Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024 houdende vroegtijdige pensionering op medische gronden van de financieel directeur, met ingang van 1 mei 2024;
Overwegende dat zijn functie als gevolg hiervan dient te worden ingevuld;
Overwegende dat het lokaal bestuur Geraardsbergen steeds over de nodige jobs met hun inhoudelijke profiel moet kunnen beschikken, gezien de alsmaar complexer wordende taakinvulling, zeker wat betreft het ambt van financieel directeur;
Overwegende dat deze functie zo spoedig mogelijk moet worden ingevuld, om de continuïteit van de dienstverlening te voorzien;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024 houdende toewijzen van de organisatie van de selectieprocedure voor financieel directeur aan het extern selectiekantoor Motmans & Partners;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met latere wijzigingen;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op 31 augustus 2020, met latere wijzigingen;
Artikel 1:
De functie van financieel directeur, decretale graad, voor 1 VTE vacant te verklaren in voltijds contractueel dienstverband.
Artikel 2:
De vacante functie te vervullen via de combinatie van aanwervingsprocedure en bevorderingsprocedure, die als een vergelijkende procedure wordt georganiseerd en die resulteert in een bindende rangschikking van geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in de volgorde van de behaalde punten of scores.
De externe en de interne kandidaten worden onderworpen aan dezelfde selectieproeven. Eventuele schriftelijke kennisproeven met dezelfde inhoud, worden op hetzelfde tijdstip afgenomen.
Artikel 3:
De aanvullende ervaringsvereiste goed te keuren in kader van de aanwervingsprocedure, zijnde beschikken over minimum 3 jaar relevante beroepservaring, waarvan minimaal 2 jaar in een hiërarchisch leidinggevende positie of complex projectleiderschap te koppelen aan aantoonbare professionele ervaring met financieel management. Deze beroepservaring moet opgedaan zijn in een functie die, én naar diplomaniveau én naar functie-inhoud, voldoende betekenisvol is voor de functie.
De voorwaarden om toegelaten te worden vast te stellen:
Aanwervings- en toelatingsvoorwaarden voor de decretale graden zijn:
Bevorderingsvoorwaarden zijn:
Artikel 4:
Voor de invulling van deze functies wordt overgegaan tot de aanleg van:
De duur van de wervingsreserve en bevorderingsreserve vangt aan vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van het eindrapport van de selectie.
Artikel 5:
Volgende wijze van bekendmaking goed te keuren:
Externe bekendmaking
De functie wordt bekendgemaakt als 'financieel directeur'.
De vacature wordt bekendgemaakt via de rekruteringskanalen van het lokaal bestuur en minimaal op de website van stad Geraardsbergen.
Andere kanalen zijn:
Interne bekendmaking
Het college van burgemeester en schepenen brengt de medewerkers van de interne vacature op de hoogte en doet een oproep tot kandidaatstelling met behulp van een dienstnota gericht aan alle medewerkers. De medewerkers die door hun afwezigheid geen kennis kunnen nemen van de vacature binnen de termijn nodig voor de indiening van de kandidaturen, worden per post op de hoogte gebracht van de vacature. Het vacaturebericht bevat de minimale vermeldingen zoals voorzien in artikel 119 RPR.
Artikel 6:
De selectieprocedure m.i.v. timing, bepalen selectiecriteria, keuze selectietechnieken en minimale resultaten om toegelaten te worden tot de volgende stap in de procedure en om als geslaagd te worden beschouwd bij afsluiting van de procedure, als volgt vast te stellen:
Screening aan aanwervings- en toelatingsvereisten en aan deelname- en bevorderingsvoorwaarden
De kandidaten voor de aanwervingsprocedure en de bevorderingsprocedure kunnen enkel geldig solliciteren via de sollicitatielink van de externe selectiepartner Motmans & Partners en moeten bij kandidaatstelling aangeven of ze beroep doen op de aanwervingsprocedure dan wel de bevorderingsprocedure.
Lokaal bestuur Geraardsbergen levert de nodige informatie aan met betrekking tot het voldoen aan de deelname -en bevorderingsvoorwaarden voor de interne kandidaten die beroep doen op de bevorderingsprocedure.
Na screening levert Motmans & Partners een gecoördineerde kandidatenlijst aan die ter goedkeuring dient te worden voorgelegd op het college van burgemeester en schepenen van het lokaal bestuur Geraardsbergen.
Alle kandidaten die worden weerhouden na cv-selectie worden door Motmans & Partners uitgenodigd voor de selectieprocedure.
Schriftelijke proef via thuisopdracht
Selectiecriteria
Selectietechniek
Beoordeling
Rapport
Mondelinge proef
Selectiecriteria
Selectietechniek
Beoordeling
Rapport
Assessment center
Selectiecriteria
Selectietechnieken
Beoordeling
Rapport
Minimaal resultaat om geslaagd te worden beschouwd bij afsluiting procedure
Om te slagen voor het geheel van de selectieprocedure dienen kandidaten voor elke selectietechniek (schriftelijk en mondeling) minstens 50% te behalen en voor geheel van schriftelijke en mondelinge proef minstens 60% te behalen én een advies ‘geschikt’ voor het assessment center.
Timing
De volgende indicatieve timing wordt vastgelegd, onder voorbehoud van beschikbaarheid van de selectiecommissie:
Tijdstip |
Actie |
11-06-2024 |
Intake |
25-06-2024 |
GR - vacant verklaring |
12-08-2024 tot 09-09-2024 |
Publicatie |
09-09-2024 om 09u00 |
Einddatum kandidaatstelling |
11-09-2024 |
CV-screening |
16-09-2024 |
CBS - Goedkeuring kandidatenlijst |
17-09-2024 tot 25-09-2024 om 09u00 |
Schriftelijke proef |
07-10-2024 of 08-10-2024 |
Deliberatie schriftelijke proef |
17-10-2024 of 18-10-2024 21-10-2024 of 22-10-2024 |
Mondelinge proef |
Week 28-10-2024 – 31-10-2024 Week 04-11-2024 – 08-11-2024 |
Assessment center |
14-11-2024 |
Eind PV |
26-11-2024 |
GR aanstellingsbesluit |
Artikel 7:
Akkoord te gaan met het feit dat Motmans & Partners een voorstel van samenstelling van de selectiecommissie uitwerkt in overeenstemming met de voorwaarden van de rechtspositieregeling en ter nominatieve aanstelling voorlegt aan het college van burgemeester en schepen waarbij de selectiecommissie minstens zal bestaan uit:
Er wordt eveneens voorzien in vervangers voor de leden van de selectiecommissie.
Artikel 8:
Kennis te nemen van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024 om de organisatie van de selectieprocedure toe te wijzen aan extern selectiekantoor Motmans & Partners en van het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel. Dit besluit en het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel worden gevoegd als bijlage aan dit gemeenteraadsbesluit.
Gelet op de nood aan een restauratie van het Abtenhuis en de bijhorende subsidieaanvraag, die jaren op zich liet wachten, wenst het lokaal bestuur nu, na een grondige update van het dossier te hebben ontvangen, over te gaan naar de uitvoering van de restauratiewerken;
Overwegende dat de update rekening gehouden heeft met de huidige eisen op brandtechnisch vlak, toegankelijkheid en hedendaagse technieken;
Overwegende dat de strak vooropgestelde timing, om de uitvoeringstermijnen van de Vlaamse Overheid te halen, van Bressers Architecten vereist dat er zo snel mogelijk moet overgaan worden tot de aanbestedingsprocedure;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 01/07/2013 houdende gunning van de ontwerpopdracht voor renovatie van dit project aan architectenbureau Bressers;
Gelet op het schrijven van het Kabinet Diependaele waarin het verkregen uitstel beschreven staat, met name tot 1 maart 2026 in plaats van tegen 1 september 2025;
Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan opgemaakt door Ibeve op 11 juni 2024;
Overwegende dat de uitgave van deze opdracht wordt geraamd (excl onvoorzienbaarheden) op 4.563.860,97 euro excl 958.410,80 euro (21% btw), zijnde een totaal van 5.522.271,77 euro;
Overwegende dat deze opdracht zal worden geplaatst als één perceel waarin zowel de architecturale ingrepen, de nieuwe ingrepen stabiliteit, elektriciteit en HVAC zijn inbegrepen;
Overwegende dat, gesplitst, over dit totale restauratiedossier drie verschillende subsidiedossier vervat zitten;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht werd opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudget met beleidsitem 070000, algemene rekening 22100000 voor een bedrag van 4.834.710,74 euro excl 1.015.289,26 euro (21% btw), zijnde een totaal van 5.850.000,00 euro
Overwegende dat voor deze restauratie een restauratiepremie volgens de bijzondere procedure is aangevraagd op 17/12/2014;
Overwegende dat het subsidie van de restauratie op 1.740.116,15 euro wordt geraamd;
Overwegende dat voor de interieurrestauratie deel 1 (schilderwerken) een erfgoedpremie volgens de standaardprocedure is aangevraagd op 13/12/2023;
Overwegende dat de subsidie van de interieurrestauratie deel 1 op 97.143,78 euro wordt geraamd;
Overwegende dat voor de interieurrestauratie deel 2 (gespecialiseerde restauratiewerken) een erfgoedpremie volgends de standaardprocedure zal worden aangevraagd;
Overwegende dat het subsidie van de interieurrestauratie deel 2 op 132.151,14 euro wordt geraamd;
Overwegende dat de mogelijke subsidie werd opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025 op investeringssubsidies 070000, algemene rekening 15000000;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan het bestek en de raming voor de opdracht 'Renovatiewerken Abtenhuis' opgesteld door architectenbureau Bressers. De lastvoorwaarden worden vastgelegd zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdracht. De raming bedraagt 4.563.860,97 euro excl. 958.410,80 euro (21% btw), zijnde een totaal van 5.522.271,77 euro.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare aanbesteding.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overwegende dat er onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverhardingen noodzakelijk is en dit voor volgende straten: Atembekestraat (deel), Meersstraat (deel), Gustaaf Verhaeghelaan, speelplein Waaienberg;
Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverharding in 2024’ een bestek met nr. W/2024-008 werd opgesteld door de Centrale aankoopdienst in samenwerking met Afdeling Ruimte, dienst uitvoering;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan en bijlagen opgesteld door Ibeve op 15 juni 2024;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 244.155,88 euro + 46.942,53 euro (btw medecontractant) = 291.098,41 euro;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025, BI 020000 (IP Wegen - Onderhoud - Structureel onderhoud) - AR 22400000 (Wegen),
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2024-008 en de raming voor de opdracht ‘Onderhoud en herstelling van verschillende gemeentewegen met koolwaterstofverharding in 2024’, opgesteld door de Centrale aankoopdienst in samenspraak met Afdeling Ruimte, dienst uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 244.155,88 euro + 46.942,53 euro (btw medecontractant) = 291.098,41 euro;
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur wil inzetten op rondleidingen, demonstraties en workshops op vraag van groepen;
Overwegende dat uit onderzoek blijkt dat het Lokaal Bestuur niet meer marktconform is in vergelijking met andere gegidste rondleidingen in heel Vlaanderen, maar vooral niet meer binnen de Vlaamse Ardennen;
Overwegende dat veel van de gidsen, werkzaam voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, ook werken als gids voor de Vlaamse Ardennen;
Overwegende dat de gidsen bij de Vlaamse Ardennen een hogere vergoeding krijgen; dat hun voorkeur bijgevolg uitgaat naar het geven van rondleidingen voor Gidsen Vlaamse Ardennen;
Overwegende dat dit zorgt voor een lagere inzetbaarheid van deze gidsen in Geraardsbergen; dat hierdoor het aanbod aan rondleidingen, demonstraties en workshops in het gedrang komt;
Overwegende dat, om de gidsen te kunnen blijven inzetten in Geraardsbergen, een tariefverhoging noodzakelijk is;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur vaste rondleidingen zal organiseren op vooraf bepaalde data; dat voor deze rondleidingen met een vast thema individueel kan ingeschreven worden;
Overwegende dat de dienst Toerisme gratis rondleidingen wil aanbieden aan scholen van Geraardsbergen omdat leerlingen via erfgoededucatie kennis en inzicht verwerven in zichzelf en hun omgeving en erfgoededucatie bijdraagt tot historisch bewustzijn en actief burgerschap;
Overwegende dat het voor het Lokaal Bestuur belangrijk is om nieuwe gidsen aan te trekken en het gidsenaanbod continu te verbeteren en te optimaliseren; dat hiervoor het delen van kennis noodzakelijk is;
Overwegende dat rondleidingen aangeboden door het Lokaal Bestuur, in het kader van evenementen, bijdragen aan de uitstraling van de stad; dat deze essentieel zijn voor de lokale economie en tewerkstelling;
Overwegende dat bepaalde doelgroepen zoals vrijwilligers en personeel van het Lokaal Bestuur in de mogelijkheid moeten zijn om deze rondleidingen te volgen; zodat deze kunnen geëvalueerd en verbeterd worden;
Overwegende dat de dienst Toerisme de stad in de kijker wil plaatsen met een nieuwe activiteit, meer bepaald de “Proef Geraardsbergen” wandeling; dat het Lokaal Bestuur hiervoor wil samenwerken met de lokale handelaars; dat voor deze activiteit, een smaakkaart “Proef Geraardsbergen” zal verkocht worden in het toeristisch infokantoor; dat deze kaart zich zal focussen op de bovenstad; dat er een route zal gepland worden met drie stops; waarbij, op de drie verschillende stops, zal kunnen genoten worden van een aperitief met hapje, een koffie met mattentaart en een streekbier;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende vaststelling van het retributiereglement uitleendienst jeugd en verkoop toeristische producten en diensten 2023-2025;
Gelet op het budget AR 70289999 - Verkoop diverse roerende goederen - BI 052000 Toerisme - Onthaal en promotie en AR 70099999 - Diverse dienstverleningen - BI 075100 Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren,
Artikel 1:
Het retributiereglement van 28 maart 2023 betreffende de uitleendienst jeugd en de verkoop van toeristische producten en diensten 2023-2025 wordt met ingang van 26 juni 2024 opgeheven.
Artikel 2:
Met ingang van 26 juni 2024 tot en met 31 december 2025 wordt het retributiereglement betreffende de uitleendienst jeugd en de verkoop van toeristische producten en diensten als volgt vastgesteld:
Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager van het product.
Artikel 1:
1.1. Verkoop van toeristische producten
Elk product dat wordt aangeboden, wordt verkocht tegen de aanbevolen verkoopprijs of een marktconforme prijs bij ontstentenis van de verkoopprijs.
Bovenop de aanbevolen prijs of de marktconforme prijs zal bij het toezenden per post van de aangekochte toeristische producten een vast beperkte verzendingskost van 2 euro aangerekend worden, dit is lager dan de minimale reële verzendingskost van 2 postzegels van 1,10 euro (2,20 euro).
1.2. Rondleidingen, demonstraties en workshops
1.2.1 Tarieven groepen
Voor rondleidingen, demonstraties en workshops op vraag van groepen wordt het tarief van de retributie als volgt vastgesteld:
Het deelnemersaantal wordt beperkt tot een maximum van 25 personen per groep, tenzij anders wordt vermeld op de website van Visit Geraardsbergen, in het reservatieformulier of in de brochure.
1.2.2 Individuele tarieven vaste rondleidingen
Voor individuele bezoekers wordt het tarief voor een vaste rondleiding als volgt vastgesteld:
Het deelnemersaantal wordt beperkt tot een maximum van 25 personen per rondleiding, tenzij anders wordt vermeld op de website van Visit Geraardsbergen, in het reservatieformulier of in de brochure.
1.2.3 Vrijstellingen
Worden vrijgesteld van deze retributie:
1.2.4 Annulering:
1.3. Verkoop smaakkaart “Proef Geraardsbergen”
1.4. Uitleendienst jeugdwerking
Buttonmachine + bijbehoren: waarborg: 25,00 euro - button: 0,15 euro per stuk.
Artikel 2:
Alle retributies zijn onverdeelbaar verschuldigd en dienen op het ogenblik van de aanvraag contant te worden betaald tegen afgifte van een ontvangstbewijs of na toezending van een factuur.
Het college van burgemeester en schepenen kan steeds weigeren nog diensten te verstrekken indien de retributies die verschuldigd zijn niet werden betaald.
Artikel 3:
Indien de factuur niet of onvolledig werd betaald binnen de termijn van dertig kalenderdagen volgend op de factuurdatum, wordt de debiteur aan de hand van een eerste herinnering uitgenodigd het verschuldigde bedrag te betalen binnen een termijn van vijftien kalenderdagen vanaf de verzending van de eerste en laatste herinnering.
Artikel 4:
Er is geen bijzondere procedure voorzien voor de invordering van retributies.
Artikel 177,2° van het decreet lokaal bestuur is eveneens toepasselijk op de invordering van retributies: met het oog op de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.
Een dwangbevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het burgerlijk wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens.
De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel.
Bij betwisting van de schuldvordering zijn de gewone burgerlijke rechtbanken bevoegd.
Overwegende dat de financieel directeur minstens jaarlijks dient te rapporteren over de verleende visums;
Overwegende dat de rapportering over de krediet- en wetmatigheidscontrole wordt gedaan op basis van ‘management bij exception'. Dit is rapportering over:
- de niet aangevraagde visums en
- visums verleend door het college van burgemeester en schepenen o.b.v. art. 267 Decreet Lokaal bestuur;
Overwegende dat, voor zover gekend, voor alle relevante uitgaven een voorafgaand visum werd gevraagd voor het boekjaar 2023;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voor het boekjaar 2023 de controle op de wettigheid en regelmatigheid van een voorgenomen verbintenis op eigen verantwoordelijkheid heeft geviseerd voor volgende dossiers:
- de instap in de raamovereenkomst van de stad Brugge met Inetum-Realdolmen en Syntegro voor het tijdsregistratie- en planningsysteem vanaf 1 januari 2024, de uitgave voor deze opdracht wordt vastgesteld op, incl. btw en vanaf 2024: een éénmalige kost van 49 428,50 euro software en 25 280,65 euro hardware en een jaarlijkse kost voor huur en onderhoud van 34 633,08 euro en
- aanstelling sociaal secretariaat (full service) met implementatie van HRM-software vanaf 1 januari 2024, de uitgave voor deze opdracht werd geraamd op 643.000,00 euro + 135.030,00 euro (21% btw) = 778.030,00 euro voor een periode van vier dienstjaren;
Overwegende dat de visering door het college tot gevolg heeft gehad dat het tekort werd voorzien bij de laatste aanpassing van het Meerjarenplan 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2023;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2023 betreffende het vastleggen van de toepassingsgebieden en de voorwaarden inzake de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole door de financieel directeur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering over de krediet- en wetmatigheidscontrole voor het boekjaar 2023.
Gelet op de intentie van de bouwheer voor het oprichten van een appartementsgebouw op een terrein gelegen aan de Vooruitzichtstraat/Ezelberg;
Overwegende dat het terrein waarover de ontwikkelaar beschikt een langwerpige strook grond bevat langs het spoor en een deel dwars daarop georiënteerd, dat insnijdt in de parking aan de Vooruitzichtstraat;
Gelet op zijn voorstel voor een ruil met de stad om het project op een kwalitatieve manier te kunnen realiseren;
Gelet op de wens van de bouwheer om de 13 parkeerplaatsen, palend aan hun terrein, maar in eigendom van de stad te verkrijgen om zo een diepere bouwzone te bekomen; dit is wenselijk omdat het terrein reeds vrij smal is, omdat er langs het spoor wegenis moet worden voorzien (die zal ontsluiten naar 2 reeds vergunde appartementsblokken verderop) en omdat Infrabel een 10-m brede bouwvrije strook langsheen het spoorlichaam vraagt;
Overwegende dat de stad in ruil de percelen sie A nrs. 13p, 13r en een deel van 37B2 verkrijgt;
Overwegende dat indien de voorgestelde ruil niet kan doorgaan het project zoals nu voorzien niet realiseerbaar is voor de ontwikkelaar;
Gelet op het positief advies van de dienst Stedenbouw en Stadsontwikkeling;
Gelet op het positief advies van de dienst Mobiliteit;
Overwegende dat de voorgestelde ruil een meerwaarde zal inhouden voor zowel de bouwheer als de stad:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen dat alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt;
Overwegende dat de procedure voor transacties van onroerende goederen door lokale besturen moeten voldoen aan verschillende criteria waaronder transparantie en mededinging;
BI 005000 - AR 61309999
niet voorzien in budget,
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan met de onderhandse ruil om openbaar nut, van enerzijds een deel van het perceel stadseigendom, gelegen te Geraardsbergen, afdeling 1 sectie A 37A2, met anderzijds de perceeltjes grond, gelegen te Geraardsbergen, afdeling 1 sectie A nrs. 13p, 13r en een deel van 37b2, onder voorwaarde van het verkrijgen van de uitvoerbare vergunning.
Artikel 2:
De grondafstand voldaan wordt bij de oplevering van het gebouw.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te machtigen tot de verdere uitvoering van dit dossier en het aanstellen van een notaris.
Overwegende, dat het project enerzijds de afkoppeling van hemelwater van de riolering inhoudt (ten laste van Aquafin) en anderzijds de aanleg van een gescheiden stelsel in de Mijnwerkersstraat (ten laste van de stad);
Overwegende dat het afkoppelen van hemelwater van het rioleringsstelsel de efficiëntie van zuiveringsstations verhoogt en ook de kans op wateroverlast vanuit de riolering vermindert;
Overwegende, dat als bronmaatregel een bufferbekken moet worden gerealiseerd om te voldoen aan de eisen van de provincie (de af te koppelen oppervlakte wordt via enkele nieuw aan te leggen grachten aangesloten op de Hollebeek O5220 2e cat), anderzijds is het te bergen volume van het bekken ook mede bepaald (groter) wegens de aanwezigheid afwaarts het bekken van een bestaande koker onder de spoorweg in de Mijnwerkersstraat, een koker die moeilijk kan worden aangepast;
Overwegende, dat voor het bufferbekken grondinnemingen moeten gebeuren en dat de gronden worden aangekocht met verdeelsleutel 80,18% Aquafin – 19,82% stad Geraardsbergen; dat de verdeelsleutel is bepaald op basis van het volume dat beide partners binnen het project moeten compenserend bufferen;
Gelet op de raming ten bedrage van:
- grondverwerving: 5.399,80 euro
- vergoeding tuinschade: 1.168,38 euro
Of een totaal van 6.568,18 euro (exclusief kosten akte);
Gelet op artikel 41, §11 van het Decreet lokaal bestuur;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 10 september 2019 houdende principiële goedkeuring van de aanleg van een gescheiden stelsel in de Mijnwerkersstraat, gecombineerd met het Aquafinproject 23356;
Gelet op het beschikbare budget onder 22700000/ 031000/ IP RIOLERING/ MIJNWERKER/ RIOLERING - MIJNWERKERSSTRAAT aanleg gescheiden riolering - uitvoering;
Artikel 1:
Het grondinnemingsplan voor het Aquafinproject 23.356 'Optimalisatie Moerbeke - Zikastraat - Mijnwerkersstraat', voor de realisatie van een bufferbekken goed te keuren.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen te machtigen tot het aanstellen van een notaris en het samenstellen van een dossier.
Overwegende dat de veiligheid van bezoekers aan bossen en parken niet gegarandeerd kan worden bij stormweer; dat er bij stormwinden een aanzienlijk risico is op vallende takken en omvallende bomen; dat bezoekers levensgevaarlijk gewond kunnen geraken;
Overwegende dat er voor het bepalen van de ernst van een storm wordt gekeken naar de voorspellingen en kleurcodes van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI); dat dit het voordeel heeft van landelijke uniformiteit en eenduidige communicatie;
Overwegende dat er voor verspreide rukwinden tussen 101 en 130 km/u (91 en 120 km/u bij bebladerde bomen tussen 15 april en 15 november) volgens het KMI sprake is van 'code oranje'; dat dit impliceert dat er zeer veel wind wordt verwacht waarbij schade of overlast op grotere schaal mogelijk is en het verkeer ernstige hinder kan ondervinden; dat men voorbereid moet zijn en de raadgevingen van de bevoegde overheid moet opvolgen;
Overwegende dat het lokaal bestuur passende maatregelen moet nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid;
Gelet op het overleg van de veiligheidscel van 16 mei 2024 waarin de te volgen procedure bij stormweer werd bepaald;
Gelet op het risico verbonden aan code oranje, komt het gepast voor om als algemeen principe de toegang tot de publiek toegankelijke bossen en parken op het grondgebied van Geraardsbergen te verbieden vanaf er door het KMI minstens code oranje wordt afgekondigd en dit zolang minstens code oranje door het KMI wordt aangehouden; dat er ook in de daaropvolgende dagen de nodige voorzichtigheid is geboden bij het betreden van bossen en parken, aangezien er zich nog losse takken of onstabiele bomen kunnen bevinden; dat professionele en noodzakelijke verplaatsingen kunnen plaatsvinden mits de nodige voorzichtigheid in acht wordt genomen;
Overwegende dat de provincie bevoegd is voor het afsluiten van het provinciaal domein De Gavers; dat dit politiereglement enkel van toepassing is op volgende bossen en parken; Adbijpark, Grupellopark, Muursite, Maretak, Ophasseltbos, Arduinbos, Boelarebos en Bosberg;
Overwegende dat dit algemeen toegangsverbod telkens zo ruim mogelijk zal worden bekendgemaakt via de beschikbare communicatiekanalen en ook ter plaatse zal worden aangebracht aan de belangrijkste ingangen van de bossen en parken;
Nieuwe Gemeentewet, artikel 119 en 135 §2, 2de lid, 1° en 5°;
Enig artikel:
Het politiereglement inzake de toegankelijkheid van bossen en parken bij noodweer als volgt goed te keuren:
Artikel 1:
Ter vrijwaring van de openbare veiligheid geldt er tijdens noodweer een toegangsverbod tot de publiek toegankelijke bossen en parken in Geraardsbergen.
Dit verbod geldt vanaf het moment van afkondiging van minstens code oranje door het Koninklijk Meteorologisch Instituut en dit zolang minstens code oranje wordt aangehouden.
Artikel 2:
Inbreuken op dit reglement kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete.
De administratieve geldboete bedraagt maximaal 500 euro en wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 3:
Dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank en de lokale politie.
Overwegende dat er in de aanloop naar de verkiezingen een periode is waarin de communicatie van de kandidaten en de politieke partijen enerzijds, en de overheid
anderzijds , zich aan bijzondere, beperkende regels moeten houden, de zogenaamde 'sperperiode'; dat de sperperiode voor de lokale en provinciale verkiezingen
van 13 oktober 2024 aanvangt op 1 juli 2024;
Overwegende dat de vertegenwoordigers van de deelnemende politieke partijen op de vergadering van 13 maart 2024 hebben meegedeeld dat ze op het grondgebied van Geraardsbergen tijdens deze periode, zowel voor de lokale als voor de provinciale verkiezingen, aanvullende beperkingen hebben afgesproken met het oog om op termijn te evolueren naar een meer milieu- en omgevingsvriendelijke campagne en met het oog op verkeersveiligheid;
Overwegende dat de partijen deze bijkomende beperkingen juridisch afdwingbaar wensen te maken en vragen deze afspraken te willen opnemen in een gemeentelijk reglement en de overtredingen strafbaar te stellen met een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, meer bepaald artikelen 191 tot 194;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten;
Gelet op het het besluit van de Vlaamse Regering van 10 oktober 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van diverse besluiten;
Gelet op het algemeen politiereglement van 10 november 2020, meer bepaald artikelen 51, 52 en 54;
Overwegende dat deze beslissing geen budgettaire weerslag heeft;
Artikel 1:
Het tijdelijk politiereglement betreffende verkiezingsdrukwerk 2024 als volgt goed te keuren:
Artikel 1:
§1. Het is niet toegelaten om verkiezingsborden, -banners of ander verkiezingsmateriaal op het openbaar domein te plaatsen.
Affiches en aanplakbiljetten betreffende verkiezingspropaganda mogen op het openbaar domein enkel aangebracht worden op de - door Lokaal Bestuur Geraardsbergen - geplaatste borden die zijn voorbehouden voor verkiezingspropaganda.
Op deze borden zal voor elke regelmatig ingediende kandidatenlijst een gedeelte van het bord voorzien worden, waarop de lijstnummers of lijstnaam vermeld wordt.
§2. Affiches of ander verkiezingsdrukwerk mogen enkel worden aangebracht op panelen die voorbehouden zijn voor de eigen partij.
§3. De affiches of ander verkiezingsdrukwerk mogen niet overplakt of verwijderd worden.
§4. De affiches of ander verkiezingsdrukwerk die (deels) zijn losgekomen, niet degelijk zijn vastgemaakt of niet-reglementair werden opgehangen, worden verwijderd door de
stadsdiensten.
Artikel 2:
Verkiezingsborden, -banners of ander verkiezingsmateriaal mogen op privaat domein geplaatst worden mits naleving van de volgende voorwaarden:
§1. de eigenaar van het bebouwde of niet bebouwde perceel heeft toestemming gegeven voor het gebruik van zijn/haar perceel;
§2. de borden, banners of het materiaal mogen maximaal 4 m² innemen per locatie per politieke partij.
Artikel 3:
Raamaffiches met verkiezingspubliciteit zijn toegelaten.
Het is verboden om verkiezingspubliciteit aan te brengen in, op of aan leegstaande panden.
Het is tevens verboden om neushoornborden te bevestigen aan buitengevels palend aan of boven een trottoir.
Artikel 4:
Het is verboden om al dan niet gekoppelde aanhangwagens met verkiezingspubliciteit achter te laten op het openbaar domein of op terreinen toegankelijk voor het publiek.
Artikel 5:
§1. Het is toegelaten om verkiezingsdrukwerk te verspreiden op de markten maar het moet opgeruimd worden door de verspreiders ervan.
§2. Het is verboden om verkiezingsdrukwerk aan te brengen onder ruitenwissers van of op voertuigen.
Artikel 6:
Het is niet toegelaten om verkiezingsborden of ander verkiezingsmateriaal voor de lokale en provinciale verkiezingen te plaatsen voor 1 juli 2024.
Partijen zorgen ervoor dat ten laatste op 27 oktober 2024 alle verkiezingsmateriaal is verwijderd.
Artikel 7:
Inbreuken op dit reglement kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete.
De administratieve geldboete bedraagt maximaal 500 euro en wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Bij inbreuken op dit reglement is in eerste instantie de aanbrenger of verspreider van het drukwerk verantwoordelijk en in tweede instantie de verantwoordelijke uitgever.
Artikel 8:
Dit politiereglement treedt in werking vanaf 01 juli 2024 en eindigt op 31 oktober 2024.
Artikel 2.
Partijen engageren zich om in de maand november 2024 een evaluatievergadering te houden met betrekking tot deze afspraken.
De voorzitter van de gemeenteraad zal hiertoe het initiatief nemen.
Artikel 3:
Dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank en de lokale politie.
Gelet op het aflopen van de lopende contracten voor deelmobiliteit eind juni 2024;
Gelet op het lidmaatschap van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen Geraardsbergen van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;
Gelet op het voorstel van SOLVA om een 'dienstverleningsovereenkomst ondersteuning deelmobiliteit' aan te gaan, die geldt voor een periode van vijf jaar;
Gelet op de mogelijkheid om binnen deze overeenkomsten een pakket aan te kopen per maand om personeel van het lokaal bestuur de mogelijkheid te bieden om de deelauto's te gebruiken voor dienstverplaatsingen;
Overwegende dat binnen deze overeenkomsten wordt gewerkt met fortait-bedragen per deelauto en per deelfiets;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 30, betreffende opdrachten die niet onder het toepassingsgebied van deze wet vallen;
Gelet op artikel 30 van de wetgeving overheidsopdrachten dat volgende drie voorwaarden vooropstelt waaraan een in-house opdracht dient te voldoen:
- de aanbestedende overheid dient toezicht uit te oefenen op de rechtspersoon zoals op zijn eigen diensten,
- meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon worden uitgevoerd ten behoeve van de controlerende aanbestedende overheid of door andere controlerende aanbestedende overheden en
- er is geen directe participatie van privé-kapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opgeleverde vormen van participatie van privé-kapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het binnen deze overeenkomst ter beschikking gestelde budget aan SOLVA van 25.000 euro per jaar voor de periode van 5 jaar;
Gelet op het beschikbare budget van de dienst mobiliteit AR6139999 BI029000 AC MOB 04 01 AP MOB 04;
Gelet op het beschikbare budget van de dienst duurzaamheid via het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) met als BI 035 000, AR 74052000 te koppelen aan ABB-LEKP-jaartal,
Gelet op het visum verleend door de financieel directeur waarnemend van 17 juni 2024,
Artikel 1:
De dienstverleningsovereenkomst ondersteuning deelmobiliteit tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en SOLVA goed te keuren.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit samen met een ondertekend exemplaar van het modelcontract aan SOLVA, Gentsesteenweg 1B te Sint-Lievens-Houtem over te maken.
Gelet op de wijziging van het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Gelet op de wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten;
Overwegende dat vanaf 1 april 2024 een onderneming in Vlaanderen niet langer moet beschikken over een machtiging ambulante activiteiten, de leurkaart in Vlaanderen is afgeschaft;
Overwegende dat de markt in Idegem niet meer doorgaat en nog opgenomen is in het huidige reglement;
Overwegende dat het gemeentelijk reglement 'Organisatie van ambulante activiteiten en manifestaties' moet aangepast worden conform deze wijzigingen;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten;
Gelet op de wijziging van het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Gelet op de wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het reglement 'Organisatie ambulante activiteiten en manifestaties' goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 februari 2019;
Overwegende dat het besluit geen financiële gevolgen heeft voor het lokaal bestuur,
Enig artikel:
De wijzigingen in het gemeentelijk reglement 'Organisatie van ambulante activiteiten en manifestaties' van 26 februari 2019 goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 juli 2021 houdende het reglement burgerbudget;
Gelet op het projectvoorstel 'Viering 80 jaar Bevrijding van Geraardsbergen';
Gelet op artikel 5 van het reglement burgerbudget van 7 juli 2021, dat bepaalt dat een klein project maximaal voor 25.000 euro betoelaagd kan worden;
Gelet op artikel 7 van het reglement burgerbudget van 7 juli 2021, dat bepaalt dat de initiatieven voor een groot project worden beoordeeld door een samengestelde burgerjury;
Overwegende dat de samenstelling van de jury bestaat uit burgers van de stad Geraardsbergen;
Gelet op het positief advies van de jury, mits de volgende aandachtspunten voor dit project, namelijk in dit dossier vooral toespitsen op 3 zaken:
1. de tentoonstelling in de kerk van Overboelare;
2. de rondrit van een konvooi door alle deelgemeenten van Geraardsbergen;
3. een volksfeest op de markt;
Gelet op de bijkomende voorwaarde dat de aanvrager het nodige moet doen om deze drie activiteiten degelijk te (laten) verzekeren; dat de bewijzen ervan bij de latere verantwoording van het volledige dossier dienen worden bijgevoegd;
Gelet op het positief advies van de dienst samenleving en evenementen;
Overwegende dat er 3 SPOCS (single point of contact) werden aangesteld, 1 voor elk onderdeel (openingsceremonie met tentoonstelling + konvooi+ volksfeest);
Overwegende dat er technische en logistieke ondersteuning wordt gevraagd aan de stad;
Gelet op artikels 41 en 304 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 juli 2021 betreffende het reglement burgerbudget;
Gelet op de uitvoering van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Geraardsbergen 2020-2025, burgerparticipatie en dialoog met de burger, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019;
Overwegende dat de toekenning van de subsidies voorzien gebeurt via AR 6640000, toegestane investeringssubsidies, BI 017100 gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg, AP SAM 05 02,
Enig artikel:
Het burgerproject '80 jaar bevrijding van Geraardsbergen' goed te keuren mits de naleving van de aandachtspunten en de bijzondere voorwaarde. De raad keurt een budget ten bedrage van 12.500 euro hiervoor goed.
De aandachtspunten voor dit project houden in dat dit dossier vooral zal toespitsen op 3 zaken:
1. de tentoonstelling in de kerk van Overboelare;
2. de rondrit van een konvooi door alle deelgemeenten van Geraardsbergen;
3. een volksfeest op de markt;
De bijkomende voorwaarde houdt in dat de aanvrager het nodige moet doen om deze drie activiteiten degelijk te (laten) verzekeren; dat de bewijzen ervan bij de latere verantwoording van het volledige dossier dienen worden bijgevoegd.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 28 mei 2024 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 21:06.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad