Gelet op de e-mail van 20 september 2021 van raadslid Emma Van der Maelen waarbij in het daarbij gevoegd schrijven kennis wordt gegeven van de wijziging van de partijnaam van sp.a naar Vooruit;
Gelet op artikel 36 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Enig artikel:
Kennis te nemen van de mededeling van de naamsverandering van sp.a naar Vooruit.
Overwegende dat de marktprocedure om te komen tot een samenwerking met een private partner voor de realisatie van een nieuw buurthuis te Schendelbeke via een recht van opstal onder voorwaarden werd stopgezet per 27 april 2021 (zie gemeenteraadsbesluit dd. 27 april 2021);
Overwegende dat het lokaal bestuur de wens blijft uiten om een nieuw polyvalent gemeenschapshuis te realiseren op de site van het bestaande buurthuis te Schendelbeke;
Gelet op het schrijven van vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid van 19 juli 2021 – opgemaakt n.a.v. een vooroverleg met de stad op 23 juni 2021 - waarin zij haar voornemen en wens bevestigt om samen met de stad een samenwerking aan te gaan bij het oprichten van een polyvalent nieuw gemeenschapshuis en kleuterschool, waarbij zal gezocht worden naar mogelijke synergiën (multifunctioneel gebruik) en een optimaal gemeenschappelijk ruimtegebruik (na de schooluren) – concept van ‘brede scholen’; vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid heeft in voormeld schrijven reeds een programma van eisen/ lokalenlijst kenbaar gemaakt;
Overwegende dat het ‘DSD-Z Masterplan onderwijspatrimonium’ van vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid in haar lokale campussen basisonderwijs beoogt ‘onder de kerktoren’; dat de recente inplanting van twee nieuwe wijken met jonge gezinnen en de bevolkingscijfers aantonen dat er een groot potentieel is om een kleuterschool in Schendelbeke te behouden;
Overwegende dat het huidige gebouw in de Dagmoedstraat – eigendom van vzw Onderwijspatrimonium Dekenaat Geraardsbergen - zich in zeer slechte staat bevindt en om veiligheidsredenen met ingang van 1 september 2021 werd verlaten; dat het gebouw mogelijks zal worden verkocht en de inkomsten ervan zullen worden (her)besteed aan onderwijs, meer bepaald het kleuteronderwijs in Schendelbeke;
Overwegende dat:
het opportuun wordt geacht om alle scenario's voor een eventuele samenwerking tussen de stad en vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid op de stadsgronden – binnen de vigerende regelgeving - te onderzoeken; dat de eigenaar van de bestaande school in de Dagmoedstraat, vzw Onderwijspatrimonium Dekenaat Geraardsbergen, eveneens mee wenst te investeren in een gezamenlijk toekomstig project en mee zal worden betrokken in een eventuele samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat er doorheen het onderzoek zal worden gezocht naar mogelijke synergiën (multifunctioneel gebruik) en een optimaal gemeenschappelijk ruimtegebruik (na de schooluren); dat hiervoor samenwerking zal moeten worden gezocht onder de drie partijen op vlak van financiering en realisatie van de gebouwen (incl. subsidiëringsmogelijkheden), alsook op vlak van exploitatie en uitbating;
Overwegende dat een dergelijke samenwerking kan worden gekaderd, door de bijzondere locatie en omstandigheden, binnen de mogelijkheden van omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten; dat de oprichting van een nieuw polyvalent gemeenschapshuis en kleuterschool zal gerealiseerd moeten worden overeenkomstig de wetgeving inzake overheidsopdrachten en het vigerende goederenrecht (nieuw burgerlijk wetboek). Dat de beoogde samenwerking daar geen afbreuk aan doet;
Overwegende dat voor de juridische ondersteuning beroep wordt gedaan op de expertise van advocaten- en advieskantoor Rasschaert Advocaten, Schoolstraat 20 te 9420 Erpe-Mere (zie beslissing van het College dd. 13 september 2021);
Overwegende dat voor de bouwkundige en concrete uitvoering van het project door het lokaal bestuur beroep kan worden gedaan op de ondersteuning van Solva, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem (zie beslissing van het College van 13 september 2021);
Gehoord het verslag hierover van schepen Kristin Vangeyte;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 28, houdende de specifieke uitsluitingen voor opdrachten voor diensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2021 houdende aktename stopzetting van de marktprocedure om te komen tot een samenwerking met een private partner bij de bouw van een nieuw buurthuis te Schendelbeke met recht van opstal onder voorwaarden;
Gelet op het schrijven van vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid van 19 juli 2021 waarin zij haar voornemen bevestigt om samen met de stad een samenwerking aan te gaan bij het oprichten van een polyvalent nieuw gemeenschapshuis en kleuterschool te Schendelbeke;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht zullen voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: BI 070500 (Gemeenschapscentrum) - AR 21400000 (Plannen en studies) en AR 22100000 (Gebouwen-gemeenschapsgoederen);
Enig artikel:
Goedkeuring te verlenen om een onderzoek te voeren naar een mogelijke samenwerking met de onderwijsnetten voor het oprichten van een nieuw polyvalent gemeenschapshuis te Schendelbeke. Het college wordt belast met de concrete uitvoering, waarna het (uitgewerkte) dossier met voorstellen ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat de samenwerking met een private partner bij de realisatie van een nieuw buurthuis te Schendelbeke via een recht van opstal onder voorwaarden werd stopgezet;
Overwegende dat het bestuur de wens blijft uiten om een nieuw polyvalent gemeenschapshuis te realiseren op de site van het buurthuis te Schendelbeke;
Overwegende dat het noodzakelijk is om alle scenario's voor een mogelijke samenwerking met één of meerdere partners dient te worden onderzocht;
Overwegende dat het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem de nodige diensten kan aanbieden voor de bouwkundige ondersteuning en concrete uitvoering van het project;
Overwegende dat artikel 30 van de wetgeving overheidsopdrachten volgende drie voorwaarden vooropstelt waaraan een in-house opdracht dient te voldoen:
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst van Solva met bijhorende uitvoeringsvoorwaarde en plan van aanpak dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing;
Overwegende dat uit de samenwerkingsovereenkomst kan worden vastgesteld dat SOLVA:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 28, houdende de specifieke uitsluitingen voor opdrachten voor diensten;
Gelet op de statuten van Solva, meer bepaald artikel 3 waarin de doelstelling van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband onder andere wordt bepaald als volgt:
"Artikel 3
De vereniging heeft tot doel:
1. De ruimtelijke ordening : door het opstellen van structuurplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, natuurontwikkelingsplannen, mobiliteitsplannen en soortgelijke ,...
2. de economische, recreatieve en culturele ontwikkeling van het arrondissement door:
2.7, de studie ervan; de promotie ervan; het opstellen van de plannen ervoor; het vervullen van de administratieve formaliteiten ervoor; de uitvoering ervan; de financiering ervan.;"
Gelet op de omzendbrief van 14 september 2007 van de Vlaamse Overheid betreffende de toepassing wetgeving overheidsopdrachten, waarin duidelijk is bepaald dat de wet op de overheidsopdrachten niet van toepassing is voor het geven van een opdracht aan een intergemeentelijke samenwerkingsverband waarvan het opdrachtgevend bestuur lid is;
Gelet op het arrest van 13 november 2008 van het Europees Hof van Justitie betreffende het dossier Coditel waarin deze stelling wordt bevestigd;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2021 houdende aktename stopzetting van de samenwerking met een private partner bij de bouw van een nieuw buurthuis te Schendelbeke met recht van opstal onder voorwaarden;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2021 houdende goedkeuring van Solva, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem voor de bouwkundige ondersteuning en de concrete uitvoering van het project Buurthuis Schendelbeke - Oprichten van een polyvalent gemeenschapshuis. Er wordt aan Solva een voorstel van samenwerkingsovereenkomst gevraagd;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht zullen voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: BI 070500 (Gemeenschapscentrum) - AR 21400000 (Plannen en studies) en AR 22100000 (Gebouwen-gemeenschapsgoederen);
Overwegende dat de bouwprijs en vergoeding voor nazorg worden – op de wijze bepaald in art. 5.2 - samengesteld uit de volgende prijsbestanddelen:
- De externe kosten, zijnde de kosten voor alle door SOLVA aangekochte roerende of onroerende goederen, werken, leveringen of diensten.
- De personeelskost van SOLVA, bepaald op grond van de door de projectmedewerkers van SOLVA geleverde uurprestaties. Deze uurprestaties worden aangerekend aan het, door de Raad van Bestuur van SOLVA voor kalenderjaar 2020 vastgesteld, standaard uurloontarief van 82,00 EUR/uur.
- De basiskost, zijnde de som van de externe kosten en van de personeelskost van SOLVA.
- De financieringskost van SOLVA, zijnde een vergoeding voor de financiering van de opdracht, door de Raad van Bestuur van SOLVA voor kalenderjaar 2020, vastgesteld op basis van de EURIBOR op 1 jaar (begrensd op 0%) plus 0,5%, aangevuld met een reserveringscommissie en administratiekost van samen 0,5%, zijnde in totaal 1%.
- De werkingskost van SOLVA, zijnde de kosten voor administratieve, juridische, financiële en fiscale ondersteuning, voor personeelsbeheer, boekhouding, algemeen management alsook de noodzakelijke uitgaven voor de goede werking van SOLVA, vastgesteld op 820,00 EUR/maand tijdens de uitvoering van de werken (vanaf de start der werken van de aannemer tot en met de voorlopige oplevering).
- Subsidies, die SOLVA eventueel van andere overheden zou ontvangen voor de realisatie van de opdracht;
Artikel 1:
De samenwerkingsovereenkomst van Solva, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem betreffende de opdracht 'Bouwkundige ondersteuning en concrete uitvoering tot de oprichting van een polyvalent Gemeenschapshuis te Schendelbeke', wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt door de Centrale aankoopdienst aan het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem waarvan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een wooncomplex met 38 wooneenheden langs een nieuw aan te leggen weg te 9500 Geraardsbergen en met kadastrale gegevens 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 12B2, 12C2, 12D2 en 12E2, ingediend door Samtex (Seghers Benny), Katstraat 22, 9340 Lede;
Overwegende dat de bouwplaats gelegen is in het centrum van Geraardsbergen, vlakbij het station; dat het terrein zich bevindt tussen de bebouwing langs de Reepstraat en de spoorweg en wordt ontsloten via Reepstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Felicien Cauwelstraat, tussen de woningen nrs. 28A en 30;
Overwegende dat de Reepstraat wordt gekenmerkt door een dense bebouwing van rijwoningen op smalle percelen, met een gabariet van overwegend 2 bouwlagen onder een hellende bedaking; dat de site in het zuiden wordt begrensd door de Vooruitzichtstraat en Ezelberg, waarlangs enkele (meergezins)woningen gelegen zijn en zich een ruime publieke parking bevindt; dat langsheen de bouwplaats in westelijke richting de Molenbeek loopt, een waterloop van 2e categorie;
Overwegende dat het terrein op heden bebouwd is met 2 loodsen en een containerkantoor; dat de site voor een groot deel is verhard en een site betreft die vroeger dienst deed als opslagzone van bouwmaterialen voor een aannemer;
Overwegende dat men alle bestaande bebouwing wenst te slopen en een nieuwbouwproject wenst te realiseren waarbij 2 bouwblokken worden ingeplant met in totaal 38 appartementen; dat de bouwblokken zijn onderkelderd in functie van een gemeenschappelijke parkeergarage voor 46 wagens met fietsenstalling en bergingen;
Overwegende dat blok A en blok B beide 3 bouwlagen en een teruggetrokken vierde bouwlaag tellen en geknikt naast elkaar zullen worden ingeplant; dat de vrije ruimte tussen blok A en blok B als binnenplein wordt aangelegd, in polibeton; dat de 2 blokken zullen afgewerkt worden met een plat dak;
Overwegende dat er langsheen de oostelijke zijde van de site een nieuwe weg zal worden aangelegd met een rijwegbreedte van 2,7 meter; dat deze weg toegang zal geven tot 9 bovengrondse parkeerplaatsen, de inkomsassen van de meergezinswoningen en ook voor nooddiensten zal aansluiten op de bestaande publieke parking ten zuidwesten van de projectsite (parking Vooruitzichtstraat); dat er aan westelijke zijde van het terrein een groenzone zal worden aangelegd waardoor een wandel- en fietspad zal lopen;
Overwegende dat de nieuwe weg met aanhorigheden en de westelijke groenzone met het wandel- en fietspad kosteloos zullen worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur.
Overwegende dat de wegenis in een cementbetonverharding zal aangelegd worden, dat 4 parkeerplaatsen in klinkers zullen worden uitgevoerd, dat 5 parkeerplaatsen zich aan de rand van de groenzone bevinden en dat het wandel- en fietspad in in grind zal worden aangelegd;
Overwegende dat de groenzone zal ingevuld worden met zwarte els, vingergras, laag tot middelhoog oevergras,...;
Overwegende de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 3 augustus 2021 tot en met 1 september 2021 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 12 bezwaren werden ingediend;
Overwegende dat 'bezwaar 5 + petitie' een bezwaar en petitie betreffen die naar aanleiding van het openbaar onderzoek van het vorig dossier met ref. OMV_2019084245 werden ingediend; dat dit document geen rechtstreekse betrekking heeft op voorliggend dossier;
Overwegende dat de bezwaren handelen over:
(1) Er moet een project-MER opgemaakt worden.
(2) Er moet een mobiliteitsstudie opgemaakt worden. Er zal een grote verkeerstoename zijn met geluidsoverlast, vervuiling,... tot gevolg. De cijfers worden onderschat.
(3) Vrees dat er uiteindelijk meer dan 38 appartementen zullen worden voorzien. Men wenst in een volgende fase een woontoren op te richten. De vroegere inplanting - dit zonder woontoren - wordt aangehouden. Men tracht te ontkomen aan de verplichting tot voorzien van een bescheiden woonaanbod. Er wordt ook vermeld dat er appartementen kunnen samengevoegd worden.
(4) Op verschillende documenten staat als adres Reepstraat 30 terwijl dit Reepstraat 28A moet zijn.
(5) Er worden 55 parkeerplaatsen, waaronder 5 in de groenzone. Er worden te weinig parkeerplaatsen voorzien.
(6) Bij latere realisatie van de woontoren is er vrees voor vermindering van lichtinval in de omliggende woningen. Vrees voor privacyhinder door inkijk. Verstoring van het uitzicht van de woningen in de Reepstraat.
(7) Geluidshinder en hinder door trillingen in de appartementen vanwege de activiteiten op het spoor. De slaapkamers geven uit op de spoorzijde.
(8) De door Infrabel gevraagde bouwvrije 10 meterzone wordt niet gerespecteerd.
(9) Er wordt een hypotheek gelegd op de parking aan de Vooruitzichtstraat door de voorziene wegenis daarop aan te sluiten. Er wordt nergens vermeld dat deze aantakking enkel voor de nooddiensten is. De aantakking mag ook niet worden aangewend voor de ontsluiting van werfverkeer. Er zullen hierdoor ook te veel parkeerplaatsen op de parking verdwijnen.
(10) Er ontbreekt een akoestische studie in het dossier.
(11) Vrees voor wateroverlast. De verharding dient tot een mimimum te worden beperkt. Er is te weinig grond aanwezig waar water kan infiltreren.
(12) Er is geen zekerheid dat het wandel- en fietspad zal aangelegd worden.
(13) Er dient in het project te worden voorzien in speelinfrastructuur en rustpunten (banken en tafels).
(14) Dat datum van het architectenvisum is verstreken.
(15) De brandweernormen worden niet nageleefd. Er worden teveel opmerkingen verstrekt vanuit de brandweer.
(16) Het is niet duidelijk hoe men het niveauverschil zal opvangen tussen het bouw-terrein en de parking aan de Vooruitzichtstraat. Het wandel- en fietspad zal door het grote hoogteverschil doodlopen ter hoogte van de parking.
(17) De voorziene wegenis is onvoldoende breed. Ook de aantakking op de Reepstraat is onvoldoende breed.
(18) Waardevermindering van de omliggende woningen
(19) Men wenst eigendom van een andere partij te herbestemmen en op te nemen in een groenzone.
(20) Vrees voor schade aan de aanpalende woningen
(21) Bij de sloop van de gebouwen is er risico op schade door asbestdeeltjes.
Overwegende dat de gemeenteraad enkel beslissingsbevoegdheid heeft inzake het deel van het terrein dat zal worden overgedragen aan de stad en dat er over de bezwaren die daarop betrekking hebben volgend standpunt wordt ingenomen:
(2) De toepasselijke wetgeving vereist geen opmaak van een mobiliteitsstudie. De toename aan verkeersdruk hoeft niet overroepen te worden: de voorziene dichtheden zijn normale dichtheden voor een stedelijke omgeving. Er wordt via de Felicien Cauwelstraat bovendien een goede aantakking voorzien op het hogere wegennet naar de Astridlaan. Bovendien zal op lange termijn de nabijheid van het station een invloed hebben op het duurzaam mobiliteitsgedrag van de bewoners. Het is niet de bedoeling dat er doorgaand verkeer van op de parking naar de verbindingsweg kan rijden. Deze aansluiting wordt enkel gemaakt voor nooddiensten zodat de extra verkeersbelasting over de parking beperkt zal blijven. Sluipverkeer langsheen de verbindingsweg zal niet mogelijk worden gemaakt. Daarnaast raadt de dienst mobiliteit aan om elektrische deelauto’s te voorzien. Dit zal het bezit van wagens op de site afremmen.
(5) In de ondergrondse parkeergarage worden 46 parkeerplaatsen voorzien en bovengronds worden 9 staanplaatsen voorzien. Artikel 12 van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed stelt inzake parkeerplaatsen dat er bij een aanvraag tot realisatie van een meergezinswoning op privaat domein één parkeerplaats per woonentiteit dient te worden voorzien, tenzij er stedenbouwkundige argumenten zijn om van bovengestelde normen af te wijken of indien blijkt dat er een technische onmogelijkheid is om deze normen na te leven of indien bij de realisatie van de meergezinswoning een gebouw of gebouwonderdeel zou betrokken zijn die voorkomt op de actuele lijst van waardevol bouwkundig erfgoed. Indien dit het geval is dient bij de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning een nota gevoegd te worden, ondertekend door de architect en de bouwheer, waarbij de motivatie is opgenomen om aan afwijking van deze normen aan te vragen. De parkeerplaatsen dienen te worden aangelegd op de terreinen waarop de meergezinswoning ingeplant is. In voorliggende aanvraag worden voor 38 woongelegenheden 55 parkeerplaatsen voorzien. Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening én de goede ruimtelijke ordening. De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bepaalt een norm van het aantal parkeerplaatsen per woongelegenheid en omvat hiermee ook een norm van goede ruimtelijke ordening. Er is geen enkele afdoende reden, noch wettelijke grondslag om meer parkeerplaatsen per woongelegenheid te verplichten. Bovendien zal de nabijheid van het station met ook een halte voor heel wat buslijnen een invloed hebben op het duurzaam mobiliteitsgedrag van de bewoners, bezoekers,...
(8) De aangehaalde tien meterzone heeft geen betrekking op een ‘direct werkende norm’ maar betreft een algemene beleidslijn die Infrabel voor alle ontwikkelingen rond de sporen in de toekomst denkt vast te leggen. Specifiek inzake voorliggende aanvraag heeft Infrabel in haar advies gemotiveerd aangegeven akkoord te zijn met het voorzien van ontsluitingswegenis binnen de tien meterzone vanaf het spoor zolang deze niet raakt aan de vijf meterzone langsheen de sporen. lnfrabel vraagt ook de vijfmeterzone langsheen het spoor vrij te houden van niet spoorgebonden constructies en hoogstammige bomen. Hieraan wordt voldaan.
(9) De aantakking op de stedelijke parking wordt enkel toegestaan voor nooddiensten. Ook werfverkeer mag niet langs daar ontsluiten. Deze doorgang zal dus enkel in uitzonderlijke omstandigheden, in geval van nood, aangewend worden. Hierdoor dienen 6 parkeerplaatsen te verdwijnen. Om het wandel- en fietspad op de parking te kunnen aansluiten zal ook 1 parkeerplaats moeten verdwijnen. Er kunnen 2 parkeerplaatsen zijdelings aansluitend op de aantakking worden gerecupereerd (zie aanduiding op het inplantingsplan), en er kunnen bijkomende parkeerplaatsen eventueel elders op de parking worden voorzien.
(12) Het wandel- en fietspad dient door de bouwheer te worden aangelegd en zal nadien kosteloos worden overgedragen aan de stad. Om de nodige garanties in te bouwen dat de groenzone en het wandel- en fietspad worden gerealiseerd, wordt een borg gevraagd voor de realisatie van de groenzone en de aanleg van het wandel- en fietspad, die moet betaald worden voor de start van de werken.
(13) Het voorzien in spelelementen en rustbanken kan worden bijgetreden. In de vergunning zal hieromtrent een voorwaarde worden opgelegd. Indien deze idealiter dienen te worden gepositioneerd in de groenzone dewelke naar het lokaal bestuur wordt overgedragen, zal het latere onderhoud dienen te gebeuren door het lokaal bestuur.
(15) Er werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend door de brandweer. De in het advies vermelde voorwaarden dienen te worden nageleefd.
(16)Het wandel- en fietspad zal voorbij blok B glooiend aantakken op het niveau van de parking. Indien de beoogde werken daarenboven gepaard zullen gaan met andere vergunningsplichtige terreinaanlegwerken (plaatsen van keermuren, reliëfwijzigingen,…) dan zoals aangevraagd dient hiervoor nog een aparte vergunning te worden bekomen.
(17) De lokale ontsluitingsweg die wordt voorzien, zal enkel dienen ter ontsluiting van bestemmingsverkeer, geen doorgaand verkeer. Er hoeft dan ook geen al te brede weg worden voorzien. Mede gelet op de ligging van het terrein in overstromingsgevoelig gebied, worden verhardingen beter ook tot een minimum beperkt.
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 2 juli 2021;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie Oost-Vlaanderen, Directie Leefmilieu Dienst Integraal Waterbeleid van 1 juli 2021;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 13 augustus 2021;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 2 september 2021;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Infrabel van 25 juni 2021;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;
Overwegende dat inzake een eerder ingediende aanvraag voor het bouwen van een wooncomplex met 49 wooneenheden langs een nieuw aan te leggen weg op deze site, het ontwerp van het tracé van de aan te leggen weg door de gemeenteraad werd goedgekeurd in de zitting van 3 maart 2020; dat het tracé van de weg en de invulling van de groenzone beperkt werd gewijzigd ten opzichte van deze vorige aanvraag; dat het aangewezen is om het gemeenteraadsbesluit van 3 maart 2020 op te heffen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 3 maart 2020 houdende de goedkeuring van het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg in het bouwproject aan de Reepstraat op te heffen.
Artikel 2:
Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg en groenzone goed te keuren zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een wooncomplex met 38 wooneenheden langs een nieuw aan te leggen weg te 9500 Geraardsbergen en met kadastrale gegevens 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 12B2, 12C2, 12D2 en 12E2, ingediend door Samtex (Seghers Benny), Katstraat 22, 9340 Lede.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit op te laden in het omgevingsloket.
Gelet op de e-mail van 27 augustus 2021 van notariaat Mickaël Veltmans, waarbij zij verzoeken het perceeltje grond, gelegen Klein Waterloos 1, en ter plaatse genaamd 'Godsborre', kadastraal gekend onder sectie A deel van nrs. 919/A en 923/D, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, deel van nummers 0919DP000 en 0923EP0000, met een gereserveerde perceelsidentificatie A 1396 H P0000 en met een gemeten oppervlakte van 1a 22ca, kosteloos over te dragen aan de stad;
Gelet op het proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 17 augustus 2021 door Jo Gosseye, landmeter-expert, met aanduiding van de rooilijn en opgave van de oppervlakte van de wegzate, zijnde 1a 22ca groot;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot verlening van een omgevingsvergunning, dossiernummer OMV-2020058663 van 23 november 2020;
Gelet op de bodemattesten, afgeleverd op 23.06.2021, voor de percelen kadastraal gekend onder afdeling 8 nrs 919C, 919D en 923E;
Gelet op de samenvatting PRECAD, afgeleverd op 31 augustus 2021;
Gelet op de opzoeking kadaster van 22 juni 2021;
Gelet op de stedenbouwkundige uittreksels, opgemaakt op 23 augustus 2021;
Gelet op de rooilijnplannen Waterloos KB 13.06.1939 en 14.03.1966;
Gelet op de goedkeuring in het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2021, inzake de splitsing van het perceel te Geraardsbergen, afdeling 8 (Ophasselt), sectie A 919D en 923E;
Overwegende dat de genoemde eigenaar met het verzoek tot overdracht van de wegzate zich definitief en onherroepelijk verbindt de genoemde gronden kosteloos over te dragen aan de stad;
Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door notaris Mickaël Veltmans, notaris te Lierde;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Het perceeltje gelegen te Geraardsbergen, afdeling 8 sectie A deel van nrs. 919/A en 923/D, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, deel van nummers 0919DP000 en 0923EP0000, met een gereserveerde perceelsidentificatie A 1396 H P0000 en met een gemeten oppervlakte van 1a 22ca, kosteloos in te lijven bij het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan geven.
Artikel 2:
Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand goed te keuren.
Artikel 3:
Alle kosten verbonden aan de genoemde inlijving ten laste van de in artikel 1 genoemde eigenaar te leggen.
Overwegende het maatschappelijk belang van rioolbeheer;
Overwegende de sterke band van rioolbeheer met het gemeentelijk openbaar domein;
Overwegende de gemeentelijke openbare werken;
Overwegende de vele financiële middelen die rioolbeheer vergt;
Overwegende dat AquaFlanders vzw de koepel is van de Vlaamse rioolbeheerders en drinkwaterbedrijven en dat AquaFlanders vzw een specifiek directiecomité riolering heeft;
Overwegende dat AquaFlanders vzw onder meer tot doel heeft de gemeenschappelijke standpunten namens haar leden ten aanzien van initiatieven door de Vlaamse en nationale en internationale overheden en ten aanzien van externe of overkoepelende organisaties, op gewestelijk, nationaal en internationaal vlak voor te bereiden;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen zelf haar riolen beheert;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen de standpunten van deze organisatie voor sectorspecifieke belangenbehartiging mee wil bepalen en ondersteunen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van AquaFlanders vzw;
BI031000 - AR61405000;
Overwegende dat de stad een jaarlijkse forfaitaire bijdrage van 250 euro (excl. btw) zal betalen;
Artikel 1:
Toe te treden tot de vereniging AquaFlanders vzw en een verzoek tot lidmaatschap aan de voorzitter van de raad van bestuur van AquaFlanders vzw te sturen.
Artikel 2:
Een jaarlijkse forfaitaire bijdrage van 250 euro (excl. btw) te betalen.
Overwegende dat AquaFlanders vzw de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders is die de belangen van haar leden vertegenwoordigt en gespecialiseerd is in het waterbeheer, alsmede het informeren en sensibiliseren van duurzaam watergebruik;
Overwegende dat rioolbeheerders, waaronder Geraardsbergen, AquaFlanders belasten met de organisatie van de keuring, de opvolging en de kwaliteitsborging van het keuringsproces, alsook de wettelijk opgelegde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten;
Overwegende dat de gemeenten een actief lokaal waterbeleid voeren; de gemeente omgevingsvergunningen verleent en houdt, middels tussenkomst van de op het niveau van de gemeente conform de geldende regels aangeduide of belaste ambtenaren, toezicht op de correcte uitvoering van verleende omgevingsvergunningen;
Overwegende dat om de opdrachten in het kader van de omgevingsvergunningen te kunnen uitvoeren, inbegrepen het opzetten en uitvoeren van een controle- en handhavingsbeleid door de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, het voor de gemeente noodzakelijk is om toegang te krijgen tot de gegevens over de privéwaterafvoer uit de keuringsdatabanken van de samenwerkingsverbanden met derden zoals bedoeld in art. 12/1§3 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement;
Overwegende dat de partijen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens; dat het protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen;
Overwegende dat de functionaris voor gegevensbescherming van AquaFlanders op 20 april 2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol heeft gegeven;
Gelet op het advies van Joseph Berthels, de functionaris voor gegevensbescherming, van 22 september 2021 met betrekking tot een ontwerp van dit protocol;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 houdende de goedkeuring tot toetreding tot de vereniging AquaFlanders vzw,
Enig artikel:
Het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van AquaFlanders vzw naar Geraardsbergen als volgt goed te keuren:
PROTOCOL VOOR DE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS VAN AQUAFLANDERS NAAR GERAARDSBERGEN
in het kader van het elektronisch meedelen aan de gemeenten van persoonsgegevens vervat in keuringsattesten opgenomen in het digitaal platform, met het oog op het handhavingsbeleid van de gemeenten 5 oktober 2021
Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Tussen
AquaFlanders VZW, met maatschappelijke zetel te Desguinlei 250, 2018 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0414.299.866, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Carl Heyrman, in de hoedanigheid van Algemeen directeur.
hierna: “AquaFlanders”;
EN
Geraardsbergen, met zetel Weverijstraat 20 te 9500 Geraardsbergen, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: Guido De Padt, burgemeester en Veerle Alaert, algemeen directeur
hierna: “Geraardsbergen”;
AquaFlanders en Geraardsbergen worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
Na te hebben uiteengezet
A. AquaFlanders VZW is de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders die de belangen van haar leden vertegenwoordigt en gespecialiseerd is in het waterbeheer, alsmede het informeren en sensibiliseren van duurzaam watergebruik.
B. Geraardsbergen is een gemeente zoals beschreven in het decreet lokaal bestuur.
C. 1) Rioolbeheerders, waaronder Geraardsbergen, belasten AquaFlanders met de organisatie van de keuring, de opvolging en kwaliteitsborging van het keuringsproces, alsook de wettelijk opgelegde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.
2) Gemeenten voeren een actief lokaal waterbeleid. De gemeente verleent omgevings-vergunningen en houdt, middels tussenkomst van de op het niveau van de gemeente conform de geldende regels aangeduide of belaste ambtenaren, toezicht op de correcte uitvoering van verleende omgevingsvergunningen. Om de opdrachten in het kader van de omgevingsvergunningen te kunnen uitvoeren, inbegrepen het opzetten en uitvoeren van een controle- en handhavingsbeleid door de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, is het voor de gemeente noodzakelijk om toegang te krijgen tot de gegevens over de privéwaterafvoer uit de keuringsdatabanken van de samenwerkingsverbanden met derden zoals bedoeld in art. 12/1§3 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement.
D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
F. De functionaris voor gegevensbescherming van AquaFlanders heeft op 20 april 2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
G. De functionaris voor gegevensbescherming van Geraardsbergen heeft op 22 september 2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
Wordt overeengekomen wat volgt
Artikel 1: Onderwerp
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door AquaFlanders aan Geraardsbergen uiteengezet.
Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens
De beoogde gegevensverwerking gebeurt op grond artikel 6 1. c van de AVG: de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust voor de doelen van dit protocol.
Rechtvaardigingsgrond inzameling persoonsgegevens
AquaFlanders baseert zich voor de gegevensverwerking op:
In het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, alsmede in het Ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer [1], wordt in onderstaande artikelen het volgende geformuleerd betreffende de doeleinden:
Besluit van de Vlaamse Regering
Wat betreft privéwaterafvoer
Art. 12/1, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Ministerieel besluit
De exploitant voorziet in een digitaal registratiesysteem waarin alle keuringsdossiers worden opgenomen, die afgeleverd worden vanaf 1 januari 2021. De exploitant start uiterlijk op 1 juli 2021 met de digitale registratie.
Het keuringdossier bestaat uit de volgende documenten:
1° een uitvoeringsplan van het gekeurde systeem;
2° het keuringsattest voor het gekeurde systeem.
De exploitanten belasten AquaFlanders met bovengenoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.
Rechtvaardigingsgrond mededeling persoonsgegevens
Geraardsbergen zal de opgevraagde gegevens verwerken voor volgende doeleinden:
1) in haar hoedanigheid van rioolbeheerder zal Geraardsbergen de opgevraagde gegevens verwerken voor de controle van de organisatie en opvolging van de keuringen conform de bepalingen van het Algemeen Waterverkoopreglement;
2) in haar hoedanigheid van gemeente, zal de verwerking en uitwisseling van data gebeuren uitsluitend en expliciet in functie van haar handhavingsbeleid op de verplichtingen die Vlarem II, stedenbouwkundige verordeningen en de omgevingsvergunning opleggen aan de privéwaterafvoer.
Het doelbindingsbeginsel van de initiële verwerking is verenigbaar met de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door Geraardsbergen, gezien de vermelde regelgeving en het samenwerkingsverband dat in dat kader tussen partijen wordt aangegaan.
Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.
Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.
Categorie van persoonsgegevens 1
|
Identificatiegegevens:
|
Verantwoording proportionaliteit |
Verificatie klant/titularis/opdrachtgever of keurder (bij keurder wordt adres niet geregistreerd) |
Categorie van persoonsgegevens 2 |
Gegevens inzake beroep:
|
Verantwoording proportionaliteit |
Verificatie keurder |
Categorie van persoonsgegevens 3 |
Identificatiegegevens van de woning:
|
Verantwoording proportionaliteit |
1) Verificatie/controle van de identificatie van de gebouweenheid of het gebouw 2) De gemeente verleent omgevingsvergunningen en houdt toezicht op omgevingsvergunningen. Voor de informatie die voor haar taken relevant zijn, wil de gemeente toegang tot de data uit de keuringsdatabanken. De verwerking en uitwisseling van data gebeurt in functie van het handhavingsbeleid van de gemeente op de verplichtingen die Vlarem II, stedenbouwkundige verordeningen en de omgevingsvergunning opleggen. |
Categorie van persoonsgegevens 4 |
Keuringsdossier
|
Verantwoording proportionaliteit |
Controle keuring conform bepalingen Waterverkoopreglement versie 1 januari 2021 en andere toepasselijke wetgevingen |
De meegedeelde gegevens zullen door Geraardsbergen net zolang als nodig bewaard worden voor de doeleinden omschreven in dit Protocol. Wanneer het niet langer voor Geraardsbergen noodzakelijk is om de gegevens te bewaren, verwijdert zij deze op een veilige manier.
Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen
Stad Geraardsbergen zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:
- Volgende diensten van stad Geraardsbergen zullen toegang hebben tot de gevraagde persoonsgegevens:
Enkel personen die omwille van hun functieprofiel deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werk, krijgen toegang tot de informatie.
- Daarnaast kunnen de gevraagde gegevens worden medegedeeld aan of ingezien door:
o De Watergroep, Aquafin voor rioleringsprojecten
Voor elke eventuele mededeling van de gevraagde persoonsgegevens door De Watergroep, Aquafin aan derden moet voorafgaandelijk aan de betrokkenen, aan Geraardsbergen en aan AquaFlanders toestemming worden gevraagd en de mededeling moet uiteraard in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens. Dat betekent onder meer dat De Watergroep, Aquafin waar vereist een protocol sluit voor de mededeling van de gevraagde gegevens.
Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling
De persoonsgegevens zullen permanent worden opgevraagd omdat
1) Geraardsbergen in haar rol als rioolbeheerder permanent dient te controleren of de keuringen conform het Algemeen Waterverkoopreglement hebben plaatsgevonden.
2) de gemeenten permanent handhaving van omgevingsvergunningen voeren.
De mededeling van persoonsgegevens is voor de duur dat de exploitanten AquaFlanders belasten met de genoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.
Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen
De partijen nemen en handhaven passende technische en organisatorische maatregelen om de rechten en vrijheden van de betrokkenen te waarborgen. Deze maatregelen dienen om de persoonsgegevens adequaat te beveiligen en beveiligd te houden tegen verlies of enige vorm van onzorgvuldig, ondeskundig of onrechtmatig gebruik of verwerking of toegang, waarbij rekening wordt gehouden met de aard van de te beschermen gegevens, het risico van de verwerking, de stand van de techniek en de uitvoeringskosten van de maatregelen. De genomen beveiligingsmaatregelen moeten een op het risico afgestemd beveiligingsniveau waarborgen.
Volgende maatregelen worden door AquaFlanders getroffen ter beveiliging van de verwerking van de persoonsgegevens.
Bescherming tegen vernietiging, verlies, wijziging … van gegevens
Maatregelen om de Persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onrechtmatige vernietiging, onopzettelijk verlies of wijziging, onbevoegde of onrechtmatige opslag, verwerking of openbaarmaking.
a) Organisatie van informatiebeveiliging en communicatieprocessen
b) Medewerkers
c) Netwerk-, server- en applicatiebeveiliging en onderhoud
Beveiliging Platform:
Back-ups
Er worden periodiek back-ups gemaakt ten behoeve van de continuïteit van de dienstverlening. Deze back-ups worden vertrouwelijk behandeld en bewaard in een gesloten omgeving.
Toegang tot de server
Toegang tot het digitaal keuringsplatform
Data uitwisseling
Alle uitwisseling van data tussen het platform en de applicatie alsook tussen het platform en derde partijen verloopt volledig versleuteld. Hiervoor worden de meest recente cryptografische technieken gebruikt.
Verdere beveiligingsmaatregelen omtrent het platform werden getroffen:
1. Security by design
2. Controle op vulnarebilities: Gebruiken van pre-commit hooks om gekende vulnarabilities in dependencies op te sporen.
3. Gebruik van Laravel
4. Best practices:
a. Exception shielding
b. Laravel whitelists
5. Pull request: Alle code die geschreven wordt, wordt door een andere ontwikkelaar gecontroleerd op een aantal zaken waarvan security een belangrijk deel uitmaakt.
6. Unit testen: bv. nagaan of een gebruiker effectief geen data terugkrijgt waartoe hij/zij geen rechten heeft.
Geraardsbergen verbindt zich ertoe om het ontvangen beveiligd elektronisch bestand zo snel mogelijk op een door Geraardsbergen gecontroleerde omgeving te plaatsen en te verwijderen uit het oorspronkelijke transportmedium (bijvoorbeeld de e-mail).
Geraardsbergen verbindt zich ertoe om de gepaste organisatorische maatregelen te nemen om de gegevens en de verwerking ervan te beveiligen.
• Geraardsbergen verbindt zich ertoe de personen die onder hun verantwoordelijkheid of gezag werken kennis te geven van:
‒ de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016;
‒ elk voorschrift betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegeven;
‒ enig ander voorschrift dat van toepassing is op de verwerking van gegevens in het kader van de opdracht waarop deze overeenkomst van toepassing is.
• Geraardsbergen garandeert dat de personen die in hun naam en voor hun rekening werken uitsluitend toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben om hun taak of opdracht in het kader van dit Protocol uit te voeren. Dit geldt voor personeel, ingehuurd of tijdelijk personeel en eventuele derde partijen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de opdracht.
• Geraardsbergen heeft een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) aangewezen en heeft minstens een actueel veiligheidsbeleid en -plan dat jaarlijks wordt herzien.
• Geraardsbergen verbindt zich er toe alle (pogingen tot) onrechtmatige of anderszins ongeautoriseerde verwerkingen of toegangen tot persoonsgegevens of andere vertrouwelijke gegevens te melden. Geraardsbergen meldt dit onmiddellijk aan AquaFlanders zonder onredelijke vertraging na het vaststellen van het incident.
• Daarnaast zal Geraardsbergen in geval van gegevenslek alle redelijkerwijs benodigde maatregelen treffen om (verdere) schending van de beveiligingsmaatregelen te voorkomen of te beperken.
• Geraardsbergen verbindt zich ertoe om de gepaste technische maatregelen te nemen om de Gegevens en de verwerking ervan te beveiligen.
• Geraardsbergen waarborgt, voor zover dit technisch mogelijk is, de integriteit, de beschikbaarheid en de vertrouwelijkheid van alle gegevens die zij in het kader van dit contract verwerken. Dit doen zij minstens door het implementeren en gebruiken van beveiligingstechnologieën en – technieken, die in overeenstemming zijn met de best practices op dat vlak. Dit is inclusief mechanismen om kwetsbaarheden te detecteren en/of te identificeren en het tijdig doorvoeren van patches en/of updates.
• Geraardsbergen voorkomt door middel van functiescheiding dat een combinatie van toegangsrechten kan leiden tot ongeautoriseerde handelingen en/of toegang tot gegevens.
• Geraardsbergen neemt maatregelen met betrekking tot de preventie en opsporing van fraude en elk ander oneigenlijk gebruik van of toegang tot systemen en netwerken.
• Het netwerk en de informatiesystemen worden actief gemonitord en beheerd door de stad Geraardsbergen. Er is tevens een procedure beschikbaar om eventuele gegevenslekken af te handelen. Onderdeel hiervan is het informeren van AquaFlanders.
• Geraardsbergen verstrekt op redelijk verzoek van AquaFlanders de nodige informatie over de mechanismen voor fysieke en/of elektronische toegang tot de systemen en gegevens van AquaFlanders. Deze mechanismen moeten een aantoonbaar veilige manier voorzien om toegang tot de gegevens te verschaffen.
• Geraardsbergen verzekert dat, voor zover zij dit redelijkerwijze horen te weten, geen enkele uitrusting of software die zij in het kader van dit protocol gebruiken een inbreuk maakt op het intellectuele eigendomsrecht van een derde (zoals het auteursrecht, octrooi, recht sui generis, merk, …).
Geraardsbergen moet kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen. Op eenvoudig verzoek van AquaFlanders moet Geraardsbergen hiervan aan AquaFlanders het bewijs overmaken.
In het geval Geraardsbergen voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de Geraardsbergen uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. Geraardsbergen sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar op verzoek een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.
Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens
Zodra Geraardsbergen één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan AquaFlanders die na onderzoek binnen een redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen treft en Geraardsbergen daarvan vervolgens op de hoogte brengt.
Het contactpunt voor de melding aan AquaFlanders is het volgende mailadres: dpo@aquaflanders.be.
Het contactpunt voor de melding aan Geraardsbergen wordt gevormd door elke contactpersoon afzonderlijk, vermeld op blz. 1 van dit protocol.
Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving
Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen, kan iedere partij de doorgifte van de in dit protocol bedoelde gegevens opschorten indien de andere partij deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens en dit niet heeft rechtgezet binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen nadat zij per aangetekende brief in gebreke is gesteld.
Artikel 9: Meldingsplichten
Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.
Geraardsbergen brengt AquaFlanders, en vice versa, onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.
Artikel 10: Transparantie
Dit Protocol zal door AquaFlanders gepubliceerd worden via een tekst op haar website.
Dit Protocol zal door Geraardsbergen gepubliceerd worden via een tekst op haar website.
Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Antwerpen.
Artikel 12: Inwerkingtreding en opzegging
Dit protocol treedt in werking op 5 oktober 2021
Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 12 maanden.
Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol bedoelde termijn van mededeling. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.
Opgemaakt te Antwerpen, op 5 oktober 2021, in evenveel exemplaren als dat er partijen zijn.
[1] Op het moment van de ondertekening van dit Protocol was het Ministerieel besluit nog niet definitief goedgekeurd.
Gelet op de installatie van een traject controle langsheen de Groteweg Overboelare van kilometerpunt 27,2 Kasteelstraat tot kilometerpunt 29,4 Donkerstraat door het departement Mobiliteit en Openbare Werken;
Overwegende de opmerkingen in de verslagen van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van 4 augustus 2021.
Overwegende dat geen gemengde snelheidsregimes toegelaten zijn, kan het vooropgestelde traject tussen 27.2-29.4 hierdoor niet gerealiseerd worden door volgende problemen:
Overwegende dat voor de bebouwde kom er 2 mogelijkheden zijn:
Gelet op de vraag van het departement Mobiliteit en Openbare Werken om het traject tot aan de Donkerstraat uit te breiden;
Overwegende dat de lokale politie in functie van het Automatic Number Plate Recognition graag de uitbreiding tot aan de Donkerstraat wenst;
Overwegende dat een uitbreiding van de bebouwde kom nodig is om de traject controle aan de Donkerstraat te laten stoppen;
Overwegende dat de snelheid na de bebouwde kom momenteel op 70 km/h ligt;
Overwegende dat het voor de invoering van bovenvermelde verkeersingrepen noodzakelijk is om een aanvullend verkeersreglement op te maken;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van maandag 13 september een princiepsakkoord goedgekeurd heeft;
Gelet op de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;
Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;
Het verplaatsen van de aanwijzingsborden F1a en F3a heeft geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.
Artikel 1:
De uitbreiding van de bebouwde kom Overboelare, Groteweg tot aan de Donkerstraat in functie van het plaatsen van een traject controle door het departement Mobiliteit en Openbare Werken goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van dit besluit ter kennis te geven van de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Gelet op de melding van 17 maart 2021 aan de werkgroep verkeer over een onveilige verkeerssituatie in de Lorreinestraat;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen het verslag van de werkgroep verkeer van 20 april 2021 in zitting van 26 april 2021 heeft goedgekeurd;
Overwegende dat het instellen van eenrichtingsverkeer in de Lorreinestraat noodzakelijk is;
Overwegende dat daardoor de verkeerssignalisatie in de Sint-Adriaanstraat gewijzigd moet worden;
Overwegende dat de ingrepen een gemeenteweg betreft;
Gelet op de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;
Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;
Het wegnemen van de oude signalisatie en het plaatsen van de nieuwe signalisatie impliceert een financiële kost van 273,14 euro voor de technische dienst.
Artikel 1:
De huidige signalisatie in de Lorreinestraat te wijzigen. Deze nieuwe verkeersinrichting wordt als volgt gesignaleerd:
Artikel 2:
Afschrift van dit besluit ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Gelet op de beslissing van de ministerraad van 28 april 2006 betreffende de uitbreiding van de mogelijkheden tot oplegging van administratieve sancties in de strijd tegen overlastfenomenen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 10 juli 2007 betreffende het afsluiten van een overeenkomst tussen de federale staat en Lokaal Bestuur Geraardsbergen in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering met betrekking tot de jeugdcriminaliteit, die jaarlijks verlengd wordt;
Gelet op de overeenkomst tussen de federale staat en de stad Geraardsbergen voorzien door het Koninklijk besluit van 28 januari 2014 betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 8;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Lokaal Bestuur Horebeke van 29 juni 2021 betreffende het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Lokaal Bestuur Horebeke van 29 juni 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Lokaal Bestuur Horebeke inzake de bemiddeling in het kader van gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Lokaal Bestuur Zwalm van 31 mei 2021 betreffende het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Lokaal Bestuur Zwalm van 30 september 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Lokaal bestuur Zwalm inzake bemiddeling in het kader van gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het akkoord van Lokaal Bestuur Geraardsbergen om een structurele samenwerking te bewerkstelligen tussen de provinciale sanctionerende ambtenaar en de bemiddelaar, opdat een maximum aan dossiers waarbij de bemiddeling meer aangewezen is dan een administratieve geldboete, aan de bemiddelaar wordt gecommuniceerd;
Overwegende dat Lokaal Bestuur Geraardsbergen zich geëngageerd heeft om in het kader van dit project partnerships aan te gaan met alle lokale besturen binnen het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen - afdeling Oudenaarde;
Overwegende dat de deelnemende lokale besturen een financiële bijdrage leveren aan Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor de inzet van de bemiddelaar zodra de werkelijke kosten de jaarlijkse subsidie van de federale staat overschrijden; dat er een concreet bedrag voor de financiële tussenkomst is vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomsten geldig zijn voor de duur van het project.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 2;
Gelet op de overeenkomst tussen de federale staat en Lokaal Bestuur Geraardsbergen voorzien door het Koninklijk besluit van 28 januari 2014 betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 8;
Gelet op artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
De opbrengst van deze beslissing is afhankelijk van de eventuele overschrijding van de jaarlijkse subsidie van 53 600 euro van de federale staat en het aantal jaarlijkse bemiddelingsdossiers per lokaal bestuur;
- het budget wordt geboekt op volgende budgetsleutel:
Artikel 1:
De samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Lokaal Bestuur Horebeke inzake de bemiddeling in het kader van gemeentelijke administratieve sancties goed te keuren.
Artikel 2:
De samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Lokaal Bestuur Zwalm inzake de bemiddeling in het kader van gemeentelijke administratieve sancties goed te keuren.
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de tweede goedkeuring van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over het ontwerp van decreet voor de invoering van de woonmaatschappijen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 waarbij de afbakening van de referentieregio's definitief werd vastgesteld;
Overwegende dat het werkingsgebied van de woonmaatschappijen moet vallen binnen of samenvallen met een referentieregio;
Overwegende dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente, zijnde de woonmaatschappij;
Overwegende dat op ten laatste 31 oktober 2021 de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied, bereikt in onderling overleg met andere besturen, besproken op het lokaal woonoverleg en gedragen door de gemeenteraad, dienen in te dienen bij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen;
Gelet op het afsprakenkader over de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij in Dender Zuid, en de bijhorende bijlage;
Overwegende dat de keuze voor dit werkingsgebied voor de betrokken gemeenten een bewuste keuze was om zo de continuïteit in de werking van de woonactoren te garanderen en, met de keuze voor een grotere woonmaatschappij binnen de referentieregio, bredere specialisatie voor de woonmaatschappij mogelijk te maken. De betrokken gemeenten verwachten nabijheid van de nieuw te vormen woonmaatschappij zowel voor burgers, lokale dienstverlening als het lokaal bestuur;
Gelet op het verslag van het lokaal woonoverleg van 16 september 2021 waar alle adviezen worden gebundeld;
Overwegende dat alle deelnemers van het lokaal woonoverleg achter de afbakening van het werkingsgebied Dender Zuid kunnen staan, enkel het sociaal verhuurkantoor wil hierbij opmerken dat dit een opsplitsing van hun werking betekent;
Overwegende dat het sociaal verhuurkantoor benadrukt hierbij wel het belang om ook (kandidaat-)verhuurders en de kwetsbare doelgroepen als prioritaire doelgroep naar voor te schuiven. Samen met het Centrum voor algemeen welzijn en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn staat het SVK achter de vraag om in het toekomstig toewijzingsbeleid waar 30% kan worden toegewezen aan een specifieke doelgroep, hier de meest kwetsbare doelgroep in op te nemen;
Gelet op de mail van Leo Verstichel op 22 september 2021 waarbij Mr Leo Verstichel, Mevr Christine Vandriessche, Mevr Jeanique Van Den Heede en Baron Bernard Della Faille ons informeren over het feit dat het advies van het SVK Zuid Oost Vlaanderen niet werd besproken en goedgekeurd door het bestuursorgaan van SVK Zuid Oost Vlaanderen;
Overwegende dat de gemeente Wichelen aanvankelijk ook betrokken was in de gesprekken. De gemeente Wichelen informeerde de lokale besturen dat Wichelen ervoor kiest om bij de minister een aanvraag in te dienen voor een werkingsgebied dat de hele Denderregio ontsluit. Indien de minister dit verzoek afwijst zal Wichelen uiteindelijk aansluiten bij werkingsgebied Dender Zuid;
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de tweede goedkeuring van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over het ontwerp van decreet voor de invoering van de woonmaatschappijen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 waarbij de afbakening van de referentieregio's definitief werd vastgesteld;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Er is geen financiële impact.
Artikel 1:
Adviseert om Geraardsbergen tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Stad Aalst, Gemeente Denderleeuw, Gemeente Erpe-Mere, Stad Geraardsbergen, Gemeente Haaltert, Gemeente Lede, Stad Ninove.
Artikel 2:
Deze beslissing ter kennis te brengen aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3:
Bevestigt daarbij de volgende afspraken gemaakt tussen de 7 betrokken gemeenten in dit werkingsgebied, zoals omschreven in tekst ‘Afsprakenkader over de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij, Dender Zuid’ en de bijhorende bijlage bij het afsprakenkader.
Gelet op de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 specifiek strategische doelstelling 5 'lokale tewerkstelling' met beleidsdoelstelling 'Groei en vernieuwing' naar een lokaal gediversifieerd aanbod van jobs;
Overwegende dat het maatwerkplan Concordia 2020 een update nodig heeft die getoetst wordt aan de huidige samenleving en arbeidsmarkt;
Overwegende dat de opmaak Concordia 2030 achterstand opliep door enerzijds de beperkingen die werden opgelegd in het kader van de bestrijding van Covid en anderzijds door de niet-inschatbare impact die de corona pandemie heeft op de arbeidsmarkt;
Overwegende dat Concordia 2030 een strategische visie is met een niet-limitatieve lijst van verschillende actieplannen en acties om het tewerkstellingslandschap van Geraardsbergen te verbeteren en dit via de doelstellingen:
Overwegende dat volgende partners samenwerken voor de uitvoering van Concordia 2030:
Overwegende dat de strategische visie Concordia 2030 zeven actieplannen omschrijft:
Overwegende dat tijdens een tussenkomst op de gemeenteraad van 7 september 2021 gewezen werd op de verouderde cijfergegevens in het op dat ogenblik voorliggende document van de strategische visie Concordia 2030; dat deze cijfers nu een update hebben gekregen in het vernieuwde document strategische visie Concordia 2030;dat dit document om die reden opnieuw wordt voorgelegd aan de raad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op de goedkeuring van de strategische visie tewerkstelling Concordia 2030 op de gemeenteraad van 7 september 2021;
Overwegende dat de uitvoering van Concordia 2030 reeds werd begroot in het meerjarenplan 2020-2025;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het aangepaste cijfermateriaal betreffende de strategische visie rond tewerkstelling Concordia 2030.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 7 september 2021 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 06/10/2021 om 12:06.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad