Vanuit de vaststelling dat het ziekenhuislandschap sterk evolueert en de vraag van de overheid om middelen rationeler en efficiënter in te zetten, sloten OLV Ziekenhuis en Algemeen Stedelijk Ziekenhuis Aalst A.V. op 26 april 2019 een Raamakkoord. Hiermee wilden deze partijen een kader scheppen om vervolgens tot een geformaliseerd overleg en een duurzame projectmatige onderlinge samenwerking over te gaan, gericht op een optimale aanwending van beschikbare middelen en een verbetering van de kwaliteit van de verzorging van de patiënt.
Op 29 november 2019 sloten de OLV Ziekenhuis en A.S.Z. samen met ASZ en een college van bedrijfsrevisoren, een overeenkomst inzake de uitvoering van een gecertifieerde audit en validatie van financiële gegevens en inzake geheimhouding van de uitgewisselde informatie.
Zoals blijkt uit de gemeenschappelijke visieverklaring (bijlage 3 aan het Protocol van Integratie), zijn OLV Ziekenhuis en A.S.Z. meer dan ooit overtuigd van de noodzaak van een doorgedreven samenwerking tussen de ziekenhuizen. Thans bestaat de intentie om gezamenlijk een nieuwe entiteit (hierna ‘Newco’) op te richten, voortbouwend op het respectievelijk DNA met respect voor de oorsprong en de bestaansgeschiedenis van dat DNA. De respectievelijke ziekenhuisexploitaties en bijhorende erkenningen zouden na oprichting van de Newco worden ingebracht om niet in de Newco.
Op die manier willen OLV Ziekenhuis en A.S.Z. de toekomstige uitdagingen aangaan door respectievelijke slagkracht te verhogen, onderlinge samenwerking en netwerkvorming te stimuleren en lokale samenwerking te creëren. De bedoeling is om in het Protocol van Integratie de krijtlijnen van het Integratieproces uit te tekenen met als einddoel het succesvol afronden van de inbreng om niet van de respectievelijke algemeenheden in de beoogde Newco.
Bijlage 5 van het Integratieprotocol omvat een aantal verbintenissen, garanties en een sterkmaking die met het oog op de integratie tussen OLV Ziekenhuis en A.S.Z. worden aangegaan door de publieke deelgenoten van A.S.Z.. Er wordt aan de publieke deelgenoten van A.S.Z. dan ook gevraagd om deze bijlage uitdrukkelijk goed te keuren en mee te ondertekenen.
De aandacht van de raadsleden wordt gevestigd op artikel 9 van het Integratieprotocol, waarin de vertrouwelijkheid van alle informatie, die in de aanloop naar en in het kader van de Integratie wordt uitgewisseld, staat vermeld.
Gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 496 t.e.m. 500.
De statuten van A.S.Z..
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan het Protocol van Integratie (en de overeenkomst tot verduidelijking van het Protocol van Integratie) tussen Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis VZW met vestigingen te Aalst, Asse en Ninove en A.S.Z. AV met vestigingen te Aalst, Geraardsbergen en Wetteren en Medische Staf Stedelijk Ziekenhuis, Campussen Aalst, Geraardsbergen, Wetteren VZW, dat als vertrouwelijk document samen met haar 15 bijlagen (eveneens vertrouwelijk) bij onderhavige besluitvorming wordt gevoegd.
Artikel 2:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan Bijlage 5 van het Protocol van Integratie tussen Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis VZW met vestigingen te Aalst, Asse en Ninove en A.S.Z. AV met vestigingen te Aalst, Geraardsbergen en Wetteren en Medische Staf Stedelijk Ziekenhuis, Campussen Aalst, Geraardsbergen, Wetteren VZW, dat als vertrouwelijk document, bij onderhavige besluitvorming wordt gevoegd.
artikel 3:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft opdracht aan de algemeen directeur en de voorzitter om over te gaan tot ondertekening van Bijlage 5 van het Protocol van Integratie tussen Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis VZW met vestigingen te Aalst, Asse en Ninove en A.S.Z. AV met vestigingen te Aalst, Geraardsbergen en Wetteren en Medische Staf Stedelijk Ziekenhuis, Campussen Aalst, Geraardsbergen, Wetteren VZW, dat als vertrouwelijk document, bij onderhavige besluitvorming wordt gevoegd.
Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Overwegende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Geraardsbergen goedgekeurd werd op de raden van 18 juni 2019;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing en dat de doorgevoerde wijzigingen een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en is een meerwaarde voor onze organisatie; dat we erover waken dat het systeem de nodige aandacht blijft krijgen en ernaar streven dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking;
Overwegende dat het organisatiebeheerssysteem voortdurend geëvalueerd wordt door de stafmedewerker Kwaliteit, beleid en organisatie in samenspraak met de verschillende projectuitvoerders en dus onderhevig is aan continue bijsturing; dat het hierdoor ook actief bijdraagt aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing en dit jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar;
Gelet op de kennisname van de rapportering organisatiebeheersing op het managementteam van 13 mei 2022 en op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 16 mei 2022;
Overwegende dat de rapportering organisatiebeheersing werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 1 juni 2022;
Gelet op artikel 217 tot en met 220 van het decreet lokaal bestuur;
niet van toepaassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing.
Overwegende dat het jaarverslag als instrument geen verplichting meer is sinds de overschakeling naar de BBC maar dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit aanhoudt als communicatiemiddel naar de raadsleden met betrekking tot het geven van een overzicht over de werking van onze diensten;
Overwegende dat een uitgebreid overzicht gemaakt wordt van de werking van diensten van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onder de vorm van beschrijvingen, statistieken, tabellen en dit verslag rapporteert over onze initiatieven, werkingen en realisaties in 2021;
Overwegende dat het verslag in eerste instantie voor het bestuur een instrument kan zijn om te waken over de inhoudelijke werking en uitbouw van de organisatie;
Overwegende dat het jaarverslag tegemoet komt aan de vraag tot rapportering over de werking van onze diensten,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
niet van toepassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van het jaarverslag van de diensten van het lokaal bestuur over het jaar 2021.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021,
Gelet op de resultaatsverwerking waarbij de stad Geraardsbergen tussenkomt in het verlies van het OCMW t.b.v. 3.363.930,11 euro (schema T5);
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk stemmen over hun deel van het beleidsrapport (jaarrekening, meerjarenplan en aanpassing meerjarenplan);
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goed te keuren en dat door die goedkeuring het beleidsrapport in zijn geheel geacht wordt definitief te zijn vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2021 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via email aan ieder raadslid werd bezorgd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- Art. 40§1, 41§3, 249
- Art. 250, 260-262, 274, 285, 286, 330
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De jaarrekening geeft een overzicht van de financiële toestand van het OCMW. Na goedkeuring van de jaarrekening dient het gecumuleerd budgettair resultaat verwerkt te worden in een aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1:
Voorgelegde jaarrekening 2021 van het OCMW Geraardsbergen vast te stellen.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan de Stad Geraardsbergen.
Artikel 3:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van art. 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het schattingsverslag van 4 maart 2022, opgemaakt door de aangeduide landmeter-expert, waarin het perceel weiland wordt geschat op 9 800 euro;
Overwegende dat er met Biddit zal gewerkt worden;
Gelet op het dossier en ontwerp eenvormige verkoopsvoorwaarden voor online verkoop op biddit.be, opgemaakt op 27 april 2022 door de instrumenterende notaris;
Gelet op artikel 41, §11 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief BB 2010/02 houdende regelgeving inzake het vervreemden van onroerend goed door de lokale overheid, waarin de openbare verkoop als regel geldt;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 september 2021 houdende de openbare verkoop van het perceel weiland te Moerbeke;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 20 september 2021 houdende de aanstelling van de notaris,
Gelet op het financieel meerjarenplan AR 26100000 - BI 005000,
Artikel 1:
voor het perceel weiland te Moerbeke, kadastraal gekend onder afdeling 15, sectie A nr. 456 akte te nemen van het schattingsverslag, opgemaakt door de landmeter-expert, waarin de waarde werd geschat op 9 800 euro.
Artikel 2:
Definitief akkoord te gaan met de openbare verkoop via Biddit tegen de minimaal genoemde prijs van 9 800 euro.
Artikel 3:
Het ontwerp van de eenvormige algemene verkoopsvoorwaarden voor openbare verkoop van de instrumenterende notaris goed te keuren.
Artikel 4:
Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg aan de instrumenterende notaris te bezorgen.
Gelet op de principebeslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2021 houdende de openbare verkoop van 3 percelen bos te Idegem aan de provincie Oost-Vlaanderen en waarin volgende motivatie gestipuleerd staat waarom de Provincie de gronden wil aankopen:
Gelet op het schattingsverslag van 30 augustus 2021, opgemaakt door de landmeter van de Provincie Oost-Vlaanderen, waarin de percelen bos, kadastraal gekend onder afdeling 10 - Idegem - sectie A nrs. 476B, 477A en 477B worden geschat op 76 387,50 euro;
Gelet op het dossier en ontwerp eenvormige verkoopsvoorwaarden, opgemaakt door de Gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen;
Gelet op artikel 41, §11 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief BB 2010/02 houdende regelgeving inzake het vervreemden van onroerend goed door de lokale overheid;
Gelet op het financieel meerjarenplan AR 26100000 - BI 005000,
Artikel 1:
voor de percelen bos, kadastraal gekend onder afdeling 10 - Idegem, sectie A nrs. 476B, 477A en 477B, akte te nemen van het schattingsverslag, opgemaakt door de landmeter van de provincie Oost-Vlaanderen, waarin de waarde werd geschat op 76 387,50 euro
Artikel 2:
Definitief akkoord te gaan met de onderhandse verkoop tegen de minimaal genoemde prijs van 76 387,50 euro.
Artikel 3:
Het ontwerp van de eenvormige algemene verkoopsvoorwaarden voor de onderhandse verkoop, opgemaakt door de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, goed te keuren.
Artikel 4:
Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg aan de provincie Oost-Vlaanderen te bezorgen.
Enig artikel:
De notulen van de OCMW-raad van 26 april 2022 goed te keuren.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad