Overwegende dat het een meerwaarde is dat in een toeristische trekpleister zoals Geraardsbergen, met een aanzienlijk aanbod aan internationale evenementen, logiesverstrekkende accommodaties, een provinciaal domein met camping, hotels, wandel- en fietsroutes, musea, etc., die dagelijks bezocht wordt door anderstalige toeristen en eendagsbezoekers, de toeristische medewerkers zich uitdrukken in een andere taal dan het Nederlands opdat zij de toeristen verder zouden kunnen helpen in hun eigen taal;
Overwegende dat medewerkers uit de toeristische sector in Geraardsbergen zich dienaangaande kunnen beroepen op de uitzonderingsregelgeving inzake de Taalwet op voorwaarde dat aan de volgende cumulatieve vereisten is voldaan:
1/ de gemeente is eerder al erkend als toeristisch centrum of beschikt over een door ‘Toerisme Vlaanderen’ regionaal of lokaal erkend infokantoor;
2/ de gemeenteraad beslist om voor toeristische doeleinden anderstalig te communiceren;
3/ de ‘Vaste Commissie voor Taaltoezicht’, hierna afgekort als VCT, binnen de acht dagen op de hoogte wordt gebracht van de gemeenteraadsbeslissing;
Overwegende dat Geraardsbergen beschikt over een lokaal toeristisch infokantoor dat erkend is door ‘Toerisme Vlaanderen’ - cfr. lijst van de in Vlaanderen gelegen toeristische onthaalcentra - internationaal onthaal;
Overwegende dat Geraardsbergen een taalgrensgemeente is die vaak bezocht wordt door bezoekers afkomstig uit Wallonië;
Overwegende dat het ook in het kader van de vrijwaring van de openbare orde nuttig kan zijn dat men op het grondgebied van de gemeente en in een toeristische context zich kan uitdrukken in een andere taal dan het Nederlands (bv. tussenkomsten van de lokale politie);
Gelet op de omzendbrief van de VCT d.d. 17 maart 2016 houdende de draagwijdte van art. 11§3 van de op 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken; gelet op de verduidelijking inzake deze omzendbrief door ‘Toerisme Vlaanderen’ ;
Gelet op het advies van de VCT, vervat in de brief d.d. 01 juli 2022 gericht aan de gouverneur van Oost-Vlaanderen en met kenmerk 54.213/II/PNNB, waarbij het volgende wordt geciteerd:
‘Luidens art. 11§3 van de bij koninklijk besluit van 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (Bestuurstaalwet) mogen de gemeenteraden van de toeristische centra beslissen dat de berichten en mededelingen, die voor de toeristen bestemd zijn, ten minste in drie talen (Nederlands, Frans en Duits) gesteld worden. Enkel gemeenteraden van de gemeentes die formeel erkend zijn door een bevoegde overheid kunnen hiertoe besluiten. Acht dagen na de beslissing delen zij de inhoud van hun beraadslagingen mede aan de Vaste Commisie voor Taaltoezicht.’ … op voorwaarde dat dat het een vertaling betreft en dat in de anderstalige teksten duidelijk aangegeven staat dat het een vertaling betreft’,
Artikel 1:
§1 In navolging van art. 11§3 van de bij het koninklijk besluit van 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (Bestuurstaalwet) voor toeristische doeleinden en ter vrijwaring van de openbare orde berichten en mededelingen in andere talen dan het Nederlands te verspreiden.
§2 Bij anderstalige teksten dan het Nederlands duidelijk aan te geven dat het een vertaling uit het Nederlands betreft.
Artikel 2:
Binnen de acht dagen volgend op voorliggende beslissing de Vaste Commisie voor Taaltoezicht in kennis te brengen van de gemeenteraadsbeslissing ad hoc.
Overwegende dat de heer Guido De Lil op 8 november 2022 als raadslid aangesteld werd in de gemeenteraad van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, voor de fractie Vlaams Belang;
Gelet op de email van raadslid Hans De Gent, voorzitter van de fractie Vlaams Belang, van 26 mei 2023, waarin hij het overlijden meldt van raadslid Guido De Lil op 26 mei 2023;
Gelet op artikel 14 van het decreet lokaal bestuur;
Enig artikel:
Akte te nemen van het overlijden van de heer Guido De Lil, raadslid voor het Vlaams Belang in de gemeenteraad van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 29 juni 2023, waarin akte werd genomen van het overlijden van raadslid Guido De Lil;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;
Overwegende dat Guido De Lil tot lijst nr. 5 Vlaams Belang behoorde;
Overwegende dat Krist Matthys opvolgend raadslid op de Vlaams Belang lijst, het mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen;
Overwegende dat Krist Matthys sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;
Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;
Gelet op artikel 14 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeentekieswet,
Artikel 1:
De geloofsbrieven van de heer Krist Matthys, geboren te Geraardsbergen op 8 juli 1985, wonende Alfonslaan 3, 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Vlaams Belang lijst, goed te keuren.
Artikel2:
De heer Krist Matthys ter zitting uit te nodigen. Hij legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 29 juni 2023, waarin akte genomen werd van het overlijden van gemeenteraadslid Guido De Lil;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 29 juni 2023, betreffende de installatie en eedaflegging van Krist Matthys als opvolger van gemeenteraadslid Guido De Lil;
Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad van 8 januari 2019 onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden werd vastgesteld;
Overwegende dat de rangschikking wordt vastgesteld aan het hand van de anciënniteit van de raadsleden; dat de anciënniteit de hele tijdsduur dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad omvat ; dat de anciënniteit mag onderbroken zijn; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogst aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur geniet; dat indien het dezelfde lijst betreft, de volgorde van de verkiezingslijst wordt gevolgd;
Overwegende dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen;
Gelet op artikel 6§7 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Volgnr. | Naam |
1 | DE PADT Guido |
2 | DUWYN Martine |
3 | PANIS Ann |
4 | DE GEETER Bram |
5 | LARMUSEAU David |
6 | BOURLAU Stephan |
7 | DE BACKER Sarah |
8 | VAN TRIMPONT Fernand |
9 | MERTENS Veerle |
10 | VANGEYTE Kristin |
11 | VAN DER MAELEN Emma |
12 | VAN LANDUYT Rurik |
13 | FREDERIC Rudy |
14 | DAUW Godelieve |
15 | DE CHOU Geert |
16 | ROGGEMAN Ilse |
17 | DE PREZ Stephan |
18 | DEPREZ Paul |
19 | BRONSELAER Karla |
20 | VAN DER MYNSBRUGGE Jef |
21 | QUINTELIER Johan |
22 | PARDON Paul |
23 | D’HONDT Herman |
24 | DE BODT PATRICK |
25 | COLMAN VILLAMAYOR Jimmy |
26 | DE GENT Hans |
27 | DERIJST Sarah-Amilia |
28 | MOHAMMADI Reza |
29 | DE PRIL Bram |
30 | STEVENS Ann |
31 | MATTHYS Krist |
Gelet op de voordrachtakten van 15 maart 2019, 15 juni 2020, 10 januari 2022, 15 april 2022, 1 februari 2023 en 12 juni 2023 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;
Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022, 26 april 2022 en 28 februari 2023 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2023 betreffende de aktename van het overlijden van de heer Guido De Lil als raadslid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2023 betreffende de installatie en eedaflegging van de heer Krist Matthys als raadslid in vervanging van raadslid Guido De Lil;
Overwegende dat raadslid Guido De Lil voor Vlaams Belang lid was van de derde gemeenteraadscommissie met de volgende bevoegdheden: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra;
Gelet op de voordrachtakte van 12 juni 2023 van de Vlaams Belang - fractie om raadslid Krist Matthys af te vaardigen naar de derde gemeenteraadscommissie ter vervanging van raadslid Guido De Lil;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Raadslid Krist Matthys aan te duiden als afgevaardigde voor de Vlaams Belang -fractie in de derde gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra, in opvolging van wijlen raadslid Guido De Lil.
Gelet op de uitnodiging van 31 mei 2023 van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, in samenspraak met Ninove Welzijn, Dewaco Werkerswelzijn en SVK Zuid-Oost-Vlaanderen voor hun buitengewone algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 30 juni 2023, samen met de agenda en de bijhorende stukken;
Overwegende dat de vergadering plaatsvindt in het kader van de oprichting van de Woonmaatschappijen binnen de regio Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen Oost;
Overwegende dat volgens de notaris publiekrechtelijke actoren enkel kunnen vertegenwoordigd worden door natuurlijke personen daartoe gemachtigd door het bevoegd orgaan;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
- DEEL I: agenda van Ninove-Welzijn
- DEEL II: agenda van Dewaco-Werkerswelzijn
- DEEL III: agenda van SHM Denderstreek
- DEEL IV: agenda van Woonmaatschappij Dender-Zuid
Overwegende dat de aandeelhouders van Ninove-Welzijn dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL I, DEEL III (vanaf agendapunt 13) en DEEL IV vermelde agendapunten;
Overwegende dat de aandeelhouders van Dewaco-Werkerswelzijn dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL II, DEEL III (vanaf agendapunt 13) en DEEL IV vermelde agendapunten;
Overwegende dat de aandeelhouders van SHM Denderstreek dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL III tot en met DEEL IV vermelde agendapunten;
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat schepen David Larmuseau in zitting van 2 april 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek en raadslid Johan Quintelier als zijn plaatsvervanger;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Artikel 1:
De agenda van de algemene vergadering van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, die zal plaatsvinden op 30 juni 2023, als volgt goed te keuren:
- DEEL I: agenda van Ninove-Welzijn
- DEEL II: agenda van Dewaco-Werkerswelzijn
- DEEL III: agenda van SHM Denderstreek
- DEEL IV: agenda van Woonmaatschappij Dender-Zuid
De aandeelhouders van Ninove-Welzijn dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL I, DEEL III (vanaf agendapunt 13) en DEEL IV vermelde agendapunten.
De aandeelhouders van Dewaco-Werkerswelzijn dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL II, DEEL III (vanaf agendapunt 13) en DEEL IV vermelde agendapunten.
De aandeelhouders van SHM Denderstreek dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL III t.e.m. DEEL IV vermelde agendapunten.
Artikel 2:
David Larmuseau, schepen, wonende Hollestraat 16 te 9506 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, die plaatsvindt op 30 juni 2023 en hem op te dragen om namens de stad alle akten en bescheiden die op de algemene vergadering van 30 juni 2023 worden voorgelegd te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde vergadering en daarbij rekening te houden met de beslissing, en de motieven ervan, van de Vlaams minister van Wonen over de erkenningsaanvragen tot woonmaatschappij binnen de regio Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen Oost.
Overwegende dat de stad Geraardsbergen voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
Gelet dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Overwegende dat de agenda door de Raad van Bestuur op 24 mei 2023 als volgt werd samengesteld:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius MiddenVlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken1 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever), met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging)
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige 1 Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana. OPROEPING Pagina | 2 stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken3 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken4 en Strategische Participaties (Elia en Publi-T) van de gemeente Bever vanaf 1 januari 2025.
f. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Overwegende dat de gemeenten Affligem en Bever de keuze wensen te maken om, samen met de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Intergem en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren;
Overwegende dat overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019 de heer Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Stephan De Prez als zijn plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Intergem;
Overwegende dat zowel de heer Rurik Van Landuyt als de heer Stephan De Prez verhinderd zijn om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering van 28 augustus 2023, dat de heer Reza Mohammadi voorgesteld wordt om deel te nemen aan deze vergadering als vertegenwoordiger van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem van 28 augustus 2023:
[1] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[2] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[3] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[4] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
Artikel 2:
[PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN INTERGEM (FLUVIUS MIDDEN-VLAANDEREN) NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken van de gemeenten Affligem en Bever]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeenten Affligem en Bever.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) en openbare elektronische-communicatienetwerken en van de gemeente Bever voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittredingen zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Artikel 3:
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 4:
Reza Mohammadi, raadslid, wonende Donkerstraat 43 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op de mail van 15 juni 2023 van CEVI vzw waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de statutaire algemene vergadering die zal plaatsvinden op 6 juli 2023;
Overwegende dat de agenda van deze statutaire algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering.
2. Samenstelling van de vergadering – aanwezigheidslijst.
3. Goedkeuring verslag vorige Statutaire Algemene Vergadering van 12 mei 2023 (zie bijlagen).
4. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vereniging wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) ledenbijdrage, (iii) leden (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief wijzigingen) vindt u in bijlage bij deze oproeping.
6. Volmacht voor de coördinatie van statuten aan een lid van het directiecomité en de secretaris.
7. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
8. Volmacht voor de formaliteiten.
9. Indexering zitpenningen.
10. Onder voorbehoud: extra Statutaire Buitengewone Algemene Vergadering via Teams op 6 juli om 18.30 uur.
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als lid van de algemene vergadering van CEVI vzw en Jimmy Colman Villamayor als zijn plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
De agenda van de statutaire algemene vergadering van CEVI vzw van 6 juli 2023 als volgt goed te keuren:
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering.
2. Samenstelling van de vergadering – aanwezigheidslijst.
3. Goedkeuring verslag vorige Statutaire Algemene Vergadering van 12 mei 2023 (zie bijlagen).
4. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vereniging wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) ledenbijdrage, (iii) leden (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief wijzigingen) vindt u in bijlage bij deze oproeping.
6. Volmacht voor de coördinatie van statuten aan een lid van het directiecomité en de secretaris.
7. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
8. Volmacht voor de formaliteiten.
9. Indexering zitpenningen.
10. Onder voorbehoud: extra Statutaire Buitengewone Algemene Vergadering via Teams op 6 juli om 18.30 uur
Artikel 2:
Rurik Van Landuyt, raadslid, wonende Majoor Van Lierdelaan 40 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de statutaire algemene vergadering van Cevi vzw die zal plaatsvinden op 6 juli 2023 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op het feit dat de stad/gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad/gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de [stad/gemeente] te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat de raad in zitting van 14 mei 2019, burgemeester Guido De Padt heeft aangeduid als afgevaardigde van cvba Zefier en schepen Veerle Mertens als plaatsvervanger;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Artikel 1
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Gelet op de brief van 24 mei 2023 van De Nooze Chris, waarin hij zijn intentie tot het schenken van een collectie boeken en tijdschriften met een link naar Geraardsbergen toont;
Overwegende dat het over een waardevolle aanvulling gaat over de literaire geschiedenis over de stad Geraardsbergen;
Overwegende dat deze boeken interessant zijn voor onderzoek naar de lokale en literaire geschiedenis;
Overwegende dat De Nooze Chris boeken, tijdschriften en dergelijke wil schenken aan het archief van Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de bewaring te verzekeren;
Overwegende dat de archiefbeheerder, Jutta Eeckhout, dit een waardevolle aanvulling vindt over de lokale geschiedenis van Geraardsbergen;
Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
De schenking van een collectie boeken en tijdschriften met een link naar Geraardsbergen te aanvaarden.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022 met volgende kengetallen:
- budgettaire resultaat van het boekjaar: -49.228,00 euro,
- beschikbaar budgettair resultaat: -.2.520.245,00 euro,
- autofinancieringsmarge: -40.777,00 euro,
- overschot (+) / tekort (-) van het boekjaar: -70.157,00 euro,
- balanstotaal: 8.593.471,00 euro;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2022 in grafiek;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Geraardsbergen van 29 juni 2023 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022, wordt vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening voor advies aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Gelet op het voorliggend jaarverslag en ontwerp van de NBB jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022 met volgende kengetallen:
- balanstotaal: 8.593.471,35 euro,
- winst (+) / verlies (-) van het boekjaar: -70.157,00 euro,
- overgedragen winst (+) / verlies (-) vorig boekjaar: 125.967,86 euro,
- te bestemmen winst (+) / verlies (-): 55.811,18 euro,
- toevoeging aan de reserves: 0,00 euro,
- dividenduitkering aan de Stad: 0,00 euro,
- overdracht naar volgend boekjaar: 55.811,18 euro;
Overwegende dat de NBB jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Overwegende de artikelen 26 en 37 van de statuten van het AGB Geraardsbergen, waarin bepaald wordt dat de bestuursmandaten onbezoldigd worden uitgeoefend, stelt de raad eenparig vast dat in de jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022, geen enkele bezoldiging van die aard is opgenomen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 235 §4, 243 en 250;
Gelet op het wetboek van economisch recht, meer bepaald artikel III.89 en III.90;
Er is geen financiële impact verbonden aan dit besluit,
Artikel 1:
Voor de voorgelegde BBC jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022, met een negatief budgettair resultaat van het boekjaar van 49.228,00 euro en een negatief beschikbaar budgettair resultaat van 2 520 245,00 euro, een positief advies te formuleren.
Artikel 2:
Voorgelegd jaarverslag en NBB jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022, met een balanstotaal van 8.593.471 euro, een verlies van het boekjaar van 70.157 euro, over te dragen winst van 55.811;18 euro en als resultaatsverwerking:
- toevoeging aan de reserves: 0,00 euro,
- dividenduitkering aan de Stad: 0,00 euro,
- overdracht naar volgend boekjaar: 55.811,18 euro
goed te keuren.
Artikel 3:
Volledige en algehele kwijting te verlenen aan de bestuurders van het AGB Geraardsbergen voor hun opdracht uitgeoefend gedurende het boekjaar afgesloten per 31 december 2022.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen.
Artikel 5:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022;
Gelet op de resultaatsverwerking waarbij de stad Geraardsbergen tussenkomt in het verlies van het OCMW t.b.v. 5.655.069 euro (schema T5);
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk stemmen over hun deel van het beleidsrapport (jaarrekening, meerjarenplan en aanpassing meerjarenplan);
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goed te keuren en dat door die goedkeuring het beleidsrapport in zijn geheel geacht wordt definitief te zijn vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2022 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via email aan ieder raadslid werd bezorgd;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Geraardsbergen van 29 juni 2023 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022, wordt vastgesteld;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- Art. 40§1, 41§3, 249
- Art. 250, 260-262, 274, 285, 286, 330
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Overwegende dat de jaarrekening een overzicht geeft van de financiële toestand van het OCMW;
Overwegende dat na goedkeuring van de jaarrekening het gecumuleerd budgettair resultaat dient verwerkt te worden in een aanpassing van het meerjarenplan,
Artikel 1:
Voorgelegde jaarrekening 2022 van het OCMW Geraardsbergen goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan het OCMW Geraardsbergen.
Artikel 3:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van art. 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2022;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2022 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via email aan ieder raadslid werd bezorgd;
Gelet op de raadscommissie voor financiën, voorafgaand aan de raad, waarbij het managementteam en de waarnemend financieel directeur de nodige toelichting verschaften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- Art. 40§1, 41§3, 249
- Art. 171§4, 176, 260, 261, 285, 286,330
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Overwegende dat de jaarrekening een overzicht geeft van de financiële toestand van de Stad;
Overwegende dat na goedkeuring van de jaarrekening het gecumuleerd budgettair resultaat dient verwerkt te worden in een aanpassing van het meerjarenplan,
Artikel 1:
Voorgelegde jaarrekening 2022 van de Stad Geraardsbergen vast te stellen.
Artikel 2:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van art. 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Overwegende het budget 2022 van het AGB Geraardsbergen en de Stad Geraardsbergen;
Overwegende dat de liquiditeitspositie van het AGB Geraardsbergen geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toelaat; dat het aangewezen is dat de Stad Geraardsbergen ter financiering een lening toestaat aan het AGB Geraardsbergen;
Overwegende dat er voor 159 990,72 EUR investeringsuitgaven werden gerealiseerd gedurende het boekjaar 2022;
Gelet op de stemming;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 5 juli 2005 waarin de oprichting van het AGB Geraardsbergen werd goedgekeurd;
Gelet op de statuten van het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen de Stad Geraardsbergen en het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Er is geen negatieve financiële impact verbonden aan dit besluit.
De lening wordt geboekt op algemene rekening 29030000 en beleidsitem 003000,
Artikel 1:
Het addendum bij de leningsovereenkomst als volgt goed te keuren:
ADDENDUM LENINGSOVEREENKOMSTTRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2022 AGB GERAARDSBERGEN
DEFINITIEVE AFLOSSINGSTABEL
Tussen:
de STAD GERAARDSBERGEN, met zetel te 9500 GERAARDSBERGEN, Weverijstraat 20 en ondernemingsnummer 0207.485.374, hier vertegenwoordigd door:
- de voorzitter van de gemeenteraad, zijnde de heer Rudy Frederic;
- de algemeen directeur, zijnde mevrouw Veerle Alaert;
tot onderhavige overeenkomst gemachtigd ingevolge besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2022, waarvan een uittreksel aan deze akte wordt gehecht;
Overeenkomstig artikel 330 t.e.m. 334 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de provinciegouverneur,
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF GERAARDSBERGEN, afgekort “AGB Geraardsbergen”, met zetel te 9500 GERAARDSBERGEN, Weverijstraat 20 en ondernemingsnummer 0879.188.796, opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Stad Geraardsbergen op 5 juli 2005, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde de heer Guido De Padt;
tot onderhavige overeenkomst gemachtigd ingevolge besluit van de raad van bestuur van 29 juni 2023, waarvan een uittreksel aan deze akte wordt gehecht;
Overeenkomstig artikel 231 t.e.m. 244 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de provinciegouverneur,
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’,
wordt volgend addendum bij de leningsovereenkomst gesloten:
Art. 1 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 159 990,72 EUR verschuldigd te zijn.
Art. 2 – Definitieve aflossingstabel
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de voorliggende jaarrekeningen voor het dienstjaar 2022 van de 16 kerkfabrieken die gevestigd zijn op het grondgebied van Geraardsbergen, gecoördineerd bezorgd door het centraal kerkbestuur;
Overwegende dat er wordt opgemerkt dat er voor de investeringstoelagen een groot verschil is tussen de rekening en het budget;
Overwegende dat er wordt geadviseerd de investeringsuitgaven en bijgevolg de nodige investeringstoelagen correcter te budgetteren zodat deze dichter bij de werkelijke uitgaven aansluiten;
Gelet op artikel 54 en 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten waarbij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen gehouden is binnen de termijn van 50 dagen advies uit te brengen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er voor de investeringstoelagen een verschil is van 625.442,39 euro tussen het budget en de rekening voor de 16 kerkfabrieken samen;
Overwegende dat er voor de 16 kerkfabrieken samen een positief exploitatieresultaat is van 158.056,51 euro en een positief investeringsresultaat van 181.725,12 euro;
Artikel 1:
Gunstig advies te verlenen aan de voorliggende jaarrekeningen, dienstjaar 2022, van de 16 kerkfabrieken gevestigd op het grondgebied van Geraardsbergen met als aandachtspunt een correctere budgettering van de investeringsuitgaven en bijgevolg de nodige investeringstoelagen.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te sturen aan de heer Provinciegouverneur en het centraal kerkbestuur.
Overwegende dat de betonvakken in de Rekestraat (deel), Lindeveldstraat (deel) en 100m² op aanduiding van bestuur volgens dienstnoodwendigheid dienen vernieuwd te worden om de verkeersveiligheid te kunnen garanderen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Herstellen betonvakken 2023’ een bestek met nr. W/2023-005 werd opgesteld door de Centrale aankoopdienst in samenspraak met de Afdeling Ruimte, dienst uitvoering;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan en bijlagen opgesteld door de veiligheidscoördinator op 6 juni 2023;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 247 735,00 euro + 50 203,65 euro (btw medecontractant) = 297 938,65 euro;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het Meerjarenplan 2020-2025, Investeringsbudget AR 22400000 (Wegen)- BI 020000 (Wegen)-IP Wegen Onderhoud – bijzonder en structureel onderhoud;
Gelet op het financieel visum van 2 juni 2023, opgesteld door de financieel directeur wnd.,
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2023-005 en de raming voor de opdracht ‘Herstellen betonvakken 2023’, opgesteld door de Centrale aankoopdienst in samenspraak met de Afdeling Ruimte, dienst uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 247 735,00 euro + 50 203,65 euro (btw medecontractant) = 297 938,65 euro.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op de beleidsdoelstelling in het Meerjarenplan 2020-2025 'we respecteren het welzijn van dieren';
Overwegende dat de beleidsnota een overzicht geeft van de huidige dierenwelzijnswerking te Geraardsbergen, waarbij de focus ligt op informeren en sensibiliseren; dat de informatieverstrekking zal worden versterkt door de oprichting van het Infopunt dieren; dat dit uitvoering geeft aan de desbetreffende doelstelling in het Meerjarenplan;
Gelet op de operationele doelstelling 5 van de Vlaamse beleidsnota Dierenwelzijn 2019-2024 'versterken van het dierenwelzijnsbeleid op lokaal niveau';
Overwegende dat dit initiatief uitvoering geeft aan een performant dierenwelzijnsbeleid op lokaal niveau;
Overwegende dat door een raadslid de vraag gesteld wordt of onverdoofd slachten is opgenomen in de beleidsnota; dat bevoegd schepen antwoordt dat dit zal worden verwerkt in de bijgevoegde nota;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Europese Verordening nr. 1099/2009 van de raad van 24 september 2009 inzake de bescherming van dieren bij het doden;
Gelet op het decreet van 7 juli 2017 houdende wijziging van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren, wat de toegelaten methodes voor het slachten van dieren betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 februari 2016 betreffende de bescherming van dieren bij het slachten of doden;
Overwegende dat deze beslissing geen directe budgettaire impact heeft;
Enig artikel:
De beleidsnota Dierenbeleid 2023-2025 goed te keuren.
Gelet op de vraag van de eigenaars van het pand in de Pauwelstraat 27, om een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken (uitbreiding eerste bijgebouw, afbreken van overige aanbouwen, hoofd- en aanbouw worden één doorlopend geheel, ruimtes wijzigen van functie, de nieuwe aanbouw wordt 7,9m diep en 6,6m breed, de nokhoogte van het hellende dak wordt 8,5m, het geheel wordt ingepakt met isolatie en afgewerkt met sierpleisterwerk, de raamopeningen werden reeds gewijzigd, verhardingen wijzigen licht);
Gelet op de weigering van het college van burgemeester en schepenen van 22 mei 2023 van de omgevingsvergunning (OMV_2023009595) voor de uitvoer van verbouwingswerken, daar de woning bezwaard is met een rooilijn);
Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '... geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';
Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;
Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';
Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;
Gelet op de plaatsbeschrijving van 17 mei 2023, opgemaakt door de landmeter-expert;
Gelet op het rooilijnplan van het Agentschap Wegen en Verkeer, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 13 november 1985, waarbij het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 15 - sectie B 536/00D000, gesneden is door de rooilijn nr 7;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;
Enig artikel:
De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Pauwelstraat 27, kadastraal gekend onder afdeling 15 Moerbeke, sectie B 0536/00D000 en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.
Gelet op het Aquafinproject 22312 "Aansluiting Nieuwenhove" dat de volgende werken inhoudt:
- bouw van een pompstation in de Nieuwenhovestraat ter hoogte van de nummers 27-31
- aansluiting van dit station via persleiding langs de Zijpstraat en de Heidestraat
- verdere aansluiting gravitair via de Bovenkassei en de Steengroeveweg naar de bestaande collector afwaarts in de Bovenkassei
- gescheiden riolering in de Steengroeveweg
Overwegende, dat de stad volgende werken wenst uit te voeren in combinatie met genoemde werken:
- aanleg van een nieuw betoneiland kruispunt Nieuwenhovestraat / Zijpstraat
- aanleg riolering en wegenis in de Steengroeveweg 5 a - 5c
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat Aquafin als opdrachtgevend bestuur zal optreden;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur, De Watergroep en Aquafin inzake beheer, uitbouw en onderhoud van de rioolinfrastructuur, genaamd Riopact van 8 mei 2007;
Overwegende dat het stadsaandeel wordt geraamd op ca. 75.000 euro incl. btw en andere kosten;
Overwegende dat de nodige budgetten in het MJP zullen worden ingeschreven naargelang de noodwendigheid,
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan om in combinatie met het Aquafinproject 22312 "Aansluiting Nieuwenhove" volgende werken uit te voeren:
- aanleg betoneiland kruispunt Nieuwenhovestraat / Zijpstraat
- aanleg riolering en wegenis in de Steengroeveweg 5 a - 5c
en hiertoe met Aquafin een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
Artikel 2:
Aquafin aan te duiden als opdrachtgevend bestuur.
Artikel 3:
Het ontwerp van overeenkomst goed te keuren.
Artikel 4:
De nodige budgetten in het MJP naargelang de noodwendigheid te voorzien.
Artikel 5:
Afschrift van deze beslissing aan Aquafin en Riopact te bezorgen.
Gelet op de conceptnota ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ goedgekeurd door de Deputatie op 6 juni 2019;
Gelet op de kennisgevingsnota ‘plan-MER Beleidsplan Ruimte provincie Oost-Vlaanderen’ van 23 april 2021;
Gelet op het voorontwerp ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ goedgekeurd door de Deputatie op 7 april 2022;
Gelet op het ontwerp plan-MER voor het beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ en de bijhorende niet-technische samenvatting;
Overwegende dat de provincieraad op 22 maart 2023 het ontwerp van beleidsplan ruimte ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ en het bijhorende ontwerp plan-MER voorlopig heeft vastgesteld;
Overwegende dat het ontwerp beleidsplan uit 5 delen bestaat, namelijk een inleiding, een strategische visie en 3 beleidskaders: ‘De transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte’, ‘De transitie naar een circulaire samenleving’ en ‘De transitie naar een solidaire (be)leefomgeving’;
Overwegende dat doorheen de beleidskaders transversaal de transitiepaden voor mobiliteit, energie en water verweven zitten;
Overwegende dat het ontwerp beleidsplan en het ontwerp-plan-MER in openbaar onderzoek liggen van 21 april 2023 tot en met 19 juli 2023;
Gelet op het gemeentelijk advies inzake het ontwerp beleidsplan ruimte van de provincie Oost Vlaanderen, gevoegd als bijlage bij dit besluit; dat in dit advies diverse bezwaren worden geuit en aanbevelingen worden gemaakt;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, en latere wijzigingen, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 2.1.8;
Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s van 12 oktober 2007 en latere wijzigingen;
Gelet op het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan van Geraardsbergen, zoals goedgekeurd door de Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen op 1 maart 2012;
Overwegende dat deze beslissing geen budgettaire weerslag heeft;
Artikel 1:
Advies uit te brengen over het ontwerp beleidsplan ruimte van de provincie Oost Vlaanderen, gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit en het gemeentelijk advies over te maken aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) dat op 4 juni 2021 werd voorgesteld door de Vlaamse Regering om samen met de Vlaamse steden en gemeenten de nodige transitie in het energie-en klimaatbeleid waar te maken, door in te zetten op vier specifieke thema's of werven:
1) vergroening;
2) renovatie en hernieuwbare energie;
3) koolstofvrije (deel)mobiliteit;
4) droogteproblematiek.
Gelet op de toetreding tot deze LEKP versie 1.0 door de gemeenteraad van 7 september 2021;
Overwegende dat door toe te treden tot het LEKP het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zich engageerde ook om in de eigen gebouwen een significante energiebesparing en CO2-reductie te realiseren, de openbare verlichting tegen 2030 volledig om te schakelen naar ledverlichting en het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0), dat op 8 juli 2022 door de Vlaamse Regering werd gelanceerd met aangescherpte doelstellingen ten opzichte van LEKP 1.0 en dit naar aanleiding van de verhoogde klimaatambities op Europees niveau (Fit for 55);
Gelet op de toetreding tot het LEKP 2.0 door de gemeenteraad van 8 november 2022;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zich daarmee engageerde om:
- de CO2-reductie voor de eigen gebouwen en technische infrastructuur te verhogen naar 55% tegen 2030; de scope van deze doelstelling werd bovendien uitgebreid naar de eigen mobiliteit;
- de primaire energiebesparingsdoelstelling aan te scherpen naar jaarlijks 3% vanaf 2023;
- 25 fossielvrije renovaties te realiseren onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030;
- klimaattafels te organiseren voor einde 2024 om een wijkgerichte aanpak op te zetten;
- het aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische wagens te verhogen naar 1,5 laadequivalenten per 100 inwoners tegen 2030.
Gelet op het kennisnemen van de rapportering 2021-2022 van het LEKP 1.0 door de gemeenteraad van 28 februari 2023;
Overwegende dat de doelstellingen van het LEKP 1.0 voor 2022 niet allemaal gerealiseerd werden;
Gelet op de communicatie van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 5 mei 2023 om het LEKP 2.1 te ondertekenen met het oog op het versnellen van de uitvoeringsgraad door collectieve wijkrenovaties op te starten en door energiegemeenschappen uit te bouwen;
Overwegende dat de bijkomende doelstellingen van het LEKP 2.1 op dit moment te ambitieus zijn voor Geraardsbergen, gezien het gebrek aan voldoende personeel om deze te realiseren:
- opmaak van minstens 1 thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025;
- opmaak van een renovatietraject op maat voor elke bewoner waar een klimaattafel georganiseerd wordt, voor 50 per 1.000 huishoudens tegen eind 2025 (voor Geraardsbergen komt deze doelstelling op 738 renovatietrajecten);
- een verdubbeling en versnelling voor de doelstelling ‘1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030’: minstens 36 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025 (voor Geraardsbergen houdt deze doelstelling in dat er een totaal vermogen van 2446 kWp aan coöperatief/participatieve hernieuwbare energieprojecten moet bijkomen);
- toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025 (voor Geraardsbergen betekent dit toegang voor 68 inwoners).
Overwegende dat de Vlaamse overheid een totaalsubsidie van 16 miljoen euro zal verdelen over alle besturen die intekenen op het Pact (9 miljoen voor 2023 en 7 miljoen voor 2024); dat voor Geraardsbergen dit een mogelijks subsidiebedrag van 42.724 euro in 2023 en 33.230 euro in 2024 betekent ; dat deze subsidie een trekkingsrecht met 50% cofinanciering betreft , wat veronderstelt dat een lokaal bestuur zelf 1 euro moet investeren voor elke euro subsidie dat het ontvangt;
Overwegende dat dit voor het meerjarenplan concreet betekent dat er in 2023 85.448 euro uitgaven en 42.724 euro ontvangsten moeten worden voorzien. en voor 2024 66.460 euro uitgaven en 33.230 euro ontvangsten; dat deze extra investering voor LEKP 2.1 niet voorzien is in het huidige meerjarenplan en een aanpassing dient te gebeuren;
Gelet op het projectvoorstel van SOLVA van 26 mei 2023 om de middelen van het LEKP 2.1 van de gemeenten uit haar werkingsgebied voor 2023 en 2024 te centraliseren binnen SOLVA zodat de middelen bovenlokaal zo efficiënt mogelijk zouden ingezet worden; dat ook bij het projectvoorstel van SOLVA een eigen inbreng van 50% nodig blijft, terwijl de ontvangsten geïnd zouden worden door SOLVA;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ondertekening van het Burgemeestersconvenant op 27 oktober 2017 betreffende de opmaak van een klimaatplan en uitvoering van het klimaatactieplan;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 19 juni 2018 tot goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 september 2021 in verband met de toetreding tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 november 2022 in verband met de toetreding tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0);
Overwegende dat de Vlaamse overheid een totaalsubsidie van 16 miljoen euro zal verdelen over alle besturen die intekenen op het Pact (9 miljoen voor 2023 en 7 miljoen voor 2024); dat voor Geraardsbergen dit een mogelijks subsidiebedrag van 42.724 euro in 2023 en 33.230 euro in 2024 betekent; dat deze subsidie een trekkingsrecht met 50% cofinanciering betreft, wat veronderstelt dat een lokaal bestuur zelf 1 euro moet investeren voor elke euro subsidie die het ontvangt;
Overwegende dat dit voor het meerjarenplan betekent dat er in 2023 85.448 euro uitgaven en 42.724 euro ontvangsten moeten worden voorzien; dat voor 2024 zijn dat 66.460 euro uitgaven en 33.230 euro ontvangsten zijn;
Overwegende dat deze extra investering voor LEKP 2.1 niet voorzien is in het meerjarenplan en een aanpassing dient te gebeuren,
Enig artikel:
Niet toe te treden tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen jaarlijks de betrekkingen vaststelt die op 15 oktober vacant zijn aan de Kunstacademie Geraardsbergen, conform het arbeidsreglement;
Overwegende dat in het deeltijds kunstonderwijs voor bepaalde vacante betrekkingen geen absolute verplichting meer geldt om deze vacant te verklaren;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen de vacantverklaringen dient vast te stellen op basis van een beleidsplan;
Overwegende dat zonder beleidsplan er geen betrekkingen kunnen worden uitgesloten van vacantverklaring;
Overwegende dat een beleidsplan concreet geformuleerde strategische en operationele doelen bevat en geldt voor meerdere jaren;
Overwegende dat het beleidsplan rekening houdt met de visie van het schoolbestuur, met de opdracht en finaliteit van het Deeltijds Kunstonderwijs en met het artistiek-pedagogisch project van de academie;
Gelet op de richtlijnen van het Onderwijssecretariaat voor Vlaamse Steden en Gemeenten;
Overwegende dat het beleidsplan moet vastgelegd worden door de gemeenteraad na vakbondsonderhandeling;
Gelet op het protocol van 16 maart 2023 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
Stelt voor een beleidsplan vast te stellen voor de vacantverklaring van betrekkingen aan de Kunstacademie Geraardsbergen;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, met latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Niet van toepassing,
Enig artikel:
Het beleidsplan voor de Kunstacademie Geraardsbergen omvat de visie op het personeelsbeleid inzake loopbaanperspectieven. Deze tekst hangt samen met de functioneringscyclus, het decreet rechtspositie van de personeelsleden, het beleid rond rekrutering, aanvangsbegeleiding van personeel en het professionaliseringsbeleid. Het personeelsbeleid wordt gebaseerd op een systematische en permanente analyse van het bestaande personeelsbestand en de competenties van elk individueel personeelslid. Het overzicht van de competenties in de functiebeschrijving van een personeelslid dienen als basis voor verdere professionele ontwikkeling tussen bestaande personeelsleden en nieuwe aanwervingen.
De Kunstacademie Geraardsbergen engageert zich om een kwalitatief, innovatief en leerlinggericht aanbod te realiseren en wil zich profileren als stabiele, betrouwbare, vernieuwende en sociaal geëngageerde onderwijsinstelling waar personeelsleden zich goed voelen en een samenhangend team vormen.
De academie heeft de vrijheid en de verantwoordelijkheid om de leerplandoelen te concretiseren naar de ateliers en de klaspraktijk en dit te organiseren volgens de visie die uitgeschreven is het Artistiek Pedagogisch Project (APP).
Visie Kunstacademie:
De Kunstacademie van Geraardsbergen wil haar aanbod zo toegankelijk mogelijk maken zodat iedereen kan genieten van kunst. We willen ons leeraanbod aanpassen aan de actualiteit en richten op de toekomst met als doel de kwaliteit van ons deeltijds kunstonderwijs te versterken en te borgen:
- We willen het aanbod zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen die zich artistiek wil ontwikkelen.
- We zetten in op onderwijs in een positieve en stimulerende sfeer, op ontwikkeling in de diepte en we willen leerlingen vormen met een kritische ingesteldheid die op een waardevolle manier kunnen deelnemen aan de maatschappij.
- We staan open voor nieuwe initiatieven en aanbod en willen hierbij de plaatselijke bevolking en verenigingen laten participeren.
- We nemen drempelverlagende maatregelen om kansengroepen en mensen met een beperking de kans te geven deel te nemen aan de lessen.
- We gaan samenwerkingsverbanden aan met externen en willen deze verder versterken en uitbreiden.
- We vertrekken vanuit de leerling om voor de leerling de beste weg uit te stippelen door een gedifferentieerde aanpak.
- We zetten in op projecten en domeinoverschrijdende samenwerkingen.
Strategie:
Sinds 1 september 2021 geldt in het deeltijds kunstonderwijs voor het schoolbestuur niet langer een absolute verplichting tot het vacant verklaren van alle vacante betrekkingen in haar academie. Met dit beleidsplan wil de Kunstacademie een aantal criteria benoemen waardoor het schoolbestuur toekomstige keuzes kan maken met het oog op al dan niet vacant verklaren van vacante betrekkingen.
Het doel is om hiermee een hedendaags personeelsbeleid te ontwikkelen dat we beter kunnen afstemmen op de leervraag van de leerling, op een actueel aanbod (vraag en aanbod), op de finaliteit van het deeltijds kunstonderwijs, op de groeimogelijkheden en onze visie. We willen de beschikbare middelen beter kunnen afstemmen op ons Artistiek Pedagogisch Project en op de te bereiken leerdoelen uit de actuele leerplannen.
Visie op personeelsbeleid:
Het schoolbestuur voert een personeelsbeleid dat verankerd is in volgende krachtlijnen:
Nastreven van duurzaamheid, continuïteit en welzijn in de Kunstacademie door:
- Aandacht te hebben voor alle betrokken partijen in de school.
- Een solide basis te creëren om de schoolorganisatie op te enten.
- Toekomstgericht te werken.
- Expertise op te bouwen.
Kwaliteit van het onderwijs borgen en bijsturen door:
- De sterktes van het onderwijsaanbod te bestendigen.
- Ruimte te creëren om de onderwijsleerpraktijk te verbeteren.
Groeipotentieel aanmoedigen en inzetten door:
- Personeelsleden in te zetten op hun sterktes.
- Voortdurende professionalisering van de personeelsleden.
- Te coachen met het oog op groeipotentieel
- In te zetten op welzijn.
Invloed van maatschappelijke tendensen en uitdagingen in het onderwijslandschap naar waarde schatten door:
- Snel wijzigende regelgeving in personeelszaken nauwgezet toe te passen
- Snelle evoluties in het onderwijslandschap en de bredere maatschappij op te volgen en te implementeren (bv digitalisering, onderwijshervorming).
Kritische zelfevaluatie van de werking, teams en beleid door:
- Te evalueren en bij te sturen waar nodig.
- In dialoog te blijven gaan.
- Een feedbackcultuur over de werking van team en beleid te creëren.
Ontwikkelen van een toekomstgericht en hedendaags personeelsbeleid:
Doelstellingen en kansen.
- Inspelen op de context van de Kunstacademie.
- Personeel met specifieke competenties kunnen inzetten.
- Kansen genereren voor het personeel om hun competenties uit te breiden of in te zetten in vakken die niet tot de draagwijdte van hun benoeming horen.
- Bij nieuw onderwijsaanbod de kans bieden aan bestaande personeelsleden om zich daarmee te verbinden en erin te professionaliseren.
- Nieuw aanbod organiseren en het maximaal benutten van de onderwijsbevoegdheid om aan de diversiteit van de leervragen te voldoen
- Aanbieden van perspectief aan zoveel mogelijk personeelsleden.
Bedreigingen:
- Een te hoge benoemingsgraad en een mogelijk bijhorende (uitbreiding van) een terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB) creëert een gebrek aan ruimte om beleidskeuzes te maken voor nieuwe opties en vakken en het verwezenlijken van het Artistiek Pedagogisch Project. Het beperkt daarenboven de ruimte voor experiment en innovatie en het evalueren en bijsturen ervan.
- De snelle benoemingen maken dat er onvoldoende tijd is om een stijging in een vak te bestendigen alvorens over te gaan tot vacantverklaring en benoeming.
- Leerkrachten die TBSOB dienen gezet te worden, zorgen ervoor dat er geen uren naar volgend schooljaar overgedragen kunnen worden. Bij een heropleving kan de groei niet opgevangen worden wegens gebrek aan omkadering.
- Door de vele individueel/groepsgerichte vakken zijn er grote verschillen in aantal leerlingen per vak. Twee of drie leerlingen meer of minder maken in een individueel/groepsgericht vak het verschil van één lesuur meer of minder.
- De omkadering voor een schooljaar wordt toegewezen volgens het aantal financierbare leerlingen op 1 februari van het vorige schooljaar. Bij een sterke stijging of daling van het aantal leerlingen is het flexibel kunnen omspringen met het aantal toegekende lesuren een noodzaak. Indien een lesurenpakket niet flexibel kan worden ingezet, wordt sterke groei ingeperkt en TBSOB in de hand gewerkt.
- Het aantal inschrijvingen in de Kunstacademie schommelt al enkele jaren rond hetzelfde (hoge) getal. De verwachting is dat het aantal inschrijvingen de komende jaren niet meer opmerkelijk zal/kan toenemen, onder andere rekening houdend met de beschikbare infrastructuur en de economische conjunctuur. Daarom is het aangewezen de komende schooljaren het aantal vacantverklaringen te beperken, om zoveel mogelijk TBSOB te voorkomen.
- De invoering van het niveaudecreet DKO in 2018 impliceert een beleid dat, per academie, erg divers kan zijn. De regelgeving van terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking en wedertewerkstelling in de eigen academie is niet altijd mogelijk wegens de specifieke vakkennis die vereist is voor sommige kunstvakken.
- Competentiegericht lesgeven en evalueren is een grote vernieuwende uitdaging waarvoor er extra ondersteuning nodig is voor leerkrachten en we flexibel moeten kunnen omgaan met het inzetten van uren.
Acties:
- De vaste benoemingen geleidelijk en met zorg uitbreiden met aandacht voor vakken die zeer succesvol zijn, zodat die niet beperkt worden in hun groeimogelijkheden.
- Een engagement en verantwoordelijkheid aangaan ten opzichte van het personeel om hun lessen te organiseren met pedagogisch verantwoorde klasgroottes en gelijke verdeling van het aantal leerlingen in de individueel/groepsgerichte vakken.
- De hervormingen stapsgewijs doorvoeren en voldoende ruimte creëren om beleidskeuzes te kunnen maken voor nieuw op te richten opties en vakken.
- Het nastreven van realistische percentages benoemingen om groepen met een te lage bezettingsgraad te beperken.
- Een stabiele basis creëren alvorens bij snel stijgende vakken onmiddellijk tot benoeming over te gaan. Stijging in een vak bestendigen alvorens te benoemen. Het opbouwen van een reserve voorzien bij instabiliteit.
- Het realiseren van een divers lerarenkorps waarbij het ingaan op de leervragen van leerlingen mogelijk wordt en men het aanbod kan verbreden.
- Het aanbod garanderen voor zoveel mogelijk leerlingen. Een aanbod waar ook leerkrachten voldoening kunnen uithalen.
Criteria voor het vacant of niet vacant verklaren van uren:
Aanvullend op de geldende regelgeving met betrekking tot de vacante uren in het deeltijds kunstonderwijs, worden onderstaande criteria vastgelegd als basis om te beoordelen of uren al dan niet vacant verklaard worden.
- Door een steeds vernieuwend aanbod van vakken (rekening houdend met de context van de Kunstacademie) en doordat sommige vakken een instabiel leerlingenaantal kennen, kunnen leerkrachten die terbeschikkinggesteld worden, een wedertewerkstelling opnemen in andere vakken waarvoor ze een voldoend geacht diploma hebben. Voor deze uren kan gewacht worden om ze vacant te verklaren totdat deze leerkracht met de wedertewerkstelling aan voorwaarde voor vaste benoeming voldoet voor dit nieuw vak.
- Bij het uitdoven van een vak of optie of bij pensionering van een personeelslid, kan er gekozen worden om de uren niet vacant te verklaren en de vrijgekomen uren voor een ander vak, optie of domein in te zetten.
- Om het pedagogisch comfort voor bepaalde cursussen te bewaken, opteren we ervoor om niet alle uren waaraan pedagogische coördinatie hangt, vacant te verklaren zodat het pedagogisch comfort in de toekomst niet in het gedrang kan komen.
Gelet op het meerjarenplan van het lokaal bestuur Geraardsbergen 2020 - 2025, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019, waarin onder andere werd opgenomen dat we lokale, duurzame handel en korte keten stimuleren met een lokale voedselstrategie;
Overwegende dat het lokaal voedselplan werd uitgewerkt in samenwerking met de Provincie Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat er vijf verschillende doelstellingen zijn meegenomen in het lokaal voedselplan m.n. 1) Stimuleren van gebruik van lokale voeding, 2) Lokale landbouw als troef voor inwoners en bezoekers, 3) De strijd tegen voedselverspilling aangaan, 4) Samenwerking in de hele keten stimuleren in functie van een duurzaam inkomen en betaalbare lokale voeding en 5) Voedsel verbindt iedereen in Geraardsbergen;
Overwegende dat er voor iedere doelstelling acties zijn gedefinieerd die op korte, middellange of lange termijn kunnen uitgevoerd worden;
Gelet op de kennisname van het lokaal voedselplan door het college van burgemeester en schepenen op 20 maart 2023;
Gelet op het het verslag van de landbouwraad van 18 april 2023 waarbij het lokaal voedselplan werd voorgesteld en er geen vragen of opmerkingen zijn meegegeven;
Gelet op het verslag van de Noord Zuid Koepel van 21 maart 2023, waarbij de het lokaal voedselplan positief werd geadviseerd en de verdere opvolging van het proces werd besproken;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er voldoende budget is voorzien op BI 016000/AR 61599999/AC 23 SAM 08 02 voor de acties in het actieplan op korte en middellange termijn;
Enig artikel:
Het lokaal voedselplan voor Geraardsbergen goed te keuren.
Gelet op de meerjarenplanning waarin burgerparticipatie één van de prioritaire beleidsdoelstellingen is;
Gelet op het reglement 'burgerbudget' goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 6 juli 2021;
Gelet op de kennisname 'samenstelling burgerjury' goedgekeurd door het CBS van 24 oktober 2022 ;
Overwegende dat er 1 project werd ingediend, voor 25.000 euro door de dorpsraad van Nieuwenhove, om de keuken in het buurthuis van Nieuwenhove te vernieuwen;
Overwegende dat de jury het project heeft beoordeeld op basis van de geschreven voorwaarden in het goedgekeurde reglement 'burgerbudget';
Gelet op het evaluatieformulier van de burgerjury, waarin deze een voorstel formuleert om het burgerbudget toe te kennen op voorwaarde van overleg met de technische dienst van de het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het reglement 'burgerbudget' goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 6 juli 2021;
Gelet op de kennisname 'samenstelling burgerjury' goedgekeurd door het CBS van 24 oktober 2022 ;
Overwegende dat de toegekende budgetten voorzien zijn op, BI 017100, Gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg, AR 66400000, toegestane investeringssubsidie,
Enig artikel:
Het burgerbudget van 25.000 euro aan de dorpsraad van Nieuwenhove voor het herinrichten van de keuken van het buurthuis goed te keuren, op voorwaarde dat dit gerealiseerd wordt in overleg met de technische dienst van de het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Overwegende dat de Vlaamse regering de ambitie formuleerde om een werkzaamheidsgraad van 80% te bereiken tegen het einde van deze legislatuur; dat om deze doelstelling te behalen, het noodzakelijk is om ook kwetsbare werkzoekenden en niet - beroepsactieven te activeren;
Overwegende dat de VVSG samen met de Vlaamse overheid (Europa WSE en de VDAB) op zoek is gegaan naar een manier waarop de impact van de lokale besturen op de
dienstverlening naar deze kwetsbare burgers kan worden versterkt;
Overwegende dat de lokale besturen zullen ondersteund worden in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap waarbij de nodige expertise wordt gebundeld om een breed en gediversifieerd activeringsbeleid te voeren ten aanzien van mensen die hindernissen ervaren om aan de arbeidsmarkt deel te nemen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen op 20 februari 2023 betreffende het goedkeuren van het engagement in kader van de Europa WSE (Werk en Sociale Economie) oproep "lokale partnerschappen";
Overwegende dat Geraardsbergen samen met Ninove en Denderleeuw een partnerschap vormt;
Gelet op het Lokaal Addendum regio Geraardsbergen, Ninove, Denderleeuw gepubliceerd op de website van Europa WSE en voorbereid door de lokale besturen samen met VDAB;
Gelet op de Call for interest “Bijdragen aan een partnerschapswerking ter bevordering van de sociale inclusie van personen met een complexe problematiek.” gepubliceerd op de website van Europa WSE;
Overwegende dat geschikte kandidaat partners moeten geselecteerd worden om samen met de lokale besturen en VDAB een projectvoorstel voor te bereiden;
Overwegende dat er een samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep "lokale partnerschap" nodig is waarbij één bestuur wordt aangeduid om in naam en voor rekening van alle deelnemende besturen het matchingsproces te voeren conform de Call for intrest, aanspreekpunt te zijn voor de kandidaat partners, de gekozen partners na het matchingsproces te machtigen via een beslissing van het college van burgemeester en schepenen en de weerwoord procedure te voeren;
Overwegende dat Denderleeuw deze taak op zich wil nemen;
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen op 20 februari 2023 betreffende het goedkeuren van het engagement in kader van de Europa WSE (Werk en Sociale Economie) oproep "lokale partnerschappen";
Gelet op het Lokaal Addendum regio Geraardsbergen, Ninove, Denderleeuw gepubliceerd op de website van Europa WSE en voorbereid door de lokale besturen samen met VDAB;
Gelet op de Call for interest “Bijdragen aan een partnerschapswerking ter bevordering van de sociale inclusie van personen met een complexe problematiek.” gepubliceerd op de website van Europa WSE;
Overwegende dat deze beslissing geen financiële gevolgen heeft;
Enig artikel:
De samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep "lokale partnerschappen" tussen Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 betreffende de verkoop van toeristische producten en diensten 2023-2025 waarin de tarieven voor groepen, die een gegidste rondleiding reserveren, werden vastgesteld;
Overwegende dat de dienst toerisme voor de tijdelijke expo 'Het brevier van Geraardsbergen terug thuis' in overleg met de gidsen ook individuele inwoners of toeristen de kans wil bieden om de tentoonstelling te bezoeken gezien het uitzonderlijk karakter ervan (de handschriften worden bewaard in de Abdij van Maredsous en zijn niet voor het publiek toegankelijk);
Overwegende de vele voorbereidingen voor de gidsen;
Gelet op artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op budgetsleutel 052000 - AR 70099999 (inkomsten gidsbeurten),
Enig artikel:
Het deelnametarief voor individuele bezoekers aan de expo 'Het Brevier van Geraardsbergen uitzonderlijk terug thuis' vast te stellen op 5 euro per deelnemer, voor een rondleiding van anderhalf uur.
Gelet op de email van Laurence Vandenameele ,die een schenking wil doen van een digitaal schilderij 'Kerk en Stadhuis op de Markt van Geraardsbergen';
Overwegende dat de kunstenares Laure Van De Meele het schilderij zal overhandigen tijdens de opening van de tentoonstelling op 30 juni 2023 in "Kunst zonder huis" in de Abdijstraat;
Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
Een schenking zijnde een schilderij van de Kerk en Stadhuis op de Markt van Geraardsbergen van Laure Van De Meele te aanvaarden.
Gelet op de ontvangst van de titel "Hartveilig" door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, uitgereikt door het Rode Kruis;
Overwegende dat deze erkenning een verlenging is van deze titel, die voor het eerst werd behaald in 2018 en nu loopt tot 4 juni 2025;
Overwegende dat om de titel "Hartveilig" van het Rode Kruis te verkrijgen een Lokaal Bestuur minstens twee AED-toestellen dient te hebben op het grondgebied en 10% van het personeel de opleiding reanimeren en defibrilleren dient te hebben gevolgd;
Overwegende dat minstens 10% van het personeel van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de opleiding reanimeren en defibrilleren heeft gevolgd;
Overwegende dat vanuit de gezinsraad reeds AED-toestellen zijn geplaatst in Smeerebbe-Vloerzegem, Ophasselt, Moerbeke en Waarbeke;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen op regelmatige basis opleidingen reanimeren en defibrilleren organiseert voor de bevolking;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan de titel "Hartveilig";
Enig artikel:
Kennis te nemen van het verkrijgen van de titel "Hartveilig" voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2023 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2023 om 22:17.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad