Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 28/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Ann Panis, Burgemeester waarnemend
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
Rurik Van Landuyt, Schepen
Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Goedkeuren van het standpunt met betrekking tot het afstemmen van de vervoerregio Aalst in het kader van de Regiovorming.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Aanleiding

        Op 1 februari 2023 werd het Regiodecreet definitief goedgekeurd door de Vlaamse overheid. Hiermee werd Vlaanderen ingedeeld in 15 referentieregio’s, met het doel regionale samenwerking te stimuleren en tot meer coherentie te komen tussen de intergemeentelijke samenwerkingen.

        Met de regiovorming streeft de Vlaamse overheid naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, zowel voor de door haarzelf opgerichte samenwerkingsverbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten zelf aan de basis van liggen. In plaats van een wirwar aan intergemeentelijke samenwerkingen, is het uitgangspunt nu dat samenwerking binnen de regio’s georganiseerd wordt volgens het “matroesjkamodel”: samenwerking moet vallen binnen of samenvallen met een of meerdere volledige regio’s. Bijgevolg kan het werkingsgebied kleiner zijn dan een regio, samenvallen met een regio of meerdere regio’s in hun geheel omvatten (supra-regionale samenwerking).

        De lokale besturen worden gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan om de werkingsgebieden van hun samenwerkingsverbanden aan te passen aan de referentieregio’s. Afstemming zal anderzijds ook van bovenaf deels verplicht, deels gestimuleerd worden door Vlaanderen. De eerste deadlines voor het afstemmen van bovenlokale samenwerkingsverbanden zijn voorzien voor 2024-2025.

        Referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden. De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid blijft bij de lokale besturen.

        Argumentatie

        Op 23 juni 2023 vond het eerste overleg plaats met alle Burgemeesters en Algemeen Directeurs van de Denderregio.

        Op dit overleg werd een akkoord gegeven aan een workflow, voorbereid door de algemeen directeurs, die dient om de afstemming van de verschillende samenwerkingsverbanden op de nieuwe regio te doorlopen.

        De Vervoerregio Aalst werd als ‘piloottraject’ gebruikt om de flow van afstemming op uit te testen. Het volledige document i.v.m. de afstemming van de vervoerregio wordt als bijlage meegegeven.

        De belangrijkste elementen worden hieronder toegelicht.

        Achtergrond

        In 2019 bakende de Vlaamse overheid het werkingsgebied van 15 vervoerregio’s af als onderdeel van het Decreet Basisbereikbaarheid. Hierin werken de Vlaamse overheid, gemeenten en stakeholders samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Elke vervoerregio wordt aangestuurd door een bestuurlijke vervoerregioraad die de invulling van Basisbereikbaarheid bewaakt, stuurt en evalueert. De werking wordt geregeld via een intern reglement dat in elke regio werd goedgekeurd. De vervoerregio’s zijn een Vlaamse opgelegde en decretaal vastgestelde afbakening en hebben geen aparte rechtspersoonlijkheid.

        Deelnemers

        • 11 gemeenten: Aalst, Berlare, Erpe-Mere, Denderleeuw, Dendermonde, Haaltert, Hamme, Lebbeke, Lede, Ninove, Wichelen
        • Vlaamse Instanties: Departementen Mobiliteit & Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, VMM De Lijn, De Vlaamse Waterweg, Departement Omgeving
        • Provincie Oost-Vlaanderen 
        • NMBS en Infrabel (adviserende stem)
        • Intercommunales SOLVA en DDS (adviserende stem)
        • Buurgemeenten op eigen vraag (adviserende stem)

        Afstemming i.k.v. regiovorming 

        • Initiatief voor afstemming: Vlaamse Regering
        • Termijn: Begin 2024 voorstel van beslissing. In werking vanaf 1/1/2025.
        • Ideale niveau: referentieregio
        • Dit veronderstelt een wijziging in afbakening voor Geraardsbergen (nu bij VVR Vlaamse Ardennen), Zele (nu bij VVR Waasland) en Buggenhout (nu bij VVR Vlaamse Rand).

        Voorstel acties voor afstemming

        • Advies richting de Vlaamse overheid formuleren (na goedkeuring lokale besturen) om de Vervoerregio’s geografisch af te stemmen op de Denderregio, en een naamswijziging Vervoerregio Aalst naar Vervoerregio Dender voor te stellen.
        • In afwachting van de formele afbakening: Geraardsbergen, Zele en Buggenhout (blijven) uitnodigen voor de Vervoerregioraad en met raadgevende stem laten deelnemen.

        Mogelijkheden voor Geraardsbergen, Zele en Buggenhout

        • Vlaamse overheid voorstellen om (i) de afbakening van de Vervoerregio Aalst, conform de regiovorming, af te stemmen op de Denderregio; (ii) een naamswijziging naar Vervoerregio Dender door te voeren; en (iii) deelname met raadgevende stem in aangrenzende vervoerregioraden mogelijk te houden.
        • Vlaamse overheid voorstellen om, in afwijking van de regiovorming, toch formeel bij de huidige vervoerregio te kunnen blijven. Dergelijke vraag moet in het kader van de regiovorming afdoende gemotiveerd worden.

        Tijdens de vergadering van 23 juni 2023 gaven de burgemeesters van Zele, Buggenhout en Geraardsbergen aan dat er een wil is om aan te sluiten bij de Vervoerregio Aalst, maar dat de finale beslissing hierover bij hun lokale bestuur ligt.

        De drie gemeenten die zouden toetreden tot de Vervoerregio Dender kunnen uiteraard met raadgevende stem blijven zetelen in de vervoerregio waar ze momenteel deel van uitmaken. Dat geldt overigens ook voor andere gemeenten die aan een regiogrens gelegen zijn.

        Er is consensus bij alle burgemeesters om de Vervoerregio Aalst bij voorkeur regioconform af te stemmen op de Denderregio, de voorstellen inzake afstemming goed te keuren, en deze ook zo voor te leggen aan de gemeenteraad van elk lokaal bestuur, die de finale beslissing moet nemen.

        Indien de 3 gemeenten die momenteel tot een andere Vervoerregio behoren beslissen om tot de Vervoerregio Aalst toe te treden (of minstens dit advies te geven aan Vlaanderen), zal ook een naamswijziging naar Vervoerregio Dender worden voorgesteld.

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur;
        Gelet op het Regiodecreet van 3 februari 2023;
        Gelet op de Kadernota van 4 februari 2022;
        Gelet op de eerdere rapportering in verband met Regiovorming;
        Gelet op het decreet Basisbereikbaarheid van 12 juni 2019,

        Besluit

        Enig artikel:
        akkoord te gaan met het voorstel om de Vlaamse overheid voor te stellen om:

        1. de afbakening van de Vervoerregio Aalst, conform de regiovorming, af te stemmen op de Denderregio;
        2. een naamswijziging naar Vervoerregio Dender door te voeren;
        3. een deelname met raadgevende stem in aangrenzende vervoerregioraden mogelijk te houden.
      • Goedkeuren van de agenda en de bijhorende documentatie van de bijzondere algemene vergadering van ILvA van 12 december 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA; 

        Gelet op het aangetekend schrijven van 25 oktober 2023 van ILvA waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering die op 12 december 2023 plaatsvindt ; 

        Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen overgemaakt werd;

        Overwegende dat de agenda van de bijzondere algemene vergadering volgende agendapunten bevat: 

        1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432- decreet lokaal bestuur). 
        2. Samenstelling van het bureau (artikel 38). 
        3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering (artikel 16). 
        4. Goedkeuren actieplan en budget 2024.

        Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te geven aan de agenda van deze buitengewone algemene vergadering; 

        Overwegende dat raadslid Godelieve Dauw in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking; 

        Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Besluit

        Artikel 1:
        Kennis te nemen van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van ILvA van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie:

        1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers ( art. 432 - decreet lokaal bestuur).
        2. Samenstelling van het bureau (artikel 38).
        3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering (artikel 16).
        4. Goedkeuren actieplan en budget 2024.
        Artikel 2:
        Godelieve Dauw, raadslid, wonende Heuvelstraat 82, 9500 Geraardsbergen, neemt als afgevaardigde van de stad deel aan de bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, die plaatsvindt op 12 december 2023.
      • Goedkeuren van de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van Solva van 20 december 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de intercommunale SOLVA; 

        Gelet op het aangetekende schrijven van 8 november 2023 en de email van 9 november 2023 van SOLVA, waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan hun algemene vergadering die zal plaatsvinden op 20 december 2023; 

        Overwegende dat deze algemene vergadering zal plaatsvinden in FZ Intermezzo – Kasteeldreef 55 – 9340 Lede;

        Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen werd overgemaakt;

        Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
        2. Samenstelling van het bureau
        3. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2024

        Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering; 

        Overwegende dat raadslid Johan Quintelier in zitting van 26 februari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van SOLVA en Herman D'Hondt als plaatsvervanger; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking; 

        Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Artikel 1:
        Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 20 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten: 

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk).
        2. Samenstelling van het bureau.
        3. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2024.

        Artikel 2:
        Johan Quintelier, raadslid, wonende Koppenhollestraat 106, 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intercommunale SOLVA die zal plaatsvinden op 20 december 2023 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.

      • Aanduiden van een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw), ten gevolge van het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt, burgemeester.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de stad lid is van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw);

        Overwegende dat uit de statuten blijkt dat de stad een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering mag aanduiden;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 14 mei 2019 waarbij Guido De Padt werd voorgedragen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en schepen David Larmuseau, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw);

        Gelet dat Guido De Padt, burgemeester, zijn ontslag ingediend heeft per 1 januari 2024 en het noodzakelijk is een nieuwe afgevaardigde aan te duiden;

        Overwegende dat Ann Panis, burgemeester waarnemend, wordt voorgedragen als afgevaardigde in de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw);

        Gelet dat door het ontslag van Guido De Padt, burgemeester per 1 januari 2024 het mandaat van de plaatsvervanger David Larmuseau automatisch vervalt en het noodzakelijk is om een nieuwe plaatsvervangende afgevaardigde aan te duiden;

        Overwegende dat David Larmuseau, wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw);

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Artikel 1:
        Ann Panis, vanaf 1 januari 2024 aan te duiden als afgevaardigde voor de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw), ten gevolge van het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt als burgemeester.

        Artikel 2:
        David Larmuseau, vanaf 1 januari 2024 aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen vzw (Medov vzw), ten gevolge van het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt als burgemeester.

      • Aanduiden van een gemeentelijke afgevaardigde en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Denderbekken, ten gevolge van het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt, burgemeester.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenteraad in zijn geheel werd vernieuwd op 8 januari 2019;

        Gelet op de brief van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het Denderbekken, van 1 februari 2019 met betrekking tot de vraag tot afvaardiging in het bekkenbestuur, met name de vraag tot aanduiding van een gemeentelijk mandataris en plaatsvervanger voor alle steden en gemeenten die zich op het grondgebied van het bekken bevinden;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2019, waarbij Guido De Padt werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigden en Rurik Van Landuyt als plaatsvervanger van het bekkenbestuur;

        Gelet op het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt, burgemeester;

        Overwegende dat het noodzakelijk is vanaf 1 januari 2024 een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde aan te duiden;

        Overwegende de voordracht om Rurik Van Landuyt per 1 januari 2024 als effectieve gemeentelijke afgevaardigde aan te duiden;

        Overwegende dat Rurik Van Landuyt in het gemeentebesluit van 2019 als plaatsvervanger van Guido De Padt in het bekkenbestuur van het Denderbekken werd aangeduid, dat het noodzakelijk is een nieuwe plaatsvervanger aan te duiden indien Rurik Van Landuyt als effectieve gemeentelijk afgevaardigde in het bekkenbestuur van het Denderbekken wordt aangeduid;

        Overwegende de voordracht van Stephan De Prez als plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Denderbekken per 1 januari 2024;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Artikel 1:
        Rurik Van Landuyt voor de stad Geraardsbergen per 1 januari 2024 aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde in het bekkenbestuur van het Denderbekken .

        Artikel 2:
        Stephan De Prez voor de stad Geraardsbergen per 1 januari 2024 aan te duiden als plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Denderbekken.

      • Aanduiden van een gemeentelijk afgevaardigde Dendergemeenten in de Lokale Actiegroep Leader (LAG) Vlaamse Ardennen tot Dender, ten gevolge van het ontslag per 1 januari 2024 van Guido De Padt, burgemeester.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenten Ninove, Haaltert, Erpe Mere en Denderleeuw (met deelgemeenten Iddergem en Welle) in de ontwerptekst van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) van het nieuwe LEADER-gebied ‘Vlaamse Ardennen tot Dender’ 2023-2027 bijgeschreven worden in het tot voorheen gekende Leadergebied Vlaamse Ardennen; Overwegende dat LEADER  het Europees subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling is;
        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 12 september 2023, waarbij Guido De Padt, burgemeester van Geraardsbergen, aangeduid werd om de gemeenten uit de Denderstreek binnen het Leadergebied te vertegenwoordigen in de Lokale Actiegroep Leader (LAG);
        Overwegende dat het noodzakelijk is om per 1 januari 2024 een nieuwe gemeentelijk afgevaardigde aan te stellen;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Besluit

        Artikel 1:
        Stephan De Prez per 1 januari 2024 aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor de gemeenten van de Denderregio in de Lokale Actiegroep Leader (LAG) Vlaamse Ardennen tot Dender.

        Artikel 2:
        Dit besluit over te maken aan de provincie Oost-Vlaanderen, dienst Landbouw en Platteland.

    • Afdeling Financiën

      • Goedkeuren van de meerjarenplanwijzigingen 2020-2025, de budgetwijziging 2023 en de budgetten 2024 van de Kerkfabrieken Rooms-katholieke eredienst.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de voorliggende meerjarenplanwijzigingen 2020-2025, de budgetwijzigingen 2023 en de budgetten 2024 van de 16 kerkfabrieken die gevestigd zijn op het grondgebied van Geraardsbergen, gecoördineerd bezorgd door het centraal kerkbestuur;

        Overwegende dat het voorliggend aangepaste meerjarenplan, de budgetwijzigingen 2023 en de budgetten 2024 een stijging van de totale exploitatie- en investeringstoelage aan de 16 kerkfabrieken over het gehele meerjarenplan 2020-2025 weergeeft;

        Overwegende dat na goedkeuring de aangepaste exploitatie- en investeringstoelagen zullen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;

        Overwegende dat in kader van het project Heilig Hartbeeld en de daaraan gekoppelde meerkosten, de investeringstoelage van de kerkfabriek Geraardsbergen, nog extra verhoogd dient te worden met 38.730,59 euro zodoende de kosten te kunnen dekken;

        Overwegende dat de meerkosten in het kader van het project Heilig Hartbeeld nog niet zijn inbegrepen in de laatste aanpassing van het meerjarenplan van de Kerkfabriek, de budget- en meerjarenplanwijziging hiervoor zal volgend jaar worden ingediend;

         

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 52/1 betreffende de gemeentelijke verplichtingen;

        Gelet op de omzendbrief BA-2005/1 van 25 januari 2005 betreffende de toepassing van het decreet van 07 mei 2004; meer bepaald wat betreft de regeling van het administratief toezicht waarbij het kerkbestuur gehouden is een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen de 20 dagen ter kennisgeving over te maken aan het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op artikel 57§2 van het gemeentedecreet,

        Financieel kader

        Overwegende dat de voorliggende meerjarenplanwijziging 2020-2025, de budgetwijziging 2023 en de budgetten 2024 een stijging van het totaal aan exploitatietoelagen aan de 16 kerkfabrieken over het gehele meerjarenplan 2020-2025 vertoont van 84.833,33 euro ten opzichte van het initieel meerjarenplan;

        Overwegende dat de voorliggende meerjarenplanwijziging 2020-2025,de budgetwijziging 2023 en de budgetten 2024 een stijging van het totaal aan investeringstoelagen aan de 16 kerkfabrieken over het gehele meerjarenplan 2020-2025 vertoont van 202.539,67 euro ten opzichte van het initieel meerjarenplan, indien er rekening wordt gehouden met de jaarrekeningen 2020, 2021 en 2022 van de Kerkfabrieken en de meerkosten van het project Heilig Hartbeeld;

        Overwegende dat, rekening houdend met de keuze van het lokaal bestuur om geen resterende investeringsbudgetten meer over te dragen naar het volgend boekjaar, er met de kerkfabrieken werd afgetoetst welk deel van deze investeringstoelagen zij in het huidig boekjaar nog werkelijk zullen opvragen, het resterend bedrag zal reeds bij volgende aanpassing meerjarenplan door het lokaal bestuur worden voorzien in het volgende boekjaar,

        Besluit

        Artikel 1:
        De voorliggende meerjarenplanwijzigingen 2020-2025, de budgetwijzigingen 2023 en de budgetten 2024 van de 16 kerkfabrieken die gevestigd zijn op het grondgebied van Geraardsbergen, goed te keuren.

        Artikel 2:
        Na goedkeuring de aangepaste exploitatie- en investeringstoelagen op te nemen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. 

        Artikel 3:
        Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan het Centraal Kerkbestuur en de toezichthoudende overheid. 

    • Afdeling Ruimte

      • Principebeslissing vestigen recht van opstal aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van een bijkomende 'POP-cabine' op grondgebied Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de firma Fiberklaar bv momenteel in heel Vlaanderen een glasvezelnetwerk (Fiber) uitrolt en dit netwerk opengesteld wordt aan alle internetproviders in Vlaanderen; 

        Overwegende dat het glasvezelnetwerk onder het openbaar domein wordt uitgerold en bestaat uit PE (polyethyleen) buizen met glasvezels die op bepaalde plaatsen een knooppunt vormen; op deze knooppunten dient een cabine geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops);

        Overwegende dat in de gemeenteraad van 31 januari 2023 principieel akkoord werd gegaan met de vestiging van een 'recht van opstal' aan Fiberklaar voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van '4 POP-cabines' op volgende locaties: 

        • LC01 (grote POP) Meerminstraat, eigendom stad
        • WP03 (kleine POP) Groteweg, eigendom ocmw
        • WP04: (kleine POP) Idegemplein, eigendom stad
        • WP05: (kleine POP) Lembosstraat - parking kerkhof, eigendom stad
        Gelet op de vraag van Solutions 30 Technologies, voor nog een bijkomende locatie langsheen de Schillebeekstraat, ter hoogte van nummer 99 en gelegen op openbaar domein;
        Overwegende dat er ook reeds een cabine van Fluvius is gevestigd; 
        Gelet op het plan voorstel inplanting (met erfdienstbaarheidszone)
        Gelet op het positief advies van de dienst Technische zaken van 30 mei 2023;
        Gelet op het positief advies van de dienst Openbare werken van 1 juni 2023;
        Overwegende dat dit perceeltje als wegoverschot ontstaan is bij de rechttrekking van de Schillebeekstraat;
        Gelet op het positief advies van de dienst Stedenbouw van 30 mei 2023, aangevuld met bijkomende info over de rooilijn van 23 juni 2023;
        Overwegende dat de POP wordt gebouwd volgens onderstaande parameters: 
        • WP POP: maximale oppervlakte 11,5 m² + 1 meter vrije ruimte rond de POP
        • hoogte ongeveer 2,5 m
        • standaard oplevering in het grijs. Andere kleuren zijn ook beschikbaar

        Overwegende dat deze Fiberpop aan verschillende criteria moeten voldoen, om toekomstgericht een zekerheid te hebben en de POP niet te moeten verplaatsen, vraagt Fiberklaar voor het vestigen van een 'recht van opstal' (voorstel 50 jaar);  

        Gelet op het prijsvoorstel van 'recht van opstal', zijnde: 

        • Schillebeekstraat - standaard grijze POP = 2 500 euro

        Gelet op het schattingsverslag van 17 augustus 2023;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1 en §2 en artikel 41§11;

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten;

        Gelet op de goedkeuring van de principebeslissing in de gemeenteraad van 31 januari 2023 houdende het vestigen van een recht van opstal aan Fiberklaar vb voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen;

        Gelet op het goedkeuren van de overeenkomst 'vestigen van een recht van opstal' aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 4 'POP-cabines' op grondgebied Geraardsbergen in de gemeenteraad van 30 mei 2023;

        Besluit

        Artikel 1:
        Principieel akkoord te gaan met de vestiging van een 'recht van opstal' op de locatie op openbaar domein, langsheen de Schillebeekstraat, ter hoogte van nummer 99 aan Fiberklaar bv voor het oprichten, uitbaten en onderhouden van 1 bijkomende 'POP-cabine'.

        Artikel 2:
        Deze bijkomende locatie mee op te nemen in de overeenkomst, die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Goedkeuren van de kosteloze grondafstand van een verkaveling Taalmeers Goeferdinge.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de verkavelingsvergunning voor de percelen kadastraal gekend onder afdeling 5 sectie A nrs. 750/L, 747/M en 747/N, afgeleverd door de stad Geraardsbergen op 25 februari 2019;

        Gelet op de e-mail van de instrumenterend notaris van 15 september 2023 waarbij hij verzoekt om het perceeltje grond, zijnde lot 1, op het door de landmeter-expert opgemaakte metingsplan van 3 oktober 2023, deel uitmakend van de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2018093748 van 25 februari 2019, kosteloos over te dragen aan de stad, na de definitieve oplevering van de werken;

        Overwegende dat dit een perceeltje grond betreft, op heden een weg, gekend als 'Taalmeers' en kadastraal gekend onder afdeling 5 (Goeferdinge) sectie A deel van nummers 747M P0000, 747N P0000 en 750L P0000, met een oppervlakte volgens meting van 2a 98ca, afgebeeld onder 'lot 1' van het opmetingsplan, met gereserveerd perceelsidentificatienummer, sectie A 967 A P0000;

        Gelet op het Proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 3 oktober 2023, door de landmeter-expert;

        Gelet op de bodemattesten voor de percelen kadastraal gekend onder afdeling 5, sectie A nummers 747/00M000, 747/00N000 en 750/00L000, afgeleverd op 8 augustus 2023;

        Gelet op de aanvraag voorafgaande identificatie (Precad) door de landmeter-expert van 25 oktober 2023;

        Gelet op de perceelsrapporten onroerend erfgoed van 15 september 2023 voor de percelen sectie A nummers 747/00M000, 750/00L000 en 747/00N000;

        Gelet op de overstromingsrapporten voor de percelen sie A nrs. 747/00M000 en 747/00N000 van 15 september 2023;

        Gelet op het document precadastratie van 25 oktober 2023, afgeleverd door FOD Financiën - Patrimoniumdocumentatie; 

        Gelet op de dossiers vastgoedinformatie VIP-00048321, VIP-00048322 en VIP-00048320;

        Overwegende dat de eigenaar, met het verzoek tot overdracht van lot 1, 2a 98ca groot, zich definitief en onherroepelijk verbindt de genoemde gronden kosteloos over te dragen aan de stad;

        Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de instrumenterend notaris;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Geen financiële impact,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het lokaal bestuur zal lot 1, kadastraal gekend onder afdeling 5 (Goeferdinge) sectie A deel van nummers 747M P0000, 747N P0000 en 750L P0000, met een oppervlakte volgens meting van 2a 98ca met gereserveerd perceelsidentificatienummer, sectie A 967 A P0000, kosteloos inlijven bij het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan geven.

        Artikel 2:
        Het ontwerp van kosteloze grondafstand wordt goedgekeurd.

        Artikel 3:
        Alle kosten, rechten en erelonen van deze akte, met inbegrip de kosten die betrekking hebben op de leveringsplicht van de overdrager, zijn voor rekening van de overdrager. Deze overdracht is kosteloos, alle lasten inbegrepen.

      • Goedkeuren van de kosteloze grondafstand verkaveling Burgemeester Van Liefferingestraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van de instrumenterende notaris van 28 oktober 2023, waarbij zij verzoekt om een perceel grond, gelegen aan de nieuw aangelegde Burgemeester Van Liefferingestraat, gekadastreerd volgens laatst overgeschreven titel sectie A deel van nummers 1140H, 1140L, 1152N, 1162C, 1169D, 1169E, 1170C, 1170D, 1170F, 1173F, 1174D, 1186W, 1186Y, 1187C, 1188/2A, 1188/2B, 188/2D, 1190N, 1191F, 1191G, 1192G, 1192/2B en 1193/2D onder grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nummer 1503N3P000 en deel van nummer 1503VP0000, met een oppervlakte volgens meting van 56a 3ca, kosteloos over te dragen aan de stad;

        Gelet op het verlijden van de verkavelingsakte door de notaris (1 en 2) op 30 mei 2017;

        Gelet op de verkavelingsakte, aangevuld met de verkavelingsvergunning, afgeleverd door de stad Geraardsbergen op 22 december 2014, gewijzigd bij vergunning, afgeleverd door de stad op 20 februari 2017;

        Gelet op de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, afgeleverd door de stad Geraardsbergen op 3 april 2023 (OMV_2022139746) waarin volgende lasten werden opgelegd: 

        • a. Het lot 17B dient vrij en onbelast en zonder kosten voor het Lokaal Bestuur volgens de geëigende procedure gratis aan het Lokaal Bestuur worden afgestaan.
        • b. De verkaveling wordt, voor wat de verkoop of vervreemding van kavel 17A betreft, slechts uitvoerbaar nadat de gratis grondafstand is doorgevoerd. Zolang dit niet is gebeurd mag lot 17A niet worden verkocht of vervreemd en kunnen geen gebouwen worden opgericht op basis van deze verkaveling

        Gelet op het proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 20 juni 2023 door de landmeter-expert, met aanduiding van de percelen sie A 1503 N3 en 1503V/ex;

        Gelet op het proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 16 juni 2023 door de landmeter-expert, met aanduiding lot 17A;

        Gelet op het bodemattest, afgeleverd voor het perceel afd. 7 sectie A 1503/00N003 op 17 juni 2023;

        Gelet op het bodemattest, afgeleverd voor het perceel afd. 7 sectie A 1503/00V000 op 28 augustus 2023;

        Gelet op de aanvraag voorafgaande identificatie van 27 juni 2023;

        Overwegende dat de eigenaars, met het verzoek tot overdracht van het perceel grond, zijnde het gereserveerde perceelnummer 1503C4P0000, samengesteld uit het huidig nummer 1503N3P0000 en deel van het huidig nummer 1503VP0000, met een totale oppervlakte van 56a 3ca, zich definitief en onherroepelijk verbinden de genoemde grond kosteloos over te dragen aan de stad;

        Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de instrumenterende notaris;

        Gelet op hun vraag om de stad te vertegenwoordigen bij sterkmaking in de akte; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Geen financiële impact, 

        Besluit

        Artikel 1:
        Een perceel grond, gelegen aan de nieuw aangelegde Burgemeester Van Liefferingestraat, gekadastreerd volgens laatst overgeschreven titel sectie A deel van nummers 1140H, 1140L, 1152N, 1162C, 1169D, 1169E, 1170C, 1170D, 1170F, 1173F, 1174D, 1186W, 1186Y, 1187C, 1188/2A, 1188/2B, 188/2D, 1190N, 1191F, 1191G, 1192G, 1192/2B en 1193/2D onder grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nummer 1503N3P000 en deel van nummer 1503VP0000 met een oppervlakte volgens meting van 56a 3ca, kosteloos over te dragen aan de stad, in te lijven bij het het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan te geven.

        Artikel 2:
        Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand goed te keuren.

        Artikel 3:
        Alle kosten, rechten en erelonen van deze akte, met inbegrip de kosten die betrekking hebben op de leveringsplicht van de overdragers zijn voor rekening van de overdragers. Deze overdracht is kosteloos, alle lasten inbegrepen.

      • Goedkeuren van de kosteloze grondafstand van een verkaveling Kastanjestraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van 3 november 2023 van de instrumenterend notaris waarbij hij verzoekt een strook grond, bestaande uit de wegzate en de erop aangelegde infrastructuurwerken en aanplantingen, volgens kadaster gelegen aan de Kastanjestraat, kadastraal gekend onder sectie A (deel van) nummer 646D, en volgens recent kadaster gekend sectie A, (deel van) nummer 646D P0000, met een oppervlakte van 27ca 48dma, kosteloos over te dragen aan de stad; 

        Gelet op het proces-verbaal van opmeting, opgemaakt op 25 juli 2020, door de landmeter-expert, met aanduiding van de rooilijn en opgave van de oppervlakte van de wegzate, zijnde 27ca 48dma; 

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot verlening van een omgevingsvergunning, dossiernummer OMV-2018134629 van 18 februari 2019;

        Gelet op de bodemattest, afgeleverd op 7 april 2022, voor het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 5 (Goeferdinge) sectie A 0646D/00P000;

        Gelet op de samenvatting PRECAD, afgeleverd op 28 januari 2020;

        Gelet op de motivatienota van 16 mei 2018, ogenomen in de verkavelingsaanvraag; 

        Gelet op de verkavelingsvergunning van 20 februari 2019;

        Gelet op de opzoeking kadaster van 25 oktober 2023;

        Gelet op het afschrift neerlegging verkaveling van 15 juni 2022;

        Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de instrumenterend notaris; 

        Overwegende dat de genoemde eigenaar met het verzoek tot overdracht van de wegzate zich definitief en onherroepelijk verbindt de genoemde gronden kosteloos over te dragen aan de stad; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Financieel kader

        Geen financiële impact,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het lokaal bestuur zal lot 7, zijnde een strook grond, bestaande uit de wegzate en de erop aangelegde infrastructuurwerken en aanplantingen, volgens kadaster gelegen aan de Kastanjestraat, volgens titel gekend ten kadaster sectie A (deel van) nummer 646D, en volgens recent kadaster gekend sectie A, (deel van) nummer 646D P0000, met een oppervlakte van 27ca 48dm, kosteloos inlijven bij het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan geven.

        Artikel 2:
        Het ontwerp van kosteloze grondafstand wordt goedgekeurd.

        Artikel 3:
        Alle kosten, rechten en erelonen van deze akte, met inbegrip de kosten die betrekking hebben op de leveringsplicht van de overdrager, zijn voor rekening van de overdrager. Deze overdracht is kosteloos, alle lasten inbegrepen.

      • Definitief goedkeuren van de onderhandse verkoop van een gebouw waarin zich een elektriciteitscabine bevindt in de Denderstraat voor het project Denderstreek.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) Denderstreek op de hoek Vredestraat-Denderstraat een nieuw woonproject voor meergezinswoningen zal ontwikkelen; 

        Overwegende dat de stad eigenaar is van de grond en van het gebouwtje, Denderstraat 4+, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, waarin een elektrische installatie gevestigd is, eigendom van Fluvius, waarvoor zij aan de stad een jaarlijkse huur betalen; 

        Overwegende dat de SHM Denderstreek de elektrische installatie wenst te integreren in hun nieuw project; 

        Overwegende dat in de gemeenteraad van 28 februari 2023 principieel akkoord werd gegaan met de onderhandse verkoop van de grond en het gebouwtje voor 13 500 euro aan de SHM Denderstreek; 

        Gelet op het schattingsverslag van 14 december 2022, opgemaakt door de landmeter-expert, waarin de waarde werd geschat op 13 500 euro;

        Gelet op het ontwerp eenvormige verkoopsvoorwaarden, opgemaakt door de instrumenterend notaris, bezorgd op 11 oktober 2023;

        Juridisch kader

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van erkende erediensten; 

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de goedkeuring van de principebeslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2023  houdende de onderhandse verkoop van de grond en het gebouwtje, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, aan de SHM Denderstreek;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2023 houdende de aanstelling van de notaris voor de verkoop;

        Financieel kader

        AR 26000000 - BI 005000 - IP OVERIGPATRIM - VASTGOED,

        Besluit

        Artikel 1:
        Definitief akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de grond en het gebouwtje, Denderstraat 4+, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, aan de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, tegen de minimale prijs van 13 500 euro.

        Artikel 2:
        Het ontwerp van de eenvormige algemene verkoopsvoorwaarden voor een onderhandse verkoop goed te keuren.

      • Vaststellen van het aanvullend verkeersreglement over de gewestwegen met betrekking tot het aanpassen van het snelheidsregime op de N495 - Zonnebloemstraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het aanvullend verkeersreglement van 15 maart 2016 waarbij een snelheidsbeperking werd ingevoerd langsheen de N495-Zonnebloemstraat vanaf de Meerminstraat tot de N496-Guilleminlaan;

        Overwegende dat het aangewezen is om in functie van de verkeersveiligheid het snelheidsregime langsheen de N495-Zonnebloemstraat tussen de rotonde en de Meerminstraat ook naar 50 km per uur te brengen omwille van de aanwezigheid van het sportstadion, cinema en Arjaantheater;

        Gelet op het bilateraal overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer van 18 oktober 2023 waarbij de aanpassing van het snelheidsregime werd besproken en waaruit blijkt dat de aanpassing mogelijk is mits het vaststellen van een aanvullend verkeersreglement;

        Overwegende dat de voorgestelde maatregelen gewestwegen betreffen;

        Juridisch kader

        Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;

        Gelet op de wegcode van 1 december 1975:

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2004 houdende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement Geraardsbergen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 15 maart 2016 betreffende het invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km per uur op de gewestwegen N42 en N495;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot:

        • zonale bepalingen
        • herinrichting van straten
        • maatregelen in schoolomgevingen
        • aanpassingen van het geldend snelheidsregime;
        Financieel kader

        Overwegende dat de wegbeheerder instaat  voor het plaatsen van de verkeersborden;

        Besluit

        Artikel 1:
        Langsheen de N495-Zonnebloemstraat van kruispunt Weverijstraat tot kruispunt N496-Guilleminlaan de snelheid te beperken tot 50 km per uur in beide rijrichtingen.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden C43 met aanduiding '50'.

        Artikel 2:
        Dit besluit ter goedkeuring over te maken aan het Departement Openbare Werken en Mobiliteit.

      • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomsten met Solva voor het project 'GroenBlauwe Dooradering'.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 12 juni 2023 inzake de goedkeuring opstart van het project ‘Groenblauwe Dooradering Moerbeke en Viane’, het plan van aanpak en aangepaste raming;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen lid is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA;

        Overwegende dat het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens Houtem, via een samenwerkingsovereenkomst 'bouw en infrastructuur' de nodige diensten kan aanbieden om de opdracht van het Transformatieproject Moerbekeplein te begeleiden;

        Overwegende dat het dienstverlenend samenwerkingsverband SOLVA, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens Houtem, via een samenwerkingsovereenkomst 'studie en begeleiding' de nodige diensten kan aanbieden om de opdracht van de Quick-win-projecten te begeleiden;

        Overwegende dat artikel 30 van de wetgeving overheidsopdrachten volgende drie voorwaarden vooropstelt waaraan een in-house opdracht dient te voldoen:

        - de aanbestedende overheid dient toezicht uit te oefenen op de rechtspersoon zoals op zijn eigen diensten,
        - meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon worden uitgevoerd ten behoeve van de controlerende aanbestedende overheid of door andere controlerende aanbestedende overheden en
        - er is geen directe participatie van privé-kapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opgeleverde vormen van participatie van privé-kapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon;

        Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst van SOLVA met bijhorende uitvoeringsvoorwaarden, plan van aanpak en uurloontarieven voor de prestaties van de projectmedewerkers van SOLVA, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing;

        Overwegende dat uit de samenwerkingsovereenkomst kan worden vastgesteld dat SOLVA:

        - het nodige zal doen teneinde de noodzakelijke plannen en uitvoeringsdocumenten op te stellen;
        - over de nodige theoretische expertise en praktische ervaring beschikt om de realisatie van dit project tot een goed einde te brengen;
        - de nodige financiële mogelijkheden heeft om de realisatie van dit project waar te maken en;
        - bij het uitvoeren van de opdracht alle stappen steeds in nauw overleg met het opdrachtgevend bestuur zal zetten.

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 30, betreffende opdrachten die niet onder het toepassingsgebied van deze wet vallen;

        Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 12 juni 2023 inzake de goedkeuring opstart van het project ‘Groenblauwe Dooradering Moerbeke en Viane’, het plan van aanpak en aangepaste raming;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht werden opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025:

        Overwegende dat de studiekosten in het kader van het project Groenblauw dooradering zullen gespreid worden over de dienstjaren 2023, 2024 en 2025;

        Overwegende dat de uitgave voor de studieopdrachten voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 op BI 038100 (Geïntegreerde milieuprojecten) - AR 22400000 (Wegen – in uitvoering) - IP Ontharding / SubProject Doorader Groenblauwe dooradering Moerbeke en Viane;

        Overwegende dat de totale geraamde studiekost 400.000euro inclusief btw bedraagt voor Transformatieproject en Quick-winsprojecten samen;

        Overwegende dat de geraamde studiekost wat betreft de begeleiding van SOLVA 95.798,55 euro exclusief btw - 115.916,25 euro inclusief btw - bedraagt voor Transformatieproject en Quick-winsprojecten samen;

        Gelet op het visum van 20 november 2023 opgesteld door de financieel directeur waarnemend;

        Besluit

        Artikel 1:
        De samenwerkingsovereenkomst  'Transformatie Moerbekeplein_Dienstverleningsovereenkomst Bouw' met Solva betreffende de opdracht Groenblauwe Dooradering - deel Transformatieproject goed te keuren.

        Artikel 2:
        De samenwerkingsovereenkomst  'Quick-win projecten groenblauw_Dienstverleningsovereenkomst Studie en Begeleiding' met Solva betreffende de opdracht Groenblauwe Dooradering - deel Quick-winsprojecten goed te keuren.

        Artikel 3:
        Afschrift van dit besluit aangetekend over te maken aan Solva, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem.

      • Goedkeuren van de dading met Alonco Ondernemingen met betrekking tot het Aquafinproject 94.478AH aansluiting Buizemontstraat - Molenstraat en aanleg gescheiden riolering in de Buizemontstraat door de stad.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het uitgevoerde Aquafinproject 94.478AH Aansluiting Buizemontstraat - Molenstraat en aanleg gescheiden riolering in de Buizemontstraat door de stad, waarbij Aquafin als opdrachtgevend bestuur optrad;


        Gelet op het volgende:

        • BV Alonco heeft de haar toevertrouwde werken aangevat op 07/10/2019.
        • Tijdens de uitvoering van de opdrachten, was er een wereldwijde COVID19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.  
        • De impact van de wereldwijde COVID-19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers alsook in hoofde van de opdrachtnemers.
        • Daar de aanbesteding van deze Opdracht dateert van vóór 18/03/2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID-19 pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat de opdrachtnemer een nadeel ondervindt ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
        • De opdrachtnemer meent op basis van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten, aanspraak te kunnen maken op een (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
        • De opdrachtgevers betwisten dat een opdrachtnemer recht zou kunnen hebben op een (schade)vergoeding voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie en de hiervoor vermelde overheidsmaatregelen op grond van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten gelet op onder meer de uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden die noch de opdrachtnemer, noch de opdrachtgevers konden voorzien en die meer bepaald voortkomen uit de talrijke overheidsmaatregelen.
        • In ondergeschikte orde menen de opdrachtgevers  dat er daarenboven geen duidelijke regels voor handen zijn die een evaluatie, begroting of beoordeling voor deze uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden mogelijk maken.
        • De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
        • Er bleef dus tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie met betrekking tot de uitgevoerde werken in dit project;

        Overwegende dat de stad niet verplicht is om met Alonco een dading af te sluiten;
        Overwegende dat wat betreft het stadsaandeel in het project de dading forfaitair werd bepaald op 1.419,46 euro;
        Overwegende dat het college in zitting van 23 oktober 2023 niet akkoord is gegaan om een minnelijke regeling te treffen met Alonco en Alonco uit te nodigen om de geleden schade effectief aan te tonen op basis van artikel 38/9 van het KB uitvoering overheidsopdrachten;
        Overwegende dat Alonco hiermee akkoord is gegaan en dat een dadingsovereenkomst wordt voorgesteld voor 0,00 euro ten laste van de stad;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Budget te voorzien onder de 22700000/031000/IP RIOLERING/BUIZEMONT/Buizemontstraat: aanleg gescheiden riolering,

        Besluit

        Artikel 1:
        Een dading met de BV Alonco Ondernemingen betreffende rendementsverlies ten gevolge van de Covid-19 pandemie, voor een bedrag van 0,00 euro aan te gaan en het ontwerp van overeenkomst goed te keuren.

        Artikel 2:
        Afschrift van deze beslissing aan Alonco en Aquafin te bezorgen.

      • Akte nemen van de goedkeuring door de Vlaamse Regering van het landschapspark Vlaamse Ardennen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2023 waarbij de samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd met betrekking tot het indienen van een dossier kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen en intentieverklaring tot verdere processtappen bij erkenning;
        Overwegende dat de gemeente zich hierbij onder meer heeft geëngageerd om een jaarlijkse financiële bijdrage aan het bestuursorgaan 'Landschapsparkcoalitie', waarvan melding en duiding in de samenwerkingsovereenkomst, formeel te besluiten;
        Gelet op de erkenning van de Vlaamse Ardennen als landschapspark door de Vlaamse regering op 13 oktober 2023;
        Overwegende dat landschapsparken gebieden zijn met een uitgesproken landschapskwaliteit, waarbij vanuit een integrale visie en werking aan het harmonieus
        samengaan van landschapsontwikkeling, recreatie, natuur, landbouw, bedrijvigheid en toerisme zal worden gewerkt;
        Overwegende dat een Landschapspark een specifiek geografisch afgebakend gebied is dat gevormd wordt door een ruimtelijke landschappelijke samenhang en een minimale
        oppervlakte van 10.000 ha heeft;
        Overwegende dat de erkenning van de Vlaamse Ardennen ook gepaard gaat met de goedkeuring van een masterplan (een visie voor 24 jaar) en een operationeel plan (actieplan voor 6 jaar);
        Overwegende dat een Landschapspark de start vormt van een langdurige, duurzame en tastbare gebiedswerking; dat er structurele middelen worden voorzien voor de visieperiode van 24 jaar;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;

        Gelet op het decreet van 9 juni 2023 over de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg; 

        Financieel kader

        Overwegende dat de jaarlijkse bijdrage van 15.000 euro aan het bestuursorgaan 'Landschapsparkcoalitie' zal worden opgenomen in een volgende aanpassing van het Meerjarenplan, onder AR: 61399999 en BI:038100;

        Besluit

        Artikel 1:
        Akte te nemen van de beslissing van de Vlaamse regering tot erkenning van het landschapspark Vlaamse Ardennen.

        Artikel 2:
        De jaarlijkse bijdrage aan het bestuursorgaan 'Landschapsparkcoalitie' te voorzien in een volgende aanpassing van het Meerjarenplan.

      • Vaststellen van een kader voor het indienen van een projectvoorstel ter vestiging van een recht van opstal met de intentie tot bekomen van vergunning, bouw en exploitatie van grote windturbine(s) op grondpercelen in eigendom van stad en OCMW Geraardsbergen op het grondgebied van Stad Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zich met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant en de goedkeuring van het klimaatplan 'Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen' engageerde om de CO2-uitstoot op het grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen tegenover het referentiejaar 2011 en om de negatieve gevolgen van de klimaatverandering op te vangen (adaptatie);

        Overwegende dat het gesteld doel tegen 2030 slechts een tussenstap is op weg naar een klimaatneutrale maatschappij tegen 2050;

        Overwegende dat, om de doelstelling van het ondertekende Burgemeestersconvenant te halen, de vraag naar energie drastisch moet verlaagd worden en ook maatregelen moeten genomen worden om de energie zo duurzaam mogelijk op te wekken;

        Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad op 18 juni 2019 dat hernieuwbare energieprojecten op gronden, eigendom van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, in de aanbestedingsprocedure minstens 30% van de gunningspunten inzetten op het gunningscriterium ‘percentage aanbieden lokale financiële participatie’ en tevens volgende kwalitatieve en kwantitatieve gunningscriteria opnemen:

        - opzetten van een informatie- en communicatiecampagne door de bouwheer/exploitant voor, tijdens en na de bouw van het energieproject;
        - aanbieden van overige tegemoetkomingen, zoals engagement tot realiseren of financieren van rationeel energiegebruik en hernieuwbare energieprojecten (of andere  milieuprojecten) in de stad of directe regio door de bouwheer/exploitant;
        - opgeven van twee referenties van gelijkaardige projecten waarbij onder andere informatie, communicatie en rechtstreeks financiële participatie werden uitgewerkt en gerealiseerd.

        Overwegende dat in 2022 de Stad Geraardsbergen een beknopte haalbaarheidsstudie liet uitvoeren door Witteveen+Bos, voor alle beschikbare percelen in de ruimtelijk goede zone volgens het beleidskader wind en Energielandschap; dat deze haalbaarheidsstudie 121 percelen op grondgebied Geraardsbergen betrof, enerzijds in eigendom van de stad en OCMW en anderzijds enkele percelen van de voetbalclub KSV en SOLVA (KMO zone Nederboelare), en enkele percelen in eigendom van de gemeente Lierde op grondgebied Lierde;

        Overwegende dat uit deze haalbaarheidsstudie 14 clusters van percelen geïdentificeerd zijn met 10 potentiële nieuwe locaties voor grote windturbines, met vermogen van 4 tot 6MW en 150m rotordiameter (de resultaten van deze haalbaarheidsstudie zijn beschikbaar in bijlages A1);

        Overwegende dat uit deze haalbaarheidsstudie nu enkel de 50 percelen in eigendom van de stad en OCMW op grondgebied Geraardsbergen zonder harde restricties geselecteerd worden (dit zijn de percelen in groen of wit op de kaarten in bijlage A1 en vermeldt in bijlage A2); dat het enkel voor deze 50 percelen is dat de stad tracht om via deze projectoproep de meest optimale invulling van hun eigen gronden met windenergiepotentieel ter beschikking te stellen voor derde partijen;

        Overwegende dat er hiervoor een leidraad werd opgesteld, dat met deze leidraad de opstalgever de kandidaten verzoekt om  een concreet projectvoorstel voor de oproep in te dienen; dat deze leidraad een beschrijving is van de elementen dewelke zullen opgenomen worden in de evaluatie van de inschrijvers op deze oproep; dat deze leidraad  louter dient als leidraad voor het opstellen van de projectvoorstellen van de kandidaten; dat deze leidraad geen verplichtingen inhoudt voor de opstalgever om de meest voordelige evaluatie voorkeur te geven noch om enige kandidaat een opstalrecht te verlenen;

        Met 19 stemmen voor (Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Ann Stevens), 3 stemmen tegen (Stephan Bourlau, Hans De Gent, Krist Matthys), 4 onthoudingen (Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Patrick De Bodt)

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
        Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 19 juni 2018 voor het klimaatplan “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel;
        Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 18 juni 2019 voor het beleidskader ter bevordering van de lokale opwekking van energie uit hernieuwbare energiebronnen en het belang van burgerparticipatie;
        Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad op 27 april 2021 waarbij de horizontale samenwerkingsovereenkomst windenergie met het Vlaams EnergieBedrijf werd goedgekeurd;
        Gelet op de kennisname van de toelichting door het Vlaams EnergieBedrijf (VEB) op het college van Burgemeester en Schepenen op 8 mei 2023;
        Gelet op de kennisname van de toelichting door de Provincie op het college van Burgemeester en Schepenen op 26 juni 2023 over windbeleid;

        Financieel kader

        Overwegende dat per windturbine de opstalhouder een jaarlijkse opstalvergoeding (euro/windturbine) verschuldigd is aan de opstalgever, zijnde de stad of OCMW Geraardsbergen;
        Overwegende dat de opstalvergoeding één van de beoordelingscriteria is waarop de inschrijvers zullen beoordeeld worden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Nathalie Marck
        Voorstanders: Rudy Frederic, Ann Panis, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Ann Stevens
        Tegenstanders: Stephan Bourlau, Hans De Gent, Krist Matthys
        Onthouders: Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Patrick De Bodt
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:
        De gemeenteraad stelt het kader (leidraad) vast voor het indienen van een projectvoorstel ter vestiging van een recht van opstal met de intentie tot bekomen vergunning, bouw en exploitatie van grote windturbine(s) op grondpercelen in eigendom van stad en OCMW Geraardsbergen en op grondgebied van Stad Geraardsbergen.

    • Afdeling Mens

      • Definitief vaststellen van de straatnaam Kamilleveld.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het advies van de Stedelijke Cultuurraad Geraardsbergen van 16 januari 2023;

        Overwegende dat bij de naamgeving wordt gevraagd om zoveel als mogelijk terug te gaan naar toponiemen of namen die verwijzen naar de gekendheid ter plaatse;

        Gelet op de voorlopige aanvaarding van de straatnaam door de gemeenteraad van 28 februari 2023;

        Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 6 oktober 2023 tot en met 5 november 2023 geen schriftelijke opmerkingen werden ingediend;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en latere wijzigingen;

        Gelet op omzendbrief van 23 februari 2018 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking, betreffende Best-Address – Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer;

        Financieel kader

        Deze beslissing heeft geen budgettaire impact,

        Besluit

        Enig artikel:
        De naam van de nieuwe straat, een verkaveling ter hoogte van de Heuvelstraat nummer 45 te Moerbeke, definitief vast te stellen als "Kamilleveld".

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 24 oktober 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Ann Panis, Burgemeester waarnemend
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
        Rurik Van Landuyt, Schepen
        Bram De Geeter, Sarah-Amilia Derijst, Bram De Pril, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2023 om 22:08.

Namens Gemeenteraad,

Nathalie Marck
Algemeen Directeur waarnemend

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad