Terug
Gepubliceerd op 06/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 28/03/2023 - 20:00

Vaststellen van het retributiereglement voor de inzameling van afval.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram De Geeter, Guido De Lil, Raadsleden
Afwezig: Emma Van der Maelen, Raadslid
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de deelname van de stad Geraardsbergen aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de stad op datum van 27 april 2021 de beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;

Overwegende dat ILvA geen compostbakken in hout meer aanbiedt;

Overwegende dat er door het Lokaal Bestuur een subsidie wordt toegekend voor de aankoop van een compostvat als bijkomende stimulans voor de thuiscompostering; dat het administratief eenvoudiger is om deze subsidie onmiddellijk in mindering te brengen bij de aankoop van composteermateriaal;

Overwegende dat in het retributiereglement, daterend van 22 februari 2022, het weghalen en/of opkuisen van achtergelaten afval, niet meer werd opgenomen;

Overwegende dat het Lokaal Bestuur regelmatig te maken krijgt met het weghalen en/of opkuisen van achtergelaten afval; dat dit probleem kan aangepakt worden door het heffen van een retributie;

Juridisch kader

Gelet op artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeven van het Lokaal Bestuur;

Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem Il);

Gelet het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

Gelet op het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20/07/2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';

Gelet op het Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22/06/2021;

Gelet op het Ministerieel besluit van 13/10/2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);

Gelet op het subsidiereglement voor de aankoop van een compostvat;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 betreffende de goedkeuring van het evaluatieverslag 2003-2021 en het ondernemingsplan 2021-2039 van de Intercommunale Land van Aalst;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de inzameling van afval;

Gelet op artikel 34 en 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Financieel kader

Gelet op het budget AR 61399999 - Diverse dienstprestaties van derden BI 030000 - Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval;

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens, Veerle Alaert
Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens
Tegenstanders: Geert De Chou, Patrick De Bodt
Onthouders: Stephan Bourlau, Paul Deprez, Hans De Gent
Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 onthoudingen
Besluit

Artikel 1:
Het retributiereglement voor de inzameling van afval van 22 februari 2022 wordt met ingang van 1 april 2023 opgeheven.

Artikel 2:
Met ingang van 1 april 2023 wordt het retributiereglement voor de inzameling van afval als volgt vastgesteld.

Artikel 1: Definitie

De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

  • elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of de gezinnen genoemd;
  • een door de gemeente erkend tweede verblijf, hierna tweede verblijf genoemd;
  • elke vereniging waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
  • de bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.

Afdeling 1: Recyclagepark

Artikel 2: Retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid afvalstoffen

Er wordt vanaf 01 april 2023 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval.

Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:

  • de elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.

Artikel 3: Kostprijs voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:

  •  tot 2.000 kg: 0,075 EUR/kg;
  •  van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 EUR/kg;
  •  boven 5.000 kg: 0,30 EUR/kg.

Artikel 4: Vrijstelling retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 3 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebrachte 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.

Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.

§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigde bedrag zoals bepaald via de tarieven in artikel 3.

Artikel 5:

Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 4 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 4 vastgelegde vrijstelling.

Artikel 6: Hechtgebonden asbest

Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.

Artikel 7: Berekening te betalen retributie

De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

Artikel 8: Betaling retributie

§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 12 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan worden door middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.

§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.

Afdeling 2: Beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.

Artikel 9:

Er wordt vanaf 01 april 2023 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en- verwerking.

Artikel 10: Bedrag retributie

De retributie wordt als volgt samengesteld:

1)    Voor de verkoop van zakken:

  • Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00
  • Bio-zakjes voor het biobakje, per rol (25 stuks): € 2,00

2)    Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:

  • Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
  • Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van€ 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
  • Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

 

40 liter

140 liter

240 liter

 

GFT

 

15 kilogram

 

70 kilogram

 

Niet van toepassing

 

Restfractie

 

15 kilogram

 

60 kilogram

 

11O kilogram

3)    Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume. ·

Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

4)    Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

5)    Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.

6)    Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:

- Voor grofvuil

  •  Voor de eerste schijf tot 20 kg: € 6
  •  Voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3
- Voor snoeiafval en tuinafval
  •  Voor de eerste schijf tot 20 kg: € 2
  •  Voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1

7)    Evenementen van verenigingen en gemeenten:

Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie.

Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van 'restfractie' aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

Product

 

Volume

Leverkost

Verwerkinqskost

 

 

 

 

 

/ka

 

Rest

 

 240 I

€ 5,00

€0,25

 

 

 

500 I

€ 10,00

€0,25

 

 

 

 1050 l

€ 20,00

€0,25

 

 

Afvaleilandje

Rest+

PMD

 

480 I

 

€5,00

 

€0,25

Enkel voor restfractie

 

Glas

 

 

240 I

 

€5,00

 

gratis

Mits goede sortering

PMD

 

 

240 I

 

€5,00

 

gratis

Mits goede sortering

 

Papier/karton

 

 

240 I

 

€5,00

 

gratis

Mits goede sortering

 

 

 

500 I

 

10,00

 

gratis

Mits goede sortering

8)    Voor composteermateriaal:

8.1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis

8.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een compostvat bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

8.3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een compostbak in kunststof bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

8.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een beluchtingsstok bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

8.5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.

9)    Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie­ container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.

10)  Voor levering gemalen snoeihout: € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m3 tot maximaal 30 m3.

11)  Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m3) voor piepschuimtransport:

€ 45,00 per bundel van 5 zakken.

12)  Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet­ particulieren kost € 5,00.

13)   Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

 

40 en 140 liter

 

€40

 

240 liter

 

€60

14)  Tot 31 maart 2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.

De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.

De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.

De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.

Artikel 11: Verschuldigdheid retributie

De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

  • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
  • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
  • Levering van gemalen snoeihout: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
  • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet­ particulieren: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een compostvat met beluchtingsstok, een compostbak  en een  beluchtingsstok: bij aankoop ervan;
  • De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

Artikel 12. Provisierekening

§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 8 en 11 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten. compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.

§2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner is dan € 12,50 - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.

Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

§5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 12§4 geen krediet meer bedraagt.

§6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 12§5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

  1.   Administratieve kost: € 20,00;
  2.   Verwijlintresten.

§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

Afdeling 3: Weghalen en/of opkuisen van achtergelaten afval.

Artikel 13:

Er wordt een retributie geheven op het weghalen en/of opkuisen door het lokaal bestuur van afval achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen, of in niet-reglementaire recipiënten.

De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft.

Desgevallend zijn diegenen die daartoe opdracht of toelating gaven en/of eigenaar van de afvalstoffen zijn, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Het tarief van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • Voor huishoudelijke afvalstoffen: 125 euro voor de eerste begonnen m³ afval, 150 euro per bijkomende begonnen m³ afval.
  • Voor niet-huishoudelijke afvalstoffen worden de loon-, weghalings-, transport-, verwerkings- en eventuele (bodem)saneringskosten aangerekend aan de werkelijke kostprijs met een minimum van 275,00 euro.

De retributie moet betaald worden binnen de twee maanden na de toezending van de factuur.

Artikel 14:
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan het Land van Aalst voor Milieu.