Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 21/12/2021 - 20:00

Vaststellen van de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2022.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Schepenen
Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Alexandra Remory, Raadslid
Feiten, context en argumentatie

Overwegende dat ingevolge het gewijzigde artikel 2.1.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit de basisheffing van de onroerende voorheffing in het Vlaams Gewest vanaf het aanslagjaar 2018 stijgt van 2,5% naar 3,97% van het kadastraal inkomen;

Overwegende dat het gewijzigde artikel 2.1.4.0.2, §2, tweede lid van de Vlaamse Codex Fiscaliteit de gemeenten verplicht om hun gemeentelijke opcentiemen dientengevolge als volgt aan te passen: “Voor iedere gemeente van het Vlaamse Gewest mag het tarief, vermeld in artikel 2.1.4.0.1, op zichzelf de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen van het aanslagjaar waarin dit artikel in werking treedt niet verhogen ten opzichte van het vorig aanslagjaar”;

Overwegende dat het lokaal bestuur Geraardsbergen over de nodige financiële middelen dient te beschikken om de haar opgelegde taken naar behoren te kunnen vervullen;

Juridisch kader

Gelet op artikel 170 § 4 van de grondwet;

Gelet op artikel 464/1,1° van het wetboek op de inkomstenbelastingen van 10 april 1992;

Gelet op het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex inzake Fiscaliteit;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende vaststelling van de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2021 waarin het aantal opcentiemen werd vastgesteld op 981,62 opcentiemen;

Financieel kader

Overwegende dat de ontvangst voorzien is in het exploitatiebudget BI 002000 – Fiscale aangelegenheden – AR: 73000000-Opcentiemen op de onroerende voorheffing,

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Stephan De Prez, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Veerle Alaert
Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Martine Duwyn, David Larmuseau, Sarah De Backer, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Stephan De Prez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Manu De Backer, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi
Tegenstanders: Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Emma Van der Maelen, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst
Onthouders: Paul Deprez
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 8 stemmen tegen, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1:
Voor het aanslagjaar 2022, ten bate van het lokaal bestuur 981,62 opcentiemen te heffen op de onroerende voorheffing ten laste van de personen die in de stad belastbaar zijn.

Artikel 2:
De vestiging en de inning zal gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.

Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving aan de heer provinciegouverneur te sturen en te melden via het Loket voor Lokale besturen (module Toezicht)  aan het Agentschap van de Vlaamse Belastingdienst.