Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/04/2025 - 13:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement en toelaten van geluidsafwijking voor het evenement: GP Ferdi Van Den Haute op 1 mei 2025 te Zandbergen.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2516329 voor de organisatie van het evenement: GP Ferdi Van Den Haute op 1 mei 2025 te Zandbergen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 28 maart 2025
  • Aanvrager: Geert Van den Hole
  • Activiteit: Muziekactiviteit op donderdag 01 mei 2025 te Geraardsbergen, Lindeveldstraat, GP Ferdi Van Den Haute (Fietsen Tegen Kanker).

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op donderdag 01 mei 2025 tussen 08.00u en 20.00u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op donderdag om 20.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de adviezen van de evenementencel;

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  • Buurtbewoners/handelaars tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen
  • Voorzien van voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van het evenement (openbare parkings, private terreinen,…). Parking kan aangegeven worden middels bepijling en/of bemand worden door stewards.
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
  • deelnemers moeten zich aan de geldende verkeersregels houden.
Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), artikel 6.7.3 §3 van Vlarem II,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan aan Geert Van den Hole op donderdag 01 mei 2025 te Geraardsbergen, Lindeveldstraat, GP Ferdi Van Den Haute (Fietsen Tegen Kanker) tussen 08.00u en 20.00u mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op 1 mei 2025 van 6 uur tot 22 uur langsheen de Lindeveldstraat vanaf het kruispunt met de Keringstraat tot het kruispunt met de Boekevijverstraat.

Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3. 

Artikel 5:
Een tijdelijk verkeersverbod wordt ingesteld in de Lindeveldstraat (van Keringstraat tot Boekevijverstraat) op 1 mei 2025 van 7 tot 17 uur.

Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van:

  • nadars voorzien van voldoende verlichting over de volledige breedte van de rijbaan, het verkeersbord C3 met het waarschuwingsbord ‘Evenement GP Ferdi Van Den Haute’ ter hoogte van de kruispunten:
  • Keringstraat/Lindeveldstraat
  • Boekevijverstraat/Lindeveldstraat
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, het verkeersbord F45b en het waarschuwingsbord ‘Evenement GP Ferdi Van Den Haute’

Artikel 6:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 ‘omleiding’ voor het doorgaand verkeer wordt ingesteld via:

  • Lindeveldstraat, Lestpolder, Kakelenberg en in omgekeerde richting

Artikel 7:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden.

Artikel 8:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 9:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 10:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 11:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.