Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
Gelet op het aangetekend schrijven van 10 juli 2024 van ILvA waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering, die op 19 november 2024 plaatsvindt ;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen overgemaakt werd;
Gelet op het ontwerp actieplan en budget van 2025;
Overwegende dat de definitief door de raad van bestuur goedgekeurde actieplan en budget van 2025 voorafgaand aan de raad aan de raadsleden bezorgd zal worden;
Overwegende dat de agenda van de bijzondere algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur).
2. Samenstelling van het bureau (artikel 38).
3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering (artikel 16).
4. Goedkeuren actieplan en budget 2025.
5. Toetreding Intradura bij ILvA.
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te geven aan de agenda van deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Godelieve Dauw in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Kennis te nemen van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van ILvA van 19 november 2024 en de daarbij behorende documentatie:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur).
2. Samenstelling van het bureau (artikel 38).
3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering (artikel 16).
4. Goedkeuren actieplan en budget 2025.
5. Toetreding Intradura bij ILvA
Overwegende dat de stad lid is van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede);
Gelet op de e-mail van 12 september 2024 van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op 19 november 2024;
Overwegende dat de agenda van deze buitengewone algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 11 juni 2024
2. Activiteiten en strategie 2025
3. Begroting 2025
4. Varia;
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, de heer Stephan De Prez heeft aangeduid als afgevaardigde van de intergemeentelijke samenwerking Westlede en mevrouw Sarah De Backer als plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die zal plaatsvinden op 19 november 2024, als volgt goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 11 juni 2024
2. Activiteiten en strategie 2025
3. Begroting 2025
4. Varia;
Artikel 2:
Raadslid Sarah De Backer aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die plaatsvindt op 19 november 2024 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op de aansluiting van de stad voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
Gelet op de oproeping per aangetekend schrijven van 17 september 2024 aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem, die op 21 november 2024 plaatsvindt in Hof Ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde;
Overwegende dat de agenda van deze buitengewone algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025,
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV,
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten,
4. Statutaire benoemingen,
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op de documentatiestukken horend bij deze agendapunten;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019 raadslid Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en raadslid Stephan De Prez als zijn plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Intergem;
Overwegende dat zowel de heer Rurik Van Landuyt als zijn plaatsvervanger verhinderd zijn om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem van 21 november 2024;
Overwegende dat raadslid Reza Mohammadi in de plaats van schepen Rurik Van Landuyt de stad kan vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van Intergem van 21 november 2024;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikels 41 en 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 21 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De heer Reza Mohammadi, wonende in de Donkerstraat 43 te Geraardsbergen als vertegenwoordiger van de stad af te vaardigen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 21 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de intercommunale SOLVA;
Gelet op het aangetekende schrijven en de email van 2 oktober 2024 van SOLVA, waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op 27 november 2024;
Overwegende dat deze algemene vergadering zal plaatsvinden in Het Neerhof - Kasteel Lozer - Kasteelstraat 36 te 9770 Lozer-Kruisem;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen werd overgemaakt;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2025
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Johan Quintelier in zitting van 26 februari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van SOLVA en raadslid Herman D'Hondt als plaatsvervanger;
Overwegende dat raadslid Johan Quintelier zich heeft verontschuldigd en raadslid Herman D'Hondt als vertegenwoordiger van de stad zal deelnemen aan de algemene vergadering.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 27 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2:
Herman D'Hondt, raadslid, wonende Voldersstraat 177, 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intercommunale SOLVA die zal plaatsvinden op 27 november 2024 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wenst over te gaan tot de opmaak van een ruimtelijke gebiedsvisie voor KMO- en recreatiezone Nederboelare, het gebied gelegen ten westen van de Astridlaan, in het zuiden begrensd door de Felicien Cauwelstraat en in het noorden door de Dammersbeek;
Overwegende dat het Lokaal bestuur Geraardsbergen de begeleiding van dit project wil uitbesteden zijnde voor de opmaak van de ruimtelijke gebiedsvisie alsook de begeleiding;
Overwegende dat het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem de nodige diensten kan aanbieden voor de begeleiding van dit project;
Overwegende dat artikel 30 van de wetgeving overheidsopdrachten volgende drie voorwaarden vooropstelt waaraan een in-house opdracht dient te voldoen:
- de aanbestedende overheid dient toezicht uit te oefenen op de rechtspersoon zoals op zijn eigen diensten,
- meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon worden uitgevoerd ten behoeve van de controlerende aanbestedende overheid of door andere controlerende aanbestedende overheden en
- er is geen directe participatie van privé-kapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opgeleverde vormen van participatie van privé-kapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;
Gelet op de dienstverleningsovereenkomst van Solva van 18 april 2024;
Overwegende dat uit de samenwerkingsovereenkomst kan worden vastgesteld dat SOLVA:
- over de nodige theoretische expertise en praktische ervaring beschikt om de realisatie van dit bouwproject tot een goed einde te brengen en
- bij het uitvoeren van de opdracht alle stappen steeds in nauw overleg met het opdrachtgevend bestuur zal zetten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 30, betreffende opdrachten die niet onder het toepassingsgebied van deze wet vallen;
Overwegende dat de totale kostprijs voor deze begeleidingsopdracht zal worden samengesteld uit de personeelskost van SOLVA, die wordt bepaald op grond van de geleverde uurprestaties;
Overwegende dat het uurloontarief is vastgesteld op:
- 83,00 euro per uur voor een medewerker,
- 95,00 euro per uur voor een deskundige en
- 111,00 euro per uur voor een expert;
Overwegende dat de studieopdracht in totaal op ongeveer 40 000,00 euro wordt geraamd als volgt opgesplitst:
- 20 000,00 euro (excl. btw) voor de opmaak van de ruimtelijke gebiedsvisie en
- 19 950,00 euro (geen btw verschuldigd) voor de begeleiding door Solva gedurende ongeveer twee jaar (175 uur aan 114 euro per uur);
Overwegende dat deze opdracht zal geboekt worden op volgende budgetsleutel: AR 61399999 Diverse dienstprestaties van derden, BI 060000 Ruimtelijke Planning, AP23 RO 2 – AC23RO02 03 (RUP - Opmaak ruimtelijke uitvoeringsplannen - studie);
Overwegende dat de ontvangsten "lasten omgevingsvergunningen" geboekt worden op BI 060000 Ruimtelijke Planning, AR 70006001 Stedenbouwkundige verordening lasten omgevingsvergunningen, AP23 RO 02 - AC23 RO 02 05;
Gelet op het financieel visum verleend door Wendy Mertens, financieel directeur wnd. op 25 juli 2024,
Artikel 1:
De dienstverleningsovereenkomst van SOLVA betreffende de opdracht 'Begeleiding opmaak gebiedsvisie KMO- en recreatiezone Nederboelare' goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van dit besluit over te makent aan het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem waarvan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is.
Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de nodige financiële middelen dient te beschikken om de haar opgelegde taken, vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025, naar behoren te kunnen vervullen;
Overwegende dat het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen werd gewijzigd;
Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is om het belastingreglement op het verstrekken van logies opnieuw vast te stellen, dit in overeenstemming met de wijzigingen in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Overwegende dat het belastingreglement verplicht de uiterste datum voor de indiening van de aangifte moet vermelden;
Overwegende dat de wijzigingen in het decreet de mogelijkheid bevestigen tot het elektronisch verzenden van fiscale berichten en de impact hiervan op de termijnen voor het indienen van bezwaarschriften;
Overwegende dat nieuwe reglementen of wijzigingen aan bestaande reglementen op een later tijdstip van het aanslagjaar kunnen vastgesteld worden maar dat hierbij een onderscheid moet gemaakt worden tussen directe en indirecte belastingen;
Overwegende dat dit onderscheid van belang is voor de inwerkingtreding van de beslissing;
Overwegende dat directe belastingen betrekking hebben op een toestand waarop de belasting is gevestigd en verondersteld wordt het hele jaar of een groot deel van het jaar te duren; dat deze beslissingen bijgevolg kunnen terugwerken tot 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat indirecte belastingen betrekking hebben op een feit of op een eenmalige gebeurtenis; dat beslissingen over indirecte belastingen ten vroegste kunnen in werking treden vanaf de bekendmaking van het reglement;
Overwegende dat de toeristen die tijdelijk verblijf houden op het grondgebied van de gemeente voor een toename van de bevolking zorgen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen grote inspanningen doet voor een degelijke aanleg, beheer en onderhoud van haar openbaar domein en infrastructuur; dat toeristen in de stad eveneens het gebruiksrecht en genot van deze infrastructuur hebben en er bijgevolg verwacht wordt dat exploitanten van toeristische logies daar ook een bijdrage in leveren;
Overwegende dat de Vlaamse Regering financiële ondersteuning biedt aan de verblijven en verenigingen die een werking uitoefenen in het kader van Toerisme voor Allen;
Overwegende dat de verblijven en verenigingen, erkend in het kader van Toerisme voor Allen, inzetten op en inspanningen leveren ten aanzien van allen die gehinderd worden in een volwaardige deelname aan buitenhuisvakantie zoals gezinnen, jeugd, personen met een handicap, personen die in armoede leven, bejaarden en eenoudergezinnen ongeacht hun leeftijd, gezondheid, economische, sociale of culturele achtergrond;
Overwegende dat onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, opvangcentra, rusthuizen en instellingen die ongeacht hun benaming zieken of gekwetsten verzorgen, van groot belang zijn voor de samenleving en van algemeen nut; dat zij geen commerciële functie hebben en bijgevolg niet kunnen beschouwd worden als logiesverstrekkende bedrijven;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen; en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende de verblijven en verenigingen die een werking uitoefenen in het kader van Toerisme voor Allen;
Gelet op het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies;
Gelet op het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit daterend van 30 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op het verstrekken van logies voor de periode 2020-2025;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 AR: 73419000-Verblijfsbelasting – BI: 002000-Fiscale aangelegenheden;
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op het verstrekken van logies voor de periode 2020-2025 met ingang van 23 oktober 2024 op te heffen.
Artikel 2:
Met ingang van 23 oktober 2024 tot en met 31 december 2025 een belasting te heffen op het verstrekken van logies aan personen in daartoe uitgeruste gelegenheden. Het belastingreglement op het verstrekken van logies wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 1:
Als logiesverstrekkende gelegenheid wordt beschouwd iedere exploitatie of enige andere plaats waar logement tegen betaling wordt gegeven.
Zijn geen logiesverstrekkende bedrijven: de onderwijsinstellingen, de ziekenhuizen, opvangcentra, rusthuizen of instellingen die ongeacht hun benaming zieken of gekwetsten verzorgen.
Worden vrijgesteld van deze belasting: alle jeugdverblijfcentra en jeugdherbergen.
Artikel 2:
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de in artikel 1 vermelde inrichtingen.
Artikel 3:
De belasting wordt als volgt vastgesteld:
Voor het verstrekken van logies:
Artikel 4:
4.1. Registratieplicht:
De uitbater houdt een register bij waarin per nacht het aantal personen en het aantal bezette kamers en/of standplaatsen worden vermeld.
Dit register moet steeds ter inzage liggen, van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, in de logiesverstrekkende gelegenheid ter controle en vermeldt de recentste stand van het aantal overnachtingen.
4.2. Aangifteplicht:
De belastingschuldige moet jaarlijks, uiterlijk op 31 januari na afloop van het kalenderjaar, aangifte doen bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, departement Financiële zaken, van het aantal overnachtingen per persoon die hebben plaats gevonden in het afgelopen jaar.
De exploitant moet ingeval van stopzetting of overdracht dit onmiddellijk meedelen aan het Lokaal Bestuur, en in desbetreffend geval de gegevens van de overnemer (ondernemingsnummer, benaming en adresgegevens) bezorgen aan het departement Financiële zaken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Een nieuwe exploitant die zich vestigt op het grondgebied moet dit uiterlijk op 31 december van het kalenderjaar meedelen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Deze meldingen kunnen gebeuren via één van de volgende kanalen:
Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn in dit reglement, of ingeval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte zal de belasting van ambtswege ingekohierd worden mits inachtneming van de in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen voorziene bepalingen.
De ambtshalve in te kohieren belasting wordt berekend op basis van de door de administratie gekende gegevens aan overnachtingscapaciteit vermenigvuldigd met het aantal kalenderdagen in één jaar.
Artikel 5:
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van Burgemeester en Schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 6:
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen of via email naar belastingen@geraardsbergen.be . Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingschuldige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingschuldige.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die gehoord wil worden, moet dit uitdrukkelijk vermelden in het bezwaarschrift.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 7:
Het College van Burgemeester en Schepenen doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing. Die termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd als de betwiste aanslag ambtshalve werd gevestigd.
Het College van Burgmeester en Schepenen kan bij zijn beslissing de betwiste belasting, belastingverhoging of administratieve geldboete niet vermeerderen. De beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen wordt met een aangetekende brief betekend aan de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en wordt tevens ter kennis gebracht van de financieel directeur. Deze aangetekende brief vermeldt de instantie waarbij een beroep kan worden ingesteld, evenals de ter zake geldende termijn en vormen.
De beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen is onherroepelijk wanneer het beroep niet tijdig bij de bevoegde instantie is ingesteld.
Artikel 8:
Bij gebrek aan een minnelijke betaling binnen de uiterste datum van betaling wordt tot gedwongen invordering van de belasting overgegaan bij middel van een dwangschrift uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van de schuldvordering.
Bij betwisting kan de schuldvordering ook burgerrechtelijk worden ingevorderd. Bij deze geschillen of betwisting zijn enkel het Vredegerecht Geraardsbergen/Brakel en/of de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent bevoegd.
Gelet op de financiële toestand van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen over de nodige financiële middelen dient te beschikken om de haar opgelegde taken, vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025, naar behoren te kunnen vervullen;
Overwegende dat het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen werd gewijzigd;
Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is om het belastingreglement op het verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk opnieuw vast te stellen, dit in overeenstemming met de wijzigingen in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Overwegende dat het belastingreglement verplicht de uiterste datum voor de indiening van de aangifte moet vermelden;
Overwegende dat de wijzigingen in het decreet de mogelijkheid bevestigen tot het elektronisch verzenden van fiscale berichten en de impact hiervan op de termijnen voor het indienen van bezwaarschriften;
Overwegende dat nieuwe reglementen of wijzigingen aan bestaande reglementen op een later tijdstip van het aanslagjaar kunnen vastgesteld worden maar dat hierbij een onderscheid moet gemaakt worden tussen directe en indirecte belastingen;
Overwegende dat dit onderscheid van belang is voor de inwerkingtreding van de beslissing;
Overwegende dat directe belastingen betrekking hebben op een toestand waarop de belasting is gevestigd en verondersteld wordt het hele jaar of een groot deel van het jaar te duren; dat deze beslissingen bijgevolg kunnen terugwerken tot 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat indirecte belastingen betrekking hebben op een feit of op een eenmalige gebeurtenis; dat beslissingen over indirecte belastingen ten vroegste kunnen in werking treden vanaf de bekendmaking van het reglement;
Overwegende dat het invoeren van een belasting op het verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk tot doel heeft om een massale verspreiding van reclame op papier of wegwerpmateriaal te ontmoedigen omwille van de negatieve impact ervan op het milieu en omwille van de extra inzamelings- en verwerkingskosten van papierafval;
Overwegende dat het invoeren van deze belasting voldoet aan het beginsel van ‘de vervuiler betaalt’; meer bepaald houdt dit in dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging voor rekening zijn van de vervuiler;
Overwegende dat de belasting op het verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk tot doel heeft om de voor bestemmelingen kosteloze huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter te belasten;
Overwegende dat er een duidelijk onderscheid is tussen niet-geadresseerd en geadresseerd drukwerk; meer bepaald komt geadresseerd drukwerk op aanvraag en worden deze dus selectief en op geringe schaal verspreid waardoor dat deze ecologisch minder belastend werken;
Overwegende dat de geadresseerde drukwerken niet kosteloos zijn en toegestuurd worden aan de bestemmeling omwille van het feit dat de bestemmeling hiervoor toestemming heeft gegeven aan de afzender; meer bepaald is deze postbedeling gewild en hierdoor selectief waardoor deze minder hoge kosten met zich meebrengen;
Overwegende dat het verspreiden van ongeadresseerde drukwerken een ongevraagde, ongewilde verspreiding inhoudt en bijgevolg een hogere belasting voor het milieu tot gevolg heeft en een grotere inspanning en kost impliceert voor het opruimen en ophalen ervan;
Overwegende dat verspreiders van reclamedrukwerk met handelskarakter objectief een andere categorie vormen dan drukwerk zonder handelskarakter; meer bepaald heeft drukwerk zonder handelskarakter geen commercieel en publicitair karakter;
Overwegende dat drukwerk zonder handelskarakter algemene informatie bevat en bijgevolg een bepaalde taak van algemeen belang of openbaar nut vervult;
Overwegende dat het bijgevolg, rekening houdend met het ecologisch doel van deze belasting, aanvaardbaar is om een vrijstelling toe te passen voor een vast redactioneel gedeelte van minimum 50% zonder handelskarakter; meer bepaald evenaart de ene maatschappelijke behoefte (behoefte aan informatie), de andere maatschappelijke behoefte (behoefte aan een schoon leefmilieu);
Overwegende dat reclamedrukwerk louter commerciële, winstgevende doeleinden heeft, waar niet-reclamedrukwerk dit niet heeft; meer bepaald is drukwerk zonder handelskarakter louter informatief, zonder winstgevend oogmerk en beperkt in de tijd;
Overwegende dat de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk in elke brievenbus van de gemeente een bepaalde omvang van overlast en opruiming veroorzaakt; dat deze overlast en opruiming van huis-aan-huis verdeling niet te vergelijken is met de beperkte overlast van een andere vorm van verdeling, zoals verdeling in de hand of verdeling achter de voorruit van een wagen; meer bepaald kan de verdeling op de openbare weg ook geweigerd worden;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen; en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit daterend van 24 oktober 2023 houdende vaststelling van de belasting op het verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk voor de periode 2023-2025;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 – AR: 73424000-Belasting op het verspreiden van reclamedrukwerk – BI: 002000-Fiscale aangelegenheden,
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2023 houdende vaststelling van de belasting op het verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk 2023-2025 met ingang van 23 oktober 2024 op te heffen.
Artikel 2:
Met ingang van 23 oktober 2024 tot en met 31 december 2025 als volgt een gemeentebelasting te vestigen op de voor de bestemmelingen kosteloze huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter:
Artikel 1:
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken. De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 4.
Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 4 of niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden. De belasting wordt gevestigd ten laste van de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De drukker, de verantwoordelijke uitgever en de fysieke persoon of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 2:
De belasting wordt vastgesteld op 2,48 euro per 100 verdeelde exemplaren, met een minimumheffing van 25 euro per semester. Elke begonnen schijf van 100 verdeelde exemplaren wordt naar het hogere honderdtal afgerond.
Artikel 3:
Van de belasting is vrijgesteld de verspreiding van drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 50% of meer ingenomen wordt door tekst en/of afbeelding zonder handelskarakter.
Artikel 4:
De belastingschuldige stelt bij voorkeur, ten laatste de dag voor de dag waarop de verspreiding aanvangt, aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking. Bij gebrek hieraan is de belastingschuldige verplicht uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar, voor verspreidingen gedurende het eerste semester van het kalenderjaar en uiterlijk op 31 december van het aanslagjaar, voor verspreidingen gedurende het tweede semester van het kalenderjaar, de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van hoogstens drie maanden.
Bij gebrek aan een aangifte binnen de gestelde termijn in dit reglement of ingeval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte zal de belasting van ambtswege ingekohierd worden mits inachtneming van de in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen voorziene bepalingen .
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag betekent het College van Burgemeester en Schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen, volgend op de datum van verzending van de betekening, om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 5:
Bij overtreding van dit belastingreglement met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen, wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd tot het dubbele van de verschuldigde belasting. Het bedrag van de verhoging wordt ook ingekohierd.
Artikel 6:
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat semestrieel vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 7:
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen of via email naar belastingen@geraardsbergen.be . Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingschuldige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingschuldige.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die gehoord wil worden, moet dit uitdrukkelijk vermelden in het bezwaarschrift.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 8:
Het College van Burgemeester en Schepenen doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing. Die termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd als de betwiste aanslag ambtshalve werd gevestigd.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan bij zijn beslissing de betwiste belasting, belastingverhoging of administratieve geldboete niet vermeerderen.
De beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen wordt met een aangetekende brief betekend aan de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en wordt tevens ter kennis gebracht van de financieel directeur. Deze aangetekende brief vermeldt de instantie waarbij een beroep kan worden ingesteld, evenals de ter zake geldende termijn en vormen.
De beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen is onherroepelijk wanneer het beroep niet tijdig bij de bevoegde instantie is ingesteld.
Artikel 9:
Bij gebrek aan een minnelijke betaling binnen de uiterste datum van betaling wordt tot gedwongen invordering van de belasting overgegaan bij middel van een dwangschrift uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van de schuldvordering.
Bij betwisting kan de schuldvordering ook burgerrechtelijk worden ingevorderd. Bij deze geschillen of betwisting zijn enkel het Vredegerecht Geraardsbergen/Brakel en/of de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent bevoegd.
Gelet op de politiebegroting 2025 van de politiezone Geraardsbergen-Lierde vastgesteld door de politieraad in zitting van 26 september 2024;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, meer bepaald artikel 71;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 AR: 64910000 - Nominatieve toelagen - BI: 040000 politie-dotatie;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 AR: 66410000 - Nominatie investeringssubsidies - BI: 040000 politie-investeringstoelage;
Artikel 1:
De dotatie 2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aan de politiezone Geraardsbergen-Lierde ten bedrage van 5.159.223 euro exploitatietoelage en van 405.211 euro investeringstoelage wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit bedrag wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Overwegende dat het om economisch leefbaar te zijn nodig is dat het AGB Geraardsbergen vanwege de Stad Geraardsbergen prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) te Geraardsbergen;
Overwegende dat op basis van het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing nummer 4, de prijssubsidiefactor voor 2024 werd vastgelegd op 6,80;
Overwegende dat in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Geraardsbergen, op basis van het resultaat voor de eerste 3 kwartalen van 2024 en de vooruitzichten voor kwartaal 4, het aangewezen is de prijssubsidiefactor te herevalueren;
Overwegende dat op basis van de periodieke evaluatie de prijssubsidiefactor voor de maanden november en december van het boekjaar 2024 wordt vastgesteld op 0,0;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald art. 241, 259 en 596;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 5 juli 2005 waarin de oprichting en de statuten van het AGB Geraardsbergen werden goedgekeurd;
Gelet op de huidige statuten van het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen de Stad Geraardsbergen en het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Gelet op het prijssubsidiereglement vanwege de Stad Geraardsbergen, initieel goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2020;
Gelet op de beslissing tot het vaststellen van de prijssubsidiereglement door Raad van Bestuur AGB van 19 december 2023;
Gelet op de beslissing tot het vaststellen van de aanpassing van het prijssubsidiereglement door Raad van Bestuur AGB van 22 oktober 2024;
Overwegende dat de ontvangen prijssubsidie wordt geboekt op algemene rekening 70700000, beleidsitem 070100 voor het AGB Geraardsbergen;
Overwegende dat de te betalen prijssubsidie wordt geboekt op algemene rekening 64950000, beleidsitem 070100 voor de Stad Geraardsbergen,
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement 2024 voor de maanden november en december van het boekjaar 2024, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het AGB Geraardsbergen, goed.
Artikel 2:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT 2024 AGB GERAARDSBERGEN: Aanpassing op basis van de tussentijdse evaluatie van het resultaat
Het Autonoom Gemeentebedrijf Geraardsbergen, afgekort AGB Geraardsbergen, heeft bij de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 4, haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Geraardsbergen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) minstens 747.156,80 EUR exclusief btw dienen te bedragen om economisch rendabel te zijn (t.o.v. inkomsten tickets voor 109.876,00 EUR).
Om economisch rendabel te zijn wenste het AGB Geraardsbergen vanaf 1 januari 2024 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) te vermenigvuldigen met een factor 7,80.
De Stad Geraardsbergen erkende dat het AGB Geraardsbergen, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) dient te vermenigvuldigen met een factor 7,80 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur wenst de Stad Geraardsbergen dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de bezoeker. De Stad Geraardsbergen wenst immers de toegangsprijzen te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De Stad Geraardsbergen verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsprijzen te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
In het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Geraardsbergen, op basis van het resultaat voor de eerste 3 kwartalen van 2024 en de vooruitzichten voor kwartaal 4, is het aangewezen is de gesubsidieerde toegangsprijzen (inclusief btw) te herevalueren.
De Stad Geraardsbergen erkent dat het AGB Geraardsbergen, op basis van deze tussentijdse evaluatie, de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor de maanden november en december 2024 voor het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) dient te vermenigvuldigen met een factor 1 om economisch rendabel te zijn.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Stad Geraardsbergen voor het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) voor de maanden november en december zal de prijs (inclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,0 bedragen.
Het AGB Geraardsbergen moet op de 15de dag van elke maand aan de Stad Geraardsbergen een overzicht bezorgen van het recht op toegang tot activiteiten van het cultureel centrum (tickets) verleend tijdens de voorbije maand. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGB Geraardsbergen uitreikt aan de Stad Geraardsbergen. De Stad Geraardsbergen dient deze debetnota te betalen aan het AGB Geraardsbergen binnen de 30 dagen na ontvangst.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen.
Artikel 4:
Afschrift te sturen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het akkoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met Patrimo Midden-Vlaanderen, Martelaarslaan 17 te 9000 Gent om de CM-site, hun eigendom, bestaande uit kantoorgebouw, magazijn en parking, kadastraal gekend onder afdeling 1 - Zakkaai 17/19/21 - Kadastraal sectie B, nrs 94z, 98w en 98z met een totale oppervlakte volgens kadaster 12a 16ca, aan 850 000 euro aan te kopen;
Gelet op de aanstelling van de instrumenterend notaris voor Patrimo Midden-Vlaanderen vzw;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2024 houdende de aanstelling van een instrumenterend notaris voor de stad;
Gelet op het schattingsverslag van 1 maart 2024, opgemaakt door de landmeter-expert, waarin de waarde werd geschat op 950 000 euro;
Gelet op het dossier en het ontwerp 'verkoopovereenkomst voor een onroerend goed' opgemaakt door de instrumenterende notaris voor Patrimo Midden-Vlaanderen vzw;
Overwegende dat de notariële verkoopakte wordt ondertekend ten laatste binnen de 4 maand te rekenen vanaf de datum van het ondertekenen van de verkoopovereenkomst;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024 houdende de aanstelling van een beëdigd schatter;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2024 houdende de goedkeuring uitbrengen van een bod;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 houdende aktename goedkeuren bod;
Overwegende dat het nodige budget voorzien werd binnen de investeringsbudgetten van het meerjarenplan 2020-2025 op budgetsleutel: AR 22100000 (Gebouwengemeenschapsgoederen) - BI 011999 (Overige algemene diensten) - IP OVERIGPATRIM - SubProject ACSITE,
Artikel 1:
Het ontwerp verkoopovereenkomst, opgemaakt door de instrumenterende notaris voor Patrimo Midden-Vlaanderen vzw goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing voor verdere afhandeling van de verkoop aan de instrumenterende notarissen te bezorgen.
Gelet op de vraag van de instrumenterend notaris om voor het pand in de Ganzestraat 57, kadastraal gekend onder afdeling 7 (Schendelbeke) sectie A nummer 736/00C003, een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
Overwegende dat de woning bezwaard is met een rooilijn, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 mei 1962; die langs het perceel loopt volgens de atlas der buurtwegen gemeenteweg nr 2;
Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '... geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';
Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;
Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';
Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;
Gelet op de plaatsbeschrijving van 15 april 2024, opgemaakt door de landmeter-expert;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;
Enig artikel:
De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Ganzestraat 57, kadastraal gekend onder afdeling 7, sectie A, nummer 736/00C003 en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.
Gelet op de eerdere goedkeuring door de gemeenteraad voor het Aquafinproject 22312 "Aansluiting Nieuwenhove" dat de volgende werken inhoudt:
- bouw van een pompstation in de Nieuwenhovestraat ter hoogte van de nummers 27-31
- aansluiting van dit station via persleiding langs de Zijpstraat en de Heidestraat
- verdere aansluiting gravitair via de Bovenkassei en de Steengroeveweg naar de bestaande collector afwaarts in de Bovenkassei
- gescheiden riolering in de Steengroeveweg
En het akkoord van de raad om volgende werken in combinatie met genoemde werken uit te voeren:
- aanleg van een nieuw betoneiland kruispunt Nieuwenhovestraat / Zijpstraat
- aanleg riolering en wegenis in de Steengroeveweg 5 a - 5c
Overwegende, dat de stad bijkomend het deel Bovenkassei tussen nrs. 97 en 122, dat niet tot het Aquafinproject hoort, wenst heraan te leggen;
Overwegende, dat de provincie de loop en oorsprong van de O5227, Bosbroekbeek, ter hoogte van de Nieuwenhovestraat 25 wenst te verplaatsen;
Gelet op het aangepaste ontwerp van samenwerkingsovereenkomst;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur, De Watergroep en Aquafin inzake beheer, uitbouw en onderhoud van de rioolinfrastructuur, genaamd Riopact van 8 mei 2007;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2023 houdende principiële goedkeuring van het project;
Overwegende dat het stadsaandeel wordt geraamd op ca. 75.000 euro incl. btw en andere kosten;
Overwegende dat de nodige budgetten in het MJP zullen worden ingeschreven naargelang de noodwendigheid,
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan om in combinatie met het Aquafinproject 22312 "Aansluiting Nieuwenhove" volgende bijkomende werken uit te voeren: heraanleg Bovenkassei tussen nrs. 97 en 122.
Artikel 2:
Het aangepast ontwerp van overeenkomst goed te keuren.
Artikel 3:
Principieel akkoord te gaan met het voorstel van de Provincie om de loop en oorsprong van de O5227, Bosbroekbeek, ter hoogte van de Nieuwenhovestraat 25 te verplaatsen.
Artikel 4:
De nodige budgetten in het MJP naargelang de noodwendigheid te voorzien.
Artikel 5:
Afschrift van deze beslissing aan Aquafin en de Provincie te bezorgen.
Overwegende dat in de gemeenteraad van 12 september 2023 principieel akkoord werd gegaan met de onderhandse ruil van een deel van het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 4 sectie B 66t, eigendom van de stad met een deel van het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 4 sectie B 66W2, eigendom van de aanpalend eigenaar;
Overwegende dat deze ruil in functie van een verkavelingsproject wordt opgezet; dat door deze ruil de stad een extra lot kan vermarkten;
Gelet op het proces-verbaal van meting van 22 januari 2024, met aanduiding van de te ruilen loten, opgemaakt door de landmeter-expert;
Gelet op het proces-verbaal van schatting van 31 januari 2024, opgemaakt door de landmeter-expert, waarop de waarde wordt geschat voor lot 1 (eigendom aanpalend eigenaar) op 45 080 euro en lot 2 (eigendom stad) op 23 902 euro;
Overwegende dat de ruil, ondanks het waardeverschil, een win-win situatie oplevert voor beide partijen; zonder de ruil het perceel van de stad moeilijk verkoopbaar is, door de onaantrekkelijke en ondiepe vorm van het perceel; zonder de ruil het aanpalend perceel geen aansluiting heeft aan de Denderoordstraat;
Overwegende dat het louter verkopen van het gele stukje (in de praktijk aan de aanpalend eigenaar), die zo dan een volwaardig lot zou kunnen bekomen vast en zeker minder zou opbrengen;
Gelet op het dossier en het ontwerp ruiling, opgemaakt door de instrumenterend notaris;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 12 september 2023 houdende het principieel akkoord met de onderhandse ruil om openbaar nut, van enerzijds een deel van het perceel stadseigendom, gelegen te Overboelare, afdeling 4 sectie B 66t, met een oppervlakte van 1a 25ca, met anderzijds een stuk grond, deel van het perceel, gelegen te Overboelare, afdeling 4 sectie B 66W2, met een geschatte oppervlakte van 1a 83ca;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2023 houdende de aanstelling van de instrumenterend notaris;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2024 houdende het aanvaarden van de splitsing te Overboelare, afdeling 4 sectie B nrs. 66W2 en 66T - goedkeuring;
BI 005000 - AR 61309999,
Artikel 1:
Akte te nemen van de waardebepaling van 31 januari 2024, opgemaakt door de landmeter-expert, waarin de waarde wordt geschat voor lot 1 (eigendom aanpalend eigenaar) op 45 080 euro en lot 2 (eigendom stad) op 23 902 euro.
Artikel 2:
Het ontwerp van ruilakte, opgemaakt door de instrumenterend notaris, goed te keuren.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing voor verdere afhandeling van de ruil aan de instrumenterend notaris te bezorgen.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een meergezinswoning met 15 woonentiteiten een aanleggen van een deel weg, ter hoogte van Ezelberg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 37A2, 36H, 31F, 31H, 36L, 13B2, 31/02, 37B2 en 13P, ingediend door Deschuymer Gille, Stratendries 8, 9572 Lierde;
Overwegende dat de bouwplaats waar bovenvermelde aanvraag betrekking op heeft, zich situeert in de stadskern, aan het uiteinde van een doodlopende gemeenteweg, Ezelberg; dat deze weg uitgeeft op de Oudenaardsestraat en de brug over de spoorweg langswaar het station van Geraardsbergen en het winkelcentrum gemakkelijk kunnen worden bereikt; dat het terrein in oostelijke richting wordt begrensd door de spoorweg en in zuidelijke richting door een perceel waarop een meergezinswoning met 12 woonentiteiten staat, die 2 volwaardige bouwlagen telt en is afgewerkt met een zadeldak, voorzien van enkele dakuitbouwen; dat er zich ten westen van de bouwplaats een publieke parking bevindt met in totaal ca. 135 parkeerplaatsen; dat het terrein aan de noordzijde grenst aan percelen waarvoor vrij recent een vergunning werd verleend voor het oprichten van 2 bouwblokken met in totaal 38 appartementen en de aanleg van een weg en groenzone met een wandel- en fietspad; dat de vergunde bouwblokken 3 volwaardige bouwlagen en een vierde teruggetrokken bouwlaag tellen en zijn afgewerkt met een plat dak; dat het straatbeeld langs de Oudenaardsestraat rond de bouwplaats wordt gekenmerkt door volumes met 2 volwaardige bouwlagen en een hellend dak met op sommige plaatsen ook volumes die 3 volwaardige bouwlagen tellen; dat ook langsheen de Reepstraat zich voornamelijk gebouwen bevinden met 2 volwaardige bouwlagen, afgewisseld met enkele hogere volumes;
Overwegende dat men met bovenvermelde aanvraag beoogt een meergezinswoning met 15 woonentiteiten op te richten en ook een deel weg aan te leggen; dat deze weg een rijwegbreedte zal hebben van 4 meter en dat er aansluitend in noordelijke richting een 1 meter breed voetpad zal worden aangelegd; dat de weg aansluitend aan de bestaande wegenis van Ezelberg zal worden voorzien en zal aantakken op de voorziene wegenis in het aanpalend vergund bouwproject; dat de rijweg in cementbeton zal worden uitgevoerd en het voetpad in grastegels, net zoals in het aanpalend bouwproject; dat het terrein zich volgens de overstromingskaarten in fluviaal overstromingsgevoelig gebied met middelgrote overstromingskans en in pluviaal overstromingsgevoelig gebied met middelgrote overstromingskans bevindt; dat er dan ook op palen zal worden gebouwd om geen ruimte voor waterberging in te nemen en dat de gedeeltes die toch nog ruimte voor water innemen (kolommen en balken van het funderingssysteem) nog eens apart zullen worden gecompenseerd door afgravingen op het terrein;
Overwegende dat vanaf de nieuwe weg gezien de nieuwbouw 4 volwaardige bouwlagen zal tellen en zal worden afgewerkt met een plat dak; dat de bovenste bouwlaag voor een groot deel teruggetrokken zal worden uitgevoerd, nl. op 2,95 meter van de achtergevel, op 3,0 meter van de linkerzijgevel, op 2,5 meter van de rechterzijgevel en op 1,85 meter van de voorgevel; dat enkel de traphal over een breedte van 4,8 meter tot tegen de voorgevel zal komen; dat het rechtergedeelte van de meergezinswoning ook aan de voorgevel over alle niveaus ca. 1,85 meter teruggetrokken ten opzichte van de bouwlijn zal worden voorzien; dat aan de achterzijde door het afhellend karakter van het terrein het open niveau op palen zichtbaar zal zijn; dat aan dit niveau geen functie wordt toegekend; dat het niet de bedoeling is dat daar bijvoorbeeld wordt geparkeerd; dat de nieuwe meergezinswoning een gevelbreedte zal hebben van 52,55 meter en de bouwdiepte 12,5 meter zal bedragen; dat op de eerste en tweede verdieping de terrassen/balkons (beperkt) buiten deze bouwdieptes zullen komen; dat de delen van het plat dak op de derde verdieping die niet worden aangewend als terras zullen worden ingericht als groendak; dat de gevels van de meergezinswoning zullen worden afgewerkt in grijs metselwerk gecombineerd met hout;
Overwegende dat op het gelijkvloers 12 deels open parkeerplaatsen zullen worden voorzien, 3 woonentiteiten, een gemeenschappelijke afval-techniekenberging en een overdekte fietsenstalling tegen de rechterzijgevel; dat op de verdiepingsniveaus telkens 3 woonentiteiten zullen worden ingericht; dat in de voortuin 3 open parkeerplaatsen in grastegels zullen worden aangelegd en er ook paden naar de inkomdeuren en naar de fietsenstalling in grind zullen worden voorzien; dat de rest van het terrein als groenzone zal worden aangelegd; dat er 3 zones zijn aangeduid voor en naast de meergezinswoning waar fietsen kunnen worden gestald; dat langs de perceelsgrens een haag zal worden aangeplant;
Overwegende dat het bouwterrein waarover de bouwheer kan beschikken een langwerpige strook grond langs het spoor bevat en een deel dwars daarop georiënteerd, dat insnijdt in de parking aan de Vooruitzichtstraat; dat om een meer kwalitatief project te kunnen realiseren de bouwheer een ruil met perceelsdelen in eigendom van de stad wenst door te voeren; dat men beoogt het deel dat insnijdt in de parking te ruilen tegen een strook langs het brede deel van het eigen terrein; dat de gemeenteraad in de zitting van 25 juni 2024 principieel akkoord is gegaan met deze onderhandse ruil om openbaar nut; dat op het deel dat na de ruil eigendom zal worden van de stad het verlies aan parkeerplaatsen zal worden gecompenseerd door de aanleg van 14 parkeerplaatsen in grasdallen; dat achter de parkeerplaatsen in het insnijdend deel ook een haag zal worden aangeplant;
Overwegende dat de vergunningsaanvraag werken omvat (aanleggen van een deel weg dat zal worden overgedragen naar de stad) waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 31 mei 2024 tot en met 29 juni 2024 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 4 bezwaren werden ingediend die deels betrekking hebben op dit gemeenteraadsdossier (in verband met de aanleg van het deel weg) of in verband kan gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019;
Overwegende dat de ingediende bezwaren handelen over:
(a) Er worden zeer kleine woonentiteiten voorzien.
(b) Er is geen zekerheid dat de opgegeven oppervlaktes van de woonentiteiten en leef- en slaapruimtes netto-oppervlaktes zijn.
(c) Er worden 59 fietsen bovengronds en in open lucht voorzien. Dat getuigt niet van een goede ruimtelijke ordening. Er is een ondergrondse ruimte aanwezig die kan gebruikt worden voor het parkeren van auto's en fietsen. Zoniet zal deze ruimte geen enkel nut hebben. Het is ongeloofwaardig dat er op het plan van dat niveau niets staat ingetekend. Als die ruimte niet wordt gebruikt moet er ook geen opening en helling naartoe worden aangelegd.
(d) De voorziene groenzone bovengronds betreft vals groen want eronder ligt beton afkomstig van een ondergrondse ruimte.
(e) Het is niet duidelijk waar de afvalcontainers zullen staan.
(f) Er wordt te weinig groen in het project voorzien.
(g) In de nota wordt vermeld dat het gebouw ernaast 3 bouwlagen en een dak omvat terwijl dit in werkelijkheid slechts 2 bouwlagen en een dak zijn.
(h) Het is vreemd dat de GECORO in januari 2024 een bouwproject aan de andere kant van de brug ongunstig adviseert omdat er een bouwlaag lager moet omwille van de gevelopbouw in de omgeving en dan ineens voor dit terrein toch akkoord gaat met een volume met 4 bouwlagen.
(i) Er wordt met 76,1 woningen/ha een te hoge dichtheid voorzien.
(j) Er kan niet worden gesteld dat de bovenste bouwlaag teruggetrokken wordt voorzien. Dat is immers voor een groot deel van die bouwlaag niet het geval. Daardoor wordt een te hoog/grootschalig bouwvolume bekomen. Er kan niet gebruik worden gemaakt van de visie inzake hoger bouwen en verdichting. Deze heeft geen verordenend karakter.
(k) De meergezinswoning zal een voorgevelbreedte hebben van ca. 52 meter en zal met 4 bouwlagen een massieve constructie vormen. Langs de achterzijde zal het gebouw zelfs 5 bouwlagen tellen.
(l) De zone achter de meergezinswoning is een talud en zal niet dienst kunnen doen als een echte tuinzone.
(m) De septische put wordt tot tegen de rooilijn voorzien wat niet aan te raden is.
(n) De voorziene weg zal geprangd zitten tussen een keermuur.
(o) Er worden te weinig parkeerplaatsen voorzien. De parkeerproblematiek zal worden afgewenteld op het openbaar domein.
(p) Geen enkele mindervalidenparkeerplaats voldoet aan de normen.
(q) Het hoge volume zal hinder inzake bezonning veroorzaken bij de woningen in de Reepstraat.
(r) De groenzone die destijds in het RUP Reepstraat was voorzien zal nooit gerealiseerd worden.
(s) Inzake de grondenruil dient er eerst gedesaffecteerd te worden, waarna er een openbare verkoop moet gebeuren. De voorziene ruil strookt niet met het gelijkheidsbeginsel. De ontwikkelaar kan door deze ruil immers heel wat extra woongelegenheden creëren. De ontwikkelaar wordt door de ruil sterk bevoordeeld.
Overwegende dat de gemeenteraad enkel beslissingsbevoegdheid heeft inzake het deel van het terrein dat zal worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur en dat er over de bezwaren die daarop betrekking hebben volgend standpunt wordt ingenomen:
(m) Er werden hieromtrent geen bezwaren geformuleerd door de technische dienst en de dienst openbare werken. Het is wel belangrijk dat de septische put sowieso volledig op privaat terrein wordt voorzien.
(n) Op de perceelsgrens met het terrein met de spoorweg situeert zich een bestaande keermuur en de nieuwe weg wordt inderdaad grotendeels tot tegen deze keermuur voorzien. Langs de westzijde van de nieuwe weg zullen de niveauverschillen echter zonder keermuur worden opgevangen.
(o) Op het terrein worden 15 parkeerplaatsen voorzien waarmee voldaan is aan de in de stedenbouwkundige verordening opgelegde parkeernorm van min. 1 parkeerplaats per woonentiteit.
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie Oost-Vlaanderen, dienst Integraal Waterbeleid van 22 augustus 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Fluvius van 29 mei 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 17 juni 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Watergroep van 27 mei 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Infrabel van 1 juli 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 1 oktober 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 2 oktober 2024;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg wordt goedgekeurd zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een meergezinswoning met 15 woonentiteiten een aanleggen van een deel weg, ter hoogte van Ezelberg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 37A2, 36H, 31F, 31H, 36L, 13B2, 31/02, 37B2 en 13P, ingediend door Deschuymer Gille, Stratendries 8, 9572 Lierde. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
a) De gronden binnen de rooilijn dienen vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad volgens de geëigende procedure gratis aan de stad worden afgestaan na de definitieve oplevering van de werken.
b) De woonentiteiten mogen maar worden bewoond na voorlopige oplevering van de wegenis- en rioleringswerken.
c) Het advies van Fluvius van 29 mei 2024 dient stipt te worden nageleefd. De bouwpromotor of initiatiefnemer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of aardgas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website(s) van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
d) Het advies van de Watergroep van 27 mei 2024 dient stipt te worden nageleefd.
e) Het advies van Infrabel van 1 juli 2024 dient stipt te worden nageleefd.
f) Het advies van de Provincie Oost-Vlaanderen, Directie Leefmilieu Dienst Integraal Waterbeleid van 22 augustus 2024 dient stipt te worden nageleefd.
f) Het advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 1 oktober 2024 dient stipt te worden nageleefd.
g) Het advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 2 oktober 2024 dient stipt te worden nageleefd.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt opgeladen in het omgevingsloket.
Artikel 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 4:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
- wanneer de omgevingsvergunning voor het bouwen van een meergezinswoning met 15 woonentiteiten een aanleggen van een deel weg, ter hoogte van Ezelberg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 37A2, 36H, 31F, 31H, 36L, 13B2, 31/02, 37B2 en 13P, ingediend door Deschuymer Gille, Stratendries 8, 9572 Lierde, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
- wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Gelet op de Vrijetijdspas van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, ingevoerd en goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 februari 2010 als ondersteuning van cultuurparticipatie bij mensen met een laag inkomen;
Overwegende dat UiTPAS breder is dan de Vrijetijdspas, en beoogt de cultuurparticipatie van iedereen te stimuleren en niet enkel deze van mensen met een laag inkomen;
Gelet op de mogelijkheid om aan te sluiten bij UiTPAS Dender, waartoe alle andere steden van de Denderregio behoren;
Overwegende dat Geraardsbergen en Hamme de enige steden/gemeenten zijn in de regio is die nog niet zijn aangesloten bij UiTPAS Dender;
Overwegende dat de Vrijetijdspas enkel in Geraardsbergen van toepassing is en dat het administratief en organisatorisch een meerwaarde zou zijn om hiervoor in een ruimer verband samen te werken met andere steden en gemeenten;
Overwegende dat het computerprogramma dat opgebouwd werd rond de Vrijetijdspas niet langer compatibel is met de huidige ICT voorschriften en een dringende vernieuwing op korte termijn zich opdringt;
Overwegende dat UiTPAS Dender een principiële goedkeuring vraagt van de gemeenteraad alvorens de kandidatuur tot deelname wordt aanvaard;
Overwegende dat hiertoe een aansluiting bij de projectvereniging UiTPAS Dender noodzakelijk is en vóór eind 2024; dat de aanvraag moet ingediend worden om aan te sluiten bij de projectvereniging in 2025 en 2026;
Overwegende dat de invoering van de UiTPAS in Geraardsbergen minimaal een aanlooptijd van een half jaar vraagt;
Gelet op de Vrijetijdspas van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, ingevoerd en goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 februari 2010 als ondersteuning van cultuurparticipatie bij mensen met een laag inkomen;
Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad van 10 mei 2011, 12 juli 2011,11 juni 2013 en 20 juni 2017 en de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2011, 25 mei 2011, 24 augustus 2011, 26 juni 2013 en 21 juni 2017 met betrekking tot de invoering en aanpassing van de reglementering van een vrijetijdspas in Geraardsbergen;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2019;
Overwegende dat via de vrijetijdspas het Lokaal Bestuur in 2023 een tussenkomst van € 69.377,29 uitbetaald heeft om de cultuurparticipatie van mensen met een laag inkomen te stimuleren;
Het budget hiervoor is voorzien in verschillende diensten en is in de begroting van 2025 opgenomen volgens het meerjarenplan;
Overwegende dat volgens de inschatting van een medewerker van UiTPAS Vlaanderen de participatie van Geraardsbergen aan UiTPAS jaarlijks ongeveer 70.000 euro zou kosten;
Enig artikel:
De principiële goedkeuring te geven om als Stad Geraardsbergen toe te treden tot de projectvereniging UitPas Dender in 2025 en 2026 en de overgang van Vrijetijdspas Geraardsbergen naar UiTPAS Dender op te starten.
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de tweede goedkeuring van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over het ontwerp van decreet voor de invoering van de woonmaatschappijen;
Overwegende dat de Stad Geraardsbergen aandeelhouder is van de Woonmaatschappij Dender-Zuid;
Overwegende dat 2023 voor de woonmaatschappij Dender - Zuid een jaar van verandering was. In de regio Dender-Zuid ( Aalst – Denderleeuw– Erpe-Mere – Haaltert –Geraardsbergen – Lede - Ninove-Wichelen) fusioneerden Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, Dewaco Werkerswelzijn, Ninove Welzijn en het Sociaal Verhuur Kantoor Zuid-Oost-Vlaanderen. Zij vormen sinds 1 juli 2023 samen Woonmaatschappij Dender-Zuid;
Overwegende dat de Woonmaatschappij Dender-Zuid aan de hand van een jaarverslag alle geïnteresseerden wil duiden wat ze het afgelopen jaar, 2023, verwezenlijkt hebben;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het jaarverslag 2023 van de Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Overwegende dat Krakelingen en Tonnekensbrand een eeuwenoud feest is, dat in 2008 werd opgenomen op de Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Vlaanderen en in 2010 ingeschreven werd op de Lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid van Unesco;
Overwegende dat een onderdeel van de traditie inhoudt dat de deken, de burgemeester, de schepenen en de gemeenteraadsleden elk een klein levend visje drinken in een schaal met wijn, symbool van het nieuwe leven;
Gelet op de Vlaamse Codex Dierenwelzijn van 17 mei 2024 die in werking treedt op 1 januari 2025, artikel 6, waarin bepaald wordt dat niemand mag, uitgezonderd bij overmacht, handelingen plegen die niet door het decreet zijn bepaald of nalaten handelingen te stellen, als dat redelijkerwijze mogelijk is, waardoor een dier zonder noodzaak omkomt of zonder noodzaak het welzijn van het dier op een andere manier op fysiologisch en/of ethologisch vlak wordt geschaad;
Overwegende dat de expliciete vermelding in de tweede memorie van toelichting op het verbod van visjesdrinken (p5 artikel 3.2) aanleiding geeft tot een verharding van uiteenlopende zienswijzen over de betekenis van en de omgang met deze traditie;
Overwegende dat bij de totstandkoming van de wijziging van de codex het Lokaal Bestuur Geraardsbergen niet betrokken of gehoord werd;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om die reden in verschillende mails en brieven aan de minister en zijn kabinet heeft verzocht naar een dialoog enerzijds met de Minister en anderzijds met de erfgoedgemeenschap om via bemiddeling en participatie te komen tot borgingsacties die door de lokale gemeenschap gedragen worden;
Overwegende dat de Minister niet is ingegaan op het verzoek naar een dialoog;
Gelet op het bezwaarschrift van het college van burgemeester en schepenen van 27 juli 2023 betreffende de Codex dierenwelzijn aan de minister-president de heer Jan Jambon en de ministers de heer Ben Weyts, mevrouw Hilde Crevits, de heer Bart Somers, de heer Matthias Diependaele en alle Vlaamse parlementsleden;
Gelet op de antwoordbrief van 6 september 2023 van minister Ben Weyts op het bezwaarschrift;
Gelet op de brief van 18 december 2023 aan minister Ben Weyts;
Gelet op de mail van 26 januari 2024 aan het kabinet van minister Jan Jambon en de herinneringsmail van 19 februari 2024;
Gelet op de antwoordbrief van 26 maart 2024 van minister Ben Weyts;
Gelet op de mail van 31 maart 2024 naar minister Ben Weyts;
Gelet op de brief van 2 april 2024 aan minister Ben Weyts;
Gelet op de brief van 13 juni 2024 aan minister Ben Weyts;
Gelet op de brief van 25 september 2024 met het advies van Meester Michiel Deweirdt op vraag het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de mail van 3 oktober 2024 aan minister Ben Weyts;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
De gemeenteraad vraagt aan de Vlaamse overheid om de bepaling uit de codex dierenwelzijn, waarbij het visjesdrinken wordt verboden, aan te passen.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 24 september 2024 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2024 om 20:28.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad