Terug
Gepubliceerd op 17/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 31/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Kennisnemen van het ontslag van schepen Véronique Fontaine als schepen en gemeenteraadslid.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Schepenen
        Rurik Van Landuyt, Raadslid
        David Larmuseau, Schepen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de email van 9 januari 2023 van mevrouw Véronique Fontaine aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarin ze haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid indient;

        Gelet op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019 waarbij de verkozen raadsleden en hun opvolgers werden vastgesteld;

        Gelet op de eedaflegging van mevrouw Véronique Fontaine als effectief verkozen raadslid op de zitting van 8 januari 2019;

        Gelet op de aktename van de ontvankelijke gezamelijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019;

        Gelet op de verkiezing van de schepenen op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019 op basis van de gezamelijke akte van voordracht;

        Gelet op de eedaflegging van mevrouw Véronique Fontaine als kandidaat-schepen in handen van de burgemeester op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019;

        Overwegende dat het ontslag definitief is na ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad;

        Overwegende dat het gemeenteraadslid haar mandaat blijft uitoefenen tot haar opvolger geïnstalleerd is;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 13 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het ontslag van mevrouw Véronique Fontaine als schepen en gemeenteraadslid.

      • Installatie en eedaflegging van een schepen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;

        Gelet op de kennisname van het ontslag van schepen en gemeenteraadslid Véronique Fontaine in zitting van 31 januari 2023;

        Gelet op de voordrachtakte van 17 januari 2023 voor het mandaat van schepen waarin Rurik Van Landuyt voorgedragen wordt;

        Overwegende dat deze akte van voordracht ontvankelijk wordt verklaard en dat de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen wordt verklaard;

        Gelet op de geloofsbrieven onderzocht overeenkomstig artikels 6§3 van het decreet lokaal bestuur;

        Overwegende dat Rurik Van Landuyt sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen niet heeft opgehouden te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;

        Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;

        Overwegende dat hij op verzoek van Rudy Frederic, voorzitter van de gemeenteraad, de volgende eed aflegt in handen van de burgemeester: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen";

        Overwegende dat de eedaflegging van de verkozen schepen als aanstelling in zijn functie geldt en betreffende het vervullen van deze formaliteit een afzonderlijke akte werd opgesteld;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 van het lokaal bestuur, artikelen 41, 42, 43, 44 en 49; 

        Besluit

        Enig artikel:
        De geloofsbrieven van Rurik Van Landuyt, geboren te CHENE-BOUGERIES (Zwitserland), op 11/03/1965worden goedgekeurd.
        Rurik Van Landuyt wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de burgemeester de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. Hij zal het ambt van schepen opnemen met ingang van 31 januari 2023.

      • Installatie en eedaflegging van een gemeenteraadslid.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Ann Stevens, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, waarin Rurik Van Landuyt de eed als schepen aflegde;

        Overwegende dat gezien Rurik Van Landuyt het mandaat als schepen opneemt, er een mandaat van gemeenteraadslid vrij komt;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;

        Overwegende dat Bram De Pril tot lijst nr. 6 Open Vld behoort;

        Overwegende dat Bram De Pril opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, het mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen;

        Overwegende dat Bram De Pril  sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;

        Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 14 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        De geloofsbrieven van  Bram De Pril, geboren te Geraardsbergen op 14 februari 1980, wonende Kattestraat 66 -  9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, goed te keuren.

        Bram De Pril wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      • Mededeling van het ontslag van gemeenteraadslid Saskia Monseur.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Ann Stevens, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de email van 9 januari 2023 van mevrouw Saskia Monseur aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarbij mevrouw Saskia Monseur haar ontslag als gemeenteraadslid indient;

        Gelet op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019 waarbij de verkozen raadsleden en hun opvolgers werden vastgesteld;

        Gelet op de eedaflegging van mevrouw Saskia Monseur als effectief verkozen raadslid op de zitting van 26 april 2022;

        Overwegende dat het ontslag definitief is na ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad;

        Overwegende dat het gemeenteraadslid haar mandaat blijft uitoefenen tot de opvolger geïnstalleerd is;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 13 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het ontslag van mevrouw Saskia Monseur als gemeenteraadslid.

      • Installatie en eedaflegging van een gemeenteraadslid.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, waarin kennis werd genomen van het ontslag van mevrouw Saskia Monseur als gemeenteraadslid;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;

        Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;

        Overwegende dat Ann Stevens tot lijst nr. 6 Open Vld behoort;

        Overwegende dat Ann Stevens opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, het mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen;

        Overwegende dat Ann Stevens sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;

        Overwegende dat zij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        De geloofsbrieven van Ann Stevens, geboren te Ninove op 25 maart 1977, wonende Dreef 28, 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, goed te keuren.

        Ann Stevens wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      • Hervaststelling van de rangorde van de gemeenteraad.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, waarin kennis werd genomen van het ontslag van Véronique Fontaine als schepen en gemeenteraadslid;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, betreffende de installatie en eedaflegging van Rurik Van Landuyt als opvolger van schepen Véronique Fontaine;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, betreffende de installatie en eedaflegging van Bram De Pril  als opvolger van gemeenteraadslid Rurik Van Landuyt;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, waarin kennis werd genomen van het ontslag van gemeenteraadslid Saskia Monseur;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 31 januari 2023, betreffende de installatie en eedaflegging van Ann Stevens als opvolger van gemeenteraadslid Saskia Monseur;

        Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad van 8 januari 2019 onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld;

        Overwegende dat de rangschikking wordt vastgesteld aan het hand van de anciënniteit van de raadsleden; dat de anciënniteit de hele tijdsduur dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad omvat ; dat de anciënniteit mag onderbroken zijn; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid  dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogst aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur geniet; dat indien het dezelfde lijst betreft, de volgorde van de verkiezingslijst wordt gevolgd;

        Overwegende dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 6§7 van het decreet lokaal bestuur,

        Besluit

        Enig artikel:
        De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:

        Volgnr. Naam
        1 DE PADT Guido
        2 DUWYN Martine
        3 PANIS Ann
        4 DE GEETER Bram
        5 LARMUSEAU David
        6 BOURLAU Stephan
        7 DE BACKER Sarah
        8 VAN TRIMPONT Fernand
        9 MERTENS Veerle
        10 VANGEYTE Kristin
        11 VAN DER MAELEN Emma
        12 VAN LANDUYT Rurik
        13 FREDERIC Rudy
        14 DAUW Godelieve
        15 DE CHOU Geert
        16 ROGGEMAN Ilse
        17 DE PREZ Stephan
        18 DEPREZ Paul
        19 BRONSELAER Karla
        20 VAN DER MYNSBRUGGE Jef
        21 QUINTELIER Johan
        22 PARDON Paul
        23 D’HONDT Herman
        24 DE BODT PATRICK
        25 COLMAN VILLAMAYOR Jimmy
        26 DE GENT Hans
        27 DERIJST Sarah-Amilia
        28 MOHAMMADI Reza
        29 DE LIL Guido
        30 DE PRIL Bram
        31 STEVENS Ann
      • Aanduiden van een stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur en een externe deskundige in de stuurgroep van de Projectvereniging Plaatselijk Wijkwerken Agentschap (PWWA).

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah De Backer, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 april 2019, dat Véronique Fontaine aanduidt als stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur van de Projectvereniging Plaatselijk Wijkwerken Agentschap (PWWA);

        Gelet op de aktename door de gemeenteraad van heden 31 januari 2023 houdende het ontslag van Véronique Fontaine als schepen en gemeenteraadslid van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;

        Overwegende dat het bijgevolg nodig is om een nieuw stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur van Wijkwerken PWWA aan te duiden voor de resterende tijd van de legislatuur;

        Overwegende dat de stad Geraardsbergen één effectief stemgerechtigd lid mag aanduiden; dat de stemgerechtigde leden lid moeten zijn van het college van burgemeester en schepenen of gemeenteraadsleden die behoren tot de meerderheidsfractie;

        Overwegende dat PWWA over een stuurgroep beschikt bestaande uit één stemgerechtigde afgevaardigde per deelnemend bestuur én eventueel aangevuld met externe deskundigen, dat deze externe deskundige vertrouwd moet zijn met de werking van de gemeente of de stad die hij of zij vertegenwoordigt;

        Overwegende dat het stemgerechtigd lid deel uitmaakt van de stuurgroep, eventueel aangevuld met een externe deskundige;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 april 2019, dat Annemieke Van Laethem aanduidt als externe deskundige in de stuurgroep van Wijkwerken PWWA;

        Gelet op de loopbaanonderbreking van Annemieke Van Laethem bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met ingang van 5 januari 2023;

        Overwegende dat Rurik Van Landuyt als kandidaat stemgerechtigd lid in de raad van bestuur en in de stuurgroep van Wijkwerken PWWA wordt voorgedragen;

        Overwegende dat Joke De Brakeleer als kandidaat externe deskundige in de stuurgroep van PWWA wordt voorgedragen;

        Overwegende dat de afgevaardigden worden aangewezen bij geheime stemming;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 34 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Artikel 1:
        Rurik Van Landuyt aan te duiden als stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur van Wijkwerken PWWA.

        Artikel 2:
        Joke De Brakeleer 
        aan te duiden als externe deskundige in de stuurgroep van Wijkwerken PWWA.

      • Aanduiden van een voorzitter en een secretaris in het beheerscomité van de interlokale vereniging Sociale Economie Vlaamse Ardennen (SEVA).

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah-Amilia Derijst, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op artikel 3 van het besluit van de gemeenteraad van  30 december 2019 houdende de continuering van de interlokale vereniging SEVA  (Sociale Economie Vlaamse Ardennen) 2020 - 2025 en de bijhorende regierol sociale economie van Geraardsbergen, dat bepaalt het Lokaal Bestuur Geraardsbergen optreedt als beherende gemeente voor de interlokale vereniging 'SEVA' voor de periode 2020 - 2025;

        Gelet op artikel 8 van de in de gemeenteraad van 30 december 2019 goedgekeurde statuten van de interlokale vereniging SEVA, dat bepaalt dat binnen het eerste kwartaal na de oprichting of de verlenging van de interlokale vereniging een beheerscomité samengesteld wordt dat bestaat uit vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten; dat het aantal vertegenwoordigers per deelnemende gemeente vastlegt op één; dat de vertegenwoordigers mandataris zijn van de gemeenteraad of het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst; dat deze vertegenwoordigers zetelen als beheerders in het beheerscomité van de interlokale vereniging; dat het mandaat van een beheerder wordt beëindigd indien hij zijn hoedanigheid als mandataris beëindigt; dat op dezelfde gemeenteraad waarop het mandaat in het beheerscomité wordt beëindigd, de vertegenwoordigers van de verschillende deelnemende gemeenten binnen het beheerscomité terug te worden aangeduid;

        Gelet op artikel 11 van de in de gemeenteraad van 30 december 2019 goedgekeurde statuten van de interlokale vereniging SEVA, dat bepaalt dat het voorzitterschap van het beheerscomité wordt waargenomen door een vertegenwoordiger van de beherende gemeente;

        Gelet op artikel 12 van de in de gemeenteraad van 30 december 2019 goedgekeurde statuten van de interlokale vereniging SEVA, dat bepaalt dat het secretariaat van het beheerscomité wordt waargenomen door een ambtenaar van de beherende gemeente, die wordt aangesteld als secretaris;

        Gelet op artikel 7 van het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 houdende de continuering van de interlokale vereniging SEVA  (Sociale Economie Vlaamse Ardennen) 2020 - 2025 en de bijhorende regierol sociale economie van Geraardsbergen, dat schepen Véronique Fontaine als voorzitter en Annemieke Van Laethem als secretaris van het beheerscomité aanduidt;

        Gelet op de aktename door de gemeenteraad van heden 31 januari 2023 houdende het ontslag van Véronique Fontaine als schepen en gemeenteraadslid van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;

        Gelet op de loopbaanonderbreking van Annemieke Van Laethem; ambtenaar bij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met ingang van 5 januari 2023;

        Overwegende dat het bijgevolg nodig is om een nieuwe voorzitter en secretaris van het beheerscomité  aan te duiden voor de resterende tijd van de legislatuur;

        Overwegende dat Rurik Van Landuyt als kandidaat voorzitter en Joke De Brakeleer als kandidaat secretaris wordt voorgedragen;

        Overwegende dat de afgevaardigden worden aangewezen bij geheime stemming;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 41 en 388 tot en met 473 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 houdende de continuering van de interlokale vereniging SEVA  (Sociale Economie Vlaamse Ardennen) 2020 - 2025 en de bijhorende regierol sociale economie van Geraardsbergen,

        Besluit

        Artikel 1:
        Rurik Van Landuyt aan te stellen als voorzitter en Joke De Brakeleer aan te stellen als secretaris van het beheerscomité van SEVA.

        Artikel 2:

        Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan SEVA.

      • Aanvaarden van de schenking van het archief van de toneelgroep 'De Volksvrienden' aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Afwezig: Sarah-Amilia Derijst, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van 7 januari 2023 van Dirck Surdiacourt, waarin hij zijn intentie tot het schenken van het archief van de toneelgroep ‘De Volksvrienden’ toont;
        Overwegende dat de toneelgroep niet meer bestaat en tot de culturele geschiedenis van de stad Geraardsbergen behoort;
        Overwegende dat dit archief interessant is voor onderzoek naar de lokale geschiedenis;
        Overwegende dat de heer Surdiacourt het archief (pamfletten, brieven, foto's met betrekking tot opvoeringen en dergelijke) wil schenken aan het archief van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de bewaring te verzekeren;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Enig artikel:
        De schenking van het archief van de toneelgroep ‘De Volksvrienden’ te aanvaarden.

    • Afdeling Financiën

      • Stopzetten van de opdracht en bijhorende samenwerkingsovereenkomst met Solva voor de uitbreiding parking AC-site.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Solva, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem betreffende de opdracht 'Uitbreiding parking AC-site. Aanstelling als bouwheer voor de realisatie van een nieuw parkeergebouw;
        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 om goedkeuring te verlenen aan het gunningsverslag opgesteld door Solva betreffende de gunning van de opdracht 'GERAARDSBERGEN – PARKEERGEBOUW SITE AC: Aanstellen studiebureau ontwerp' aan Abetec, Poldergotestraat 1 te 9240 Zele voor een ereloonspercentage van 8,5% ten opzichte van de kostprijs van de bouwwerken (excl. BTW);
        Gelet op de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025, waaruit blijkt dat de aanleg van nieuwe parkeergelegenheid zal voorzien worden op de site van "De Kriebel", en niet langer op de AC-site;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgaven voor de realisatie van nieuwe parkeergelegenheid op de site van "De Kriebel" voorzien zijn in de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
        Overwegende dat bij stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met Solva voor de realisatie van de opdracht "Uitbreiding parking AC-site. Aanstelling als bouwheer voor de realisatie van een nieuw parkeergebouw" enkel de reeds verleende prestaties en gemaakte kosten moeten worden vergoed,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens
        Tegenstanders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Patrick De Bodt
        Onthouders: Paul Deprez, Hans De Gent, Guido De Lil
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:
        De samenwerking met Solva voor de aanstelling als bouwheer voor de realisatie van een nieuw parkeergebouw op de AC -site te beëindigen.
        Artikel 2:
        Afschrift van dit besluit aangetekend over te maken aan Solva, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem.

      • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst met Solva voor de opdracht 'sloop van sporthal De Kriebel en de aanleg van een nieuwe publieke parking'.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 november 2022 om op de site van de voormalige sporthal De Kriebel geen bouwprogramma meer te voorzien en derhalve de opmaak van het gemeentelijk RUP De Kriebel stop te zetten;
        Overwegende dat deze volledige zone aangelegd zal worden als (gelijkgrondse) parking; dat deze parking dienst zal doen als compensatie voor de parkeergelegenheid die door de heraanleg van het Stationsplein en andere straten in de stadskern zal verdwijnen;
        Overwegende dat de aanleg van een publieke parking in een volgens het gewestplan bestemde zone voor gemeenschapsvoorzieningen vergunbaar is, zodat er geen noodzaak is tot opmaak van een RUP;
        Overwegende dat gezien het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens Houtem, SOLVA de nodige diensten kan aanbieden om de opdracht van de sloop van sporthal De Kriebel en de aanleg van een publieke parking op zich te nemen;
        Overwegende dat artikel 30 van de wetgeving overheidsopdrachten volgende drie voorwaarden vooropstelt waaraan een in-house opdracht dient te voldoen:
        - de aanbestedende overheid dient toezicht uit te oefenen op de rechtspersoon zoals op zijn eigen diensten,
        - meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon worden uitgevoerd ten behoeve van de controlerende aanbestedende overheid of door andere controlerende aanbestedende overheden en
        - er is geen directe participatie van privé-kapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opgeleverde vormen van participatie van privé-kapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon;
        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;
        Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst van SOLVA met bijhorende uitvoeringsvoorwaarden, plan van aanpak en uurloontarieven voor de prestaties van de projectmedewerkers van SOLVA dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing;
        Overwegende dat uit de samenwerkingsovereenkomst kan worden vastgesteld dat SOLVA:

        - het nodige zal doen teneinde de noodzakelijke plannen en uitvoeringsdocumenten op te stellen, de oude sporthal te slopen en de nieuwe infrastructuur aan te leggen,
        - over de nodige theoretische expertise en praktische ervaring beschikt om de realisatie van dit project tot een goed einde te brengen,
        - de nodige financiële mogelijkheden heeft om de realisatie van dit project op korte termijn waar te maken en
        - bij het uitvoeren van de opdracht alle stappen steeds in nauw overleg met het opdrachtgevend bestuur zal zetten;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 30, betreffende opdrachten die niet onder het toepassingsgebied van deze wet vallen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de geraamde studiekost 45.868,00 euro excl. btw of 55.500,00 euro incl. btw bedraagt,
        Overwegende dat de geraamde bouwkost 500.000,00 euro excl. btw of 605.000,00 euro incl. btw bedraagt, exclusief studiekost en zonder vernieuwing van de in goede staat zijnde bestaande parking,
        Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht werden opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025:

        - Plannen en studies: BI 022000 (Parkeren) - AR 21400000 (Plannen en studies) - Actieplan AP23 RO 06 (openbaar domein) - Actie AC23 RO 06 01 (Uitvoeren van het masterplan) - InvestProj IP AP23 RO 06 (Duurzame inrichting openbaar domein), subproject MP CENTRUM
        - Uitvoering:  BI 022000 (Parkeren) - AR 22000000 (Terreinen - gemeenschapsgoederen) - Actieplan AP23 RO 06 (openbaar domein) - Actie AC23 RO 06 01 (Uitvoeren van het masterplan) - InvestProj IP AP23 RO 06 (Duurzame inrichting openbaar domein), subproject MP CENTRUM
        Gelet op het visum van Wendy Mertens, waarnemende financieel directeur, van 11 januari 2023,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens
        Tegenstanders: Stephan Bourlau
        Onthouders: Bram De Geeter, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Paul Deprez, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Guido De Lil
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:
        De samenwerkingsovereenkomst met Solva betreffende de opdracht 'sloop van sporthal De Kriebel en de aanleg van een nieuwe publieke parking' goed te keuren.
        Artikel 2:
        Afschrift van dit besluit aangetekend over te maken aan Solva, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem.

    • Afdeling Ruimte

      • Principebeslissing vestigen recht van opstal aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de firma Fiberklaar bv momenteel in heel Vlaanderen een glasvezelnetwerk (Fiber) uitrolt en dit netwerk opengesteld wordt aan alle internetproviders in Vlaanderen; 

        Overwegende dat het glasvezelnetwerk onder het openbaar domein wordt uitgerold en bestaat uit PE (polyethyleen) buizen met glasvezels die op bepaalde plaatsen een knooppunt vormen; op deze knooppunten dient een cabine geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops); 

        Overwegende dat 4 locaties in Geraardsbergen zijn aangeduid voor de plaatsing van een cabine: 

        • LC01 (grote POP) Meerminstraat, eigendom stad
        • WP03 (kleine POP) Groteweg, eigendom ocmw
        • WP04: (kleine POP) Idegemplein, eigendom stad
        • WP05: (kleine POP) Lembosstraat - parking kerkhof, eigendom stad

        Overwegende dat de POP's worden gebouwd volgens onderstaande parameters: 

        • LC POP: maximale oppervlakte 14,5 m² + 1 meter vrije ruimte rond de POP
        • WP POP: maximale oppervlakte 11,5 m² + 1 meter vrije ruimte rond de POP
        • hoogte ongeveer 2,5 m
        • standaard oplevering in het grijs. Andere kleuren zijn ook beschikbaar

        Overwegende dat deze Fiberpops aan verschillende criteria moeten voldoen, om toekomstgericht een zekerheid te hebben en de POP's niet te moeten verplaatsen, vraagt Fiberklaar voor ofwel de aankoop van de oppervlakte grond waarop de POP staat door middel van een koopovereenkomst via onderhandse akte of via het vestigen van een 'recht van opstal' (voorstel 50 jaar); 

        Overwegende dat onroerende goederen enkel kunnen 'vervreemd' worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er voldoende motivering kan gegeven worden voor een afwijking daarvan; 

        Overwegende dat de aanleg van glasvezelnetwerk het algemeen belang beoogt, namelijk het voorzien in een stabiel internet;

        Gelet op de gelijke prijsvoorstellen voor zowel 'verkoop' als 'recht van opstal', zijnde: 

        • LC01 - Meerminstraat - standaard grijze POP = 4 400 euro
        • WP03 - Groteweg - groene POP = 2 900 euro
        • WP04 - Idegemplein - standaard grijze POP = 5 900 euro
        • WP05 - Lembosstraat - standaard grijze POP = 8 800 euro

        Gelet op de schattingsverslagen van 15 december 2022 en de ontwerpen 'verkoopovereenkomst' en 'recht van opstal';

        Overwegende dat er geopteerd wordt voor een recht van opstal omdat de locaties voor de stad ooit nog van nut kunnen zijn (parking, site Maretak, ...);

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1 en §2 en artikel 41§11;

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten;

        Besluit

        Artikel 1:
        Principieel akkoord te gaan met de vestiging van een 'recht van opstal' op de locaties: Meerminstraat, Groteweg, Idegemplein en Lembosstraat aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines'.

        Artikel 2:
        Het college van burgemeester en schepenen te machtigen om dit dossier verder uit te voeren en een notaris aan te stellen.

         

      • Verkoop gebouw elektriciteitscabine Denderstraat voor project Denderstreek.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van Jan De Sutter, landmeter-expert VIATOR bvba, van 30 november 2022, betreffende het nieuw woonproject voor meergezinswoningen van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek op de hoek Vredestraat-Denderstraat;

        Overwegende dat de stad eigenaar is van de grond en het gebouwtje, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, waarin een elektrische installatie gevestigd is, eigendom van Fluvius, waarvoor zij aan de stad een jaarlijkse huur betalen;

        Overwegende dat de SHM Denderstreek de elektrische installatie wenst te integreren in hun nieuw project;

        Gelet op de voordelen die zij aanhalen bij de integratie van de kabine: 

        • Ze zit volledig ingekapseld in de aangekochte woningen van Denderstreek.
        • De constructie is verouderd  en vormt door zijn beperkte kroonlijsthoogte een breuk met de aanpalende woningen.
        • Denderstreek is bereid de kosten te betalen om een volledige nieuwbouwkabine te integreren in het project. Daardoor zal de stad geen instandhoudings- of restauratiekosten hebben, zelfs in de verre toekomst. 
        • Ze kan kwasi blijven bestaan op de huidige plaats.
        • Fluvius is bereid om de nodige inspanningen te doen om de werking van de kabine te bestendigen, ook tijdens de bouwwerken, door middel van de plaatsing van een tijdelijke mobiele kabine.
        • Een mooi geintegreerd geheel wordt verkregen voor de gevellijn langsheen de Denderstraat. 
        • Fluvius wil af van de eenvoudige huurconstructies en wenst erfpacht te verkrijgen op de nieuwe kabine.  

        Gelet op het schattingsverslag van 14 december 2022, waarbij de waarde geschat wordt op 13 500 euro.

        Gelet op de mogelijke voorstellen voor verwerving:
        • optie 1: SHM Denderstreek koopt de kabine aan van de stad voor 13.500 euro. Denderstreek bouwt de nieuwe kabine voor Fluvius en geeft ze in erfpacht.
        • optie 2: Denderstreek bouwt de nieuwe kabine op de kwasi identieke plaats en schenkt de nieuw gerealiseerde kabine terug in eigendom bij wijze van ruiling, aan de stad Geraardsbergen; op dat ogenblik loopt de huur ervan door Fluvius eenvoudig door in de toekomst; de stad verwerft dan zowel het grondaandeel (gelijkvloers) van de kabine, als het nieuw gerealiseerde lokaal.  
        • optie 3: Fluvius verwerft zelf de kabine en grond van de stad, ze hebben immers een voorkooprecht, en spreekt onderling met Denderstreek de modaliteiten af om de bestaande kabine te vervangen door een nieuwe kabine. 

        We opteren om over te gaan tot verkoop en negatief advies te geven voor wat betreft de erfpachtovereenkomst, daar wij op die manier enkel lasten op ons nemen; 

        Overwegende dat optie 1 de voorkeur geniet van zowel de Sociale Huisvestingsmaatschappij als Fluvius; 

        Overwegende dat onroerende goederen enkel kunnen 'vervreemd' worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er voldoende motivering kan gegeven worden voor een afwijking daarvan; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten,

        Besluit

        Artikel 1:
        Principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de grond en het gebouw van het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot en te opteren voor: 

        • optie 1: SHM Denderstreek koopt de kabine aan van de stad voor 13.500 euro. Denderstreek bouwt de nieuwe kabine voor Fluvius en geeft ze in erfpacht.

        Artikel 2:
        De administratie de opdracht te geven tot het aanstellen van een notaris, volgens rangorde, tot de verdere uitvoering van dit dossier.

      • Goedkeuren van het natuurbeheerplan Geraardsbergse natuur op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de status van speciale beschermingszone, ook wel Natura 2000-gebied genoemd, van het Boelare-Arduinbos;

        Overwegende dat deze natuurgebieden cruciaal zijn voor de Europese biodiversiteit en hierdoor een aangepast beheer zich opdringt;

        Gelet op het goedgekeurde natuurrichtplan 'De Dendervallei' tussen de gewestgrens en Ninove, evenals het Raspailleboscomplex en Geitebos;

        Gelet op andere relevante goedgekeurde beheerplannen zoals het bermbeheerplan en beheerplan Abdijpark;

        Gelet op de status van de Oudenberg en omgeving als beschermd cultuurhistorisch landschap;

        Overwegende dat er in het verleden voor het Boelarebos en Arduinbos niet-goedgekeurde bosbeheerplannen en voorstudies werden opgemaakt; dat deze als basis voor latere plannen kan fungeren;

        Overwegende dat er sinds juli 2017 wetgeving in het kader van de opmaak van natuurbeheerplannen in voege is; dat deze wetgeving de regelgeving omtrent de bosbeheerplannen vervangt;

        Overwegende dat de lokale besturen met Natura 2000-gebied in eigendom en/of beheer verplicht worden om ten laatste 4 jaar na de inwerkingtreding van de regelgeving met betrekking tot natuurbeheerplannen een natuurbeheerplan voor deze gebieden te hebben;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2019, waarbij er werd ingestemd met de opmaak van een geïntegreerd natuurbeheerplan voor natuurgerelateerde eigendommen van de stad en het OCMW op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender, zijnde het Boelarebos, het Arduinbos, de Guilleminlaan, de Oudenberg en het Abdijpark; dat er hiervoor een verkenningsnota werd ingediend bij het Agentschap Natuur en Bos;

        Overwegende dat de verkenningsnota op 12 december 2019 door het Agentschap Natuur en Bos werd goedgekeurd, dat dit de eerste stap was in de opmaak van het eigenlijke natuurbeheerplan; dat dit vervolgens werd uitbesteed aan een studiebureau;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 april 2020 waarbij Corridor werd aangesteld als studiebureau ter opmaak van het natuurbeheerplan 'Geraardsbergse natuur op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender';

        Overwegende dat het ontwerp - natuurbeheerplan en ontwerp-toegankelijkheidsregeling initieel werden voorgelegd aan de gemeenteraad op 6 juli 2021;

        Overwegende dat het publiek werd geconsulteerd van 7 februari 2022 tot 8 maart 2022; dat er in totaal 4 bezwaren en opmerkingen per mail werden ontvangen;

        Overwegende dat er 2 formele adviezen werden verwerkt, zijnde vanuit Agentschap Onroerend Erfgoed en Agentschap Landbouw en Visserij;

        Overwegende dat er op 21 maart 2022 een terreinbezoek plaats had in aanwezigheid van het Agentschap Natuur en Bos, het studiebureau en het lokaal bestuur, waarbij de ingediende opmerkingen, bezwaren en adviezen werden behandeld;

        Overwegende dat dit heeft geleid tot een aangepaste versie van het natuurbeheerplan en toegankelijkheidsregeling, die op 10 november 2022 door de stuurgroep werd goedgekeurd;

        Juridisch kader

        Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1940 betreffende de goedkeuring van de Oudenberg en omgeving als beschermd cultuurhistorisch landschap;

        Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;

        Gelet op het ministerieel besluit van 14 mei 2009 betreffende de goedkeuring van het natuurrichtplan 'De Dendervallei' tussen de gewestgrens en Ninove, evenals het Raspailleboscomplex en Geitebos;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de natuurbeheerplannen en de erkenning van natuurreservaten;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 houdende vaststelling van de criteria voor geïntegreerd natuurbeheer;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de subsidiëring van de planning, de ontwikkeling en de uitvoering van het geïntegreerd natuurbeheer;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2019, waarbij er werd ingestemd met de opmaak van een geïntegreerd natuurbeheerplan voor natuurgerelateerde eigendommen van de stad en het OCMW op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender, zijnde het Boelarebos, het Arduinbos, de Guilleminlaan, de Oudenberg en het Abdijpark;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 april 2020 waarbij Corridor werd aangesteld als studiebureau ter opmaak van het natuurbeheerplan 'Geraardsbergse natuur op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender';

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad tot aktename van het ontwerp - natuurbeheerplan in de zitting van 6 juli 2021;

        Financieel kader

        Deze beslissing heeft geen directe financiële impact,

        Besluit

        Enig artikel:
        Het aangepaste natuurbeheerplan 'Geraardsbergse natuur op de zuidoostelijke flankhelling van de Dender' en de toegankelijkheidsregeling goed te keuren. Aan het studiebureau Corridor wordt de opdracht gegeven om de stukken in te dienen bij het Agentschap Natuur en Bos.

    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van een eenmalige toelage aan bedrijvenvereniging vzw BergOp voor het project verbeteren van de signalisatie op de industriezone Schendelbeke.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de verbetering van de signalisatie op het bedrijventerrein Schendelbeke een vlottere geleiding van het verkeer geeft en zorgt voor een modernere en professionelere uitstraling van het bedrijventerrein als geheel wat een grote meerwaarde is voor Geraardsbergen;

        Overwegende dat de uitvoering van het voorgestelde signalisatieplan past binnen het meerjarenplan met bijhorende prioritaire actie "Optimaliseren van bestaande bedrijventerreinen";

        Gelet op het project van vzw BergOp, de bedrijvenvereniging Geraardsbergen-Ophasselt, om de signalisatie te verbeteren op de industriezone Schendelbeke in samenwerking met het bedrijf MoreWay en dit door nieuwe borden te plaatsen aan de ingangen van het industrieterrein, door nieuwe borden te plaatsen op het terrein zelf om het verkeer te leiden en door aan de bedrijven te vragen nieuwe uniforme bedrijfstotems te plaatsen met duidelijke nummering;

        Overwegende dat vzw BergOp een subsidie voor het verduurzamen van bedrijventerreinen subsidiëring heeft aangevraagd bij de provincie Oost-Vlaanderen voor een subsidiebedrag van 20.000 euro, in de aanvraag wordt aangegeven om in te zetten op signalisatie, informatiedeelplatform en veiligheid. Bij het ontvangen van deze subsidie kan er versterkt worden ingezet op het verbeteren van de signalisatie in de industriezone;

        Overwegende dat de dienst mobiliteit positief advies geeft op de uitvoering van het signalisatieplan mits het meenemen van de bemerkingen gegeven op het voorgestelde signalisatieplan door Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat vzw BergOp aan de bedrijven van de industriezone Schendelbeke die onmiddellijk inschrijven voor het plaatsen van een nieuwe uniforme bedrijfstotem en dus het nieuwe signalisatieplan steunen, een tegemoetkoming willen voorzien bij de aankoop van deze bedrijfstotem wat minimum 760 euro inclusief BTW bedraagt;

        Overwegende dat de inschatting is dat er ongeveer een 25-tal bedrijven op de industriezone Schendelbeke onmiddellijk zullen intekenen op de bedrijfstotem en een tegemoetkoming van 200 euro per bedrijf wordt voorzien;

        Gelet op het meerjarenplan waar 5000 euro is voorzien op BI 051000 AR 64900000;

        Besluit

        Artikel 1:
        Een eenmalige toelage van 5.000 euro goedkeuren aan vzw BergOp ter uitvoering van het voorgestelde signalisatieplan, zodat vzw BergOp een tegemoetkoming kan voorzien voor deze bedrijven die intekenen om een nieuwe uniforme bedrijfstotem te plaatsen.

        Artikel 2:
        Volgende voorwaarden verbinden aan de eenmalige toelage van 5.000 euro aan vzw BergOp, waarbij mits niet naleven, een terugbetaling kan worden geëist:

        • De uitvoering van het signalisatieplan inclusief plaatsing bedrijfstotems moet afgerond zijn voor maart 2024
        • Het lokaal bestuur op de hoogte houden van de uitvoering van de werken met betrekking tot het signalisatieplan
        • Een evaluatie en financieel overzicht van uitgaven bezorgen aan het lokaal bestuur na uitvoering van het signalisatieplan inclusief de vermelding van de bedrijven die een bedrijfstotem hebben laten plaatsen en dus een tegemoetkoming van vzw BergOp ontvingen
      • Goedkeuren van het convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van 3 november 2022 voor het toekennen van de F2 vergunning kansspelinrichting klasse IV (wedkantoor) voor het kantoor gelegen te Markt 5 in 9500 Geraardsbergen;

        Gelet op het convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV te Markt 5 in 9500 Geraardsbergen;

        Overwegende dat er slechts 1 wedkantoor in Geraardsbergen gevestigd is;

        Overwegende dat de openingsuren steeds van 10u30 tot 20u zijn;

        Overwegende dat het wedkantoor niet gevestigd is in de nabijheid van een onderwijsinstelling, ziekenhuis of plaats die vaak door jongeren bezocht wordt;

        Overwegende dat het wedkantoor te allen tijde voldoet aan de geldende wetgeving met betrekking tot de omgeving;

        Overwegende dat het wedkantoor wordt uitgebaat in overeenstemming met de "Wet" en haar uitvoeringsbesluiten;

        Juridisch kader

        Gelet op de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers;
        Gelet op de wet van 10 januari 2010 die bovengenoemde wet van 7 mei 1999 wijzigt en nieuwe kansspelinrichting klasse IV voor inrichten van weddenschappen reglementeert; 
        Gelet op de wetswijziging van 7 mei 2019 met toevoeging van de nieuwe extra voorwaarde namelijk het convenant voor vergunning F2, met name art. 34. De kansspelinrichtingen klasse II of speelautomatenhallen zijn inrichtingen waar uitsluitend de door de Koning toegestane kansspelen worden geëxploiteerd.
        Er worden ten hoogste 180 kansspelinrichtingen klasse II toegestaan.

        De uitbating van een kansspelinrichting klasse II moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. De beslissing om een dergelijk convenant te sluiten, behoort tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeente. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse II en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt;
        Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat het besluit geen financiële gevolgen kent voor het lokaal bestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens
        Onthouders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Paul Deprez, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Guido De Lil
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:
        Het convenant van de F2 vergunning kansspelinrichting klasse IV van het kantoor gelegen te Markt 5 in 9500 Geraardsbergen goed te keuren.

      • Goedkeuren van de projecten burgerbudget.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de meerjarenplanning waarin burgerparticipatie één van de prioritaire beleidsdoelstellingen is;

        Gelet op het reglement 'burgerbudget' goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 6 juli 2021;

        Gelet op de kennisname 'samenstelling burgerjury' goedgekeurd door het CBS van 24 oktober 2022;

        Overwegende dat een juryprotocol werd uitgeschreven waarin de werking van de burgerjury staat beschreven;

        Overwegende dat er 4 projecten werden ingediend waarvan 2 niet ontvankelijk;

        • Korte ketenmarkt/Stadsboerderij Hunnegem, ontvankelijk;
        • Renovatie parochiezaal Grimminge, ontvankelijk;
        • Plaatsen van een houten constructie over een petanquebaan, niet ontvankelijk;
        • Ontharden van 2 parkeerplaatsen, planten van bomen en integratie picknickbank, niet ontvankelijk;

        Overwegende dat de evaluatietool een vertaling is van de geschreven voorwaarden in het goedgekeurde reglement 'burgerbudget';

        Overwegende dat de jury via een live overlegmoment gezamenlijk de projecten heeft besproken, gedocumenteerd in een verslag;

        Gelet op het besluit van de burgerjury, waarin deze een voorstel formuleert om de budgetten met voorwaarden toe te kennen aan de volgende projecten:

        21.000 euro aan het project 'Korte keten markt/Stadsboerderij Hunnegem' met volgende voorwaarden

        • met dit bedrag uit het burgerbudget kunnen volgende kosten gedragen worden:
        1. Investeringskosten: 6.500€ (standenbouw wekelijkse markt en inrichting ontmoeting en belevingsruimte)
        2. Werkingskosten: 12.000€
        3. Externe prestaties: 2.500€
        •  eventuele inkomsten dat dit project een financieel overschot oplevert, vloeien terug naar  het ‘stadsMakersbudget’ (indien het project stopt)

        20.000 euro aan het project 'Renovatie parochiezaal Grimminge' met volgende voorwaarden 

        • de voorschriften voor ontmoetingscentra moeten kaderen binnen het door de Vlaamse overheid gevoerde beleid;
        • aan de stad wordt een gebruikersreglement  bezorgd waarin gegarandeerd wordt dat  het gebruik van het Ontmoetingshuis openstaat voor alle inwoners, democratische verenigingen en bewegingen van Grimminge;
        • de kosten voor architect, voor vrijwilligersverzekering, voor een veiligheidscoördinator en de uitgaven voor het dak worden niet opgenomen in het hierboven vermeld burgerbudget.
        Juridisch kader

        Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat de toegekende budgetten voorzien zijn op, BI 017100, Gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg, AR 66400000, toegestane investeringssubsidie,

        Besluit

        Artikel 1:

        De raad keurt het voorstel van de burgerjury tot toekenning van de budgetten aan 2 projecten 'Korte Keten Markt/ Stadsboerderij Hunnegem' en 'Renovatie parochiezaal Grimminge' goed mits voldaan wordt aan de gestelde vooraarden.

        Artikel 2:

        De projecten 'Plaatsen van een houten constructie over een petanquebaan' en 'Ontharden van 2 parkeerplaatsen, planten van bomen en integratie picknickbank' niet ontvankelijk te verklaren gezien de projecten niet ingediend werden door minstens 2 personen en geen samenwerking met burgers omvat.

    • Kennisgevingen

      • Kennisnemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake de gemeenteraadszitting van 4 oktober 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht inzake de gemeenteraadszitting van 4 oktober 2022, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands bestuur en door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ontvangen op 13 oktober 2022;

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 7 november 2022 ;

        Gelet op de brief van 14 december 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met hun bevindingen;

        Overwegende dat de Gouverneur van mening is dat de klacht ongegrond is;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 41, 331, 332 en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake de gemeenteraadszitting van 4 oktober 2022.

        De Gouverneur is van mening dat de klacht ongegrond is.

      • Kennisnemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht tegen het niet toekennen van een premie basiscomfort door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht inzake het niet toekennen van een premie basiscomfort door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur op 9 december 2022;

        Gelet op het gemotiveerd  antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 19 december 2022 op deze klacht, bezorgd aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur;

        Gelet op de brief van 19 januari 2023 van het Agentschap voor Binnenlands bestuur met hun bevindingen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 41 , 331, 332 en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig Artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht inzake het niet toekennen van een premie basiscomfort door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. De gouverneur is van mening dat de klacht ongegrond is. De aanvraag voor de premie voldeed niet aan de voorwaarden van het reglement, en werd bijgevolg terecht geweigerd.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 20 december 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Ann Stevens, Guido De Lil, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 20 december 2022 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 03/02/2023 om 17:53.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad