Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 19/12/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
Ann Panis, Burgemeester waarnemend
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Paul Deprez, Raadslid
  • Openbaar

    • Afdeling Financiën

      • Vierde aanpassing meerjarenplan 2020-2025: vaststelling deel OCMW.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het voorliggend ontwerp van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025- deel OCMW;
        Overwegende dat het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen;
        Overwegende dat de gemeenten en de OCMW's een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan;
        Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst zijn eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen;
        Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt; 

        Juridisch kader

        Gelet op de artikels 40, 41, 254, 255 en 256 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
        Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Nathalie Marck
        Voorstanders: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens
        Tegenstanders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Krist Matthys
        Onthouders: Ilse Roggeman, Sarah-Amilia Derijst
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:
        De Raad voor maatschappelijk welzijn stelt de vierde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel OCMW vast.

        Artikel 2:
        Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 zal volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet Lokaal bestuur in digitale vorm aan de Vlaamse Regering worden overgemaakt.

        Artikel 3:
        Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikels 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur (publicatie lijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.

    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van de partnerschapsovereenkomst met het Agentschap Binnenlands Bestuur in het kader van de aanvraag van extra middelen om de coördinatiekost tijdens de Oekraïnecrisis te compenseren.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de financiële middelen van 6,5 miljoen die Vlaanderen inzet vanuit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie (AMIF) om de coördinatiekost van de lokale besturen tijdens de Oekraïnecrisis te compenseren in 2022 en 2023;

        Gelet op het in aanmerken komen van Geraardsbergen om deze subsidie aan te vragen;

        Gelet op het beheer van de middelen door Europa Werk & Sociale Economie (WSE) en het optreden van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) als promotor;

        Overwegende dat er voor de periode 10/3/2022 tot 30/4/2023 een personeelskost van 100% fulltime Equivalent (1 FTE), in de periode 1/5/2023 tot 31/12/2022 een personeelskost van 80% fulltime Equivalent (0,8 FTE) en voor de periode 1/1/2023 tot 31/12/2023 een personeelskost van 25% fulltime Equivalent (0,25 FTE) voorzien werd voor de coördinatie van de Oekraïnecrisis;

        Overwegende dat de subsidie maximum 70% van de loonkosten en een forfaitaire werkingskost van 15% bedraagt;

        Overwegende dat er een partnerovereenkomst moet afgesloten worden tussen het lokaal bestuur en ABB om deze middelen te kunnen bekomen;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Er werd via deze oproep een subsidie aangevraagd van 78.614,07 euro voor de coördinatie van de hulp aan Oekraïne in 2022 en 2023. (70% van personeelskost + werkingskost 15%),

        Besluit

        Enig artikel:
        Een partnerovereenkomst af te sluiten tussen het lokaal bestuur en het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) om aanspraak te kunnen maken op de middelen die het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie (AMIF) ter beschikking stelt aan de lokale besturen in het kader van de coördinatie van de hulp aan Oekraïne in 2022 en 2023.

         Wordt overeengekomen wat volgt:

        Artikel 1:
        Context

        Na Europese goedkeuring kunnen de AMIF-middelen (uit het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie betreffende de vorige periode 2014- 2020) gericht worden aangewend ten voordele van de opvang van ontheemde Oekraïners. Kosten die de lokale besturen in verband met de coördinatie van de opvang van de ontheemde Oekraïners hebben gemaakt kunnen via de AMIF-middelen (gedeeltelijk) worden gerecupereerd. Voorwaarde hiertoe is dat deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit de reguliere subsidiëring van de opvang van de ontheemden (wat o.m. geregeld wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 08 april 2022). Het projectopzet gaat uit van Europa WSE die de AMIF-middelen beheert (beheersautoriteit) waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur als promotor een appel doet op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen. Per provincie is er een vertegenwoordiger van de promotor. Die bestaat uit medewerkers van het VLOT-team en de diensten van de gouverneur. Zij ontvangen de aanvragen van de lokale besturen en bundelen deze tot 1 aanvraag per provincie. De hierboven vermelde partner dient via de vertegenwoordiger van de promotor een aanvraagdossier in om AMIF-middelen te kunnen aanwenden. De ondertekening van deze overeenkomst en de indiening
        van het aanvraagdossier vormen hiertoe formele stappen.

        Doel

        Deze overeenkomst verankert de afspraken van het partnerschap met het oog op de verdere goedkeuring en afhandeling van het projectdossier nadat het lokale bestuur een aanvraag tot subsidiëring heeft ingediend. Het projectopzet strekt ertoe een deel van de kosten te recupereren van de lokale coördinatie en het management van de opvang van de ontheemde Oekraïners op het grondgebied van het lokaal bestuur. Meerdere lokale besturen hebben immers een gemeentelijke coördinator aangeduid om opvang en begeleiding van de ontheemden te organiseren, sturen en managen. Daarnaast kunnen andere coördinerende functies in de aanvraag worden opgenomen voor zover die aantoonbaar niet gesubsidieerd worden door het reguliere BVR (08 april 2022) en gaan over het managen van de opvang en begeleiding van de ontheemden. In dit verband zijn de functies die de begeleiding van de ontheemden omvatten en de functies in het kader van het nooddorp uitgesloten (alle gesubsidieerd vanuit het reguliere BVR van 08 april 2022).

        Artikel 2:
        Voorwerp

        In deze overeenkomst worden de werkwijze, de criteria en de modaliteiten om een aanvraagdossier in te dienen omschreven, naast de afspraken en verbintenissen die gelden binnen het partnerschap. De overeenkomst beoogt het project zoals beschreven in artikel 1 van deze overeenkomst verder te duiden en aan te geven hoe dit gestaafd kan worden met het oog op de verdere afhandeling door de vertegenwoordiger van de promotor en de daaropvolgende beoordeling en uitbetaling door Europa WSE (beheersautoriteit).

        Artikel 3:
        Duur

        De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het AMIF-project met begindatum 1 maart 2022 en de einddatum 31 december 2023 met indiening rapporteringen op ten laatste 31 januari 2024 (eindrapportering).

        Artikel 4:
        Periode en timing

        Het project en het aanvraagdossier zijn van toepassing op de periode 2022 - 2023. De periode heeft betrekking op het verleden naast een uiterst beperkt resterende tijd in 2023. Dit laat de lokale besturen toe administratief de stavingstukken tegelijk met de vraag voor subsidiëring van de coördinatiekosten in te dienen. Het volledig aanvraagdossier wordt per mail (mailadres: vlot@vlaanderen.be) bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor, uiterlijk tegen 30 november 2023. Dit geldt als formele voorwaarde. Na controle van de aanvraagdossiers bundelt de vertegenwoordiger de aanvragen in een projectdossier dat via de promotor aan Europa WSE wordt bezorgd uiterlijk op 15 december 2023. Uitzondering wordt voorzien voor de ondertekende partnerschapsovereenkomst. Indien deze niet gevoegd wordt bij het aanvraagdossier dient deze uiterlijk tegen 15 januari 2024 te worden bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor.

        Artikel 5:
        Beschrijving van het project en subsidiegrond 

        Voor het creëren van opvanglocaties voor ontheemde Oekraïners en het opzetten van de effectieve begeleiding en zorg ontvangen de lokale besturen vanuit de reguliere omkadering subsidies (cf. besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2022). Tegelijk moet het geheel worden gecoördineerd, aangestuurd en gemanaged. Om dit te verwezenlijken werd door het lokale bestuur doorgaans een gemeentelijke coördinator aangesteld die instaat voor de algemene planning, supervisie en opvolging van de ontheemden. Tevens legt de gemeentelijke coördinator de nodige contacten met het college van Burgemeester en Schepenen en met de gewestelijke diensten (onder meer VLOT). Deze overkoepelende functie is te onderscheiden van de concrete realisatie van plekken en de begeleiding van ontheemden zelf, en wordt niet bekostigd door het vermelde besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2022, maar wel uit de reguliere middelen waarover het lokale bestuur beschikt. Minder grote lokale besturen hebben in dit verband mogelijk een intergemeentelijke coördinator aangeduid. De aanvraag tot subsidiëring hiervan dient dan wel via het lokaal bestuur, die deze intergemeentelijke coördinator heeft aangesteld, te gebeuren (dezelfde subsidieratio’s worden gehanteerd). Andere coördinerende functies kunnen in het  aanvraagdossier worden opgenomen voor zover die aantoonbaar niet gesubsidieerd worden door het reguliere BVR (08 april 2022) en gaan over het managen van de opvang en begeleiding van de ontheemden. Het project en het aanvraagdossier strekken ertoe de kost van de coördinerende opdracht deels te recupereren via AMIF- middelen. Er wordt een subsidie verstrekt van 70 % van de kost van de voltijdse equivalent (VTE), waarbij de kost van de functionaris bestaat uit de loonkost verhoogd met 15 % voor de werkingskosten. Voor de werkingskosten zijn geen stavingstukken vereist (voor de andere stavingstukken zie artikel 7 van deze overeenkomst). Bij overschrijding van het totale subsidiebedrag wordt het subsidiepercentage aangepast, opdat de mindering in uitgekeerde subsidie proportioneel wordt verdeeld over de gemeenten.

        Artikel 6:
        Criteria

        In functie van het in aanmerking komen voor het project en het aantonen van de extra inspanningen van het lokaal bestuur worden volgende criteria door de vertegenwoordiger van de promotor cumulatief beoordeeld. Binnen de vooropgestelde periode van het project (maart 2022 tot eind 2023) moeten de lokale besturen gedurende eenzelfde periode:
        1. Minimum 50 ontheemden geregistreerd hebben (RR) op hun grondgebied
        2. 50% of meer (t.o.v. hun richtcijfer) ontheemden uit Oekraïne geregistreerd (RR) hebben op hun grondgebied
        3. Minimum 20% (t.o.v. hun richtcijfer) “publieke” huisvesting voorzien hebben (cat I publiek, cat II en/of cat III). Indien zij niet aan de vereiste 20% komen maar gedurende diezelfde periode t.o.v. hun richtcijfer 100% of meer ontheemden registreerden in het RR vervalt dit laatste criterium. De vooropgestelde criteria worden beoordeeld aan de hand van beschikbare data uit diverse tools (Huisvestingstool, Rijksregister). De vertegenwoordiger van de promotor voorafgaand een lijst van lokale besturen op die in aanmerking komen op basis van deze criteria. Het vervullen van de criteria hoeft niet door het lokaal bestuur te worden gestaafd (tenzij het lokaal bestuur meent dat het wel in aanmerking komt voor opname op de lijst). Deze lijst geldt als selectiebasis in het kader van dit project, en wordt enerzijds bezorgd aan Europa WSE (beheersautoriteit) en wordt anderzijds als bijhorend document gevoegd bij de duidingsnota van de promotor.

        Artikel 7:
        Op te maken aanvraagdossier

        Wanneer het lokaal bestuur wenst in te gaan op de oproep worden in functie van het op te maken aanvraagdossier volgende stappen ondernomen:
        - Het ingevuld addendum, wat geldt als stavingdocument voor de aanduiding van de functionaris, de door hem/ haar vervulde opdrachten en het hierbij gehanteerde percentage VTE. Dit addendum wordt ondertekend door het lokaal bestuur als werkgever en de functionaris als werknemer. Indien het addendum niet kan worden ondertekend door beide partijen dienen de beslissingen aangaande de aanduiding van de functionaris, de vervulde opdrachten en het gehanteerde percentage VTE te worden toegevoegd;
        - ‘A confirmation letter’ waaruit blijkt dat de uitbetaling van de functionarissen niet steunt op de reguliere subsidiëring die voor de opvang van de ontheemde Oekraïners geldt (BVR 08 april 2022);
        - In functie van de berekening van de subsidie een uittreksel van de loonfiche van de functionaris betreffende de maand van aanvang (ten vroegste maart 2022) en een uittreksel van de loonfiche betreffende januari 2023;
        - Praktische gegevens zoals de geconfirmeerde gemeentelijke bankrekening waarop de subsidie kan worden gestort, de contactgegevens van de dossierbehandelaar, en andere nuttige gegevens.
        - Het lokaal bestuur hecht goedkeuring aan de partnerschapsovereenkomst door middel van een formele beslissing (hetzij door de gemeenteraad hetzij door het college van burgemeester en schepenen bij delegatie van deze bevoegdheid door de gemeenteraad);
        - De ondertekening van de partnerschapsovereenkomst namens het lokale bestuur en de invulling van de gevraagde contactgegevens door een gemachtigde.
        Het volledige aanvraagdossier wordt per mail (mailadres: vlot@vlaanderen.be) bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor, uiterlijk tegen 30 november 2023 (wat geldt als formele voorwaarde). Indien deze niet gevoegd wordt bij het aanvraagdossier dient deze uiterlijk tegen 15 januari 2024 te worden bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor.

        Artikel 8:
        Werkwijze projectverloop

        De projectoproep gaat uit van Europa WSE waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur optreedt als promotor. VLOT en de diensten van de gouverneur fungeren per provincie als vertegenwoordiger van de promotor. De promotor bezorgt de lokale besturen de duidingsnota (inclusief situering, procedure, subsidiabele
        kosten, stavingstukken), de partnerschapsovereenkomst, het addendum en de lijst van de lokale besturen op basis van de criteria. De promotor doet een appel op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen. De lokale besturen beslissen vrij om in te gaan op de projectoproep. Indien het lokaal bestuur hierop
        wenst in te gaan hecht het goedkeuring aan de partnerschapsovereenkomst en wordt deze ondertekend. Het lokaal bestuur vervolledigt het aanvraagdossier door toevoeging van de gevraagde documenten zoals omschreven in artikel 6 van deze overeenkomst. Het volledige aanvraagdossier wordt bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor. Indien de aanvraag niet volledig is, vraagt de vertegenwoordiger van de promotor de ontbrekende gegevens op. Per provincie maakt de vertegenwoordiger van de promotor op basis van de stukken aangeleverd in de aanvraagdossiers het projectdossier op. Hierbij wordt telkenmale per lokaal bestuur de stavingstukken
        nagegaan en wordt de berekening van de subsidie toegevoegd.

        Vóór indiening van de projectdossiers per provincie gaan de vertegenwoordigers van de promotor gezamenlijk na of het totaalbedrag aan berekende subsidie (over alle provincies heen) het bedrag van de beschikbare AMIF-middelen al dan niet overschrijdt. Bij overschrijding wordt het subsidiepercentage aangepast, opdat de mindering in uitgekeerde subsidie proportioneel wordt verdeeld over de gemeenten. De aldus gecorrigeerde subsidiebedragen worden opgenomen in het projectdossier. Per provincie bezorgen de vertegenwoordigers van de promotor het gebundelde projectdossier aan de promotor die dit vervolgens overmaakt aan de Europa WSE voor beoordeling en verdere afhandeling. De gegevens worden ingebracht in een tool daartoe voorzien door Europa WSE. Tijdens het verloop van het project kan Europa WSE ondersteuning bieden in functie van het optimaal procesverloop (o.m. het aanbieden van een concreet stappenplan, ondersteuning in toepassing tool).

        Artikel 9:
        Financiële bepalingen

        Na beoordeling en goedkeuring van het projectdossier maakt Europa WSE het subsidiebedrag over aan de promotor. Dit betreft het totale subsidiebedrag van de deelnemende lokale besturen waarvan Europa WSE de rechtmatigheid van de subsidie heeft vastgesteld. De promotor staat vervolgens in door de verdeling van de subsidies onder de lokale besturen. Inzake de financiering zijn de criteria en regels van Europa WSE van toepassing en zodoende bindend voor alle partijen.

        Artikel 10:
        Controle en opvolging

        Alle partners verbinden zich ertoe om:
        - de nodige maatregelen te treffen om controle en toezicht op de uitvoering van het project mogelijk te maken;
        - alle nodige stukken (boekhoudkundige en andere) in verband met het project op eenvoudig verzoek over te maken aan de vertegenwoordiger van de promotor of aan de bevoegde ambtenaren van de instanties op Vlaams en Europees niveau.

        Artikel 11:
        Verbintenissen partnerschap

        De partners verbinden zich ertoe loyaal samen te werken om het partnerschap en het project tot een goed einde te brengen, binnen het kader van de projectaanvraag en de verdere beslissingen die daaromtrent binnen het partnerschap worden genomen. De vertegenwoordiger van de promotor ziet erop toe de nodige formaliteiten te vervullen om het projectverloop in goede banen te leiden met het oog op het kunnen ontvangen van de subsidies. De vertegenwoordiger van de promotor zet de nodige stappen om voor Europa WSE de passende bewijs- of stavingstukken te bekomen. Om het partnerschap en de afhandeling van het projectdossier tot een goed einde te brengen, verbinden partijen zich tot het volgende:
        - De toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen na te leven, evenals de voorwaarden waaronder de subsidies worden toegekend, waaronder in het bijzonder de regels inzake additionaliteit, subsidiabiliteit en de verenigbaarheid van het partnerschap en met de regels van het mededingingsrecht.
        - Het projectverloop in volledige transparantie te laten verlopen, dit ten aanzien van elkaar als contractant en ten aanzien van Europa WSE. De partner verbindt zich ertoe om aan de promotor of zijn vertegenwoordiger alle nodige gegevens mede te delen. De partner aanvaardt dat de vertegenwoordiger van de promotor de partner kan vertegenwoordigen bij de betrokken overheden, en / of om als gesprekspartner op te treden.
        - Binnen de termijnen juiste en volledige informatie te verstrekken inzake de opdrachten van de functionarissen en de financiering teneinde de betrokken autoriteiten toe te laten te beschikken over alle relevante elementen voor de beoordeling van het project en de toekenning van de subsidies. Daarbij meldt de partner desgevraagd alle vormen van overheidssteun aan de vertegenwoordiger van de promotor, teneinde deze toe te laten de andere vormen van steun indien nodig aan te melden.
        - De partner is verantwoordelijk voor de correctheid van alle door hen geleverde informatie. De partner verbindt zich ertoe om op eenvoudig verzoek van de vertegenwoordiger van de promotor en Europa WSE elk bewijsstuk van reële en/of effectieve gedane kosten, evenals elk document noodzakelijk voor opvolging, mede te delen of te bezorgen.
        - Tijdens de uitvoering van het partnerschap onverwijld alle wijzigingen te melden inzake toegekende steunmaatregelen en andere elementen die van aard zijn een impact te hebben op de toegekende subsidies of op de uitvoering van het project.
        - De partner is de uiteindelijke begunstigde van de financiële tegemoetkomingen verstrekt door Europa WSE (via de promotor).

        Artikel 12:
        Diverse

        De partnerschapsovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, inbegrepen de relevante Europese wetgeving en reglementering. Alle geschillen in verband met de uitvoering van de partnerschapsovereenkomst worden beslecht door de bevoegde rechtbank van het gebied van de betrokken gemeente.


      • Aanvaarden van vijf schenkingen aan Wijkcentrum De Poort.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de schenking van Lions Club Geraardsbergen van 2000 euro voor het kerstfeestje van Wijkcentrum De Poort;

        Gelet op de anonieme schenking aan Wijkcentrum De Poort van 50 euro voor een actie tegen lege brooddozen;

        Gelet op de schenking van AA Moerbeke aan Wijkcentrum De Poort van 50 euro ter ondersteuning van de werking;

        Gelet op de schenking van Rebelle van menstruatiemateriaal aan Wijkcentrum De Poort om te bedelen via de voedselherverdeelwinkel 't Komisjken;

        Gelet op de schenking van de Eerstelijnszone Dender Zuid van 400euro aan De Poort als bedanking voor de verzorging van recepties door de kookgroep van De Poort;

        Overwegende dat deze middelen ingezet worden voor de doelen die de schenkers specifiëren;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Financieel kader

        Schenking van 2000 euro wordt besteed aan het kerstfeest van De Poort;

        Schenking van 50 euro wordt besteed ten voordele van kansarme kinderen;

        Schenking van 50 euro ter ondersteuning van de algemene werking;

        Schenking van 400 euro wordt besteed aan het ondersteunen van de kookgroep met gebruiksmaterialen;

        Schenking van menstruatiemateriaal zal bedeeld worden in de voedselherverdeelwinkel 't Komisjken;

        Besluit

        Enig artikel:
        De schenkingen van Lions Club Geraardsbergen, Rebelle, Eerstelijnszone Dender-Zuid, AA Moerbeke en de anonieme schenker aan Wijkcentrum De Poort te aanvaarden en de middelen in te zetten overeenkomstig de wensen van de schenker;

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de OCMW-raad van 28 november 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Raadslid
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de OCMW-raad van 28 november 2023 goed te keuren.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Nathalie Marck
Algemeen Directeur waarnemend

Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad