Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022 en 26 april 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende het opnemen van het mandaat van schepen door Rurik Van Landuyt;
Overwegende dat Rurik Van Landuyt voor de Open VLD-fractie tot 31 januari 2023 voorzitter was van de eerste gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: algemeen beleid, veiligheids-en drugbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging;
Gelet op art. 37 § 3 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie geacht wordt hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden;
Gelet op art. 37 § 4 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de burgemeester of schepenen geen voorzitter kunnen zijn van een gemeenteraadscommissie; dat het huishoudelijk reglement van de raad bepaalt dat de gemeenteraad de voorzitter van de commissies aanduidt;
Gelet op de voordrachtakte van de Open VLD-fractie om raadslid Bram De Pril als lid van deze eerste gemeenteraadscommissie aan te duiden ter vervanging van Rurik Van Landuyt;
In de eerste gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open Vld; Godelieve Dauw, Jimmy Colman Villamayor, Sarah De Backer en Bram De Pril;
Sarah De Backer wordt aangeduid als voorzitter van de eerste gemeenteraadscommissie;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad,
Enig artikel:
In de eerste gemeenteraadscommissie I met de bevoegdheden over algemeen beleid, veiligheids-en drugbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging Bram De Pril als lid aan te duiden ter vervanging van Rurik Van Landuyt.
Sarah De Backer aan te duiden als voorzitter van de gemeenteraadscommissie I.
Gelet op de voordrachtakten van 15 maart 2019, 15 juni 2020, 10 januari 2022 en 15 april 2022 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;
Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022 en 26 april 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de mededeling van het ontslag van mevrouw Saskia Monseur als raadslid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de installatie en eedaflegging van Ann Stevens als raadslid in vervanging van raadslid Saskia Monseur;
Overwegende dat mevrouw Saskia Monseur voor de Open VLD-fractie lid was van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de installatie en eedaflegging van Rurik Van Landuyt als schepen in vervanging van schepen Véronique Fontaine die haar ontslag als raadslid en schepen indiende;
Overwegende dat schepen Rurik Van Landuyt voor de Open VLD-fractie lid was van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;
Overwegende dat schepen Rurik Van Landuyt vppr de Open VLD-fractie lid was van de derde gemeenteraadscommissie met de volgende bevoegdheden: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra;
Gelet op de voordrachtakte van 1 februari 2023 van de Open VLD-fractie om raadsleden Bram De Pril en Ann Stevens af te vaardigen naar de tweede gemeenteraadscommissie ter vervanging van Saskia Monseur en Rurik Van Landuyt;
In de tweede gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open VLD; Jimmy Colman Villamayor, Sarah De Backer, Bram De Pril en Ann Stevens;
Gelet op de voordrachtakte van 1 februari 2023 van de Open VLD-fractie om raadslid Ann Stevens af te vaardigen naar de derde gemeenteraadscommissie ter vervanging van Rurik Van Landuyt;
In de derde gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open VLD; Jimmy Colman Villamayor, Godelieve Dauw, Reza Mohammadi en Ann Stevens.
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
In de tweede gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport mevrouw Saskia Monseur en Rurik Van Landuyt te vervangen door raadsleden Bram De Pril en Ann Stevens.
In de derde gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra; schepen Rurik Van Landuyt te vervangen door raadslid Ann Stevens.
Gelet op de ontbinding van de lokale vereniging Musea vzw, Abdijstraat 10 te 9500 Geraardsbergen;
Gelet op de statuten van Musea vzw die stellen dat bij ontbinding de resterende gelden na vereffening van de rekening geschonken zullen worden aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zonder opgave van een specifieke bestemming;
Gelet op de storting van 5.080,41 euro van Musea VZW op 02 december 2022 aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op artikel 894 van het burgerlijk wetboek inzake schenkingen onder levenden;
Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat deze schenking zal worden ingeschreven op volgende budgetsleutel: AR 74700000 (Giften, schenkingen en legaten) – BI 019000 (Overig Algemeen bestuur),
Artikel 1:
De schenking ten bedrage van 5.080,41 euro van Musea vzw als gevolg van hun ontbinding te aanvaarden.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de schenker.
Gelet op het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022, waarin het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een aantal subsidies of toelagen heeft voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies of toelagen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC) dat stelt dat deze lijst van nominatieve subsidies of toelagen niet langer een onderdeel betreft van het effectieve meerjarenplan, maar enkel van de documentatie;
Overwegende dat als gevolg van bovenstaande de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 niet geldt als besluit tot toekenning van deze nominatieve subsidies of toelagen;
Overwegende dat de gemeenteraad vanuit zijn bevoegdheden, conform het Decreet Lokaal Bestuur, een besluit moet nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie of toelage afzonderlijk;
Gelet op de lijst van nominatieve subsidies en toelagen, die integraal deel uit maakt van deze beslissing;
Gelet op de Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen;
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat de nominatieve subsidies en toelagen zijn opgenomen in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 onder de algemene rekeningnummers 64910000 en 66410000,
Artikel 1:
Volgende nominatieve toelagen toe te kennen en uit te betalen in 2023:
NOMINATIEVE WERKINGSTOELAGEN | |||||
Derde | AR | BI | Actieplan | Actie | 2023 |
Wereldsolidariteit 11.11.11 | 64910000 | 016000 | 500 | ||
Dorpsraad Onkerzele | 64910000 | 017100 | 2.000,00 | ||
Dorpsraad Goeferdinge | 64910000 | 017100 | 1.800,00 | ||
Dorpsraad Schendelbeke | 64910000 | 017100 | 1.950,00 | ||
Dorpsraad Nieuwenhove | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Dorpsraad Idegem | 64910000 | 017100 | 1.550,00 | ||
Dorpsraad Ophasselt | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Dorpsraad Smeerebbe-Vloerzegem | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Dorpsraad Overboelare | 64910000 | 017100 | 1.350,00 | ||
Dorpsraad Nederboelare | 64910000 | 017100 | 1.950,00 | ||
Dorpsraad Zandbergen | 64910000 | 017100 | 1.400,00 | ||
Dorpsraad Zarlardinge | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Dorpsraad Grimminge | 64910000 | 017100 | 1.650,00 | ||
Dorpsraad Viane | 64910000 | 017100 | 1.950,00 | ||
Dorpsraad Moerbeke-Atembeke | 64910000 | 017100 | 2.600,00 | ||
Wijkraad Den Buizemont | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Bewonersplatform 'De Weverij' | 64910000 | 017100 | 750 | ||
Politiezone Geraardsbergen-Lierde | 64910000 | 040000 | 5.147.650,00 | ||
Hulpverleningszone Zuid-Oost | 64910000 | 041000 | 1.511.343,09 | ||
Dierenbescherming | 64910000 | 047000 | 9.000,00 | ||
SOS wilde dieren | 64910000 | 047000 | 5.000,00 | ||
Toelage handelscentrum | 64910000 | 050000 | |||
Landbouwcommice Geraardsbergen | 64910000 | 053000 | 3.180,00 | ||
Velt Geraardsbergen | 64910000 | 053000 | 250 | ||
Volkstuinen Geraardsbergen | 64910000 | 053000 | 250 | ||
Volkstuinen Schendelbeke | 64910000 | 053000 | 250 | ||
Museum 't Aloam | 64910000 | 070000 | 7.500,00 | ||
Museum Hunnegem | 64910000 | 070000 | 7.500,00 | ||
Waerbeke vzw | 64910000 | 070000 | 4.000,00 | ||
Reuzengilde | 64910000 | 072900 | AP23 CUL 01 | AC23 CUL 01 05 | 6.500,00 |
Denderend Klein | 64910000 | 073900 | 7.280,00 | ||
Beiaardcomité | 64910000 | 073900 | 1.800,00 | ||
Gerardimontium | 64910000 | 073900 | 1.680,00 | ||
Broederschap Manneken Pis | 64910000 | 073900 | 1.350,00 | ||
Broederschap van de Mattentaart | 64910000 | 073900 | 620 | ||
Orange I | 64910000 | 073900 | 2.700,00 | ||
Geraardsbergse stripvrienden | 64910000 | 073900 | 2.755,50 | ||
Denderland | 64910000 | 073900 | 10.000,00 | ||
Sportverbond - | 64910000 | 074000 | AP23 EV 01 | AC23 EV 01 01 | 15.130,00 |
Sportcomité Viane | 64910000 | 074000 | AP23 EV 01 | AC23 EV 01 01 | 6.450,00 |
Lotto Dames Tour | 64910000 | 074000 | AP23 EV 01 | AC23 EV 01 01 | 5.000,00 |
St Bartholomeus - Geraardsbergen | 64910000 | 079000 | 110.359,00 | ||
St Bavo - Goeferdinge | 64910000 | 079000 | 24.407,00 | ||
OL Vrouw - Grimminge | 64910000 | 079000 | 13.511,00 | ||
St Pietersbanden - Idegem | 64910000 | 079000 | 21.112,00 | ||
OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke | 64910000 | 079000 | 14.073,00 | ||
St Macharius - Nederboelare | 64910000 | 079000 | 16.896,00 | ||
St Jan-Baptist - Nieuwenhove | 64910000 | 079000 | 8.568,65 | ||
St Martinus - Onkerzele | 64910000 | 079000 | 12.780,02 | ||
St Pietersbanden - Ophasselt | 64910000 | 079000 | 20.270,00 | ||
St Aldegonde - Overboelare | 64910000 | 079000 | 33.706,57 | ||
St Amandus - Schendelbeke | 64910000 | 079000 | 16.521,10 | ||
St Mattheus - Smeerebbe- | 64910000 | 079000 | 0,00 | ||
St Amandus - Viane | 64910000 | 079000 | 10.986,18 | ||
St Amandus - Waarbeke | 64910000 | 079000 | 14.037,00 | ||
OL Vrouw - Zandbergen | 64910000 | 079000 | 16.104,00 | ||
OL Vrouw - Zarlardinge | 64910000 | 079000 | 8.097,00 | ||
Huis van het Vrije Denken | 64910000 | 079100 | 1.125,00 | ||
Oudervereniging voor de moraal | 64910000 | 079100 | 1.125,00 | ||
Sociaal centrum | 64910000 | 090999 | 331,00 | ||
Rode Kruis | 64910000 | 090999 | 3.500,00 | ||
AA-groep Trefpunt | 64910000 | 090999 | 534,00 | ||
Vriendenkring bloedgevers | 64910000 | 090999 | 111,00 | ||
Toelage ASZ | 64910000 | 098200 | 410.750,00 | ||
De Kiem | 64910000 | 098500 | AP23 SAM 22 | AC23 SAM 22 01 | 40.000,00 |
CGG | 64910000 | 098500 | AP23 SAM 22 | AC23 SAM 22 01 | 74.658,25 |
Toelagen Kermisattracties | 64910000 | 071000 | |||
CORONA TOELAGEN | |||||
Aanmoedigingspremie ELP Corona | 64910000 | 098500 | AP23 SAM 13 | C23 SAM 13 01 | 2.500,00 |
NOMINATIEVE INVESTERINGSTOELAGEN | |||||
Derde | AR | BI | Actieplan | Actie | 2023 |
Politiezone Geraardsbergen-Lierde | 66410000 | 040000 | 345.827,00 | ||
Hulpverleningszone Zuid-Oost | 66410000 | 041000 | 408.471,10 | ||
St Bartholomeus - Geraardsbergen | 66410000 | 079000 | 10.007,00 | ||
St Bavo - Goeferdinge | 66410000 | 079000 | - | ||
OL Vrouw - Grimminge | 66410000 | 079000 | - | ||
St Pietersbanden - Idegem | 66410000 | 079000 | - | ||
OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke | 66410000 | 079000 | - | ||
St Macharius - Nederboelare | 66410000 | 079000 | 9.300,00 | ||
St Jan-Baptist - Nieuwenhove | 66410000 | 079000 | - | ||
St Martinus - Onkerzele | 66410000 | 079000 | 148.975,00 | ||
St Pietersbanden - Ophasselt | 66410000 | 079000 | - | ||
St Aldegonde - Overboelare | 66410000 | 079000 | - | ||
St Amandus - Schendelbeke | 66410000 | 079000 | - | ||
St Mattheus - Smeerebbe-Vloerzegem | 66410000 | 079000 | - | ||
St Amandus - Viane | 66410000 | 079000 | - | ||
St Amandus - Waarbeke | 66410000 | 079000 | - | ||
OL Vrouw - Zandbergen | 66410000 | 079000 | - | ||
OL Vrouw - Zarlardinge | 66410000 | 079000 | - |
Gelet op de goedkeuring en vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 20 december 2022;
Gelet op de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 25 januari 2023 betreffende het gepubliceerde schema M2 dat onvolledig werd opgenomen in de pdf-bundel van de derde aanpassing meerjarenplan 2020 -2025, meer bepaald het onderdeel “Geconsolideerd financieel evenwicht” ontbrak;
Gelet op het uitgebreide schema M2, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing;
Overwegende dat het uitgebreide schema M2 als erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 aan de Gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Overwegende aan de raad van Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd dit erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan vast te stellen;
Overwegende dat het uitgebreide schema M2 na vaststelling en goedkeuring door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal gepubliceerd worden op de website van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat dit erratum geen enkele impact heeft op de financiële inhoud van de derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025,
Artikel 1:
Het erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de hogere overheid.
Overwegende dat de gemeenteraad ondermeer het begrip "dagelijks bestuur" dient vast te stellen en dit een impact heeft op de bevoegdheidsverdeling bij het voeren van overheidsopdrachten;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 maart 2013 houdende de vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur";
Overwegende dat het noodzakelijk is dit besluit te herzien en dit besluit op te heffen;
Overwegende dat er bij het voeren van een overheidsopdrachten vijf fasen zijn: vastlegging van de plaatsingsprocedure, vastlegging van de voorwaarden, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten;
Overwegende dat de eerste twee fasen behoren tot de bevoegdheid van de gemeenteraad: vastlegging van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden en dat voor de overige fasen het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
Overwegende dat de gemeenteraad een afbakening kan maken van overheidsopdrachten die tot het 'dagelijks bestuur' behoren en dat voor die opdrachten het college van burgemeester en schepenen ook bevoegd wordt voor het vastleggen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden;
Overwegende dat een dergelijke afbakening wenselijk is om de dagelijkse werking van de stad en het ocmw soepeler en efficiënter te laten verlopen;
Overwegende dat het begrip "dagelijks bestuur" wordt beschouwd als:
Overwegende dat de wijze waarop deze overdracht van bevoegdheid verder zal uitgevoerd en gedelegeerd worden, zal uitgewerkt worden in het organisatiebeheerssysteem;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 41 8° en 56 §3 5°, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 19 maart 2013 houdende de vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur" op te heffen.
Artikel 2:
De vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur" en van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur met ingang van 1 maart 2023 goed te keuren voor:
Overwegende dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van het Lokaal Bestuur met budgettaire en financiële impact;
Overwegende dat de gemeenteraad, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden bepaalt waaronder de financieel directeur deze controle uitoefent;
Overwegende dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan;
Overwegende dat een visum een controle inhoudt op het vlak van beschikbare kredieten, wettelijkheid en regelmatigheid;
Overwegende dat de gemeenteraad kan afbakenen waarvoor een visum dient gevraagd te worden; dat deze afbakening geen afbreuk mag doen aan de minimumbepalingen die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat als onderdeel van het kader voor financieel management (organisatiebeheersing) een nota werd opgemaakt waarin de visumplicht inhoudelijk en organisatorisch afgebakend wordt;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 177, 218 en 266;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus;
Artikel 1:
De vastgelegde toepassingsgebieden en voorwaarden waaronder de financieel directeur de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole uitvoert als volgt goed te keuren:
Artikel 2:
De afbakening van de algemene bepalingen in toepassing van artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus als volgt goed te keuren:
Speciale topics: bijzonder comité sociale dienst
Specifieke topics: overheidsopdrachten
Specifieke topics: personeelsaanstellingen
Visumplicht voor:
Geen visumplicht voor:
Specifieke topics: werkings- en investeringssubsidies
De visumaanvraag zal vergezeld zijn van alle mogelijke relevante gegevens, teneinde de financieel directeur toe te laten op een correcte wijze de krediet- en wetmatigheidscontrole uit te voeren. Dit behelst onder meer (niet exhaustief) :
Algemeen :
Bijkomend en specifiek voor overheidsopdrachten:
Bijkomend en specifiek voor personeelsdossiers :
Bijkomend en specifiek voor subsidies :
De financieel directeur kan bijkomende informatie, documenten en/of toelichting vragen indien deze noodzakelijk blijken voor de behandeling van de visumaanvraag.
Alle deze relevante gegevens dienen tevens te worden opgeladen in de software voor notulenbeheer (Echo).
Artikel 4:
De bijkomende bepalingen als volgt goed te keuren:
Artikel 5:
De bepalingen voor de rapportering als volgt goed te keuren:
Jaarlijks wordt over het verlenen van visums gerapporteerd door de financieel directeur, minstens naar aanleiding van de opmaak van de jaarrekening, en op basis van ‘management by exception’. Dit houdt in dat er enkel gerapporteerd wordt over:
Gelet op de opstart van het project handhaving zwerfvuil, waardoor het Lokaal Bestuur gratis een beroep kan doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM;
Gelet op de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering van overtredingen op de bepalingen van het algemeen politiereglement die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden; dat hun bevoegdheden beperkt worden tot controles rond zwerfvuil (sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, flesjes, pizzadozen, snoepverpakkingen, fruitafval, controle hondenpoepzakjes...); dat zij niet mogen worden ingezet voor controles rond sluikstorten, analyse van camerabeelden, sensibiliserende acties, controle op het onreglementair aanbieden van huisvuil of andere afvalovertredingen;
Overwegende dat deze personeelsleden voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Overwegende dat er bij gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022, 7 juni 2022 en 20 december 2022 reeds gewestelijke vaststellers werden aangesteld;
Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties hebben gevolgd;
Gelet op de brevetten van de politiescholen waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid;
Overwegende dat de aanwervingen bij OVAM lopende zijn om uiteindelijk te komen tot een totaal van 30 handhavers;
Overwegende dat de gemeenteraad de handhavers dient aan te stellen als GAS-vaststellers;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde, goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 november 2020, artikelen 36 en 75;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De inzet van de gewestelijke vaststellers van OVAM is gratis voor lokale besturen;
Artikel 1:
Volgende personen aan te stellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de vaststelling van welbepaalde overtredingen op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde:
Artikel 2:
De gewestelijke vaststellers van OVAM mogen enkel overtredingen vaststellen op artikelen 36 en 75 van het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde.
Artikel 3:
Deze beslissing over te maken aan de korpschef van de lokale politiezone en aan OVAM.
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en latere wijzigingen;
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur van 23 januari 2006, waarin wordt gesteld dat de plaatsnaamgeving op het lokaal niveau blijft en dit vanaf 1 februari 2006;
Overwegende dat in de nieuwe verkaveling ter hoogte van de Heuvelstraat nummer 45 te Moerbeke, een openbare weg werd aangelegd en dat een naam aan deze straat dient toegekend te worden;
Gelet op het advies van de stedelijke cultuurraad van 16 januari 2023, waarbij voorgesteld wordt om aan deze straat de naam 'Kamilleveld' toe te kennen;
Overwegende dat net zoals Viane, Overboelare en Zarlardinge ook Moerbeke een leverancier was van medicinale planten voor de verwerkende bedrijven;
Overwegende dat de percelen waar nu de verkaveling komt, vroeger akkers waren waarop het meest medicinale planten verbouwd werden
Overwegende dat er in de buurt een onlangs afgebroken hoeve stond die tot ca 1960 ook medicinale planten kweekte;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023, waarbij voorgesteld wordt om aan de straat de naam 'Kamilleveld' toe te kennen;
Gelet op artikel 1 van het decreet van 28 januari 1977;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur;
Deze beslissing heeft geen budgettaire impact,
Artikel 1:
Principieel de naam van de nieuwe straat, een verkaveling ter hoogte van de Heuvelstraat nummer 45 te Moerbeke, voorlopig vast te stellen als 'Kamilleveld.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo en incommodo.
Gelet op de ondertekening van het Burgemeestersconvenant op 27 oktober 2017 betreffende de opmaak van een klimaatplan en de uitvoering van het klimaatactieplan;
Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel door de gemeenteraad op 19 juni 2018;
Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), beslist door de gemeenteraad op 7 september 2021;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering moet opgemaakt worden, dat deze na het voorleggen ervan aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden uiterlijk op 1 maart 2023;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering 2021-2022 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0).
Gelet op de e-mail van de behandelende landmeter-expert van 30 november 2022, betreffende het nieuw woonproject voor meergezinswoningen van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek op de hoek Vredestraat-Denderstraat;
Overwegende dat de stad eigenaar is van de grond en het gebouwtje, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, waarin een elektrische installatie gevestigd is, eigendom van Fluvius, waarvoor zij aan de stad een jaarlijkse huur betalen;
Overwegende dat de SHM Denderstreek de elektrische installatie wenst te integreren in hun nieuw project;
Gelet op de voordelen die zij aanhalen bij de integratie van de kabine:
Gelet op het schattingsverslag van 14 december 2022, waarbij de waarde geschat wordt op 13 500 euro;
Overwegende dat optie 1 de voorkeur geniet van zowel de Sociale Huisvestingsmaatschappij als Fluvius;
Overwegende dat onroerende goederen enkel kunnen 'vervreemd' worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er voldoende motivering kan gegeven worden voor een afwijking daarvan;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten,
De verkoop van de grond en het gebouw bedraagt 13.500 €.
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de grond en het gebouw van het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot en te opteren voor:
Artikel 2:
De administratie de opdracht te geven tot het aanstellen van een notaris, volgens rangorde, tot de verdere uitvoering van dit dossier.
Gelet op de strategische doelstellingen van het meerjarenplan 2020 -2025, zijnde 'Veiligheid en verkeersveiligheid','Fietsstad en wielerstad' en 'Groene en nette stad';
Overwegende dat het Lokaal Bestuur mits de strategische doelstelling 'Veiligheid en verkeersveiligheid' prioritaire aandacht voor veilige schoolomgevingen wil hebben en de samenwerking daarvoor met de politie en de scholen verder wil zetten;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur via de strategische doelstelling 'Fietsstad en wielerstad' het gebruik van de (elektrische) fiets wil stimuleren;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur middels de strategische doelstelling 'Groene en nette stad' een aantrekkelijke stad om te wonen, te leven, te fietsen, te wandelen en te bewegen wil realiseren en een toekomstgerichte en integrale visie op mobiliteit wil ontwikkelen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de Geraardsbergse scholen wil stimuleren om in te zetten op het bevorderen van duurzame woon-school verplaatsingen en verkeerveiligheid in de schoolomgevingen;
Overwegende dat dit ook kadert in het Klimaatactieplan waarin de actie ‘Ondersteunen van acties en projecten met betrekking tot duurzaamheid in samenwerking met scholen’ werd weerhouden;
Overwegende dat het stimuleren van duurzame verplaatsingen bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen 'Iedereen gezond', 'Iedereen op de fiets', 'Iedereen veilig op de fiets', 'Iedereen combimobiel' en 'Iedereen comfortabel met de fiets van en naar Geraardsbergen' van het fietsbeleidsplan;
Overwegende dat het realiseren van veilige schoolomgevingen een integrale en geïntegreerde aanpak vereist;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 betreffende de goedkeuring van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: deel stad;
Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen op de gemeenteraad van 19 juni 2018;
Gelet op de goedkeuring van het fietsbeleidsplan op de gemeenteraad van 25 mei 2021;
Gelet op het budget dat is voorzien op AR64900000 (Toegestane werkingssubsidies) en BI 029000 (Overige mobiliteit en verkeer) SV_MOB_duurzame SD 07 Groene en nette stad AP23 MOB 01 – SV_MOB_Schoolomgevingen AC23 MOB 01 01.
Overwegende dat in het meerjarenplan er jaarlijks 3000 euro wordt voorzien, dat de subsidie wordt toegekend zolang er beschikbaar budget is in het lopende boekjaar,
Artikel 1:
Met ingang van 1 april 2023 tot 31 december 2025 het subsidiereglement ter ondersteuning van projecten van scholen die de verkeersveilig of duurzame mobiliteit voor woon-schoolverplaatsingen bevorderen als volgt vast te stellen:
Hoofdstuk 1: Definities
Artikel 1:
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° de dienst: de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen
2° school: elke vestigingsplaats van een onderwijsinstelling voor basisonderwijs of secundair onderwijs in Geraardsbergen.
Hoofdstuk 2: Voorwaarden
Artikel 2:
Elke school kan één keer per schooljaar een subsidie aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid of duurzame mobiliteit voor woon-school verplaatsingen bevorderen.
Artikel 3:
Het project moet gericht zijn op bevorderen van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving of het stimuleren van duurzame mobiliteit voor de woon-school verplaatsingen, de link met de deze doelstellingen moet duidelijk gemotiveerd worden. De school kan het project vrij invullen.
Artikel 4:
De acties dienen gerealiseerd te worden binnen het schooljaar van de aanvraag. Er kan geen aanvraag ingediend worden voor acties die plaatsvinden tijdens de maanden juli en augustus.
Hoofdstuk 3: Toepassingsgebied
Artikel 5:
Kosten die in aanmerking komen voor deze subsidie komen:
Artikel 6:
Komen niet in aanmerking voor subsidie:
Hoofdstuk 4: Subsidiebedrag
Artikel 7:
De subsidie bedraagt 50% van de uitgaven die voor de subsidie in aanmerking komen met een maximum van 300 euro per school.
Hoofdstuk 5: Procedure
Artikel 8:
De subsidie dient aangevraagd te worden voorafgaand aan de activiteiten. Subsidieaanvragen die na de activiteit worden ingediend, worden niet weerhouden.
Artikel 9:
De aanvraag kan ingediend worden door een leerkracht, de directie, het schoolteam of de oudervereniging.
Artikel 10:
De subsidieaanvraag wordt ingediend bij het college van burgemeester en schepenen t.a.v. de dienst mobiliteit, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen en bevat volgende informatie:
1° de omschrijving van het project
2° de raming van de kosten
3° de planning van de projectuitvoering
4° het volledig ingevulde aanvraagformulier, ondertekend door de schooldirectie.
De aanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.
Artikel 11:
De aanvragen worden binnen de maand na ontvangst beoordeeld. De dienst kan bijkomende documenten opvragen bij de aanvrager. Als de aanvraag onvolledig is bij het indienen, kan de beoordelingstermijn verlengd worden, afhankelijk van het tijdstip van aanleveren van de in artikel 7 opgesomde documenten.
Artikel 12:
Na advies van de dienst over de volledigheid en de inhoud van de aanvraag, beslist het college van burgemeester en schepenen, binnen de maand na het advies, over de toekenning van de subsidie op voorwaarde dat er beschikbare middelen zijn binnen de begroting.
Artikel 13:
De school dient binnen de vier maanden na afloop van het project documenten in die de aanwending van de subsidie verduidelijken:
Artikel 14:
Het subsidiebedrag wordt binnen de 60 dagen na controle van de verantwoordingsstukken overgeschreven op het rekeningnummer van de school.
Artikel 15:
Ingeval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager kan de stad Geraardsbergen beslissen:
Gelet op de vraag van de sociaal-culturele organisatie Waerbeke vzw aan het College van Burgemeester en Schepenen om
1. hun volledige boekencollectie te ontsluiten in het bibliotheeksysteem zodat hun collectie opzoekbaar is voor iedereen via de catalogus van de bibliotheek;
2. boeken uit hun collectie via de bibliotheek uit te lenen aan belangstellenden;
Overwegende dat de collectie van Waerbeke vzw een brede waaier aan levens- en wereldbeschouwelijke boeken bevat, gaande van filosofie over wereldburgerschap en diversiteit tot geestelijke gezondheid en zelfzorg; dat de collectie het documentatiecentrum van Waerbeke vzw vormt dat de maatschappelijke werking rond stilte-rust-ruimte op Vlaams niveau en meer in het bijzonder rond het Stiltegebied Dender-Mark intellectueel onderbouwt;
Overwegende dat de catalogisering van de collectie Waerbeke in het bibliotheeksysteem door Waerbeke zelf zal gebeuren (na opleiding) en dus geen extra werk of kost voor de bibliotheek inhoudt;
Overwegende dat de uitleen van hun boeken via de bibliotheek weinig extra moeite kost aan de bibliotheek omdat door het publiek gevraagde boeken door Waerbeke vzw zelf kosteloos naar de bibliotheek zullen gebracht worden;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 30 mei 2022, waarin het College deze samenwerking goedkeurt;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2O17;
Geen financiële implicaties;
Enig artikel:
De overeenkomst met Waerbeke vzw betreffende de catalogisering en uitleen van de boekencollectie van Waerbeke in het bibliotheeksysteem als volgt goed te keuren:
Overeenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Waerbeke vzw betreffende de catalogisering en uitleen van de boekencollectie van Waerbeke vzw via de Openbare Bibliotheek Geraardsbergen
De partijen:
Artikel 1 – Situering – Voorwerp van deze overeenkomst
Deze overeenkomst betreft:
1. de catalogisering van de volledige boekencollectie van Waerbeke vzw (hierna: BCW) in het Eengemaakt BibliotheekSysteem (hierna: EBS);
2. de modaliteiten van terbeschikkingstelling van de BCW aan het publiek.
Artikel 2 – Catalogisering van de BCW in het EBS
§1. De collectie bestrijkt een brede waaier aan non-fictie boeken, gaande van filosofie over geschiedenis, wereldburgerschap en diversiteit tot mentale gezondheid, zelfzorg en ecologie. De collectie vormt het documentatiecentrum en de erfgoedbibliotheek van de sociaal-culturele organisatie Waerbeke vzw die de maatschappelijke werking rond stilte-rust-ruimte op Vlaamse niveau en meer in het bijzonder rond het Stiltegebied Dender-Mark en alle andere erkende stiltegebieden intellectueel onderbouwen en agogisch verantwoord ontsluiten voor een belangstellend publiek. Er zal gevraagd worden aan Cultuurconnect vzw om de collectie te ontsluiten via het EBS.
§2. In het bibliotheeksysteem van bibliotheek Geraardsbergen wordt de vestiging ‘Waerbeke’ gecreëerd onder de instelling ‘Geraardsbergen’, als betreft ‘Waerbeke’ een filiaal van de bibliotheek. De BCW wordt dus geen aparte bibliotheek in het EBS.
De bibliotheek verwerft daardoor het recht op het gebruik van de data van de BCW.
§3. De catalogisering van BCW in het EBS gebeurt door Waerbeke zelf. Waerbeke bezorgt de bibliotheek een lijst van personen (personeelsleden, vrijwilligers) die een login nodig hebben voor de catalografiemodule van het EBS. De bibliotheek zal voor hen toegang aanvragen bij Cultuurconnect. Uitzonderlijk kan de bibliotheek zelf onderdelen van de collectie catalogiseren.
Waerbeke heeft geen toegang tot de uitleen-, de reserverings- en de bestelmodule, noch tot de lenersadministratie van het EBS. Mochten dergelijke modules in de toekomst toch vereist zijn, dan zal Waerbeke een gemotiveerde aanvraag doen bij de bibliotheek, die op haar beurt de vraag stelt aan Cultuurconnect.
§4. De catalogisering in het EBS door Waerbeke moet gebeuren volgens de regels van Open Vlacc die door de bibliotheek aan Waerbeke ter beschikking worden gesteld. Personeel en vrijwilligers van Waerbeke die catalogiseren, moeten vooraf door de bibliotheek worden opgeleid. Waerbeke verbindt er zich toe om nieuwe personeelsleden/vrijwilligers onverwijld te melden aan de bibliotheek met het oog op hun opleiding, om geen niet-opgeleid personeel toegang te verschaffen tot het EBS en om de haar toegekende licentie niet te misbruiken. Waerbeke is aansprakelijk voor alle door haar toegebrachte schade die Cultuurconnect zou lijden als gevolg van niet-oordeelkundig handelen of nalaten in het EBS.
§5. De personeelstijd en andere kosten nodig voor de catalogisering van BCW in het EBS (vergoeding vrijwilligers; aankoop computer, barcodescanner en barcodelabels; aansluiting op het internet), vallen ten laste van Waerbeke.
§6. De bibliotheek is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van de ingevoerde collectie door Waerbeke. De bibliotheek zal toezicht houden d.m.v. steekproeven en zal indien nodig de beschrijvingen corrigeren zodat er geen vervuiling van de bestanden optreedt.
§7. De bibliotheek fungeert voor Waerbeke als eerstelijnshulp bij catalografische vragen of problemen. De bibliotheek kan op haar beurt de servicedesk van Cultuurconnect contacteren bij problemen. Waerbeke contacteert niet rechtstreeks Cultuurconnect.
§8. Waerbeke verbindt er zich toe zijn catalografen de communicatiekanalen van Cultuurconnect inzake het EBS en Open Vlacc te laten volgen en hen in te schrijven voor de nieuwsbrieven ter zake van Cultuurconnect. Omgekeerd verbindt de bibliotheek zich er toe om alle relevante informatie ter zake aan Waerbeke door te spelen.
§9. Er zijn geen kosten verbonden voor Waerbeke voor de aanmaak van een vestiging of voor onderhoud van de collectie in het EBS, aangezien dit reeds vervat zit in het abonnement ‘Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek’ van de bibliotheek met Cultuurconnect.
§10. De opname van de BCW in het EBS is het voorwerp van een aparte overeenkomst van de bibliotheek met Cultuurconnect, die als ‘Addendum collectie Waerbeke’ wordt toegevoegd aan de ‘Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek’, gesloten tussen de bibliotheek en Cultuurconnect. Waerbeke verbindt er zich toe niet in strijd met de bepalingen uit deze Overeenkomst te handelen, meer bepaald de bepalingen van
De bibliotheek bezorgt Waerbeke kopie van deze bepalingen.
Artikel 3 – Beschikbaarstelling van de BCW
§1. De BCW zal gratis zichtbaar en opzoekbaar gemaakt worden in de catalogus van bibliotheek Geraardsbergen https://geraardsbergen.bibliotheek.be/
§2. Mits toestemming van Cultuurconnect zullen alle titels van de collectie het unieke trefwoord ‘Waerbeke’ krijgen, zodat de hele collectie met één zoekopdracht makkelijk vindbaar is.
§3. Waerbeke garandeert dat heel deze collectie voor het publiek:
a) raadpleegbaar is ter plaatse; Waerbeke zal daartoe, eens de collectie definitief gehuisvest is, vaste openingsdagen en -uren vastleggen en communiceren; de bibliotheek maakt daar melding van op haar website. De kosten verbonden aan het consulteerbaar maken ter plaatse (lokaal, computers, meubilair,…) zijn ten laste van Waerbeke.
b) uitleenbaar is via de bibliotheek van Geraardsbergen (met uitzondering van de niet-uitleenbare werken).
c) beschikbaar is voor IBL (met uitzondering van de niet-uitleenbare werken).
§4. Waerbeke verbindt er zich toe enkel via de bibliotheek boeken uit haar collectie uit te lenen.
§5. De uitleenmodaliteiten en het uitleenreglement die van kracht zijn in de bibliotheek zijn ook van toepassing op werken van de BCW die via de bibliotheek worden uitgeleend. De bibliotheek zal maningsberichten sturen bij laattijdige inlevering. Eventuele telaatgelden komen ten goede aan de bibliotheek. Bij verloren of niet-teruggebrachte boeken zal de bibliotheek informeren bij Waerbeke naar het bedrag dat zij hiervoor bij de lener dient te vorderen, waarna de gebruikelijke procedure wordt gevolgd (aangetekende brieven, als laatste stap incassobureau van het Autonoom Gemeentebedrijf); de vergoedingen komen eveneens ten goede aan de bibliotheek.
§6. Aangezien werken van Waerbeke uitleenbaar zijn via de bibliotheek, zal Waerbeke de bibliotheek tijdig informeren over de vakantie- en sluitingsdagen waarop de collectie niet toegankelijk is, zodat de bibliotheek het publiek daarover kan informeren.
Artikel 4: bescherming en verwerking van persoonsgegevens
§1. De BCW wordt geen aparte bibliotheek in het EBS maar een vestiging binnen bibliotheek Geraardsbergen. Dat betekent dat het personeel van de bibliotheek toegang heeft tot persoonsgegevens van leners van de BCW. De bibliotheek verbindt er zich toe om deze persoonsgegevens te behandelen conform de AVG-regels, net als bij de andere bibliotheekleden. Omgekeerd heeft Waerbeke geen toegang tot persoonsgegevens van bibliotheekleden.
§2. Het is de verantwoordelijkheid van Waerbeke om de bibliotheek onverwijld te melden wanneer een personeelslid of vrijwilliger niet langer een login voor het EBS nodig heeft. De bibliotheek zal dan deze login door Cultuurconnect laten inactiveren.
§3. Login-gegevens en paswoorden voor het EBS van bevoegde medewerkers van Waerbeke zijn vertrouwelijk. Medewerkers springen er voorzichtig mee om en wijzigen af en toe hun paswoorden.
§4. Waerbeke kan geanonimiseerde data (bijv. uitleencijfers, lenersgegevens) met betrekking tot haar collectie opvragen bij de bibliotheek. Met het oog op communicatie naar haar doelgroep, kan Waerbeke ook de coördinaten van gebruikers van haar collectie verkrijgen, waarbij de Privacyverklaring Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek van Cultuurconnect en de AVG gerespecteerd worden. De inhoud van deze communicatie valt niet onder de verantwoordelijkheid van de bibliotheek.
Artikel 5: duur en beëindiging van de overeenkomst
§1. Deze overeenkomst gaat in op datum van ondertekening en geldt voor onbepaalde duur, tenzij ze door één van beide partijen wordt beëindigd of bij ontbinding van vzw Waerbeke.
§2. De overeenkomst kan door één van beide partijen worden opgezegd mits inachtneming van een opzegtermijn van één jaar, die ingaat op 1 januari volgend op de datum van opzegging.
§3. Opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven; de datum van verzending geldt als datum van opzegging.
§4. De kosten verbonden aan het verwijderen van de titelbeschrijvingen van de BCW uit het EBS en uit de catalogus van de bibliotheek, alsook de kosten verbonden aan de reorganisatie van de bestanden vallen ten laste van de partij die de overeenkomst opzegt.
§5. Bij grove inbreuk op de bepalingen van deze overeenkomst treden de partijen hierover in overleg, in functie van een oplossing binnen redelijke termijn, teneinde de deelname van de bibliotheek aan de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek niet in het gedrang te brengen. Het blijvend niet voldoen aan de bepalingen van deze overeenkomst door één van de partijen geeft de andere partij het recht deze overeenkomst te beëindigen en de gegevens van de BCW uit het EBS te verwijderen. In dat geval zijn de kosten daaraan verbonden ten laste van de partij die de inbreuk pleegde.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 31 januari 2023 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2023 om 22:53.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad