Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 02/09/2024 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement en toestaan van een geluidsafwijking voor de organisatie van het evenement: Kermis Zandbergen, nevenactiviteiten van 14 tot en met 15 september 2024.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, Jimmy Colman Villamayor, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Veerle Mertens, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag via EagleBe met referentienummer 2092216 voor de organisatie van een geluidsafwijking voor de organisatie van het evenement: Kermis Zandbergen, nevenactiviteiten van 14 tot en met 15 september 2024;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen: 

  • Datum aanvraag: 17 juni 2024
  • Aanvrager: Guy Garez
  • Activiteit: Muziekactiviteit op zaterdag 14 september 2024 te Geraardsbergen, Zandbergenplein 2, kermis Zandbergen.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op zaterdag 14 september 2024 tussen 10.00u en 01.00u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op zondag om 01.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de voorwaarden van de evenementencel: 

  •  Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten
  •  Wij adviseren de inzet van stewards (handhaving verkeersvrije situatie, bewaren van veiligheidsafstanden ifv vuurwerk, crowd control, …)
  •  Buurtbewoners tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en de gewijzigde verkeersmaatregelen. Wij ontvangen graag een voorbeeld van de infobrief.
  •  Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door de organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in het collegebesluit.
  •  Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
  •  Voorzien van voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van het evenement (openbare parkings, private terreinen,…).
  • Parking kan aangegeven worden middels bepijling en/of bemand worden door stewards.

 

Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;

Financieel kader

Overwegende dat er een financiële impact is voor de technische dienst van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het leveren en ophalen van de ontleende materialen als
ook voor het plaatsen van de signalisatie borden;

Overwegende dat het algemeen retributiereglement van kracht is,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan aan Guy Garez op zaterdag 14 september 2024 te Geraardsbergen, Zandbergenplein 2, kermis Zandbergen mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod wordt ingevoerd gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3:

  • van 11 september 2024, 8.00 uur tot 16 september 2024, 8.00 uur langsheen het Zandbergenplein op de parkeerplaatsen vanaf de kerk tot de toegangsweg naar de begraafplaats
  • van 13 september 2024, 7u00 tot 15 september 2024, 17u00 op het volledige Zandbergenplein (vanaf Peperstraat tot denderbrug). 

Artikel 5:
Een tijdelijk verkeersverbod wordt ingevoerd op het Zandbergenplein van Peperstraat tot Jan De Coomanstraat van 14 september 2024, 7 uur tot 15 september 2024, 1.30 uur.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd als volgt:

  • nadars over de volledige breedte van de rijbaan en voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 en het meldingsbord ‘KERMIS’ ter hoogte van het kruispunt:
    • Peperstraat/Zandbergenplein
    • ter hoogte van de brug over de Dender (kan Jan De Coomanstraat)
  • nadar voorzien van het verkeersbord C3 met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, het verkeersbord F45 en het meldingsbord ‘geen doorgang Zandbergenplein Kermis’ ter hoogte van:
    • kruispunt Jan De Coomanstraat/Middenstraat
    • kruispunt Jan De Coomanstraat/Benedenstraat
    • kruispunt Jan De Coomanstraat/Beekstraat
    • kruispunt Heirweg/Benedenstraat
    • kruispunt De Dijk/Klakvijverstraat,
    • kruispunt Onkerzelestraat/De Dijk
    • kruispunt Lestpolder/Lindeveldstraat.

Artikel 6:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 ‘omleiding’ wordt ingelegd via:

  • voor verkeer komende vanaf de Bovenkassei via Peperstraat, Lestpolder, Klakvijverstraat, De Dijk, Ankerstraat, Idegemplein, Neerstraat, Heirweg, Bullegem, Beekstraat, Jan de Coomanstraat
  • voor verkeer komende vanuit Ninove via Beekstraat, Bullegem, Heirweg, Neerstraat, Idegemplein, Ankerstraat, De Dijk, Klakvijverstraat, Lestpolder, Peperstraat.

Artikel 7:
Een permanente doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en andere moet gegarandeerd zijn.

Artikel 8:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 9:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 10:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 11:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.