Terug
Gepubliceerd op 31/10/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/10/2023 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor de organisatie van de Halloweenwandeling in het Provinciaal domein De Gavers op 28 oktober 2023 te Geraardsbergen.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester waarnemend
Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Guido De Padt, Burgemeester
Kristin Vangeyte, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag via e2e met referentienummer 2023_0246 voor de organisatie van de Halloweenwandeling in het Provinciaal domein De Gavers op 28 oktober 2023 te Geraardsbergen;

Gelet op de voorwaarden van de evenementencel:

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten
  • Ter hoogte van de shuttlediensten dienen afvalcontainers geplaatst worden.
  • Ticketverkoop 1 week vóór event graag e-mailen naar evenementen@geraardsbergen.be
  • EHBO post voorzien (locatie werd ons gemeld nl. strand Gavers).
  • Inzet politiediensten zal voorzien worden, concrete afspraken met de organisatie zullen tijdig gemaakt worden.
  • Buurtbewoners tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen.
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit. Gelieve hierbij ook rekening te houden met de signalisatie in de diepte.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
  • Intern veiligheidsdossier tijdig overmaken
  • Way in & out steeds vrijhouden voor hulpdiensten
  • Voor wat betreft de inzet van stewards/begeleiders adviseren wij sterk hen uit te rusten met fluohesjes, persoonlijke lamp en radio/GSM. Stewards verlaten hun locatie enkel na contact met hun respectievelijke verantwoordelijke, organisatie of politie, en dit pas aan het einde van het event.
  • N.a.v. debriefing vorige editie graag:
    - Veiligheidsdossier overmaken.
    - Min. 1 radiopost voor onze verantwoordelijke met rechtstreekse verbinding tot organisatie
    - Voldoende maatregelen nemen om wachtenden niet te laten aanschuiven op de vissersparking (gevaarlijke situatie door opdraaiende bussen)
    - Inzet van 2 stewards t.h.v. KP Idegemplein/Ankerstraat. Functie: Informeren van bezoekers + voorkomen dat mensen zich vast rijden thv het sas van Idegem (probleem 2019)
    - Bijkomend min. 2 stewards inzetten thv KP Onkerzelestraat / Den Dijk. Dit kruispunt voorzien van extra verlichting om de verkeerssituatie veiliger te maken. Idealiter worden best 2 stewards ingezet om de mensen links van de rijrichting (Den Dijk), zo economisch als mogelijk te laten parkeren.
    - Parkeersituatie Den Dijk is optioneel en kan pas in voege gaan na contact met politie.
    - Strikte opvolging van de uurregeling van de pendelbussen. In 2019 waren chauffeurs niet op de hoogte van het langer rijden + 3 van de 5 bussen dienden te stoppen daar ze in conflict kwamen met rij- en rusttijden.
    - Nadars uitrusten met zandzakken bij mindere weersomstandigheden (Technische dienst zal deze voorzien indien vooraf besproken)
    - Graag aandacht dat stewards hun plaats niet verlaten tot het einde van het event (extra aandacht voor Den Dijk!)

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Het retributiereglement is van toepassing;

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op 28 oktober 2023 van 15 uur tot 23 uur langsheen onderstaande straten:

  • Onkerzelestraat van Botermelkstraat tot De Dijk, in beide rijrichtingen (ook de parkeerplaatsen buiten de rijbaan)
  • Voldersstraat van huisnummer 305 tot Kampstraat
  • Kampstraat ter hoogte van inrit vissersparking
  • De Dijk.

Deze tijdelijke verkeerssituatie te signaleren door middel van voldoende verkeersborden E3. 

Artikel 2:
Tijdelijk éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd langsheen De Dijk (verkeer toegelaten richting Idegem) op 28 oktober 2023 van 16 uur tot 29 oktober 2023 1 uur.  Deze tijdelijke verkeerssituatie te signaleren door middel van:

  • F19 ter hoogte van het kruispunt Onkerzelestraat/Den Dijk,
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en een meldingsbord ‘enkel parking Halloween’ op het kruispunt Den Dijk/Onkerzelestraat en meldingsbord ‘matig uw snelheid’,
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C1 en het meldingsbord ‘Halloweenwandeling De Gavers’ ter hoogte van Ankerstraat/Sas Idegem
  • Nadars voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord F45c ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en het meldingsbord ‘Halloweenwandeling De Gavers’  ter hoogte van het kruispunt Ankerstraat/Idegemplein.

Artikel 3:
Bijkomende meldingsborden worden geplaatst:

  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het meldingsbord ‘De Gavers niet bereikbaar via Idegem’ ter hoogte van het kruispunt Kerkborre/Ganzestraat,
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en het meldingsbord ‘Parking De Gavers niet bereikbaar, volg shuttle-pijlen’ ter hoogte van de kruispunten N460 (Aalstsesteenweg)/Hollestraat, N460 (Aalstsesteenweg)/Heirweg, N460 (Aalstsesteenweg)/Kulvestraat, N460 (Aalstsesteenweg)/Moenebroekstraat, N460 (Aalstsesteenweg)/Ijsbroekstraat,
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting en de meldingsbord ‘Halloweenwandeling De Gavers’ en ‘parkeren enkel toegestaan in parkeervakken’ op de kruispunten Botermelkstraat/Onkerzelestraat, Kampstraat/Botermelkstraat, Onkerzelestraat/Kampstraat.

Artikel 4:
Een omleiding voor het doorgaand verkeer wordt ingesteld en aangeduid door middel van voldoende verkeersborden F41:

  • voor het verkeer komende vanuit Idegem richting Grimminge via Heirweg, Beekstraat, Jan De Coomanstraat, Peperstraat en Lestpolder,
  • voor het verkeer komende vanuit Grimminge richting Geraardsbergen via Idegemplein, Driesstraat, Ganzestraat, Kerkborre, Kampstraat.

Artikel 5:
De signalisatie wordt geleverd en geplaatst door de technische dienst.  De aanvrager wordt gemachtigd tot het plaatsen van de signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.  

Artikel 6:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 7:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.

Artikel 8:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen.