Overwegende dat op zaterdag 2 april 2022 het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” het grondgebied van onze gemeente doorkruist;
Overwegende dat dit evenement ernstige risico's inhoudt en dat bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn;
Overwegende dat de doortocht van dit wielerevenement traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich meebrengt;
Overwegende dat veel deelnemers mogelijk de wegcode niet respecteren en daardoor de andere weggebruikers in gevaar brengen;
Overwegende dat het aangewezen is dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie;
Overwegende dat het opportuun is deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator;
Overwegende dat deze afspraken het best afdwingbaar zijn door een waarborg te eisen van de organisator;
Overwegende dat het praktisch bijna onmogelijk is om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen;
Overwegende dat een bovenlokaal samenwerkingsverband aangewezen is om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren;
Overwegende dat een interlokale vereniging de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking is;
Overwegende dat de burgemeester, inherent aan zijn bevoegdheden, het best geplaatst is om de gemeente te vertegenwoordigen;
Gelet op de artikelen 41 en 162 van de Grondwet;
Gelet op de artikelen 1, 2 en 3 van de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 392 tot 395;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening, inzonderheid artikel 7 § 2, 1°;
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
Nihil
Artikel 1:
Het convenant waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie, wordt als volgt goedgekeurd.:
Convenant tussen de verenigde gemeentebesturen en Peloton naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen Cyclo.
PROCEDURE
Artikel 1
§1 Het evenement vindt hoofdzakelijk plaats op de openbare weg. De organisatie dient in het kader van de openbare orde een vergunning aan te vragen bij het gemeentebestuur. De aanvraag bevat alle noodzakelijke gegevens van de organisator, alsook het voorlopig parcours en een tijdschema.
§2 De aanvraag bevat als bijlage per gemeente een kaart (stratenplan) van het voorlopig parcours waarop alle elementen worden opgenomen die gerelateerd zijn aan het evenement, o.a. de bevoorradingsposten, commerciële activiteiten, sanitaire voorzieningen, afvalcontainers, waarschuwings- en aankondigingsborden,….
§3 In overleg met de politie en het gemeentebestuur past de organisatie het parcours of de voorzieningen aan in functie van andere geplande evenementen of uit veiligheids- of praktische overwegingen.
§4 De aanvraag dient te worden overgemaakt ten laatste drie maanden voor het evenement, al dient er rekening worden gehouden met het feit dat de organisator qua timing afhankelijk is van het vrijgeven van het parcours voor eliterenners.
§5 Deelnemers dienen vooraf in te schrijven voor het evenement. Er worden maximaal 16 000 deelnemers toegelaten, verspreid over minstens 2 startlocaties.
Artikel 2
§1 Alle partijen engageren zich om nauwgezet de bepalingen van het convenant na te komen. In overleg met de betrokken partijen kunnen bijkomende afspraken gemaakt worden.
§2 De organisatie is verantwoordelijk voor de volledige omkadering van het evenement, inclusief het leveren van logistieke en personele steun die voorafgaandelijk wordt bepaald.
§3 De bevoegde overheid staat in voor het nemen van de noodzakelijke politiebesluiten en het leveren van logistieke en personele steun die voorafgaandelijk wordt bepaald.
Artikel 3
De organisator dient in het bezit te zijn van een globale verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voor het gehele evenement, alsook een verzekering lichamelijke ongevallen voor de deelnemers. Een kopie van de verzekeringspolis zal uiterlijk worden overgemaakt 3 weken voor het evenement aan de ondertekenende gemeenten.
Artikel 4
De organisator maakt in het kader van de veiligheid een intern noodplan op. Dit bestaat minimaal uit een risico-analyse van de cruciale punten langs het parcours en de genomen maatregelen om dit risico beheersbaar te maken.
Dit noodplan wordt ten laatste 20 dagen vóór het evenement ter beschikking gesteld van de lokale overheden.
Er dient eventueel een afzonderlijk veiligheidsplan opgemaakt te worden dat de risico’s op de verspreiding van het covid-virus maximaal beperkt, rekening houdend met de bepalingen van de Pandemiewet en haar uitvoeringsbesluiten.
Artikel 5
De gemeentebesturen leveren ten laatste 3 weken voor het evenement de vergunning af. Na deze vervaldatum wordt de aanvraag als vergund beschouwd.
SIGNAALGEVERS
Artikel 6
De signaalgevers geven aanwijzingen om het evenement vlot en veilig te laten verlopen. Zij oefenen hun bevoegdheden uit en zijn uitgerust overeenkomstig de bepalingen van de wegcode.
Artikel 7
§1 De Burgemeester bepaalt één maand na ontvangst van het in artikel 1 §1 bedoelde parcours, op advies van de lokale politie op welke kruispunten/plaatsen al dan niet signaalgevers worden ingezet. De Burgemeester kent eveneens een competentiecode (1 of 2) toe aan de te bezetten punten. Op de plaatsen met code 1, worden de meest competente signaalgevers ingezet.
§2 De organisator beschikt over een lijst met naam, adres, geboortedatum en opstelplaats van de signaalgevers tijdens het evenement.
Artikel 8
§1 De Burgemeester bepaalt eveneens tijdens welke uren de punten dienen bezet te worden.
§2 De signaalgever mag maximaal 4 uren onafgebroken ingezet worden. Indien de tijdsvork groter is dan 4 uren dient de organisatie te voorzien in een doublure of een tijdelijke vervanging van minstens een half uur.
§3 De namen van de vervangers staan eveneens vermeld in de lijst bedoeld in artikel 7§2.
Artikel 9
§1 De organisatie staat in voor de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid en Lichamelijke Ongevallen, de uitrusting, de bevoorrading en de verloning van de signaalgevers.
§2 De organisatie stelt conform artikel 20§3 een telefoonnummer ter beschikking van de signaalgevers waar zij terecht kunnen om problemen te signaleren.
Artikel 10
De organisatie staat in voor een voorafgaande briefing van de signaalgevers met betrekking tot de filosofie van hun optreden en de praktische uitvoering. De politie kan haar hierin bijstaan.
MILIEUHYGIENE
Artikel 11: De gemeenten staan in voor een inspectie en het preventief schoonmaken van de fietspaden op hun grondgebied. De gouverneur zal hetzelfde vragen aan de andere wegbeheerders.
Artikel 12
De organisatie dient preventieve initiatieven te ontwikkelen ter voorkoming van afval. Zij kan dit onder meer doen door helder te communiceren aan de deelnemers en te voorzien in de nodige afvalrecipiënten en sanitaire voorzieningen.
Op de bevoorradingsplaatsen en aan de start- en aankomstlocatie, zorgt de organisatie ervoor dat de deelnemers op een duurzame wijze bevoorraad worden.
Artikel 13
De organisatie dient er voor te zorgen dat er voldoende afvalcontainers zijn langs het traject en op de kritieke punten:
* ter hoogte van de bevoorrading en in voldoende mate erna;
* op de top van de hellingen (+ kasseistroken) en in voldoende mate erna;
Artikel 14
De organisatie dient er voor te zorgen dat er voldoende sanitaire voorzieningen zijn ter hoogte van de bevoorrading en op in overleg bepaalde plaatsen langsheen het traject.
Artikel 15
Het aantal afvalcontainers en sanitaire voorzieningen wordt bepaald in overleg met het gemeentebestuur.
Artikel 16
Na het evenement staat de Gemeente in voor het ruimen van het afval op de openbare weg alsook in de bermen ter hoogte van de bevoorrading, op de hellingen en in voldoende mate erna.
HULPVERLENING
Artikel 17
§1 De organisatie staat in voor een netwerk van materiaalposten, hetzij vast, hetzij mobiel.
§2 Ze zorgt ook voor opvang en vervoer van deelnemers die onderweg wegens materiële schade hun deelname aan het evenement stopzetten.
Artikel 18
§1 De organisatie richt zich tot de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening met betrekking tot de medische hulpverlening in het algemeen (EHBO-posten, inzet ziekenwagens, inzet MUG,...). Conform het KB van 18 augustus 1998 betreffende de oprichting van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening maakt de commissie ten laatste 3 weken vóór het evenement het advies over aan de organisator en de bestuurlijke overheid.
§2 De aanvraag dient minimaal twee maanden voor het evenement ingediend te worden.
Artikel 19
§1 De organisatie moet in staat zijn om aan de hand van het inschrijvingsnummer de identiteit van de deelnemer te achterhalen.
§2 Zij zorgt er tevens voor dat ze per deelnemer beschikt over minstens één ICE (in case of emergency). De deelnemers dienen dit verplicht in te vullen bij hun inschrijving.
§3 De organisatie stelt minstens twee telefoonnummers ter beschikking van de deelnemers om een antwoord te kunnen bieden aan problemen van welke aard ook (medisch, technisch,...). Alle telefoonoproepen moeten gelijktijdig kunnen beantwoord worden.
§4 De personalia van de deelnemers zullen ten laatste op de ochtend van het evenement, om 7.00 uur beschikbaar zijn van de hulpdiensten in het communicatie- en coördinatiecentrum, bepaald in artikel 20.
COMMUNICATIE EN COORDINATIE
Artikel 20
§1 Er wordt een multidisciplinair communicatie- en coördinatiecentrum ingericht, waar minimaal vier vertegenwoordigers van de organisatie aanwezig zijn.
§2 In het communicatie- en coördinatiecentrum moet de organisatie kunnen reageren op de oproepen van de deelnemers. Hiervoor beschikt de organisatie over minstens twee mobiele telefoonverbindingen (Cfr. Art 19 §3).
§3 Daarnaast dient de organisatie te beschikken over een intern communicatienetwerk. Dit moet toelaten om vanuit het coördinatiecentrum te kunnen communiceren met de vertegenwoordigers van de organisatie op het terrein, alsook met de verantwoordelijken van de signaalgeversverenigingen. Dit communicatienetwerk kan bestaan uit een mobiele telefoonverbinding, maar is verschillend van de mobiele telefoonverbindingen waarvan sprake in §2.
VEILIGHEID
Artikel 21
§1 De organisator maakt een intern reglement op om het niet-respecteren van de wegcode, het niet-respecteren van het milieu, en de overlast in het algemeen te kunnen beteugelen.
Er wordt een intern sanctioneringsysteem voorzien.
§2 De deelnemers van het evenement dienen dit intern reglement te respecteren.
§3 De organisator zal 20 gemotoriseerde stewards inzetten om op de naleving van het reglement toe te zien.
§4 De organisator dient bovendien in samenspraak met de politiediensten een plan op te maken om het aantal inbreuken op de wegcode te doen dalen. Ook de politiediensten zullen hun bijdrage leveren in de vorm van (mobiele) politiemensen die verkeersinbreuken kunnen verbaliseren.
§5 De fietsuitrusting dient reglementair in orde te zijn. Indien gereden wordt bij duisternis dienen de deelnemers te beschikken over aangepaste verlichting.
Artikel 21 bis
§1 Waar de deelnemers een drukke rijbaan dienen over te steken, zal door de politie of door een signaalgever een sas worden gecreëerd, of zal door de organisator een waarschuwingsbord worden geplaatst ‘opgelet fietsers’ om de automobilisten te wijzen op gevaar.
§2 Bij gevaarlijke afdalingen wordt door de organisator voor de deelnemers een waarschuwingsbord ‘gevaarlijke afdaling’ geplaatst.
§3 Andere gevaarlijke punten worden door de organisator voor de deelnemers aangekondigd met een waarschuwingsbord ‘gevaar’.
§4 De locaties waar de bepalingen uit §1, §2 en §3 dienen te worden toegepast, worden vastgesteld in samenspraak met de politiediensten, overeenkomstig de bepalingen van artikel 1, §2 en §3. Deze borden kunnen ook vervangen worden door duidelijke pictogrammen.
Artikel 21 ter
§1 Om het aantal deelnemers op de openbare weg te beperken tot 16.000 kan een gemeente in samenspraak met de politiediensten en met de organisator, een tijdelijk politiereglement uitvaardigen om enkel officiële deelnemers aan het evenement toe te laten op bepaalde cruciale stroken van het parcours.
§2 Deze deelnemers zijn identificeerbaar aan het officiële stuurnummer.
§3 De interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen cyclo dient erover te waken dat er minimum 3 stroken enkel toegankelijk gemaakt worden voor officieel ingeschreven deelnemers.
§4 De politiediensten zullen, samen met stewards van de organisatie, toezien op de naleving van dit politiereglement.
§5 De organisator plaatst opvallende signalisatie op deze stroken en zal ze nadien verwijderen.
§6 Deze stroken zullen vooraf kenbaar gemaakt worden tijdens een persmoment georganiseerd door de organisator en de interlokale vereniging.
INFORMATIE
Artikel 22
Het welslagen van het evenement is in belangrijke mate afhankelijk van het correct en volledig informeren van alle betrokken partijen. De organisatie moet een belangrijke rol spelen en dit in partnership met de andere actoren.
Artikel 23
§1 Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor het informeren van de plaatselijke bevolking over het evenement. De concrete invulling hiervan maakt het voorwerp uit van aparte afspraken met de organisator.
§2 De organisatie staat in voor het preventief informeren van de deelnemers met betrekking tot het respecteren van de wegcode, een hoffelijk optreden en respect voor het milieu en de omgeving.
§3 De verwittiging van verwanten in geval van incidenten maakt het voorwerp uit van overleg in de schoot van het coördinatiecentrum.
Artikel 24
De organisatie informeert de deelnemers correct over het intern reglement, de verzekering, de bevoorrading, het parcours, de medische en technische dienstverlening, de GSM-nummers waarop de organisatie kan gecontacteerd worden,... .
WAARBORG
Artikel 25
§1 Teneinde deze convenant een dwingend karakter te geven dient de organisatie een waarborg te betalen van 10.000,00 EUR.
§2 Deze waarborg wordt gestort één maand vóór het evenement.
§3 De gemeenten richten voor het beheer van deze waarborg een interlokale vereniging op.
§4 Het gemeentebestuur kan de interlokale vereniging verzoeken een deel van de waarborg in te houden. De omvang van het bedrag komt overeen met de werkelijke of fictieve kost die het rechtstreeks gevolg is van het niet nakomen door de organisator van de bepalingen uit het convenant.
§5 Het gemeentebestuur richt zijn verzoek tot inhouding van de waarborg ten laatste één maand na het evenement aan de voorzitter van het beheerscomité van de interlokale vereniging. Het gemeentebestuur brengt de organisator op de hoogte en motiveert omstandig de omvang van het gevorderde bedrag.
§6 De organisator wordt de mogelijkheid geboden om mondeling of schriftelijk zijn verweer kenbaar te maken aan de voorzitter van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
§7 De interlokale vereniging beoordeelt de verzoeken tot inhouding en geeft opdracht aan zijn financieel beheerder tot het geheel of gedeeltelijk terugstorten van de waarborg aan de organisator en het doorstorten van de gevraagde en goedgekeurde bedragen aan de gemeenten.
§8 In geval van betwisting is de burgerlijke rechtbank van Oudenaarde bevoegd.
INTERLOKALE VERENIGING
Artikel 26
§1 Een interlokale vereniging is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid en vindt zijn oorsprong in de artikelen 392 tot 395 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
§2 Bij elke aanpassing van de tekst van dit convenant geeft elke gemeenteraad zijn akkoord over de aanpassingen.
§3 Er zal een overeenkomst met statutaire draagkracht worden afgesloten door de deelnemende gemeenten tot oprichting van de interlokale vereniging.
§4 De gouverneur zit de interlokale vereniging voor met raadgevende stem.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 27
Na verloop van het evenement wordt het convenant geëvalueerd door de betrokken partijen.
Artikel 2:
In uitvoering van artikel 26 van het convenant, wordt de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen cyclo' goedgekeurd.
Artikel 3:
De gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant
Artikel 4:
De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
Artikel 5:
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
Overwegende dat de jeugdverenigingen nefaste gevolgen hebben ondervonden van de opgelegde lockdown en strenge coronamaatregelen;
Overwegende dat het voortbestaan van deze verenigingen dient gegarandeerd te worden;
Overwegende dat jeugdverenigingen een aantal weken stilgelegen hebben tussen oktober 2020 en februari 2021 door coronamaatregelen;
Overwegende dat leiding van jeugdverenigingen minder kansen hebben gehad om een attest in het jeugdwerk te behalen wegens geannuleerd cursusaanbod door verscheidene aanbieders;
Overwegende dat er op 26 november 2021 een overleg tussen de jeugdbewegingen en de jeugddienst plaatsvond betreffende de aanpassingen van het subsidiereglement;
Overwegende dat het aangewezen is artikel 4§1 van het subsidiereglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019 aan te passen, meer bepaald inzake het aantal activiteiten;
Overwegende dat de voorwaarde van het behalen van attesten voor de leiding, binnen artikel 4§1 van het subsidiereglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019 geschrapt wordt voor 2021 aangezien deze vormingen niet doorgegaan zijn in 2021;
Overwegende dat de koepels van de jeugdverenigingen via mail bevestigden dat deze vormingen gecanceld zijn;
Overwegende dat de getroffen maatregelen geen nadelige effecten hebben op de verdeling van de subsidies onder alle verenigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende de vaststelling van het subsidiereglement voor jeugdwerkinitiatieven;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 houdende de vaststelling van het subsidiereglement voor jeugdwerkinitiatieven voor 2020;
Gelet op het meerjarenplan 2020 - 2025, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van heden 30 december 2019;
Gelet op het jeugdactieplan 2020 - 2025;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er voor het toekennen van deze toelage een budget van € 65 634 voorzien wordt binnen het werkingsbudget: Jeugdwerkinitiatieven (AR 64900000 BI 075000),
Enig artikel:
Artikel 4§1 van het subsidiereglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019 met latere wijzigingen, zijnde
§1. Elke jeugdvereniging die voldoet aan de voorwaarden in artikel 3 heeft recht op een basissubsidie. Het bedrag van deze subsidies hangt af van de categorie waartoe de jeugdvereniging behoort. Er zijn twee voorwaarden die strenger worden naarmate de categorie stijgt:
Categorie A: 45 dagen (of meer)
Categorie B: 30 dagen (of meer)
Categorie C: 15 dagen (of meer)
Categorie A: voor 2021 =>30%
Categorie B: voor 2021 =>12,5 %
Categorie C: voor 2021 => 2,5%
voor 2021 als volgt te wijzigen:
§1. Elke jeugdvereniging die voldoet aan de voorwaarden in artikel 3 heeft recht op een basissubsidie. Het bedrag van deze subsidies hangt af van de categorie waartoe de jeugdvereniging behoort. Er is slechts één voorwaarde die strenger wordt naarmate de categorie stijgt: het aantal werkdagen in een jaar, die gehalveerd zijn ten opzicht van het originele subsidiereglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019.
Categorie A: 22 dagen (of meer)
Categorie B: 15 dagen (of meer)
Categorie C: 7 dagen (of meer)
Categorie A: voor 2021 => 0
Categorie B: voor 2021 => 0
Categorie C: voor 2021 => 0
Overwegende dat de jeugdhuizen financieel verlies hebben geleden door de opgelegde lockdown en strenge coronamaatregelen;
Overwegende dat het voorbestaan van deze verenigingen dient gegarandeerd te worden;
Overwegende dat jeugdhuizen een aantal maanden verplicht hebben moeten sluiten tussen oktober 2020 en juni 2021 door coronamaatregelen;
Overwegende dat het jeugdwerkgedeelte van de jeugdhuizen een aantal weken heeft stilgelegen tussen oktober 2020 en februari 2021 door coronamaatregelen;
Overwegende dat er een overleg plaatsvond tussen de jeugdhuizen en de jeugddienst, dit omtrent de aanpassingen van het subsidiereglement voor de jeugdhuizen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019;
Overwegende dat het subsidiereglement voor de jeugdhuizen voor 2020 werd aangepast op de gemeenteraad van 10 november 2020;
Overwegende dat het aangewezen is artikel 4§1 van het subsidiereglement voor de jeugdhuizen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019 aan te passen, meer bepaald inzake het aantal activiteiten;
Overwegende dat het aangewezen is artikel 4§1 van het subsidiereglement voor de jeugdhuizen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019, aan te passen, ,meer bepaald de voorwaarde voor het organiseren van activiteiten die de doelgroep overstijgen te schrappen omwille van de verplichte sluiting en de strenge coronamaatregelen voor het organiseren van evenementen;
Overwegende dat het aangewezen is artikel 4§1 van het subsidiereglement voor de jeugdhuizen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019, aan te passen, meer bepaald de voorwaarde voor het aantal te volgen vormingen te halveren (en indien het resultaat 0,5 is dit naar 0 te brengen) omwille van de verplichte sluiting van de jeugdhuizen;
Overwegende dat de getroffen maatregelen geen nadelige effecten heeft op de verdeling van de subsidies onder alle verenigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende de vaststelling van het subsidiereglement voor jeugdhuizen voor de periode 2020 - 2025;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 houdende de vaststelling van het subsidiereglement voor jeugdhuizen voor 2020;
Gelet op het meerjarenplan 2020 - 2025, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van heden 30 december 2019;
Gelet op het jeugdactieplan 2020 - 2025;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er voor het toekennen van deze toelage een budget van € 65 634 voorzien wordt binnen het werkingsbudget: Jeugdwerkinitiatieven (AR 64900000 BI 075000),
Enig artikel:
Artikel 4§1 van subsidiereglement voor jeugdhuizen, als volgt goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019 met latere wijzigingen:
§1. Elke jeugdvereniging die voldoet aan de voorwaarden in artikel 3 heeft recht op een basissubsidie. Het bedrag van deze subsidies hangt af van de categorie waartoe de jeugdvereniging behoort. Er zijn vier voorwaarden die strenger worden naarmate de categorie stijgt:
|
Categorie A |
Categorie B |
Categorie C |
||
Aantal uren instuif in de maand (activiteiten niet meegerekend) |
30 |
15 |
7,5 |
||
|
10 | 5 | 2 |
Aantal vormingen | 2 | 1 | 1 |
Activiteiten die de doelgroep overschrijden | 1 | 0 | 0 |
voor 2021 als volgt te wijzigen:
§1. Elke jeugdvereniging die voldoet aan de voorwaarden in artikel 3 heeft recht op een basissubsidie. Het bedrag van deze subsidies hangt af van de categorie waartoe de jeugdvereniging behoort. Er zijn twee voorwaarden die strenger worden naarmate de categorie stijgt:
|
Categorie A |
Categorie B |
Categorie C |
||
Aantal uren instuif in de maand (activiteiten niet meegerekend) |
30 |
15 |
7,5 |
||
|
0 | 0 | 0 |
Aantal vormingen | 1 | 0 | 0 |
Activiteiten die de doelgroep overschrijden | 0 | 0 | 0 |
Gelet op de noodzaak aan kleinschalige jeugdsportinitiatieven;
Overwegende dat er voor een uitgebreider aanbod kan worden samengewerkt met externe organisaties of andere gemeenten;
Overwegende dat de sportdienst zal deelnemen aan de avonturensportdag 'Take A Risk' op het Provinciaal Domen Puyenbroeck te Wachtebeke;
Overwegende dat deze avonturensportdag zich richt naar jongeren geboren tussen 2006 en 2011;
Overwegende dat de bus wordt gedeeld met Sportdienst Lierde met Geraardsbergen als 1ste opstapplaats en Lierde als 2de opstapplaats;
Overwegende dat er vooraf moet ingeschreven en betaald worden via het platform E2E;
Overwegende dat er kosten verbonden zijn aan de organisatie van dergelijke sportkampen; dat het aangewezen is deze kosten geheel of gedeeltelijk te verhalen op de deelnemers;
Gelet op de noodzaak tot het organiseren van buurtsportkampen; meer bepaald het belang voor de maatschappij om te kunnen sporten in eigen buurt;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 6 juli 2021 waarbij het retributiereglement op sportiniatieven 2021-2025 werd goedgekeurd;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het budget AR 70600200-Inschrijvingsgelden - BI 074100-Sport;
Artikel 1:
In artikel 1 van het retributiereglement van 06 juli 2021 op sportinitiatieven 2021-2025 wordt het tarief voor de sportactiviteit 'Take a Risk' toegevoegd:
Artikel 2:
Met ingang van 23 februari 2022 tot 31 december 2025 wordt het retributiereglement op sportinitiatieven als volgt goedgekeurd:
Artikel 1:
1.1. Tarief voor éénmalige jeugdsportinitiatieven voor kinderen vanaf 3 jaar tot 18 jaar:
1.2. Tarief sportkampen tijdens de schoolvakanties:
1.3. Tarief voor sport overdag:
1.4. Tarief voor sportinitiatieven met externe organisaties of andere gemeenten
Artikel 2:
2.1. Terugbetaling:
2.2. Annulering:
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven om, bij toepassing van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur over te gaan tot vaststelling van het tarief van nog vast te leggen activiteiten, alsook de wijze van inning, o.a. rekening houdend met de bepalingen vervat in artikel 272 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4:
Alle retributies zijn onverdeelbaar verschuldigd en dienen op het ogenblik van de aanvraag contant te worden betaald tegen afgifte van een ontvangstbewijs of na toezending van een factuur.
De betaalde voorschotten zullen in mindering van de factuur gebracht worden.
Het college van burgemeester en schepenen kan steeds weigeren nog diensten te verstrekken indien de retributies die verschuldigd zijn niet werden betaald.
Artikel 5:
Indien de factuur niet of onvolledig werd betaald binnen de termijn van dertig kalenderdagen volgend op de factuurdatum, wordt de debiteur aan de hand van een eerste herinnering uitgenodigd het verschuldigde bedrag te betalen binnen een termijn van vijftien kalenderdagen vanaf de verzending van de eerste en laatste herinnering.
Artikel 6:
Er is geen bijzondere procedure voorzien voor de invordering van retributies.
Artikel 177,2° van het decreet lokaal bestuur is eveneens toepasselijk op de invordering van retributies: met het oog op de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.
Een dwangbevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het burgerlijk wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens.
De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel. Bij betwisting van de schuldvordering zijn de gewone burgerlijke rechtbanken bevoegd.
Overwegende dat op 12 juni 2022 de Challenge triatlon georganiseerd wordt door het lokaal bestuur;
Overwegende dat de 2 voorgaande edities omwille van Covid-19 niet hebben plaats gevonden;
Overwegende dat er zowel op zaterdag 11 juni 2022 als op zaterdag 28 mei 2022 side events worden georganiseerd van Challenge Geraardsbergen;
Overwegende dat voor deze side events en voor enkele bijkomende aankopen binnen de hoofdwedstrijd nog tarieven dienen vastgesteld te worden;
Overwegende dat er op 11 juni 2022 zowel een Womans Run als een Swim Challenge georganiseerd wordt;
Overwegende dat op 28 mei 2022 het event 3u De Muur georganiseerd wordt;
Overwegende dat het de bedoeling is om met de inkomsten van deze side events de uitgaven specifiek voor deze evenementen te bekostigen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de ontvangst voorzien is in het budget AR: 70600100 -inkom organisaties - BI: 071900 - Actieplan AP EV 02 - actie AC EV 02 01 voor de tickets voor de wedstrijden en AR: 70002100 – externe sponsoring - BI: 071900 - Actieplan AP EV 02 - actie AC EV 02 01 voor de sponsorpakketten;
Enig artikel : De tarieven voor deelname aan de side events voor Challenge Triatlon als volgt vast te stellen:
Gelet op de brief van Ilva van 21 december 2021 betreffende inzameling en verwerking van hechtgebonden asbest;
Gelet op de deelname van de stad Geraardsbergen aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 de beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
Gelet op de voorafgaande bespreking op de Raad van Bestuur van ILvA van 14 december 2021;
Overwegende dat de gewichtsgebonden ophaling van de restfractie en GFT werd doorgevoerd en elke verwijzing naar de retributie voor restafvalzakken en GFT-stickers overbodig is geworden;
Overwegende dat door onder meer het kunnen aanbrengen van matrassen het billijk is de vrijstelling voor de eerste aangebrachte kilo's, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht, opgetrokken wordt;
Overwegende dat ILvA geen compostbakken in hout meer aanbiedt;
Overwegende dat door verdere informatisering de bestaande provisierekening nog beter aangewend kan worden, en dit tot meer gebruiksgemak leidt bij de bewoners die van de dienstverlening van ILvA gebruik maken;
Overwegende dat dankzij de omschakeling naar gewogen diftar de terbeschikkingstelling van recyclageparkkaarten voor bedrijven goedkoper kan worden, maar de retributie voor het laten ophalen van tuinafval moet worden aangepast aan de tarieven van het recyclagepark;
Overwegende dat met het oog op de leesbaarheid en toegankelijkheid een aantal bepalingen werden vereenvoudigd;
Overwegende dat asbesthoudend afval onder voorwaarden naar het recyclagepark kan worden gebracht, maar dat de Raad van Bestuur van ILvA daarnaast wil inzetten op de bronophaling van asbesthoudend afval zoals asbestleien of platen, en dit met financiële steun van de Vlaamse overheid;
Overwegende dat het vanaf april 2022 voor gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen mogelijk zal worden kuubzakken, plaatzakken en bijhorende persoonlijke beschermingsmiddelen bij ILvA te bestellen, en deze na betaling van de retributie af te halen op een recyclagepark naar keuze, waarna de recipiënten gevuld worden met asbesthoudend afval, aan de bron worden aangeboden en door een door ILvA aan te stellen dienstverlener afgehaald zullen worden, met het oog op de veilige verwerking ervan;
Overwegende dat per adres en per kalenderjaar één ophaling van maximaal 5 asbest recipiënten kan worden besteld, opdat een eerlijke spreiding van de schaarse en gesubsidieerde beschikbare middelen gegarandeerd blijft en oneigenlijk gebruik wordt tegengegaan;
Overwegende dat ILvA blijft inzetten op huishoudelijk afval sensu stricto, dat om deze reden enkel de bij ILvA aangesloten gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen deze asbest recipiënten kunnen bestellen;
Overwegende dat het in beginsel om een tijdelijk project gaat, en dit gezien de financiële ondersteuning ervan door de Vlaamse Overheid;
Gelet op artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeven van het Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem Il);
Gelet het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Gelet op het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20/07/2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';
Gelet op het Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22/06/2021;
Gelet op het Ministerieel besluit van 13/10/2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de inzameling van afval;
Gelet op artikel 34 en 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het budget AR 61399999 - Diverse dienstprestaties van derden BI 03000 - Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval;
Artikel 1:
Het retributiereglement voor de inzameling van afval van 15 december 2020 wordt met ingang van 31 maart 2022 opgeheven.
Artikel 2:
Met ingang van 01 april 2022 wordt het retributiereglement voor de inzameling van afval als volgt vastgesteld.
Artikel 1: Definitie
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:
Afdeling 1: Recyclagepark
Artikel 2: Retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid afvalstoffen
Er wordt vanaf 01 april 2022 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval.
Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
Artikel 3: Kostprijs voor de globaal aangebrachte hoeveelheid
De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
Artikel 4: Vrijstelling retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid
§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 3 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebrachte 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigde bedrag zoals bepaald via de tarieven in artikel 3.
Artikel 5:
Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 4 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 4 vastgelegde vrijstelling.
Artikel 6: Hechtgebonden asbest
Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
Artikel 7: Berekening te betalen retributie
De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
Artikel 8: Betaling retributie
§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 12 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan worden door middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bankcontact.
§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
Afdeling 2: Beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.
Artikel 9:
Er wordt vanaf 01 april 2022 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in he.t kader van afvalinzameling en - verwerking.
Artikel 10: Bedrag retributie
De retributie wordt als volgt samengesteld:
1) Voor de verkoop van zakken:
2) Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:
|
40 liter |
140 liter |
240 liter |
GFT |
15 kilogram |
70 kilogram |
Niet van toepassing |
Restfractie |
15 kilogram |
60 kilogram |
11O kilogram |
3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume. ·
Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.
Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.
4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.
5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.
6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
- Voor grofvuil
7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:
Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie.
Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van 'restfractie' aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.
Product |
|
Volume |
Leverkost |
Verwerkinqskost |
|
|
|
|
|
/ka |
|
Rest |
|
240 I |
€ 5,00 |
€0,25 |
|
|
|
500 I |
€ 10,00 |
€0,25 |
|
|
|
1050 l | € 20,00 |
€0,25 |
|
Afvaleilandje |
Rest+ PMD |
480 I |
€5,00 |
€0,25 |
Enkel voor restfractie |
Glas |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
PMD |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
Papier/karton |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
|
|
500 I |
€ 10,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
8) Voor composteermateriaal:
8.1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis
8.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
8.3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof" € 70,00
8.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5
8.5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 ofgratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
9) Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
10) Voor levering gemalen snoeihout: € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m3 tot maximaal 30 m3.
11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m3) voor piepschuimtransport:
€ 45,00 per bundel van 5 zakken.
12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet particulieren kost € 5,00.
13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€40 |
240 liter |
€60 |
14) Tot 31 maart 2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.
De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.
De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.
De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.
Artikel 11: Verschuldigdheid retributie
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
Artikel 12. Provisierekening
§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 8 en 11 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten. compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.
§2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner is dan € 12; 50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.
Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 12§4 geen krediet meer bedraagt.
§6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 12§5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Artikel 13:
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan het Land van Aalst voor Milieu.
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan 2020-2025 de stad Geraardsbergen een aantal subsidies of toelagen heeft voorzien:
Overwegende dat een aantal subsidies of toelagen zijn voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies of toelagen:
Overwegende dat volgens het oude BVR BBC (dd. 25/6/2010) de lijst met nominatief toegekende subsidies of toelagen integraal deel uit van de beleidsnota van het budget (cf. art. 16, 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield eigenlijk (impliciet) de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies of toelagen en uitbetaling ervan.
Overwegende dat in het nieuwe BVR BBC (dd. 30/3/2018) deze lijst niet meer wordt opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie bij het (aangepast) meerjarenplan (wat niet hetzelfde is als de toelichting van het meerjarenplan) moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664) (cf. art. 4, 1ste lid, 3° van het MB BBC). Dat betekent dus ook de nominatieve subsidies of toelagen. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies dient teruggevallen te worden op de artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het DLB. Deze artikelen bepalen dat de bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies of toelagen” toekomt aan de gemeenteraad. De gemeenteraad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie of toelage afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2022.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het decreet lokaal bestuur betreffende het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve toelagen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC);
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC;
De nominatieve toelagen zijn opgenomen in het aangepast meerjarenplan 2020-2025 onder AR 64910000 en 66410000
Derde | AR | BI | Actieplan | Actie | 2022 |
Wereldsolidariteit 11.11.11 | 64910000 | 16000 | AP SAM 27 | AC SAM 27 02 | 500 |
Dorpsraad Onkerzele | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 2.000,00 |
Dorpsraad Goeferdinge | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.800,00 |
Dorpsraad Schendelbeke | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.950,00 |
Dorpsraad Nieuwenhove | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Dorpsraad Idegem | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.550,00 |
Dorpsraad Ophasselt | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Dorpsraad Smeerebbe-Vloerzegem | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Dorpsraad Overboelare | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.350,00 |
Dorpsraad Nederboelare | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.950,00 |
Dorpsraad Zandbergen | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.400,00 |
Dorpsraad Zarlardinge | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Dorpsraad Waarbeke | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Dorpsraad Grimminge | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.650,00 |
Dorpsraad Viane | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.950,00 |
Den Achterhoek | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 0 |
Dorpsraad Moerbeke-Atembeke | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 2.600,00 |
Wijkraad Den Buizemont | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Bewonersplatform 'De Weverij' | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 750 |
Nieuwe dorpsraden | 64910000 | 17100 | AP SAM 07 | AC SAM 07 03 | 1.050,00 |
Politiezone Geraardsbergen-Lierde | 64910000 | 40000 | 4.188.028,00 | ||
Hulpverleningszone Zuid-Oost | 64910000 | 41000 | 1.393.292,93 | ||
Dierenbescherming | 64910000 | 47000 | AP MIL 04 | AC MIL 04 05 | 9.000,00 |
SOS wilde dieren | 64910000 | 47000 | AP MIL 04 | AC MIL 04 05 | 5.000,00 |
Landbouwcommice Geraardsbergen | 64910000 | 53000 | 5.300,00 | ||
Velt Geraardsbergen | 64910000 | 53000 | 250 | ||
Volkstuinen Geraardsbergen | 64910000 | 53000 | 250 | ||
Volkstuinen Schendelbeke | 64910000 | 53000 | 250 | ||
Sociaal Verhuurkantoor (SVK) | 64910000 | 62900 | AP WOH 01 | AC WOH 01 04 | 0 |
Museum 't Aloam | 64910000 | 70000 | 7.500,00 | ||
Museum Hunnegem | 64910000 | 70000 | 7.500,00 | ||
Waerbeke vzw | 64910000 | 70000 | 4.000,00 | ||
Reuzengilde | 64910000 | 72900 | AP CULERF 01 | AC CULERF 01 0 | 6.500,00 |
Denderend Klein | 64910000 | 73900 | 7.280,00 | ||
Beiaardcomité | 64910000 | 73900 | 1.800,00 | ||
Gerardimontium | 64910000 | 73900 | 1.680,00 | ||
Broederschap Manneken Pis | 64910000 | 73900 | 1.350,00 | ||
Broederschap van de Mattentaart | 64910000 | 73900 | 620 | ||
Orange I | 64910000 | 73900 | 2.700,00 | ||
Geraardsbergse stripvrienden | 64910000 | 73900 | 3.000,00 | ||
Denderland | 64910000 | 73900 | AP CULERF 01 | AC CULERF 01 0 | 10.000,00 |
Sportverbond - | 64910000 | 74000 | AP EV 01 | AC EV 01 02 | 15.130,00 |
Sportcomité Viane | 64910000 | 74000 | AP EV 01 | AC EV 01 02 | 6.450,00 |
Lotto Dames Tour | 64910000 | 74000 | AP EV 01 | AC EV 01 02 | 5.000,00 |
Jongeren Advies Centrum | 64910000 | 75000 | AP JD 02 | AC JD 02 01 | 5.447,00 |
St Bartholomeus - Geraardsbergen | 64910000 | 79000 | 110.359,00 | ||
St Bavo - Goeferdinge | 64910000 | 79000 | 24.407,00 | ||
OL Vrouw - Grimminge | 64910000 | 79000 | 6.326,00 | ||
St Pietersbanden - Idegem | 64910000 | 79000 | 21.112,00 | ||
OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke | 64910000 | 79000 | 14.089,00 | ||
St Macharius - Nederboelare | 64910000 | 79000 | 16.896,00 | ||
St Jan-Baptist - Nieuwenhove | 64910000 | 79000 | 8.696,00 | ||
St Martinus - Onkerzele | 64910000 | 79000 | 13.100,00 | ||
St Pietersbanden - Ophasselt | 64910000 | 79000 | 21.674,00 | ||
St Aldegonde - Overboelare | 64910000 | 79000 | 33.708,00 | ||
St Amandus - Schendelbeke | 64910000 | 79000 | 17.108,00 | ||
St Mattheus - Smeerebbe- | 64910000 | 79000 | 13.259,00 | ||
St Amandus - Viane | 64910000 | 79000 | 10.684,00 | ||
St Amandus - Waarbeke | 64910000 | 79000 | 14.037,00 | ||
OL Vrouw - Zandbergen | 64910000 | 79000 | 16.104,00 | ||
OL Vrouw - Zarlardinge | 64910000 | 79000 | 8.097,00 | ||
Huis van het vrije denken | 64910000 | 79100 | 1.125,00 | ||
Oudervereniging voor de moraal | 64910000 | 79100 | 1.125,00 | ||
Sociaal Centrum | 64910000 | 90999 | 331 | ||
Rode Kruis | 64910000 | 90999 | 3.500,00 | ||
A.A.-Groep Trefpunt Schendelbeke | 64910000 | 90999 | 534 | ||
Vriendenkring Bloedgevers | 64910000 | 90999 | 111 | ||
ASZ | 64910000 | 98200 | 58.443,00 | ||
De Kiem | 64910000 | 98500 | 40.000,00 | ||
CGG | 64910000 | 98500 | 79.700,00 | ||
CORONA TOELAGEN | |||||
Aanmoedigingspremie ELP Corona | 64910000 | 98500 | 2.500,00 |
NOMINATIEVE INVESTERINGSTOELAGEN | ||||
Derde | AR | BI | KP | 2022 |
Politiezone Geraardsbergen-Lierde | 66410000 | 40000 | 345.827,00 | |
Hulpverleningszone Zuid-Oost | 66410000 | 41000 | 587.427,98 | |
St Bartholomeus - Geraardsbergen | 66410000 | 79000 | KFGERA | 43.045,00 |
St Bavo - Goeferdinge | 66410000 | 79000 | KFGOEF | - |
OL Vrouw - Grimminge | 66410000 | 79000 | KFGRIM | - |
St Pietersbanden - Idegem | 66410000 | 79000 | KFIDEG | - |
OL Vrouw Hemelvaart - Moerbeke | 66410000 | 79000 | KFMOER | - |
St Macharius - Nederboelare | 66410000 | 79000 | KFNEDE | 12.200,00 |
St Jan-Baptist - Nieuwenhove | 66410000 | 79000 | KFNIEU | - |
St Martinus - Onkerzele | 66410000 | 79000 | KFONKE | - |
St Pietersbanden - Ophasselt | 66410000 | 79000 | KFOPHA | - |
St Aldegonde - Overboelare | 66410000 | 79000 | KFOVER | - |
St Amandus - Schendelbeke | 66410000 | 79000 | KFSCHE | 34.642,72 |
St Mattheus - Smeerebbe-Vloerzegem | 66410000 | 79000 | KFSMEE | 49.500,00 |
St Amandus - Viane | 66410000 | 79000 | KFVIAN | - |
St Amandus - Waarbeke | 66410000 | 79000 | KFWAAR | - |
OL Vrouw - Zandbergen | 66410000 | 79000 | KFZAND | - |
OL Vrouw - Zarlardinge | 66410000 | 79000 | KFZARL | - |
Overwegende dat om het maaien van de bermen zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren en omdat eigen investeringen in materiaal en personeel zich opdringen, er geopteerd wordt deze werken uit te besteden;
Overwegende dat hiertoe een bestek met nr. W/2022-002 werd opgesteld door Lennart De Mecheler, departementshoofd Dienst Uitvoering met als voorwerp ‘Ecologisch maaien van bermen en grachten volgens bermbeheerplan’;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Ecologisch maaien van bermen en grachten volgens bermbeheerplan.), raming: 185.950,41 euro + 39.049,59 euro (21% btw) = 225.000,00 euro;
* Verlenging 1 (Ecologisch maaien van bermen en grachten volgens bermbeheerplan.), raming: 185.950,41 euro + 39.049,59 euro (21% btw) = 225.000,00 euro;
* Verlenging 2 (Ecologisch maaien van bermen en grachten volgens bermbeheerplan.), raming: 185.950,41 euro + 39.049,59 euro (21% btw) = 225.000,00 euro;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 225.000 euro incl. btw per dienstjaar, hetzij 675.000 euro incl. btw voor de drie dienstjaren samen en bijgevolg voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht niet voorzien is in het Meerjarenplan 2020-2025 en er bijgevolg voorlopig geen visum kan worden verleend door Wendy Mertens, financieel directeur waarnemend;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2022-002 en de raming voor de opdracht ‘Ecologisch maaien van bermen en grachten volgens bermbeheerplan.’, opgesteld door Lennart De Mecheler, departementshoofd Dienst Uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 557.851,23 euro + 117.148,77 euro (21% btw) = 675.000,00 euro voor drie dienstjaren.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4:
Goedkeuring te verlenen om de uitgave voor deze opdracht te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan 2020-2025.
Gelet op de overeenkomst tussen de NMBS en de stad Geraardsbergen voor de verhuur van lokalen op de gelijkvloerse verdieping in het stationsgebouw van Idegem, Bareelstraat 54, om deze ter beschikking te stellen van verenigingen;
Overwegende dat de overeenkomst tussen de NMBS en de stad startte op 7 februari 2006 met nadien verlenging van 1 januari 2015, lopende tot 31 december 2023;
Gelet op de overeenkomst tussen de stad en Kaatsclub Idegem Geluksbal, opgemaakt op 23 februari 2007, om de lokalen jaarlijks ter beschikking te stellen;
Overwegende dat sinds 12 oktober 2021 het stationsgebouw werd verkocht aan een particulier;
Overwegende dat de nieuwe eigenaar tegen eind 2022 renovatiewerken plant in de huidige lokalen en hij daarom het voorstel doet aan de kaatsclub om in ruil een deel van de achtergelegen loods in gebruik te nemen;
Overwegende dat deze dient verbouwd te worden op kosten van de kaatsclub, welke vrij ingrijpend zijn gezien deze loods volledig is verwaarloosd en vervallen;
Overwegende dat de nieuwe eigenaar zal instaan voor alle nodige nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en riolering;
Overwegende dat door de verkoop onze overeenkomst met de NMBS stopt en dus ook onze overeenkomst met de kaatsclub 'Geluksbal';
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 december 2005 houdende bezetting van een gedeelte van het stationsgebouw Idegem;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2006 houdende bezetting van een gedeelte van het stationsgebouw van Idegem - ondertekening toelating;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2006 houdende het ter beschikking stellen van een gedeelte van het stationsgebouw van Idegem aan Kaatsclub Idegem Geluksbal;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 december 2014 houdende bezetting deel stationsgebouw Idegem - verlenging contract;
Artikel 1:
Akte te nemen van de stopzetting van de overeenkomst van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met de NMBS voor de huur van de lokalen in het stationsgebouw te Idegem wegens de verkoop van het gebouw aan een particulier.
Artikel 2:
Akte te nemen van de stopzetting van de overeenkomst van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen met kaatsclub 'Geluksbal' voor de verhuur van lokalen in het stationsgebouw te Idegem.
Artikel 3:
Kennisgeving van deze beslissing te bezorgen aan de NMBS, kaatsclub 'Geluksbal en de nieuwe eigenaar.
Gelet op het label ' Kindvriendelijke steden en gemeenten' dat Geraardsbergen in 2016 heeft verworven;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur de afgelopen jaren intensief op kindvriendelijkheid heeft ingezet;
Overwegende dat we 'Kindvriendelijkheid' willen blijven uitdragen en implementeren;
Overwegende dat er een SWOT analyse & een deliberatieverslag van de tussentijdse evaluatie beschikbaar is;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in 2022 voor een verlenging van het label wil gaan;
Overwegende dat onze visie op 'Kindvriendelijkheid' wordt gedragen door elke werknemer van het Lokaal Bestuur & door diverse partners & kinderen en jongeren;
Overwegende dat 'Kindvriendelijke stad' een integraal verhaal is dat wordt getrokken vanuit 3 verschillende diensten (Jeugddienst, Huis van het Kind & Samenleving);
Overwegende dat 'Kindvriendelijkheid' is opgenomen in de basiswerking & houding van de betrokken diensten;
Overwegende dat er een actieplan 'Kindvriendelijke Stad 2022 - 2025' is waarin staat waar we de komende jaren extra onze focus op willen leggen;
Overwegende dat het plan voortdurend wordt bijgestuurd naar gelang de successen, noden en uitdagingen.
Overwegende dat het actieplan gebaseerd is op onze 5 pijlers uit het oorspronkelijke actieplan (Kinderrechten, Plek in de stad, Talenten, Participatie en Draagvlak);
Overwegende dat er binnen de huidige werkingsbudgetten een budgettair voorstel om in kindvriendelijke stad te investeren, is opgemaakt;
Gelet op het positieve advies van de jeugdraad van 2 februari 2022;
Gelet op Het VN-verdrag inzake de rechten van het kind, aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 20 november 1989;
Gelet op de nota ‘Kindvriendelijke Stad: visie en strategie’, goedgekeurd op het College van Burgemeester en Schepenen op 11 april 2016;
Gelet op de nota 'Onderschrijven en goedkeuren van de visie en de strategie van kindvriendelijke stad', goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 17 mei 20216;
Gelet op de toekomstvisie van de jeugddienst goedgekeurd op het College van Burgemeester en Schepenen van 18 november 2019;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
De werkingsmiddelen opgenomen in het actieplan zijn reeds voorzien in de reguliere budgetten onder
BI 0902000 AC SAM 16 06
BI 098500 AC SAM 13 03
BI 075100 AR 61502000
BI 075100 AP JD 03 AR 61502000 en 61406200
BI 071100 AP JD 04 AR 61030000
BI 071100 AP JD 04 AR 23000000
BI 094400 AR 613300000
BI 094400 AR 61502000
BI 094400 AR 64900000
Enig artikel:
Keurt het actieplan 'Kindvriendelijke Stad 2022 - 2025' als bijlage bijgevoegd goed.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 april 2019 betreffende het reglement voor de erkenning van Geraardsbergse opvanginitiatieven;
Overwegende dat de originele aanvragers hun erkenning afgelopen is en ze samen met een aantal nieuwe organisaties een aanvraag moeten indienen;
Overwegende dat ondersteuning van particuliere initiatieven bijdraagt tot een beter vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren in Geraardsbergen;
Overwegende dat er in het kader van het nakende decreet buitenschoolse kinderopvang een nauwe en intensieve samenwerking met deze partners wordt opgezet;
Overwegende dat er in het oorspronkelijke reglement 3 artikels aangepast moeten worden;
Overwegende dat de eerste wijziging gaat over de leeftijdsafbakening voor het uitreiken van fiscale attesten, de maximumleeftijd wordt verhoogd van 12 naar 14 jaar en van 18 naar 21 jaar voor kinderen met een beperking;
Overwegende dat de tweede wijziging gaat over het aanvullen van de omschrijving van een opvanginitiatief en dit nu als volgt wordt omschreven: elke organisatie, vereniging, instelling of voorziening die activiteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het Geraardsbergse grondgebied ligt en de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op de Geraardsbergse kinderen;
Overwegende dat de laatste wijziging gaat over het toevoegen van een voorwaarde om erkend te worden, namelijk per kalenderjaar minimum 10 verschillende werkingsmomenten te organiseren;
Overwegende dat de resterende artikels in het reglement hetzelfde blijven als in de originele versie;
Gelet op Het VN-verdrag inzake de rechten van het kind, aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 20 november 1989;
Gelet op het collegebesluit ‘Kindvriendelijke Stad: visie en strategie’, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen op 11 april 2016 waar 'talenten' als prioriteit gekozen werd;
Gelet op de toekomstvisie van de jeugddienst goedgekeurd op het College van Burgemeester en Schepenen van 18 november 2019;
Gelet op het reglement tot erkenning van Geraardsbergse opvanginitiatieven goedgekeurd op de Gemeenteraad van 2 april 2019;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur,
Overwegende dat er geen financiële middelen nodig zijn voor dit reglement.
Enig artikel:
Het reglement voor erkende opvanginitiatieven als volgt goed te keuren:
Artikel 1: Doel
De Stad Geraardsbergen wil Geraardsbergse opvanginitiatieven, die voldoen aan onderstaande voorwaarden erkennen omdat ze een bijdrage leveren aan de visie en strategie op kindvriendelijkheid die de Stad Geraardsbergen vooropstelt.
Ingevolge de erkenningen zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar.
Artikel 2: Definitie
In dit reglement heeft de onderstaande term de ernaast vermelde betekenis:
Opvanginitiatieven: elke organisatie, vereniging, instelling of voorziening die activiteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het Geraardsbergse grondgebied ligt en de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op de Geraardsbergse kinderen.
Artikel 3: Doelgroep en toepassingsgebied
§1. Voor de erkenning komen alle opvanginitiatieven in aanmerking. Het kan onder meer gaan over een opvang georganiseerd door ouders, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers, sport of jeugdkampen zonder commercieel doel... De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid.
§2. Opvanginitiatieven met een commercieel doel komen niet in aanmerking.
Artikel 4: Voorwaarden
Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:
§1.Aanvraag
§2. Beoordeling
De jeugddienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg vragen of bijkomende informatie opvragen.
§3. Beslissing
Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het opvanginitiatief. Binnen de 15 werkdagen na het indienen van de aanvraag wordt een beslissing genomen.
§4. Bekendmaking
De Stad Geraardsbergen brengt het opvanginitiatief schriftelijk op de hoogte van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de beslissing.
§5. Rapportage
Artikel 6: Geldigheidsduur
De Stad Geraardsbergen verleent de erkenning voor 3 kalenderjaren.
Artikel 7: Controle
§ 1. De Stad Geraardsbergen kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.
§ 2. De Stad Geraardsbergen kan te allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren.
§3. Het opvanginitiatief verstrekt, op eerste verzoek van de Stad Geraardsbergen, alle gevraagde inlichtingen i.v.m. de werking en de voorwaarden voor de erkenning.
§4. Het opvanginitiatief met rechtspersoonlijkheid verstrekt, op eerste verzoek van de Stad Geraardsbergen, alle gevraagde inlichtingen omtrent de werking en de voorwaarden voor de erkenning en inzage in de boekhouding.
§5 De Stad Geraardsbergen kan te allen tijde de nodige bijkomende informatie opvragen ter controle van het ingediende werkingsverslag.
Artikel 8 Sancties
Het College van Burgemeester en Schepenen kan de erkenning herroepen als het opvanginitiatief niet langer voldoet aan één of meerdere voorwaarden voor de erkenning en/of wanneer deze zich onttrekt aan de controlemogelijkheden door de Stad Geraardsbergen.
Artikel 9: Non-discriminatieclausule
§ 1. De aanvrager verbindt er zich toe:
§ 2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de Stad Geraardsbergen - rekening houdend met alle elementen - maatregelen nemen.
Artikel 10: Inwerkingtreding (en duurtijd)
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2022 . Driejaarlijks wordt de werking van dit reglement geëvalueerd.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 18 november 2021 in verband met de klacht inzake het burgemeesterbesluit van 29 oktober 2021 houdende het digitaal laten verlopen van de gemeenteraadzitting van 09 november 2021 en de bekrachtiging ervan door de gemeenteraad op 09 november 2021;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van 17 december 2021;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 17 januari 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Overwegende dat de gouverneur van oordeel is dat de klacht ongegrond is en er geen reden is om op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in verband met de klacht inzake het burgemeesterbesluit van 29 oktober 2021 houdende het digitaal laten verlopen van de gemeenteraadzitting van 09 november 2021 en de bekrachtiging ervan door de gemeenteraad op 09 november 2021.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 13 december 2021 in verband met de klacht aangaande de livestream van de gemeenteraadszitting van 09 november 2021 en de gerechtskosten van de procedure voor de Raad van State aangaande het RUP zonevreemde bedrijven;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van 10 januari 2022;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 17 januari 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Overwegende dat de gouverneur van oordeel is dat de klacht ongegrond is en er geen reden is om op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in verband met de klacht aangaande de livestream van de gemeenteraadszitting van 09 november 2021 en de gerechtskosten van de procedure voor de Raad van State aangaande het RUP zonevreemde bedrijven.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 25 januari 2022 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2022 om 10:25.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad