Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 18/11/2024 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: Evenement: Kerstmarkt cafe 't Fonteintje op 22 december 2024.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, Jimmy Colman Villamayor, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2271258 voor de organisatie van het evenement: Kerstmarkt cafe 't Fonteintje op 22 december 2024;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Gelet op de adviezen van de evenementencel:

  •  Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  •  Buurtbewoners tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen
  •  Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.
  •  Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.

 Gelet op de aanvraag voor het schenken van sterke dranken;

Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren, gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3 in de Gemeentestraat vanaf het kruispunt Duitsenbroekstraat tot Gemeentestraat 156 op zondag 22 december 2024, 8 uur tot 23 uur 30. 

Artikel 2:
Een tijdelijk verkeersverbod in te voeren in de Gemeentestraat vanaf het kruispunt Duitsenbroekstraat tot Gemeentestraat 156 op zondag 22 december 2024, 8 uur tot 23 uur 30. 

Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van:

  • nadars over de volledige breedte van de rijbaan, voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 en het meldingsbord ‘kerstmarkt ’t Fonteintje’ ter hoogte van het kruispunt Gemeentestraat/Duitsenbroekstraat en ter hoogte van de perceelsgrens tussen Gemeentestraat 156-158,
  • nadar voorzien van het verkeersbord C3 met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, het verkeersbord F45b en het meldingsbord ‘kerstmarkt, geen doorgang naar Duitsenbroekstraat’ ter hoogte van het kruispunt Marktweg/Eersbekeweg en Eersbekeweg/Gemeentestraat.

Artikel 3:
Het verkeersbord C31b wordt geplaatst ter hoogte van Duitsenbroekstraat 48.

Artikel 4:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden. 

Artikel 5:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 ‘omleiding’ wordt ingelegd via Oude Marktweg, Marktweg, Eersbekeweg en Marktweg, Duitsenbroekstraat. 

Artikel 6:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 7:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 8:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 9:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.