Terug
Gepubliceerd op 03/07/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 03/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Verlenen van eretitels aan uitgetreden mandatarissen.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet dat het toekennen van een eretitel aan raadsleden, schepenen en voorzitters een bevoegdheid is van het Lokaal Bestuur;

        Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 februari 2019 houdende het reglement tot vaststelling van de voorwaarden tot toekenning van een eretitel aan een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, aan een lid van het vast bureau en aan de voorzitter en een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;

        Overwegende dat volgende personen in aanmerking komen voor een eretitel van raadslid:

        • Paul De Prez
          • mandaat raadslid: 06 november 2006 - 02 januari 2025
        • Geert De Chou
          • mandaat raadslid: 05 januari 2007 - 02 januari 2013 en 08 januari 2019 - 02 januari 2025 
        • David Larmuseau
          • mandaat voorzitter: 7 januari 2013 tot 8 januari 2019 
          • mandaat raadslid: 7 januari 2013 tot 2 januari 2025 

        Overwegende dat betrokkenen aan de anciënniteitsvoorwaarde voor het bekomen van de eretitel van raadslid;

        Gelet dat de voorgestelde mandatarissen voldoen aan de voorwaarden bepaald in het reglement tot vaststelling van de voorwaarden tot toekenning van eretitels aan een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, aan een lid van het vast bureau en aan de voorzitter en een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;

        Gelet dat de voorgestelde mandatarissen hun aanvraag om een eretitel te ontvangen hebben bevestigd;

        Gelet op de ontvangen documenten als bijlage of ter inzage op het secretariaat;

         

         

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 148, derde lid, artikel 537 en 547 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het reglement tot vaststelling van de voorwaarden tot toekenning van eretitels aan schepenen, gemeenteraadsleden en voorzitters van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 maart 2013;

        Besluit

        Artikel 1:
        De eretitel van raadslid wordt door de OCMW-raad toegekend aan:

        • de heer Paul De Prez
        • de heer Geert De Chou 
        • de heer David Larmuseau

        Artikel 2:
        De ere-mandatarissen te bedanken voor hun jarenlange inzet voor het OCMW van de stad Geraardsbergen.

      • Kennisname van de rapportering over de organisatiebeheersing van juni 2024 - mei 2025.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
        2. wetgeving en procedures naleeft;
        3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
        5. de activa beschermt en fraude voorkomt;

        Overwegende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;

        Overwegende dat het kader organisatiebeheersing van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen goedgekeurd werd op de raden van 18 juni 2019;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing en dat de volgende doorgevoerde wijzigingen een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en een meerwaarde zijn voor de organisatie:

        In 2021:

        • De clustering van de acties zodat het aantal beheerde items daalde van 289 naar 75.
        • De vermindering van het aantal projectuitvoerders van 33 naar 18.
        • De invoering van een betere definitie van de scores.
        • De opname van de beschrijving van de risico’s.
        • De invoering van 4 risiconiveaus.
        • De invoering van een nieuw rapportage -format.

         In 2022:

        • De invoering van globale KPI.
        • De aanpassing van de frequentie van de rapportering van 3 maand naar 6 maand.
        In 2023:
        • Bijzondere aandacht voor de zorgsector.
        • Speciale aandacht voor het aspect ‘Financieel Management’ binnen onze organisatie.
        In 2024:
        • Verderzetting van periodieke evaluaties volgens de lopende methodiek voor organisatiebeheersing.

         
        Het systeem krijgt steeds de nodige aandacht en er wordt naar gestreefd dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking. Het organisatiebeheerssysteem is onderhevig aan continue bijsturing. Het draagt hierdoor actief bij aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering.
        Overwegende dat we erover waken dat het systeem de nodige aandacht blijft krijgen en ernaar streven dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking;

        Overwegende dat het organisatiebeheerssysteem actief bijdraagt aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering;

        Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing en dit jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar;

        Gelet op de kennisname van de rapportering organisatiebeheersing op het managementteam van 16 mei 2025 en op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 19 mei 2025;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 217 tem 220 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing van juni 2024 - mei 2025.

      • Kennisname van de rapportering van de werking van de diensten van het lokaal bestuur: jaarverslag 2024.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het jaarverslag als instrument geen verplichting meer is sinds de overschakeling naar de BBC maar dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit aanhoudt als communicatiemiddel naar de raadsleden met betrekking tot het geven van een overzicht over de werking van onze diensten;

        Overwegende dat een uitgebreid overzicht gemaakt wordt van de werking van diensten van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onder de vorm van beschrijvingen, statistieken, tabellen en dit verslag rapporteert over onze initiatieven, werkingen en realisaties in 2024;

        Overwegende dat het verslag in eerste instantie voor het bestuur een instrument kan zijn om te waken over de inhoudelijke werking en uitbouw van de organisatie;

        Overwegende dat het jaarverslag tegemoet komt aan de vraag tot rapportering over de werking van onze diensten;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het jaarverslag van de diensten van het lokaal bestuur over het jaar 2024.

    • Afdeling Financiën

      • Vaststellen van de jaarrekening 2024 - deel OCMW Geraardsbergen.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;

        Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk stemmen over hun deel van het beleidsrapport (jaarrekening, meerjarenplan en aanpassing meerjarenplan);

        Overwegende dat de gemeenteraad het deel OCMW van het beleidsrapport vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goed te keuren en dat door die goedkeuring het beleidsrapport in zijn geheel geacht wordt definitief te zijn vastgesteld;

        Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2024 in grafiek;

        Gelet op de raadscommissie voor financiën van 2 juni 2025, waarbij het managementteam en de financieel directeur de nodige toelichting verschaffen;

        Juridisch kader

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus en latere wijzigingen;

        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus en latere wijzigingen;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

        Financieel kader

        Gelet op de resultaatsverwerking waarbij de stad Geraardsbergen tussenkomt in het verlies van het OCMW ten bedrage van 5.910.437 euro (schema T5),

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Veerle Alaert
        Voorstanders: Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Manu Lion
        Onthouders: Hans De Gent, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 13 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:
        De voorgelegde jaarrekening 2024 - deel OCMW Geraardsbergen vast te stellen.

        Artikel 2:
        Afschrift te bezorgen aan de Stad Geraardsbergen.

        Artikel 3:
        Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van artikels 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Artikel 4:
        Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.

    • Afdeling Mens

      • Ter kennis nemen van het financieel verslag en het activiteitenverslag van de regionale dienst voor schuldbemiddeling Vlaamse Ardennen.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 12 november 2019 waarbij werd beslist toe te treden tot de regionale dienst voor schuldbemiddeling Vlaamse Ardennen;

        Gelet op de functie van deze dienst waarbij zij de rol van schuldbemiddelaar opnemen in naam van en voor rekening van het OCMW Geraardsbergen en dit specifiek voor maatschappelijk kwetsbare groepen;

        Overwegende dat het OCMW van Oudenaarde optreedt als werkgever van het personeel dat wordt aangeworven en de loon- en werkingskosten van de dienst over de deelnemende OCMW's verdeelt in verhouding tot het aantal inwoners en in verhouding tot het aantal dossiers collectieve schuldenregeling dat door de dienst wordt beheerd, in naam en voor rekening van het deelnemende OCMW;

        Overwegende dat de deelnemende OCMW's  een solidaire en vaste bijdrage van 0,63 euro per inwoner/jaar betalen.(onderhevig aan de index). 

        Overwegende dat na afloop van elk kalenderjaar op basis van de afrekening van loon- en werkingskosten de definitieve bijdrage wordt vastgesteld;

        Gelet op de evaluatievergadering, die plaatsvond op 25 maart 2025, waarbij het financieel verslag en activiteitenverslag met de diensthoofden sociale dienst van de deelnemende OCMW's werd overlopen.

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het samenwerkingsprotocol 'samenwerking regionale dienst Vlaamse Ardennen'.

        Financieel kader

        Gelet op het voorzien budget ten bedrage van 25.000 euro in 2025 op BI 090001 AR 61399999 volgens actieplan AP23 SD 01 en actie AC23 SD 01 01

        Besluit

        Enig artikel:
        Het financieel verslag en activiteitenverslag vanuit de regionale dienst voor schuldbemiddeling Vlaamse Ardennen wordt goedgekeurd.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de OCMW-raad van 29 april 2025.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Ilse Roggeman, Raadslid
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de OCMW-raad van 29 april 2025 goed te keuren.

Vraag van raadslid Jens Rottiers inzake de werkbelasting geagendeerd in de gemeenteraad werd verschoven naar de ocmw-raad

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Jimmy Colman Villamayor
Voorzitter OCMW-raad