Terug
Gepubliceerd op 25/09/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 15/09/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor het evenement: opendeurdag SOS Wilde dieren te Overboelare op 5 oktober 2025.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram De Geeter, Rudy Frederic, Schepenen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2836716 voor de organisatie van het evenement: opendeurdag SOS Wilde dieren te Overboelare op 5 oktober 2025;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Gelet op de voorwaarden van de evenementencel:

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  • Buurtbewoners en handelaars tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen. Gelieve een voorbeeld van deze infobrief over te maken aan onze diensten.
  • Voorzien van voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van het evenement (openbare parkings, private terreinen,…).
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.

Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de Hoge Buizemont tussen Voskensstraat en Zavelstraat langs de pare huisnummers voor de organisatie van een opendeurdag SOS Wilde Dieren op zondag 5 oktober 2025 van 8u00 tot 20u00.  Parkeren in de rijrichting van Voskensstraat naar Zavelstraat is toegelaten.   Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3. 

Artikel 2:
Tijdelijk éénrichtingsverkeer in te voeren in de Hoge Buizemont van Voskensstraat tot Zavelstraat op 5 oktober 2025 van 8u00 tot 20u00.  Verkeer wordt enkel toegestaan richting Zavelstraat. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van: 

  • Verkeersbord F19 en M3 op het kruispunt Voskensstraat/Hoge Buizemont
  • Verkeersbord C1 en M5 op het kruispunt Zavelstraat/Hoge Buizemont

Artikel 3:
Nadars met voldoende verlichting, het verkeersbord E9a en het meldingsbord ‘op politiebevel parkeren op de zachte berm, niet voor opritten en garages’ langsheen Hoge Buizemont tussen Zavelstraat en Denderoordstraat. 

Artikel 4:
Nadar met voldoende verlichting en het meldingsbord ‘opendeur SOS Wilde Dieren, matig uw snelheid’ in de Hoge Buizemont ter hoogte van huisnummer 187. 

Artikel 5:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 ‘omleiding’ wordt ingelegd via Zavelstraat, Kalvariestraat, Heuvelstraat, Schillebeekstraat.

Artikel 6:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden. 

Artikel 7:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg. 

Artikel 8:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 9:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen.

Artikel 10:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.