Terug
Gepubliceerd op 06/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 28/02/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Aanduiden van een nieuw lid en een voorzitter in de gemeenteraadscommissie I ten gevolge van het opnemen van het mandaat van schepen door Rurik Van Landuyt.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Afwezig: Jef Van der Mynsbrugge, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022 en 26 april 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies; 

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende het opnemen van het mandaat van schepen door Rurik Van Landuyt;

        Overwegende dat Rurik Van Landuyt voor de Open VLD-fractie tot 31 januari 2023 voorzitter was van de eerste gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: algemeen beleid, veiligheids-en drugbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging;

        Gelet op art. 37 § 3 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie geacht wordt hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden;

        Gelet op art. 37 § 4 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de burgemeester of schepenen geen voorzitter kunnen zijn van een gemeenteraadscommissie; dat het huishoudelijk reglement van de raad bepaalt dat de gemeenteraad de voorzitter van de commissies aanduidt;

        Gelet op de voordrachtakte van de Open VLD-fractie om raadslid Bram De Pril als lid van deze eerste gemeenteraadscommissie aan te duiden ter vervanging van Rurik Van Landuyt;

        In de eerste gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open Vld; Godelieve Dauw, Jimmy Colman Villamayor, Sarah De Backer en Bram De Pril;

        Sarah De Backer wordt aangeduid als voorzitter van de eerste gemeenteraadscommissie;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur.

        Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad,

        Besluit

        Enig artikel:
        In de eerste gemeenteraadscommissie I met de bevoegdheden over algemeen beleid, veiligheids-en drugbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging  Bram De Pril als lid aan te duiden ter vervanging van Rurik Van Landuyt.

        Sarah De Backer aan te duiden als voorzitter van de gemeenteraadscommissie I.

      • Hersamenstelling van de leden van de gemeenteraadscommissie II en III ten gevolge van het ontslag van raadslid Saskia Monseur en het opnemen van het mandaat van schepen door Rurik Van Landuyt.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Afwezig: Jef Van der Mynsbrugge, Raadslid
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de voordrachtakten van 15 maart 2019, 15 juni 2020, 10 januari 2022 en 15 april 2022 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;

        Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022 en 26 april 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de mededeling van het ontslag van mevrouw Saskia Monseur als raadslid;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de installatie en eedaflegging van Ann Stevens als raadslid in vervanging van raadslid Saskia Monseur;

        Overwegende dat mevrouw Saskia Monseur voor de Open VLD-fractie lid was van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de installatie en eedaflegging van Rurik Van Landuyt als schepen in vervanging van schepen Véronique Fontaine die haar ontslag als raadslid en schepen indiende;

        Overwegende dat schepen Rurik Van Landuyt voor de Open VLD-fractie lid was van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;

        Overwegende dat schepen Rurik Van Landuyt vppr de Open VLD-fractie lid was van de derde gemeenteraadscommissie met de volgende bevoegdheden: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra;

        Gelet op de voordrachtakte van 1 februari 2023 van de Open VLD-fractie om raadsleden Bram De Pril en Ann Stevens af te vaardigen naar de tweede gemeenteraadscommissie ter vervanging van Saskia Monseur en Rurik Van Landuyt;

        In de tweede gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open VLD; Jimmy Colman Villamayor, Sarah De Backer, Bram De Pril en Ann Stevens;

        Gelet op de voordrachtakte van 1 februari 2023 van de Open VLD-fractie om raadslid Ann Stevens af te vaardigen naar de derde gemeenteraadscommissie ter vervanging van Rurik Van Landuyt;

        In de derde gemeenteraadscommissie zullen zetelen namens de Open VLD; Jimmy Colman Villamayor, Godelieve Dauw, Reza Mohammadi en Ann Stevens.



        Juridisch kader

        Gelet op artikel 37  van het decreet lokaal bestuur,

        Besluit

        Enig artikel:
        In de tweede gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over:  jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport mevrouw Saskia Monseur en Rurik Van Landuyt te vervangen door raadsleden Bram De Pril en Ann Stevens.

        In de derde gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid en welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf & woonzorgcentra; schepen Rurik Van Landuyt te vervangen door raadslid Ann Stevens.

    • Afdeling Financiën

      • Aanvaarden van de schenking van Musea VZW.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de ontbinding van de lokale vereniging Musea vzw, Abdijstraat 10 te 9500 Geraardsbergen;
        Gelet op de statuten van Musea vzw die stellen dat bij ontbinding de resterende gelden na vereffening van de rekening geschonken zullen worden aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zonder opgave van een specifieke bestemming;
        Gelet op de storting van 5.080,41 euro van Musea VZW op 02 december 2022 aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;



        Juridisch kader

        Gelet op artikel 894 van het burgerlijk wetboek inzake schenkingen onder levenden;
        Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Overwegende dat deze schenking zal worden ingeschreven op volgende budgetsleutel: AR 74700000 (Giften, schenkingen en legaten) – BI 019000 (Overig Algemeen bestuur),

        Besluit

        Artikel 1:
        De schenking ten bedrage van 5.080,41 euro van Musea vzw als gevolg van hun ontbinding te aanvaarden. 

        Artikel 2:
        Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de schenker. 

      • Toekennen van de nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022, waarin het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een aantal subsidies of toelagen heeft voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies of toelagen;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC) dat stelt dat deze lijst van nominatieve subsidies of toelagen niet langer een onderdeel betreft van het effectieve meerjarenplan, maar enkel van de documentatie;

        Overwegende dat als gevolg van bovenstaande de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 niet geldt als besluit tot toekenning van deze nominatieve subsidies of toelagen;

        Overwegende dat de gemeenteraad vanuit zijn bevoegdheden, conform het Decreet Lokaal Bestuur, een besluit moet nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie of toelage afzonderlijk;

        Gelet op de lijst van nominatieve subsidies en toelagen, die integraal deel uit maakt van deze beslissing;

        Juridisch kader

        Gelet op de Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen;

        Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het  Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC);

        Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

        Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Financieel kader

        Overwegende dat de nominatieve subsidies en toelagen zijn opgenomen in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025  onder de algemene rekeningnummers 64910000 en 66410000,

        Besluit

        Artikel 1:
        Volgende nominatieve toelagen toe te kennen en uit te betalen in 2023:

        NOMINATIEVE WERKINGSTOELAGEN        
                   
        Derde AR BI Actieplan Actie 2023
        Wereldsolidariteit 11.11.11 64910000 016000     500
        Dorpsraad Onkerzele 64910000 017100     2.000,00
        Dorpsraad Goeferdinge 64910000 017100     1.800,00
        Dorpsraad Schendelbeke 64910000 017100     1.950,00
        Dorpsraad Nieuwenhove 64910000 017100     750
        Dorpsraad Idegem 64910000 017100     1.550,00
        Dorpsraad Ophasselt 64910000 017100     750
        Dorpsraad Smeerebbe-Vloerzegem 64910000 017100     750
        Dorpsraad Overboelare 64910000 017100     1.350,00
        Dorpsraad Nederboelare 64910000 017100     1.950,00
        Dorpsraad Zandbergen 64910000 017100     1.400,00
        Dorpsraad Zarlardinge 64910000 017100     750
                   
        Dorpsraad Grimminge 64910000 017100     1.650,00
        Dorpsraad Viane 64910000 017100     1.950,00
        Dorpsraad Moerbeke-Atembeke 64910000 017100     2.600,00
        Wijkraad Den Buizemont 64910000 017100     750
        Bewonersplatform 'De Weverij' 64910000 017100     750
                   
        Politiezone Geraardsbergen-Lierde 64910000 040000     5.147.650,00
        Hulpverleningszone Zuid-Oost 64910000 041000     1.511.343,09
        Dierenbescherming 64910000 047000     9.000,00
        SOS wilde dieren 64910000 047000     5.000,00
        Toelage handelscentrum 64910000 050000      
        Landbouwcommice Geraardsbergen 64910000 053000     3.180,00
        Velt Geraardsbergen 64910000 053000     250
        Volkstuinen Geraardsbergen 64910000 053000     250
        Volkstuinen Schendelbeke 64910000 053000     250
        Museum 't Aloam 64910000 070000     7.500,00
        Museum Hunnegem 64910000 070000     7.500,00
        Waerbeke vzw 64910000 070000     4.000,00
        Reuzengilde 64910000 072900 AP23 CUL 01 AC23 CUL 01 05 6.500,00
        Denderend Klein 64910000 073900     7.280,00
        Beiaardcomité 64910000 073900     1.800,00
        Gerardimontium 64910000 073900     1.680,00
        Broederschap Manneken Pis 64910000 073900     1.350,00
        Broederschap van de Mattentaart 64910000 073900     620
        Orange I 64910000 073900     2.700,00
        Geraardsbergse stripvrienden 64910000 073900     2.755,50
        Denderland 64910000 073900     10.000,00
        Sportverbond - 64910000 074000 AP23 EV 01 AC23 EV 01 01 15.130,00
        Sportcomité Viane 64910000 074000 AP23 EV 01 AC23 EV 01 01 6.450,00
        Lotto Dames Tour 64910000 074000 AP23 EV 01 AC23 EV 01 01 5.000,00
        St Bartholomeus - Geraardsbergen 64910000 079000     110.359,00
        St Bavo - Goeferdinge 64910000 079000     24.407,00
        OL Vrouw - Grimminge 64910000 079000     13.511,00
        St Pietersbanden - Idegem 64910000 079000     21.112,00
        OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke 64910000 079000     14.073,00
        St Macharius - Nederboelare 64910000 079000     16.896,00
        St Jan-Baptist - Nieuwenhove 64910000 079000     8.568,65
        St Martinus - Onkerzele 64910000 079000     12.780,02
        St Pietersbanden - Ophasselt 64910000 079000     20.270,00
        St Aldegonde - Overboelare 64910000 079000     33.706,57
        St Amandus - Schendelbeke 64910000 079000     16.521,10
        St Mattheus - Smeerebbe- 64910000 079000     0,00
        St Amandus - Viane 64910000 079000     10.986,18
        St Amandus - Waarbeke 64910000 079000     14.037,00
        OL Vrouw - Zandbergen 64910000 079000     16.104,00
        OL Vrouw - Zarlardinge 64910000 079000     8.097,00
        Huis van het Vrije Denken 64910000 079100     1.125,00
        Oudervereniging voor de moraal 64910000 079100     1.125,00
        Sociaal centrum 64910000 090999     331,00
        Rode Kruis 64910000 090999     3.500,00
        AA-groep Trefpunt 64910000 090999     534,00
        Vriendenkring bloedgevers 64910000 090999     111,00
        Toelage ASZ 64910000 098200     410.750,00
        De Kiem 64910000 098500 AP23 SAM 22 AC23 SAM 22 01 40.000,00
        CGG 64910000 098500 AP23 SAM 22 AC23 SAM 22 01 74.658,25
        Toelagen Kermisattracties 64910000 071000      
                   
        CORONA TOELAGEN          
        Aanmoedigingspremie ELP Corona 64910000 098500 AP23 SAM 13 C23 SAM 13 01 2.500,00
        NOMINATIEVE INVESTERINGSTOELAGEN          
                   
        Derde AR BI Actieplan Actie 2023
        Politiezone Geraardsbergen-Lierde 66410000 040000     345.827,00
        Hulpverleningszone Zuid-Oost 66410000 041000     408.471,10
        St Bartholomeus - Geraardsbergen 66410000 079000     10.007,00
        St Bavo - Goeferdinge 66410000 079000     -
        OL Vrouw - Grimminge 66410000 079000     -
        St Pietersbanden - Idegem 66410000 079000     -
        OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke 66410000 079000     -
        St Macharius - Nederboelare 66410000 079000     9.300,00
        St Jan-Baptist - Nieuwenhove 66410000 079000     -
        St Martinus - Onkerzele 66410000 079000     148.975,00
        St Pietersbanden - Ophasselt 66410000 079000     -
        St Aldegonde - Overboelare 66410000 079000     -
        St Amandus - Schendelbeke 66410000 079000     -
        St Mattheus - Smeerebbe-Vloerzegem 66410000 079000     -
        St Amandus - Viane 66410000 079000     -
        St Amandus - Waarbeke 66410000 079000     -
        OL Vrouw - Zandbergen 66410000 079000     -
        OL Vrouw - Zarlardinge 66410000 079000     -
      • Goedkeuren van het erratum bij de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de goedkeuring en vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 20 december 2022;

        Gelet op de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 25 januari 2023 betreffende het gepubliceerde schema M2 dat onvolledig werd opgenomen in de pdf-bundel van de derde aanpassing meerjarenplan 2020 -2025, meer bepaald het onderdeel “Geconsolideerd financieel evenwicht” ontbrak; 

        Gelet op het uitgebreide schema M2, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing;

        Overwegende dat het uitgebreide schema M2 als erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 aan de Gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd;

        Overwegende aan de raad van Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd dit erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan vast te stellen;

        Overwegende dat het uitgebreide schema M2 na vaststelling en goedkeuring door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal gepubliceerd worden op de website van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
        Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Financieel kader

        Overwegende dat dit erratum geen enkele impact heeft op de financiële inhoud van de derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het erratum op de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 goed te keuren. 

        Artikel 2:
        Afschrift van deze beslissing over te maken aan de hogere overheid.

      • Vaststellen van het begrip "dagelijks bestuur" en van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenteraad ondermeer het begrip "dagelijks bestuur" dient vast te stellen en dit een impact heeft op de bevoegdheidsverdeling bij het voeren van overheidsopdrachten;
        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 maart 2013 houdende de vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur";
        Overwegende dat het noodzakelijk is dit besluit te herzien en dit besluit op te heffen;
        Overwegende dat er bij het voeren van een overheidsopdrachten vijf fasen zijn: vastlegging van de plaatsingsprocedure, vastlegging van de voorwaarden, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten;
        Overwegende dat de eerste twee fasen behoren tot de bevoegdheid van de gemeenteraad: vastlegging van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden en dat voor de overige fasen het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
        Overwegende dat de gemeenteraad een afbakening kan maken van overheidsopdrachten die tot het 'dagelijks bestuur' behoren en dat voor die opdrachten het college van burgemeester en schepenen ook bevoegd wordt voor het vastleggen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden;
        Overwegende dat een dergelijke afbakening wenselijk is om de dagelijkse werking van de stad en het ocmw soepeler en efficiënter te laten verlopen;
        Overwegende dat het begrip "dagelijks bestuur" wordt beschouwd als:

        • Alle opdrachten die vallen onder het toepassingsgebied van art. 42 § 1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking), in combinatie met art. 90 van het KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren (de drempelbedragen worden periodiek aangepast - momenteel voor 2022-2023 is dat 139 000 euro)
        • De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is een plaatsingsprocedure die in één fase verloopt, waarbij een aantal ondernemers worden geselecteerd en uitgenodigd om een offerte in te dienen. Na de indiening van de offertes bestaat de mogelijkheid om met één of meer inschrijvers te onderhandelen.

        Overwegende dat de wijze waarop deze overdracht van bevoegdheid verder zal uitgevoerd en gedelegeerd worden, zal uitgewerkt worden in het organisatiebeheerssysteem;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 41 8° en 56 §3 5°, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Besluit

        Artikel 1:
        Het gemeenteraadsbesluit van 19 maart 2013 houdende de vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur" op te heffen.

        Artikel 2:
        De vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur" en van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur met ingang van 1 maart 2023  goed te keuren voor:

        • Alle opdrachten die vallen onder het toepassingsgebied van art. 42 § 1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking), in combinatie met art. 90 van het KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren (de drempelbedragen worden periodiek aangepast - momenteel voor 2022-2023 is dat 139 000 euro).
      • Vastleggen van de toepassingsgebieden en de voorwaarden inzake de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole door de financieel directeur.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van het Lokaal Bestuur met budgettaire en financiële impact;
        Overwegende dat de gemeenteraad, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden bepaalt waaronder de financieel directeur deze controle uitoefent;
        Overwegende dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan;
        Overwegende dat een visum een controle inhoudt op het vlak van beschikbare kredieten, wettelijkheid en regelmatigheid;
        Overwegende dat de gemeenteraad kan afbakenen waarvoor een visum dient gevraagd te worden; dat deze afbakening geen afbreuk mag doen aan de minimumbepalingen die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de beleids- en beheerscyclus;
        Overwegende dat als onderdeel van het kader voor financieel management (organisatiebeheersing) een nota werd opgemaakt waarin de visumplicht inhoudelijk en organisatorisch afgebakend wordt;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 177, 218 en 266;
        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus;

        Besluit

        Artikel 1:
        De vastgelegde toepassingsgebieden en voorwaarden waaronder de financieel directeur de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole uitvoert als volgt goed te keuren:

        • Visum dient verleend te worden voor alle financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom

        Artikel 2:
        De afbakening van de algemene bepalingen in toepassing van artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus als volgt goed te keuren:

        • De aanstelling van alle personeelsleden
        • De verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 30 000,00 euro (exclusief btw)
        • De verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijks bedrag hoger is dan 10 000,00 euro (exclusief btw)

        Speciale topics: bijzonder comité sociale dienst

        • De beslissingen van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst wat individuele steunverlening betreft zijn vrijgesteld van visum, gelet op de specifieke aard van deze dossiers.

        Specifieke topics: overheidsopdrachten

        • Visum op te vragen bij vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen en bij de gunning zelf.
        • Verrekeningen: indien een verrekening een wijziging in de verbintenis veroorzaakt, dient een visum te worden aangevraagd
        • Werkopvolging en meerprijzen : zodra aan de meerwerken een wijziging van de financiële verbintenis is verbonden, is een nieuw visum nodig.
        • Goedkeuring van de definitieve afrekening (in functie van vermoedelijke hoeveelheden) en prijsherzieningen: niet visumplichtig

        Specifieke topics: personeelsaanstellingen
        Visumplicht voor:

        • Bevorderingen
        • Dading

        Geen visumplicht voor:

        • Doorschuiven functionele loopbaan (wel: individueel besluit)
        • Anciënniteit
        • Personeelstoelagen
        • Onderwijzend personeel: aanstelling van gesubsidieerde personeelsleden
        • Aanstellingen art. 60

        Specifieke topics: werkings- en investeringssubsidies

        • Werkings- en investeringssubsidies die verankerd zijn in een goedgekeurd reglement: visumplichtig vanaf 10 000,00 euro
        • Werkings- en investeringssubsidies die niet verankerd zijn in een goedgekeurd reglement (nominatieve subsidies): visumplichtig (besluit gemeenteraad)
        • Werkingstoelage politiezone/hulpverleningszone/bestuur erediensten: visumplichtig (besluit gemeenteraad)
        • Werkingstoelage aan een intercommunale waaraan een bepaald beheer is overgedragen: visumplichtig (visum bij collegebesluit over het budget en collegebesluit over de afrekening)
        • Samenwerkingsovereenkomsten die leiden tot netto uitgaande kasstromen: visumplichtig
        Artikel 3:
        De aanvraagprocedure voor het bekomen van een visum als volgt goed te keuren:
        • Voor beslissingen waarvoor een visum vereist is, wordt een agendapunt aangemaakt in de software voor notulenbeheer van het bevoegde orgaan (AD/CBS/VB/GR/RMW).
        • Er wordt digitaal een visum gevraagd aan de financieel directeur
        • Een visum wordt minstens 48 uur vóór het verstrijken van de deadline voor het indienen van agendapunten aangevraagd aan de financieel directeur (of zijn aangestelde).
        • Voor visums die binnen de 48 uur vóór het verstrijken van de deadline voor het indienen van agendapunten aangevraagd worden, kan de financieel directeur alsnog een visum verlenen, dan wel het agendapunt opschuiven naar de eerstvolgende zitting van het bevoegde beslissingsorgaan

        De visumaanvraag zal vergezeld zijn van alle mogelijke relevante gegevens, teneinde de financieel directeur toe te laten op een correcte wijze de krediet- en wetmatigheidscontrole uit te voeren. Dit behelst onder meer (niet exhaustief) :

        Algemeen :

        • Budgetsleutel
        • Beschikbaar budget
        • Verwijzingen naar toegepaste reglementen
        • Ontwerpbesluiten

        Bijkomend en specifiek voor overheidsopdrachten:

        • Projectnummer
        • Goedgekeurd bestek
        • Offerten van de deelnemers
        • Relevante briefwisseling
        • Verslag van nazicht
        • Ontwerp gunningsverslag

        Bijkomend en specifiek voor personeelsdossiers :

        • Ontwerp aanstellingsbesluit (met ondermeer informatie over de vacantverklaring, aanstelling van de selectiecommissie, ontvankelijkheid van de kandidaten, opname in de wervingsreserve, …)

        Bijkomend en specifiek voor subsidies :

        •  Aanvraagformulier van de vereniging (contactgegevens, rekeningnummer, …)
        •  Indien van toepassing : verantwoordingsnota van de aanvragende vereniging (financiële gegevens, aanwendingsvoorwaarden, …)

        De financieel directeur kan bijkomende informatie, documenten en/of toelichting vragen indien deze noodzakelijk blijken voor de behandeling van de visumaanvraag.
        Alle deze relevante gegevens dienen tevens te worden opgeladen in de software voor notulenbeheer (Echo).

        Artikel 4:
        De bijkomende bepalingen als volgt goed te keuren:

        • Indien de aanvraagprocedure niet werd gevolgd wordt het visum geweigerd.
        • Voor genomen verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom waarvoor géén voorafgaand visum werd aangevraagd terwijl dit wel vereist was, zal ook na de beslissing géén visum meer verleend worden (zie punt: jaarlijkse rapportering).

        Artikel 5:
        De bepalingen voor de rapportering als volgt goed te keuren:

        Jaarlijks wordt over het verlenen van visums gerapporteerd door de financieel directeur, minstens naar aanleiding van de opmaak van de jaarrekening, en op basis van ‘management by exception’. Dit houdt in dat er enkel gerapporteerd wordt over:

        • de niet aangevraagde visums, terwijl dit verplicht was volgens de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2023
        • visums die overruled werden door het college van burgemeester en schepenen (art. 267 Decreet Lokaal bestuur)
    • Afdeling Ruimte

      • Aanstellen van gewestelijke vaststellers van OVAM in het kader van gemeentelijke administratieve sancties.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de opstart van het project handhaving zwerfvuil, waardoor het Lokaal Bestuur gratis een beroep kan doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM;

        Gelet op de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering van overtredingen op de bepalingen van het algemeen politiereglement die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden; dat hun bevoegdheden beperkt worden tot controles rond zwerfvuil (sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, flesjes, pizzadozen, snoepverpakkingen, fruitafval, controle hondenpoepzakjes...); dat zij niet mogen worden ingezet voor controles rond sluikstorten, analyse van camerabeelden, sensibiliserende acties, controle op het onreglementair aanbieden van huisvuil of andere afvalovertredingen;

        Overwegende dat deze personeelsleden voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;

        Overwegende dat er bij gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022, 7 juni 2022 en 20 december 2022 reeds gewestelijke vaststellers werden aangesteld; 

        Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties hebben gevolgd;

        • Opleiding West-Vlaamse Politieschool in 2022:
          • Michael Sobkowiak
          • Dirk Verrees
        • Opleiding politieschool Paulo in 2022:
          • Bahram Maaruf

        Gelet op de brevetten van de politiescholen waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid;

        Overwegende dat de aanwervingen bij OVAM lopende zijn om uiteindelijk te komen tot een totaal van 30 handhavers; 

        Overwegende dat de gemeenteraad de handhavers dient aan te stellen als GAS-vaststellers;

        Juridisch kader

        Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;

        Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;

        Gelet op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde, goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 november 2020, artikelen 36 en 75;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        De inzet van de gewestelijke vaststellers van OVAM is gratis voor lokale besturen;

        Besluit

        Artikel 1: 
        Volgende personen aan te stellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de vaststelling van welbepaalde overtredingen op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde:

        • Michael Sobkowiak
        • Dirk Verrees
        • Bahram Maaruf.

        Artikel 2:
        De gewestelijke vaststellers van OVAM mogen enkel overtredingen vaststellen op artikelen 36 en 75 van het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde.

        Artikel 3:
        Deze beslissing over te maken aan de korpschef van de lokale politiezone en aan OVAM.

      • Toekennen van de straatnaam 'Kamilleveld' aan de straat van de verkaveling gelegen aan de Heuvelstraat ter hoogte van nummer 45 te Moerbeke – principebeslissing.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en latere wijzigingen;

        Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur van 23 januari 2006, waarin wordt gesteld dat de plaatsnaamgeving op het lokaal niveau blijft en dit vanaf 1 februari 2006;

        Overwegende dat in de nieuwe verkaveling ter hoogte van de Heuvelstraat nummer 45 te Moerbeke, een openbare weg werd aangelegd en dat een naam aan deze straat dient toegekend te worden;

        Gelet op het advies van de stedelijke cultuurraad van 16 januari 2023, waarbij voorgesteld wordt om aan deze straat de naam 'Kamilleveld' toe te kennen;

        Overwegende dat net zoals Viane, Overboelare en Zarlardinge ook Moerbeke een leverancier was van medicinale planten voor de verwerkende bedrijven;

        Overwegende dat de percelen waar nu de verkaveling komt, vroeger akkers waren waarop het meest medicinale planten verbouwd werden

        Overwegende dat er in de buurt een onlangs afgebroken hoeve stond die tot ca 1960 ook medicinale planten kweekte;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023, waarbij voorgesteld wordt om aan de straat de naam 'Kamilleveld' toe te kennen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 1 van het decreet van 28 januari 1977;

        Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Deze beslissing heeft geen budgettaire impact,

        Besluit

        Artikel 1:
        Principieel de naam van de nieuwe straat, een verkaveling ter hoogte van de Heuvelstraat nummer 45 te Moerbeke, voorlopig vast te stellen als 'Kamilleveld.

        Artikel 2:
        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo en incommodo.

      • Kennisnemen van de rapportering 2021-2022 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0).

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de ondertekening van het Burgemeestersconvenant op 27 oktober 2017 betreffende de  opmaak van een klimaatplan en de uitvoering van het klimaatactieplan;

        Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel door de gemeenteraad op 19 juni 2018;

        Gelet op de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), beslist door de gemeenteraad op 7 september 2021;

        Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering  moet opgemaakt worden, dat deze na het voorleggen ervan aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden uiterlijk op 1 maart 2023;

        Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Sarah De Backer, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi, Bram De Pril, Ann Stevens
        Onthouders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Paul Deprez, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Guido De Lil
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de rapportering 2021-2022 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0).

      • Verkopen van een gebouw elektriciteitscabine in de Denderstraat voor het project Denderstreek.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van de behandelende landmeter-expert van 30 november 2022, betreffende het nieuw woonproject voor meergezinswoningen van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek op de hoek Vredestraat-Denderstraat;

        Overwegende dat de stad eigenaar is van de grond en het gebouwtje, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot, waarin een elektrische installatie gevestigd is, eigendom van Fluvius, waarvoor zij aan de stad een jaarlijkse huur betalen;

        Overwegende dat de SHM Denderstreek de elektrische installatie wenst te integreren in hun nieuw project;

        Gelet op de voordelen die zij aanhalen bij de integratie van de kabine: 

        • Ze zit volledig ingekapseld in de aangekochte woningen van Denderstreek.
        • De constructie is verouderd  en vormt door zijn beperkte kroonlijsthoogte een breuk met de aanpalende woningen.
        • Denderstreek is bereid de kosten te betalen om een volledige nieuwbouwkabine te integreren in het project. Daardoor zal de stad geen instandhoudings- of restauratiekosten hebben, zelfs in de verre toekomst. 
        • Ze kan quasi blijven bestaan op de huidige plaats.
        • Fluvius is bereid om de nodige inspanningen te doen om de werking van de kabine te bestendigen, ook tijdens de bouwwerken, door middel van de plaatsing van een tijdelijke mobiele kabine.
        • Een mooi geïntegreerd geheel wordt verkregen voor de gevellijn langsheen de Denderstraat. 
        • Fluvius wenst erfpacht te verkrijgen op de nieuwe kabine, in plaats van de eenvoudige huurconstructies.

        Gelet op het schattingsverslag van 14 december 2022, waarbij de waarde geschat wordt op 13 500 euro;

        Gelet op de mogelijke voorstellen voor verwerving:
        • optie 1: SHM Denderstreek koopt de kabine aan van de stad voor 13.500 euro. Denderstreek bouwt de nieuwe kabine voor Fluvius en geeft ze in erfpacht.
        • optie 2: Denderstreek bouwt de nieuwe kabine op de kwasi identieke plaats en schenkt de nieuw gerealiseerde kabine terug in eigendom bij wijze van ruiling, aan de stad Geraardsbergen; op dat ogenblik loopt de huur ervan door Fluvius eenvoudig door in de toekomst; de stad verwerft dan zowel het grondaandeel (gelijkvloers) van de kabine, als het nieuw gerealiseerde lokaal.  
        • optie 3: Fluvius verwerft zelf de kabine en grond van de stad, ze hebben immers een voorkooprecht, en spreekt onderling met Denderstreek de modaliteiten af om de bestaande kabine te vervangen door een nieuwe kabine. 

        Overwegende dat optie 1 de voorkeur geniet van zowel de Sociale Huisvestingsmaatschappij als Fluvius; 

        Overwegende dat onroerende goederen enkel kunnen 'vervreemd' worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er voldoende motivering kan gegeven worden voor een afwijking daarvan; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de omzendbrief KB/ABB 20L9/3 - transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen door besturen van de erkende erediensten,

        Financieel kader

        De verkoop van de grond en het gebouw bedraagt 13.500 €.

        Besluit

        Artikel 1:
        Principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de grond en het gebouw van het perceel, kadastraal gekend onder afdeling 1 sectie B 554E, 30m² groot en te opteren voor: 

        • optie 1: SHM Denderstreek koopt de kabine aan van de stad voor 13.500 euro. Denderstreek bouwt de nieuwe kabine voor Fluvius en geeft ze in erfpacht.

        Artikel 2:
        De administratie de opdracht te geven tot het aanstellen van een notaris, volgens rangorde, tot de verdere uitvoering van dit dossier.

      • Vaststellen van het subsidiereglement ter ondersteuning van projecten van scholen die de duurzame mobiliteit voor woon-school verplaatsingen bevorderen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de strategische doelstellingen van het meerjarenplan 2020 -2025, zijnde 'Veiligheid en verkeersveiligheid','Fietsstad en wielerstad' en 'Groene en nette stad';

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur mits de strategische doelstelling 'Veiligheid en verkeersveiligheid' prioritaire aandacht voor veilige schoolomgevingen wil hebben en de samenwerking daarvoor met de politie en de scholen verder wil zetten;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur via de strategische doelstelling 'Fietsstad en wielerstad' het gebruik van de (elektrische) fiets wil stimuleren;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur middels de strategische doelstelling 'Groene en nette stad'  een aantrekkelijke stad om te wonen, te leven, te fietsen, te wandelen en te bewegen wil realiseren en een toekomstgerichte en integrale visie op mobiliteit wil ontwikkelen;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de Geraardsbergse scholen wil stimuleren om in te zetten op het bevorderen van duurzame woon-school verplaatsingen en verkeerveiligheid in de schoolomgevingen;

        Overwegende dat dit ook kadert in het Klimaatactieplan waarin de actie ‘Ondersteunen van acties en projecten met betrekking tot duurzaamheid in samenwerking met scholen’ werd weerhouden;

        Overwegende dat het stimuleren van duurzame verplaatsingen bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen 'Iedereen gezond', 'Iedereen op de fiets', 'Iedereen veilig op de fiets', 'Iedereen combimobiel' en 'Iedereen comfortabel met de fiets van en naar Geraardsbergen' van het fietsbeleidsplan;

        Overwegende dat het realiseren van veilige schoolomgevingen een integrale en geïntegreerde aanpak vereist;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 betreffende de goedkeuring van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: deel stad;

        Gelet op de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen op de gemeenteraad van 19 juni 2018;

        Gelet op de goedkeuring van het fietsbeleidsplan op de gemeenteraad van 25 mei 2021;

        Financieel kader

        Gelet op het budget dat is voorzien op AR64900000 (Toegestane werkingssubsidies) en BI 029000 (Overige mobiliteit en verkeer) SV_MOB_duurzame SD 07 Groene en nette stad AP23 MOB 01 – SV_MOB_Schoolomgevingen AC23 MOB 01 01.

        Overwegende dat in het meerjarenplan er jaarlijks 3000 euro wordt voorzien, dat de subsidie wordt toegekend zolang er beschikbaar budget is in het lopende boekjaar,

        Besluit

        Artikel 1:
        Met ingang van 1 april 2023 tot 31 december 2025 het subsidiereglement ter ondersteuning van projecten van scholen die de verkeersveilig of duurzame mobiliteit voor woon-schoolverplaatsingen bevorderen als volgt vast te stellen:

        Hoofdstuk 1: Definities

        Artikel 1:
        In dit reglement wordt verstaan onder:

        1° de dienst: de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen

        2° school: elke vestigingsplaats van een onderwijsinstelling voor basisonderwijs of secundair onderwijs in Geraardsbergen.

        Hoofdstuk 2: Voorwaarden

        Artikel 2:
        Elke school kan één keer per schooljaar een subsidie aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid of duurzame mobiliteit voor woon-school verplaatsingen bevorderen. 

        Artikel 3:
        Het project moet gericht zijn op bevorderen van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving of het stimuleren van duurzame mobiliteit voor de woon-school verplaatsingen, de link met de deze doelstellingen moet duidelijk gemotiveerd worden.  De school kan het project vrij invullen.

        Artikel 4:
        De acties dienen gerealiseerd te worden binnen het schooljaar van de aanvraag. Er kan geen aanvraag ingediend worden voor acties die plaatsvinden tijdens de maanden juli en augustus.

        Hoofdstuk 3: Toepassingsgebied

        Artikel 5:
        Kosten die in aanmerking komen voor deze subsidie komen:

        • Kosten voor drukwerk
        • Kosten voor huur of aankoop van materiaal.

        Artikel 6:
        Komen niet in aanmerking voor subsidie:

        1. Activiteiten met een religieus, filosofisch of partijpolitiek karakter
        2. Commerciële activiteiten, inclusief evenementen en/of activiteiten ter ondersteuning van commerciële activiteiten
        3. Personeelskosten en vrijwilligersvergoedingen
        4. Studiekosten.

        Hoofdstuk 4: Subsidiebedrag

        Artikel 7:
        De subsidie bedraagt 50% van de uitgaven die voor de subsidie in aanmerking komen met een maximum van 300 euro per school.

        Hoofdstuk 5: Procedure

        Artikel 8:
        De subsidie dient aangevraagd te worden voorafgaand aan de activiteiten.  Subsidieaanvragen die na de activiteit worden ingediend, worden niet weerhouden.

        Artikel 9:
        De aanvraag kan ingediend worden door een leerkracht, de directie, het schoolteam of de oudervereniging.

        Artikel 10:
        De subsidieaanvraag wordt ingediend bij het college van burgemeester en schepenen t.a.v. de dienst mobiliteit, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen en bevat volgende informatie:

        1° de omschrijving van het project

        2° de raming van de kosten

        3° de planning van de projectuitvoering

        4° het volledig ingevulde aanvraagformulier, ondertekend door de schooldirectie.

        De aanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst. 

        Artikel 11:
        De aanvragen worden binnen de maand na ontvangst beoordeeld.  De dienst kan bijkomende documenten opvragen bij de aanvrager. Als de aanvraag onvolledig is bij het indienen, kan de beoordelingstermijn verlengd worden, afhankelijk van het tijdstip van aanleveren van de in artikel 7 opgesomde documenten.

        Artikel 12:
        Na advies van de dienst over de volledigheid en de inhoud van de aanvraag, beslist het college van burgemeester en schepenen, binnen de maand na het advies, over de toekenning van de subsidie op voorwaarde dat er beschikbare middelen zijn binnen de begroting.

        Artikel 13:
        De school dient binnen de vier maanden na afloop van het project documenten in die de aanwending van de subsidie verduidelijken:

        • de financiële verantwoordingsstukken
        • een verslag dat toelaat te beoordelen of de vooropgestelde doelen zijn bereikt.

        Artikel 14:
        Het subsidiebedrag wordt binnen de 60 dagen na controle van de verantwoordingsstukken overgeschreven op het rekeningnummer van de school.

        Artikel 15:
        Ingeval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager kan de stad Geraardsbergen beslissen:

        • de subsidie te schorsen
        • beslissen in de toekomst geen subsidies meer toe te staan
        • de toegekende subsidie terug te vorderen.
    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van de overeenkomst tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Waerbeke vzw betreffende de catalogisering en uitleen van de boekencollectie van Waerbeke vzw via de openbare bibliotheek.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de vraag van de sociaal-culturele organisatie Waerbeke vzw aan het College van Burgemeester en Schepenen om
        1. hun volledige boekencollectie te ontsluiten in het bibliotheeksysteem zodat hun collectie opzoekbaar is voor iedereen via de catalogus van de bibliotheek;
        2. boeken uit hun collectie via de bibliotheek uit te lenen aan belangstellenden;

        Overwegende dat de collectie van Waerbeke vzw een brede waaier aan levens- en wereldbeschouwelijke boeken bevat, gaande van filosofie over wereldburgerschap en diversiteit tot geestelijke gezondheid en zelfzorg; dat de collectie het documentatiecentrum van Waerbeke vzw vormt dat de maatschappelijke werking rond stilte-rust-ruimte op Vlaams niveau en meer in het bijzonder rond het Stiltegebied Dender-Mark intellectueel onderbouwt;

        Overwegende dat de catalogisering van de collectie Waerbeke in het bibliotheeksysteem door Waerbeke zelf zal gebeuren (na opleiding) en dus geen extra werk of kost voor de bibliotheek inhoudt;

        Overwegende dat de uitleen van hun boeken via de bibliotheek weinig extra moeite kost aan de bibliotheek omdat door het publiek gevraagde boeken door Waerbeke vzw zelf kosteloos naar de bibliotheek zullen gebracht worden;

        Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 30 mei 2022, waarin het College deze samenwerking goedkeurt;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2O17;

        Financieel kader

        Geen financiële implicaties;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:
        De overeenkomst met Waerbeke vzw betreffende de catalogisering en uitleen van de boekencollectie van Waerbeke in het bibliotheeksysteem als volgt goed te keuren:

        Overeenkomst tussen Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Waerbeke vzw betreffende de catalogisering en uitleen van de boekencollectie van Waerbeke vzw via de Openbare Bibliotheek Geraardsbergen

        De partijen:

        1. Lokaal Bestuur Geraardsbergen, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreden de heer Rudy Frederic, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Veerle Alaert, algemeen directeur; hierna genoemd ‘De Bibliotheek’;
        2. Waerbeke vzw, Waarbekeplein 19, 9506 Geraardsbergen, BTW BE 0479.364.003, vertegenwoordigd door dhr. Gerolf T’Hooft, bestuurder-voorzitter, en dhr. Dirk Sturtewagen, coördinator; hierna genoemd ‘Waerbeke’. 

        Artikel 1 – Situering – Voorwerp van deze overeenkomst

        Deze overeenkomst betreft:

        1. de catalogisering van de volledige boekencollectie van Waerbeke vzw (hierna: BCW) in het Eengemaakt BibliotheekSysteem (hierna: EBS);

        2. de modaliteiten van terbeschikkingstelling van de BCW aan het publiek. 

        Artikel 2 –  Catalogisering van de BCW in het EBS 

        §1. De collectie bestrijkt een brede waaier aan non-fictie boeken, gaande van filosofie over geschiedenis, wereldburgerschap en diversiteit tot mentale gezondheid, zelfzorg en ecologie. De collectie vormt het documentatiecentrum en de erfgoedbibliotheek van de sociaal-culturele organisatie Waerbeke vzw die de maatschappelijke werking rond stilte-rust-ruimte op Vlaamse niveau en meer in het bijzonder rond het Stiltegebied Dender-Mark en alle andere erkende stiltegebieden intellectueel onderbouwen en agogisch verantwoord ontsluiten voor een belangstellend publiek. Er zal gevraagd worden aan Cultuurconnect vzw om de collectie te ontsluiten via het EBS. 

        §2. In het bibliotheeksysteem van bibliotheek Geraardsbergen wordt de vestiging ‘Waerbeke’ gecreëerd onder de instelling ‘Geraardsbergen’, als betreft ‘Waerbeke’ een filiaal van de bibliotheek. De BCW wordt dus geen aparte bibliotheek in het EBS.

        De bibliotheek verwerft daardoor het recht op het gebruik van de data van de BCW.

         §3. De catalogisering van BCW in het EBS gebeurt door Waerbeke zelf. Waerbeke bezorgt de bibliotheek een lijst van personen (personeelsleden, vrijwilligers) die een login nodig hebben voor de catalografiemodule van het EBS. De bibliotheek zal voor hen toegang aanvragen bij Cultuurconnect. Uitzonderlijk kan de bibliotheek zelf onderdelen van de collectie catalogiseren.

        Waerbeke heeft geen toegang tot de uitleen-, de reserverings- en de  bestelmodule, noch tot de lenersadministratie van het EBS. Mochten dergelijke modules in de toekomst toch vereist zijn, dan zal Waerbeke een gemotiveerde aanvraag doen bij de bibliotheek, die op haar beurt de vraag stelt aan Cultuurconnect. 

        §4. De catalogisering in het EBS door Waerbeke moet gebeuren volgens de regels van Open Vlacc die door de bibliotheek aan Waerbeke ter beschikking worden gesteld. Personeel en vrijwilligers van Waerbeke die catalogiseren, moeten vooraf door de bibliotheek worden opgeleid. Waerbeke verbindt er zich toe om nieuwe personeelsleden/vrijwilligers onverwijld te melden aan de bibliotheek met het oog op hun opleiding, om geen niet-opgeleid personeel toegang te verschaffen tot het EBS en om de haar toegekende licentie niet te misbruiken. Waerbeke is aansprakelijk voor alle door haar toegebrachte schade die Cultuurconnect zou lijden als gevolg van niet-oordeelkundig handelen of nalaten in het EBS.

         §5. De personeelstijd en andere kosten nodig voor de catalogisering van BCW in het EBS (vergoeding vrijwilligers; aankoop computer, barcodescanner en barcodelabels; aansluiting op het internet), vallen ten laste van Waerbeke. 

        §6. De bibliotheek is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van de ingevoerde collectie door Waerbeke. De bibliotheek zal toezicht houden d.m.v. steekproeven en zal indien nodig de beschrijvingen corrigeren zodat er geen vervuiling van de bestanden optreedt. 

        §7. De bibliotheek fungeert voor Waerbeke als eerstelijnshulp bij catalografische vragen of problemen. De bibliotheek kan op haar beurt de servicedesk van Cultuurconnect contacteren bij problemen. Waerbeke contacteert niet rechtstreeks Cultuurconnect. 

        §8. Waerbeke verbindt er zich toe zijn catalografen de communicatiekanalen van Cultuurconnect inzake het EBS en Open Vlacc te laten volgen en hen in te schrijven voor de nieuwsbrieven ter zake van Cultuurconnect. Omgekeerd verbindt de bibliotheek zich er toe om alle relevante informatie ter zake aan Waerbeke door te spelen. 

        §9. Er zijn geen kosten verbonden voor Waerbeke voor de aanmaak van een vestiging of voor onderhoud van de collectie in het EBS, aangezien dit reeds vervat zit in het abonnement ‘Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek’ van de bibliotheek met Cultuurconnect. 

        §10. De opname van de BCW in het EBS is het voorwerp van een aparte overeenkomst van de bibliotheek met Cultuurconnect, die als ‘Addendum collectie Waerbeke’ wordt toegevoegd aan de ‘Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek’, gesloten tussen de bibliotheek en Cultuurconnect. Waerbeke verbindt er zich toe niet in strijd met de bepalingen uit deze Overeenkomst te handelen, meer bepaald de bepalingen van

        • Hoofdstuk 1, art. 3-6
        • Hoofdstuk 2, art. 8-11 en art. 13
        • Bijlagen 1 (Datagebruikersovereenkomst), 2 (SLA) en 3 (Gebruikers-overeenkomst Open Vlacc Titelbeschrijvingen).

        De bibliotheek bezorgt Waerbeke kopie van deze bepalingen. 

        Artikel 3 – Beschikbaarstelling van de BCW 

        §1. De BCW zal gratis zichtbaar en opzoekbaar gemaakt worden in de catalogus van bibliotheek Geraardsbergen https://geraardsbergen.bibliotheek.be/ 

        §2. Mits toestemming van Cultuurconnect zullen alle titels van de collectie het unieke trefwoord ‘Waerbeke’ krijgen, zodat de hele collectie met één zoekopdracht makkelijk vindbaar is. 

        §3. Waerbeke garandeert dat heel deze collectie voor het publiek:

        a)   raadpleegbaar is ter plaatse; Waerbeke zal daartoe, eens de collectie definitief gehuisvest is, vaste openingsdagen en -uren vastleggen en communiceren; de bibliotheek maakt daar melding van op haar website. De kosten verbonden aan het consulteerbaar maken ter plaatse (lokaal, computers, meubilair,…) zijn ten laste van Waerbeke.

        b)   uitleenbaar is via de bibliotheek van Geraardsbergen (met uitzondering van de niet-uitleenbare werken).

        • Individuele gebruikers van de Geraardsbergse bibliotheek kunnen werken uit de collectie aanvragen of reserveren. De bibliotheek brengt in dat geval Waerbeke op de hoogte en Waerbeke verbindt er zich toe de aangevraagde werken zelf naar de bibliotheek te brengen en na inlevering door de lener opnieuw op te halen. In onderling akkoord, en op voorwaarde van nabijheid van de BCW, kan de bibliotheek zelf de werken ophalen en terugbrengen.
        • De bibliotheek zal de boeken in kwestie materieel prepareren voor uitleen (RFID-tag en RFID-conversie, eventueel etikettering en plastificering) en de lener verwittigen.
        • Omgekeerd komen werken uit de bibliotheek niet in aanmerking voor reservering door en overbrenging naar Waerbeke.

        c)    beschikbaar is voor IBL (met uitzondering van de niet-uitleenbare werken).

        • (Leden van) andere bibliotheken kunnen werken uit de BCW via Interbibliothecair Leenverkeer reserveren en uitlenen. Via IBL aangevraagde werken worden eveneens door Waerbeke zelf naar de bibliotheek gebracht en na inlevering door de lener/bibliotheek opnieuw opgehaald. In onderling akkoord, en op voorwaarde van nabijheid van de BCW, kan de bibliotheek zelf de werken ophalen en terugbrengen.
        • De bibliotheek prepareert het werk in kwestie materieel voor uitleen, verwittigt de andere lener/bibliotheek en stuurt het boek op.
        • De kosten en inkomsten verbonden aan het IBL-verkeer vallen ten laste van resp. komen toe aan de bibliotheek.

         §4. Waerbeke verbindt er zich toe enkel via de bibliotheek boeken uit haar collectie uit te lenen. 

        §5. De uitleenmodaliteiten en het uitleenreglement die van kracht zijn in de bibliotheek zijn ook van toepassing op werken van de BCW die via de bibliotheek worden uitgeleend. De bibliotheek zal maningsberichten sturen bij laattijdige inlevering. Eventuele telaatgelden komen ten goede aan de bibliotheek. Bij verloren of niet-teruggebrachte boeken zal de bibliotheek informeren bij Waerbeke naar het bedrag dat zij hiervoor bij de lener dient te vorderen, waarna de gebruikelijke procedure wordt gevolgd (aangetekende brieven, als laatste stap incassobureau van het Autonoom Gemeentebedrijf); de vergoedingen komen eveneens ten goede aan de bibliotheek. 

        §6. Aangezien werken van Waerbeke uitleenbaar zijn via de bibliotheek, zal Waerbeke de bibliotheek tijdig informeren over de vakantie- en sluitingsdagen waarop de collectie niet toegankelijk is, zodat de bibliotheek het publiek daarover kan informeren. 

        Artikel 4: bescherming en verwerking van persoonsgegevens 

        §1. De BCW wordt geen aparte bibliotheek in het EBS maar een vestiging binnen bibliotheek Geraardsbergen. Dat betekent dat het personeel van de bibliotheek toegang heeft tot persoonsgegevens van leners van de BCW. De bibliotheek verbindt er zich toe om deze persoonsgegevens te behandelen conform de AVG-regels, net als bij de andere bibliotheekleden. Omgekeerd heeft Waerbeke geen toegang tot persoonsgegevens van bibliotheekleden. 

        §2. Het is de verantwoordelijkheid van Waerbeke om de bibliotheek onverwijld te melden wanneer een personeelslid of vrijwilliger niet langer een login voor het EBS nodig heeft. De bibliotheek zal dan deze login door Cultuurconnect laten inactiveren. 

        §3. Login-gegevens en paswoorden voor het EBS van bevoegde medewerkers van Waerbeke zijn vertrouwelijk. Medewerkers springen er voorzichtig mee om en wijzigen af en toe hun paswoorden. 

        §4. Waerbeke kan geanonimiseerde data (bijv. uitleencijfers, lenersgegevens) met betrekking tot haar collectie opvragen bij de bibliotheek. Met het oog op communicatie naar haar doelgroep, kan Waerbeke ook de coördinaten van gebruikers van haar collectie verkrijgen, waarbij de Privacyverklaring Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek van Cultuurconnect en de AVG gerespecteerd worden. De inhoud van deze communicatie valt niet onder de verantwoordelijkheid van de bibliotheek. 

        Artikel 5: duur en beëindiging van de overeenkomst 

        §1. Deze overeenkomst gaat in op datum van ondertekening en geldt voor onbepaalde duur, tenzij ze door één van beide partijen wordt beëindigd of bij ontbinding van vzw Waerbeke. 

        §2. De overeenkomst kan door één van beide partijen worden opgezegd mits inachtneming van een opzegtermijn van één jaar, die ingaat op 1 januari volgend op de datum van opzegging. 

        §3. Opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven; de datum van verzending geldt als datum van opzegging. 

        §4. De kosten verbonden aan het verwijderen van de titelbeschrijvingen van de BCW uit het EBS en uit de catalogus van de bibliotheek, alsook de kosten verbonden aan de reorganisatie van de bestanden vallen ten laste van de partij die de overeenkomst opzegt. 

        §5. Bij grove inbreuk op de bepalingen van deze overeenkomst treden de partijen hierover in overleg, in functie van een oplossing binnen redelijke termijn, teneinde de deelname van de bibliotheek aan de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek niet in het gedrang te brengen. Het blijvend niet voldoen aan de bepalingen van deze overeenkomst door één van de partijen geeft de andere partij het recht deze overeenkomst te beëindigen en de gegevens van de BCW uit het EBS te verwijderen. In dat geval zijn de kosten daaraan verbonden ten laste van de partij die de inbreuk pleegde.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 31 januari 2023.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
        Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Reza Mohammadi, Guido De Lil, Bram De Pril, Ann Stevens, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Martine Duwyn, Paul Pardon, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 31 januari 2023 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2023 om 22:53.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad