Terug
Gepubliceerd op 08/06/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 26/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Kennisname van de gewijzigde samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de e-mail van 28 maart 2022 van de heer Manu De Backer aan de voorzitter van de gemeenteraad en de OCMW-raad, waarbij de heer Manu De Backer zijn ontslag als OCMW-raadslid indient;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden, 26 april 2022 waarbij mevrouw Saskia Monseur in de gemeenteraad werd geïnstalleerd als opvolger van de heer Manu De Backer;

        Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat; dat deze bestaat uit personen van verschillend geslacht en dus geldig is samengesteld;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden, 26 april 2022 waarbij de rangorde van de raadsleden opnieuw werd vastgesteld;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 68 en artikel 70 van het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de gewijzigde samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn, die uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat. 

      • Goedkeuren van de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 21 juni 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, Dienstverlenende vereniging, in het kort TMVS dv;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van 21 juni 2022 van TMVS dv waarin de agenda werd meegedeeld; 

        Overwegende dat de agenda van deze algemene jaarvergadering volgende agendapunten bevat:

        1. Toetreding van deelnemers

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3. Verslag van de raad van Bestuur over boekjaar 2021

        4. Verslag van de commissaris

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021

        5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        7. Actualisering presentievergoeding

        8. Statutaire benoemingen

        9. Aanstelling commissaris

        Varia 

        Gelet op de statuten van TMVS dv ;

        Overwegende dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te verlenen aan de agenda van deze algemene jaarvergadering;

        Overwegende dat mevrouw Karla Bronselaer in zitting van 29 januari 2019 door de OCMW-raad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Geraardsbergen en de heer Jef Van der Mynsbrugge als plaatsvervanger;

        Juridisch kader

        Gelet de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur ;

        Besluit

        Artikel 1:
        De OCMW raad keurt alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten goed :

        1. Toetreding van deelnemers

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3. Verslag van de raad van Bestuur over boekjaar 2021

        4. Verslag van de commissaris

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021

        5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        7. Actualisering presentievergoeding

        8. Statutaire benoemingen

        9. Aanstelling commissaris

        Varia 

        Artikel 2:
        De raad draagt de aangeduide vertegenwoordigers, zijnde mevrouw Karla Bronselaer, raadslid, wonende Onkerzelestraat 151 AB2 te 9500 Geraardsbergen, of haar plaatsvervanger, de heer Jef Van der Mynsbrugge, raadslid, wonende Lindeveldstraat 6 te 9506 Geraardsbergen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn of haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de OCMW raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3:
        Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

        • hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
        • hetzij per elektronische post, 20201208BAVTMVS@farys.be.
      • Toetreden tot OFP (Organisme voor de financiering van pensioenen) Prolocus en aanduiden van de gemeentelijke afgevaardigde.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

        Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG), aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

        Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een IBP (instelling voor bedrijfspensioen-voorziening)(pensioenfonds);

        Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP (Organisme voor de financiering van pensioenen) PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

        Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP (Instelling voor Bedrijfspensioenvoorziening) meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;

        Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

        Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

        Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;

        Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

        Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

        Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;

        Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;

        Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

        Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

        Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

        Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

        Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

        Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

        Overwegende  het voorstel van het vast bureau van 28 maart 2022  om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

        Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met OCMW en Stad Geraardsbergen een MIPS-groep (Multi Inrichters Pensioenstelsel) te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;

        Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het vast bureau en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 maart 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: positief;

        Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat deze vertegenwoordiger een beleidsverantwoordelijke is;

        Overwegende dat  de heer Guido De Padt wordt aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Fernand Van Trimpont als plaatsvervanger;

        Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

        Besluit

        Artikel 1 :
        kennis te nemen van en in te stemmen met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
        • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement

        Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Artikel 2 :
        Met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Artikel 3 :
        In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Artikel 4 :
        De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon

        Artikel 5 :
        De aanvullende toezegging bedraagt 1% voor de medewerkers tewerkgesteld bij de VIA-diensten.

        Artikel 6:
        Het bestuur vormt samen met Stad Geraardsbergen een zogenaamde MIPS-groep.

        Artikel 7:
        De heer Guido De Padt wonende te Geraardsbergen aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        Artikel 8:
        De heer Fernand Van Trimpont wonende te Geraardsbergen aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        Artikel 9:
        De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • Afdeling Financiën

      • Verlenen van delegatie aan het Stadsbestuur in het kader van een gezamelijke aanbesteding voor het aanstellen van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW).

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de huidige overeenkomst afgesloten met Idewe werd opgezegd met ingang vanaf 1 januari 2023 en deze opdracht dient te worden herzien in kader van de wet op de overheidsopdrachten; 

        Overwegende dat een gezamenlijke aanbesteding voor het volledige Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangewezen is om op deze manier de concurrentie optimaal te laten werken en de meest voordelige voorwaarden te bekomen;

        Overwegende dat hiertoe de Stad Geraardsbergen zal optreden als aankoopcentrale/opdrachtgevend bestuur in de zin van art. 47 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 1° (Sociale en andere specifieke diensten);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode AR 62301000 (Arbeidsgeneeskundige dienst) – BI 011500 (Welzijn op het werk) en in het budget van de volgende dienstjaren,

        Besluit

        Artikel 1:
        Het stadsbestuur Geraardsbergen aan te duiden om op te treden als opdrachtgevend bestuur/aankoopcentrale in de zin van art. 47 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, voor het sluiten van de overheidsopdracht strekkende het aanduiden van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk voor Stad Geraardsbergen en het OCMW Geraardsbergen (zijnde Lokaal Bestuur Geraardsbergen).

        Artikel 2:
        Na volledige uitvoering van de aanbestedingsprocedure zal het gunningsvoorstel ter kennisgeving worden voorgelegd aan het Vast Bureau.

    • Afdeling Mens

      • Kennisname evaluatieverslag project wereldmama's.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de verderzetting van het project wereldmama's, goedgekeurd op de OCMW raad van 25 januari 2022;

        Gelet op de samenwerking met een externe partner, goedgekeurd op de OCMW raad van 25 januari 2022;

        Gelet op de vraag naar een evaluatieverslag van wereldmama's in werkjaar 2021;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Besluit

        Enig artikel:
        kennis te nemen van het evaluatieverslag wereldmama's werkjaar 2021.

      • Goedkeuren van de samenwerking met kinderopvang Pierrot rond de inzet pedagogische coaching.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de subsidie vanuit de Vlaamse Regering binnen het VIA 6 akkoord rond de inzet van pedagogische coachen in de kinderopvang vanaf 2022; dat deze subsidie 7255,58 euro betreft voor kinderdagverblijf Zonnestraal; 

        Gelet op de vraag van Agentschap Opgroeien om binnen de subsidie minstens 0,2 FTE personeelsinzet pedagogische coaching te voorzien;

        Overwegende dat het subsidiebudget onvoldoende is voor 0,2 FTE inzet; dat voor die beperkte inzet geen personeelslid zal gevonden worden;

        Overwegende dat buitenschoolse opvang De Speeldoos ook subsidiemiddelen vanuit het VIA 6 ontvangt;

        Overwegende dat kinderopvang Pierrot ook deze middelen ontvangt en bereid is samen te werken met de diensten van het lokaal bestuur om samen een personeelslid in te zetten;

        Overwegende dat kinderopvang Pierrot het personeelslid zal aanwerven en a rato het subsidiebedrag zal inzetten in onze diensten;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2019;

        Financieel kader

        Kinderopvang Pierrot zal een factuur opmaken a rato van het subsidiebedrag van 7255.58 euro. Deze beslissing zal dus geen financiële gevolgen hebben.

        Besluit

        Enig artikel:
        De samenwerkingsovereenkomst met kinderopvang Pierrot rond de inzet van een pedagogische coach in kinderopvang Zonnestraal goed te keuren.

      • Aanvaarden van de schenking door Lions Club Geraardsbergen van een koelwagen voor de werking van voedselherverdeelwinkel Het Komisjken van wijkcentrum De Poort.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de werking van voedselherverdeelwinkel Het Komisjken binnen Wijkcentrum De Poort waarbij voedseloverschotten van plaatselijke winkels, bedrijven en de voedselbank worden herverdeeld aan meer dan 300 kwetsbare gezinnen in Geraardsbergen;

        Overwegende dat voor de houdbaarheid voedsel soms gekoeld moet worden opgehaald en een koelwagen aangewezen is;

        Overwegende dat serviceclub Lions Geraardsbergen een koelwagen wil schenken voor de werking van het Komisjken;

        Overwegende dat Lions vraagt om het logo van hun werking op de wagen te plaatsen;

        Financieel kader

        Op het budget van het Wijkcentrum BI 090902 werd voor 2022 voorzien:

        61601100 Onderhoud en herstelling voertuigen - 2500 euro 
        61602100 Brandstof voertuigen -  3.500 euro 
        61603100 Verzekering voertuigen - 1.690 euro
        61609100 Overige kosten voertuigen - 321 euro

        Binnen dit budget kunnen de kosten van de koelwagen gedragen worden.

        Besluit

        Enig artikel:
        De schenking van Lions van een koelwagen voor het Komisjken te aanvaarden

    • Afdeling Zorg

      • Goedkeuren van de indexatie van de dagprijzen voor woonzorgcentrum Denderoord, woonzorgcentrum en centrum voor kortverblijf De Populier en de groep van assistentiewoningen De Maretak met ingangsdatum 1 juli 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de "Brief aan de sector" vanwege het Agentschap Zorg en Gezondheid van 1 maart 2022 met betrekking tot de mogelijkheid tot versnelde indexatie van de dagprijzen;

        Overwegende dat door het verschijnen van deze brief de mogelijkheid wordt geboden aan instellingen om, in deze uitzonderlijke omstandigheden, de dagprijzen te indexeren 6 maand na toepassing van de vorige indexatie;

        Overwegende dat het laatste indexatiedossier werd ingediend in het e-loket van Zorg en Gezondheid op 7 oktober 2021 en de toepassingsdatum voor de indexatie vastgelegd werd op 1 januari 2022;

        Overwegende dat een aanvraag versnelde indexatie hierdoor mogelijk is vanaf 7 april 2022 en, indien aangevraagd voor 31 april 2022, de toepassingsdatum van 1 juli 2022 kan gehanteerd worden;

        Overwegende dat het verschil tussen het indexcijfer van de maand februari 2022 en de maand augustus 2021 een prijsaanpassing aangeeft van 5,53%;

        Overwegende dat deze versnelde indexatie de reactie is van Vlaams Minister van Welzijn, Wouter Beke, op de brief van de verschillende zorgkoepels van 8 februari 2022 waar de problematiek van de hoge energieprijzen werd aangekaart;

        Overwegende dat sedert de laatste indexatie van de dagprijzen werd de spilindex enkele malen overschreden waardoor de automatische aanpassingen van pensioenen en uitkeringen werden toegepast (3 x spilindex, incl februari 2022);

        Overwegende dat de versnelde indexatie toelaat aan het lokaal bestuur om de, op dag van vandaag, gestegen kosten van energie, aankoopkosten voeding en verbruiksgoederen, door te rekenen aan de personen die op heden gebruik maken van de dienstverlening waarbij de kostprijs niet doorgeschoven wordt  naar de toekomst.

        Overwegende dat de versnelde indexatie toelaat om de gestegen kosten (uitgaven) deels te compenseren (inkomsten) in hetzelfde boekjaar.

        Overwegende dat de basistegemoetkoming voor zorg die het woonzorgcentrum ontvangt van de zorgkassen enkel een "zorgkost" vergoedt;

        Overwegende dat, naast de sterk gestegen kost voor energie, ook verschillende leveranciers hun prijzen intussen sterk verhoogd hebben en dat deze stijgingen niet gecompenseerd worden in de basistegemoetkoming voor zorg die het woonzorgcentrum ontvangt;

        Overwegende dat het niet gebruik maken van de mogelijkheid tot versnelde indexatie de uiteindelijke prijsverhoging op datum van de volgende jaarlijkse indexatie (oktober 2022 met ingangsdatum 1/01/2023) aanmerkelijk hoger zal maken dan vandaag een prijsaanpassing door te voeren. Het geleidelijk aan doorrekenen van kosten maakt een prijsaanpassing sociaal draaglijker.

        Overwegende dat naast de laatste overschrijding van de spilindex in februari 2022, waardoor de sociale uitkeringen in maart 2022 terug werden aangepast, het Planbureau bijkomende overschrijdingen van de spilindex in de komende periode van 12 maand voorziet;

        Juridisch kader

        De "Brief aan de sector" vanwege het Agentschap Zorg en Gezondheid van 1 maart 2022 met betrekking tot de mogelijkheid tot versnelde indexatie van de dagprijzen voorziet in de juridische basis.

        Financieel kader

        Boekhoudkundig kan dit voor de periode 1/7/22 tot 31/12/22 aan inkomstenzijde voor de verschillende beleidsitems het volgende betekenen:

        • Denderoord (aan 95% bezetting): 69 000 euro
        • De Populier (aan 95% bezetting): 55 000 euro
        • De Maretak (A- en B-flats samen): 20 000 euro
        Besluit

        Artikel 1:
        De geïndexeerde dagprijzen in WZC en CKV De Populier als volgt goed te keuren:

        nieuwe opnames, na opening 1/10/2011      
          prijzen 01/01/22 stijging  prijzen 01/07/22
        K1, buiten G'bergen € 72,78 € 4,02 € 76,80
        K1, binnen G'bergen € 61,88 € 3,42 € 65,30

        Artikel 2:
        De geïndexeerde dagprijzen in WZC Denderoord als volgt goed te keuren:
         

        Denderoord:  buiten Geraardsbergen
          prijzen 01/01/2022  stijging prijzen 01/07/2022
        K1 met toilet € 62,03 € 3,43 € 65,46
        meerpersoonskamer € 53,04 € 2,93 € 55,97
        echtpaar  € 90,00 € 4,98 € 94,98
         
        Denderoord: inwoners  Geraardsbergen
          prijzen 01/01/2022  stijging prijzen 01/07/2022
        K1 met toilet  € 56,39  € 3,12  € 59,51
        meerpersoonskamer  € 47,39  € 2,62  € 50,01
        echtpaar
        opname vanaf 01/02/09
         € 81,88  € 4,52  € 86,40

        Artikel 3: 

        De geïndexeerde dagprijzen Groep van Assistentiewoningen De Maretak als volgt goed te keuren: 

          prijzen 1/01/2022 stijging prijzen 1/07/202
               
        flats B  € 19,42  € 1,07  € 20,49 
        flats B
        opnamens vanaf 1/9/19
         € 20,97  € 1,16    € 22,13 
        B-flat type - vanaf 1/06/2013
        opnames vanaf 1/9/19
         € 30,42   € 1,68   € 32,10 
        flats A
        uiterlijk tot opname 31/12/09
         € 23,99  € 1,33   € 25,32
        flats A
        vanaf opname 1/01/10
         € 25,83  € 1,43   € 27,26 

        Artikel 4: 
        De prijzen in dagverzorgingscentrum Denderoever op heden niet te indexeren.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de OCMW-raad van 29 maart 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter OCMW-raad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Saskia Monseur, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Afwezig: Paul Deprez, Alexandra Remory, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de OCMW-raad van 29 maart 2022 goed te keuren.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad