Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/09/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement en toelaten van geluidsafwijking voor het evenement: Halloweentocht in provinciaal domein De Gavers te Onkerzele op 25 oktober 2025.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester waarnemend
Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2465775 voor de organisatie van het evenement: Halloweentocht in provinciaal domein De Gavers te Onkerzele op 25 oktober 2025;

Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 11 februari 2025
  • Activiteit: Muziekactiviteit op zaterdag 25 oktober 2025 te Geraardsbergen, Onkerzelestraat 280, halloween ‘de Gavers’.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op zaterdag 25 oktober 2025 tussen 18.00u en 22.30u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op zaterdag om 22.30u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de adviezen van de evenementencel;

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten
  • Op eventuele stop- en/of rustplaatsen moeten afvalcontainers geplaatst worden.
  • Ticketverkoop 1 week voor event doormailen naar evenementen@geraardsbergen.be
  • EHBO post wordt voorzien (locatie: strand Gavers)
  • Inzet politiediensten zal voorzien worden, concrete afspraken met de organisatie zullen tijdig gemaakt worden.
  • Buurtbewoners tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen.
  • Graag ontvangen wij een voorbeeld van de infobrief (reeds ontvangen) 
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit. Gelieve hierbij ook rekening te houden met de signalisatie in de diepte.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
  • Way in & out steeds vrijhouden voor hulpdiensten
  • Voor wat betreft de inzet van stewards/begeleiders adviseren wij sterk hen uit te rusten met fluohesjes, persoonlijke lamp en radio/GSM. Stewards verlaten hun locatie enkel na contact met hun respectievelijke verantwoordelijke, organisatie of na overleg met politie, en dit pas aan het einde van het event.
Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), artikel 6.7.3 §3 van Vlarem II,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan op zaterdag 25 oktober 2025 te Geraardsbergen, Onkerzelestraat 280, halloween ‘de Gavers’ tussen 18.00u en 22.30u mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op 25 oktober 2025 van 15 uur tot 23 uur langsheen onderstaande straten:

  • Onkerzelestraat van Botermelkstraat tot De Dijk, in beide rijrichtingen (ook de parkeerplaatsen buiten de rijbaan)
  • Voldersstraat van huisnummer 305 tot Kampstraat
  • Kampstraat ter hoogte van inrit vissersparking
  • Gaverstraat 

Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op 25 oktober 2025 van 16 uur tot 26 oktober 2025, 01u00 langsheen De Dijk.

Deze tijdelijke verkeerssituaties te signaleren door middel van voldoende verkeersborden E3.

Artikel 5:
Tijdelijke wijziging van de verkeerssituatie door het invoeren van éénrichtingsverkeer langs De Dijk op 25 oktober 2025 van 16u00 tot 23u00 van Onkerzelestraat richting Ankerstraat als de noodzaak er zou zijn. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt als volgt gesignaleerd: 

  • Verkeersbord F19 met onderbord M5 op het kruispunt
    • Onkerzelestraat/de Dijk met meldingsbord ‘Halloween De Gavers parkeren De Dijk toegelaten tot 26 oktober 2025, 01u00’
    • ter hoogte van de uitrit camping in de Dijk
    • ter hoogte van de doorsteek naar het jaagpad in de Dijk
  • verkeersbord C1 met onderbord M3
    • ter hoogte van de uitrit camping in de Dijk
    • ter hoogte van de doorsteek naar het jaagpad in de Dijk
    • ter hoogte van de sasbrug
  • verkeersbord C1, met onderbord M3 en met afstandsbord 100 meter in de

Ankerstraat net voor de sasbrug.

  • Nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C1 met onderbord M3 en afstandsbord 250 meter en het meldingsbord ‘Halloween, De Gavers niet bereikbaar via Idegem’ op het kruispunt:
  • Driesstraat/Ankerstraat 

Artikel 6:
Bijkomende meldingsborden worden geplaatst:

  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het meldingsbord ‘Halloween, De Gavers niet bereikbaar via Idegem’ ter hoogte van het kruispunt:
    • Kerkborre/Ganzestraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Hollestraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Heirweg,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Kulvestraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Moenebroekstraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/IJsbroekstraat
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het meldingsbord ‘Halloween, Parking De Gavers, volg pijlen shuttle’ ter hoogte van de kruispunten:
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Hollestraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Heirweg,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Kulvestraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/Moenebroekstraat,
    • N460 (Aalstsesteenweg)/IJsbroekstraat
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en de meldingsborden ‘Halloween De Gavers’ en ‘parkeren enkel toegestaan in parkeervakken’ op de kruispunten:
    • Botermelkstraat/Onkerzelestraat,
    • Kampstraat/Botermelkstraat,
    • Onkerzelestraat/Kampstraat.
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord A51 en het meldingsbord ‘parking Halloween De Gavers, druk verkeer, matig uw snelheid’ ter hoogte van Gaverstraat 120.

Artikel 7:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden. 

Artikel 8:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 9:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 10:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 11:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.