Terug
Gepubliceerd op 05/06/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 29/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Goedkeuren van de agenda en de bijhorende documentatie voor de algemene vergadering van Creat Services van 17 juni 2025.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de aansluiting van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen bij Creat Services dv;
        Gelet op de statuten van Creat Services dv;
        Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
        Overwegende dat de agenda van deze algemene jaarvergadering volgende agendapunten bevat:
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
            b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
        Varia
        Overwegende dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te verlenen aan de agenda van deze algemene jaarvergadering;
        Overwegende dat de heer Patrick De Bodt in zitting van 25 februari 2025 door de OCMW-raad werd aangeduid als vertegenwoordiger voor het OCMW van de stad Geraardsbergen en mevrouw Patricia Flamez als zijn plaatsvervanger;

        Juridisch kader

        Gelet de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        Gelet op de statuten van Creat Services dv,

        Besluit

        Artikel 1:
        De OCMW-raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
            b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
        Varia

        Artikel 2:
        De OCMW-raad draagt Patrick De Bodt op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de OCMW-raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

        Artikel 3:
        Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
        • bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20250617AV@creat.be.
        • per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.

      • Voordracht van een lid in de raad van bestuur van de welzijnskoepel West-Brabant.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenteraad in zijn geheel werd vernieuwd op 2 januari 2025;

        Gelet op het aanduiden van vier gemeentelijke afgevaardigden voor de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant tijdens de OCMW-raad van 28 januari 2025;

        Overwegende dat uit de verkozen leden voor de algemene vergadering zoals goedgekeurd in zitting van de OCMW-raad van 28 januari 2025, zijnde Griet Blaton, Bram De Pril, Patricia Flamez, Patrick De Bodt, de bestuurders worden verkozen;

        Overwegende dat een aantal zetels in de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant gereserveerd worden per grootteorde van de OCMW's;

        Overwegende dat voor de categorie waartoe Geraardsbergen behoort nog een zetel in de Raad van Bestuur vacant is; 

        Overwegende dat tijdens de Algemene Vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant van juni 2025 zal gestemd worden over de in te vullen kandidatuur voor de Raad van Bestuur;

        Overwegende dat schepen Griet Blaton wordt voorgedragen voor de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant.

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

        Gelet op artikel 41,78 en 484 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Besluit

        Artikel 1:
        Schepen Griet Blaton als kandidaat voor het OCMW van de stad Geraardsbergen in de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant voor te dragen.

        Artikel 2:
        Deze mandataris worden door de OCMW-raad van de stad Geraardsbergen voorgedragen voor de volledige legislatuur 2025-2030.

    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van de opgestelde criteria rond de uitbreidingsronde van gesubsidieerde opvangplaatsen door Opgroeien in Geraardsbergen.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de meerjarenprogrammatie van het Agentschap Opgroeien waarin voorzien wordt dat er vanaf 2026  in Geraardsbergen 27 extra kinderopvangplaatsen inkomenstarief kunnen worden toegekend waarbij de indienende organisator 4 jaar de tijd krijgt om deze plaatsen effectief op te starten;

        Overwegende dat er vanuit Opgroeien half mei een subsidieoproep zal uitgestuurd worden voor deze plaatsen naar de organisatoren kinderopvang;

        Gelet op de mogelijke adviesopdracht van het Lokaal Bestuur voor elke aanvraag vanuit een opvanginitiatief vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang;

        Overwegende dat de adviesopdracht en scoring zal gebeuren op basis van criteria goedgekeurd door de OCMW-raad;

        Overwegende dat de vernieuwde criteria werden voorgelegd aan de leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang van 17 maart 2025 waarbij hun feedback werd verwerkt en toegepast;

        Overwegende dat kwaliteitsvolle kinderopvang een middel is in de strijd tegen kinderarmoede;

        Overwegende dat er vanuit het Lokaal Loket Kinderopvang een duidelijk tekort blijkt aan kinderopvangplaatsen in Geraardsbergen;

        Overwegende dat de goedgekeurde criteria, de samenwerkingsovereenkomst en de beoordelingsprocedure moeten raadpleegbaar zijn door iedereen voor de effectieve subsidieoproep vanuit Opgroeien verschijnt;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang;

        Financieel kader

        Deze beslissing heeft geen financiële impact.

        Besluit

         

        Artikel 1:
        De vooropgestelde beoordelingsprocedure in het kader van de meerjarenprogrammatie voor nieuwe plaatsen inkomenstarief (T2) voor kinderopvang baby's en peuters goed te keuren.

        Artikel 2:
        De vooropgestelde criteria en scoring waarop een aanvraag zal worden afgetoetst goed te keuren.

        Maximum aantal punten : 8  

        Criterium 1 : (Nieuwe) organisator ondertekent  de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage)  en verbindt zich ertoe om alle samenwerkingsafspraken na te komen.

        8

        Organisator ondertekent de samenwerkingsovereenkomst en verbindt zich ertoe om alle samenwerkingsafspraken na te komen.

        4

        Organisator wenst zich gedeeltelijk te engageren tot samenwerking met het lokaal bestuur.
        De gedeeltelijke samenwerking omvat effectieve deelname aan het Lokaal overleg kinderopvang of aan het lerend netwerk kinderopvang.

        0

        Organisator weigert de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen en wenst dus niet de samenwerkingsafspraken na te komen.

         

        Maximum aantal punten: 10

        Criterium 2 : Ligging van de opvanglocatie ten opzichte van het aantal kinderen tussen 0-2 jaar oud. Hiervoor baseren we ons op de meest recente cijfers die beschikbaar zijn in provincie in cijfers op het ogenblik dat Opgroeien de oproep lanceert. Om de ligging te bepalen baseren we ons op het adres van de opvanglocatie.

        10

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minstens 70 kinderen wonen tussen de leeftijd van 0 -2 jaar.

        7

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minstens 50 en maximum 69 kinderen wonen tussen 0-2 jaar.

        3

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minstens 30 en maximum 49 kinderen wonen tussen 0-2 jaar

        2

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minder dan 30 kinderen wonen tussen 0-2 jaar

         

        Maximum aantal punten: 10

        Criterium 3 : Ligging van de opvanglocatie ten opzichte van de verhouding tussen het aantal kinderen tussen 0-2 jaar en het aantal reeds vergunde opvangplaatsen. Hiervoor baseren wij ons op de meest recente cijfers van ‘Provincie in cijfers’ op het ogenblik dat Opgroeien de oproep lanceert.

        10

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minder dan 30% opvangplaatsen zijn ten opzichte van het aantal 0-2 jarigen die er wonen.

        7

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar minstens 30% en maximum 49,99% opvangplaatsen zijn ten opzichte van het aantal kinderen in die deelgemeente tussen 0-2 jaar.

        3

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar minstens 50% en maximum 69,99%  opvangplaatsen zijn ten opzichte van het aantal kinderen in die deelgemeente tussen 0-2 jaar

        2

        De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar er minder dan 30 kinderen wonen tussen 0-2 jaar

         

        Maximaal aantal punten: 20

        Criterium 4 : De organisator voert een effectief beleid rond toegankelijkheid.
        De organisator toont dit aan a.d.h.v. zijn opnamebeleid dat transparant is weergegeven in zijn huishoudelijk reglement.

        Iedere organisator die aangeeft hieraan te werken dient deze minstens 24 maanden lang na start van de opvanglocatie na te leven.

        4

        De opvang vraagt geen respijtdagen indien het kind afwezig is door middel van een gerechtvaardigd ziektebriefje van een behandelende arts.

        5

        De opvanglocatie plant op jaarbasis 10% van zijn vergunde opvangplaatsen (indien T2) in voor kwetsbare gezinnen die niet tot de voorrangsgroepen behoren maar wel een afwijkingsattest hebben van een doorverwijzer.
        Deze plaatsen worden in nauw overleg met het lokaal loket kinderopvang toegewezen.
        Jaarlijks leggen alle initiatieven een bewijsdocument voor waarin zij aantonen dat zij het percentage kwetsbare gezinnen behalen.

        3

        De opvanglocatie bepaalt dat de boete bij niet of laattijdig verwittigen naast de respijtdagen nooit meer bedraagt dan de dagprijs die het gezin normaal dient te betalen.

        4

        De opvanglocatie houdt a rato van het aantal vergunde plaatsen telkens 1 tot 3 plaatsen vrij voor gezinnen die nood hebben aan dringende opvang in kader van lessen Nederlands, inburgering, activeringstrajecten, tewerkstelling,..
        Deze plaatsen worden pas ten vroegste 2 maanden voor de effectieve opstart toegewezen aan een kind. De invulling van deze plaatsen gebeurt via aanmelding door het lokaal loket kinderopvang.

        Concrete wijze van scoren :
        Organisatoren met minstens 75 opvangplaatsen houden op jaarbasis 3 plaatsen vrij voor dringende opvang.

        Organisatoren minstens 26 en maximum 74 opvangplaatsen hebben, houden op jaarbasis 2 plaatsen vrij voor dringende opvang.
        Organisatoren met maximum 25 opvangplaatsen houden op jaarbasis 1 plaats vrij voor dringende opvang.

        Max 4 punten toe te kennen

        De locatie is minstens 11 opeenvolgende uren open (doorgaans van 7u tot 18u) : 0 punten

        De locatie heeft ruimere opvanguren dan de standaard opvanguren met min. een uitbreiding van 30 minuten voor of minimum 30 minuten na de standaarduren : 2 punten

        De locatie heeft ruimere opvanguren dan de standaard opvanguren met min. een uitbreiding van 30 minuten voor en minimum 30 minuten na de standaarduren : 3 punten

        De locatie heeft ruimere opvanguren dan de standaard opvanguren met min. een uitbreiding van 1 uur voor of  minimum 1 uur na de standaarduren of  nacht-en/ of weekendopvang aanbieden op vraag van ouders : 4 punten

         

        Organisatoren (nieuw of bestaand) dienen voor het advies van het lokaal bestuur hun huishoudelijk reglement voor te leggen als bewijs van hun beleid omtrent toegankelijkheid.

        Artikel 3:
        De samenwerkingsovereenkomst goed te keuren tussen het Lokaal Loket Kinderopvang (LLKO) en de organisatoren kinderopvang.

    • Afdeling Zorg

      • Goedkeuren van de nieuwe dienstverleningsovereenkomst Mobitwin.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de samenwerking tussen de Minder Mobielen Centrale en het OCMW Geraardsbergen opgestart werd in 2016 bij beslissing van raad voor maatschappelijk welzijn van 27 januari en 16 maart 2016;

        Overwegende dat de omschrijving Minder Mobielen Centrale intussen werd gewijzigd naar Mobitwin;

        Gelet op de mail van de coördinator Mobitwin, van 7 maart 2025, houdende de oude overeenkomst van 6 november 1997 tussen de Minder Mobielen Centrale en  de CM Aalst;

        Overwegende dat de overeenkomst van 2016 niet terug te vinden blijkt bij Mobitwin, noch in het archief van het Lokaal Bestuur;

        Overwegende dat de overeenkomst van 1997 de enige is die in het bezit is van Mobitwin;

        Overwegende dat veel van de overeenkomsten tussen Mobitwin en de contracterende partijen fel verouderd zijn en niet meer up-to-date zijn met betrekking tot bedragen en privacy- en GDPR-wetgeving;

        Overwegende dat er nood is aan een (actuele) overeenkomst tussen het Lokaal Bestuur en Mobitwin om de dienstverlening te kunnen verder zetten;

        Gelet op de mail van de coördinator van Mobitwin, houdende de nieuwe dienstverleningsovereenkomst én verwerkingsovereenkomst  voor alle Mobitwin Centrales ;

        Gelet op het positief advies van de functionaris voor gegevensbescherming met betrekking tot de verwerkersovereenkomst van 27 februari 2025;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Boekingen (inkomsten en uitgaven) gebeuren op BI 095900-overige verrichtingen betreffende ouderen;

        De gebruikers van de Mobitwin Centrale betalen een jaarlijks/halfjaarlijks lidgeld (actueel 12euro pp of 18 euro per koppel), bij elk gebruik betaalt de gebruiker een kilometervergoeding, rechtstreeks aan de vrijwillige chauffeur; 

        De actualisatie van de overeenkomst met Mobitwin heeft geen budgettaire impact voor LBG,

        Besluit

        Enig artikel:
        De overeenkomst dienstverlening Mobitwin en de verwerkingsovereenkomst goed te keuren. 

      • Goedkeuren van de prijsaanpassing voor de personeelsmaaltijden met ingangsdatum 1 juni 2025.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de laatste aanpassing van de prijzen voor de aangeboden personeelsmaaltijden dateert van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 mei 2023;

        Overwegende dat de evolutie van het indexcijfer der consumptieprijzen een minimale prijsaanpassing rechtvaardigt van 6,26%, bepaald uit de evolutie van het indexcijfer februari 2025 en maart 2023;

        Overwegende dat niet enkel de loonkost sedert die datum een sterke stijging heeft gekend, maar dat ook de aankoopprijzen van de grondstoffen voor de maaltijden gestegen zijn;

        Gelet op de berekening van het diensthoofd catering met betrekking tot foodcost, van 13 maart 2025:

        Overwegende dat ook de energiekosten een bepalende factor zijn;

        Overwegende dat een correcte prijssetting noodzakelijk is om geen supplementaire financiële belasting te betekenen voor de dienst catering;

        Overwegende dat het streven naar kostendekkend bereiden van de personeelsmaaltijden aangewezen is; 

        Overwegende dat het klaarmaken van de verschillende bestellingen door de medewerkers een impact heeft op de personeelsbelasting binnen de dienst catering;

        Gelet op het bestand 'aanpassing prijzen personeelsmaaltijden vanaf 20250601' met de huidige prijzen en een voorstel tot prijsaanpassing, digitaal toegevoegd;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Overwegende dat een aanpassing van de aangerekende prijzen voor personeelsmaaltijden een compensatie betekent voor de uitgaven die dienen te gebeuren voor de bereiding ervan. Dit omvat de aankoop van de grondstoffen en een gedeelte van de personeelskost,

        Besluit

        Artikel 1:
        De hierna volgende prijssetting voor de personeelsmaaltijden toe te passen vanaf 1 juni 2025:

         

          prijzen 1/06/2023 prijzen 1/06/2025
        broodje kaas  €       3,00  €       3,50
        broodje ham/hesp  €       3,00  €       3,50
        broodje Americain-préparé  €       3,20  €       3,50
        broodje smos
        met kaas en ham/hesp
        €       3,50  €       4,00
        broodje krabsla    €       4,00
        broodje tonijnsla  €       3,20  €       3,50
             
        soep van de dag  €       1,20  €       1,40
             
        warme schotel - dagmenu €       7,10  €       8,00
        warme schotel - weekmenu €       7,10  €       8,00

        Artikel 2:
        Voor de warme schotel (dag- of weekmenu) geldt de vastgestelde prijs van 8,00 euro op de eerst bestelde maaltijd. Medewerkers behouden de mogelijkheid om per dag meer dan één warme schotel te bestellen, maar vanaf de tweede warme schotel wordt de kostprijs van 11,00 euro bepaald.

      • Vaststellen van de interne afsprakennota en schriftelijke opnameovereenkomst van de groep van assistentiewoningen De Maretak.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de interne afsprakennota en de schriftelijke opnameovereenkomst periodiek moet afgetoetst worden tegenover de wijzigende wetgeving;

        Overwegende dat de laatste aanpassing werd voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn op 12 september 2023;

        Overwegende dat door de wijziging aan de wetgeving met betrekking tot de indexatiemogelijkheden van de dagprijs er een actualisatie aangewezen is;

        Overwegende dat in beide documenten ook de administratieve gegevens van de ondertekenaars namens het Lokaal Bestuur gewijzigd zijn ten gevolge van de nieuwe bestuursperiode;

        Overwegende dat alle aangepaste documenten, met hun wijzigingen, digitaal ter inzage zijn en als bijlage bij dit dossier zijn toegevoegd;

        Juridisch kader

        Gelet op het woonzorgdecreet van 15 februari 2019, met latere aanvullingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers, bijlage 10, met latere aanvullingen;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 tot wijziging van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang en het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, wat betreft prijsindexeringen;

        Besluit

        Enig artikel:
        De aangepaste interne afsprakennota en schriftelijke opnameovereenkomst voor GAW De Maretak goed te keuren.

      • Goedkeuren van een beperkte capaciteitsvermindering van woonzorgcentrum Denderoord met 20 woongelegenheden om tegoed te komen aan de eisen van de brandveiligheid.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het huidige brandweerattest B met uiterste geldigheidsdatum 5 maart 2026;

        Gelet op het advies brandweer bij het stappenplan Denderoord van 22 april 2024;

        Gelet op de brief van het Departement Zorg van 26 november 2024 houdende de niet-aanvaarding van de aanvraag tot afwijking van de specifieke brandveiligheidsnormen;

        Gelet op de nota van de interne preventieadviseur van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, houdende het ongunstig advies afwijkingsaanvragen woonzorgcentrum Denderoord met toegelichte opties tot voldoen aan de normering zonder noodzaak tot stedenbouwkundige vergunning;

        Gelet op de toenemende schaarste aan zorgpersoneel op de arbeidsmarkt en de moeilijke zoektocht naar vervangende zorgmedewerkers voor alle disciplines waarbij de nuance kan gemaakt worden dat actueel nog kan voldaan worden aan de vereiste personeelsnormen zonder gebruik te maken van de flexibiliteitsmogelijkheden die in de regelgeving voorzien zijn;

        Overwegende dat deze capaciteitsvermindering het mogelijk maakt om de medewerkers zo optimaal mogelijk in te zetten;

        Gelet op de zeer beperkte wachtlijst voor opname in het woonzorgcentum Denderoord;

        Gelet op de structurele, zij het beperkt tot gemiddeld een 4-tal woongelegenheden, leegstand in het woonzorgcentrum;

        Overwegende dat met de capaciteitsvermindering tegemoet kan gekomen worden aan de vereisten van de brandveiligheidsnormen zonder ingrijpende werken en hoge kosten;

        Overwegende dat door het uitvoeren van de capaciteitsvermindering de dienstverlening aan de inwoners van Geraardsbergen verzekerd blijft en dat op deze manier ook de toekomst van het woonzorgcentrum voor de komende periode kan verzekerd blijven;

        Overwegende dat de woongelegenheden, betrokken bij de capaciteitsvermindering, gedurende een periode van 5 jaar en verlengbaar voor 3 jaar, in voorafgaande vergunning kunnen gehouden worden voor de eventuele uitbouw van alternatieve opvangvormen in de toekomst;

        Overwegende dat de voorafgaande vergunning dient aangevraagd met het standaard document;

        Overwegende dat de vraag tot opname van deze capaciteit in voorafgaande vergunning de effectieve aanvraag tot afbouw moet voorafgaan;

        Overwegende dat een aanvraag tot capaciteitsvermindering, uitgaande van de instelling, voorafgaand aan het Departement Zorg ter kennis moet worden gebracht door middel van het standaard document;

        Juridisch kader

        Gelet op het woonzorgdecreet, inclusief bijlage 11 betreffende de woonzorgcentra, van 15 februari 2019 met latere aanvullingen;

        Gelet op het toepassingskader integrale toegankelijkheid , houdende infrastructurele erkenningsvoorwaarden voor woonzorgcentra en centra voor kortverblijf type 1 van 5 mei 2022;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Veerle Alaert
        Resultaat: Met 31 niet gestemd
        Besluit

        Artikel 1:
        Aan de administratie de opdracht te geven om "een voorafgaande vergunning voor het verbouwen en/of vervangen van een gedeelte van het woonzorgcentrum" aan te vragen voor 20 woongelegenheden van woonzorgcentrum Denderoord.

        Artikel 2:
        Na ontvangst van de goedgekeurde beslissing van voorafgaande vergunning een capaciteitsvermindering, door middel van een gemotiveerd verzoek, aan te vragen bij het Departement Zorg voor woonzorgcentrum Denderoord van 120 naar 100 woongelegenheden met ingangsdatum van 1 oktober 2025.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de OCMW-raad van 25 maart 2025.

        Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter OCMW-raad
        Fernand Van Trimpont, Burgemeester
        Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
        Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de OCMW-raad van 25 maart 2025 goed te keuren.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Jimmy Colman Villamayor
Voorzitter OCMW-raad