Terug
Gepubliceerd op 13/06/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/06/2024 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: afsluiten van de Penitentenstraat tussen de Laverdijstraat en de Brugstraat voor het plaatsen van een torenkraan van vrijdag 31 mei 2024 tot en met maandag 29 juli 2024.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Rurik Van Landuyt, Jimmy Colman Villamayor, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Stephan De Prez, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2126198 tot het afsluiten van de Penitentenstraat tussen de Laverdijstraat en de Brugstraat voor het plaatsen van een torenkraan van vrijdag 31 mei 2024 tot en met maandag 29 juli 2024;

Gelet op het burgemeesterbesluit BB/2024/327 van woensdag 29 mei 2024;

Overwegende dat in een eerdere aanvraag met Eaglebe ID 2132624 de torenkraan  in de Brugstraat vergund werd;

Overwegende dat onder voorwaarden de torenkraan telkens verplaatst moet worden bij een evenement waarbij doorgang in de Brugstraat nodig is;

Overwegende dat de aannemer er voor kiest om de kosten van het afsluiten van de Penitentenstraat te dragen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Het geldend retributiereglement voor de inname van het openbaar domein is van toepassing:

  • 100 euro per dag voor het afsluiten van de straat
  • 60 euro voor het leveren en ophalen van de signalisatie door de dienst technische zaken,
Besluit

Artikel 1:
Tot het afsluiten van de Penitentenstraat tussen de Laverdijstraat en de Brugstraat voor het plaatsen van een torenkraan van vrijdag 31 mei 2024 tot en met maandag 29 juli 2024.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt als volgt gesignaleerd:

  • Nadar met voldoende verlichting, het verkeersbord C3 en onderbord uitgezonderd plaatselijkverkeer en het meldingsbord ‘Geen doorgang naar Brugstraat, Visstraat bereikbaar’ op het kruispunt Penitentenstraat/Denderstraat.
  • Nadar met voldoende verlichting, het verkeersbord C3 en het onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer en het meldingsbord ‘Visstraat bereikbaar’ op het kruispunt Penitentenstraat/Laverdijstraat.

  • Nadar met voldoende verlichting, het verkeersbord C3 in de Penitentenstraat ter hoogte van huisnummer 2 en het kruispunt Brugstraat/Penitentenstraat

  • Afdekken van het verkeersbord C1 op het kruispunt Visstraat/Penitentenstraat

  • Afdekken van het verkeersbord F19 op het kruispunt Penitentenstraat/Laverdijstraat

  • Verkeersbord D1 bij het uitrijden van de Visstraat in de Penitentenstraat.

Artikel 2:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 'omleiding' wordt ingesteld via Laverdijstraat, Kaai, Wijngaardstraat, Begijnhofkaai, Grotestraat

Artikel 3:
De aanvrager is gemachtigd tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de vergunning.

Artikel 4:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 5:
Afschrift hiervan voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.