Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 26/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Kennisnemen van de vraag van een raadslid om zich tijdens haar zwangerschapsverlof te laten vervangen en aanduiden van een plaatsvervanger van het raadslid tijdens deze periode van zwangerschapsverlof.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de mail van raadslid Emma Van der Maelen aan de algemeen directeur van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, waarin zij het attest van haar zwangerschap bezorgt en mededeelt dat ze zich tijdens haar zwangerschapsverlof wil laten vervangen;

        Gelet op artikel 12 §2 van het decreet Lokaal Bestuur, dat bepaalt dat de gemeenteraad akte neemt van de verhindering van een gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen voor de geboorte of adoptie van een kind. Dat gemeenteraadslid wordt op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vervangen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van  de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan het verlof verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid;

        Gelet dat de geschatte bevallingsdatum 11 mei 2024 is; dat het raadslid zich ten vroegste kan laten vervangen vanaf 30 maart 2024;

        Gelet op het medisch attest van raadslid Emma Van der Maelen, dat getuigt dat ze omwille van ziekte niet aan de gemeenteraad van 26 maart kan deelnemen; 

        Gelet op artikel 12§1, dat bepaalt dat de gemeenteraad akte neemt van de verhindering van een gemeenteraadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Als het gemeenteraadslid dat om medische redenen afwezig blijft, niet in staat is om dat verzoek tot de voorzitter te richten, wordt hij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering waarop hij afwezig is en zolang hij afwezig blijft. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd;

        Overwegende dat artikel 12§1 niet kan toegepast worden gezien de verhindering van raadslid Van der Maelen om medische redenen geen minimale termijn van twaalf weken inhoudt;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;

        Overwegende dat Sven Van der Meulen  tot lijst nr. 1 Sp.a behoort;

        Overwegende dat Sven Van der Meulen opvolgend raadslid op de nr.1 Sp.a  lijst, het mandaat van gemeenteraadslid wenst op te nemen;

        Overwegende dat Sven Van der Meulen sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet; 

        Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 10,12,13 en 14 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Artikel 1:

        Kennis te nemen van de vraag van raadslid Emma Van der Maelen om zich tijdens haar zwangerschapsverlof te laten vervangen als raadslid.

        Artikel 2:

        De geloofsbrieven van Sven Van der Meulen, geboren te Geraardsbergen op 11 september 1970, wonende te Watermolenstraat 52 te 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Sp.a  lijst, goed te keuren.
        Sven Van der Meulen wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen. 

      • Aanvaarden van de schenking van het archief van rekeningen, correspondentie, postkaarten, en dergelijke aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de mail van 27 januari 2024 tot schenking, waarin de intentie tot het schenken van rekeningen, correspondentie, postkaarten en dergelijke getoond wordt;
        Overwegende dat het over een waardevolle aanvulling gaat over de geschiedenis van de stad Geraardsbergen tijdens de tweede wereldoorlog;
        Overwegende dat deze schenking interessant is voor onderzoek naar de lokale geschiedenis;
        Overwegende dat de rekeningen, correspondentie, postkaarten, en dergelijke geschonken worden aan het archief van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de bewaring te verzekeren;
        Gelet op het positieve advies van de archivaris, die dit een waardevolle aanvulling vindt over de lokale geschiedenis van Geraardsbergen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Enig artikel:
        De schenking van rekeningen, correspondentie, postkaarten, en dergelijke te aanvaarden.

      • Aanvaarden van de schenking van toneelbrochures, programmaboekjes en reclameboekjes aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de mail van 27 maart 2023, waarin de intentie tot het schenken van een aantal toneelbrochures, programmaboekjes en reclameboekjes in verband met het Nieuw Ophasselts Toneel (NOT) getoond wordt;
        Overwegende dat het over een waardevolle aanvulling gaat over de culturele geschiedenis over de stad Geraardsbergen en meer bepaald over Ophasselt;
        Overwegende dat deze toneelbrochures, programmaboekjes en reclameboekjes, die dateren van tussen 2000 en 2023, interessant zijn voor onderzoek naar de lokale en culturele geschiedenis;
        Overwegende dat deze toneelbrochures, programmaboekjes en reclameboekjes geschonken worden aan het archief van Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de bewaring te verzekeren;
        Gelet op het positieve advies van de archivaris die dit een waardevolle aanvulling vindt over de lokale geschiedenis van Geraardsbergen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Enig artikel:
        De schenking van toneelbrochures, programmaboekjes en reclameboekjes in verband met het Nieuw Ophasselts Toneel (NOT) te aanvaarden.

      • Kennisnemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake de verwaarlozing van het onderhoud van de gracht in de Zavelstraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht inzake de verwaarlozing van het onderhoud van de gracht in de Zavelstraat, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands bestuur en door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ontvangen op 15 december 2023;

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 15 januari 2024;

        Gelet op de brief van 11 maart 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur houdende hun bevindingen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels  331, 332 en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake de verwaarlozing van het onderhoud van de gracht in de Zavelstraat.
        De klager had de klacht ook ingediend via het klachtenkanaal van de stad Geraardsbergen en heeft hierop reeds antwoord ontvangen. De Gouverneur zal niet verder optreden in dit dossier.

    • Afdeling Financiën

      • Aanpassen van het retributiereglement privatieve inname van het openbaar domein.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het retributiereglement van 21 december 2021 waarin vermeld wordt dat er een retributie wordt geheven voor elke private inname van het openbaar domein en dat deze retributie verschuldigd is door de vergunninghouder;

        Overwegende dat er bijgevolg enkel een factuur kan opgemaakt worden indien de inname van het openbaar domein werd aangevraagd; dat deze factuur enkel kan opgemaakt worden op naam van de vergunninghouder;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur steeds meer innames openbaar domein die niet werden aangevraagd vaststelt;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur te maken krijgt met onveilige situaties die gecreëerd worden waardoor het afsluiten van het openbaar domein noodzakelijk is in het kader van de bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid;

        Overwegende dat deze innames van het openbaar domein niet kunnen aangerekend worden op basis van het huidige retributiereglement; meer bepaald werden deze innames openbaar domein niet aangevraagd en werd hiervoor geen vergunning afgeleverd;

        Overwegende dat retributies ambtshalve kunnen gevestigd worden wanneer dit uitdrukkelijk wordt opgenomen in het retributiereglement;

        Overwegende dat bijgevolg een wijziging van het retributiereglement noodzakelijk is om dergelijke retributies ambtshalve te kunnen vestigen;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 houdende vaststelling van het retributiereglement op de private inname van het openbaar domein;

        Financieel kader

        Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 AR: 70303000-Inname openbaar domein – BI: 020000-Wegen,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Rudi Walckiers
        Onthouders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Geert De Chou, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Krist Matthys
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:

        Het retributiereglement van 21 december 2021 op het privatief gebruik van het openbaar domein 2022-2025 als volgt te wijzigen:

        Hoofdstuk 3: Retributie

        Afdeling 1: Grondslag

        Artikel 11:

        Er wordt een retributie geheven voor elke private inname van het openbaar domein. De retributie is verschuldigd door de vergunninghouder.

        wordt

        Hoofdstuk 3: Retributie

        Afdeling 1: Grondslag

        Artikel 11:

        Er wordt een retributie geheven voor elke private inname van het openbaar domein. De retributie is verschuldigd door de vergunninghouder. Als een foutieve of laattijdige aanvraag werd ingediend of als geen aanvraag werd ingediend of als het afsluiten van het openbaar domein noodzakelijk is in het kader van de openbare veiligheid en gezondheid, zal de retributie ambtshalve gevestigd worden lastens de rechtspersoon of natuurlijke persoon die het openbaar domein inneemt en, als deze niet gekend is, lastens de eigenaar(s) van het onroerend goed waaraan de werken worden uitgevoerd. Allen zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de retributie.

      • Aanpassen van het retributiereglement op sportinitiatieven.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de nodige financiële middelen dient te beschikken om de haar opgelegde taken, vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025, naar behoren te kunnen vervullen;

        Gelet op de noodzaak om sportactiviteiten te ontwikkelen om meer mensen aan het bewegen te zetten;

        Overwegende dat het wetenschappelijk bewezen is dat bewegen gezond is;

        Overwegende dat er kosten verbonden zijn aan de organisatie van dergelijke sportkampen; dat het aangewezen is deze kosten geheel of gedeeltelijk te verhalen op de deelnemers;

        Gelet op de ontwikkeling van nieuwe activiteiten voor volwassenen en lessenreeksen voor kinderen; waardoor het noodzakelijk is om het bestaande retributiereglement aan te passen;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3, houdende vaststelling van de gemeentelijke reglementen, artikel 41 en artikel 272;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement op sportinitiatieven 2023-2025;

        Financieel kader

        Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 – AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties – BI: 074100-sportpromotie en -evenementen;

        Besluit

        Enig artikel:

        Met ingang van 27 maart 2024 het retributiereglement op sportinitiatieven als volgt aan te passen:

        Artikel 1:

        1.1. Tarief voor éénmalige jeugdsportinitiatieven voor kinderen vanaf 3 jaar tot 18 jaar:

        • per activiteit van 3 euro tot maximum 10 euro.
        • per activiteit met vrijetijdspas is er 75% korting met een minimum van 2 euro.

        1.2. Tarief sportkampen tijdens de schoolvakanties:

        • per dag 12 euro, betalend voor het volledige sportkamp
        • per dag 3 euro, met vrijetijdspas, betalend voor het volledige sportkamp
        • voor- en na -opvang van de activiteit is gratis.

        1.3. Tarief voor sport overdag:

        • 20 beurtenkaart: 30 euro
        • 20 beurtenkaart met vrijetijdspas 7,5 euro.

        1.4. Tarief voor sportinitiatieven met externe organisaties of andere gemeenten

        • De retributie voor de deelname aan een sportkamp wordt vastgelegd met een minimum dagvergoeding van 10 euro en een maximum van 16 euro.
        • Voor- en na -opvang van de activiteit is gratis.
        • Houders van een vrijetijdspas krijgen 75% korting
        • Ouders betalen voor het volledige sportkamp.

        1.5. Tarief voor buurtsportkamp

        • De retributie wordt vastgelegd met een minimum dagvergoeding van 1 euro en een maximum van 5 euro.

         wordt

        Artikel 1:

        1.1. Tarief voor éénmalige jeugdsportinitiatieven voor kinderen vanaf 3 jaar tot 18 jaar:

        • Per activiteit van 3 euro tot maximum 10 euro.
        • Per activiteit met vrijetijdspas is er 75% korting met een minimum van 2 euro.

        1.2. Tarief sportkampen tijdens de schoolvakanties:

        • Per dag 12 euro, betalend voor het volledige sportkamp.
        • Per dag 3 euro, met vrijetijdspas, betalend voor het volledige sportkamp.
        • Voor- en na -opvang van de activiteit is gratis.

        1.3. Tarief voor sport overdag:

        • 20 beurtenkaart: 30 euro.
        • 20 beurtenkaart met vrijetijdspas 7,5 euro.

        1.4. Tarief voor sportinitiatieven met externe organisaties of andere gemeenten:

        • De retributie voor de deelname aan een sportkamp wordt vastgelegd met een minimum dagvergoeding van 10 euro en een maximum van 16 euro.
        • Voor- en na -opvang van de activiteit is gratis.
        • Houders van een vrijetijdspas krijgen 75% korting.
        • Ouders betalen voor het volledige sportkamp.

        1.5. Tarief voor buurtsportkamp:

        • De retributie wordt vastgelegd met een minimum dagvergoeding van 1 euro en een maximum van 5 euro.

        1.6. Tarief voor sportinitiatieven voor volwassenen:

        • Per activiteit van 2 euro tot maximum 40 euro.
        • Per activiteit met vrijetijdspas is er 75% korting met een minimum van 2 euro.

        1.7. Tarief voor lessenreeksen voor kinderen van 3 tot 18 jaar:

        • Per lessenreeks van 10 euro tot maximum 200 euro.
        • Per lessenreeks met vrijetijdspas is er 75% korting met een minimum van 2 euro.
    • Afdeling Ruimte

      • Goedkeuren van de ontwerpakte en de plaatsbeschrijving houdende de afstand van meerwaarde in de Ganzestraat 34 te Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van de instrumenterend notaris om voor het pand in de Ganzestraat 34, kadastraal gekend onder afdeling 7 (Schendelbeke) sectie A nummer 893V P0000, een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;

        Overwegende dat de woning bezwaard is met een rooilijn, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 mei 1962;die langs het perceel loopt volgens de atlas der buurtwegen gemeenteweg nr 2;

        Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '...  geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';

        Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;

        Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';

        Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;

        Gelet op de plaatsbeschrijving van 10 januari 2024, opgemaakt door de landmeter-expert;

        Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;

        Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;

        Besluit

        Enig artikel:
        De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Ganzestraat 34, kadastraal gekend onder afdeling 7, sectie A, nummer 893V P0000 en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.

      • Goedkeuren van de ontwerpakte en de plaatsbeschrijving houdende de afstand van meerwaarde in de Vissenholstraat 4 te Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van de instrumenterend notaris om voor het pand in de Vissenholstraat 4, kadastraal gekend onder afdeling 7 (Schendelbeke) sectie A nummers 1010D P0000 en 1011 P0000, een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;

        Overwegende dat de woning bezwaard is met een rooilijn, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 november 1949; langs het perceel loopt volgens de atlas der buurtwegen buurtweg nr 5;

        Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '...  geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';

        Gelet op de weigering van het college van 9 januari 2023 van de omgevingsvergunning (OMV_2024000833) voor de uitvoer van verbouwingswerken aan een woning in de Vissenholstraat 4, dit daar de woning bezwaard is met een rooilijn;

        Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;

        Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';

        Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;

        Gelet op de plaatsbeschrijving van 10 januari 2024, opgemaakt door de landmeter-expert;

        Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;

        Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;

        Besluit

        Enig artikel:
        De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Vissenholstraat 4, kadastraal gekend onder afdeling 7 (Schendelbeke) sectie A nummers 1010D P0000 en 1011 P0000 en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.


      • Aktename advies ontwerp strategisch plan en ontwerp synthesenota Strategisch Plan Ruimte voor Water Dendervallei.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Afwezig: Rurik Van Landuyt, Schepen
        Feiten, context en argumentatie

        CONTEXT:

        In kader van T.OP Dender werken De Vlaamse Waterweg nv, Departement Omgeving en Provincie Oost-Vlaanderen samen met de Dendergemeenten het Strategisch Plan Ruimte voor Water Dendervallei (www.ruimtevoorwater.be) uit om naar oplossingen te zoeken voor de overstromingsproblematiek vanuit de Dender, die meteen ook troeven bieden voor de vallei. Samen met verschillende betrokkenen in het gebied gaan we aan de slag. Aan de hand van overleg, workshops en infosessies geven we samen vorm aan het strategisch plan. Het plan moet uiteindelijk een voorkeursalternatief vooropstellen: dit is een combinatie van maatregelen die ervoor zorgt dat we
        • het overstromingsrisico in de Dendervallei verminderen
        • en tegelijkertijd ruimtelijke en maatschappelijke meerwaarde creëren, bv. op vlak van openbare ruimte, wonen, toerisme, economie, landbouw

        De stand van zaken van het Strategisch Plan (www.ruimtevoorwater.be) met opgeleverde documenten is in het kort als volgt:
        • December 2020: Startnota – beslissing Vlaams regering en Provincie Oost-Vlaanderen tot opstart en kwalitatieve oplevering van het Strategisch Plan ‘Ruimte voor Water – Dendervallei’, en de kwalitatieve uitvoering van het strategisch plan als werf van T.OP Dender (Beslissing VR 18 december 2020);
        • Juni 2021: Ambitienota – ondertekening Ambitiekader Ruimte voor Water door stad Geraardsbergen en de drie bestuursniveaus (8 juni 2021);
        • December 2021: Bouwstenennota en Alternatievennota
        • Oktober 2022: Onderzoeksnota, met 5 alternatieven
        • Oktober 2022 – Februari 2023: Publieke raadpleging mbt de Onderzoeknota en MER: infomarkten en infosessies.
        • Maart 2023: Inspraaknota: Samenvatting van inspraak, antwoord hoe hiermee omgegaan wordt, aanpassing naar 6 alternatieven
        • September 2023: Ontwerp tussennota: Tussentijdse resultaten onderzoeken waaraan 6 alternatieven werden onderworpen & Ontwerp gebiedsprogramma: Aanzet overzicht projecten en acties per alternatief
        • November 2023: Tussentijdse beslissing Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen tot aktename ontwerp tussennota en tussentijdse resultaten onderzoeken (Beslissing VR 17 november 2023);
        • Januari 2024: Publieke consultatie strategisch MER
        • Februari 2024: Ontwerp Strategisch Plan en synthesenota

        De Onderzoeksnota, die 5 alternatieven voor het strategisch plan vooropstelt, ging in publieke raadpleging eind 2022. Hiermee kwam het Strategisch Plan in een nieuwe fase. Op basis van de publieke raadpleging werden de voorgestelde alternatieven herwerkt tot 6 alternatieven (zie inspraaknota). Deze werden intussen beoordeeld op hun effecten via een strategisch MER-onderzoek en andere analyses (watersysteemanalyse, MKBA, landbouweffecten,…). Tegelijk werd ook de bijdrage van de verschillende alternatieven aan de vooropgestelde doelstellingen uit de ambitienota in beeld gebracht. Op basis van deze elementen konden de verschillende alternatieven geïntegreerd afgewogen worden. De tussentijdse resultaten van de verschillende onderzoeken en de geïntegreerde afweging werden opgenomen in de ontwerp tussennota. Op basis hiervan werd op vraag van de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen een voorkeursalternatief uitgewerkt: het Strategisch Plan. In het voorjaar van 2024 wordt een beslissing van de Vlaamse Regering en Provincie Oost-Vlaanderen over het Strategisch Plan Ruimte voor Water Dendervallei verwacht.

         

        MOTIVERING:

        In februari 2024 werden het ontwerp Strategisch Plan en ontwerp synthesenota ter beschikking gesteld. Op 8 februari vond te Ninove het GTO Ruimte voor Water plaats. Op 21 februari 2024 vond te Dendermonde het bekkenbestuur Dender plaats. Op 22 maart 2024 vindt de stuurgroep van T.OP Dender plaats.
        Aan de leden van het bekkenbestuur wordt gevraagd de Vlaamse Regering en de deputatie van Oost-Vlaanderen mbt het ontwerp Strategisch Plan en de ontwerp synthesenota te adviseren, rond 4 specifieke punten.
        Mbt het ontwerp van Strategisch Plan en synthesenota worden de leden van het bekkenbestuur door de voorzitter van het bekkenbestuur, Mevr. Carina Van Cauter, Gouverneur, gevraagd om het ontwerp advies rond deze 4 punten vanuit het bekkenbestuur te onderschrijven en waar nodig aan te vullen.
        Aan leden wordt in eerste instantie gevraagd volgend advies te onderschrijven:


        1. Advies Strategisch Plan: Principiële goedkeuring van het strategisch plan als basis en kader voor toekomstige beslissingen over beleid en investeringen

        • minstens 400-tal woningen zullen worden beschermd door verhoogde kades en lokale beschermingsdijken
        • 90 tot 170-tal woning met beperkt overstromingsrisico krijgen advies en begeleiding ifv individuele beschermingsmaatregelen
        • voor 90-tal gebouwen en percelen die niet beschermd worden obv Strategisch Plan, is meer gedetailleerd onderzoek nodig. Met de goedkeuring van het Strategisch Plan krijgen zij zekerheid over mogelijkheden voor vrijwillige verkoop aan de VO en over het vervolgtraject van het gedetailleerd onderzoek om duidelijkheid en rechtszekerheid te creëren via een planologisch initiatief.

        Lid bekkenbestuur gaat akkoord met advies strategisch plan mits rekening houdende met volgende aandachtspunten:

        Specifiek voor Geraardsbergen betreft dit:

        • 180-tal woningen die zullen worden beschermd door verhoogde kades en lokale beschermingsdijken (Kaaien, Karmelietenstraat, Gaverstraat, Jan de Coomanstraat, Benedenstraat en Zandbergenplein).
        • 20-tal woning met beperkt overstromingsrisico krijgen advies en begeleiding ifv individuele beschermingsmaatregelen (Veldekensdreef, Pijlekaartstraat, Ankerstraat en Peperstraat).
        • voor 40-tal gebouwen en percelen (Jan de Coomanstraat en Majoor Van Lierdelaan) die niet beschermd worden obv Strategisch Plan, is meer gedetailleerd onderzoek nodig. Met de goedkeuring van het Strategisch Plan krijgen zij zekerheid over mogelijkheden voor vrijwillige verkoop aan de VO en over het vervolgtraject van het gedetailleerd onderzoek om duidelijkheid en rechtszekerheid te creëren via een planologisch initiatief.

        Er worden heel wat woningen beschermd op het grondgebied Geraardsbergen, echter dienen er ook woningen verworven te worden. Voor deze laatste is het zeer belangrijk dat beide pistes worden behandeld. Zijnde enerzijds het direct voor handen zijn van voldoende budgettaire middelen voor de aankoop van woningen én onbebouwde percelen voor particulieren die vrijwillig willen verkopen. Plus sloop, afgraven, tijdelijke invulling en begeleiding bij herlokalisatie van bedrijven. Anderzijds dat er een planologisch proces wordt opgestart waarbij verder gedetailleerd onderzoek gebeurd waarbij de lokale waterhuishouding (interactie met de zijwaterlopen en pluviale overstroming) meer in detail wordt onderzocht alsook welke bijkomende woningen eventueel kunnen beschermd worden in de dwarslinten en welke beschermingsmaatregelen op bepaalde locaties moeten uitgevoerd worden.

        2. Advies Synthesenota & strategisch MER: Principiële goedkeuring van onderbouwend onderzoek om tot Strategisch Plan als voorkeursalternatief te komen

        Lid bekkenbestuur gaat akkoord met advies Synthesenota & Strategische MER mits rekening houdende met volgende aandachtspunten:

        De reeds per mail overgemaakte opmerkingen op 1 februari 2024 dienen meegenomen te worden (zie mail bijlage).
        Met bijzonder aandacht voor de vraag om het Provinciaal Domein ‘De Gavers’ als bovenlokaal recreatiegebied te verankeren waarbij behoud of renovatie van bestaande harde infrastructuur zoals het zwembad moet gegarandeerd worden. Bij nieuwe ontwikkelingen dient rekening gehouden worden met de waterrobuustheid. Tevens dient verduidelijkt te worden of er nu wel of niet is doorgerekend met 25% reductie vanuit Wallonië en als hiervoor een draagvlak is bij de Waalse regering. Indien er werd gerekend met 25% reductie vanuit Wallonië dient een engagementsverklaring vanuit de Waalse regering indien toegevoegd te worden aan het Strategisch Plan.

        3. Advies Uitvoering: Garantie over de continuïteit en kwaliteit van de uitvoering van het gebiedsprogramma van het Strategisch Plan. De uitvoering gebeurt projectmatig op geïntegreerde manier waardoor samen met de beschermingsmaatregelen maximaal meerwaarden worden gerealiseerd. Vraag aan Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen om:

        • Investering in procescapaciteit, programmaregie, projectregie
        • Samenwerkingsstructuur
        • Vergunningenplatform, Handhavingsbeleid...

        Lid bekkenbestuur vraagt de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen garantie voor uitvoering door in te zetten op (1) investering in procescapaciteit, programmaregie & projectregie, (2) samenwerkingsstructuur en (3) vergunningenplatform & handhavingsbeleid en eveneens rekening te houden met volgende aandachtspunten:

        14 jaar na de wateroverlast van 2010, werd Geraardsbergen in januari terug getroffen door wateroverlast. Tussen 2010 en 2024 werd o.a. gewerkt aan de opmaak van een strategisch plan. De opmaak wordt zeker niet in twijfel getrokken en is broodnodig, maar als men naar effectieve realisaties kijkt tussen 2010 en 2024 is de realisatiegraad zeer mager en kan de overstromingsschade nog steeds hoog oplopen. Daarom mag dit niet stoppen bij een plan, maar moet er direct ingezet worden op onmiddellijke acties en dient er capaciteit en budgetten bij alle instanties vrijgemaakt worden om eindelijk realisaties op het terrein waar te nemen.
        Aangezien er veel ingrepen dienen te gebeuren op het grondgebied Geraardsbergen en er telkens input of zelfs een actieve rol (zoals bv bij de Doortocht) gevraagd wordt van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, wordt specifiek extra capaciteit of budget (zodat het Lokaal bestuur Geraardsbergen iemand kan aanwerven) gevraagd. Ook na afronden van de projecten zal er blijvend inzet gevraagd worden, zoals handhaving (vb overstroombare tuinen, niet vergunde verhardingen), wat momenteel niet ingebed zit in onze regulier werking.
        Het opzetten van een samenwerkingsstructuur (T.OP Dender) is zeer belangrijk voor het samenbrengen van de verschillende actoren en een gecoördineerde en integrale aanpak. Er zal een blijvend coördinerende, ondersteunende en overkoepelende rol vanuit T.OP Dender noodzakelijk blijven. Tijdens de recente wateroverlast heeft deze samenwerkingsstructuur zeker meerwaarde getoond om (versneld) te werken aan toekomstige oplissingen. Maar als we realistisch blijven zullen er nog steeds maanden/jaren zitten vooraleer sommige maatregelen uitgevoerd zullen zijn. Tijdens de recente wateroverlast van januari is gebleken dat er nog veel hiaten zijn over de bestaande infrastructuur qua eigenaarschap, beheer, werking,… Het waterbeleid is nog steeds zeer versnipperd zowel qua bevoegdheden als naar kennis(deling). Daarom moet direct (quick win) ingezet worden op een overkoepelende digitale inventarisatie van alle waterinfrastructuren die op termijn als operationele tool kan fungeren. Een nauwere, beter gecoördineerde, efficiëntere en geïntegreerde samenwerking tussen de verschillende waterloopbeheerders is daarbij cruciaal.

        4. Advies Investering: Garantie dat voor (sleutel)projecten van het gebiedsprogramma van het Strategisch Plan voldoende budgetten voorzien worden ter uitvoering.

        Lid bekkenbestuur vraagt de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen onderstaande projecten uit projectzones 1,2,3 en 4 op te starten rekening houdende met volgende aandachtspunten:

        Er dient direct ingezet te worden op overkoepelende digitale inventarisatie van alle waterinfrastructuren die op termijn als operationele tool kan fungeren om bij huidige wateroverlast zo adequaat mogelijk op te treden. Een nauwere, beter gecoördineerde, efficiëntere en geïntegreerde samenwerking tussen de verschillende waterloopbeheerders is daarbij cruciaal.

        Het stuwendossier sleept al veel te lang aan. De vernieuwing van de stuwen dient direct uitgevoerd te worden.
        Aansluitend is de doortocht cruciaal vermits hierdoor het meest aantal woningen kunnen beschermd worden, een grote meerwaarde voor de beleving in het centrum van Geraardsbergen wordt gecreëerd en er nog veel ruimte beschikbaar is in de overgangsgebieden (WORG Rood Kruisstraat en WORG Sint-Jozefstraat) om terug te geven aan natuur en water en deze tegelijk publiek toegankelijk te maken. Zowel beide WORG’s als de Korte Lake en Boelaremeersen zijn prioritair voor het lokaal bestuur Geraardsbergen aangezien dit als vervolg van het project Den Bleek kan gezien worden als blauw-groene verbindingselementen tussen de binnenstad en aanliggende functies en deelgemeenten. Er dient wel voldoende aandacht besteed te worden aan de waterkwaliteit. Voor de Kaaien wordt een open ontwikkeling van de Dender gewenst, waarbij het water dichter bij de mensen wordt gebracht, uitgevoerd conform de door de stad gewenste ontwikkeling (verbreding, groenelementen, trappen,…). Als mogelijkse Quick-Win wordt de aanleg van een dijk achteraan de parking tussen woning nr 15 en 19 in de Karmelietenstraat voorgesteld.
        De langse linten is ook een maatregel die lokaal bestuur op korte termijn uitvoerbaar ziet. Daarbij dient wel de kanttekening gemaakt worden dat om de burger mee te krijgen een volledig pakket van informeren, begeleiding, ontzorging en financiële tegemoetkoming zal moeten aangeboden worden. Tevens zou deze maatregel toepasbaar moeten zijn voor het volledig grondgebied Geraardsbergen (voor burger maakt het niet uit als ze fluviaal of pluviaal overstroomd zijn).

        Daarnaast blijft Geraardsbergen hameren op zekerheid, duidelijkheid en transparantie door middel van een snel en doortastend beleid. Voor de burger moet in het strategisch plan al duidelijk zijn of ze enerzijds zeker kunnen blijven (beschermd worden) of als ze op termijn zullen verworven moeten worden. Voor de te verwerven woningen moet mogelijkheid én voldoende budget voorzien worden voor de aankoop van (on)bebouwde percelen voor burgers die vrijwillig willen verkopen. Onder voldoende budget wordt verstaan dat de burgers een billijke vergoeding krijgen voor hun woning. Onder aankoopbeleid wordt ook sloop, afgraven, tijdelijke invulling en begeleiding bij herlokalisatie van bedrijven verstaan. Daarnaast dient een planproces (GRUP) opgestart te worden. In eerste instantie het GRUP Jan de Coomanstraat vermits de overstromingsfrequentie hier groter is (problematiek Molenbeek). In verband met de problematiek van de Molenbeek dient de omlegging van de Molenbeek naar de Kleibeek op korte termijn onderzocht en uitgevoerd worden en kan onafhankelijk van het GRUP verlopen. De bescherming van het Zandbergenplein wordt ook voorgesteld op korte termijn uit te voeren. We prefereren om de uitvoering van de beschermingsmaatregelen in de Jan de Coomanstraat al te straten 2e helft volgende legislatuur. In de 2e helft volgende legislatuur dient GRUP Majoor Van Lierdelaan opgestart te worden. Echter zien wij voor de Majoor Van Lierdelaan op korte termijn al een opportuniteit door het vliegveld af te graven waardoor al extra buffervolume zou kunnen gerealiseerd worden.

        De UNAL Site en Provinciaal Domein De Gavers zitten vervat in een afzonderlijk planproces. Maar we willen het belang voor de bedrijvigheid van de UNAL site en het belang van de Gavers als recreatief ankerpunt voor de regio benadrukken. Alsook dat bij de ontwikkeling van beiden het integraal waterverhaal dient meegenomen te worden.

        Juridisch kader

        Gelet op het collegebesluit onderschrijven ambitiedocument Ruimte voor Water van 14 december 2020;
        Gelet op de publieke raadpleging met betrekking tot de onderzoeksnota, oktober 2022 – februari 2023;
        Gelet op collegebesluiten met betrekking tot de alternatievennota, kennisgevingsnota en inspraaknota van 12 december 2022, 30 januari 2023 en 15 mei 2023;
        Gelet op de adviesvraag met betrekking tot de ontwerp tussennota en ontwerp gebiedsprogramma vanuit het bekkenbestuur en de stuurgroep van T.OP Dender (Oktober 2023);
        Gelet op collegebesluit met betrekking tot advies ontwerp tussennota en ontwerp gebiedsprogramma van 20 november 2023;
        Gelet op de tussentijdse beslissing van de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen (November 2023);
        Gelet op de adviesvraag van 1 maart 2024 aan de leden van het bekkenbestuur met betrekking tot het ontwerp strategisch plan en ontwerp synthesenota vanuit het bekkenbestuur;
        Gelet op publieke consultatie rond strategisch MER lopende van 22 januari 2024 tot en met 22 maart 2024 en de bemerkingen hierop overgemaakt door het lokaal bestuur op 01/02/2024;
        Gelet op het advies van de milieuraad van 25 januari 2024.

        Financieel kader

        Vraag aan de Vlaamse Regering voor het voorzien van extra capaciteit voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het opvolgen van de maatregelen op grondgebied Geraardsbergen voortkomend uit Strategisch Plan Ruimte voor Water (o.a. Doortocht).

        Besluit

        Artikel. 1 De gemeenteraad neemt akte van het advies strategisch Plan van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024.

        Lokaal Bestuur Geraardsbergen gaat principieel akkoord met het ontwerp Strategisch Plan Ruimte voor Water Dendervallei als basis en kader voor toekomstige beslissingen over beleid en investeringen, en formuleert volgende aandachtspunten:

        Er worden heel wat woningen beschermd op het grondgebied Geraardsbergen, echter dienen er ook woningen verworven te worden. Voor deze laatste is het zeer belangrijk dat beide pistes worden behandeld. Zijnde enerzijds het direct voor handen zijn van voldoende budgettaire middelen voor de aankoop van woningen én onbebouwde percelen voor particulieren die vrijwillig willen verkopen. Plus sloop, afgraven, tijdelijke invulling en begeleiding bij herlokalisatie van bedrijven. Anderzijds dat er een planologisch proces wordt opgestart waarbij verder gedetailleerd onderzoek gebeurd waarbij de lokale waterhuishouding (interactie met de zijwaterlopen en pluviale overstroming) meer in detail wordt onderzocht alsook welke bijkomende woningen eventueel kunnen beschermd worden in de dwarslinten en welke beschermingsmaatregelen op bepaalde locaties moeten uitgevoerd worden.

        Artikel. 2 De gemeenteraad neemt akte van het advies synthesenota en strategisch MER van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024.

        Lokaal Bestuur Geraardsbergen gaat principieel akkoord met het onderbouwend onderzoek (ontwerp synthesenota en strategisch MER) om tot het Strategisch Plan als voorkeursalternatief te komen en formuleert hierbij volgende aandachtspunten:

        De reeds per mail overgemaakte opmerkingen op 1 februari 2024 dienen meegenomen te worden. Met bijzonder aandacht voor de vraag om het Provinciaal Domein ‘De Gavers’ als bovenlokaal recreatiegebied te verankeren waarbij behoud of renovatie van bestaande harde infrastructuur zoals het zwembad moet gegarandeerd worden. Bij nieuwe ontwikkelingen dient rekening gehouden worden met de waterrobuustheid. Tevens dient verduidelijkt te worden of er nu wel of niet is doorgerekend met 25% reductie vanuit Wallonië en als hiervoor een draagvlak is bij de Waalse regering. Indien er werd gerekend met 25% reductie vanuit Wallonië dient een engagementsverklaring vanuit de Waalse regering indien toegevoegd te worden aan het Strategisch Plan.

        Artikel. 3 De gemeenteraad neemt akte van het advies uitvoering van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024.

        Lokaal Bestuur Geraardsbergen vraagt de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen garantie met betrekking tot continuïteit en kwaliteit van de uitvoering van het gebiedsprogramma van het Strategisch Plan en formuleert volgende aandachtspunten:

        Veertien jaar na de wateroverlast van 2010 werd Geraardsbergen in januari 2024 terug getroffen door wateroverlast. Tussen 2010 en 2024 werd onder andere gewerkt aan de opmaak van een strategisch plan. De opmaak wordt zeker niet in twijfel getrokken en is broodnodig, maar als men naar effectieve realisaties kijkt tussen 2010 en 2024 is de realisatiegraad zeer mager en kan de overstromingsschade nog steeds hoog oplopen. Daarom mag dit niet stoppen bij een plan, maar moet er direct ingezet worden op onmiddellijke acties en dient er capaciteit en budgetten bij alle instanties vrijgemaakt worden om eindelijk realisaties op het terrein waar te nemen.

        Aangezien er veel ingrepen dienen te gebeuren op het grondgebied Geraardsbergen en er telkens input of zelfs een actieve rol (zoals bv bij de Doortocht) gevraagd wordt van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, wordt specifiek extra capaciteit of budget (zodat het Lokaal bestuur Geraardsbergen iemand kan aanwerven) gevraagd. Ook na afronden van de projecten zal er blijvend inzet gevraagd worden, zoals handhaving (bijvoorbeeld overstroombare tuinen, niet vergunde verhardingen), wat momenteel niet ingebed zit in onze regulier werking.

        Het opzetten van een samenwerkingsstructuur (T.OP Dender) is zeer belangrijk voor het samenbrengen van de verschillende actoren en een gecoördineerde en integrale aanpak. Er zal een blijvend coördinerende, ondersteunende en overkoepelende rol vanuit T.OP Dender noodzakelijk blijven. Tijdens de recente wateroverlast heeft deze samenwerkingsstructuur zeker meerwaarde getoond om (versneld) te werken aan toekomstige oplossingen. Maar als we realistisch blijven zullen er nog steeds maanden/jaren zitten vooraleer sommige maatregelen uitgevoerd zullen zijn. Tijdens de recente wateroverlast van januari is gebleken dat er nog veel hiaten zijn over de bestaande infrastructuur qua eigenaarschap, beheer, werking,… Het waterbeleid is nog steeds zeer versnipperd zowel qua bevoegdheden als naar kennis(deling). Daarom moet direct (quick win) ingezet worden op een overkoepelende digitale inventarisatie van alle waterinfrastructuren die op termijn als operationele tool kan fungeren.  Een nauwere, beter gecoördineerde, efficiëntere en geïntegreerde samenwerking tussen de verschillende waterloopbeheerders is daarbij cruciaal.

        Artikel. 4 De gemeenteraad neemt akte van het advies investering van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024.

        Lokaal Bestuur Geraardsbergen vraagt de Vlaamse regering en Provincie Oost-Vlaanderen garantie dat voor (sleutel)projecten van het gebiedsprogramma van het Strategisch Plan voldoende budgetten voorzien worden ter uitvoering. En vraagt voor projectzones 1, 2, 3 en 4 volgende projecten (prioritair) op te starten rekening houdende met volgende aandachtspunten:

        Er dient direct ingezet te worden op de opmaak van een overkoepelende digitale inventarisatie van alle waterinfrastructuren die op termijn als operationele tool kan fungeren om bij huidige wateroverlast zo adequaat mogelijk op te treden. Een nauwere, beter gecoördineerde, efficiëntere en geïntegreerde samenwerking tussen de verschillende waterloopbeheerders is daarbij cruciaal.

        Het stuwendossier sleept al veel te lang aan. De vernieuwing van de stuwen dient direct uitgevoerd te worden.

        Aansluitend is de doortocht cruciaal vermits hierdoor het meest aantal woningen kunnen beschermd worden, een grote meerwaarde voor de beleving in het centrum van Geraardsbergen wordt gecreëerd en er nog veel ruimte beschikbaar is in de overgangsgebieden (WORG Rood Kruisstraat en WORG Sint-Jozefstraat) om terug te geven aan natuur en water en deze tegelijk publiek toegankelijk te maken. Zowel beide WORG’s als de Korte Lake en Boelaremeersen zijn prioritair voor het lokaal bestuur Geraardsbergen aangezien dit als vervolg van het project Den Bleek kan gezien worden als blauw-groene verbindingselementen tussen de binnenstad en aanliggende functies en deelgemeenten. Er dient wel voldoende aandacht besteed te worden aan de waterkwaliteit. Voor de Kaaien wordt een open ontwikkeling van de Dender gewenst,  waarbij het water dichter bij de mensen wordt gebracht, uitgevoerd conform de door de stad gewenste ontwikkeling (verbreding, groenelementen, trappen,…). Als mogelijkse Quick-Win wordt de aanleg van een dijk achteraan de parking tussen woning nr 15 en 19 in de Karmelietenstraat voorgesteld.

        De langse linten is ook een maatregel die lokaal bestuur op korte termijn uitvoerbaar ziet. Daarbij dient wel de kanttekening gemaakt worden dat om de burger mee te krijgen een  volledig pakket van informeren, begeleiding, ontzorging en financiële tegemoetkoming zal moeten aangeboden worden. Tevens zou deze maatregel toepasbaar moeten zijn voor het volledig grondgebied Geraardsbergen (voor burger maakt het niet uit als ze fluviaal of pluviaal overstroomd zijn).

        Daarnaast blijft het lokaal bestuur Geraardsbergen hameren op zekerheid, duidelijkheid en transparantie door middel van een snel en doortastend beleid. Voor de burger moet in het strategisch plan al duidelijk zijn of ze enerzijds zeker kunnen blijven (beschermd worden) of als ze op termijn zullen verworven moeten worden. Voor de te verwerven woningen moet mogelijkheid én voldoende budget voorzien worden voor de aankoop van (on)bebouwde percelen voor burgers die vrijwillig willen verkopen. Onder voldoende budget wordt verstaan dat de burgers een billijke vergoeding krijgen voor hun woning. Onder aankoopbeleid wordt ook sloop, afgraven, tijdelijke invulling en begeleiding bij herlocalisatie van bedrijven verstaan. Daarnaast dient een planproces (GRUP) opgestart te worden. In eerste instantie het GRUP Jan de Coomanstraat vermits de overstromingsfrequentie hier groter is (problematiek Molenbeek). In verband met de problematiek van de Molenbeek dient de omlegging van de Molenbeek naar de Kleibeek op korte termijn onderzocht en uitgevoerd worden en kan onafhankelijk van het GRUP verlopen. De bescherming van het Zandbergenplein wordt ook voorgesteld op korte termijn uit te voeren. We prefereren om de uitvoering van de beschermingsmaatregelen in de Jan de Coomanstraat al te straten 2e helft volgende legislatuur. In de 2e helft volgende legislatuur dient GRUP Majoor Van Lierdelaan opgestart te worden. Echter zien wij voor de Majoor Van Lierdelaan op korte termijn al een opportuniteit door het vliegveld af te graven waardoor al extra buffervolume zou kunnen gerealiseerd worden.

        De UNAL Site en Provinciaal Domein De Gavers zitten vervat in een afzonderlijk planproces. Maar we willen het belang voor de bedrijvigheid van de UNAL site en het belang van de Gavers als recreatief ankerpunt voor de regio benadrukken. Alsook dat bij de ontwikkeling van beiden het integraal waterverhaal dient meegenomen te worden.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 27 februari 2024.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Rudi Walckiers, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
        Martine Duwyn, Emma Van der Maelen, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 27 februari 2024 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 26/03/2024 om 21:04.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad