Terug
Gepubliceerd op 23/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/11/2023 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor het uitvoeren van camera-inspectie riolering op 29 en 30 november 2023 in het stadscentrum.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester waarnemend
Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
Kristin Vangeyte, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvragen via Eaglebe met ID 1977118 en 1977123 voor het uitvoeren van camera-inspectie van de riolering in de Lessensestraat, Grotestraat, Stationsplein, Karmelietenstraat, Kleine Karmelietenstraat en Kleine Gaffelstraat op 29 en 30 november 2023;

Gelet op de aanwezigheid van de scholen in het onderzoeksgebied Karmelietenstraat, Kleine Karmelietenstraat en Kleine Gaffelstraat, worden deze werken uitgevoerd op 29 november 2023 in de namiddag;

Gelet op het positief advies van de lokale politie Geraardsbergen/Lierde van 10 november 2023 via Eaglebe;

Overwegende dat de camera-inspecties vorderen in de opgesomde straten en geen absoluut tijdvenster kan bepaald worden, is het noodzakelijk een tijdelijk busstation in te richten ter hoogte van de spoorwegbrug Oudenaardsestraat (kant Papiermolenstraat);

Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Niet van toepassing, de signalisatie wordt geplaatst door de uitvoerend aannemer,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk verkeersverbod in te voeren op onderstaande plaatsen en tijdstippen met oog op een veilig verloop van camera-inspectie riolering:

  • 29 november 2023 van 12.30 tot 17 uur in de Karmelietenstraat, Kleine Karmelietenstraat en Kleine Gaffelstraat
  • 30 november 2023 voor de noodzakelijke tijd tussen 8.30 uur en 17 uur in de Lessensestraat.
Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd zoals opgenomen in het goedgekeurd signalisatieplan.

Artikel 2:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren, door middel van voldoende verkeersborden E3

  • 29 november 2023 langsheen Stationsplein van huisnummer 6 tot 16
  • 30 november 2023 van 6 tot 19 uur in de Grotestraat (van huisnummer 51 tot 61 en van huisnummer 22 tot 28).

Artikel 3:
Een tijdelijk busdepot in te richten onder het viaduct Oudenaardsestraat op 29 en 30 november 2023. Voor de inrichting van het tijdelijk busdepot wordt parkeerverbod ingevoerd door middel van voldoende verkeersborden E3 van 29 november 2023 5 uur tot 30 november 2023 23 uur op de volledige parking onder het viaduct Oudenaardsestraat kant Vooruitzichtstraat, langsheen de Oudenaardestraat (tussen Stadsweg en Papiermolenstraat) en tussen Ezelberg en Vooruitzichtstraat.

Artikel 4:
De aanvrager is gemachtigd tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de vergunning.

Artikel 5:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 6:
Afschrift hiervan voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.