Terug
Gepubliceerd op 04/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/03/2024 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor de organisatie van de rommelmarkt in het centrum van Geraardsbergen elke zondag van 7 april 2024 tot en met 27 oktober 2024.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, Jimmy Colman Villamayor, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Schepen
Afwezig: David Larmuseau, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag via EagleBe met referentienummer 2067237 voor de organisatie van de rommelmarkt in het centrum van Geraardsbergen elke zondag van 7 april 2024 tot en met 27 oktober 2024;

Overwegende dat door de klacht van de heer Daniel Van osta bij het Vlaams Mensenrechteninstituut beslist werd om een mindervalidenplaats in te richten aan de kant van Best Grill;

Gelet op de vraag van het schepencollege om versneld een mindervalidenparkeerplaats langs de kant van Best Grill in te richten;

Overwegende dat een werkopdracht voor de dienst technische zaken opgemaakt wordt en dat een aanvullend verkeersreglement nodig is;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Gelet op de voorwaarden van de evenementencel:
  • Het creëren van een eventzone.

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten.
          - Het voorzien van voldoende afvalcontainers binnen de feestzone.
          - Aanduiden van openbare of andere toiletten om wildplassen tegen te gaan.
  • Buurtbewoners en handelaars binnen de eventzone + de geïmpacteerde starten rondom tijdig en afdoende inlichten m.b.t. het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen.
  • Gelieve een voorbeeldbrief en een lijst van de bedeelde straten over te maken aan pz.gbergenlierde.evenementen @police.belgium.eu.
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door de organisatie geplaatst en terug weggenomen te worden,  dit volgens de uren opgenomen in het besluit.
  • Ter hoogte van volgende kruispunten dient er voorzien te worden in de inzet van een steward die instaat voor het in stand houden van de verkeersvrije zone.

                - KP Oudenaardstraat / Adamstraat
                - KP Lessensestraat / Stationsplein
                - Grotestraat / Grotestraatbrug

  • Ter hoogte van volgend kruispunt adviseren wij de inzet van min. 1 steward gezien de gevaarlijke verkeerssituatie aldaar (autoverkeer kruist eventzone):

                - Doorsteek Gasthuisstraat / Wegvoeringstraat

                Dit telkens vanaf start verkeersvrije situatie, nl 14u (tot 22u)

  •  Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 20 februari 2024
  • Activiteit: Muziekactiviteit van donderdag 28 maart 2024 te Geraardsbergen, straten centrum, braderij.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op donderdag 28 maart 2024 tussen 15.00u en 22.00u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten om 22.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Overwegende dat er een financiële impact is voor de technische dienst van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het leveren en ophalen van de ontleende materialen als
ook voor het plaatsen van de signalisatie borden;

Overwegende dat het algemeen retributiereglement van kracht is,

Besluit

Artikel 1:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld, door middel van voldoende verkeersborden E3 langsheen de Markt vanaf het kruispunt Markt/Markt tot kruispunt  Markt/Vesten elke zondag van 7 april 2024 tot en met 27 oktober 2024 telkens van 6 tot 14 uur voor de organisatie van de wekelijkse rommelmarkt, georganiseerd door Ideeënhuis, Vredestraat 20 te 9500 Geraardsbergen. 

Artikel 2:
Tijdelijk verkeersverbod in te voeren langsheen de Markt vanaf kruispunt Markt/Markt tot kruispunt Markt/Vesten, elke zondag van 7 april 2024 tot en met 27 oktober 2024 telkens van 6 tot 14 uur. Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd door middel van:

  • nadars voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 ter hoogte van de kruispunten Markt/Markt en Markt/Vesten
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord F45 en het meldingsbord ‘rommelmarkt – geen doorgang naar Vesten’ ter hoogte van het kruispunt Markt/Markt.
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord F45 en het meldingsbord ‘rommelmarkt – geen doorgang’ ter hoogte van het kruispunt Markt/Vesten.

Artikel 3:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 4:
Versneld inrichten van een mindervalidenparkeerplaats langs de kant van Best Grill.  Hiervoor wordt een werkopdracht en een aanvullend verkeersreglement opgemaakt.

Artikel 5:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie. 

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 6:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen.

Artikel 7:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale Politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.

Artikel 8:
De organisator zal steeds op de hoogte gebracht worden door de dienst evenementen wanneer er een ander evenement zal plaatsvinden op de Markt.

Artikel 9:
De standhouders mogen enkel gebruik maken van de voorziene zone en dit binnen de vergunde uren, voertuigen van standhouders moeten geparkeerd worden buiten de rommelmarktzone, overtredingen kunnen aanleiding geven tot een administratieve geldboete van 350 euro.

Artikel 10:
De toegang van de Bartholomeuskerk moet ten allen tijden gevrijwaard worden: standhouders kunnen geen gebruik maken van de trappen voor de kerk om hun koopwaar of andere materialen te stallen.