Terug
Gepubliceerd op 05/06/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 26/05/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement en toelaten van geluidsafwijking voor het evenement: Schoolfeest basisschool 't Schoolke' te Ophasselt op 22 juni 2025 te Geraardsbergen.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2382319 voor de organisatie van het evenement: Schoolfeest basisschool 't Schoolke' te Ophasselt op 22 juni 2025 te Geraardsbergen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 20 januari 2025
  • Aanvrager: Hilde Merckx
  • Activiteit: Muziekactiviteit op zondag 22 juni 2025 te Geraardsbergen, Kuregoed, schoolfeest ’t Schoolke Ophasselt.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op zondag 22 juni 2025 tussen 11.00u en 18.00u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op zondag om 18.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de adviezen van de evenementencel;

  •  Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  •  Buurtbewoners tijdig en op afdoende wijze inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen
  •  Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.
  •  Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
  •  Way in & out steeds vrijhouden voor hulpdiensten
Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), artikel 6.7.3 §3 van Vlarem II,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan aan Hilde Merckx op zondag 22 juni 2025 te Geraardsbergen, Kuregoed, schoolfeest ’t Schoolke Ophasselt tussen 11.00u en 18.00u mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld in Zijpveld tijdens het schoolfeest op 22 juni 2025, 9u00 tot 22u00 gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3. 

Artikel 5:
Een verkeersverbod in te voeren in Zijpveld ter hoogte van Kuregoed tijdens het schoolfeest op 22 juni 2025 van 9u00 tot 22u00.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd als volgt: 

  • Nadars voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en het verkeersbord F45b en het meldingsbord ‘SCHOOLFEEST’ ter hoogte van het kruispunt:
    • Bildeken/Zijpveld,
    • Zijpveld/Zijpveld,
    • Leopoldlaan/Kuregoed
  • Nadars voorzien van voldoende verlichting, over de volledige breedte van de rijbaan, het verkeersbord C3 en het meldingsbord ‘SCHOOLFEEST’ ter hoogte van kruispunt:
    • Kuregoed/Zijpveld,
    • Zijpveld aan huisnummer 41
    • Zijpveld aan parking De Rijck

Artikel 6:
Tweerichtingsverkeer in te voeren op 22 juni 2025 van 9u00 tot 22u00 in Zijpveld tijdens het schoolfeest.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt als volgt gesignaleerd: 

  • Afdekken van de verkeersborden C1 op het kruispunt Bildeken/Zijpveld
  • Afdekken van het verkeersbord F19 ter hoogte van Zijpveld 51

Artikel 7:
Een permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten en anderen moet gevrijwaard worden. 

Artikel 8:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 9:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 10:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 11:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.