Terug
Gepubliceerd op 12/10/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 05/10/2021 - 19:45

Goedkeuren van het aanvullend verkeersreglement voor het uitbreiden van de bebouwde kom te Overboelare, Groteweg tot aan de Donkerstraat, voor het plaatsen van een traject controle door het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram De Geeter, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Raadsleden
Afwezig: Sarah De Backer, Raadslid
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de installatie van een traject controle langsheen de Groteweg Overboelare van kilometerpunt 27,2 Kasteelstraat tot kilometerpunt 29,4 Donkerstraat door het departement Mobiliteit en Openbare Werken;

Overwegende de opmerkingen in de verslagen van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van 4 augustus 2021.

Overwegende dat geen gemengde snelheidsregimes toegelaten zijn, kan het vooropgestelde traject tussen 27.2-29.4 hierdoor niet gerealiseerd worden door volgende problemen:

  • dynamische zone 30 tussen 27.2 (Kasteelstraat-27.7 Freinetschool)
  • bebouwde kom eindigt op kmpt 29.2 (200 meter voor de Donkerstraat)
  • door de dynamische zone 30 kan het traject pas vanaf het einde van die dynamische zone opgestart worden.

Overwegende dat voor de bebouwde kom er 2 mogelijkheden zijn:

  • ofwel eindigt de traject controle op kmpt 29.2 (einde bebouwde kom)
  • ofwel wordt de bebouwde kom uitgebreid naar 29.4 (Donkerstraat) en eindigt de traject controle ook op dit kilometerpunt.

Gelet op de vraag van het departement Mobiliteit en Openbare Werken om het traject tot aan de Donkerstraat uit te breiden;

Overwegende dat de lokale politie in functie van het Automatic Number Plate Recognition graag de uitbreiding tot aan de Donkerstraat wenst;

Overwegende dat een uitbreiding van de bebouwde kom nodig is om de traject controle aan de Donkerstraat te laten stoppen;

Overwegende dat de snelheid na de bebouwde kom momenteel op 70 km/h ligt;

Overwegende dat het voor de invoering van bovenvermelde verkeersingrepen noodzakelijk is om een aanvullend verkeersreglement op te maken;

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van maandag 13 september een princiepsakkoord goedgekeurd heeft;

Juridisch kader

Gelet op de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;

Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;

Gelet op het besluit van de gemeenteraad houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;

Financieel kader

Het verplaatsen van de aanwijzingsborden F1a en F3a heeft geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.

Besluit

Artikel 1:
De uitbreiding van de bebouwde kom Overboelare, Groteweg tot aan de Donkerstraat in functie van het plaatsen van een traject controle door het departement Mobiliteit en Openbare Werken goed te keuren. 

Artikel 2:
Afschrift van dit besluit ter kennis te geven van de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.