende de herontwikkeling van de stationsomgeving uit te breiden met de 'Begeleiding bij de herontwikkeling van de Begijnhofkaai en de Markt'.

        Artikel 2:
        Een afschrift van dit besluit zal door de Centrale aankoopdienst worden overgemaakt aan het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem.

    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Solva houdende de ontwikkeling van een lokaal bedrijventerrein te Nederboelare.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de aanstelling van Solva door de gemeenteraad van 21 december 2021 als ontwikkelaar van het lokaal bedrijventerrein Nederboelare en de bijhorende vraag naar de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst;

        Gelet op de aanvaarding door de raad van bestuur van Solva op 8 maart 2022 van de opdracht van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om een lokaal bedrijventerrein te Nederboelare te ontwikkelen;

        Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst inhoudt dat Solva de reeds verworven gronden, de gemaakte overeenkomsten en contracten met het studiebureau overneemt van het AGB, eventuele andere nodige gronden verwerft (inclusief het optreden als onteigenende instantie en het integraal voeren en doorlopen van eventueel noodzakelijke onteigeningsprocedures), het ontwerp vervolledigt, instaat voor de aanleg van de infrastructuur, de verkoop, het parkmanagement, alles in nauw overleg met de bestuursorganen en de administratie van de stad en voor de technische, financiële, juridische of andere nazorg die eventueel nodig zou blijken na de realisatie van het project;

        Juridisch kader

        Gelet op het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem, vastgesteld bij KB van 30 mei 1978;

        Gelet op de erkenning van het lokaal bedrijventerrein in Nederboelare tot onrendabel terrein, vastgelegd bij MB van de Vlaamse Regering van 18 november 2020;

        Gelet op de aanstelling van Solva als ontwikkelaar van het lokaal bedrijventerrein Nederboelare, goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 december 2021;

        Gelet op artikel 40, 41, 231-244 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat het lokaal bedrijventerrein te Nederboelare een erkenning heeft gekregen van de Vlaamse overheid tot onrendabel terrein en bijgevolg recht heeft op subsidies waarvan het uiteindelijke bedrag wordt bepaald na de eindafrekening;

        Overwegende dat een voorwaarde tot overeenkomst is dat het Lokaal Bestuur er zich toe verbindt om eventuele financiële tekorten integraal aan Solva te vergoeden;

        Overwegende dat de rekening-courant bij Solva voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen momenteel 0 EUR bedraagt;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi
        Onthouders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Patrick De Bodt, Hans De Gent
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:
        De samenwerkingsovereenkomst tussen Solva en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor de ontwikkeling van het lokaal bedrijventerrein Nederboelare als volgt goed te keuren:

        ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

        Conform het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en conform haar statuten, heeft SOLVA tot doel om duidelijk omschreven ondersteunende diensten te verlenen aan haar leden, eventueel voor verschillende beleidsdomeinen.

        In het kader van deze dienstverlening geeft het lokaal bestuur Geraardsbergen aan SOLVA de opdracht voor de ontwikkeling van het lokaal bedrijventerrein Nederboelare te Geraardsbergen en daartoe de reeds verworven gronden, de gemaakte overeenkomsten en contracten met het studiebureau over te nemen van het AGB, eventuele andere nodige gronden te verwerven (inclusief het optreden als onteigenende instantie en het integraal voeren en doorlopen van eventueel noodzakelijke onteigeningsprocedures), het ontwerp te vervolledigen, in te staan voor de aanleg van de infrastructuur, de verkoop, het parkmanagement, alles in nauw overleg met de bestuursorganen en de administratie van de stad en voor de technische, financiële, juridische of andere nazorg die eventueel nodig zou blijken na de realisatie van het project.

        ARTIKEL 2: TOEWIJZING, HAALBAARHEID EN AANVAARDING VAN DE OPDRACHT

        De toewijzing van deze opdracht gebeurt onder voorwaarde van een positieve beslissing daaromtrent door het bevoegde beslissingsorgaan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bezorgt SOLVA een kopie van het door het bevoegde beslissingsorgaan genomen besluit over de toewijzing.

        Ongeacht de eventuele toewijzing van de opdracht door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, gebeurt de aanvaarding van deze opdracht onder voorwaarde van opmaak van een haalbaarheidsstudie, waaruit de financiële haalbaarheid van de opdracht blijkt. Indien de opdracht in de haalbaarheidsstudie niet als financieel haalbaar wordt beschouwd, kan de opdracht enkel aanvaard worden indien het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zich er uitdrukkelijk toe verbindt om het financieel tekort integraal aan SOLVA te vergoeden. Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bezorgt SOLVA een kopie van het daarover door het bevoegde beslissingsorgaan genomen besluit.

        De aanvaarding van deze opdracht gebeurt onder voorwaarde van een positieve beslissing daaromtrent door de Raad van Bestuur van SOLVA. In geval van toewijzing door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en indien de haalbaarheid van de opdracht vaststaat of het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de in het vorig lid vermelde verbintenis is aangegaan, wordt de aanvaarding van de opdracht geagendeerd op de eerstvolgende vergadering van de Raad van Bestuur van SOLVA. De Raad van Bestuur van SOLVA kan de eigenlijke aanvaarding van de opdracht steeds weigeren, in geval van schending van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, van de statuten van SOLVA of van de bepalingen uit onderhavige samenwerkingsovereenkomst voor zover daarvan niet conform art. 3.1 is afgeweken. SOLVA bezorgt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een kopie van de door haar Raad van Bestuur genomen besluit dienaangaande.

        De toewijzing van de opdracht door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aan SOLVA is niet onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling uit art. 30 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

        ARTIKEL 3: ALGEMENE BEPALINGEN BIJ DE UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

        3.1 Toepassing en afwijking van de samenwerkingsovereenkomst

        De realisatie door SOLVA van de in artikel 1 vermelde opdracht is steeds onderworpen aan de bepalingen van onderhavige samenwerkingsovereenkomst. De eventuele nietigheid van één of meer bepalingen van deze samenwerkingsovereenkomst doet geen afbreuk aan de geldigheid van de overige bepalingen, maar alleen aan de ongeldige bepalingen. Van de samenwerkingsovereenkomst kan in onderling akkoord tussen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen worden afgeweken. In voorkomend geval worden de afwijkingen van de samenwerkingsovereenkomst opgenomen in een addendum, dat wordt voorgelegd aan het bevoegde beslissingsorgaan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de Raad van Bestuur van SOLVA.

        3.2 Samenwerking - overleg - informatie - besluitvorming

        Gedurende de gehele realisatie van de opdracht werken SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen op constructieve en loyale wijze samen met elkaar alsook met de derden die betrokken worden bij de realisatie van de opdracht, zoals bv. aannemers of aangestelden van SOLVA. SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen plegen hierbij zoveel als nodig onderling overleg en wisselen steeds en onverwijld alle informatie uit waarover zij beschikken en die relevant kan zijn voor de realisatie van de opdracht.

        SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen laten de voor de realisatie van de opdracht noodzakelijke beslissingen van hun bevoegde beslissingsorganen binnen een zo kort mogelijke termijn nemen. 

        3.3 Communicatie

        Voor de realisatie van de opdracht duidt SOLVA geval per geval een projectverantwoordelijke aan, die optreedt als contactpersoon voor SOLVA. Gedurende de gehele realisatie van de opdracht verlopen de formele contacten tussen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen via de projectverantwoordelijke. Hij is de eerste gesprekspartner en verantwoordelijk voor de voortgang en de kwaliteit van de opdracht en de coördinatie binnen SOLVA.

        Alle communicatie in verband met de realisatie van de opdracht geschiedt uitsluitend in het Nederlands. Alle mededelingen die noodzakelijk of nuttig zijn in het kader van de realisatie van de opdracht zullen schriftelijk worden gedaan op de exploitatiezetel van SOLVA of door middel van elektronische communicatie op het e-mail adres van de door SOLVA aangeduide projectverantwoordelijke. Eventuele ingebrekestellingen of andere officiële kennisgevingen zullen steeds aangetekend gebeuren.

        3.4 Gegevensbescherming

        3.4.1 Verwerking van persoonsgegevens

        SOLVA verwerkt persoonsgegevens voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Deze verwerking geschiedt enkel en alleen met oog op de goede uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst en betreft enkel persoonsgegevens die hiervoor nodig zijn. SOLVA verwerkt de persoonsgegevens enkel binnen de Europese Economische Ruimte.

        Elke andere verwerking van persoonsgegevens is strikt verboden, behoudens in geval van uitdrukkelijke opdracht door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in geval van wettelijke verplichting hiertoe. SOLVA brengt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onmiddellijk in kennis indien een instructie een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming of andere toepasselijke wetgeving dreigt in te houden.

        3.4.2 Duur

        De duur van de verwerking van persoonsgegevens loopt samen met de duur van onderhavige samenwerkingsovereenkomst. Na beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst blijven de volgende alinea en de artikels 3.4…. en 3.4.4 , 3.4.5 , 3.4.6 , 3.4.7 en 3.4.8 van kracht.

        Bij oplevering van de opdracht of opzegging van de overeenkomst zal SOLVA alle verwerkte persoonsgegevens onverwijld verwijderen of anonimiseren, tenzij opslag van de persoonsgegevens wettelijk verplicht is. Op schriftelijk verzoek van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bij de oplevering van de opdracht of opzegging van de overeenkomst maakt SOLVA aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een kopie over van de verwerkte persoonsgegevens. De hieraan verbonden kosten zijn voor rekening van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.

        3.4.3 Beveiliging

        SOLVA treft alle passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die nodig zijn om de persoonsgegevens te beveiligen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kost voor beveiliging. In het bijzonder zal SOLVA de persoonsgegevens beveiligen tegen vernietiging, verlies, vervalsing, ongeoorloofde verspreiding of toegang en elke andere vorm van onwettige verwerking.

        3.4.4 Vertrouwelijkheid

        SOLVA verbindt zich er uitdrukkelijk toe het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van de persoonsgegevens die zij verwerkt te waarborgen. SOLVA maakt zich sterk dat alle personeelsleden of aangestelden die toegang hebben tot de persoonsgegevens het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van deze persoonsgegevens zullen respecteren.

        3.4.5 Onderaanneming en subverwerkers

        Het is aan SOLVA toegestaan om andere verwerkers aan te stellen om persoonsgegevens te verwerken in het kader van deze overeenkomst. SOLVA sluit met deze verwerker een overeenkomst, waarin dezelfde verplichtingen inzake gegevensbescherming worden opgelegd als die welke in onderhavige overeenkomst zijn opgenomen.

        3.4.6 Bijstand

        SOLVA zal het Lokaal Bestuur Geraardsbergen alle informatie verstrekken en alle bijstand verlenen die noodzakelijk is en/of redelijkerwijze mag verwacht worden, opdat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in staat zou zijn om haar verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming – in het bijzonder haar verplichtingen uit hoofdstuk 3 en uit artikels 32 t.e.m. 36 van voormelde Verordening, na te komen.


        3.4.7 Controle

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen heeft op elk ogenblik het recht om de verwerking van persoonsgegevens door SOLVA te controleren. SOLVA stelt hiertoe alle informatie die nodig is ter beschikking.


        3.4.8 Aansprakelijkheid

        SOLVA is slechts aansprakelijk voor de schade die door verwerking is veroorzaakt wanneer bij de verwerking niet is voldaan aan de specifiek tot verwerkers gerichte verplichtingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming of buiten dan wel in strijd met de rechtmatige instructies van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is gehandeld. SOLVA wordt van voormelde aansprakelijkheid vrijgesteld indien bewezen wordt dat zij op geen enkele wijze verantwoordelijk is voor het schadeveroorzakende feit.

        Wanneer SOLVA eventuele schade heeft vergoed, kan SOLVA het Lokaal Bestuur Geraardsbergen of andere verwerkingsverantwoordelijken of verwerkers die bij de verwerking waren betrokken, het deel van de schadevergoeding verhalen dat overeenkomt met hun deel van de aansprakelijkheid voor de schade.

        ARTIKEL 4: ALGEMENE BEPALINGEN BIJ DE REALISATIE VAN DE OPDRACHT

        4.1 Inspanningen

        SOLVA levert alle redelijke inspanningen om de haar toegewezen opdracht volledig en correct uit te voeren, met inachtneming van de in artikel 3 vermelde principes.

        4.2 Wetgeving overheidsopdrachten

        Bij de uitvoering van de opdracht treedt SOLVA op als aanbestedende overheid in de zin van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016. In die hoedanigheid zijn de door derden in opdracht van SOLVA te verrichten werken, leveringen of diensten onderworpen aan voormelde wetgeving overheidsopdrachten, zowel wat betreft de plaatsing als de uitvoering ervan.

        4.3 Verwerving en bezwaring van onroerende goederen

        Voor de uitvoering van de opdracht kan SOLVA onroerende goederen van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in volle eigendom verwerven of bezwaren met beperkte zakelijke rechten, waaronder een erfpacht- of opstalrecht. Met inachtneming van de in artikel 3 vermelde principes, beslissen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de opportuniteit en over de modaliteiten van deze verkrijging of bezwaring. Voormelde beperkte zakelijke rechten worden echter steeds ten kosteloze titel toegekend aan SOLVA.

        Voor de uitvoering van de opdracht kan SOLVA onderhandelen over en overgaan tot verwerving in volle eigendom of bezwaring met beperkt zakelijke rechten van onroerende goederen van particulieren. De verwerving in volle eigendom van deze onroerende goederen kan geschieden, hetzij via minnelijke aankoop, hetzij via gerechtelijke onteigening.

        4.4 Verkoop van bedrijventerreinpercelen

        Voor de uitvoering van de opdracht kan SOLVA de ontwikkelde bedrijventerreinpercelen verkopen. SOLVA kan tevens een duurzaam parkmanagement voeren over de ontwikkelde en verkochte bedrijventerreinen, conform de in dit verband toepasselijke wetgeving inzake economische expansie en ruimtelijke economie.

        4.5 Intellectuele eigendomsrechten

        De resultaten en producten van de opdracht zijn eigendom van SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, waarover beide partijen vrij mogen beschikken.

        ARTIKEL 5: BETALING VAN DE OPDRACHT

        5.1 Opdrachtprijs en prijsbestanddelen

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen betaalt aan SOLVA een opdrachtprijs voor de realisatie van de opdracht. De opdrachtprijs bestaat uit de prijs voor de eigenlijke ontwikkeling van het in art. 1 vermelde project (verder: “ontwikkelingsprijs”) alsook uit de vergoeding van de kosten voor de eventuele technische, financiële, juridische of andere nazorg door SOLVA (verder: “vergoeding voor nazorg”).

        De ontwikkelingsprijs en vergoeding voor nazorg worden – op de wijze bepaald in art. 5.2 - samengesteld uit de volgende prijsbestanddelen:

        • De externe kosten, zijnde de kosten voor alle door SOLVA aangekochte roerende of onroerende goederen, werken, leveringen of diensten.
        • De personeelskost van SOLVA, bepaald op grond van de door de projectmedewerkers van SOLVA geleverde uurprestaties. Deze uurprestaties worden aangerekend aan het, door de Raad van Bestuur van SOLVA voor werkingsjaar 2022 vastgesteld, standaard uurloontarief van 86,00 EUR/uur.
        • De basiskost, zijnde de som van de externe kosten en van de personeelskost van SOLVA.
        • De financieringskost van SOLVA, zijnde een vergoeding voor de financiering van de opdracht, door de Raad van Bestuur van SOLVA voor werkingsjaar 2022, vastgesteld op basis van de EURIBOR op 1 jaar (begrensd op 0%) plus 0,5%, aangevuld met een reserveringscommissie en administratiekost van samen 0,5%, zijnde in totaal 1%.
        • De werkingskost van SOLVA, zijnde de kosten voor administratieve, juridische, financiële en fiscale ondersteuning, voor personeelsbeheer, boekhouding, algemeen management alsook de noodzakelijke uitgaven voor de goede werking van SOLVA, vastgesteld op 4%.
        • Subsidies, die SOLVA eventueel van andere overheden zou ontvangen voor de realisatie van de opdracht;

        De tarieven voor de personeel- en financieringskost van SOLVA zoals deze per jaar van toepassing zullen zijn, worden telkens in december van het eraan voorafgaande jaar goedgekeurd door de Raad van Bestuur van SOLVA. Bij de facturatie past SOLVA de tarieven toe, zoals deze gelden op het ogenblik dat de daarmee overeenstemmende kosten effectief gemaakt werden.

        5.2 Samenstelling ontwikkelingsprijs en vergoeding voor nazorg

        Op grond van de in artikel 5.1 vermelde prijsbestanddelen wordt de ontwikkelingsprijs vastgesteld als volgt. De basiskost bestaat uit de som van de externe kosten en de personeelskost van SOLVA. Deze basiskost wordt vervolgens jaarlijks vermeerderd met de financieringskost van SOLVA. Het hierdoor bekomen resultaat wordt na de in artikel 7 vermelde voorlopige oplevering verhoogd met de werkingskost van SOLVA en verminderd met de eventueel door SOLVA ontvangen subsidies voor de uitvoering van de opdracht.

        De eventuele vergoeding voor nazorg bestaat uit de in artikel 5.1 vermelde basiskost.

        5.3 Betalingsmodaliteiten

        De ontwikkelingsprijs wordt door SOLVA berekend na de in art. 7 vermelde voorlopige oplevering.

        Na de in artikel 4.4 vermelde verkoop van alle bedrijventerreinpercelen wordt de opdrachtprijs afgetrokken van de totale verkoopprijs voor voormelde percelen. Indien uit het aldus bekomen verschil blijkt dat de realisatie van het bedrijventerrein een batig saldo vertoont, wordt dit batig saldo in de boekhouding van SOLVA opgenomen op de rekening-courant ten gunste van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Indien uit het aldus bekomen verschil blijkt dat de realisatie van het bedrijventerrein een negatief saldo vertoont, wordt dit negatief saldo in de boekhouding van SOLVA afgetrokken van de rekening-courant ten gunste van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Indien in de boekhouding van SOLVA nog geen rekening-courant bestaat ten gunste van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen of indien het op deze rekening-courant opgenomen bedrag niet toereikend is, zal het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zelf instaan voor betaling van het saldo, met inachtneming van de in de laatste alinea vermelde modaliteiten.

        De eventuele vergoeding voor nazorg die opeisbaar zou worden na de verkoop van alle bedrijventerreinpercelen wordt door SOLVA berekend en gefactureerd per maand waarin effectief nazorgprestaties geleverd worden. Indien in de boekhouding van SOLVA bedragen zijn opgenomen op de rekening-courant ten gunste van het lokaal bestuur Geraardsbergen kunnen de bouwprijs en de vergoeding voor nazorg betaald worden door aftrek van het op de rekening-courant vermelde bedrag. In de mate dat het op de rekening-courant vermelde bedrag ontoereikend is om de bouwprijs en de vergoeding voor nazorg integraal te betalen, zal het lokaal bestuur Geraardsbergen zelf instaan voor betaling van het saldo, met inachtneming van de hierna volgende modaliteiten.

        De betaling door het Lokaal bestuur Geraardsbergen van eventueel door SOLVA gefactureerde bedragen geschiedt binnen een betalingstermijn van 60 kalenderdagen, na ontvangst van de factuur van SOLVA. Bij overschrijding van deze betalingstermijn heeft SOLVA van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op de betaling van een intrest naar rato van het aantal dagen overschrijding. Deze enkelvoudige intrest is hetzij de door de Europese Centrale Bank voor haar meest recente basisherfinancieringstransacties toegepaste intrestvoet, hetzij de marginale intrestvoet die het gevolg is van variabele rentetenders voor de meest recente basisherfinancieringstransacties van de Europese Centrale Bank. De bedoelde intrestvoet wordt vermeerderd met acht procent. De minister bevoegd voor Financiën maakt halfjaarlijks de voor ieder semester toepasselijke enkelvoudige intrest bekend in het Belgisch Staatsblad.

        ARTIKEL 6: WIJZIGING VAN HET VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

        SOLVA en het Lokaal bestuur Geraardsbergen kunnen de aard en/of de omvang van de toegewezen opdracht wijzigen in de loop van de realisatie ervan.

        Telkens wanneer het Lokaal Bestuur Geraardsbergen het voornemen heeft om een opdracht te wijzigen, deelt deze dit voornemen onverwijld aan SOLVA mee. Met inachtneming van de in artikel 3 vermelde principes, overleggen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen vervolgens over de concrete, inhoudelijke aard en draagwijdte van de door te voeren wijzigingen. Na voormeld overleg beslist het bevoegde beslissingsorgaan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de effectieve wijziging van de opdracht. Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bezorgt SOLVA kopie van het door het bevoegde beslissingsorgaan genomen besluit over de wijziging. In geval van wijziging wordt de aanvaarding van de wijziging geagendeerd op de eerstvolgende vergadering van de Raad van Bestuur van SOLVA. De Raad van Bestuur van SOLVA kan de aanvaarding van de wijziging steeds weigeren, in geval van schending van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de statuten van SOLVA of van onderhavige samenwerkingsovereenkomst voor zover daarvan niet conform artikel 3.1 is afgeweken.

        SOLVA bezorgt het Lokaal bestuur Geraardsbergen kopie van de door haar Raad van Bestuur genomen besluit dienaangaande.

        De in artikel 5 vermelde principes omtrent de betaling van de opdrachten zijn onverkort van toepassing, zowel op het vóór de wijziging gerealiseerde deel als op het na de wijziging nog te realiseren deel van de opdracht.

        In geval van wijziging van de opdracht neemt het Lokaal bestuur Geraardsbergen alle door SOLVA in volle eigendom verworven goederen en/of door SOLVA bekomen zakelijke rechten over, in de mate dat zij ingevolge de wijziging van de opdracht geen nut meer hebben voor de realisatie ervan, dat zij bedrijventerreinpercelen betreffen die niet reeds voor de in artikel 4.4 vermelde uitgifte in aanmerking komen en onverminderd de in het tweede lid en artikel 4.3 voorziene afwijkingsmogelijkheid.

        ARTIKEL 7: OPLEVERING VAN DE OPDRACHT - SCHORSING OF OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST

        Na de volledige ontwikkeling van het in artikel 1 vermelde project gaat SOLVA met haar aannemer over tot de voorlopige en definitieve oplevering ervan, conform de wettelijke bepalingen ter zake. SOLVA brengt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voorafgaandelijk op de hoogte van datum en uur van deze opleveringen en nodigt deze uit om hierop aanwezig te zijn. Voormelde opleveringen hebben dezelfde rechtsgevolgen tussen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen als tussen SOLVA en haar aannemer.

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen kan de overeenkomst ten allen tijde schorsen of opzeggen. Telkens wanneer het Lokaal Bestuur Geraardsbergen het voornemen heeft om de opdracht te schorsen of opzeggen, deelt zij dit voornemen onverwijld aan SOLVA mee. Met inachtneming van de in artikel 3 vermelde principes overleggen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen vervolgens over de praktische gevolgen van de schorsing of opzegging. Na voormeld overleg beslist het bevoegde beslissingsorgaan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de eigenlijke schorsing of opzegging. Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bezorgt SOLVA kopie van het door het bevoegde beslissingsorgaan genomen besluit over de schorsing of opzegging.

        SOLVA kan de overeenkomst ten allen tijde eenzijdig schorsen of opzeggen in geval van schending door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur van de statuten van SOLVA of van onderhavige samenwerkingsovereenkomst voor zover daarvan niet conform artikel 3.1 is afgeweken. Telkens wanneer SOLVA het voornemen heeft om de opdracht te schorsen of opzeggen, deelt SOLVA dit voornemen onverwijld en per aangetekende ingebrekestelling mee aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Indien de in de ingebrekestelling vastgestelde schending van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, van de statuten van SOLVA of van onderhavige samenwerkingsovereenkomst niet ongedaan is gemaakt binnen de door SOLVA in haar ingebrekestelling vermelde termijn, gaat SOLVA over tot effectieve schorsing of opzegging van de opdracht. SOLVA bezorgt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen kopie van het door haar Raad van Bestuur genomen besluit over de schorsing of opzegging.

        In geval van effectieve schorsing wordt de conform artikel 5 berekende opdrachtprijs vermeerderd met alle kosten die ontstaan naar aanleiding van de schorsing en van de eventuele heropstart na schorsing. In geval van effectieve opzegging betaalt de opdrachtgever steeds de volledige opdrachtprijs, zoals conform artikel 5 berekend tot op het einde van de overeengekomen opzegtermijn en zoals vermeerderd met voormelde kosten voor eventuele onderbreking én met alle kosten die ontstaan naar aanleiding van de opzegging.

        Na de voorlopige oplevering van de opdracht of in geval van opzegging van de overeenkomst neemt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen alle door SOLVA in volle eigendom verworven goederen en/of door SOLVA bekomen zakelijke rechten over, onverminderd de in het tweede lid en artikel 4.3 voorziene afwijkingsmogelijkheid.

        ARTIKEL 8: GESCHILLEN OMTRENT DE OVEREENKOMST

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal SOLVA vrijwaren voor alle financiële gevolgen van de eventuele aansprakelijkheid die SOLVA ten opzichte van derden zou oplopen bij de realisatie van de opdracht. Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal op eerste verzoek van SOLVA vrijwillig tussenkomen in eventuele gerechtelijke of administratieve procedures die lastens SOLVA zouden gevoerd worden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst. Alle kosten die door SOLVA gemaakt worden in het kader van geschillen omtrent de overeenkomst maken steeds deel uit van de in artikel 5.1 vermelde opdrachtprijs.

        Indien tussen SOLVA en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen geschillen ontstaan over de uitvoering van de overeenkomst leveren zij – met inachtneming van de in artikel 3 vermelde principes - alle redelijke inspanningen om deze in der minne tot een aanvaardbare oplossing te komen, rekening houdend met de wederzijdse gerechtvaardigde belangen.

        Voor zover ze niet minnelijk zouden kunnen geregeld worden, vallen alle geschillen met derden of met het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de uitvoering van de overeenkomst onder de toepassing van het Belgisch recht en onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen.

      • Goedkeuren van de herziening aanvullende activiteiten 2023 – 2025 Intergemeentelijke samenwerking (IGS) lokaal woonbeleid met SOLVA als initiatiefnemer.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat SOLVA initiatiefnemer is van onderstaande 6 intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025, waarvoor in 2019 een subsidieaanvraag werd ingediend bij het agentschap Wonen-Vlaanderen:

        -       cluster 1: Denderleeuw | Haaltert | Ninove;

        -       cluster 2: Erpe-Mere | Lede | Sint-Lievens-Houtem;

        -       cluster 3: Oosterzele | Zottegem | Zwalm;

        -       cluster 4: Geraardsbergen | Herzele | Lierde;

        -       cluster 5: Kluisbergen | Maarkedal | Ronse;

        -       cluster 6: Horebeke | Kruisem | Oudenaarde | Wortegem-Petegem;

        Overwegende dat de deelnemende steden/gemeenten aan een intergemeentelijk samenwerkingsproject (iGS-project) lokaal woonbeleid een aantal verplichte activiteiten moeten uitvoeren en desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten kunnen uitvoeren;

        Overwegende dat deze aanvullende activiteiten door de gemeente zelf worden gekozen en verschillend kunnen zijn binnen eenzelfde cluster;

        Overwegende dat de subsidie voor de aanvullende activiteiten berekend wordt als een percentage van de subsidie van de verplichte activiteiten: 5% voor een aanvullende activiteit uit de lijst van het agentschap Wonen-Vlaanderen, 3% voor een eigen voorstel van aanvullende activiteiten;

        Gelet op de goedkeuring intergemeentelijk samenwerkingsverband woonbeleid 2020-2025 onder aansturing van SOLVA van 10 september 2019 door de gemeenteraad met volgende aanvullende activiteiten:

        - Prioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving

        2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties.

        2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijke conformiteitsattesten opvolgen.

        2_7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de stad/gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.

        - Prioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen

        3_1: Een uniek loket installeren voor alle lokale woonactoren die werkzaam zijn in de gemeente.

        3_2: Sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners.

        3_3: Samenwerken met het vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting;

        Overwegende dat voor de periode 2023-2025 een herziening kan gevraagd worden voor de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket;

        Overwegende dat deze herzieningsaanvraag uiterlijk op 30 juni 2022 moet ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen;

        Overwegende dat de initiatiefnemer de tijd heeft tot en met 30 september 2022 om een kopie van de besluiten van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, waaruit het akkoord met de herzieningsaanvraag blijkt, over te maken;

        Gelet op de principiële goedkeuring van de aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025 van het IGS lokaal woonbeleid met SOLVA als initiatiefnemer van het college van burgemeester en schepenen op 30 mei 2022;

        Overwegende dat de aanvraag een beschrijving van de aanvullende activiteiten voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2025 moet bevatten, die bestaat uit:

        a) een schematisch overzicht van de aanvullende activiteiten, waarbij wordt aangegeven in welke van de deelnemende gemeenten de activiteiten worden uitgevoerd;

        b) een verantwoording van de keuze voor de aanvullende activiteiten;

        c) voor elke activiteit afzonderlijk een omschrijving van de huidige situatie, het beoogde resultaat en de acties voor 2023 en 2024;

        Overwegende dat SOLVA als initiatiefnemer voorstelt om volgende herziening van de aanvullende activiteiten op te nemen in de subsidieaanvraag voor de stad Geraardsbergen voor de periode 2023-2025 (het gaat hier enkel over de bijkomende activiteiten, naast de reeds ingediende activiteiten voor de periode 2020-2022):

        - Prioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving

        2_6: Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.

        2_8: De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid.

        2_11: Eigen activiteit: ‘Van zolder tot kelder, overal een rookmelder’: samen met energiesnoeibedrijven woningen van eigenaar-bewoners controleren op de aanwezigheid van rookmelders. Als er geen zijn, of ze zijn defect of van slechte kwaliteit, dan wordt er per bouwlaag een gratis rookmelder geplaatst. Initiatiefnemer: SOLVA.

        2_12: Eigen activiteit: Eigenaar-verhuurders ontzorgen bij woningkwaliteitsproblemen in kader van procedure conformiteitsattest (CA). Dit gebeurt aan de hand van de fiches woningkwaliteit en de (nieuwe) fiches rond renovatie. Eigenaar-verhuurders worden ook toegeleid naar Sociaal Verhuurkantoor (SVK) of renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.

        2_13: Eigen activiteit: Organisatie van groepsaankoop stookoliesanering. Deelnemers worden toegeleid naar renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.

        2_14: Eigen activiteit: De stad Geraardsbergen geeft een lokale premie ter bevordering van het wooncomfort en de gezondheid van de woning. 

        - Prioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen

        3_4 Eigen activiteit: kwetsbare doelgroep ondersteunen bij de zoektocht naar een kwalitatieve woning op de private woningmarkt via opmaak wekelijks huurbestand, incl. vermelding conformiteitsattest / ongeschikt/onbewoonbaarverklaring. Initiatiefnemer: SOLVA;

        Overwegende dat uiterlijk in de maand december 2022 de minister een beslissing neemt over de herziening;

        Overwegende dat het agentschap de initiatiefnemer op de hoogte brengt van de beslissing van de minister;

        Overwegende dat wanneer de minister beslist om de aanvraag tot herziening geheel of gedeeltelijk goed te keuren, de subsidie van het project wordt herberekend conform artikel 2.19 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025;

        Overwegende dat als de minister beslist om de aanvraag tot herziening af te keuren, het oorspronkelijke subsidiebedrag behouden blijft;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1;

        Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 2.4;

        Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 2, Deel 2, Titel 4, in het bijzonder artikel 2.30;

        Gelet op het ministerieel besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 tot goedkeuring van het subsidiedossier voor het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Geraardsbergen/Herzele/Lierde’ voor de periode 2020-2025;

        Gelet op het richtlijnenkader activiteiten besluit lokaal woonbeleid, versie 18 november 2021;

        Gelet op het collegebesluit van 30 mei 2022 tot principiële goedkeuring van de aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025 van het IGS lokaal woonbeleid met SOLVA als initiatiefnemer;

        Financieel kader

        Er zijn geen financiële gevolgen gekoppeld aan dit gemeenteraadsbesluit voor het lokaal bestuur.

        Besluit

        Artikel 1:
        De herziening van de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket van het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Geraardsbergen/Herzele/Lierde’ goed te keuren.

        Artikel 2:
        Een kopie van het besluit van de gemeenteraad voor 30 september 2022 over te maken aan initiatiefnemer SOLVA.

      • Kennisname van de tijdelijke verlenging van de erkenning van de Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM) Dewaco-Werkerswelzijn, Ninove-Welzijn en Denderstreek.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;

        Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09 juli 2021 (B.S. 10 september 2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Gelet op de tweede goedkeuring van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over het ontwerp van decreet voor de invoering van de woonmaatschappijen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 waarbij de afbakening van de referentieregio's definitief werd vastgesteld;

        Overwegende dat het werkingsgebied van de woonmaatschappijen moet vallen binnen of samenvallen met een referentieregio;

        Overwegende dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente, zijnde de woonmaatschappij;

        Overwegende dat om de erkenningsaanvraag voor de nieuwe woonmaatschappij in het werkingsgebied Denderregio-Zuid te vervolledigen, tegen uiterlijk 30 september 2022, een advies van de lokale besturen noodzakelijk is (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021); dat het ontworpen artikel 3 van deze beslissing kan dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij;

        Overwegende dat in het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 kunnen bekomen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij;

        Overwegende dat zij daartoe zij een aanvraag moeten indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen, dat daarbij de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen moeten aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen);

        Overwegende dat voor zover als nodig (bv. indien erkenning niet tijdig verkregen wordt) de partijen-SHM’s een verlenging vragen van de huidige erkenning als SHM tot 30 juni 2023;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 waarbij de afbakening van het werkingsgebied Dender-Zuid goedgekeurd werd voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij; 

        Gelet op de brief van 1 juli 2022 die SHM Ninove Welzijn en SHM Dewaco-Werkerswelzijn aan minister Diependaele zond in verband met een vertrouwensbreuk inzake de vorming van de sociale woonactor door een eenzijdige indiening van erkenning door SHM Denderstreek;

        Gelet op het antwoord van minister Diependaele van 18 juli 2022 waarbij gesteld wordt dat de aanvraag tot erkenning van SHM Denderstreek onvolledig is en daardoor niet goedgekeurd kan worden;

        Gelet op de e-mail van aangestelde mediator BDO van 26 augustus 2022 waarbij aan het Lokaal Bestuur gevraagd wordt om een advies te geven over het tijdelijk verlengen van de erkenning van zowel SHM Dewaco-Werkerswelzijn, SHM Ninove-Welzijn als SHM Denderstreek tot 30 juni 2023 in plaats van tot 31 december 2022 en een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied Denderregio -Zuid, waar onze gemeente deel van uitmaak, zal gevormd worden;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Gelet op de tweede goedkeuring van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over het ontwerp van decreet voor de invoering van de woonmaatschappijen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 waarbij de afbakening van de referentieregio's definitief werd vastgesteld;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 waarbij de afbakening van het werkingsgebied Dender-Zuid goedgkeurd voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Er is geen financiële impact.

        Besluit

        Artikel 1:
        Kennis te nemen van de aanvragen tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen Dewaco-Werkerswelzijn, Ninove-Welzijn en Denderstreek tot en met 30 juni 2023.

        Artikel 2:
        Het advies te geven aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

        Artikel 3:
        Vast te stellen dat in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt van het BVCW van 2021 de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

        Artikel 4:
        Deze beslissing aan de aanvragers te bezorgen.

    • Kennisgevingen

      • Kennisnemen van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 AGB Geraardsbergen door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 mei 2022 waarbij de BBC-jaarrekening 2021 van het AGB Geraardsbergen positief werd geadviseerd en de NBB-jaarrekening 2021 van het AGB Geraardsbergen werd goedgekeurd;
        Overwegende dat de jaarrekening 2021 van AGB Geraardsbergen werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid;
        Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van het AGB Geraardsbergen door de Gouverneur op 13 juli 2022;
        Overwegende dat deze goedkeuring ter kennisname werd voorgelegd aan de Raad van Bestuur van AGB op 6 september 2022;

        Juridisch kader

        Gelet op artikelen 241, 243, 260-262 en artikel 332 §1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het besluit van de Gouverneur van 13 juli 2022 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financieel boekjaar 2021 van het AGB Geraardsbergen.

      • Kennisnemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur op de bij hen binnengekomen klacht betreffende een zomerterras.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht van 20 mei 2022, betreffende een zomerterras in de binnenstad van Geraardsbergen;

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 20 juni 2022;

        Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 24 juli 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;

        Overwegende dat de Gouverneur beslist dat deze klacht ongegrond is;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 331, 332  en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 24 juli 2022 betreffende de klacht van 20 mei 2022 tegen een zomerterras in de binnenstad. De Gouverneur beschouwt de klacht als ongegrond.

      • Kennisnemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur op de bij hen ingediende klacht betreffende het "Kwartier van de toekomst - laattijdige notulering met als doel de gemeenteraad belangrijke info te onthouden".

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur op 14 juni 2022 betreffende het "Kwartier van de toekomst - laattijdige notulering met als doel de gemeenteraad belangrijke info te onthouden";

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 18 juli 2022 2022;

        Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 19 augustus 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;

        Overwegende dat de Gouverneur van oordeel is dat de klacht niet geleid heeft tot enige toezichtmaatregel;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels  331, 332 en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht van 20 juni 2022, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur op 14 juni 2022, betreffende het "Kwartier van de toekomst - laattijdige notulering met als doel de gemeenteraad belangrijke info te onthouden".

        De Gouverneur neemt geen toezichtmaatregel.

      • Kennisnemen van het antwoord van minister Verlinden naar aanleiding van het advies van het provinciaal raadgevend comité inzake de intentieverklaring van de gemeente Lierde tot toetreding tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde van 28 februari 2022 waarbij de gemeente Lierde de princiepsbeslissing neemt om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2020 betreffende het advies inzake de intentieverklaring van de gemeente Lierde tot toetreding tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

        Gelet op het negatief advies van het provinciaal raadgevend comité van 31 maart 2022;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2022 betreffende de aktename van het advies van het provinciaal raadgevend comité inzake de intentieverklaring van de gemeente Lierde tot toetreding tot de hulpverleningszone Zuid-Oost-Vlaanderen;

        Gelet op de brief van 7 juli 2022 van minister Verlinden;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de brief van minister Verlinden naar aanleiding van het negatief advies van het provinciaal raadgevend comité betreffende de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

      • Kennisnemen van het antwoord van NMBS betreffende de motie voor een toegankelijk station Viane-Moerbeke, ingediend door de raadsleden Godelieve Dauw en Johan Quintelier.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de raadsleden Godelieve Dauw en Johan Quintelier op de gemeenteraad van 7 juni een motie indienden voor een toegankelijk station Viane-Moerbeke;

        Overwegende dat deze motie werd overgemaakt aan de heer Georges Gilkinet (minister van mobiliteit), de heer Benoît Gilson (Infrabel) en mevrouw Sophie Dutordoir (NMBS);

        Gelet op het antwoord van de NMBS betreffende deze motie;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het antwoord van de NMBS op de motie voor een toegankelijk station Viane-Moerbeke, ingediend door de raadsleden Godelieve Dauw en Johan Quintelier.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 5 juli 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Panis, Schepenen
        Geert De Chou, Paul Deprez, Johan Quintelier, Alexandra Remory, Saskia Monseur, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 5 juli 2022 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 06/09/2022 om 21:46.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad