Overwegende dat de gemeenteraad een beleid moet voeren op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten;
Gelet op de synthese van het impacttraject 'mensen maken de stad' waarin zowel burgers als bestuur aangaven de communicatie onderling te willen versterken;
Gelet op de meerjarenplanning waarin participatie een vaste plaats kreeg in ons beleid;
Overwegende dat het bestuur onze burger ziet als een partner die actief betrokken wordt bij het uitstippelen en de uitwerking van ons beleid;
Overwegende dat het reglement tot stand kwam door een samenwerking tussen onze burgers, bestuur en administratie;
Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur.
Deze beslissing heeft geen financiële impact.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het reglement burgerkwartier goed:
§1 Het burgerkwartier is een vorm van sociaal contract tussen overheid en burger. Het is een akkoord waarbij het lokaal bestuur ingaat op de nood van burgers om sterker betrokken te worden bij het gemeentelijk beleid. Via het burgerkwartier, wordt de burger de mogelijkheid gegeven om rechtstreeks, kort en bondig, informatie te vragen/geven aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De burger verbindt er zich toe om dit te doen volgens de voorgeschreven regels.
Het burgerkwartier maakt deel uit van de raad; het quorum moet dus bereikt zijn opdat dit zou kunnen doorgaan. Het audioverslag zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke website.
Onder burger verstaan we iedere inwoner of gebruiker van onze stad.
§2 Het burgerkwartier vindt plaats voor de openbare zitting van de raad.
Het burgerkwartier vangt aan om 19:30 uur en eindigt uiterlijk tegen 20 uur.
Per zitting komen er maximaal 2 vragen aan bod. De vragen worden chronologisch behandeld, volgens het tijdstip van de indiening. Indien het antwoord op een vraag niet onderbouwd kan worden binnen de voorziene tijd, zal de vraag doorgeschoven worden naar de volgende zitting.
§3 Elke burger of rechtspersoon die een vraag wenst te stellen, dient zijn identiteit en adres kenbaar te maken in de aanvraag. Hij moet duidelijk vermelden aan wie zijn vraag gericht is en moet persoonlijk aanwezig zijn tijdens de raadszitting.
De vraagsteller kan zich laten vertegenwoordigen. De identiteitsgegevens van de vertegenwoordiger dienen meegedeeld te worden in de aanvraag.
Indien de vraagsteller jonger dan 16 jaar is, dient hij/zij begeleid te zijn door een meerderjarige.
Per jaar kan elke burger maximum twee vragen indienen.
§4 De vragen dienen zo duidelijk en bondig mogelijk geformuleerd te worden en moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
§5 De vragen (en een eventuele begeleidende nota) moeten ten laatste dinsdag om 12 uur, 14 dagen voor de raadszitting bezorgd worden aan het secretariaat om de vragen te agenderen op de eerstvolgende raad. Dit kan:
§6 Indien dezelfde vraag werd ingediend, wordt het woord verleend aan de eerste indiener. De tweede/derde indiener zal schriftelijk op de hoogte gesteld worden wanneer zijn vraag door de eerste indiener zal behandeld worden op de gemeenteraad.
§7 De vraagsteller kan zijn vraag te allen tijde intrekken via een e-mail naar secretariaat@geraardsbergen.be; in welk geval de vraag zonder verder gevolg geklasseerd wordt.
§8 De voorzitter van de raad oordeelt over de ontvankelijkheid van de vraag zoals opgelegd in artikel 3 en 4. Indien ze voldoet aan de voorwaarden, nodigt de voorzitter via het secretariaat de vraagsteller uit op de zitting.
§9 Indien een vraag niet weerhouden wordt, dan wordt een schriftelijk gemotiveerd antwoord aan de vraagsteller bezorgd. Beroep indienen op deze beslissing kan via het Agentschap Binnenlands Bestuur.
§10 De agenda van de vragen wordt aan de raadsleden bezorgd ten minste 8 dagen voor de zitting. De agenda van de vragen wordt aan het ruime publiek bekend gemaakt via de website tenminste 1 dag voor de zitting.
§11 De voorzitter van de raad opent en sluit het burgerkwartier. Hij verleent het woord aan de vraagsteller die de kans krijgt om zijn vraag voor te lezen en te verduidelijken. De voorzitter wijst dan de mandataris/raadslid aan die de vraag zal beantwoorden. Voor vraag en antwoord worden maximaal 15 minuten voorzien.
§12 Het bevraagde raadslid heeft het recht zijn antwoord in beraad te houden en schriftelijk te beantwoorden binnen de 20 werkdagen na de raad. Het raadslid kan voorstellen om de vraag desnoods te laten opvolgen door de bevoegde dienst, indien dit van toepassing is. De raadsleden krijgen ook het schriftelijk antwoord bezorgd. Wanneer de vraag doorverwezen werd naar een dienst worden zij ook de hoogte gebracht van het resultaat.
§13 De vragen of antwoorden kunnen geen aanleiding geven tot discussie, debat of stemming. De voorzitter kan voorstellen om de vraag desnoods op een gemeenteraadscommissie te agenderen zodat ze uitgebreider kan toegelicht en besproken worden.
§14 De uitoefening van het spreekrecht van niet-gemeenteraadsleden, maximum 2 personen, verloopt onder voorzitterschap van de voorzitter van de raad; hij is belast met de handhaving tijdens het burgerkwartier.
§15 Er wordt geen burgerkwartier georganiseerd 3 maanden voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen, dit om de neutraliteit zo goed mogelijk te kunnen bewaken.
Artikel 2:
Dit reglement treedt op 6 juli 2021 in werking en eindigt op 31 december 2024.
Artikel 3:
Dit reglement wordt jaarlijks geëvalueerd met de betrokken diensten en burgers.