Gelet op de brief van Ilva van 21 december 2021 betreffende inzameling en verwerking van hechtgebonden asbest;
Gelet op de deelname van de stad Geraardsbergen aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 de beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
Gelet op de voorafgaande bespreking op de Raad van Bestuur van ILvA van 14 december 2021;
Overwegende dat de gewichtsgebonden ophaling van de restfractie en GFT werd doorgevoerd en elke verwijzing naar de retributie voor restafvalzakken en GFT-stickers overbodig is geworden;
Overwegende dat door onder meer het kunnen aanbrengen van matrassen het billijk is de vrijstelling voor de eerste aangebrachte kilo's, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht, opgetrokken wordt;
Overwegende dat ILvA geen compostbakken in hout meer aanbiedt;
Overwegende dat door verdere informatisering de bestaande provisierekening nog beter aangewend kan worden, en dit tot meer gebruiksgemak leidt bij de bewoners die van de dienstverlening van ILvA gebruik maken;
Overwegende dat dankzij de omschakeling naar gewogen diftar de terbeschikkingstelling van recyclageparkkaarten voor bedrijven goedkoper kan worden, maar de retributie voor het laten ophalen van tuinafval moet worden aangepast aan de tarieven van het recyclagepark;
Overwegende dat met het oog op de leesbaarheid en toegankelijkheid een aantal bepalingen werden vereenvoudigd;
Overwegende dat asbesthoudend afval onder voorwaarden naar het recyclagepark kan worden gebracht, maar dat de Raad van Bestuur van ILvA daarnaast wil inzetten op de bronophaling van asbesthoudend afval zoals asbestleien of platen, en dit met financiële steun van de Vlaamse overheid;
Overwegende dat het vanaf april 2022 voor gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen mogelijk zal worden kuubzakken, plaatzakken en bijhorende persoonlijke beschermingsmiddelen bij ILvA te bestellen, en deze na betaling van de retributie af te halen op een recyclagepark naar keuze, waarna de recipiënten gevuld worden met asbesthoudend afval, aan de bron worden aangeboden en door een door ILvA aan te stellen dienstverlener afgehaald zullen worden, met het oog op de veilige verwerking ervan;
Overwegende dat per adres en per kalenderjaar één ophaling van maximaal 5 asbest recipiënten kan worden besteld, opdat een eerlijke spreiding van de schaarse en gesubsidieerde beschikbare middelen gegarandeerd blijft en oneigenlijk gebruik wordt tegengegaan;
Overwegende dat ILvA blijft inzetten op huishoudelijk afval sensu stricto, dat om deze reden enkel de bij ILvA aangesloten gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen deze asbest recipiënten kunnen bestellen;
Overwegende dat het in beginsel om een tijdelijk project gaat, en dit gezien de financiële ondersteuning ervan door de Vlaamse Overheid;
Gelet op artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeven van het Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem Il);
Gelet het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Gelet op het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20/07/2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';
Gelet op het Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22/06/2021;
Gelet op het Ministerieel besluit van 13/10/2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de inzameling van afval;
Gelet op artikel 34 en 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het budget AR 61399999 - Diverse dienstprestaties van derden BI 03000 - Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval;
Artikel 1:
Het retributiereglement voor de inzameling van afval van 15 december 2020 wordt met ingang van 31 maart 2022 opgeheven.
Artikel 2:
Met ingang van 01 april 2022 wordt het retributiereglement voor de inzameling van afval als volgt vastgesteld.
Artikel 1: Definitie
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:
Afdeling 1: Recyclagepark
Artikel 2: Retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid afvalstoffen
Er wordt vanaf 01 april 2022 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval.
Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
Artikel 3: Kostprijs voor de globaal aangebrachte hoeveelheid
De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
Artikel 4: Vrijstelling retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid
§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 3 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebrachte 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigde bedrag zoals bepaald via de tarieven in artikel 3.
Artikel 5:
Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 4 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 4 vastgelegde vrijstelling.
Artikel 6: Hechtgebonden asbest
Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
Artikel 7: Berekening te betalen retributie
De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
Artikel 8: Betaling retributie
§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 12 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan worden door middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bankcontact.
§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
Afdeling 2: Beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.
Artikel 9:
Er wordt vanaf 01 april 2022 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in he.t kader van afvalinzameling en - verwerking.
Artikel 10: Bedrag retributie
De retributie wordt als volgt samengesteld:
1) Voor de verkoop van zakken:
2) Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:
|
40 liter |
140 liter |
240 liter |
GFT |
15 kilogram |
70 kilogram |
Niet van toepassing |
Restfractie |
15 kilogram |
60 kilogram |
11O kilogram |
3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume. ·
Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.
Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.
4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.
5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.
6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
- Voor grofvuil
7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:
Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie.
Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van 'restfractie' aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.
Product |
|
Volume |
Leverkost |
Verwerkinqskost |
|
|
|
|
|
/ka |
|
Rest |
|
240 I |
€ 5,00 |
€0,25 |
|
|
|
500 I |
€ 10,00 |
€0,25 |
|
|
|
1050 l | € 20,00 |
€0,25 |
|
Afvaleilandje |
Rest+ PMD |
480 I |
€5,00 |
€0,25 |
Enkel voor restfractie |
Glas |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
PMD |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
Papier/karton |
|
240 I |
€5,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
|
|
500 I |
€ 10,00 |
gratis |
Mits goede sortering |
8) Voor composteermateriaal:
8.1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis
8.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
8.3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof" € 70,00
8.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5
8.5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 ofgratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
9) Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
10) Voor levering gemalen snoeihout: € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m3 tot maximaal 30 m3.
11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m3) voor piepschuimtransport:
€ 45,00 per bundel van 5 zakken.
12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet particulieren kost € 5,00.
13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€40 |
240 liter |
€60 |
14) Tot 31 maart 2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.
De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.
De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.
De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.
Artikel 11: Verschuldigdheid retributie
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
Artikel 12. Provisierekening
§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 8 en 11 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten. compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.
§2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner is dan € 12; 50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.
Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 12§4 geen krediet meer bedraagt.
§6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 12§5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Artikel 13:
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan het Land van Aalst voor Milieu.