Terug
Gepubliceerd op 08/07/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 25/05/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen

      • Kennisname van het tijdelijk reglement van 12 mei 2021 van de burgemeester inzake het niet toelaten van fysieke bijeenkomsten voor de gemeenteraad, de OCMW-raad en het Autonoom Gemeentebedrijf.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het tijdelijk reglement van 12 mei 2021 van de burgemeester inzake het niet toelaten van fysieke bijeenkomsten voor de gemeenteraad, de OCMW-raad en het Autonoom Gemeentebedrijf;

        Gelet op de bekrachtiging van dit voormeld reglement door de gemeenteraad in zitting van 25 mei 2021;

        Overwegende dat de OCMW-raad kennis dient te nemen van het voormeld besluit;

        Juridisch kader

        Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikelen 134 §1 en 135 §2;

        Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 187;

        Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd op 1 en 28 november 2020, 11, 19, 20, 21 en 24 december 2020, 12, 14, 26 en 29 januari 2021, 6 en 12 februari 2021, 6, 20 en 26 maart 2021, 24 en 27 april 2021 en 7 mei 2021;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het tijdelijk reglement van 12 mei 2021 van de burgemeester inzake het niet toelaten van fysieke bijeenkomsten voor de gemeenteraad, de OCMW-raad en het Autonoom Gemeentebedrijf.

    • Afdeling Ondersteuning

      • Kennisname van de rapportering van de werking van de diensten van het lokaal bestuur: jaarverslag 2020.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het jaarverslag als instrument geen verplichting meer is sinds de overschakeling naar de BBC maar dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit aanhouden als communicatiemiddel naar de raadsleden met betrekking tot het geven van een overzicht over de werking van onze diensten;

        Overwegende dat een uitgebreid overzicht gemaakt wordt van de werking van diensten van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onder de vorm van beschrijvingen, statistieken, tabellen en dit verslag rapporteert over onze initiatieven, werkingen en realisaties in 2020;

        Overwegende dat het verslag in eerste instantie voor het bestuur een instrument kan zijn om te waken over de inhoudelijke werking en uitbouw van de organisatie;

        Overwegende dat het jaarverslag tegemoet komt aan de vraag tot rapportage over de werking van onze diensten,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van het jaarverslag van de diensten van het lokaal bestuur over het jaar 2020.

      • Kennisname van de rapportage over de organisatiebeheersing.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;

        Gelet dat het kader organisatiebeheersing van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen goedgekeurd werd op de raden van 18 juni 2019;

        Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
        2. wetgeving en procedures naleeft;
        3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
        5. de activa beschermt en fraude voorkomt;

        Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing en dit  jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 217 tot en met 220 van het decreet lokaal bestuur,

        Besluit

        Enig artikel:

        Neemt kennis van de rapportage over de organisatiebeheersing.

    • Afdeling Mens

      • Kennisname van de goedkeuring door de Vlaamse Regering van de subsidieaanvraag van het Noodkoopfonds en goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst met vzw Renoseec en vzw Domus Mundi binnen het project Noodkoopfonds.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de raadsbeslissing van 26 mei 2020 waarbij de administratie de goedkeuring kreeg om een aanvraagdossier in te dienen voor de projectoproep 'ondersteuning van noodkoopwoningen';

        Overwegende dat het project de naam Reno-Meer kreeg en het lokaal bestuur op 2 oktober 2020 op de hoogte werd gebracht dat de Vlaamse Regering het project goedkeurde;

        Overwegende dat een samenwerkingsovereenkomst diende opgemaakt te worden met een renovatiecoach teneinde de werken op te volgen en de eigenaars op bouwtechnisch vlak te begeleiden tijdens de renovatiewerken;

        Overwegende dat tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en vzw Renoseec en vzw Domus Mundi een voorstel van samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt;

        Gelet op de gunning die op het Vast Bureau van 09 november 2020 werd uitgevoerd waarbij vzw Renoseec en vzw Domus Mundi aangesteld werden met opdracht 'coördinatie bouwwerkzaamheden in functie van uitvoeringsproject noodkoopwoningen';

        Overwegende dat het project 'ondersteuning van noodkoopwoningen' een onderdeel is van het beleidsplan 'Thuis in je huis' waarbij de acties van de dienst Wonen en de dienst Huisvesting voor het meerjarenplan werden opgenomen;

        Juridisch kader

        Gelet op het ministerieel besluit houdende toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen, waarin beslist werd dat het OCMW Geraardsbergen een subsidie van 500 000 euro wordt toegekend voor de renovatie van 20 noodkoopwoningen in het kader van de uitvoering van het project 'Reno-Meer' op het grondgebied van Geraardsbergen;

        Financieel kader

        Binnen het actieplan AC SD 07 01  AP SD 07  113 860 euro voorzien teneinde onderstaande kosten te vereffenen:

        - 127 598 euro voor de uitbesteding aan vzw Renoseec - vzw Domus Mundi

        - kosten hypotheeklegging: 11 000 euro

        - aanstelling schatter: 14 000 euro

        Besluit

        Artikel 1:
        Kennis te nemen van de goedkeuring van het project Reno-Meer door de Vlaamse Regering.

        Artikel 2:
        De samenwerkingsovereenkomst met vzw Renoseec en vzw Domus Munid in kader van het project Noodkoopfonds als volgt, goed te keuren:

        Artikel 1. Doel van de samenwerking

        Het begeleiden en ondersteunen van “noodkopers” (zoals gedefinieerd in de projectoproep Noodkoopfonds 2020 van het Vlaamse Energie Agentschap) in het renoveren en conform maken van hun eigen woning door middel van renovatiecoaching en het ontlenen van geld vanuit het Noodkoopfonds.

        Artikel 2. Duur

        Onderhavige overeenkomst loopt gelijktijdig met het project Noodkoopfonds van het Vlaamse Energie Agentschap, namelijk van 01 januari 2021 tot en met 31 december 2024.

        Artikel 3. Stuurgroep

        Er wordt een stuurgroep opgericht teneinde het project te kunnen opvolgen, sturen en evalueren.

        De structurele partners zijn:
        ° de sociale dienst van het lokaal bestuur Geraardsbergen
        ° de drie deelnemende externe partners: VZW RenoseeC, energiehuis Sol-va en Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen van de Provincie Oost-Vlaanderen.

        Het is ook wenselijk dat andere externe partijen die te maken hebben met deze problematiek worden betrokken.

        De uitnodiging, verslaggeving en de opvolging van de gemaakte afspraken wordt opgenomen door het lokaal bestuur Geraardsbergen.

        De stuurgroep zal voorgezeten worden door een vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Geraardsbergen.

        De stuurgroep komt minstens 2 keer per jaar samen.

        Taken/opdracht stuurgroep:

        Evaluatie en bijsturing van het project

        Opvolging van de selectieprocedure van de kandidaten

        Artikel 4. Werkgroep

        Er wordt een werkgroep opgericht met volgende structurele partners:
        ° de maatschappelijk werker van team huisvesting van sociale dienst van het lokaal bestuur Geraardsbergen
        ° de renovatiecoach van VZW Renoseec
        ° de verantwoordelijke voor de kredietverstrekking en uitbetaling van lening van Solva

        Het verslag van de werkgroep zal telkens ter bespreking worden voorgelegd aan de stuurgroep.

        Taken/opdracht werkgroep:

        Selecteren van de kandidaten

        opvolging en selectie van werken

        nazorg en administratieve/individuele problematieken

        Deze lijst is niet limitatief en kan aangevuld worden met bijkomende punten.

        Artikel 5. Engagementen

        5.1. takenpakket renovatiecoach Vzw Renoseec

        - Het begeleiden en ondersteunen van de geselecteerde kandidaten voor het project Renomeer.

        - Het aansluiten bij de werkgroep op vooraf afgesproken data.

        - De begeleiding en ondersteuning bestaat uit:

        Een technische screening van de woning met een uitgebreid verslag van de staat van de woning.

        Het adviseren aan de kandidaat en de werkgroep welke werken het beste worden uitgevoerd met de beschikbare middelen, dit met het oog op een conformiteitsverklaring van de woning na afloop renovatie.

        Het selecteren en aanraden van erkende aannemers die de werken kunnen uitvoeren, hierbij ook met de nodige aandacht voor de prijs/kwaliteit verhouding van de aannemers onderling.

        Het opvolgen van de werken tijdens uitvoering.

        De oplevering en controle van de werken na uitvoering.

        Het bemiddelen met de aannemer bij foutieve/slechte uitvoer van werken.

        Het ondersteunen en adviseren in het aanvragen van mogelijke premies waarop de kandidaat aanspraak zou kunnen maken.

        De opmaak van het technisch verslag na de werken/conformiteitsonderzoek.

        Artikel 6. Subsidiëring

        6.1. Voor dit project wordt een subsidiëring van maximaal 127 598 euro voorzien voor de VZW RenoseeC voor de kosten verbonden aan de uitvoering van hun rol als partner te dekken.

        6.2. De uitbetaling gebeurt binnen de betalingstermijn van 30 kalenderdagen vanaf de datum van beëindiging van de verificatie, voor zover de aanbestedende overheid tegelijk over de regelmatig opgestelde factuur beschikt.

        Per woning kunnen maximaal twee facturen ingediend worden. Een eerste factuur kan ingediend worden nadat de offertefase is afgelopen en een tweede factuur kan ingediend worden nadat de werken zijn afgerond.

        Beide facturen samen mogen de toegekende subsidiëring van 6 379,90 euro, inclusief btw, per woning niet overschrijden.

        Bij beide facturen dienen de stavingsdocumenten bijgevoegd te worden met vermelding van de gepresteerde taken en de kostprijs die hieraan verbonden is.

        Artikel 7. Bijkomende bepalingen

        De bepalingen van deze overeenkomst kunnen tijdens de duurtijd van het contract worden aangepast in onderling overleg.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de OCMW-raad van 27 april 2021.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexandra Remory, raadslid
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de OCMW-raad van 27 april 2021 goed te keuren.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad