Terug
Gepubliceerd op 15/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 12/09/2023 - 20:00

Opheffen van het reglement burgerkwartier zoals vastgesteld op de raad van 6 juli 2021 en opnieuw vaststellen van het gewijzigde reglement burgerkwartier.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Bram De Pril, Ann Stevens, Krist Matthys, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Patrick De Bodt, Sarah-Amilia Derijst, Raadsleden
Afwezig: Geert De Chou, Reza Mohammadi, Raadsleden
Feiten, context en argumentatie

Gelet op het reglement burgerkwartier goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 juli 2021;

Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 houdende antwoorden op de klacht 'Geraardsbergen. Geen participatiereglementiend, zoals ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur;

Gelet op de antwoordbrief van het college van burgemeester en schepenen op deze klacht, van 28 februari 2023, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur;

Gelet op de bevindingen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 13 april 2023; waarin het Lokaal Bestuur verzocht wordt om een duidelijke werkwijze te bepalen met betrekking tot hoe burgers voorstellen op de agenda van de gemeenteraad kunnen brengen, en hoe deze behandeld worden;

Gelet op e-mail van de VVSG van 12 juni 2023 waarin geadviseerd wordt op welke manier 'vragen, voorstellen en verzoekschriften' kunnen gedifferentieerd worden in het reglement burgerkwartier;

Overwegende dat het reglement burgerkwartier, zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 6 juli 2021, werd aangepast aan de bevindingen van ABB en het advies van VVSG;

Juridisch kader

Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur;

Financieel kader

Deze beslissing heeft geen financiële impact.

Besluit

Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 06 juli 2021 houdende goedkeuren van het reglement betreffende de organisatie van een burgerkwartier op te heffen.

Artikel 2:
Het reglement burgerkwartier als volgt vast te stellen: 

1. Doelstelling

§1 Het burgerkwartier is een vorm van sociaal contract tussen overheid en burger. Het is een akkoord waarbij het lokaal bestuur ingaat op de nood van burgers om sterker betrokken te worden bij het gemeentelijk beleid.

Het burgerkwartier geeft de burger agenderingsrecht en spreekrecht op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De burger kan rechtstreeks een vraag of voorstel toelichten aan de leden van de raad.

De burger verbindt er zich toe om dit te doen volgens de voorgeschreven regels. Het burgerkwartier maakt deel uit van de raad; het quorum moet dus bereikt zijn opdat dit zou kunnen doorgaan. Het audioverslag zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke website.

Onder burger verstaan we iedere inwoner of gebruiker van onze stad.

2. Tijdstip

§2 Het burgerkwartier vindt plaats bij aanvang van de openbare zitting van de raad. Per zitting komen er maximaal 2 vragen of 1 voorstel aan bod. De vragen of het voorstel worden chronologisch behandeld, volgens het tijdstip van de indiening. Indien het antwoord op een vraag niet onderbouwd kan worden binnen de voorziene tijd, zal de vraag doorgeschoven worden naar de volgende zitting.

3. Vragen of voorstellen

§3 Begrippen

Vraag: Een burger kan een vraag stellen aan de leden van de raad zonder meteen een beleidswijziging of een beslissing af te dwingen. Een vraag kan individueel als burger ingediend worden.

Voorstel: Een burger kan een voorstel indienen met de bedoeling om het beleid aan te passen. Dit kan via een gemotiveerde nota met eventuele nuttige stukken die het voorstel onderbouwen. Een burgervoorstel moet gesteund worden door minstens 20 inwoners.

§4 Elke burger die een vraag of een voorstel indient, moet zijn identiteit en adres kenbaar maken in de aanvraag. Hij moet duidelijk vermelden aan wie zijn vraag of voorstel gericht is en moet persoonlijk aanwezig zijn tijdens de raadszitting. De indiener kan zich laten vertegenwoordigen. De identiteitsgegevens van de vertegenwoordiger dienen meegedeeld te worden in de aanvraag. Indien de indiener jonger dan 16 jaar is, dient hij/zij begeleid te zijn door een meerderjarige. Per jaar kan elke burger maximum twee vragen of voorstellen indienen.

§5 De vragen of voorstellen worden duidelijk en bondig geformuleerd en voldoen aan volgende voorwaarden:

  • betrekking hebben op materies die tot de gemeentelijke bevoegdheid behoren;
  • geen persoonlijke aanvallen of beledigingen inhouden;
  • geen persoonsgebonden materies aanraken;
  • niet louter over statistische gegevens handelen;
  • geen reeds beantwoorde vragen;
  • mogen geen betrekking hebben op punten die geagendeerd zijn aan de raadszitting die er op volgt;
  • geen tegenvoorstel op beslist beleid, hiervoor kan de indiener een verzoekschrift indienen; bepaald in het huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 39 en 40. 

§6 De vraag of het voorstel met handtekeningenlijst, moeten ten laatste 14 dagen voor de raadszitting bezorgd worden aan het secretariaat om te agenderen op de eerstvolgende raad.

Dit kan:

  • online via het thuisloket van de stad Geraardsbergen
  • per e mail, het ingevulde download formulier, ingevuld, e-mailen naar secretariaat@geraardsbergen.be
  • per post, het ingevulde download formulier posten naar: Stad Geraardsbergen, secretariaat - burgerkwartier, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen

§7 Indien een identieke vraag of voorstel werd ingediend, wordt het woord verleend aan de eerste indiener. De tweede/derde indiener zal schriftelijk op de hoogte gesteld worden wanneer zijn vraag / voorstel door de eerste indiener zal behandeld worden op de gemeenteraad.

§8 De indiener kan zijn vraag of voorstel ten allen tijde intrekken via een e-mail naar secretariaat@geraardsbergen.be; in welk geval de vraag/ voorstel zonder verder gevolg geklasseerd wordt.

4. Procedure

§9 De voorzitter van de raad oordeelt over de ontvankelijkheid van de vraag of voorstel zoals opgelegd in artikel 3 , 4 en 5 van dit reglement. Indien voldaan aan de voorwaarden, nodigt de voorzitter via het secretariaat de indiener uit op de zitting.

§10 Indien een vraag of voorstel niet weerhouden wordt, dan wordt een schriftelijk gemotiveerd antwoord aan de indiener bezorgd. Beroep indienen op deze beslissing kan via het Agentschap Binnenlands Bestuur.

§11 De vragen en voorstellen maken deel uit van de agenda van de gemeenteraad. Deze wordt aan de raadsleden bezorgd en aan het ruime  publiek via de website bekend gemaakt ten minste 8 dagen voor de zitting. 

§12 De voorzitter van de raad opent en sluit het burgerkwartier. Hij verleent het woord aan de indiener die de kans krijgt om zijn vraag of voorstel voor te lezen en te verduidelijken. De voorzitter wijst dan de mandataris/raadslid aan die de vraag zal beantwoorden. Voor een vraag of voorstel mét antwoord worden maximaal 15 minuten voorzien.

§13 De raad heeft het recht zijn antwoord in beraad te houden en de vraag/ voorstel schriftelijk te beantwoorden binnen de 20 werkdagen na de raadzitting. De raad kan de vraag of voorstel laten opvolgen door de bevoegde dienst. Het schriftelijk antwoord wordt aan de indienen en alle raadsleden bezorgd. 

§14 De vragen of antwoorden kunnen geen aanleiding geven tot discussie, debat of stemming. De voorzitter kan voorstellen om de vraag of het voorstel op een gemeenteraadscommissie te agenderen zodat ze uitgebreider kan toegelicht en besproken worden.

§15 De uitoefening van het spreekrecht van niet-gemeenteraadsleden, maximum 2 personen, verloopt onder voorzitterschap van de voorzitter van de raad; hij is belast met de handhaving tijdens het burgerkwartier.

§16 Er wordt geen burgerkwartier georganiseerd 3 maanden voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen, dit om de neutraliteit zo goed mogelijk te kunnen bewaken.

Artikel 3:
Dit reglement treedt op 12 september 2023 in werking.

Artikel 4:
Dit reglement wordt jaarlijks geëvalueerd met de betrokken diensten en burgers.