Terug
Gepubliceerd op 02/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 25/03/2025 - 20:00

Vaststellen van het retributiereglement voor de inzameling van afval.

Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Voorzitter gemeenteraad
Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de deelname van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij het Lokaal Bestuur op datum van 27 april 2021 de beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;

Overwegende dat de totale kosten voor de inzameling en verwerking van afval sterk zijn toegenomen sinds de invoering van gewogen diftar;

Overwegende dat de vervuiler dient te betalen, en aldus moet worden vermeden dat te veel algemene middelen worden aangewend voor dienstverlening inzake het verwerven en verwerken van huishoudelijk afval;

Overwegende dat ondanks de gestegen levensduurte en de energiecrisis de tarieven sinds 2021 niet meer gewijzigd zijn en het dus billijk lijkt de retributies aan te passen en voortaan te koppelen aan de consumptieprijsindex, zodat deze jaarlijks deze index volgen en automatisch worden aangepast van zodra bepaalde drempels worden overschreden;

Overwegende dat de verdere aanpassing aan de consumptieprijsindex slechts jaarlijks geschiedt, en dit voor zover ten gevolge van de gestegen levensduurte een effectief bereikt veelvoud bereikt wordt, zodat nooit afronding naar bovenliggend rond getal kan geschieden;

Overwegende dat de Raad van Bestuur ILvA op datum van 18 juni 2024 instemde met een ontwerp van nieuw retributiereglement; dat dit nieuwe retributiereglement in werking dient te treden op datum van 1 april 2025;

Gelet op de publieke stemming met 17 stemmen voor (Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Manu Lion), 9 stemmen tegen (Ilse Roggeman, Karel De Moyer, Hans De Gent, Krist Matthys, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden), 5 onthoudingen (Jens Rottiers, Vince Gaublomme, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens);

Juridisch kader

Gelet op artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeve van het Lokaal Bestuur;

Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II);

Gelet op het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

Gelet op het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012;

Gelet op het Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22/06/2021;

Gelet op de deelname van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij het Lokaal Bestuur op datum van 27 april 2021 de beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de inzameling van afval;

Gelet op de voorafgaande bespreking op de Raad van Bestuur van ILvA van 18/06/2024;

Gelet op artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van gemeentelijke retributiereglementen;

Financieel kader

Gelet op het budget opgenomen in het meerjarenplan AR: 61399999 – Diverse dienstprestaties van derden – BI: 030000-Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval;

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Karel De Moyer, Hans De Gent, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Krist Matthys, Jens Rottiers, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Manu Lion, Vince Gaublomme, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Veerle Alaert
Voorstanders: Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Bram De Pril, Manu Lion
Tegenstanders: Ilse Roggeman, Karel De Moyer, Hans De Gent, Krist Matthys, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Leen Duffeleer, Jana Vanderlinden
Onthouders: Jens Rottiers, Vince Gaublomme, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 9 stemmen tegen, 5 onthoudingen
Besluit

Artikel 1:

Het retributiereglement voor de inzameling van afval van 28 maart 2023 wordt met ingang van 1 april 2025 opgeheven.

Artikel 2:

Met ingang van 1 april 2025 wordt het retributiereglement voor de inzameling van afval als volgt vastgesteld:

Artikel 1:

Een retributie wordt geheven op de inzameling van afvalstoffen waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het Lokaal Bestuur te innen.

Artikel 2: Definitie

De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

  • Elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of de gezinnen genoemd;
  • De eigenaars van tweede verblijven waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de tweede verblijver(s) genoemd;
  • Elke vereniging of school waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
  • De bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.

Afdeling 1: Recyclagepark

Artikel 3: Retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid afvalstoffen

Er wordt vanaf 01 april 2025 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval.

Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:

  • De elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
  • Een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
  • Een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.

Artikel 4: Kostprijs voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:

  • tot 2.000 kg: 0,075 euro/kg;
  • van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 euro/kg;

Bovenvermelde tarieven worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,01 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,01 gebeurt.

  • boven 5.000 kg: per kilogram aangebrachte hoeveelheid wordt de variabele kost per aangeboden kilogram restfractie zoals vermeld in artikel 11.2.1 aangerekend. Deze kost wordt geïndexeerd overeenkomstig de bepalingen in artikel 11.2.3.

Artikel 5: Vrijstelling retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 4 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebrachte 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.

Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht, wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.

§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbare materialen aanbiedt, heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigde bedrag zoals bepaald via de tarieven in artikel 4.

Artikel 6:

Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 5 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 5 vastgelegde vrijstelling.

Artikel 7: Hechtgebonden asbest

Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.

Artikel 8: Berekening te betalen retributie

De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

Artikel 9: Betaling retributie

§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 13 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan worden door middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.

§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.

Afdeling 2: Beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.

Artikel 10:

Er wordt vanaf 01 april 2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en- verwerking.

Artikel 11: Bedrag retributie

De retributie wordt als volgt samengesteld:

11.1.  Voor de verkoop van zakken:

  • Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00;
  • Bio-zakjes voor het biobakje, per rol (25 stuks): € 2,00;

11.2.  Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:

11.2.1.   Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,20 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,75 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,35 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,30 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

11.2.2.   Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,15 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

11.2.3.   Vanaf 1/1/2026 worden de volgende tarieven op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex.
- De forfaitaire kost per aanbieding van een container voor het aanbieden van restfractie;
- De forfaitaire kost per aanbieding van een container voor het aanbieden van GFT-afval;
- De variabele kost per aangeboden kilogram restfractie;
- De variabele kost per aangeboden kilogram GFT-afval;

11.2.4.   De in 11.2.3. genoemde aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.

11.2.5.   Voor de in 11.2.3. en 11.2.4. genoemde aanpassing worden jaarlijks de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024;

11.2.6.   Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

 

40 liter

140 liter

240 liter

GFT

15 kilogram

70 kilogram

110 kilogram

Restfractie

15 kilogram

60 kilogram

110 kilogram

11.3.     Ondergrondse containers

11.3.1.   Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 1,20 per inworp met een volume van maximaal 30 liter. Vanaf 1/1/2026 wordt deze retributie op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.

11.3.2.   Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

11.3.3.   Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

11.3.4.   Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

11.4.     Sloten
Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels voor een restfractiecontainer: € 35,00.

11.5.     Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:

11.5.1.   Voor grofvuil

  • Voor de eerste schijf tot 20 kg: € 10,00
  • Voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3,00

11.5.2.   Voor snoeiafval en tuinafval

  • Voor de eerste schijf tot 20 kg: € 5,00
  • Voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00

11.5.3.   Vanaf 1/1/2026 worden de retributies vermeld in 11.5.1. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,50 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,50 gebeurt.

11.5.4.   Vanaf 1/1/2026 worden de retributies vermeld in 11.5.2. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,20 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,20 gebeurt.

11.6.     Evenementen van verenigingen en gemeenten:
Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie.
Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van “restfractie” aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

Product

 

Volume

Leverkost

Verwerkingskost per kg

 

 

 

 

 

Restcontainer

 

240 liter

€ 5,00

€ 0,30

 

 

500 liter

€ 10,00

€ 0,30

 

 

1050 liter

€ 20,00

€ 0,30

Afvaleiland

Rest + PMD

480 liter

€ 5,00

€ 0,30 voor de restfractie

Glas

 

240 liter

€ 5,00

-

PMD

 

240 liter

€ 5,00

-

Papier & karton

 

240 liter

€ 5,00

-

 

 

500 liter

€ 10,00

-

Vanaf 1/1/2026 wordt de in 11.6. vermelde verwerkingskost per kg op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.

11.7.     Composteren

11.7.1.   Een door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container kan gratis geruild worden voor een compostvat met beluchtingsstok.

11.7.2.   Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een compostvat bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

11.7.3.   Voor de aankoop van een compostbak in kunststof: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een compostbak in kunststof bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

11.7.4.   Voor de aankoop van een beluchtingsstok: het bedrag gelijk aan de aankoopprijs van een beluchtingsstok bij ILvA met een korting van 60%, met een maximale korting van 25 euro.

11.7.5.   Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: €  50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.

11.7.6.    Voor het afhalen van compost op het recyclagepark: € 4,00 per zak van 40 liter, met een maximum van 5 zakken per jaar per aanbieder van het afval. Afhalen van compost in bulk bij de composteringsinstallatie in Geraardsbergen: € 10 per begonnen schijf van 500 kg.

11.8.     Asbest

11.8.1.   Voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en op vertoon van het betalingsbewijs. De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.
Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximaal 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken. Deze retributie van € 90 wordt tevens aangerekend als de platen- of kuubzakken op het aangegeven moment niet of niet correct zijn aangeboden door de aanbieder.

11.9.     Andere dienstverlening in het kader van afvalinzameling en verwerking

11.9.1.   Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractiecontainer voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer:
- de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis;
- vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.

11.9.2.   Voor levering gemalen snoeihout: € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.

11.9.3.   Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5m³) voor piepschuimtransport:
€ 45,00 per bundel van 5 zakken.

11.9.4.   Voor het ter beschikking stellen van een ‘recyclageparkkaart niet-particulieren’ aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één ‘recyclageparkkaart particulieren’ aan gezinnen en tweede verblijvers is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet particulieren kost € 5,00.

11.9.5.    Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

40 en 140 liter

€ 40

240 liter

€ 60

Artikel 12: Verschuldigdheid retributie

De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

  • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
  • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
  • Leveren van gemalen snoeihout en afhalen van compost: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
  • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet particulieren: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een compostvat, een compostbak en/of een beluchtingsstok: bij aankoop ervan;

 De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

Artikel 13: Provisierekening

§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken en het leveren van snoeihout, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een door ILvA ter beschikking gestelde provisierekening.

§2. De provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. De eerste betalingsuitnodiging voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt – d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt – zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat – d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 – zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.
Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverlening zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

§5. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één kosteloze herinnering nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

  1. Administratieve kost: € 7,5;
  2. Portkosten;

§6. De financieel directeur kan hierna, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen om de retributie in te vorderen.

§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

Afdeling 3: Weghalen en/of opkuisen van achtergelaten afval.

Artikel 14:

Er wordt een retributie geheven op het weghalen en/of opkuisen door het lokaal bestuur van afval achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen, of in niet-reglementaire recipiënten.

De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft.

Desgevallend zijn diegenen die daartoe opdracht of toelating gaven en/of eigenaar van de afvalstoffen zijn, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Het tarief van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • Voor huishoudelijke afvalstoffen: 125 euro voor de eerste begonnen m³ afval, 150 euro per bijkomende begonnen m³ afval.
  • Voor niet-huishoudelijke afvalstoffen worden de loon-, weghalings-, transport-, verwerkings- en eventuele (bodem)saneringskosten aangerekend aan de werkelijke kostprijs met een minimum van 275,00 euro.

De retributie moet betaald worden binnen de twee maanden na de toezending van de factuur.

Artikel 15:

Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan het opdrachthoudend intergemeentelijk samenwerkingsverband Land van Aalst voor Milieu.