Terug
Gepubliceerd op 06/04/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/03/2022 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: gewijzigde verkeerssituatie in de Penitentenstraat naar aanleiding van bouwwerken ter hoogte van huisnummer 27.

Aanwezig: Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van Everaert-Cooreman nv, Kruisstraat 12 te 9290 Overmere tot inname openbaar domein en bespreken van de toelevering naar aanleiding van de opstart van het bouwproject gelegen Penitentenstraat 27;

Gelet op het plaatsbezoek van de dienst mobiliteit, de lokale politie en de werfleider op 8 maart 2022;

Gelet op het advies van de lokale politie Geraardsbergen/Lierde naar aanleiding van het plaatsbezoek:

  • Penitentenstraat parkeervrij maken van kruispunt Denderstraat tot kruispunt Laverdijstraat
  • Denderstraat van Kaai tot Penitentenstraat wordt éénrichting
  • parkeerverbod Denderstraat van Penitentenstraat tot Kaai
  • Patersstraat enkel plaatselijk verkeer;

Overwegende dat het parkeerverbod tot de Laverdijstraat kan beperkt worden tot de Penitentenstraat 25 en op die manier nog een aantal parkeerplaatsen bewaard kunnen blijven, overeenkomstig de aanvraag via Eaglebe;

Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op artikel 56 van het decreet lokaal bestuur;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (Wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Verkeersreglement);

Gelet op het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein van 2020-2025;

Financieel kader

Gelet dat het retributiereglement privatieve inname openbaar domein van 2020-2025 van toepassing is;

Overwegende dat de signalisatie voorzien wordt door de aanvrager,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren van 19 april tot en met 31 december 2022 door middel van voldoende verkeersborden E3 op onderstaande locaties:

  • Penitentenstraat van kruispunt Denderstraat tot Penitentenstraat 27,
  • Denderstraat ter hoogte van huisnummers 54 en 56,
  • Patersstraat.

Artikel 2:
Tijdelijk éénrichtingsverkeer in te voeren in de Denderstraat van kruispunt Penitentenstraat tot Zakkaai van 19 april tot en met 31 december 2022. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd als volgt:

  • verkeersbord F19 met onderbord type M4 (fietsers in beide richtingen mogelijk) ter hoogte van het kruispunt Denderstraat/Penitentenstraat
  • verkeersbord C1 met onderbord type M2 (uitgezonderd fietsers) ter hoogte van het kruispunt Zakkaai/Denderstraat (beide zijden van de straat).

Artikel 3:
Het verkeer in de Patersstraat enkel voor bewoners toe te staan van 19 april tot en met 31 december 2022.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van een werfbaken, voorzien van het verkeersbord C3 met onderbord type IV met vermelding 'uitgezonderd bewoners' ter hoogte van de kruispunt Zakkaai/Patersstraat en Patersstraat/Penitentenstraat.

Artikel 4:
De aanvrager te machtigen tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.

Artikel 5:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 6:
Afschrift hiervan ter kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.