Terug
Gepubliceerd op 13/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/02/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: afsluiten van de Gasthuisstraat op de hoek met de Grotestraat voor de restauratie van de kapel van 10 februari 2025 tot en met 28 februari 2025.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Aangewezen burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Veerle Mertens, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2402441 tot het tijdelijk afsluiten van de Gasthuisstraat op de hoek met de Grotestraat voor de restauratie van de kapel van 10 februari 2025 tot en met 28 februari 2025;

Overwegende het positief advies van de lokale politiezone Geraardsbergen/Lierde op 30 januari 2025;

Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Niet van toepassing,

Besluit

Artikel 1:
Tot het afsluiten van de Gasthuisstraat op de hoek met de Grotestraat voor de restauratie van de kapel van 10 februari 2025 tot en met 28 februari 2025. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt als volgt gesignaleerd:

  • nadars voorzien van voldoende verlichting over de volledige breedte van de rijweg en het verkeersbord C3 op het kruispunt Grotestraat/Gasthuisstraat en Gasthuisstraat 5.
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3, F45 en het onderbord 'uitgezonderd bewoners' op het kruispunt Gustaaf Verhaeghelaan/Gasthuisstraat
  • het verkeersbord B1 en A39 met het meldingsbord 'gewijzigde verkeerssituatie', 'enkel toegang voor bewoners en ziekenhuis' op het kruispunt Gustaaf Verhaeghelaan/Gasthuisstraat.
  • het verkeersbord A39 met het meldingsbord 'gewijzigde verkeerssituatie'  aan de in- en uitrit van parking ziekenhuis en uitrit afzetzone ziekenhuis
  • het verkeersbord D1 recht over de in- en uitrit van parking ziekenhuis ter hoogte van Gasthuisstraat 55 en Gasthuisstraat 15

Artikel 2:
Instellen van tweerichtingsverkeer in de Gasthuisstraat gedurende de periode van de werken:

  • afdekken verkeersbord C1 op het kruispunt Grotestraat/Gasthuisstraat
  • afdekken verkeersbord F19 op het kruispunt Gustaaf Verhaeghelaan/Gasthuisstraat
  • parkeerverbod aangeduid door middel van voldoende verkeersborden E3 langs beide kanten in de Gasthuisstraat
Artikel 3:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 'omleiding' wordt ingelegd via Gustaaf Verhaeghelaan, Stationsplein, Adamstraat, Oudenaardsestraat, Grotestraat
 
Artikel 4:
De bussen van vervoersmaatschappij De Lijn toegang tot de Adamstraat te verlenen gedurende de tijd van de werken. Deze verkeersmaatregel wordt gesignaleerd door middel van een onderbord 'uitgezonderd lijnbussen' in de Adamstraat en op het kruispunt Stationsplein/Adamstraat.

Artikel 5:
De aanvrager is gemachtigd tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de vergunning.

Artikel 6:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 7:
Afschrift hiervan voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.