Gelet op de e-mail van 20 augustus 2021 van raadslid Alexandra Remory waarin zij in het daarbij gevoegd schrijven meldt dat zij vanaf heden als onafhankelijk raadslid in de gemeenteraad en de OCMW-raad zal zetelen;
Overwegende dat raadslid Alexandra Remory eveneens lid is van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op artikel 36 en artikel 37 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Enig artikel:
Kennis te nemen van de mededeling van raadslid Alexandra Remory waarin zij aangeeft dat zij vanaf heden als onafhankelijk raadslid in de gemeenteraad, de OCMW-raad en het bijzonder comité voor de sociale dienst zal zetelen.
Overwegende dat zich een kandidaat-koper heeft aangeboden voor de aankoop van twee percelen bos, kadastraal gekend onder afdeling 4 Overboelare, sectie B 266A en 268B (respectievelijk 38,88 are en 8,18 are groot);
Overwegende dat betrokkene grote interesse heeft om deze percelen aan te kopen daar deze aanpalend zijn aan zijn eigendom en dienst kunnen doen als uitbreiding van de weide voor zijn dieren;
Overwegende dat deze percelen eigendom zijn van het OCMW Geraardsbergen en deze in 2006 als proefperceel door INBO (Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek) werden gebruikt;
Overwegende dat door aantasting van ziekte nagenoeg alle bomen in het betreffende perceel zijn afgestorven en INBO het perceel niet langer wenste op te volgen als proefperceel en ook geen intentie heeft de percelen aan te kopen;
Overwegende dat hierdoor het beheer terug aan het OCMW toekwam;
Er wordt voorgesteld om de percelen via het digitaal platform biddit.be te verkopen;
Gelet op de Omzendbrief BB2010/02 - vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, ocmw's en besturen van erkende erediensten - procedure;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Ontvangst in te schrijven in het budget onder 005000 /26000000 /IP OVERIGPATRIM /VASTGOED
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan met de openbare verkoop via Biddit.be van twee percelen bos te Geraardsbergen, kadastraal gekend onder afdeling 4 (Overboelare), sectie B 266A en 266B.
Artikel 2:
De administratie de opdracht te geven tot het aanstellen van een notaris, volgens rangorde, tot de verdere uitvoering van dit dossier.
Overwegende dat het perceel weiland te Geraardsbergen, kadastraal gekend onder afdeling 15 (Moerbeke), sectie A 456 (33a 60ca groot), eigendom van het OCMW Geraardsbergen, vrij van gebruik is sinds het overlijden van de vorige pachter;
Overwegende dat hierdoor het beheer terug aan het OCMW toekwam;
Overwegende dat zich twee kandidaat-kopers hebben aangeboden voor dit perceel;
Er wordt voorgesteld om het perceel via het digitaal platform biddit.be te verkopen;
Gelet op de Omzendbrief BB2010/02 - vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, ocmw's en besturen van erkende erediensten - procedure;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Ontvangst in te schrijven in het budget onder 005000 /26000000 /IP OVERIGPATRIM /VASTGOED
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan met de openbare verkoop via Biddit.be van het perceel weiland te Geraardsbergen, kadastraal gekend onder afdeling 15 (Moerbeke), sectie A 456 (33a 60ca groot).
Artikel 2:
De administratie de opdracht te geven tot het aanstellen van een notaris, volgens rangorde, tot de verdere uitvoering van dit dossier.
Gelet op de strategische doelstelling 5 'Lokale Tewerkstelling' van het meerjarenplan 2020-2025 en het maatwerkplan voor tewerkstelling Concordia 2030;
Overwegende dat het Vlaams departement Werk en Sociale Economie met een officieel schrijven de huidige regisseurs voor sociale economie aanduidt als de mandatarissen voor de opmaak van de lokale samenwerkingsakkoorden met de VDAB;
Overwegende dat Geraardsbergen een regisseursrol opneemt voor de intergemeentelijke samenwerking voor sociale economie SEVA (Sociale Economie Vlaamse Ardennen) met de steden en gemeenten Oudenaarde, Ronse, Zottegem, Brakel, Zwalm en Geraardsbergen;
Overwegende dat lokale samenwerkingsakkoorden met de VDAB de nadruk leggen op maatwerk voor de lokale noden van de arbeidsmarkt en dat deze lokale noden in kaart werden gebracht en gekoppeld werden aan concrete acties op verschillende overlegmomenten (30 maart 2021, 29 april 2021, 28 mei 2021 en 22 juni 2021);
Overwegende dat het samenwerkingsakkoord met VDAB en het bijhorende actieplan doelt op drie thema's:
Overwegende dat de verschillende partijen van het samenwerkingsakkoord en bijhorend actieplan VDAB, SEVA en de lokale besturen Oudenaarde, Zottegem, Ronse, Brakel, Zwalm, Geraardsbergen zijn;
Gelet op het Regeerakkoord 2019-2024 van de Vlaamse Regering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Geraardsbergen;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst geen bijkomende financiële impact heeft op het lokaal bestuur behalve deze acties die reeds begroot werden in het meerjarenplan 2020-2025;
Enig artikel:
Het samenwerkingsakkoord met bijhorend actieplan goed te keuren tussen VDAB, SEVA en de lokale besturen Oudenaarde, Ronse, Brakel, Zwalm, Zottegem en Geraardsbergen als volgt:
Deel I. Algemene doelstelling
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
VDAB participeert in deze samenwerkingsovereenkomst binnen de beleidslijnen van het Vlaamse Regeerakkoord. VDAB wil ieder ondersteunen die werk heeft, geeft of zoekt. VDAB zal daarvoor:
. als regisseur en connector inspireren, proactief samenwerken en connecteren met een kwalitatief ecosysteem om samen de doelstellingen te realiseren;
. als dataregisseur een trusted advisor zijn voor burgers en ondernemingen, en inzichten halen uit elke samenwerking;
. als excellente dienstverlener focussen op kerntaken als inschatten, oriënteren, matchen en traject bepalen, en leren uit de resultaten.
De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
De interlokale vereniging 'SEVA' heeft tot doel een regierol op te nemen inzake sociale economie en werk. SEVA organiseert de regionale samenwerking om, door middel van schaalvergroting, de doeltreffendheid van het voeren van een beleid inzake sociale economie en werk in het werkgebied te vergroten. Zo streeft SEVA naar een kwaliteitsverhoging van de geboden dienstverlening en beleidsondersteuning. Inhoudelijk wordt gestreefd naar een integrale en gecoördineerde aanpak door intergemeentelijke en intersectorale samenwerking bij de uitbouw van een volwaardige en performante sociale economie en een aanbod van (sociale) tewerkstelling.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van regio Vlaamse Ardennen, SEVA en VDAB Oost-Vlaanderen.
We legden acties vast in een actieplan. Er zijn drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Deel II. Algemene principes voor een operationele werking
Er werden 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen. Ze worden als toetsingskader gehanteerd bij de opmaak van acties.
Deel III. Streven naar zichtbare resultaten
De lokale besturen uit de regio Vlaamse Ardennen, SEVA en VDAB hebben gezamenlijke acties bepaald waar ze met deze samenwerkingsovereenkomst het verschil in wil maken. Deze acties moeten zichtbare resultaten kennen voor de klanten (werkzoekenden, werkgevers, werknemers, burgers,...). Er zijn drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
In het actieplan lees je verdere concretisering. Het actieplan wordt om de twee jaar geëvalueerd op de stuurgroep. De dashboardgegevens tonen de evolutie van verschillende indicatoren.
Het actieplan sluit aan bij de meerjarenplannen van de lokale besturen.
Elke stad / gemeente kenmerkt zich door eigen noden, ervaringen en expertise. Ook hiervoor kunnen acties opgezet worden. Initiatief kan zowel door het lokaal bestuur als VDAB genomen worden. We zien het actieplan als een flexibel document waar elke partner zich maximaal voor engageert, met begrip voor ieders nood en capaciteit.
Deel IV. Overlegstructuur en besluitvormingsproces
Stuurgroep
De stuurgroep is verantwoordelijk voor de opvolging van de samenwerkingsovereenkomst en voor de realisatie van het actieplan. Er worden onderling afspraken gemaakt wat betreft de inbreng en verantwoordelijkheid van elke partner. De stuurgroep komt hiervoor minstens om de 2 jaar samen samen. VDAB nodigt uit, en maakt samen met SEVA de agenda op.
Voor VDAB: clustermanager, teamleiders, netwerkmanager lokale besturen, accountmanager
Voor het Lokaal bestuur: minstens één afgevaardigde per lokaal bestuur, kan wisselend zijn afhankelijk van de agenda.
Voor SEVA: voorzitter SEVA en de coördinator intergemeentelijke samenwerking
Werkgroep samenwerkingsovereenkomst
Om de samenwerking voldoende te kunnen laten groeien en opvolgen is er minimaal 3 keer per jaar een operationeel overleg. Zo worden er snel en gericht operationele afspraken gemaakt. Ook is er ruimte om van elkaar te leren en tot de meest optimale begeleiding van onze gezamenlijke klanten te komen.
Voor VDAB: teamleiders, afhankelijk van de agenda kunnen experten, bemiddelaars, … aansluiten
Voor het Lokaal bestuur: minstens één afgevaardigde per lokaal bestuur, kan wisselend zijn afhankelijk van de agenda.
Voor SEVA: coördinator intergemeentelijke samenwerking
Deel IV. Duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan met als uiterste einddatum 31 december 2025. Elk van de partijen heeft het recht de overeenkomst op te zeggen zonder dat dit in hoofde van de andere contractant eender welk recht doet ontstaan. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomst worden in onderling overleg afgehandeld en indien dit niet zou lukken, voorgelegd aan een door de partners aanvaarde bemiddelende instantie.
Enig artikel:
De notulen van de OCMW-raad van 6 juli 2021 goed te keuren.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad