Gelet op de mail van raadslid Sarah-Amilia Derijst van 21 maart 2024, waarin zij meedeelt dat ze zich tijdens haar zwangerschapsverlof wil laten vervangen;
Gelet op het attest van zwangerschapsverklaring van raadslid Sarah-Amilia Derijst van 2 april 2024;
Gelet op artikel 12 §2 van het decreet Lokaal Bestuur, dat bepaalt dat de gemeenteraad akte neemt van de verhindering van een gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen voor de geboorte of adoptie van een kind. Dat gemeenteraadslid wordt op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vervangen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan het verlof verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid;
Overwegende dat de geschatte bevallingsdatum 24 mei 2024 is; dat het raadslid zich ten vroegste kan laten vervangen vanaf 12 april 2024;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;
Overwegende dat Erik Leirens de eerste in aanmerking komende opvolger op de nr.2 N-VA -lijst is om het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen;
Gelet op de verklaring op eer van 8 april 2024 waarin Erik Leirens aangeeft dat hij afstand doet van het mandaat als raadslid;
Overwegende dat Filip Schotte tot lijst nr. 2 N-VA behoort en de daaropvolgende in aanmerking komende opvolger is om het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen;
Gelet op de verklaring op eer van 16 april 2024 van Filip Schotte waarin hij aangeeft dat hij het mandaat van raadslid wenst op te nemen;
Overwegende dat Filip Schotte sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;
Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;
Gelet op artikels 10,12,13 en 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Kennis te nemen van de vraag van raadslid Sarah-Amilia Derijst om zich tijdens haar zwangerschapsverlof te laten vervangen als raadslid.
Artikel 2:
De geloofsbrieven van Filip Schotte, geboren te Zottegem op 10 juli 1962, wonende te Watermolenstraat 88, 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de N-VA lijst, goed te keuren.
Filip Schotte wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.
Gelet op de e-mail van 4 april 2024 van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op 11 juni 2024;
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
7. Varia;
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, Stephan De Prez heeft aangeduid als afgevaardigde van de intergemeentelijke samenwerking Westlede en Sarah De Backer als plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die zal plaatsvinden op 11 juni 2024, als volgt goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
7. Varia;
Artikel 2:
Stephan De Prez, schepen, wonende Stadsweg 18 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die plaatsvindt op 11 juni 2024 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de email van 12 maart 2024 van cvba Zefier waarin het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die op 13 juni 2024 zal plaatsvinden ;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat schepen Stephan De Prez in zitting van 19 december 2023 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en schepen Veerle Mertens als plaatsvervanger om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van cvba Zefier;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van cvba Zefier van 13 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Gelet op de aansluiting van de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem;
Gelet op de agenda met documentatiestukken die opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 14 maart 2024;
Gelet op het aangetekend schrijven van 2 april 2024 waarin de gemeente/stad werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op 20 juni 2024 plaatsheeft in De Mooie Molen, Nedermolenstraat 3 te 9310 Aalst (Meldert);
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente/stad per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Intergem in zijn zitting van 14 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 20 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Intergem keurde in voormelde zitting van 14 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Intergem of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Intergem recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering tevens jaarvergadering volgende agendapunten bevat:
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
9. Statutaire mededelingen.
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019 de heer Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Stephan De Prez als zijn plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Intergem;
Overwegende dat zowel de heer Rurik Van Landuyt als zijn plaatsvervanger verhinderd zijn om deel te nemen aan de algemene vergadering van Intergem van 20 juni 2024;
Overwegende dat raadslid Ann Stevens in de plaats van schepen Rurik Van Landuyt de stad kan vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Intergem van 20 juni 2024;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering,
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 20 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
9. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Intergem.
De Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3:
Raadslid Ann Stevens, wonende te Dreef 28 te 9500 Geraardsbergen, die als vertegenwoordiger van de stad zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 en van 4 februari 2022 over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming; waarbij er 15 referentieregio’s werden gedefinieerd;
Gelet op de publicatie op 3 februari 2023 van het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, verder ‘het Regiodecreet’ genoemd;
Gelet op de officiële opsplitsing hierdoor van Vlaanderen in 15 regio’s, met Geraardsbergen als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2020: 'Regiovorming in Vlaanderen: standpuntinname'.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2023: 'Kennisname van de rapportering over de regiovorming.'
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2023: 'Kennisnemen van de rapportering over de regiovorming.'
Overwegende dat het de bedoeling is dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen; dat de regio’s zelf wel partnerschappen met elkaar kunnen aangaan; dat ook grotere samenwerkingen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s kunnen plaatsvinden.
Overwegende dat de bestaande structuren tot eind 2030 krijgen om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later);
Overwegende dat de referentieregio’s geen nieuwe bestuurslaag vormen; dat het overlegmodellen zijn waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden;
Gelet op de in het decreet opgenomen verplichting om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad;
Gelet op het eerste overleg van de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio in Aalst op 31 maart 2023;
Overwegende dat de opzet van dit overleg er in bestond de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor de regionale thema's; dat er aansluitend een voorstel werd gedaan om dit overleg in de toekomst structureel te organiseren, alsook een burgemeesteroverleg voor de 14 lokale besturen op te starten;
Gelet op de installatie van een stuurgroep bestaande uit de algemeen directeurs van Aalst, Denderleeuw, Dendermonde en Wichelen (inmiddels sinds begin 2024 Lebbeke), die het overleg Denderregio Algemeen Directeurs (DADO) voorbereiden;
Gelet op de stuurgroep van 24 januari 2024 waar het DADO van 7 februari 2024 werd voorbereid;
Gelet op het DADO van 7 februari 2024 waar inhoudelijke afstemming werd gezocht;
Gelet op de stuurgroep van 21 februari 2024 waar het algemeen directeurs- burgemeestersoverleg werd voorbereid;
Gelet op het algemeen directeurs- burgemeestersoverleg, dat plaatsvond op 1 maart 2024, waar de algemeen directeurs en burgemeesters samen kwamen; waar volgende punten werden besproken:
• Opvolging Burgemeestersoverleg 15 december 2023
• Afstemming bovenlokale samenwerkingen binnen de Denderregio.
o Vervoerregio. Stand van zaken m.b.t. de gemeenteraadsbeslissingen over de regioconforme afstemming. Ronde van de tafel.
o Vrije tijd (inclusief cultuur en erfgoed, sport en jeugd). Stand van zaken.
o Planning 2024. Door het DADO werd een voorstel opgemaakt van afstemmingstrajecten die in 2024 aan bod kunnen komen.
o Opstart regionaal memorandum. Toelichting voorstel plan van aanpak, thema’s, deelnemers werktafels en timing.
• Varia
o Voorstel brief naar Minister van Mobiliteit en NMBS over verbinding Waasland - Brussel.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het regiodecreet van 3 februari 2023;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het verslag van het overleg algemeen directeurs - burgemeester in het kader van de regiovorming Denderregio van 1 maart 2024.
Gelet op de start van de inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 aan de Kunstacademie Geraardsbergen;
Overwegende dat het nodig is de inschrijvingsgelden hiervoor vast te stellen;
Gelet op de geïndexeerde tarieven van de Vlaamse Overheid; zoals bepaald in de omzendbrief DKO/2018/03 met latere wijzigingen van de Vlaamse regering betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs waarbij onder andere de inschrijvingsvoorwaarden en toelatingsvoorwaarden worden bepaald;
Overwegende dat vanaf het schooljaar 2023-2024 de lesbevoegdheid in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in de 3de en 4de graad volwassenen definitief was; waardoor er geen verminderd volwassenentarief meer werd toegepast;
Overwegende dat vanaf het schooljaar 2023-2024 de tarieven van de Vlaamse Overheid werden toegepast voor de studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in de 3de en 4de graad volwassenen; dat deze tarieven jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex;
Gelet op artikel 43 en 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december2017;
Gelet op de omzendbrief DKO/2018/03 met latere wijzigingen van de Vlaamse regering betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs waarbij onder andere de inschrijvingsvoorwaarden en toelatingsvoorwaarden worden bepaald;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2023 houdende de vaststelling van de inschrijvingsgelden voor de cursussen aan het stedelijk kunstonderwijs voor het schooljaar 2023-2024;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 – AR: 70600200-inschrijvingsgelden – BI: 082000-deeltijds kunstonderwijs;
Artikel 1:
Vanaf het schooljaar 2024-2025 de inschrijvingsgelden voor de niet-gesubsidieerde studierichtingen als volgt vast te stellen:
Artikel 2:
De inschrijvingsgelden voor de gesubsidieerde studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in de 3de en 4de graad volwassenen vast te stellen op 379 euro per persoon voor het schooljaar 2024-2025.
Artikel 3:
Wie in het bezit is van een geldige vrijetijdspas heeft recht op 75% korting. De persoonlijke bijdrage bedraagt 25% van het inschrijvingsgeld.
Artikel 4:
Uitschrijven voor een studierichting met teruggave van het inschrijvingsgeld kan tot 30 september van het schooljaar.
Artikel 5:
Bij stopzetten van de studierichting na 30 september van het schooljaar is het inschrijvingsgeld, zelfs gedeeltelijk, niet terugvorderbaar.
Artikel 6:
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel door de gemeenteraad op 19 juni 2018;
Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), beslist door de gemeenteraad op 7 september 2021;
Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0), beslist door de gemeenteraad op 8 november 2022;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering moet opgemaakt worden, dat deze na het voorleggen ervan aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden uiterlijk op 1 mei 2024;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel door de gemeenteraad op 19 juni 2018;
Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), beslist door de gemeenteraad op 7 september 2021;
Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0), beslist door de gemeenteraad op 8 november 2022;
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering 2023 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0 en 2.0).
Overwegende dat de firma Fiberklaar bv momenteel in heel Vlaanderen bezig is met de uitrol van een glasvezelnetwerk (Fiber) en dit netwerk opengesteld wordt aan alle internetproviders in Vlaanderen;
Gelet op het principieel akkoord in de gemeenteraad van 31 januari 2023 in verband met de vestiging van een 'recht van opstal' aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op de locaties: Meerminstraat, Groteweg, Idegemplein en Lembosstraat;
Gelet op de goedkeuring in de gemeenteraad van 30 mei 2023 van de overeenkomst voor het vestigen van een recht van opstal aan Fiberklaar bv voor:
Gelet op de latere vraag van Solutions 30 voor een nieuwe bijkomende locatie langsheen de Schillebeekstraat, ter hoogte van nummer 99 en gelegen op openbaar domein;
Gelet op de het principieel akkoord in de gemeenteraad van 28 november 2023 voor deze bijkomende locatie:
Overwegende dat de overeenkomst zodoende dient aangepast te worden, mede omdat deze nog enkele hiaten bevatte (ontbrekende erfdienstbaarheid, gewijzigde locatie POP-cabine, ...);
Gelet op het aangepast ontwerp van overeenkomst en het volledige dossier inzake de vestiging van een 'recht van opstal' op de locaties: Meerminstraat, Groteweg, Idegemplein, Lembosstraat en Schillebeekstraat;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1 en §2 en artikel 41§11;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2023 houdende de goedkeuring van de principebeslissing voor het vestigen van een recht van opstal aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 februari 2023 houdende de aanstelling van een notaris,
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023 houdende het goedkeuren van de overeenkomst vestigen recht van opstal aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende de goedkeuring van de principebeslissing voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van een bijkomende 'POP-cabine' op grondgebied Geraardsbergen;
AR 005000 - BI 26000000,
Artikel 1:
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023 houdende het goedkeuren van de overeenkomst voor het vestigen van een recht van opstal aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen aan te passen:
- met een nieuwe bijkomende vijfde locatie langsheen de Schillebeekstraat, ter hoogte van nummer 99 en gelegen op openbaar domein
- met ontbrekende erfdienstbaarheidszone recht van overgang, aanleg en onderhoud ondergrondse leidingen betreffende POP-cabine WP05-POP4 door verplaatsing van de cabine
- met een aanpassing in artikel 4 (elektriciteit) - artikel 5.2 (kosten die verband houden met het oprichten, verplaatsen en verwijderen van het POP-station) - artikel 11.1 (verwijdering van de installatie)
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg aan de notaris te bezorgen.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein met wegaanleg in 4 loten voor halfopen bebouwing en 5 loten voor gesloten bebouwing te 9500 Moerbeke en met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nrs. 162S en 202K, ingediend door L & S Construct, Gentse Steenweg 67, 9620 Zottegem;
Overwegende dat het te verkavelen terrein zich situeert in een residentieel woonweefsel dat aansluit bij de dorpskern van de deelgemeente Moerbeke; dat het Moerbekeplein met het station, een busstopplaats en diverse voorzieningen (kantoren, handel, horeca, diensten,..) op ca. 800 meter (400 meter via de voetweg) ligt; dat het terrein in westelijke richting aantakt op de Mijnwerkersstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg; dat het terrein in noordelijke richting grenst aan de spoorlijn Geraardsbergen – Edingen; dat zich in oostelijke richting enkele woonkavels situeren en een doodlopend deel van de Mijnwerkersstraat; dat het terrein in zuidelijke richting grenst aan een 1,5 meter brede gemeenteweg (zachte verbinding), met daarachter een recent goedgekeurde verkaveling met wegaanleg (fase 1) en een landbouwbedrijf/hoeve; dat het terrein afhelt in zuidelijke richting, momenteel dienst doet als grasland en onbebouwd is; dat de bebouwingstypologie in de omgeving rond het terrein zich kenmerkt door vrijstaande en gekoppelde eengezinswoningen, 1 tot 2 volwaardige bouwlagen hoog en afgewerkt met een hellend dak;
Overwegende dat men met voorliggende aanvraag beoogt dit terrein te verkavelen in 2 blokken met telkens 2 loten voor halfopen bebouwing en een keer 2 en een keer 3 loten voor gesloten bebouwing, langsheen een nieuw aan te leggen voor autoverkeer doodlopende weg; dat de woningen op de loten in het binnengebied op 2 à 3 meter achter de rooilijn zullen worden ingeplant; dat de weg in westelijke richting zal aantakken op de Mijnwerkersstraat; dat de wegenis zal uitgevoerd worden als een soort 'karrespoor', bestaande uit 2 keer een 1 meter brede cementbetonverharding met daartussen 60cm brede betongrasdallen; dat aan de buitenzijde van de cementbetonverharding ook betongrasdallen zullen worden voorzien, tot een breedte van 5,1 meter (incl. trottoirband); dat aan het begin van de verkaveling een parkeerzone wordt voorzien en de verharding daar tot ca. 8 meter zal breed zijn; dat achteraan ook een verbreding in cementbeton wordt voorzien (keerpunt), alsook een 1,5 meter brede verharding die in oostelijke richting zal aantakken op de daar doodlopende Mijnwerkersstraat; dat in voorliggende aanvraag de wegenis- en rioleringswerken ook als stedenbouwkundige handeling zijn opgenomen;
Overwegende dat aan het begin van de verkaveling een parkeerzone zal worden voorzien, met een mindervalidenparkeerplaats en 4 publieke parkeerplaatsen; dat er ook een zone wordt voorzien waar 9 carports, een carport voor een deelwagen en een gemeenschappelijke fietsenberging kunnen komen, die private eigendom zullen blijven; dat langsheen de nieuwe weg en rond de publieke parkeerzone ook glooiingen voor hemelwateropvang (wadi's) zullen worden aangelegd; dat het noordelijk deel van de verkaveling zal als een groenzone zal worden aangelegd; dat in de aanvraag ook de verbreding van gemeenteweg nr. 12 ter hoogte van het te verkavelen terrein van 1,5 meter tot 2,5 meter is opgenomen; dat de wegenis, de publieke parkeerzone, de glooiingen, de groenzone en het aangrenzende deel van gemeenteweg nr. 12 (samen lot 11) kosteloos zullen worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de loten voor halfopen bebouwing ca. 199 m² tot ca. 267 m² groot zullen zijn en de loten voor gesloten bebouwing ca. 149 m² tot ca. 162 m² groot zullen zijn; dat de bouwzones zijn aangeduid op het verkavelingsplan; dat de woningen max. 7,0 meter breed mogen zijn en de zijdelingse stroken naast de woningen min. 3 meter breed moeten zijn; dat de woningen een kroonlijsthoogte mogen hebben van max. 6,5 meter en moeten worden afgewerkt met een dak met helling tussen 0° en 47°; dat de bouwdiepte van de woningen max. 10 meter mag bedragen voor de loten 1 tot 4 en 12 meter voor de loten 5 tot 9; dat achter de woningen nog een tuinzone wordt voorzien met een diepte van min. ca. 6,4 tot 11 meter; dat helemaal achteraan in die tuinzone, langsheen de voetweg, de aanleg van een gracht is voorzien; dat er voor alle bouwloten ook voorschriften zijn bijgevoegd in verband met de oprichting van verhardingen, afsluitingen en reliëfwijzigingen;
Overwegende dat de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een eerste openbaar onderzoek werd onderworpen van 12 januari 2024 tot 10 februari 2024 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 12 januari 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig hydraulisch en technisch advies van Aquafin van 20 februari 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Infrabel van 25 januari 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 3 april 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 3 april 2024;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;
Overwegende dat men er in voorliggende aanvraag voor opteert om de mobiliteit aan het begin van de verkaveling te organiseren en om compactere woonvormen te introduceren waardoor het aandeel verhardingen wordt beperkt, er een verkeersluwe verkaveling kan worden bekomen en er ruimte vrijkomt voor de aanleg van een groenzone;
Overwegende dat er in het noordelijk deel van de verkaveling een groenzone wordt voorzien; dat deze groenzone een soort van buffer zal vormen ten opzichte van de aangrenzende spoorlijn; dat de inrichting ervan zal gebeuren in overleg met de stad; dat de plaatselijke verbreding van gemeenteweg nr. 12 van 1,5 meter naar 2,5 meter wenselijk is aangezien deze gemeenteweg in oostelijke richting ook zal worden verbreed tot 2,5 meter (cfr. lopend rioleringsproject); dat het terrein in zuidelijke richting zal grenzen aan deze zachte verbinding, met daarachter een recent goedgekeurde verkaveling met wegaanleg; dat in die verkaveling langs de zachte verbinding een ruime publieke groenzone/speelzone is voorzien waar ook de bewoners in voorliggende verkaveling gebruik van kunnen maken;
Overwegende dat de verkavelaar er verkeerdelijk van uitgaat dat voetweg nr. 12 ter hoogte van het te verkavelen terrein door beide aanpalende percelen wordt geleverd terwijl deze enkel wordt geleverd door de noordzijde; dat bijgevolg de volledige gemeenteweg nr. 12 (incl. de verbreding) ter hoogte van het te verkavelen terrein moet worden opgenomen binnen de rooilijn;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben,
Artikel 1:
Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg en groenzone en de plaatselijke verbreding van gemeenteweg nr. 12 wordt goedgekeurd zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein met wegaanleg in 4 loten voor halfopen bebouwing en 5 loten voor gesloten bebouwing te 9500 Moerbeke en met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nrs. 162S en 202K, ingediend door L & S Construct, Gentse Steenweg 67, 9620 Zottegem. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
a) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd door Fluvius. De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributiebeheerder Fluvius voor elektriciteit en aardgas, inzake privé verkavelingen/sociale verkavelingen/industriële verkavelingen, strikt na te leven. Deze teksten zijn op eenvoudig verzoek verkrijgbaar bij de genoemde distributiebeheerder. Ze zijn eveneens raadpleegbaar op de website van de distributiebeheerder via www.fluvius.be.
b) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd in het bericht van 12 januari 2024 van Wyre.
c) Te voldoen aan de financiële verplichtingen voor uitbreiding van het waterleidingsnet zoals opgelegd in het bericht van 5 januari 2024 van de Watergroep.
d) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd in het bericht van 8 januari 2024 van Proximus.
e) Vooraleer tot verkoop (of een andere wijze van vervreemding) der bouwloten over te gaan moet een proces-verbaal van opmeting van de goedgekeurde verkaveling (met afpaling der loten), ondertekend door een beëdigd landmeter, kosteloos worden overhandigd aan het college van burgemeester en schepenen.
f) De inrichting van de groenzone moet gebeuren in overleg met de stad. De gronden binnen de rooilijn dienen vrij en onbelast en zonder kosten voor het Lokaal Bestuur volgens de geëigende procedure gratis aan het Lokaal Bestuur worden afgestaan na de definitieve oplevering van de werken. De verkavelaar dient tot 3 jaar na de kosteloze grondafstand de voorziene groenzones en wadi's te onderhouden. Nadien valt het onderhoud van deze zones ten laste van het Lokaal Bestuur.
g) Voorafgaand aan de realisatie van de wegenwerken dient een coördinatievergadering te worden georganiseerd met de nutsmaatschappijen.
h) De verkaveling wordt, voor wat de verkoop of vervreemding van de kavels betreft, slechts uitvoerbaar nadat de voorziene wegenis- en rioleringswerken voorlopig werden opgeleverd. Zolang er geen voorlopige oplevering heeft plaatsgevonden, mogen de loten niet worden verkocht of vervreemd en kunnen geen gebouwen worden opgericht op basis van deze verkaveling.
i) Er moet voor de eigenaars in de verkaveling minstens 1 deelwagen worden voorzien voor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners via een erkend autodeelsysteem voor particulieren.
j) De volledige gemeenteweg nr. 12 (incl. de verbreding) wordt ter hoogte van het te verkavelen terrein opgenomen binnen de rooilijn, binnen het voorziene lot 11.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt opgeladen in het omgevingsloket.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2004 houdende de goedkeuring van de oprichting en overeenkomst van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen, samen met de gemeenten en steden Aalst, Lede, Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert, Herzele, Lierde, Ninove, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem deel uitmaakt van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen;
Gelet op de algemene vergadering van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen die plaatsvond op 11 maart 2024 in Lede waarbij het jaarverslag 2023, de jaarrekening 2023 en het programma 2024 werden vastgesteld;
Overwegende dat naar aanleiding van deze algemene vergadering het programma/budget 2024 en de jaarrekening/jaarverslag 2023 voorlopig werd goedgekeurd;
Gelet op artikel 14 van de samenwerkingsovereenkomst dat bepaalt dat de rekening van de Interlokale Vereniging Zuid-Oost-Vlaanderen jaarlijks ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en steden;
Overwegende dat de jaarrekening pas is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en steden deze goedkeurt;
Gelet op artikel 16 van de overeenkomst waarin gestipuleerd is, dat samen met de rekening, ook het jaarverslag ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de deelnemende gemeenten en steden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Niet van toepassing,
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 en het bijhorende jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen goed te keuren.
Artikel 2:
Kennis te nemen van het programma 2024 van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.
Gelet op de bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ontvangen kennisgeving van 02 februari 2024 van de door het Agentschap Binnenlands Bestuur ontvangen klacht aangaande het aantal leden van de gemeenteraad op de zitting van 30 januari 2024 en de communicatie daarover op de website;
Gelet op de vraag van de klager om de gemeenteraad van 30 januari 2024 nietig te verklaren omdat door het ontslag van de heer Guido De Padt een vervanging moest gebeuren in de fractie van Open Vld om zo terug tot 12 verkozenen te komen;
Overwegende dat volgens de klager de gemeenteraad (en bijgevolg de OCMW-raad) op 30 januari 2024 slechts 30 leden telde in plaats van de wettelijk vereiste 31 leden; dat op de website 30 leden werden vermeld terwijl de gemeenteraad uit 31 leden is samengesteld;
Gelet op de antwoordbrief van 29 februari 2024 van het Lokaal Bestuur aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur;
Gelet op de bevindingen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 22 maart 2024 stellende dat de ontslagnemend mandataris in functie blijft tot de nieuwe mandataris is aangesteld; dat de gemeenteraad dus wel degelijk rechtsgeldig heeft vergaderd; dat aanpassingen van de samenstelling van de bestuursorganen gecommuniceerd kunnen worden vanaf dat het ontslag van een mandataris definitief is en de opvolger werd geïnstalleerd;
Gelet op artikels 31,332 en 333 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake de samenstelling van de gemeenteraad van 30 januari 2024 en de communicatie daarover op de website. De Gouverneur zal niet optreden omdat de gemeenteraad wel degelijk rechtsgeldig heeft vergaderd. De Gouverneur merkt op om aanpassingen van de bestuursorganen op de webtoepassing pas door te voeren vanaf het moment dat het ontslag van een mandataris definitief is en de opvolger werd geïnstalleerd.
Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 7 november 2023 betreft: Geraardsbergen – klacht met betrekking tot ernstig gebrek inzake toezicht van de stad als commissaris van de vzw Dorpsraad Goeferdinge;
Gelet op de antwoordbrief van het Lokaal Bestuur aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 5 december 2023;
Gelet op de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 21 maart 2024 betreffende de klacht inzake ernstig gebrek toezicht van de stad als commissaris van de vzw Dorpsraad Goeferdinge;
Gelet op artikels 331,332 en 333 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake ernstig gebrek toezicht van de stad als commissaris van de vzw Dorpsraad Goeferdinge. De Gouverneur zal niet optreden.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 26 maart 2024 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2024 om 21:20.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad