Terug
Gepubliceerd op 03/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/06/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor het evenement: Inhuldiging gerestaureerd H. Hartbeeld op 29 juni 2025 te Geraardsbergen.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Schepenen
Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
Verontschuldigd: Patricia Flamez, Schepen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2642073 voor de organisatie van het evenement: Inhuldiging gerestaureerd H. Hartbeeld op 29 juni 2025 te Geraardsbergen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Gelet op de voorwaarden van de evenementencel:

  •  Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  •  Inzet van eigen voertuigen met signalisatie (A51) is toegelaten.
  •  Optocht dient stipt te vertrekken
  •  De stoet compact houden zodat deze niet onderbroken kan worden door andere weggebruikers
  •  Als organisatie graag inzet voorzien van enkele begeleiders, graag drager van fluohesje. Voorstel is om min. 2 mensen te voorzien (obv de verwachte 100 mensen opkomst)
  •  Buurtbewoners / Handelaars tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen. Wij ontvangen graag een kopij van deze infobrief.
  •  Voorzien van voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van het evenement (openbare parkings, private terreinen,…). Parking kan aangegeven worden middels bepijling en/of bemand worden door stewards.
  •  Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.

Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op Markt voor de Sint-Bartholomeuskerk op zondag 29 juni van 10u00 tot 13u00 gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3. 

Artikel 2:
Tijdelijk verkeersverbod wordt ingevoerd op zondag 29 juni van 12u00 tot 13u30 in de Pachtersstraat tussen Kloefstraat en Oudebergstraat gesignaleerd door middel van: 

  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 op het kruispunt Pachtersstraat/Kloefstraat
  • Verkeersbord D1 (verplicht naar links) op het kruispunt Pachtersstraat/Kloefstraat wijzend naar N496 Guilleminlaan

Artikel 3:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden. 

Artikel 4:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg. 

Artikel 5:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 6:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 7:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.