Terug
Gepubliceerd op 13/11/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/11/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: afsluiten van de Buizemontstraat gedurende ongeveer een uur in de periode van 12 november 2025 om 8u30 tot en met 13 november 2025 om 17u voor het aanbrengen van een thermoplast octopusmarkering in de schoolomgeving door de firma De Groote.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 3090888 tot het afsluiten van de Buizemontstraat gedurende ongeveer een uur in de periode van 12 november 2025 om 8u30 tot en met 13 november 2025 om 17u voor het aanbrengen van een thermoplast octopusmarkering in de schoolomgeving door de firma De Groote;
Overwegende het positief advies van de lokale politiezone Geraardsbergen/Lierde op 28 oktober 2025;
Overwegende dat het gezien de korte duurtijd van de werken na overleg met de lokale politiezone Geraardsbergen/Lierde niet nodig is om een omleiding te voorzien; 
Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;
Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Niet van toepassing,

Besluit

Artikel 1:
Een stilstaan- en parkeerverbod in te stellen van 12 november 2025 om 8u30 tot en met 13 november 2025 om 17u aangeduid met de verkeersborden E3 tussen Buizemontstraat nummer 40 en 62 op de volledige rijbaan.

Artikel 2:
Een tijdelijk verkeersverbod in te voeren in de Buizemontstraat gedurende ongeveer een uur in de periode van 12 november 2025 om 8u30 tot en met 13 november 2025 om 17u voor het aanbrengen van een thermoplast octopusmarkering in de schoolomgeving door de firma De Groote. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt aangeduid door middel van:

  • Een nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 en het verkeersbord F45b ter hoogte van Buizemontstraat 40.
  • Een meldingsbord ‘Opgelet – Buizemontstraat afgesloten na kruispunt met Dierkoststraat – Guilleminlaan via Vesten’ ter hoogte van kruispunt Markt/Markt (+/- aan Best Grill) en ter hoogte van het kruispunt Brugstraat/Molenstraat.

Artikel 3:
De aanvrager is gemachtigd tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de vergunning.

Artikel 4:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 5:
Afschrift hiervan voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.