Gelet op het actieplan 'Kindvriendelijk Geraardsbergen 2020 - 2025' waarbij participatie één van de pijlers is;
Gelet op het decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk van 23 november 2023, hierna genoemd het jeugddecreet, op artikel 48 §1 dat bepaalt dat om het overleg en de inspraak bij de voorbereiding en de uitvoering van het jeugdbeleid voor te bereiden, inzonderheid in het kader van het meerjarenplan, vermeld in deel 2, titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de gemeenteraad een jeugdraad opricht of een al bestaande jeugdraad erkent;
Gelet op de erkenning en samenstelling van de Giesbaargse Jeugdraad tijdens de gemeenteraad van 14 mei 2019, dit voor de periode tot en met 31/12/2024;
Gelet op de installatie van de gemeenteraad op 2 januari 2025;
Overwegende dat het noodzakelijk is om in Geraardsbergen een nieuwe jeugdraad samen te stellen voor de legislatuur 2025 -2030;
Overwegende dat er publiek een brede oproep gelanceerd werd rond kandidaatstelling;
Overwegende dat de samenstelling en uitwerking van de jeugdraad gebeurd is in overleg met jongeren;
Overwegende dat er bij de samenstelling van de jeugdraad niet aan artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,dat bepaalt dat ten hoogstens 2/3 van de stemgerechtigde leden van een adviesraad van hetzelfde geslacht zijn, voldaan kan worden, omdat er niet voldoende kandidaten van beide geslachten de oproep beantwoord hebben;
Overwegende dat er gekozen wordt voor een structuur voor de Giesbaargse Jeugdraad met een algemene vergadering, dagelijks bestuur, werkgroepen per thema/ project en een jeugdwerkraad;
Overwegende dat het dagelijks bestuur van de Giesbaargse Jeugdraad de adviesfunctie waarborgt; dat de algemene vergadering de nieuwe bestuursleden aanduidt;
Overwegende dat de eerste algemene vergadering in het najaar van 2025 gepland zal worden; dat het noodzakelijk is dat er tot dan een dagelijks bestuur aangeduid wordt, stelt voor het dagelijkse bestuur tot aan de aanduiding van het nieuwe dagelijkse bestuur door deze algemene vergadering voorlopig samen te stellen uit de personen die lid waren van het dagelijks bestuur van de jeugdraad tijdens de vorige legislatuur;
Overwegende dat de Giesbaargse Jeugdraad minimaal één algemene vergadering organiseert; dat er daarnaast werkgroepen samengesteld zullen worden, afgestemd op het onderwerp van het gevraagde advies of op de uitwerking van een concreet thema of project; dat leden minimum 14 jaar en maximum 30 jaar moeten zijn; dat leden geen politiek mandaat mogen uitoefenen; dat de werkgroepen autonoom bepalen hoe vaak ze samenkomen;
Overwegende dat het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, ondervoorzitter, een secretaris en 2 bestuursleden, die allen stemgerechtigd zijn; dat ook het ondersteunende personeelslid van de jeugddienst als niet-stemgerechtigd lid deel zal uitmaken van het dagelijks bestuur;
Overwegende dat de bestuursleden van het dagelijks bestuur niet nominatief vermeld worden, om zo per werkjaar wissels in functies zonder aanpassing van de statuten mogelijk te maken, dit gezien het niet evident is dat jongeren zich gedurende een periode van 6 jaar engageren om lid te zijn van een adviesraad zoals de jeugdraad;
Overwegende dat volgende leden van de werkgroep die adviezen voorstelt stemgerechtigd zijn: (1) Maximum twee afgevaardigden van elke vereniging, organisatie of instelling die een erkende jeugdwerking heeft binnen het grondgebied van Geraardsbergen, (2) Maximum twee afgevaardigden van elke onderwijsinstelling gevestigd in Geraardsbergen en (3) Elke geïnteresseerde jongere die een aanvraag tot stemgerechtigheid heeft ingediend bij het dagelijks bestuur en hier werd goedgekeurd;
Overwegende dat deskundigen binnen een bepaald thema zich kunnen aanbieden of aansluiten op een werkgroep op vraag van de jeugdraad; dat zij een louter adviserende rol hebben en nooit stemrecht hebben;
Overwegende dat volgende leden van de advieswerkgroep niet stemgerechtigd zijn: (1) Afgevaardigden van een instelling die met haar dienstverlening kinderen en jongeren bereikt; (2) door de gemeenteraad aangestelde leden indien bepaalde ideologische of filosofische strekkingen niet vertegenwoordigd zijn; (3) een vertegenwoordiger van elke andere stedelijk adviesraad; (4) het personeel van de jeugddienst; (5) elke vertegenwoordiger van een politieke partij;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen een adviesvraag via mail bezorgt aan de voorzitter van de jeugdraad en het ondersteunend personeelslid van de jeugddienst; dat de medewerker van de jeugddienst het door de jeugdraad geformuleerde advies op de eerste volgende zitting van het college van burgemeester en schepenen agendeert; dat de jeugdraad nadien een schriftelijk antwoord op hun gegeven advies ontvangt van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat het dagelijks bestuur desgewenst per thema of project werkgroepen kan oprichten om een opdracht van de Giesbaargse Jeugdraad concreet uit te werken; dat deze werkgroepen zo zelfstandig mogelijk aan hun taak binnen de opdracht van het dagelijks bestuur werken en hierbij ondersteund worden door een personeelslid van de jeugddienst; dat geïnteresseerde jongeren en/of deskundigen lid kunnen worden van een werkgroep; dat de verantwoordelijke van de werkgroep de doorstroming van informatie naar het ondersteunende personeelslid van de jeugddienst verzorgt;
Overwegende dat de jeugdwerkraad een specifieke werkgroep is waar alle erkende Geraardsbergse jeugdverenigingen en jeugdhuizen deel van uitmaken; dat deze is samengesteld uit maximaal 3 leden van elke Geraardsbergse jeugdverenging; maximaal 3 leden van elk Geraardsbergs jeugdhuis; 1 personeelslid van de jeugddienst en leden van dagelijks bestuur indien opportuun; dat de opdracht van de jeugdwerkraad bestaat uit uitwisseling en intervisie tussen jeugdverenigingen/ jeugdhuizen; informatiedeling en uitwisseling rond de subsidies; signalen vanuit het jeugdwerk doorgeven aan de jeugdraad; organiseren van activiteiten zoals Dag van de Jeugdbeweging; jury en advies over de groeitrajecten; dat de jeugdwerkraad minimaal 3 keer per jaar samenkomt; dat de adviezen die door de jeugdwerkraad worden voorgesteld door het dagelijks bestuur van de jeugdraad moeten goedgekeurd worden alvorens ze aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd;
Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk van 23 november 2023, hierna genoemd het jeugddecreet,
Artikel 1:
De Giesbaargse JeugdRaad te erkennen als officieel adviesorgaan van de Stad Geraardsbergen.
Artikel 2:
De Giesbaargse JeugdRaad voor het jaar 2025 tot aan de eerste algemene vergadering van deze Giesbaargse Jeugdraad samen te stellen uit de personen die tijdens de vorige legislatuur deel uitmaakten van het dagelijks bestuur van de toenmalige Giesbaargse Jeugdraad. Na de eerste algemene vergadering bestaat de jeugdraad uit een voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en minimaal 2 bestuursleden.
Artikel3:
De statuten van de Giesbaargse Jeugdraad als volgt te erkennen:
Artikel 1: Oprichting en communicatie
§ 1 |
Om het overleg en de inspraak bij de voorbereiding en de uitvoering van het jeugdbeleid voor te bereiden, inzonderheid in het kader van het meerjarenplan, vermeld in deel 2, titel 4 van het decreet van 22 december 20217 over het lokaal bestuur, richt de gemeenteraad een jeugdraad op of erkent een bestaande jeugdraad (artikel 48§1 van het jeugddecreet). Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen richt in uitvoering van dit jeugddecreet van 23 november 2023 de Giesbaargse JeugdRaad in. De jeugdraad is de officiële verplichte adviesraad van het lokaal bestuur die gaat over alle domeinen die kinderen, jongeren en hun organisaties in Geraardsbergen aanbelangen |
§ 2 |
Alle correspondentie naar de Giesbaargse JeugdRaad verloopt via email of via postadres. T.a.v Giesbaargse JeugdRaad Jeugddienst Geraardsbergen Zakkaai 29 9500 Geraardsbergen |
Artikel 2 Doelstellingen
§ 1 |
De Giesbaargse JeugdRaad heeft volgende doelstellingen
|
§ 2 |
Om al deze hierboven vermelde doelstellingen te verwezenlijken zullen minimaal 2 acties georganiseerd worden op jaarbasis. |
§ 3 |
De Giesbaargse JeugdRaad wil alle kinderen en jongeren van de stad te bereiken, zonder onderscheid van deelgemeente, levensbeschouwing, ras, geslacht, geaardheid, school, bevolkingsgroep of leeftijd. De Giesbaargse JeugdRaad vertrekt vanuit een actief pluralistische houding met respect voor alle overtuigingen van jongeren. |
Artikel 3: Structuur
§ 1 |
De Giesbaargse JeugdRaad heeft de volgende structuur:
|
Artikel 4: Algemene vergadering
§ 1 |
Voor de algemene vergadering worden volgende personen uitgenodigd:
|
§ 2 |
Deze leden moeten aan volgende voorwaarden voldoen
Het lidmaatschap van de jeugdraad is onverenigbaar met:
|
§ 3 |
De algemene vergadering komt minimaal 1 keer paar jaar samen in de periode van oktober tot december. Volgende punten staan op de agenda:
|
§ 4 |
Alle leden van de algemene vergadering zijn stemgerechtigd als zij voldoen aan de voorwaarden opgesomd in artikel 5 § 2 met uitzondering van:
|
§ 5 |
In het eerste kalenderjaar van de nieuwe legislatuur is het dagelijks bestuur van het laatste jaar van de voorgaande legislatuur aangesteld tot en met de eerste algemene vergadering. De aanstelling van de leden van het nieuw dagelijks bestuur wordt goedgekeurd door de algemene vergadering na voordracht van het huidige bestuur. |
§ 6 |
De Giesbaargse JeugdRaad streeft naar beslissingen in overeenstemming. Wordt overeenstemming niet bereikt dan wordt de beslissing genomen met een gewone meerderheid van stemmen. Indien de stemming eindigt op gelijk aantal voor als tegen, dan is de stem van het dagelijks bestuur doorslaggevend. |
Artikel 5: Samenstelling dagelijks bestuur
§ 1 |
Het dagelijks bestuur bestaat uit minimum een voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en 2 bestuursleden. Een van de leden is tevens personeelslid van de jeugddienst. De bestuursleden worden niet nominatief vermeld om per werkjaar wissels in functies zonder aanpassing van de statuten mogelijk te maken. |
§ 2 |
Deze leden moeten lid zijn van de algemene vergadering. |
§ 3 |
Binnen de jeugdraad zijn maximaal 2/3de van de leden van hetzelfde geslacht (artikel 304DLB). |
§ 4 |
Jaarlijks doet de jeugdraad in september een oproep naar nieuwe leden voor het dagelijks bestuur. Jongeren dienen zich schriftelijk kandidaat te stellen. Ze worden door het dagelijks bestuur voorgesteld aan de algemene vergadering op het einde van het jaar en de algemene vergadering keurt de aanstelling goed. Indien er doorheen het werkjaar jongeren interesse hebben in het dagelijks bestuur, kunnen ze na goedkeuring van het dagelijks bestuur deelnemen aan de vergaderingen van het dagelijks bestuur maar hebben ze geen stemrecht. |
§ 5 |
Het werkjaar van het dagelijks bestuur valt samen met het burgerlijk jaar en begint op 1 januari. |
§ 6 |
Indien een bestuurslid zijn/haar/hun ontslag indient of wegens omstandigheden de bestuursfunctie niet meer kan vervullen zal voor de rest van het burgerlijk jaar een ander bestuurslid de functie overnemen. Indien deze functie echter het voorzitterschap betreft, zal er een waarnemend voorzitter binnen het dagelijks bestuur gekozen worden tot het einde van het werkjaar. Dit gebeurt door middel van overeenstemming. Indien overeenstemming niet mogelijk is, wordt er gestemd met een gewone meerderheid van stemmen. |
§ 7 |
Een engagement binnen het dagelijks bestuur wordt jaarlijks stilzwijgend vernieuwd, tenzij de betrokkene zelf besluit zijn/haar/hun engagement op te zeggen. Hij/zij/die deelt dit mee op de laatste bestuursvergadering van het kalenderjaar. Indien een bestuurslid vroeger dan het einde van het kalenderjaar zijn/haar/hun engagement wenst stop te zetten, dient hij/zij/die schriftelijk ontslag in bij de voorzitter. |
§ 8 |
Een lid kan verwijderd worden uit het dagelijks bestuur, wanneer een meerderheid van de overige leden meent dat hij/zijn/hun engagement niet meer ten volle opneemt of ernstige en gemotiveerde redenen bestaan voor deze beslissing. |
Artikel 6: Werking dagelijks bestuur
§ 1 |
Het dagelijks bestuur is de draaischijf van de jeugdraadwerking en vervult minstens volgende taken
|
§ 2 |
Na de verkiezingen van het dagelijks bestuur wordt intern een taakverdeling opgemaakt, waarbij minstens een voorzitter, ondervoorzitter en secretaris worden aangeduid. Indien nodig kunnen meerdere functies opgericht worden. |
§ 3 |
Het dagelijks bestuur vergadert minstens 6 maal per werkjaar, op uitnodiging van de ondervoorzitter. Het dagelijks bestuur publiceert een overzicht van haar beslissingen en besprekingen openbaar via de website van de Giesbaargse Jeugd. |
§ 4 |
Indien er een adviesvraag vanuit het College van Burgemeester en Schepenen komt, wordt dit per mail bezorgd aan de voorzitter van de jeugdraad en het ondersteunend personeelslid vanuit de jeugddienst. Het college van burgemeester en schepenen toont aan dat het advies vraagt aan de jeugdraad, ten minste bij de opmaak van het meerjarenplan en over andere aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid. (artikel 48§3 jeugddecreet). |
Artikel 7: Werkgroepen voor advies
§ 1 |
Voor het bespreken en opstellen van een advies stelt het dagelijks bestuur indien opportuun een werkgroep samen met belanghebbenden en geïnteresseerde jongeren die inspraak krijgen bij het opstellen van het advies. |
§ 2 |
Deze leden moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
|
§ 3 |
Het dagelijks bestuur streeft ernaar voor de samenstelling van de werkgroep alle kinderen en jongeren van de stad te bereiken, zonder onderscheid van deelgemeente, levensbeschouwing, ras, geslacht, geaardheid, school bevolkingsgroep of leeftijd. |
§ 4 |
Volgende leden zijn stemgerechtigd
|
§ 5 |
Deskundigen binnen een bepaald thema kunnen zich aanbieden of sluiten aan op vraag van de jeugdraad. Ze hebben een louter adviserende rol en hebben nooit stemrecht. |
§ 6 |
Elk voorgesteld advies dient te worden goedgekeurd door het dagelijks bestuur, met gewone meerderheid. Hierbij zijn alle leden van het dagelijks bestuur stemgerechtigd, met uitzondering van het ondersteunend personeelslid vanuit de jeugddienst. |
§ 7 |
Dringende adviezen kunnen opgesteld en goedgekeurd worden door alleen het dagelijks bestuur. |
§ 8 |
Het goedgekeurde advies wordt via de jeugddienst geagendeerd op de eerstvolgende zitting van het College van Burgemeester en Schepenen. |
§ 9 |
Het College van Burgemeester en Schepenen voorziet een schriftelijk antwoord op het advies van de jeugdraad. |
§ 10 |
De werkgroep advies bepaalt zelf hoe vaak ze samen komen en via welke kanalen ze tot een gefundeerd advies komen. |
§ 11 |
De werkgroep advies wordt voorgezeten door een lid van het dagelijks bestuur tenzij het dagelijks bestuur iemand anders aanduidt. Dit gebeurt met een gewone meerderheid. |
Artikel 8: Werkgroepen voor projecten
§ 1 |
Het dagelijks bestuur kan desgewenst per thema of project werkgroepen oprichten om een opdracht van de Giesbaargse JeugdRaad uit te werken. Deze werkgroepen werken zo zelfstandig mogelijk aan hun taak binnen de opdracht van het dagelijks bestuur. |
§ 2 |
Geïnteresseerde jongeren en/of deskundigen kunnen lid worden van een werkgroep. Via sociale mediakanalen en fysieke communicatie wordt de oproep bekend gemaakt en jongeren kunnen zich aanmelden via de sociale mediakanalen van de jeugdraad. |
§ 3 |
De verantwoordelijke van de werkgroep verzorgt de doorstroming van informatie naar het ondersteunend personeelslid van de jeugddienst. Ze spreken samen het verdere plan van aanpak. |
Artikel 9: Jeugdwerkraad
§ 1 |
De jeugdwerkraad is een specifieke werkgroep waar alle erkende Geraardsbergse jeugdverenigingen en jeugdhuizen deel van uitmaken. |
§ 2 |
Samenstelling van de jeugdwerkraad
|
§ 3 |
De opdracht van de jeugdwerkraad bestaat uit:
|
§ 4 |
De jeugdwerkraad komt minimaal 3 keer per jaar samen. |
§ 5 |
Adviezen door de jeugdwerkraad moeten goedgekeurd worden door het dagelijks bestuur van de jeugdraad alvorens ze aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd worden. |
§ 6 |
De jeugdwerkraad streeft naar beslissingen bij overeenstemming. Wordt overeenstemming niet bereikt dan wordt de beslissing genomen met een gewone meerderheid van stemmen. Indien de stemming op een gelijk aantal voor als tegen dan is de stem van het dagelijks bestuur doorslaggevend. |
Artikel 10: Ondersteuning vanuit de jeugddienst
§ 1 |
De jeugdraad wordt praktisch, administratief en inhoudelijk ondersteund door een personeelslid van de jeugddienst. |
Artikel 11: Besluitvorming
§ 1 |
De Giesbaargse JeugdRaad streeft naar beslissingen bij overeenstemming. Wordt overeenstemming niet bereikt dan wordt de beslissing genomen met een gewone meerderheid van stemmen. Indien de stemming op een gelijk aantal voor als tegen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. |
Artikel 12: Financiën
§ 1 |
Een voorstel tot begroting wordt opgemaakt door de secretaris in samenwerking met het ondersteunend personeelslid van de jeugddienst. Dit wordt voorgelegd ter goedkeuring op de eerste bestuursvergadering van het burgerlijk jaar. |
§ 2 |
Wanneer bij de uitwerking van een thema of activiteit door een werkgroep financiële aspecten aan de orde zijn, overlegt de verantwoordelijk van de werkgroep hierover steeds met het ondersteunend personeelslid van de jeugddienst. |
Gelet op de organisatie van 'Muziek int Park' door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur een programma wil garanderen met tal van optredens van lokale talenten en bekende artiesten;
Overwegende dat de prijzen voor het aankopen van de dranken gestegen zijn;
Overwegende dat ondanks de gestegen levensduurte, de prijzen voor de verkoop van dranken al verschillende jaren niet meer zijn aangepast;
Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om de prijzen, voor de verkoop van dranken tijdens de organisatie van 'Muziek int Park', op te trekken ten opzichte van de voorgaande jaren;
Overwegende dat het aanbod van de dranken wordt gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties - 071900-Overige evenementen,
Enig artikel:
Met ingang van 2 juli 2025 worden de tarieven, voor de verkoop van dranken tijdens de organisatie van 'Muziek int Park', als volgt vastgesteld:
Coca-Cola | 3 euro |
Coca-Cola Zero | 3 euro |
Water plat | 3 euro |
Water Bruis | 3 euro |
Jupiler | 3 euro |
Pils 0.0 | 3 euro |
Koffie | 3 euro |
Mocktail Mojito | 6 euro |
Rosé Wijn | 6 euro |
Cava | 6 euro |
Aperol Spritz | 8 euro |
Overwegende dat de gemeenten retributies heffen binnen hun bevoegdheid om het gemeentelijk belang te regelen;
Overwegende dat de gemeenteraad beslist over de machtiging tot de heffing van retributies en de voorwaarden ervan; dat dit volgens artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur niet kan worden gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Schepenen;
Overwegende dat dit onder meer inhoudt dat de gemeenteraad moet bepalen wie de retributie verschuldigd is, voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie;
Overwegende dat de gemeenteraad ook de voorwaarden moet bepalen, inclusief de verminderingen en vrijstellingen die eventueel worden toegekend;
Overwegende dat de gemeenteraad wel de inningswijze en de vaststelling van het tarief aan het College van Burgemeester en Schepenen kan delegeren;
Overwegende dat deze versoepelde werking aansluit bij de wijze waarop ook de federale en de gewestelijke overheden retributies vaststellen; meer bepaald beperkt ook daar het wetgevend orgaan zich tot het verlenen van de machtiging en het uittekenen van het kader, terwijl het uitvoerend orgaan zorgt voor de bepaling van de concrete invulling ervan;
Overwegende dat, door deze versoepelde werking, de gemeente op een vlotte manier kan inspelen op veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld bij de vaststelling van de prijs van activiteiten, diensten en producten;
Overwegende dat dergelijke delegatie wenselijk lijkt met betrekking tot het vaststellen van retributies voor diensten en/of producten die behoren tot de categorieën Cultuur, Toerisme, Jeugd, Sport en Evenementen;
Overwegende dat in al deze gevallen ook grote duidelijkheid is over wie de retributies verschuldigd is, namelijk de gebruiker van de dienst en/of het product;
Overwegende dat deze delegatie de dagelijkse werking vereenvoudigt en dat niet elke prijswijziging tot aanpassing van een gemeenteraadsbesluit zal leiden;
Gelet op artikel 170 § 4, eerste lid en artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 14°;
Gelet op artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur inzake invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten;
Gelet op artikel 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het budget AR: 70099999-Diverse dienstverleningen - BI: 052000-Toerisme-onthaal en promotie;
Gelet op het budget AR: 70289999-Verkoop diverse roerende goederen - BI: 052000-Toerisme-onthaal en promotie;
Gelet op het budget AR: 70099999-Diverse dienstverleningen - BI: 075100-Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen en jongeren;
Gelet op het budget AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties - BI: 071900-Overige evenementen;
Gelet op het budget AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties - BI: 073900-Overig kunst-en cultuurbeleid;
Gelet op het budget AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties - BI: 074100-sportpromotie en-evenementen;
Gelet op het budget AR: 70688888-Inkomsten evenementen en organisaties - BI: 075100-Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen en jongeren;
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft vanaf de inwerkingtreding van dit reglement machtiging aan het College van Burgemeester en schepenen tot het vaststellen van de tarieven van retributies en het bepalen van de inningswijze voor diensten en/of producten die behoren tot de categorieën Cultuur, Toerisme, Jeugd, Sport en Evenementen:
Artikel 2:
De machtiging aan het College van Burgemeester en Schepenen houdt eveneens de bevoegdheid in tot wijziging van bestaande retributiereglementen met betrekking tot de in artikel 1 vermelde materies.
Artikel 3:
Alle retributies zijn onverdeelbaar verschuldigd en dienen op het ogenblik van de aanvraag te worden betaald of na toezending van een factuur.
Artikel 4:
Bij gebrek aan betaling, wordt de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen in artikel 177,2° van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 6:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Overwegende dat een deel van de woningen in de Gentsestraat momenteel nog ongezuiverd en rechtstreeks in de Molenbeek loost via een doorsteek op privaat terrein ter hoogte van de Gentsestraat 165; dat Aquafin dit lozingspunt wenst aan te sluiten op hun collector maar dat eerst de gemeentelijke riolering dient te worden gerenoveerd omdat deze in zeer slechte staat is;
Overwegende dat de bestaande riolering deels onder gebouwen in de Gentsestraat 165 ligt en bij heraanleg moet worden verplaatst, dat hiertoe een grondinneming nodig is, dat een ondergrondse erfdienstbaarheid van riolering de aangewezen formule is;
Gelet op het aanbestedingsdossier,
Gelet op de raming ten bedrage van 176.057,12 euro excl. btw (excl. erelonen, grondinnemingen, kosten);
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022 houdende principiële goedkeuring van de renovatie;
Beschikbaar budget onder de 22700000/ Riolering en afvalwaterzuivering/ 031000/ IP RIOLERING/ GENTSESTR/ RIOLERING - GENTSESTRAAT herstel riolering - uitvoering;
Artikel 1:
Het aanbestedingsdossier voor de renovatie/aansluiting van de riolering ter hoogte van de Gentsestraat 165 goed te keuren.
Artikel 2:
Aquafin/Riopact te machtigen tot het voeren van de aanbestedingsprocedure.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing aan Aquafin/Riopact te bezorgen.
Overwegende dat de stad conform de bestaande samenwerkingsovereenkomst van 2017 een aantal kosten ten laste van het Gewest diende te prefinancieren en dan na de werken kon terugvorderen;
Overwegende, dat een aantal teruggevorderde studiekosten gerechtvaardigd zijn maar binnen de bestaande overeenkomst niet kunnen worden terugbetaald maar voorwerp moeten zijn van een bijkomende overeenkomst 'studiekosten' vooraleer het Vlaamse gewest dit nog openstaande saldo kan terugbetalen aan de stad;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst hiertoe door AWV opgemaakt;
Gelet op artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Ontvangsten te boeken op de 15000000/ Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn/ 029000/ IP MOBILITEIT/ N495 AKREN/ N495 - schoolomgeving Akrenstraat - Subsidie;
Artikel 1:
Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest betreffende de studiekosten voor het project 'Herinrichting schoolomgeving Akrenstraat' goed te keuren.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing bezorgen aan het Agentschap Wegen en Verkeer.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende goedkeuren van de kosteloze grondafstand verkaveling Burgemeester Van Liefferingestraat;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2025 houdende verkoopbaarheidsattest verkaveling OMV_2022139746 Burg. Van Liefferingestraat 13;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen door de kosteloze grondafstand de dato 31 maart 2025 voor een deel eigenaar zijn geworden van het oorspronkelijke lot 17 van de verkaveling;
Overwegende dat de stad hierdoor dient tussen te komen in de verkavelingsakte;
Gelet op het gewijzigde ontwerp van verkavelingsakte, aan de stad bezorgd door de instumenterende notaris op 18 april 2025;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1 en §2 en artikel 41§11;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende goedkeuren van de kosteloze grondafstand verkaveling Burgemeester Van Liefferingestraat;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2025 houdende verkoopbaarheidsattest verkaveling OMV_2022139746 Burg. Van Liefferingestraat 13;
AR 005000 - BI 26000000,
Artikel 1:
Het voorliggende gewijzigde ontwerp van verkavelingsakte goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg aan de instrumenterende notaris te bezorgen.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning met ref. OMV_2025028341 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 woonentiteiten en aparte garages + creëren van een deel van een nieuwe verbinding voor zacht verkeer, aan de Edingseweg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 16de afdeling, sectie A, nr. 696B;
Overwegende dat het betrokken terrein zich situeert in de dorpskern van de deelgemeente Viane, langsheen een gewestweg (Edingseweg - N495); dat het Vianeplein met een busstoppplaats en diverse voorzieningen (kleuter- en lagere school, apotheek, frituur, café, restaurant,...) op ca. 200 meter ligt; dat het Moerbekeplein met het station, een busstopplaats en diverse voorzieningen (kleuter- en lagere school, kantoren, handel, horeca, diensten,..) zich situeert op ca. 1,3 km; dat aan dezelfde zijde van de Edingseweg het straatbeeld wordt gekenmerkt door hoofdzakelijk residentiële bebouwing met één- en meergezinswoningen; dat de gebouwen er hoofdzakelijk 2 bouwlagen hoog zijn en zijn afgewerkt met een hellende bedaking; dat aan de overzijde van de straat zich het kasteeldomein de Blondel de Beauregard bevindt met een kasteel, orangerie, voormalige horecazaak, camping en enkele woningen rond een tuin met een grote vijver;
Overwegende dat het terrein momenteel onbebouwd is en dienst doet als schapenweide; dat op het links aanpalend perceel zich een vrijstaande meergezinswoning bevindt die vrij dicht tegen de straat en de rechterperceelsgrens werd gebouwd; dat het straatvolume 2 volwaardige bouwlagen omvat en is afgewerkt met een zadeldak; dat het rechts aanpalend perceel bebouwd is met een eengezinswoning die tegen de woning op het rechts aanpalend perceel staat en deel uitmaakt van een huizenrij met enkele eengezinswoningen; dat de woning op het rechts aanpalend perceel 1 volwaardige bouwlaag telt en is afgewerkt met een zadeldak met nok loodrecht op de straat; dat de overige woningen in de deze huizenrij 2 volwaardige bouwlagen omvatten en zijn afgewerkt met een zadeldak met nok evenwijdig aan de straat;
Overwegende dat men met bovenvermelde aanvraag beoogt op het terrein een nieuwe meergezinswoning op te richten waarvan het gabariet zal bestaan uit 3 volwaardige bouwlagen en een plat dak; dat de meergezinswoning op 10 meter achter de rooilijn van de gewestweg worden ingeplant; dat de bouwdiepte van de meergezinswoning 15 meter zal bedragen op het gelijkvloers, 12 meter op de eerste verdieping en ca. 7 meter op de tweede verdieping; dat de tweede verdieping ook teruggetrokken, op 2,25 à 2,64 meter achter de bouwlijn, zal worden voorzien; dat op het doorschietend gelijkvloers volume terrassen worden voorzien, horende bij de woonentiteiten op de verdiepingen; dat de meergezinswoning 8,92 meter hoog zal komen; dat op het gelijkvloers 3 woonentiteiten en een ruimte voor tellers zullen worden voorzien; dat de verdiepingen zullen worden ingericht met 3 duplexappartementen; dat de gevels van de meergezinswoning zullen worden afgewerkt in lichtgrijs en donkergrijs metselwerk, gecombineerd met hout;
Overwegende dat achter de meergezinswoning een parkeerzone wordt voorzien met 6 prefabgarages en 4 parkeerplaatsen in open lucht; dat de garages ca. 3 meter breed en ca. 7 meter diep zullen zijn en worden afgewerkt met een plat dak; dat de garages een hoogte zullen hebben van ca. 2,9 meter boven het maaiveld; dat de 4 parkeerplaatsen in open lucht 3 meter breed en 5,5 meter diep zullen zijn; dat achter de meergezinswoning bij de gelijkvloerse woonentiteiten telkens een 3 meter diep terras wordt voorzien, op de grens tussen de woonentiteiten voorzien van zichtschermen; dat daarachter paden toegang geven tot de parkeerzone; dat de toegang tot het terrein zal worden genomen aan de rechterzijde van het perceel; dat daar een ruime zone in grind zal worden verhard voor de brandweer; dat er ook een 1,5 meter breed pad in grind zal worden aangelegd langs de voorgevel tot aan de inkomdeur in de linkerzijgevel; dat er aan de rechterzijde naast de meergezinswoning een 3 meter brede oprit in grind naar de achterliggende parkeerzone zal worden voorzien; dat de rest van het terrein als groenzone zal worden ingericht; dat achter de garages een gemeenschapszone voor de bewoners wordt voorzien met een terrasje;
Overwegende dat langs de linkerperceelsgrens, over de volledige diepte van het terrein, een 1 meter brede strook zal worden voorzien die kosteloos zal worden afgestaan aan de stad; dat wanneer het achterliggend perceel nr. 681 wordt ontwikkeld, ook zal worden gevraagd om een 1 meter brede strook af te staan zodat een nieuwe zachte verbinding wordt gecreëerd vanaf de Edingseweg tot aan de Kwadestraat;
Overwegende dat de vergunningsaanvraag werken omvat (creëren van een deel van een nieuwe verbinding voor zacht verkeer die zal worden overgedragen naar de stad) waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 21 april 2025 tot en met 20 mei 2025 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het agentschap Wegen en Verkeer van 14 mei 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 29 april 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 11 juni 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 11 juni 2025;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;
Overwegende dat er een maatschappelijke meerwaarde wordt gerealiseerd door langs de linkerperceelsgrens, over de volledige diepte van het terrein, een 1 meter brede strook kosteloos af te staan aan de stad dewelke bij de ontwikkeling van het achterliggend perceel kan worden gebruikt om een nieuwe zachte verbinding te creëren vanaf de Edingseweg tot aan de Kwadestraat; dat deze doorsteek ook expliciet als meerwaarde wordt benoemd in de verdichtingsvisie van de stad;
Overwegende dat het weinig zin heeft om in afwachting van de realisatie van het tweede deel van de zachte verbinding het eerste deel reeds te gaan verharden/inrichten aangezien dit eerste deel voorlopig doodlopend is; dat het wel wenselijk is om indicatief het tracé van deze weg reeds aan te geven zodat bewoners/eigenaars daar bij de inrichting van de tuinzone bij de meergezinswoning rekening mee houden; dat bijgevolg dient te worden opgelegd dat er op de grens tussen de weg en het terrein met de meergezinswoning elke 5 meter een houten paaltje moet worden geplaatst; dat het onderhoud van de 1 meter brede zachte verbinding in afwachting van de realisatie van het tweede deel van de zachte verbinding ook dient onderhouden te worden door de eigenaars van de meergezinswoning;
Gelet op het addendum van de landmeter waarin wordt aangegeven dat de waardevermindering door de creatie van het deel nieuwe weg 3017,47 euro bedraagt; dat in dit verslag verkeerdelijk wordt verwezen naar artikel 28 §2, vierde lid van het Gemeentewegendecreet aangezien deze bepaling enkel betrekking heeft op wijzigingen of verplaatsingen van gemeentewegen; dat de aanvrager uitdrukkelijk aangeeft dat de gemeente geen kosten noch voor het creëren noch in de toekomst hiervoor dient te betalen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg wordt goedgekeurd zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning met met ref. OMV_2025028341 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 woonentiteiten en aparte garages + creëren van een deel van een nieuwe verbinding voor zacht verkeer, aan de Edingseweg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 16de afdeling, sectie A, nr. 696B. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
a) De gronden binnen de rooilijn dienen vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad volgens de geëigende procedure gratis aan de stad worden afgestaan na de definitieve oplevering van de werken.
b) Tot zolang het tweede deel van de zachte verbinding (richting Kwadestraat) niet is gerealiseerd dient de 1 meter brede strook langs de linkerperceelsgrens (eerste deel zachte verbinding) te worden onderhouden door de eigenaars van de meergezinswoning. Tevens moet er op de grens tussen de weg en het terrein met de meergezinswoning elke 5 meter een houten paaltje worden geplaatst.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt opgeladen in het omgevingsloket.
Artikel 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 4:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
- wanneer de omgevingsvergunning met ref. OMV_2025028341 voor het bouwen van een meergezinswoning met 6 woonentiteiten en aparte garages + creëren van een deel van een nieuwe verbinding voor zacht verkeer, aan de Edingseweg, 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend als 16de afdeling, sectie A, nr. 696B niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
- wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning met ref. OMV_2025003576 voor het verbouwen/herbouwen van een hoeve tot woonerf met 8 woonentiteiten met aanpassing van de rooilijn voor het terrein gelegen aan de Kloosterstraat 15-19-21 te 9500 Overboelare en met kadastrale gegevens 4e afdeling, sectie A, nrs. 711H, 712H, 717F, 717E en 718D;
Overwegende dat het betrokken terrein zich situeert in de dorpskern van de deelgemeente Overboelare, langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg waar zich louter residentiële bebouwing bevindt onder de vorm van één- en meergezinswoningen; dat deze woongebouwen 1 à 2 volwaardige bouwlagen hoog zijn en afgewerkt met een hellend dak; dat op het rechts aanpalend perceel een woning staat die aan de straatzijde een hoofdvolume omvat dat 2 volwaardige bouwlagen telt en is afgewerkt met een zadeldak; dat op het links aanpalend perceel een langwerpige woning staat met aan de straatzijde anderhalve bouwlaag onder hellend dak; dat deze woning niet tot tegen de rechterperceelgrens werd gebouwd; dat de vrijliggende zone naast deze woning van de straat werd afgesloten door middel van een tuinmuur; dat het terrein achteraan grenst aan de spoorlijn Geraardsbergen – Aat; dat op het betrokken terrein momenteel een hoeve staat dewelke opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed met volgende beschrijving:
Semi-gesloten hoeve met gekasseid erf. Aan de straatkant, links, in het verlengde van het boerenhuis, inrijpoort met houten latei, 1801, gedateerd op een balk. Eenlaags boerenhuis van het dubbelhuistype, oorspronkelijk met vier traveeën. Onder gebogen zadeldak op sierlijke daklijstbalkjes, uit 18de eeuw, uitgebreid met twee traveeën en hierdoor aansluitend bij de poort. Verankerde baksteenbouw met cementdecor uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Erfgevel met rechthoekige vensters en deur in vlakke gecementeerde omlijsting. Lekdrempels verbonden door cordons. Aan de straatkant, sierankers, rechthoekige vensters met gecementeerde hoekblokken, arduinen lekdrempels. Segmentboogdeurtje in vlakke omlijsting met bekronend druiplijstje. Linker zijpuntgevel met aandak op schouderstuk.
Haakse éénlaagse stalvleugel ten zuidwesten onder zadeldak; rechthoekig deurtje met zandstenen lijst met kwarthol profiel uitlopend op ezelsoren.
Tegenover het woonhuis, dwarsschuur onder zadeldak tussen aandaken met vlechtingen, van 1804, volgens eigenaar. Rechts van de inrijpoort, woonhuis van 1934, volgens eigenaar. Verdere onbelangrijke aanhorigheden.
Aanvullende informatie
De haakse, éénlaagse stalvleugel met rechthoekig deurtje in een zandstenen omlijsting met kwarthol beloop bevindt zich in tegenstelling tot de inventaristekst ten noordoosten van het erf (Kloosterstraat nummer 15).
De hoeve was de woonplaats van enkele voorname burgers van Overboelare, namelijk voormalige burgemeesters, een schepen en secretaris van de gemeente.
Overwegende dat het woongebouw nr. 15 dateert uit de jaren 1930 en aan de straatzijde twee bouwlagen en een hellend dak omvat; dat daarachter zich de voormalige stallen situeren die zich momenteel in een ruïneuze toestand bevinden; dat de woning nr. 19 langs de straatzijde één bouwlaag en een hellend dak omvat, met daarachter tegen de rechterperceelsgrens een in de jaren 1930 opgericht bouwvolume met twee bouwlagen en een hellend dak; dat de woning zich in een zeer slechte staat bevindt, aangezien het dakvlak achteraan is afgeschoven door rot in de muurplaten; dat uit veiligheidsoverwegingen de pannen werden afgenomen om de windbelasting op de bestaande constructie te verminderen; dat een luifel aan de rechterkant van het perceel, ook opgetrokken in de jaren 1930, de woning met de achterliggende voormalige stallen verbindt; dat ook deze luifel zich in een slechte toestand bevindt; dat zich achter de bebouwing een tuin/boomgaard situeert, afhellend naar de spoorlijn toe;
Overwegende dat men met de omgevingsaanvraag beoogt om de bestaande hoeve te verbouwen en ook delen te herbouwen, binnen de voetafdruk en het gabariet van de historische bebouwing; dat in deze bebouwing 8 eengezinswoningen zullen worden ingericht;
Overwegende dat de bestaande bebouwing langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 binnen het bestaande volume grondig zal worden verbouwd tot 2 eengezinswoningen, elk met hun eigen toegang langs de straatzijde; dat van dit bouwvolume de bestaande buitenmuren worden behouden en gerestaureerd; dat binnenin alles wordt heringericht; dat de bestaande kroonlijst- en nokhoogte behouden blijven op respectievelijk 3,95 meter en 7,69 meter boven de vloerpas; dat de voorgevel zal behouden blijven en worden gerestaureerd; dat de achtergevel ook grotendeels wordt bewaard en dat er louter enkele aanpassingen worden doorgevoerd aan raamopeningen; dat het daarachter gelegen bouwvolume met twee bouwlagen en hellend dak zal worden gesloopt;
Overwegende dat de voormalige stallen zullen worden herbouwd en in dat volume 3 eengezinswoningen zullen worden ondergebracht, waarbij elke woning toegankelijk zal zijn via de binnenkoer; dat de bebouwing op het perceel Kloosterstraat nr. 15 ook zal worden gesloopt en er een nieuw volume zal worden voorzien dat het te behouden volume aan de straatzijde en het nieuwe achterliggende volume zal verbinden; dat in dat volume 3 eengezinswoningen zullen worden ingericht, elk met hun eigen toegang vanaf de binnenkoer; dat deze nieuwe volumes een kroonlijsthoogte zullen hebben van 3,45 meter; dat de nokhoogte van het achterste volume op 8,78 meter zal liggen en dat van het tussenliggend volume op 7,18 meter; dat de gevels van het te behouden volume aan de straatzijde zullen worden voorzien van een siercementage, zoals in de bestaande toestand, wit en lichtgrijs geverfd; dat de overige gevels zullen worden opgetrokken met een handvorm gevelsteen en zullen worden wit gekaleid; dat alle gevels worden voorzien van muurankers;
Overwegende dat aan de achterzijde van elke woning telkens een kleine private tuin wordt voorzien; dat centraal tussen de bebouwing een binnenkoer wordt voorzien met een infiltratiebekken; dat achter de bebouwing ook een gemeenschappelijke parkeerzone zal worden ingericht met 8 staanplaatsen die toegankelijk zal zijn via 2 doorgangen in de bebouwing; dat de binnenkoer en een deel van de oprit in kasseien zal worden aangelegd; dat een deel van de oprit aan de straatzijde in grasdallen zal worden aangelegd; dat voorbij de bebouwing de verharding in grint zal worden voorzien; dat de parkeerplaatsen in grasdallen zullen worden aangelegd; dat de rest van het terrein zal worden ingericht als gemeenschappelijke tuin / speelzone / boomgaard; dat naast de parkeerzone ook nog een tweede infiltratiebekken zal worden aangelegd; dat de tuintjes voorbij het achterste bouwvolume zullen worden opgehoogd en dat via een keermuur en trappen de achtergelegen parkeerzone kan worden bereikt; dat voor de aanleg van deze parkeerzone ook een beperkte ophoging nodig is;
Overwegende dat men tevens beoogt de functie van de gebouwen te wijzigen van woonfunctie + bedrijfsfunctie naar enkel woonfunctie;
Overwegende dat de bebouwing aan de straatzijde wordt doorsneden door de rooilijn van de Kloosterstraat, goedgekeurd bij KB van 15 maart 1940; dat men met de omgevingsaanvraag tevens beoogt de rooilijn te verplaatsen ter hoogte van het volledige bouwterrein en het woonhuis nr. 21 naar de rand van het voetpad;
Overwegende de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 14 februari 2025 tot en met 15 maart 2025 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 25 februari 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Infrabel van 6 februari 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Watergroep van 5 februari 2025;
Gelet op het gunstig advies van de dienst erfgoed van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 19 mei 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 23 mei 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 10 juni 2025;
Overwegende dat de bestaande bebouwing langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed hetgeen betekent dat deze hoeve erfgoedwaarde heeft; dat het wenselijk is dat deze hoeve niet wordt gesloopt omdat anders deze erfgoedwaarde verloren zou gaan; dat men met voorliggende aanvraag het gebouw langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 zal verbouwen; dat in principe cfr. artikel 4.3.8 VCRO afstand moet worden gedaan van de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit; dat dit tegenstrijdig is met het principe om geen inventarispanden te slopen en om deze trachten in stand te houden door verbouwingswerken uit te voeren;
Overwegende dat wordt voorgesteld om de rooilijn ter hoogte van de bouwplaats en de aanpalende woning nr. 21 (omdat die op dezelfde bouwlijn als de hoeve staat) te verplaatsen naar de rand van het voetpad;
Overwegende dat de rijweg langs de bouwplaats reeds 4,8 meter breed is, met aan weerszijden een goot van 0,3 meter breedte en aan de zijde van de bouwplaats een 1,7 meter breed voetpad; dat de Kloosterstraat nog maar recent werd heraangelegd, en bij die heraanleg voornamelijk de voorbouwlijn van de bestaande bebouwing werd doorgetrokken als grenslijn met het voetpad, dat aldus kan akkoord worden gegaan om de rooilijn van de Kloosterstraat plaatselijk te verplaatsen naar de rand van het huidige voetpad;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter, dat de aan de gemeente te betalen waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van het verplaatsen van de rooilijn 9.581,04 euro bedraagt;
Overwegende dat raadslid Jens Rottier opmerkt dat het schattingsverslag in de bijlagen gaat over Meierij te Zandbergen en niet over de Kloosterstraat en dat daarom het dossier op de raad niet kan behandeld worden; dat de gemeenteraad het dossier daarom verdaagt.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben,
Enig artikel:
Dit agendapunt wordt verdaagd.
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst tussen Gezondheidsmakers Dender (voorheen LOGO Dender) en Stad Geraardsbergen de concrete samenwerking voor de implementatie van het project 'Gezonde Gemeente' regelt, met als doel het verder ontwikkelen van een performant lokaal preventief gezondheidsbeleid;
Overwegende dat Geraardsbergen de titel van Gezonde Gemeente draagt sinds 2014;
Overwegende dat de Stad zich met deze samenwerkingsovereenkomst engageert om verder werk te maken van een samenhangend integraal preventief gezondheidsbeleid; dat dit beleid iedereen, en de meest kwetsbaren in het bijzonder, kansen biedt en hen stimuleert om gezond te leven in een gezonde omgeving;
Overwegende dat Geraardsbergen deel uitmaakt van een werkgroep preventie, in samenwerking met de Eerstelijnszone Dender Zuid, Stad Ninove en Gezondheidsmakers, waar preventieve gezondheidsacties gecoördineerd worden;
Overwegende dat Gezondheidsmakers Dender zich met deze samenwerkingsovereenkomst engageert om een basisdienstverlening aan het lokaal bestuur aan te bieden zoals: informeren, inspireren en adviseren over gezondheidsbevordering, aanleveren van actuele (lokale) cijfers met betrekking tot de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen,...;
Overwegende dat er geen beroep zal gedaan worden op de betalende dienstverlening van Gezondheidsmakers Dender;
Overwegende dat de overeenkomst afloopt op 31 december 2025;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het preventiedecreet van 31 mei 2023;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logowerking;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst geen financiële impact heeft;
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de volgende samenwerkingsovereenkomst met Gezondheidsmakers als volgt goed:
Artikel 1: voorwerp
Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de concrete samenwerking tussen de Stad Geraardsbergen en de ‘Gezondheidsmakers Dender’ voor de implementatie van het project ‘Gezonde Gemeente’, dat als doel heeft het (verder) ontwikkelen van een performant lokaal preventief gezondheidsbeleid.
Artikel 2: inwerkingtreding en duur
Deze samenwerkingsovereenkomst gaat in op 1 juli 2025 en loopt af op 31 december 2025.
Wanneer één van beide partijen ophoudt te bestaan, eindigt de samenwerkingsovereenkomst automatisch.
Bij het verstrijken van de termijn van de samenwerkingsovereenkomst wordt de samenwerkingsovereenkomst niet stilzwijgend verlengd.
De samenwerking kan verlengd worden middels het sluiten van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Beide partijen maken hun intenties tot verdere samenwerking ten laatste 3 maanden voor het verstrijken van de termijn aan elkaar bekend.
Artikel 3: engagement Stad Geraardsbergen
Stad Geraardsbergen engageert zich om verder werk te maken van een samenhangend, integraal preventief gezondheidsbeleid. Dit beleid biedt iedereen, en de meest kwetsbaren in het bijzonder, kansen en stimuleert hen om gezond te leven in een gezonde omgeving.
Om dit te realiseren, werkt Stad Geraardsbergen aan de volgende succesfactoren van een kwalitatief gezondheidsbeleid:
- Visie: prioriteiten op het vlak van preventieve gezondheid worden opgenomen in het lokaal meerjarenplan van 2026 – 2031.
- Communicatie: we communiceren helder en inclusief rond preventieve gezondheid.
- Burgerparticipatie: de burger wordt nauw betrokken bij het uitwerken, uitvoeren en evalueren van het preventieve gezondheidsbeleid.
- Samenwerken: we zetten in op samenwerking over beleidsdomeinen heen, zodat er vanuit verschillende thema’s en diensten bijgedragen wordt aan het lokaal preventief gezondheidsbeleid (HiAP).
- Deskundigheid: we streven naar deskundige medewerkers die het gezondheidsbeleid mee vormgeven en uitdragen.
- Leiderschap: we werken ook als werkgever aan de gezondheid van onze medewerkers en partners. Op die manier vervullen we een voorbeeldfunctie.
- Tijd en middelen: we voorzien voldoende personeel en budget om bovenstaande intenties te realiseren.
- Proportioneel universalisme: via ons preventief gezondheidsbeleid werken we aan het verkleinen van de gezondheidsongelijkheid.
Om het preventief gezondheidsbeleid vorm te geven, installeert het lokaal bestuur bij voorkeur een stuurgroep ‘Gezonde Gemeente’, met vertegenwoordigers uit diverse diensten binnen het lokaal bestuur en eventueel aangevuld met relevante lokale actoren uit het werkveld.
Artikel 4: ondersteuning door ‘Gezondheidsmakers Dender’
Binnen de basisdienstverlening engageert ‘Gezondheidsmakers Dender’ zich tot:
- Fungeren als aanspreekpunt rond gezondheidsbevordering & ziektepreventie.
- Het informeren, inspireren en adviseren rond gezondheidsbevordering & ziektepreventie via diverse kanalen, waaronder overlegfora (*).
- Het informeren over beleidsmatige tools, bv. win-winfiches, groeimeter, 7-stappenplan, gezondheidsmatrix, …
- Dissemineren van preventiemethodieken / -projecten van de partnerorganisaties via verschillende kanalen.
- Fungeren als eerstelijnsaanspreekpunt rond het thema gezondheid en milieu.
- Ter beschikking stellen van standaard content rond de preventieve gezondheidsthema’s voor website, sociale media en infomagazines + aanbieden van een algemene jaarkalender.
- Aanleveren van actuele (lokale) cijfers m.b.t. de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen.
- Aanbieden van regionale uitwisselingsmomenten rond gezondheid, zoals de intervisie Gezonde Gemeente.
- Ter beschikking stellen van een pool aan lesgevers voor vormingen/workshops rond verschillende gezondheidsthema’s (**) + ontlenen/verkrijgen van materialen uit de webshop.
* Binnen de basisdienstverlening wordt het aantal coachingsmomenten vastgelegd op drie/jaar. Deze worden vervat in de stuurgroepen Gezonde Gemeente, adviesverlening over implementatie van bepaalde methodiek, toelichting over specifieke projecten, ...
** Het inboeken van vormingen/workshops is betalend, volgens vaste tarieven op Vlaams niveau.
Binnen de betalende dienstverlening kan Stad Geraardsbergen beroep doen op ‘Gezondheidsmakers Dender’ voor:
- Bijkomende ondersteuning en procesbegeleiding (verder dan de drie vastgelegde momenten in de basisdienstverlening);
- Het opnemen van veld- en terreinwerk;
- Communicatieve- en logistieke ondersteuning m.b.t. gezondheidsbevordering & ziektepreventie, i.c. opmaak communicatiedragers op maat van het lokaal bestuur.
Deze dienstverlening wordt verder concreet uitgewerkt in onze creditlijst, steeds op te vragen bij Gezondheidsmakers Dender en te raadplegen via https://bit.ly/41F6Ocj. De kostprijs van deze dienstverlening wordt vervat in credits, waarbij 1 credit gelijk staat aan €75. Extra dienstverlening kan aangevraagd worden, er wordt dan bekeken binnen het team wat al dan niet nog haalbaar is voor dat jaar. Credits die worden aangekocht/vastgelegd voor een werkingsjaar, worden niet overgedragen naar een volgend werkingsjaar.
Artikel 5: externe projectcommunicatie
Voor acties en projecten die in samenwerking met de ondertekenende partijen georganiseerd worden, wordt in de communicatie steeds verwezen naar deze samenwerking. Dit gebeurt met de vermelding ‘In samenwerking met Gezondheidsmakers Dender’.
Acties/projecten m.b.t. gezondheidsbevordering & ziektepreventie worden zoveel mogelijk opgehangen onder de vlag ‘Gezonde Gemeente/Stad’. Op sociale media wordt gebruik gemaakt van de hashtag #gezondegemeente of #gezondestad.
Artikel 6: interne communicatie
Marthe Gysels, gezondheidspromotor van ‘Gezondheidsmakers Dender’, is voor Stad Geraardsbergen de vaste contactpersoon.
Bram Merckaert, Administratief medewerker Dienst Samenleving van Stad Geraardsbergen, is voor ‘Gezondheidsmakers Dender’ de vaste contactpersoon. Deze contactpersoon staat in voor de opvolging van de acties uit het actieplan.
Gelet op artikel 41, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de oprichtingsakte van de projectvereniging Route 42, ondertekend op 30 augustus 2019, en goedgekeurd door de gemeenteraad en of raad van bestuur van AGB voor de deelnemende gemeenten m.n. Stad en AGB Geraardsbergen, Gemeente en AGB Herzele, Stad Zottegem, Gemeente Lierde, Gemeente en AGB Oosterzele en de Gemeente Sint- Lievens-Houtem;
Gelet op het Decreet Bovenlokaal Cultuurbeleid van 15 juni 2018, laatst gewijzigd op 6 maart 2024 door het Vlaams Parlement en bekrachtigd op 8 maart 2024 door de Vlaamse Regering, meer bepaald Hoofdstuk 3, Afdeling 3 en artikel 92 van de slotbepalingen;
Gelet op het verslag van de Raad van Bestuur van Route 42 van 28 maart 2025, meer bepaald agendapunt 3 waarin de verlenging van de duurtijd wordt aanbevolen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen deel uitmaakt van de projectvereniging Route 42, die werd opgericht om een bovenlokale cultuurwerking te realiseren zoals omschreven in het Decreet Bovenlokaal Cultuurbeleid;
Overwegende dat de huidige duurtijd van de projectvereniging wettelijk beperkt is tot zes jaar en afloopt op 31 augustus 2025;
Overwegende dat het nieuwe decreet bovenlokaal cultuurbeleid streeft om de verschillende beleidsperiodes van verschillende domeinen op elkaar af te stemmen waaronder de structurele ondersteuning van bovenokale cultuur- en erfgoedwerking;
Overwegende dat Route 42 sinds 2020 een jaarlijkse structurele subsidie ontvangt van de Vlaamse overheid ten bedrage van €43.400, op basis van de goedgekeurde regionale cultuurnota;
Overwegende dat het nieuwe Decreet Bovenlokaal Cultuurbeleid conform artikel 92 voorziet in de verlenging van de subsidieperiode tot 31 december 2026, en dat verlenging van de projectvereniging noodzakelijk is om recht te blijven hebben op deze middelen;
Overwegende dat een gemeentelijke bijdrage van €0,20 per inwoner nodig is voor het extra werkingsjaar 2026, overeenkomstig de bijdragen in vorige jaren;
Overwegende dat deze gemeentelijke bijdrage per kalenderjaar betaald wordt;
Overwegende dat het wenselijk is om de einddatum van de projectvereniging vast te stellen op 30 juni 2027, om een correcte administratieve en inhoudelijke afwikkeling mogelijk te maken van lopende projecten, contracten en engagementen; dat voor het voortbestaan van de loutere rechtspersoon in dit half jaar geen bijdrage meer wordt voorzien;
Gelet op artikel 396-450 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot projectverenigingen;
Gelet op het decreet bovenlokaal cultuurbeleid van 15 juni 2018, dat tot doel heeft een kwalitatieve, duurzame, diverse en geïntegreerde bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen, te stimuleren en te optimaliseren en cultuurparticipatie te bevorderen en te versterken;
Overwegende dat het decreet bovenlokaal cultuurbeleid de oprichting van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid stimuleert, ter uitvoering van een bovenlokaal cultuurbeleid;
Toelage van 0,20 euro per inwoner per jaar voor de projectvereniging op AR011999 BI61405000,
Artikel 1:
Akkoord te gaan met de verlenging van de duurtijd van de projectvereniging Route 42 tot en met 30 juni 2027. Aan de Raad van Bestuur van Route 42 wordt gevraagd de nodige stappen te ondernemen, waaronder de wijziging van de statuten.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt een extra eenmalige gemeentelijke bijdrage goed van €0,20 per inwoner aan de projectvereniging Route 42 voor het werkingsjaar 2026.
Artikel 3:
Dit besluit wordt bezorgd aan de Raad van Bestuur van Route 42, met het verzoek om conform de statutaire bepalingen de verlenging juridisch te formaliseren.
Sinds midden mei 2025 is de voorgevel van het stadhuis op de Markt ingepakt in stellingen naar aanleiding van noodzakelijke renovatiewerken aan de dakruiter. Deze werken worden uitgevoerd gedurende een periode die vermoedelijk loopt tot eind oktober 2025. De aanwezigheid van de werf veroorzaakt aanzienlijke hinder in het hart van onze stad.
Naast de visuele impact op de Markt werd ook een groot deel van het openbaar domein ingenomen door werfmateriaal en veiligheidsvoorzieningen. Bijkomend werd een vaste torenkraan geplaatst centraal op het marktplein, wat bijkomende fysieke en logistieke hinder met zich meebrengt voor de omliggende horecazaken, passanten en toeristen.
De gemeenteraad heeft op 3 juni 2025 reeds beslist om koppels die tijdens deze werken huwen in het stadhuis een korting van 20% op de huwelijksretributie toe te kennen wegens de verminderde beleving.
De horecazaken met vergunde terrassen op de Markt zijn ondernemers die afhankelijk zijn van een aantrekkelijke publieke ruimte, goede passage, en een uitnodigende visuele omgeving. De huidige werfsituatie tast deze elementen aan. Door het innemen van een centrale publieke ruimte, visuele belemmering, verminderde toegankelijkheid en een daling in toeristische aantrekkingskracht, worden deze handelaars economisch en praktisch benadeeld.
Het is dan ook logisch en fair om – in lijn met de eerder genomen beslissing ten voordele van huwelijkskoppels – een gelijkwaardige of proportioneel hogere compensatie te voorzien voor deze handelaars.
Voorstel van beslissing
De gemeenteraad wordt gevraagd om één van onderstaande opties goed te keuren voor het toeristisch seizoen 2025:
Optie A – Terugbetaling 20%
De stad keert een terugbetaling uit van 20% van de betaalde terrasretributie aan de horecazaken met een vergund terras op de Markt.
Optie B – Terugbetaling 50%
De stad keert een terugbetaling uit van 50% van de betaalde terrasretributie aan de horecazaken met een vergund terras op de Markt.
Optie C – Volledige terugbetaling (100%)
De stad keert een volledige terugbetaling van de terrasretributie (100%) uit aan de horecazaken met een vergund terras op de Markt.
Optie D – Geen bijkomende maatregel
De stad beslist geen bijkomende maatregel te nemen met betrekking tot de terrasretributie op de Markt.
Overwegende dat de raad stemt over het verwerpen van het voorstel.
Gelet op de publieke stemming met volgend resultaat:
Het stadsbestuur heeft de bevoegdheid tot het heffen en terugbetalen van retributies op het gebruik van het openbaar domein, inclusief terrasvergunningen, overeenkomstig het gemeentedecreet en de vastgestelde belastingreglementen.
De financiële impact van dit besluit hangt af van de gekozen optie en het aantal getroffen horeca-uitbaters. Een raming en verslag van de dienst Financiën kan opgevraagd worden ter voorbereiding van de besluitvorming.
Enig artikel:
De gemeenteraad verwerpt het voorstel.
Op 20 juni 2025 werd ik als gemeenteraadslid gecontacteerd door een burger die mij foto’s bezorgde van een voertuig geparkeerd in het straatbeeld van Geraardsbergen. Op deze beelden was te zien dat op het dashboard, achter de voorruit van het voertuig, een visitekaartje lag met het officiële logo van de stad Geraardsbergen. Het betrof een kaartje van schepen Rudy Frederic (Team Geraardsbergen), waarop diens naam, bevoegdheden, telefoonnummer en e-mailadres vermeld stonden.
De plaats van het kaartje is opmerkelijk: net op de plek waar doorgaans een parkeerschijf of parkeerticket wordt gelegd. Bovendien was het kaartje in een plastieken hoes gestoken, wat wijst op een min of meer permanente aanwezigheid.
Hoewel het de intentie van de schepen kan zijn om de stad Geraardsbergen op een persoonlijke manier te promoten, roept deze praktijk ernstige vragen op omtrent de gelijkheid van burgers voor de wet, de neutraliteit van handhaving en de perceptie van machtsmisbruik. Wanneer een dergelijk kaartje zichtbaar wordt geplaatst op een locatie die traditioneel dient voor parkeerinformatie, ontstaat minstens de indruk dat de betrokkene mogelijk aanspraak maakt op voorkeursbehandeling bij politie- of GAS-controles. Zelfs al is er geen sprake van daadwerkelijk misbruik, dan nog is de symboliek ervan problematisch en ondermijnt deze het vertrouwen van burgers in een eerlijke en neutrale toepassing van regelgeving.
dat politieke mandatarissen onderworpen zijn aan strikte deontologische regels inzake machtsmisbruik en gelijkheidsbeginsel;
dat de perceptie van bevoorrechting reeds voldoende is om het vertrouwen in het beleid te ondergraven;
dat het openbaar bestuur zich moet onthouden van elke praktijk die aanleiding kan geven tot voorkeursbehandeling of de indruk daarvan;
dat de voorruit van een voertuig geen platform mag zijn voor politiek of persoonlijk voordeel;
Overwegende dat de raad stemt over het verwerpen van het voorstel.
Gelet op de publieke stemming:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
De gemeenteraad verwerpt het voorstel.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 3 juni 2025 goed te keuren.
Overwegende dat raadslid Jens Rottiers bij het agendapunt GR/2025/223 opgemerkt had dat het schattingsverslag opgenomen in de bijlagen van het dossier Meierij te Zandbergen betreft en niet Kloosterstraat; dat daarom de raad had gesteld om het dossier te verdagen;
Overwegende dat de administratie ter zitting wordt geraadpleegd om het correcte schattingsverslag Kloosterstraat nog te bezorgen om reden dat de behandeling van het dossier in de raad van juli noodzakelijk is want uitstellen naar september betekent dat het dossier administratief volledig moet hernomen worden wegens overschrijden van de beslissingstermijn; dat dit ten aanzien van de burgers niet wenselijk is;
Gelet op het correcte schattingsverslag ter zitting aangeleverd, opgemaakt door de landmeter; dat de aan de gemeente te betalen waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van het verplaatsen van de rooilijn 13.223 euro bedraagt en niet het verkeerdelijk bedrag van 9.581,04 euro zoals vermeld in de foutieve bijlage van de Meierij te Zandbergen; dat de raadsleden van de oppositie niet akkoord gaan met deze gang van zaken; dat de correcte bijlage inzake schattingsverslag Kloosterstraat geen 8 dagen voorafgaand aan de zitting in het dossier aanwezig was;
Overwegende dat raadslid Rurik Van Landuyt stelt dat het om een administratieve misslag gaat, een foutieve vermelding van een getal in de feitelijke gegevens van het besluit en dat het mogelijk is om ter zitting een rechtzetting te doen;
Overwegende dat de zitting gedurende 10 minuten wordt geschorst om de raadsleden de mogelijkheid te geven het schattingsverslag te lezen en de berekening van de waardevermeerdering te bekijken;
Gelet op de stemming om het agendapunt te behandelen:
Met 15 stemmen voor (Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Manu Lion), 13 stemmen tegen (Hans De Gent, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer), 1 onthouding (Ilse Roggeman)
Gelet op de stemming van het agendapunt:
Met 16 stemmen voor (Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Manu Lion), 7 stemmen tegen (Hans De Gent, Krist Matthys, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden), 6 onthoudingen (Jens Rottiers, Vince Gaublomme, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Karel De Moyer)
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning met ref. OMV_2025003576 voor het verbouwen/herbouwen van een hoeve tot woonerf met 8 woonentiteiten met aanpassing van de rooilijn voor het terrein gelegen aan de Kloosterstraat 15-19-21 te 9500 Overboelare en met kadastrale gegevens 4e afdeling, sectie A, nrs. 711H, 712H, 717F, 717E en 718D;
Overwegende dat het betrokken terrein zich situeert in de dorpskern van de deelgemeente Overboelare, langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg waar zich louter residentiële bebouwing bevindt onder de vorm van één- en meergezinswoningen; dat deze woongebouwen 1 à 2 volwaardige bouwlagen hoog zijn en afgewerkt met een hellend dak; dat op het rechts aanpalend perceel een woning staat die aan de straatzijde een hoofdvolume omvat dat 2 volwaardige bouwlagen telt en is afgewerkt met een zadeldak; dat op het links aanpalend perceel een langwerpige woning staat met aan de straatzijde anderhalve bouwlaag onder hellend dak; dat deze woning niet tot tegen de rechterperceelgrens werd gebouwd; dat de vrijliggende zone naast deze woning van de straat werd afgesloten door middel van een tuinmuur; dat het terrein achteraan grenst aan de spoorlijn Geraardsbergen – Aat; dat op het betrokken terrein momenteel een hoeve staat dewelke opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed met volgende beschrijving:
Semi-gesloten hoeve met gekasseid erf. Aan de straatkant, links, in het verlengde van het boerenhuis, inrijpoort met houten latei, 1801, gedateerd op een balk. Eenlaags boerenhuis van het dubbelhuistype, oorspronkelijk met vier traveeën. Onder gebogen zadeldak op sierlijke daklijstbalkjes, uit 18de eeuw, uitgebreid met twee traveeën en hierdoor aansluitend bij de poort. Verankerde baksteenbouw met cementdecor uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Erfgevel met rechthoekige vensters en deur in vlakke gecementeerde omlijsting. Lekdrempels verbonden door cordons. Aan de straatkant, sierankers, rechthoekige vensters met gecementeerde hoekblokken, arduinen lekdrempels. Segmentboogdeurtje in vlakke omlijsting met bekronend druiplijstje. Linker zijpuntgevel met aandak op schouderstuk.
Haakse éénlaagse stalvleugel ten zuidwesten onder zadeldak; rechthoekig deurtje met zandstenen lijst met kwarthol profiel uitlopend op ezelsoren.
Tegenover het woonhuis, dwarsschuur onder zadeldak tussen aandaken met vlechtingen, van 1804, volgens eigenaar. Rechts van de inrijpoort, woonhuis van 1934, volgens eigenaar. Verdere onbelangrijke aanhorigheden.
Aanvullende informatie
De haakse, éénlaagse stalvleugel met rechthoekig deurtje in een zandstenen omlijsting met kwarthol beloop bevindt zich in tegenstelling tot de inventaristekst ten noordoosten van het erf (Kloosterstraat nummer 15).
De hoeve was de woonplaats van enkele voorname burgers van Overboelare, namelijk voormalige burgemeesters, een schepen en secretaris van de gemeente.
Overwegende dat het woongebouw nr. 15 dateert uit de jaren 1930 en aan de straatzijde twee bouwlagen en een hellend dak omvat; dat daarachter zich de voormalige stallen situeren die zich momenteel in een ruïneuze toestand bevinden; dat de woning nr. 19 langs de straatzijde één bouwlaag en een hellend dak omvat, met daarachter tegen de rechterperceelsgrens een in de jaren 1930 opgericht bouwvolume met twee bouwlagen en een hellend dak; dat de woning zich in een zeer slechte staat bevindt, aangezien het dakvlak achteraan is afgeschoven door rot in de muurplaten; dat uit veiligheidsoverwegingen de pannen werden afgenomen om de windbelasting op de bestaande constructie te verminderen; dat een luifel aan de rechterkant van het perceel, ook opgetrokken in de jaren 1930, de woning met de achterliggende voormalige stallen verbindt; dat ook deze luifel zich in een slechte toestand bevindt; dat zich achter de bebouwing een tuin/boomgaard situeert, afhellend naar de spoorlijn toe;
Overwegende dat men met de omgevingsaanvraag beoogt om de bestaande hoeve te verbouwen en ook delen te herbouwen, binnen de voetafdruk en het gabariet van de historische bebouwing; dat in deze bebouwing 8 eengezinswoningen zullen worden ingericht;
Overwegende dat de bestaande bebouwing langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 binnen het bestaande volume grondig zal worden verbouwd tot 2 eengezinswoningen, elk met hun eigen toegang langs de straatzijde; dat van dit bouwvolume de bestaande buitenmuren worden behouden en gerestaureerd; dat binnenin alles wordt heringericht; dat de bestaande kroonlijst- en nokhoogte behouden blijven op respectievelijk 3,95 meter en 7,69 meter boven de vloerpas; dat de voorgevel zal behouden blijven en worden gerestaureerd; dat de achtergevel ook grotendeels wordt bewaard en dat er louter enkele aanpassingen worden doorgevoerd aan raamopeningen; dat het daarachter gelegen bouwvolume met twee bouwlagen en hellend dak zal worden gesloopt;
Overwegende dat de voormalige stallen zullen worden herbouwd en in dat volume 3 eengezinswoningen zullen worden ondergebracht, waarbij elke woning toegankelijk zal zijn via de binnenkoer; dat de bebouwing op het perceel Kloosterstraat nr. 15 ook zal worden gesloopt en er een nieuw volume zal worden voorzien dat het te behouden volume aan de straatzijde en het nieuwe achterliggende volume zal verbinden; dat in dat volume 3 eengezinswoningen zullen worden ingericht, elk met hun eigen toegang vanaf de binnenkoer; dat deze nieuwe volumes een kroonlijsthoogte zullen hebben van 3,45 meter; dat de nokhoogte van het achterste volume op 8,78 meter zal liggen en dat van het tussenliggend volume op 7,18 meter; dat de gevels van het te behouden volume aan de straatzijde zullen worden voorzien van een siercementage, zoals in de bestaande toestand, wit en lichtgrijs geverfd; dat de overige gevels zullen worden opgetrokken met een handvorm gevelsteen en zullen worden wit gekaleid; dat alle gevels worden voorzien van muurankers;
Overwegende dat aan de achterzijde van elke woning telkens een kleine private tuin wordt voorzien; dat centraal tussen de bebouwing een binnenkoer wordt voorzien met een infiltratiebekken; dat achter de bebouwing ook een gemeenschappelijke parkeerzone zal worden ingericht met 8 staanplaatsen die toegankelijk zal zijn via 2 doorgangen in de bebouwing; dat de binnenkoer en een deel van de oprit in kasseien zal worden aangelegd; dat een deel van de oprit aan de straatzijde in grasdallen zal worden aangelegd; dat voorbij de bebouwing de verharding in grint zal worden voorzien; dat de parkeerplaatsen in grasdallen zullen worden aangelegd; dat de rest van het terrein zal worden ingericht als gemeenschappelijke tuin / speelzone / boomgaard; dat naast de parkeerzone ook nog een tweede infiltratiebekken zal worden aangelegd; dat de tuintjes voorbij het achterste bouwvolume zullen worden opgehoogd en dat via een keermuur en trappen de achtergelegen parkeerzone kan worden bereikt; dat voor de aanleg van deze parkeerzone ook een beperkte ophoging nodig is;
Overwegende dat men tevens beoogt de functie van de gebouwen te wijzigen van woonfunctie + bedrijfsfunctie naar enkel woonfunctie;
Overwegende dat de bebouwing aan de straatzijde wordt doorsneden door de rooilijn van de Kloosterstraat, goedgekeurd bij KB van 15 maart 1940; dat men met de omgevingsaanvraag tevens beoogt de rooilijn te verplaatsen ter hoogte van het volledige bouwterrein en het woonhuis nr. 21 naar de rand van het voetpad;
Overwegende de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 14 februari 2025 tot en met 15 maart 2025 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 25 februari 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Infrabel van 6 februari 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Watergroep van 5 februari 2025;
Gelet op het gunstig advies van de dienst erfgoed van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 19 mei 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 23 mei 2025;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 10 juni 2025;
Overwegende dat de bestaande bebouwing langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed hetgeen betekent dat deze hoeve erfgoedwaarde heeft; dat het wenselijk is dat deze hoeve niet wordt gesloopt omdat anders deze erfgoedwaarde verloren zou gaan; dat men met voorliggende aanvraag het gebouw langs de straatzijde van Kloosterstraat nr. 19 zal verbouwen; dat in principe cfr. artikel 4.3.8 VCRO afstand moet worden gedaan van de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit; dat dit tegenstrijdig is met het principe om geen inventarispanden te slopen en om deze trachten in stand te houden door verbouwingswerken uit te voeren;
Overwegende dat wordt voorgesteld om de rooilijn ter hoogte van de bouwplaats en de aanpalende woning nr. 21 (omdat die op dezelfde bouwlijn als de hoeve staat) te verplaatsen naar de rand van het voetpad;
Overwegende dat de rijweg langs de bouwplaats reeds 4,8 meter breed is, met aan weerszijden een goot van 0,3 meter breedte en aan de zijde van de bouwplaats een 1,7 meter breed voetpad; dat de Kloosterstraat nog maar recent werd heraangelegd, en bij die heraanleg voornamelijk de voorbouwlijn van de bestaande bebouwing werd doorgetrokken als grenslijn met het voetpad, dat aldus kan akkoord worden gegaan om de rooilijn van de Kloosterstraat plaatselijk te verplaatsen naar de rand van het huidige voetpad;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben,
Artikel 1:
De aanpassing van de rooilijn van de Kloosterstraat wordt goedgekeurd zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning met ref. OMV_2025003576 voor het verbouwen/herbouwen van een hoeve tot woonerf met 8 woonentiteiten met aanpassing van de rooilijn voor het terrein gelegen aan de Kloosterstraat 15-19-21 te 9500 Overboelare en met kadastrale gegevens 4e afdeling, sectie A, nrs. 711H, 712H, 717F, 717E en 718D. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning:
a) Er moet een waardevermeerdering ten gevolge van het verplaatsen van de rooilijn ten bedrage van 13.223 euro worden betaald aan het lokaal bestuur.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt opgeladen in het omgevingsloket.
Artikel 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 4:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
- wanneer de omgevingsvergunning voor het voor het verbouwen/herbouwen van een hoeve tot woonerf met 8 woonentiteiten met aanpassing van de rooilijn voor het terrein gelegen aan de Kloosterstraat 15-19-21 te 9500 Overboelare en met kadastrale gegevens 4e afdeling, sectie A, nrs. 711H, 712H, 717F, 717E en 718D, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd.
- wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
De voorzitter sluit de zitting op 01/07/2025 om 23:01.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Ann Panis
Voorzitter waarnemend