Overwegende dat het jaarverslag als instrument geen verplichting meer is sinds de overschakeling naar de BBC maar dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit aanhoudt als communicatiemiddel naar de raadsleden met betrekking tot het geven van een overzicht over de werking van onze diensten;
Overwegende dat een uitgebreid overzicht gemaakt wordt van de werking van diensten van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onder de vorm van beschrijvingen, statistieken, tabellen en dit verslag rapporteert over onze initiatieven, werkingen en realisaties in 2023;
Overwegende dat het verslag in eerste instantie voor het bestuur een instrument kan zijn om te waken over de inhoudelijke werking en uitbouw van de organisatie;
Overwegende dat er ook een verkorte versie wordt gemaakt voor de inwoners van Geraardsbergen; dat deze kan worden geraadpleegd via https://geraardsbergen-jaarverslag.my.canva.site/jaarverslag-2023;
Overwegende dat het jaarverslag tegemoet komt aan de vraag tot rapportering over de werking van onze diensten,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
niet van toepassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van het jaarverslag van de diensten van het lokaal bestuur over het jaar 2023.
Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Overwegende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het kader organisatiebeheersing van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen goedgekeurd werd op de raden van 18 juni 2019;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing en dat de volgende doorgevoerde wijzigingen een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en een meerwaarde zijn voor de organisatie:
In 2021:
In 2022:
Overwegende dat het organisatiebeheerssysteem actief bijdraagt aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing en dit jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar;
Gelet op de kennisname van de rapportering organisatiebeheersing op het managementteam van 3 mei 2024 en op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 13 mei 2023;
Overwegende dat de rapportering organisatiebeheersing werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 23 mei 2024;
Gelet op artikel 217 tem 220 van het decreet lokaal bestuur;
Niet van toepassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing van juni 2023 - mei 2024.
Gelet op de brief van 23 april 2024 tot schenking van een reeks oude foto's en een infoboek over de luciferindustrie van Geraardsbergen toont;
Overwegende dat het over een waardevolle aanvulling gaat over de industriële geschiedenis over de stad Geraardsbergen;
Overwegende dat deze oude foto's, die dateren uit het begin van de 20ste eeuw en het infoboek 'Un Siècle d'Industrie Allumetiére' uit 1930 interessant zijn voor onderzoek naar de lokale en industriële geschiedenis;
Overwegende dat de eigenaar een dertigtal oude foto's, die dateren uit het begin van de 20ste eeuw, en het infoboek 'Un Siècle d'Industrie Allumetiére' uit 1930 wil schenken aan het archief van Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de bewaring te verzekeren;
Overwegende dat de archivaris van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit een waardevolle aanvulling vindt over de industriële geschiedenis van Geraardsbergen;
Gelet op artikel 41, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Enig artikel:
De schenking van een reeks oude foto's en een infoboek over de luciferindustrie van Geraardsbergen aan het archief van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen te aanvaarden.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intercommunale Land van Aalst (ILvA);
Gelet op de email van 21 maart 2024 van ILvA waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die op 18 juni 2024 zal plaatsvinden;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432- decreet lokaal bestuur).
2. Samenstelling van het bureau.
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering.
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023.
5. Jaarrekening per 31 december 2023.
6. Verslag van de Commissaris.
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023.
8. Herbenoeming Commissaris.
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Godelieve Dauw in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van ILvA van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Gelet op de aansluiting van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen is bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024 waarin de agenda werd meegedeeld;
Overwegende dat de agenda van deze algemene jaarvergadering volgende agendapunten bevat:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te verlenen aan de agenda van deze algemene jaarvergadering;
Overwegende dat de heer Jimmy Colman Villamayor in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Geraardsbergen en de heer Rurik Van Landuyt als zijn plaatsvervanger;
Gelet de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van TMVS dv,
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2:
De gemeenteraad draagt schepen Jimmy Colman Villamayor, wonende Marktweg 85 te 9500 Geraardsbergen, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
Gelet op de mail van 19 april 2021 van CEVI vzw waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de statutaire algemene vergadering die zal plaatsvinden op 31 mei 2024;
Overwegende dat de agenda van deze statutaire algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Verslag vorige Statutaire Algemene Vergadering van 12 mei 2023 goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering van 6 juli 2023,
2. Goedkeuring verslag Statutaire Buitengewone Algemene Vergadering van 6 juli 2023,
3. Activiteitenverslag Cevio vzw, werkingsjaar 2023,
4. Toelichting jaarrekening 2023
- Goedkeuring van de balans en de resultatenrekening per 31 december 2023
- Verslag van het College van Toezicht aan de leden van de Algemene Vergadering van Cevio vzw,
5. Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur en het College van Toezicht,
6. Goedkeuring van de begroting 2024,
7. Benoeming van bestuurders en verificateurs,
8. AI in de praktijk. Hoe, wanneer en waar gebruikt Cevi AI? Toelichting door Jan Deprest, uitvoerend voorzitter Cevi nv,
9. Varia;
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, de heer Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als lid van de algemene vergadering van CEVI vzw en de heer Jimmy Colman Villamayor als zijn plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
De agenda van de statutaire algemene vergadering van Cevio vzw van 31 mei 2024 als volgt goed te keuren:
1. Verslag vorige Statutaire Algemene Vergadering van 12 mei 2023 goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering van 6 juli 2023,
2. Goedkeuring verslag Statutaire Buitengewone Algemene Vergadering van 6 juli 2023,
3. Activiteitenverslag Cevio vzw, werkingsjaar 2023,
4. Toelichting jaarrekening 2023
- Goedkeuring van de balans en de resultatenrekening per 31 december 2023
- Verslag van het College van Toezicht aan de leden van de Algemene Vergadering van Cevio vzw,
5. Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur en het College van Toezicht,
6. Goedkeuring van de begroting 2024,
7. Benoeming van bestuurders en verificateurs,
8. AI in de praktijk. Hoe, wanneer en waar gebruikt Cevi AI? Toelichting door Jan Deprest, uitvoerend voorzitter Cevi nv,
9. Varia;
Artikel 2:
Rurik Van Landuyt, schepen, wonende Majoor Van Lierdelaan 40 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de statutaire algemene vergadering van Cevi vzw die zal plaatsvinden op 31 mei 2024 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op de e-mail van 22 april 2024 met de uitnodiging voor de Bijzondere Algemene Vergadering Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen van 13 juni 2024;
Voorafgaand aan de beraadslaging over de agenda, zal de voorzitter op 13 juni 2024 een uiteenzetting geven over de beoogde partiële splitsing vanuit Woonmaatschappij Dender-Zuid, een besloten vennootschap, met zetel te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54 en ingeschreven in het rechtspersonenregister van Gent, afdeling Dendermonde onder nummer 0400.268.025 (“Dender-Zuid”) naar Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, een besloten vennootschap, met zetel te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18 en ingeschreven in het rechtspersonenregister van Gent, afdeling Oudenaarde onder nummer 0466.370.951 (“Vlaamse Ardennen”). De Stad Geraardsbergen is op heden aandeelhouder van Vlaamse Ardennen.
De Vlaamse Regering besloot op 23 juni 2023 tot de samenvoeging van de werkingsgebieden Vlaamse Ardennen-Oost en Vlaamse Ardennen-West tot het nieuw werkingsgebied “Vlaamse Ardennen”. Vlaamse Ardennen werd erkend als woonmaatschappij voor dit nieuwe werkingsgebied.
Conform artikel 4.100 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 dient Vlaamse Ardennen uiterlijk binnen vijf jaar na haar erkenning als woonmaatschappij alle rechten van de onroerende goederen die geschikt zijn voor de sociale huisvesting en die binnen haar werkingsgebied ligt van andere woonmaatschappijen te verwerven.
Dender-Zuid is op heden rechthebbende over woonpatrimonium gelegen in de voormalige werkingsgebieden Vlaamse Ardennen-Oost en, in beperkte mate, Vlaamse Ardennen-West, waardoor het wenselijk is om voornoemd woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva, over te dragen naar Vlaamse Ardennen en zo bij te dragen tot de verdere vorming van Vlaamse Ardennen.
Gezien het voorgaande, is een partiële splitsing vanuit Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen aangewezen.
Onder voorbehoud van de goedkeuring door de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen, zal de partiële splitsing vanuit Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen worden gestructureerd als een partiële splitsing door overneming, in de zin van artikel 12:8, 1° juncto artikelen 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, waarbij het woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het voormalige werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost zal worden overgedragen aan Vlaamse Ardennen tegen de uitreiking van nieuwe aandelen van Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van Dender-Zuid (de “Partiële Splitsing”).
Het gemeenschappelijk splitsingsvoorstel werd opgesteld door de raden van bestuur van de beide Vennootschappen en werd op respectievelijk 15 en 16 april 2024 goedgekeurd (het “Partiële Splitsingsvoorstel”). Inmiddels werd dit Partiële Splitsingsvoorstel neergelegd op de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbanken ten einde een uittreksel bekend te maken in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De raad neemt ook kennis van de andere documenten die haar in het kader van de Partiële Splitsing ter beschikking worden gesteld, met name het bijzonder splitsingsverslag en het bijzonder verslag inzake de wijziging van de soorten van aandelen en het bijzonder verslag inzake de wijziging van het voorwerp opgesteld door de raad van bestuur van Vlaamse Ardennen, alsook de statutenwijziging die Vlaamse Ardennen wenst door te voeren, en de ontwerp volmacht voor de deelname aan de buitengewone algemene vergadering (al deze documenten samen met het Partiële Splitsingsvoorstel, hierna de “Partiële Splitsingsdocumentatie”).
Agenda van de Bijzonder Algemene Vergadering:
1. Kennisname van de uiteenzetting van de voorzitter met betrekking tot de voorgenomen partiële splitsing van Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen;
2. Kennisname van de intentie van Vlaamse Ardennen om een buitengewone algemene vergadering van Vlaamse Ardennen die zal beraadslagen en besluiten over de voorgenomen partiële splitsing van Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen en overige agendapunten, en goedkeuring van de verschillende punten van haar agenda;
3. Volmacht aan de heer David Larmuseau voor het ondertekenen van de volmacht aan de afgevaardigde voor de deelname aan de buitengewone algemene vergadering van Vlaamse Ardennen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
De raad neemt kennis van de uiteenzetting die de voorzitter met betrekking tot de Partiële Splitsing en van de Partiële Splitsingsdocumentatie zal geven op 13 juni 2024.
Artikel 2:
De raad neemt kennis van de intentie van de raad van bestuur van Vlaamse Ardennen om een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van Vlaamse Ardennen samen te roepen op 13 juni 2024, in Salons Mantovani, gelegen te Doorn 1, 9700 Oudenaarde, met dien verstande dat, indien bepaalde verslagen of documenten niet tijdig beschikbaar zouden zijn, of indien bepaalde formaliteiten in het kader van de Partiële Splitsing (bv. m.b.t. de overdracht van onroerend goed) niet tijdig kunnen worden voltooid, de buitengewone algemene vergadering zal worden gehouden zo spoedig mogelijk na hun terbeschikkingstelling of de voltooiing van de formaliteiten.
De raad keurt de verschillende punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed, die als volgt luidt:
A. Statutenwijziging
1. Kennisname door de aandeelhouders van het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:101, lid 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen m.b.t. de wijziging van het voorwerp;
2. Wijziging van artikel 4 van de statuten m.b.t. het voorwerp van de Vennootschap;
3. Wijziging van artikel 7 van de statuten m.b.t. de inschrijving van een statutaire onbeschikbare reserve in de zin van artikel 212 van het Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen n.a.v. de overname van de activiteiten van verschillende voormalige sociale verhuurkantoren;
4. Wijziging van artikel 20 van de statuten m.b.t. de datum van de laatst goedgekeurde versie van het intern reglement.
B. Uitsluiting aandeelhouders
5. Kennisname door de aandeelhouders van:
- het gemotiveerd voorstel tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 1 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- de desgevallende schriftelijke opmerkingen van de aandeelhouders wiens uitsluiting wordt gevraagd in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 3 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
6. Besluit tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders van de Vennootschap, met uitwerking vanaf de voltrekking van de partiële splitsing;
C. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
7. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:102, lid 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
8. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de te fuseren vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
9. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
10. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen met een bedrag van 40.011,00 EUR, met uitgifte van 6.588 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aande¬len – Verdere aanrekening van de waarde van het Ten voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
11. Vaststelling van:
- de uitwerking van de uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders naar aanleiding van de voltrekking van de partiële splitsing; en
- de vrijwillige uittredingen lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders met ingang van 30 juni 2024;
12. Wijziging van artikel 6 van de statuten m.b.t. het aantal aandelen.
D. Machten
13. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
14. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
15. Volmacht voor de formaliteiten.
Artikel 3:
De raad besluit verder om een bijzondere volmacht te verlenen aan Rudy Frederic om de bijzondere volmacht die verleend zal worden aan David Larmuseau namens de gemeenteraad te ondertekenen, substantieel in de vorm zoals aangehecht aan deze notulen als Bijlage 2, met het oog op het stemmen voor de goedkeuring van de verschillende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Vlaamse Ardennen.
Gelet op de uitnodiging van 24 april 2024 van de Woonmaatschappij Dender-Zuid voor hun buitengewone algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 13 juni 2024, samen met de agenda en de bijhorende stukken;
Gelet op de voordracht van de heer David Larmuseau door de gemeenteraad in zitting van 8 november 2022 als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur voor de Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Overwegende dat de agenda van de buitengewone algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Kennisname van de uiteenzetting van de voorzitter met betrekking tot volgende voorgenomen partiële splitsingen:
a. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen,
b. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek92,
c. de partiële splitsing van stek92door overneming door Woonmaatschappij Dender-Zuid;
2. Kennisname van de intentie van Woonmaatschappij Dender-Zuid om een buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid te houden die zal beraadslagen en besluiten over de in punt 1. vermelde voorgenomen partiële splitsingen en overige agendapunten, en goedkeuring van de verschillende punten van haar agenda;
3. Volmacht aan David Larmuseau voor het ondertekenen van de volmacht aan de afgevaardigde voor de deelname aan de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid;
4. Besluit tot vrijwillige uittreding uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen en volmacht aan David Larmuseau voor het ondertekenen van de modelbrief "Vrijwillige uittreding als aandeelhouder uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen BV';
Voorafgaand aan de beraadslaging over de agenda, zal de voorzitter het volgende uiteenzetten over de beoogde partiële splitsingen:
a. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen van het vermogen verbonden aan het woonpatrimonium gelegen in het werkingsgebied Vlaamse Ardennen (hierna de "Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid — Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen" genoemd),
b. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek92 van het vermogen verbonden aan het woonpatrimonium gelegen in het werkingsgebied Dender-Midden (hierna de "Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid - stek92" genoemd),
c. de partiële splitsing van stek92 door overneming door Woonmaatschappij Dender-Zuid van het vermogen verbonden aan het woonpatrimonium gelegen in het werkingsgebied Dender-Zuid (hierna de "Partiële Splitsing stek92 - Woonmaatschappij Dender-Zuid" genoemd);
De Stad Geraardsbergen is op heden aandeelhouder van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Conform artikel 4.100 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 dient Woonmaatschappij Dender-Zuid uiterlijk op 31 december 2027 alle rechten van de onroerende goederen die geschikt zijn voor de sociale huisvesting en die binnen haar werkingsgebied ligt van andere woonmaatschappijen te verwerven.
Woonmaatschappij Dender-Zuid is momenteel rechthebbende over het woonpatrimonium gelegen in het werkingsgebied Vlaamse Ardennen resp. Dender-Midden, waardoor het wenselijk is om voornoemd woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva, over te dragen naar Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen resp. Dender-Midden, en zo bij te dragen tot de verdere vorming van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen resp. Dender-Midden.
Daarnaast is stek92 momenteel rechthebbende over het woonpatrimonium gelegen in het werkingsgebied Dender-Zuid, waardoor het ook wenselijk is om voornoemd woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva, over te dragen naar Woonmaatschappij Dender-Zuid en zo bij te dragen tot de verdere vorming van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Onder voorbehoud van de goedkeuring door de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, stek92 en Woonmaatschappij Dender-Zuid, zullen de voorgenomen partiële splitsingen worden gestructureerd als een partiële splitsing door overneming, in de zin van artikel 12:8, 1°juncto artikelen 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Als gevolg van de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid — Vlaamse Ardennen zal het woonpatrimonium van Woonmaatschappij Dender-Zuid en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het werkingsgebied Vlaamse Ardennen van rechtswege en gelijktijdig overgaan op Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen tegen uitreiking van nieuwe aandelen van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Als gevolg van de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid — stek92 zal het woonpatrimonium van Woonmaatschappij Dender-Zuid en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het werkingsgebied Dender-Midden van rechtswege en gelijktijdig overgaan op stek92 tegen uitreiking van nieuwe aandelen stek92 aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Als gevolg van de Partiële Splitsing stek92 —Woonmaatschappij Dender-Zuid zal het woonpatrimonium van stek92 en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het werkingsgebied Dender-Zuid van rechtswege en gelijktijdig overgaan op Woonmaatschappij Dender-Zuid tegen uitreiking van nieuwe aandelen van Woonmaatschappij Dender-Zuid aan de aandeelhouders van stek92.
Het is evenwel de bedoeling om het aandeelhouderschap van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen zoveel als mogelijk te beperken tot aandeelhouders die effectief een link hebben met het werkingsgebied Vlaamse Ardennen. Daarom wordt aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij Dender-Zuid de mogelijkheid gegeven om onmiddellijk na de partiële splitsingsoperatie vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat ze na de herstructurering in Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen aanhouden. Eens de vrijwillige uittreding uitwerking heeft, zal het overeenstemmende scheidingsaandeel betaald worden door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen aan de uittredende aandeelhouders.
Het respectieve, gemeenschappelijk splitsingsvoorstel werd opgesteld en goedgekeurd door de raden van bestuur van de betrokken vennootschappen. Inmiddels werden de splitsingsvoorstellen neergelegd op de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbanken teneinde een uittreksel bekend te maken in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De vergadering neemt ook kennis van de andere documenten die haar in het kader van de voorgenomen partiële splitsingen ter beschikking worden gesteld, met name de bijzondere verslagen opgesteld door de raad van bestuur van Woonmaatschappij Dender-Zuid, de splitsingsverslagen van de commissaris van Woonmaatschappij Dender-Zuid alsook de ontwerpvolmacht voor de deelname aan de buitengewone algemene vergadering (al deze documenten samen met de splitsingen, hierna de "Partiële Splitsingsdocumentatie" genoemd).
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
De raad neemt kennis van de uiteenzetting van de voorzitter met betrekking tot de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid - Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid — stek92 en de Partiële Splitsing stek92 — Woonmaatschappij Dender-Zuid alsook van de Partiële Splitsingsdocumentatie, die zal gegevens worden op de bijzondere algemene vergadering van de Woonmaatschappij Dender-Zuid van 13 juni 2024. Een kopie van de Partiële Splitsingsdocumentatie zal aan deze notulen worden gehecht als Bijlage 1.
Artikel 2:
De raad neemt kennis van de intentie van de raad van bestuur van Woonmaatschappij Dender-Zuid om een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van stek92 samen te roepen op of rond 13 juni 2024, in Hof ter Meyghem, gelegen te Hofstraat 143, 9200 Oudegem (Dendermonde), met dien verstande dat, indien bepaalde verslagen of documenten niet tijdig beschikbaar zouden zijn, of indien bepaalde formaliteiten in het kader van de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid - Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, de Partiële Splitsing Woonmaatschappij Dender-Zuid — stek92 en de Partiële Splitsing stek92 — Woonmaatschappij Dender-Zuid (bv. m.b.t. de overdracht van onroerend goed) niet tijdig kunnen worden voltooid, de buitengewone algemene vergadering zal worden gehouden zo spoedig mogelijk na hun terbeschikkingstelling of de voltooiing van de formaliteiten. De vergadering keurt de verschillende punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed, die als volgt luidt:
A. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
1. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen): - het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen: - vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen; - vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
4. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 20.054.682,16 EUR — verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
B. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek92
5. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen): - het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
6. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij Woonmaatschappij Dender-Zuid, zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "stek92", waarvan de zetel gevestigd is te 9200 Dendermonde, Pijnderslaan 2, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.189.732 (hierna "stek92"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen") zal overdragen: - vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen; - vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
8. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 947.451,23 EUR — verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
C Partiële splitsing van stek92 door overneming door Woonmaatschappij Dender-Zuid
9. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen): - het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; - het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
10. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
11. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij stek92, zonder op te houden te bestaan, aan Woonmaatschappij Dender-Zuid, een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen"), zal overdragen; - vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen; - vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen; - vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
12. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 15.600.490,51 EUR, met uitgifte van 3.002.121 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aandelen — Verdere aanrekening van de waarde van het Ten voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
13. Wijziging van artikel 6 van de statuten.
D. Statutenwijziging
14. Wijziging van artikel 33 van de statuten met betrekking tot de uitsluiting van aandeelhouders te wijzigen, in die zin dat er een tweede lid aan dit artikel wordt toegevoegd, dat luidt als volgt: "Onder meer de volgende gronden kwalificeren als een wettige reden tot uitsluiting in hoofde van een aandeelhouder: (j) het niet nakomen van diens verbintenissen, (ii) het schaden van de belangen van de vennootschap, (iii) niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering van de vennootschap gedurende drie opeenvolgende algemene vergaderingen, of (iv) diens overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen, vereffening of onbekwaamverklaring."
15. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de aangepaste modelstatuten van de Vlaamse Regering.
E. Machten
16. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
17. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
18. Volmacht voor de formaliteiten.
Artikel 3:
De raad besluit verder om een bijzondere volmacht te verlenen aan Rudy Frederic om de bijzondere volmacht die verleend zal worden aan David Larmuseau namens de gemeenteraad (al dan niet digitaal) te ondertekenen, substantieel in de vorm zoals aangehecht aan deze notulen als Bijlage 2, met het oog op het stemmen voor de goedkeuring van de verschillende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van stek92. Deze bijzondere volmacht dient nadien te worden bezorgd aan Woonmaatschappij Dender-Zuid, ter attentie van de algemeen directeur per post op de zetel van Woonmaatschappij Dender-Zuid (Heilig Hartlaan 54, 9300 Aalst) of op het emailadres steven.hutse@denderzuid.be van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
Artikel 4:
De vergadering besluit om vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat de Stad Geraardsbergen na de partiële splitsingsoperatie in Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen zal aanhouden en besluit om een bijzondere volmacht te verlenen aan David Larmuseau om de modelbrief "Vrijwillige uittreding als aandeelhouder uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen BV' namens de gemeenteraad aan te vullen en te ondertekenen, substantieel in de vorm zoals aangehecht aan deze notulen als Bijlage 3.
Artikel 5:
David Larmuseau, schepen, wonende Hollestraat 16 te 9506 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van de Woonmaatschappij Dender-Zuid, die plaatsvindt op 13 juni 2024.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de intercommunale SOLVA;
Gelet op de email van 8 mei 2024 van SOLVA, waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan hun algemene vergadering die zal plaatsvinden op 19 juni 2024 in de vernieuwde kantoren van SOLVA, Gentsesteenweg 1 b te 952O Vlierzele;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen werd overgemaakt;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Johan Quintelier in zitting van 26 februari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van SOLVA en Herman D'Hondt als plaatsvervanger;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 19 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2:
Johan Quintelier, raadslid, wonende Koppenhollestraat 106, 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intercommunale SOLVA die zal plaatsvinden op 19 juni 2024 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Gelet op de mail van 13 mei 2024 waarin ons bestuur uitgenodigd wordt om deel te nemen aan de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen van 26 juni 2024 in het nieuwe Provinciehuis (Leopoldkazerne), Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent (auditorium);
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)
3. Activiteitenverslag 2023
4. Jaarrekening 2023
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring
6. Varia en rondvraag
Overwegende dat mevrouw Sarah De Backer, raadslid, door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2019 werd aangeduid als vertegenwoordiger van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en de heer Jimmy Colman, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen van 26 juni 2024.
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)
3. Activiteitenverslag 2023
4. Jaarrekening 2023
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring
6. Varia en rondvraag
Artikel 2:
Sarah De Backer, raadslid, wonende Astridlaan 127, 9500 Geraardsbergen aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen die zal plaatsvinden op 24 juni 2021 en haar op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2023 in grafiek;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Geraardsbergen van 28 mei 2024 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023, wordt vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening voor advies aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Gelet op het voorliggend jaarverslag en ontwerp van de NBB jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023;
Overwegende dat de NBB jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Overwegende de artikelen 26 en 37 van de statuten van het AGB Geraardsbergen, waarin bepaald wordt dat de bestuursmandaten onbezoldigd worden uitgeoefend, stelt de raad eenparig vast dat in de jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023, geen enkele bezoldiging van die aard is opgenomen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het wetboek van economisch recht, meer bepaald artikel III.89 en III.90;
Gelet op het besluit van de Raad van Bestuur van 28 mei 2024 betreffende de vaststelling van de BBC en NBB jaarrekening 2023 van het AGB Geraardsbergen;
Artikel 1:
Voor de voorgelegde BBC jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023 een positief advies te formuleren.
Artikel 2:
Voorgelegd jaarverslag en NBB jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3:
Volledige en algehele kwijting te verlenen aan de bestuurders van het AGB Geraardsbergen voor hun opdracht uitgeoefend gedurende het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen.
Artikel 5:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de jaarrekening 2023 van het AGB Geraardsbergen;
Overwegende dat de liquiditeitspositie van het AGB Geraardsbergen geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toelaat en dat het aangewezen is dat de Stad Geraardsbergen ter financiering een lening toestaat aan het AGB Geraardsbergen;
Overwegende dat er voor 127.948,25 euro investeringsuitgaven werden gerealiseerd gedurende het boekjaar 2023;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 5 juli 2005 waarin de oprichting van het AGB Geraardsbergen werd goedgekeurd;
Gelet op de statuten van het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen de Stad Geraardsbergen en het AGB Geraardsbergen, laatst gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2019;
Overwegende dat Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB Geraardsbergen niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB Geraardsbergen;
Gelet op de goedkeuring van de Raad van Bestuur van 28 mei 2024;
De lening werd budgettair voorzien op beleidsitem 004000 en algemene rekening 17490002,
Artikel 1:
De leningsovereenkomst 'LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2023 AGB GERAARDSBERGEN' goed te keuren.
Tussen:
de STAD GERAARDSBERGEN, met zetel te 9500 GERAARDSBERGEN, Weverijstraat 20 en ondernemingsnummer 0207.485.374, hier vertegenwoordigd door:
- de voorzitter van de gemeenteraad, zijnde de heer Rudy Frederic;
- de algemeen directeur, zijnde mevrouw Veerle Alaert;
Overeenkomstig artikel 259 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de Gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF GERAARDSBERGEN, afgekort “AGB Geraardsbergen”, met zetel te 9500 GERAARDSBERGEN, Weverijstraat 20 en ondernemingsnummer 0879.188.796, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde Ann Panis,
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Stad Geraardsbergen op 5 juli 2005;
De voorzitter van de raad van bestuur werd gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen door de raad van bestuur van 28 mei 2024;
Overeenkomstig artikel 259 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de Partijen’,
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom De Lener erkent aan de Uitlener de som van 127.948,25 euro verschuldigd te zijn.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringsportefeuille 2023 en de nieuwe investeringen. Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener. Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn tot 31 december 2028. Tussen de Partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
Hoofdsom | 127.948,25 euro |
Aantal jaren | 6 |
Rentevoet | 0% |
Jaarnummer | Vervaldag | Aflossing | Intrest | Kapitaal | Uitstaand saldo |
1 | 31/12/2023 | 6.587,04 euro | - | 6.587,04 euro | 121.361,21 euro |
2 | 31/12/2024 | 28.180,30 euro | - | 28.180,30 euro | 93.180,91 euro |
3 | 31/12/2025 | 28.180,30 euro | - | 28.180,30 euro | 65.000,61 euro |
4 | 31/12/2026 | 26.271,64 euro | - | 26.271,64 euro | 38.728,97 euro |
5 | 31/12/2027 | 21.703,67 euro | - | 21.703,67 euro | 17.025,30 euro |
6 | 31/12/2028 | 17.025,30 euro | - | 17.025,30 euro | 0,00 euro |
De aflossingen zijn op de vervaldag betaalbaar op rekening BE80 0910 0028 6177 (GKCCBEBB) van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen 1%, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
- de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;
- de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na aanmaning per aangetekend schrijven of een langere termijn in de aanmaning genoemd, zich in regel te stellen.
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende.
Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen de Partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen en de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goed te keuren en dat door die goedkeuring het beleidsrapport in zijn geheel geacht wordt definitief te zijn vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2023 in grafiek;
Gelet op de raadscommissie voor financiën van 23 mei 2024, waarbij het managementteam en de waarnemend financieel directeur de nodige toelichting verschaften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Geraardsbergen van 28 mei 2024 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023, wordt vastgesteld;
Gelet op de resultaatsverwerking waarbij de stad Geraardsbergen tussenkomt in het verlies van het OCMW ten bedrage van 5.664.994 euro (schema T5);
Artikel 1:
De voorgelegde jaarrekening 2023 - deel OCMW Geraardsbergen goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan het OCMW Geraardsbergen.
Artikel 3:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van artikels 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2023 in grafiek;
Gelet op de raadscommissie voor financiën van 23 mei 2024, waarbij het managementteam en de waarnemend financieel directeur de nodige toelichting verschaften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Artikel 1:
de voorgelegde jaarrekening 2023 - deel Stad Geraardsbergen vast te stellen.
Artikel 2:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van artikels 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de voorliggende jaarrekeningen voor het dienstjaar 2023 van de 16 kerkfabrieken die gevestigd zijn op het grondgebied van Geraardsbergen, gecoördineerd bezorgd door het centraal kerkbestuur;
Gelet op artikel 54 en 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten waarbij het Lokaal Bestuur Geraardsbergen gehouden is binnen de termijn van 50 dagen advies uit te brengen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat er voor de 16 kerkfabrieken samen een positief exploitatieresultaat is van 148.380,52 euro en een positief investeringsresultaat van 240.425,43 euro,
Artikel 1:
Gunstig advies te verlenen aan de voorliggende jaarrekeningen, dienstjaar 2023, van de 16 kerkfabrieken gevestigd op het grondgebied van Geraardsbergen.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te sturen aan de provinciegouverneur en het centraal kerkbestuur.
Overwegende dat een deel van de woningen in de Gentsestraat momenteel nog ongezuiverd en rechtstreeks in de Molenbeek loost via een doorsteek op privaat terrein ter hoogte van de Gentsestraat 165; dat Aquafin dit lozingspunt wenst aan te sluiten op hun collector maar dat eerst de gemeentelijke riolering dient te worden gerenoveerd omdat deze in zeer slechte staat is;
Overwegende dat de bestaande riolering deels onder gebouwen in de Gentsestraat 165 ligt en bij heraanleg moet worden verplaatst, dat hiertoe een grondinneming nodig is, dat een ondergrondse erfdienstbaarheid van riolering de aangewezen formule is;
Gelet op het ontwerp van grondinnemingsplan,
Gelet op de raming ten bedrage van 2.106,40 euro exclusief eventuele tuinexpertise en notariskosten,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022 houdende principiële goedkeuring van de renovatie;
Beschikbaar budget onder de 22700000/ Riolering en afvalwaterzuivering/ 031000/ IP RIOLERING/ GENTSESTR/ RIOLERING - GENTSESTRAAT herstel riolering - uitvoering;
Artikel 1:
Het grondinnemingsplan voor de renovatie van de riolering ter hoogte van de Gentsestraat 165 goed te keuren.
Artikel 2:
Het college te machtigen tot het aanstellen van een notaris en het samenstellen van het dossier.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing aan Aquafin/Riopact te bezorgen.
Overwegende dat de eigenaars van de woning, gelegen Jan De Coomanstraat 28 te 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend onder afdeling 12 sectie A 24W; op 28 maart 2024 een omgevingsvergunning indienden voor regularisatie van verbouwingswerken aan hun woning;
Overwegende dat zij naar aanleiding van die aanvraag op 8 april 2024 eerst in kennis werden gebracht dat hun woning voor een klein deel getroffen is door een rooilijn;
Overwegende dat de rooilijn vervat zit een een rooilijnplan 'Verbeteringswerken aan buurtweg nr. 1 & 2 W.G.V nr 513', goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 maart 1973 en bij koninklijk besluit van 23 maart 1973;
Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '... geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';
Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;
Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';
Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;
Gelet op de vraag om in afwijking hiervan een onderlinge overeenkomst, tot latere opmaak voor een notariële akte 'afstand van meerwaarde', goed te keuren om reden:
Gelet op het betreffend ontwerp van overeenkomst, opgemaakt door de instrumenterende advocaat;
Overwegende dat de aanvragers zich verbinden, zowel voor zichzelf als voor haar rechtverkrijgenden, deze overeenkomst op te nemen in alle akten of overeenkomsten houdende vervreemding van het genoemde bouwwerk, onder welke titel ook en binnen de 6 maanden na het bekomen van een uitvoerbare omgevingsvergunning, de authentieke akte te doen registreren en over te schrijven op het betrokken kantoor rechtszekerheid, alsmede kosteloos aan alle tussenkomende overheden een exemplaar van de geregistreerde en overgeschreven akte toe te zenden;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;
Artikel 1:
De overeenkomst van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Jan De Coomanstraat 28, kadastraal gekend onder afdeling 12 (Zandbergen) sectie A nummer 24W en 1011 P0000 goed te keuren.
Artikel 2:
De definitieve akte 'afstand van meerwaarde' samen met de plaatsbeschrijving ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op de vraag van de instrumenterend notaris om voor het pand in de Burgstraat 16, kadastraal gekend onder afdeling 4 (Overboelare) sectie A nummer 766M, een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
Overwegende dat de woning bezwaard is met een rooilijn, goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juli 1921; langs het perceel loopt volgens de atlas der buurtwegen buurtweg nr 6;
Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 '... geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, ...';
Gelet op de verplichting tot een afstand van meerwaarde als last bij de omgevingsvergunning;
Overwegende dat in afwijking hiervan '... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...';
Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;
Gelet op de plaatsbeschrijving van 16 april 2024, opgemaakt door de landmeter-expert;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;
Geen impact,
Enig artikel:
De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te 9500 Geraardsbergen, Burgstraat 16, kadastraal gekend onder afdeling 4 (Overboelare) sectie A nummer 766M en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.
Op 19 april 2021 werd de oproep voor kandidaat Landschapsparken gelanceerd. Landschapsparken zijn gebieden met een uitgesproken landschapskwaliteit, waarbij vanuit een integrale visie en werking aan het harmonieus samengaan van landschapsontwikkeling, recreatie, natuur, landbouw, bedrijvigheid en toerisme kan gewerkt worden.
Een Landschapspark is een specifiek geografisch afgebakend gebied dat gevormd wordt door een ruimtelijke landschappelijke samenhang en een minimale oppervlakte van 10.000 ha heeft.
Een Landschapspark vormt de start van een langdurige, duurzame en tastbare gebiedswerking.
Een erkend Landschapspark zal voor een visieperiode van 24 jaar structurele middelen ontvangen voor het aanwerven van een professioneel team, een werkingsbudget en een hefboom/investeringsbudget dat via een financieel groeiplan nog meer middelen kan teweegbrengen.
In zitting van 25 april 2023 keurde de gemeenteraad van de stad Geraardsbergen de samenwerkingsovereenkomst goed met de Provincie Oost-Vlaanderen, vzw Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen, vzw Toerisme Oost-Vlaanderen en IGS SOLVA. Krachtens die samenwerkingsovereenkomst keurde de gemeente de kandidatuur goed van het Landschapspark Vlaamse Ardennen, haar gunstig advies ten aanzien van het ingediende Masterplan (visie voor 24 jaren) en Operationeel plan (actieplan eerste 6 jaren) en haar intentie tot financiële en bestuurlijke deelname aan het bestuursorgaan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Dit gemeenteraadsbesluit resulteerde toenmaals onder voorbehoud van een parlementaire bekrachtiging en afkondiging door de Vlaamse Regering van het toenmalige ontwerp van decreet houdende de Vlaamse Parken. Dat ontwerp stipulerende dat de erkenning als Landschapspark geen bijkomende verplichtingen of beperkende maatregelen voor inwoners, ondernemers, landbouwers, … boven de vigerende regelgeving zou genereren en dat de werking van een Landschapspark nooit afbreuk zou kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Tevens resulteerde de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst onder voorbehoud van een definitieve erkenning door de Vlaamse Regering van het aangevraagde kerngebied als Landschapspark én onder voorbehoud van een aantal bestuurlijke principes die de lokale besturen wensten verankerd te zien in de verdere formele uitwerking van de bestuurlijke structuren van het Landschapspark.
Op 7 juni 2023 en op 14 juli 2023 werden respectievelijk het Parkendecreet en het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het Parkendecreet (Parkenbesluit) bekrachtigd.
Op 13 oktober 2023 erkende de Vlaamse Regering het geselecteerde kerngebied uit de Vlaamse Ardennen als Landschapspark, na een uitermate positieve beoordeling van de intersectorale vakjury van het kandidaatsdossier (hoogste score van alle kandidaat Landschapsparken).
In uitvoering van artikels 12 tot en met 14 van het Parkendecreet en de nadere voorwaarden zoals bepaald in het Parkenbesluit dient een erkend park uiterlijk zes maanden na de erkenning een Parkbureau op te richten. Het Parkbureau is het decretale bestuursorgaan van een rechtspersoon Landschapspark aan wie de minister het beheer en management van dat Landschapspark toekent. De opdracht van een Parkbureau bestaat in het coördineren, afstemmen en initiëren van initiatieven en de werking in het gebied waarvoor het Vlaams Park erkend is en waarvan de coördinatie aan hem werd toevertrouwd, in overeenstemming met de doelstellingen, vermeld in artikel 3 en 4 van het Parkendecreet.
Artikel 8 van het Parkendecreet bepaalt hierbij effectief dat een Parkbureau en de uitvoering van het Masterplan en de Operationele plannen nooit afbreuk kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Een Parkbureau houdt bij het vervullen van zijn opdrachten rekening met het lokaal beleid, dat autonoom gevoerd wordt door de gemeenten op wier grondgebied het park gelegen is.
Na deze erkenning werd door de partners uit tot heden geldende samenwerkingsovereenkomst de governance-structuur uitgewerkt. Na overleg met de Vlaamse overheid werd door de partners, in tegenstelling tot de voorgestelde governancestructuur in het Masterplan en voorgaande samenwerkingsovereenkomst, alsnog gekozen voor de oprichting van een vzw. Daarbij zal terdege rekening gehouden worden met de wensen van de lokale besturen in vorige samenwerkingsovereenkomst inzake efficiëntie, onder meer op gebied van financieel en personeelsbeheer middels de opmaak van een dienstverleningsovereenkomst tussen IGS SOLVA en de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen (na oprichting).
Aan de raad worden daarom op heden het ontwerp van oprichtingsakte en statuten van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen ter goedkeuring voorgelegd met inbegrip van het aanduiden van de gemeente als stichtend lid van de nieuwe vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Tevens wordt de gemeente gevraagd een vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuursorgaan (Parkbureau) van de nieuwe vzw nominatief aan te duiden.
Het Masterplan en Operationeel plan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen dat de gemeenteraad vorig jaar goedkeurde onder voorbehoud van goedkeuring en erkenning door de minister, dient op heden bekrachtigd, inclusief de in deze motivering aangegeven wijziging inzake governancestructuur.
De jaarlijkse structurele financiële inbreng van de gemeente, eveneens goedgekeurd onder voorbehoud van erkenning als Landschapspark, dient eveneens op heden bekrachtigd te worden op 15.000 euro voor de stad Geraardsbergen.
Gelet op het decreet Lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 41.
Gelet op het decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg van 7 juni 2023 (hierna Parkendecreet).
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken van 14 juli 2023 (hierna Parkenbesluit).
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van het Landschapspark Vlaamse Ardennen conform artikel 7 van het decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg.
Gelet op de huidige samenwerkingsovereenkomst betreffende het Landschapspark Vlaamse Ardennen zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 april 2023 ‘Kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen – goedkeuring samenwerkingsovereenkomst, indiening kandidaatsdossier en intentieverklaring tot verdere processtappen bij erkenning’;
Overwegende dat er aan de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen een jaarlijkse bijdrage van 15.000 euro vanuit het lokaal bestuur Geraardsbergen wordt voorzien;
Overwegende dat dit budget is opgenomen geweest in de meerjarenplanning AR: 61399999 BI: 038100; dat de financiële directeur hiervoor haar visum op 14 mei 2024 verleend;
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerp van oprichtingsakte en de ontwerpstatuten van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed en gaat akkoord met de aanduiding van de gemeente/stad als stichtend lid van de nieuwe vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt mevrouw Ann Panis als vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuursorgaan van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen, conform artikel 12, §2,1° van het Parkendecreet.
Artikel 3:
De gemeenteraad bekrachtigt haar goedkeuring van het tot de erkenning ingediende Masterplan en Operationeel Plan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen, zoals opgenomen in bijlagen bij dit besluit, inclusief de voorgestelde wijzigingen inzake governance.
Artikel 4:
De gemeenteraad bekrachtigt haar goedkeuring tot jaarlijkse, structurele, financiële bijdrage aan de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen zoals overeengekomen in de op heden beëindigde samenwerkingsovereenkomst en in het op heden bekrachtigde Masterplan Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Artikel 5:
Afschrift van dit besluit wordt onverwijld overgemaakt aan de formele contactpersoon van de kandidatuur Landschapspark Vlaamse Ardennen: het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw.
Overwegende dat de uitrol van OverKop naar alle 60 eerstelijnszones als ambitie werd geformuleerd in het 'crisis- en investeringsplan voor de jeugdhulp' van de Vlaamse Regering met middelen die op lange termijn zijn gegarandeerd;
Gelet op de subsidieoproep 'Oproep OverKop - uitbreiding 2024, Vroeg en Nabij: naar een OverKophuis in elke eerstelijnszone' van Opgroeien;
Overwegende dat een OverKop-huis een fijne laagdrempelige plek is waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, maar waar ze ook terechtkunnen als ze willen babbelen over kleine of grote zorgen, met een nauwe samenwerking tussen de OverKopwerking en welzijnswerkers;
Overwegende dat Stad Geraardsbergen samen met Stad Ninove, Eerstelijnszone Dender-Zuid en heel wat andere welzijnspartners op 12 januari 2024 een dossier indienden voor twee OverKophuizen in de eerstelijnszone;
Overwegende dat het ingediende dossier werd goedgekeurd;
Overwegende dat Eerstelijnszone Dender-Zuid deel uitmaakt van het OverKopnetwerk Denderstreek Meetjesland en dat stad Aalst penhouder is voor het netwerk;
Overwegende dat de toegekende subsidies binnen het OverKopnetwerk worden verdeeld onder de verschillende eerstelijnszones met een OverKophuis op basis van een verdeelsleutel. Naast een basisfinanciering worden het aantal jongeren dat gedomicilieerd is in de eerstelijnszone en het aantal indicatorleerlingen secundair onderwijs (op basis van vestigingsplaats van de school) als parameters gebruikt;
Overwegende dat Stad Geraardsbergen de middelen voor de uitwerking van twee OverKophuizen in Eerstelijnszone Dender-Zuid zal ontvangen en dat hiervoor een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen Stad Aalst, Stad Geraardsbergen en Stad Ninove;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de principiële goedkeuring van het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over de financiering van vernieuwend aanbod in de preventieve gezinsondersteuning, wat betreft de verlenging van de subsidie aan de OverKopnetwerken voor de organisatie van OverKophuizen van de Vlaamse Regering op 19 april 2024;
Gelet op de positieve beslissing van de uitbreiding OverKop Denderstreek Meetjesland van Opgroeien van 6 mei 2024;
Gelet op het goedkeuren van het samen met Eerstelijnszone Dender-Zuid en Lokaal Bestuur Ninove indienen van een subsidieaanvraag voor de oproep 'OverKop uitbreidingsmiddelen 2024 door het college van burgemeester en schepenen op 18 december 2023;
Overwegende dat er een subsidie van 81 622,44 euro werd toegekend voor de uitbouw van de OverKophuizen in Geraardsbergen en Ninove;
Overwegende dat stad Geraardsbergen deze middelen zal ontvangen;
Enig artikel:
De samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Aalst, Stad Geraardsbergen en Stad Ninove betreffende de uitbouw van een OverKopwerking in de Eerstelijnszone Dender Zuid als volgt goed te keuren:
Samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Aalst, stad Ninove en stad Geraardsbergen betreffende de uitbouw van een OverKopwerking in ELZ Dender Zuid.
Tussen de hierna vermelde partijen:
Enerzijds de stad Aalst, met zetel te 9300 Aalst, Grote Markt 3, correspondentieadres 9300 Aalst, Werf 9, KBO-nummer 0207.437.468, voor wie optreden de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad, en de heer Wim Leerman, algemeen directeur, optredend in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van de stad Aalst van 19 december 2023
Anderzijds en de stad Geraardsbergen, met zetel te 9500 Geraardsbergen, Weverijstraat 20, KBO-nummer 0207.485.374, voor wie optreden de heer Rudy Frederic, voorzitter gemeenteraad, en mevrouw Veerle Alaert, algemeen directeur en de stad Ninove, met zetel te 9400 Ninove, Centrumlaan 100, KBO-nummer 0207.441.527, voor wie optreden de heer Dirk Vanderpoorten, voorzitter gemeenteraad, en mevrouw Katlijn Copriau, algemeen directeur wordt onderhavige samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Tussen partijen wordt uiteen gezet hetgeen volgt:
Artikel 1: voorwerp en duurtijd van de overeenkomst
§1. Deze samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en de stad Geraardsbergen en de stad Ninove kadert binnen het lokaal sociaal beleid grondgebied Aalst 2020-2025, alsook de uitbreidingsoproep ‘OverKophuizen’ van het Agentschap Opgroeien d.d. 27/10/2023 waarbij het aanvraagdossier van de stad Geraardsbergen en de stad Ninove als laureaat uit de bus kwam (beslissing van Agentschap Opgroeien d.d. 16/02/2024) Partijen zullen hiertoe volgende initiatief organiseren ter uitvoering van de opdracht:
➢ Realiseren van een OverKophuis en -netwerk in eerstelijnszone Dender Zuid.
§2. Deze overeenkomst treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024 en loopt tot en met 31 december 2024 met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor één jaar indien ook de Vlaamse subsidies verlengd worden.
§3. In het geval de OverKopwerking Geraardsbergen - Ninove in aanmerking komt voor een erkenning als OverKopwerking los van het OverKophuis in Aalst wordt deze overeenkomst beëindigd met ingang vanaf de periode waarvoor zij de subsidie ontvangen. In dit geval gaan beide partijen verder in dialoog om de samenwerking te herbekijken en hieromtrent de nodige afspraken te maken. Eventuele restbedragen worden verdeeld voor de periode voorafgaand aan de nieuwe subsidiëring.
§4. Deze samenwerkingsovereenkomst is onlosmakelijk verbonden met de erkenning en subsidiëring van het OverKophuis vanuit Agentschap Opgroeien. Deze samenwerkingsovereenkomst komt sowieso tot een einde wanneer ook deze bovenlokale erkenning en subsidiëring aflopen. Wanneer de bovenlokale subsidies wijzigen, worden de budgetten herverdeeld onder de eerstelijnszones (met een OverKopwerking in het werkingsgebied) volgens de financiële afspraken zoals toegevoegd in het aanvraagdossier d.d. 15/1/2024.
Artikel 2: verbintenissen Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove i.f.v. uitrol lokale OverKophuis en -netwerk
› Stad Geraardsbergen en Stad Ninove nemen de verantwoordelijkheid op om binnen de eigen eerstelijnszone een OverKophuis en -netwerk op te zetten conform het concept en bijhorende doelstellingen en ambities zoals geformuleerd in het aanvraagdossier dat werd goedgekeurd door Agentschap Opgroeien.
› Stad Geraardsbergen en Stad Ninove sluiten voor de eigen OverKopwerking de nodige samenwerkingsovereenkomsten af met de betrokken lokale en regionale partners die zullen ingezet worden voor de operationele uitrol van het OverKophuis op het eigen grondgebied.
› Stad Geraardsbergen en Stad Ninove staan voor de eigen lokale OverKopwerking in voor afstemming en rapportering naar het lokale beleid, financiële opvolging, afsluiten van nodige verzekeringen en communicatie.
› Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove zorgen voor afstemming tussen de Overkopwerkingen in het werkingsgebied door de organisatie van 2 opvolgingsoverlegmomenten per jaar, eventueel in aanwezigheid van de kernpartners.
› Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove nemen samen met de andere OverKopwerkingen in het werkingsgebied, en in samenwerking met de betrokken lokale actoren, initiatief om een regionaal lerend netwerk op te zetten, voor te bereiden en op te volgen. Dit regionaal lerend netwerk komt 1 à 2 keer per jaar samen. Op basis van beurtrol staat per bijeenkomst één OverKopwerking (per ELZ) in voor de praktische organisatie van het lerend netwerk.
› Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove nemen samen met de andere OverKopwerkingen in het werkingsgebied initiatief om minimaal 2x/jaar uit te wisselen over de eigen OverKopwerking, af te stemmen en te leren van elkaar. Deze bijeenkomsten – stuurgroep OverKop Denderstreek-Meetjesland - gaan middels een beurtrol door in een OverKophuis.
› Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove zijn centrale aanspreekpunten voor het Agentschap Opgroeien m.b.t. de eigen OverKopwerking. Stad Aalst staat evenwel in voor de gebundelde jaarlijkse rapportering naar Agentschap Opgroeien. Stad Geraardsbergen en Stad Ninove leveren hiertoe de nodige inhoudelijke en financiële input aan m.b.t. de OverKopwerking in Ninove en Geraardsbergen zoals omschreven in artikel 4.2.
Artikel 3: Financiële verbintenissen.
Financiële verbintenissen
§1. Stad Aalst ontvangt als penhouder voor de OverKopwerkingen in het volledige werkingsgebied Denderstreek-Meetjesland een totale Vlaamse subsidie a rato van 457.749,24 EUR per projectjaar. De stad Aalst zal hiervan 81.622,44 EUR doorstorten aan de stad Geraardsbergen à rato van 1 kalenderjaar. De verdeling van de middelen gebeurt volgens de financiële afspraken zoals toegevoegd in het aanvraagdossier d.d. 15/1/2024 en ligt vast tot 30/6/2026.
De subsidie is onlosmakelijk verbonden met de erkenning en subsidies van het OverKophuis vanuit Agentschap Opgroeien. Deze samenwerkingsovereenkomst komt sowieso tot een einde wanneer ook deze bovenlokale erkenning en subsidies aflopen.
Bij wijziging van de totale Vlaamse subsidie voor het werkingsgebied Denderstreek-Meetjesland, worden de budgetten herverdeeld onder de eerstelijnszones (met een OverKopwerking in het werkingsgebied) volgens de financiële afspraken zoals toegevoegd in het aanvraagdossier d.d. 15/1/2024.
Deze subsidie wordt uitbetaald op rekening op naam van de stad Geraardsbergen op rekeningnummer: BE80 0910 0028 6177 BIC GKCC BE BB met vermelding van ‘OverKopwerking Dender Zuid’, de schijf en het kalenderjaar van de toelage.
§2. Voor de besteding van de Vlaamse subsidie dienen de richtlijnen te worden gevolgd zoals omschreven in de oproep d.d. 27/10/2023.
§3. De jaarlijkse toelage wordt uitbetaald in 2 schijven van 50% (tegen 15 februari en tegen 1 augustus van het lopend kalenderjaar).
Infrastructurele verbintenissen
§4. Stad Geraardsbergen en Stad Ninove stellen een locatie gratis ter beschikking voor de OverKopwerking in de eigen eerstelijnszone.
Artikel 4: opvolging en toezicht
4.1. Bestuurlijke controle
§1. Vanuit de stad Aalst wordt voor de opvolging van deze overeenkomst 2 keer per jaar een opvolgingsoverleg georganiseerd waarbij een vertegenwoordiging van beide steden aansluit, al dan niet in aanwezigheid van de externe kernpartners.
§2. Samenkomsten van het opvolgingsoverleg
› Voor 1 juni elk kalenderjaar (incl. bespreking jaarverslag voorgaand kalenderjaar).
› Voor 1 december van elk kalenderjaar
§3. Opvolging van de samenwerkingsovereenkomst: Vanuit de stad Aalst wordt deze samenwerkingsovereenkomst opgevolgd vanuit de regierol lokaal sociaal beleid, tel. 053 77 9300, oproepsociaalbeleid@aalst.be. Vanuit de stad Geraardsbergen wordt deze samenwerkingsovereenkomst opgevolgd vanuit dienst Samenleving, tine.platteau@geraardsbergen.be .
4.2. Financiële en inhoudelijke controle
§1. Uiterlijk tegen 1 april van elk kalenderjaar zullen Stad Geraardsbergen en Stad Ninove een werkings- en financieel verslag opmaken met betrekking tot de OverKopwerking in Ninove en Geraardsbergen. Dit jaarverslag wordt digitaal overgemaakt aan de stad Aalst via oproepsociaalbeleid@aalst.be. Stad Aalst stelt hiervoor de nodige sjablonen ter beschikking. De stad Aalst staat op haar beurt in voor globale rapportering naar Agentschap Opgroeien.
§2. Volgende stukken vormen de basis voor de verslaggeving:
Een werkings- of inhoudelijk verslag dat rapporteert over de voortgang van de doelstellingen zoals omschreven in het aanvraagdossier.
Een financieel verslag dat bestaat uit:
o Een overzicht van de kosten en opbrengsten verbonden aan de verschillende opdrachten zoals omschreven in artikel 1., inclusief de betrokken verantwoordingsstukken (bv. loonstaten, samenwerkingsovereenkomsten, …) en/of facturen.
§3. Indien Agentschap Opgroeien op basis van de jaarlijkse verslaggeving de Vlaamse subsidies volledig of gedeeltelijk zou intrekken wordt dit telkens vertaald naar de lokale werking waarop deze beslissing betrekking heeft.
Artikel 5: Wetgeving overheidsopdrachten.
Stad Geraardsbergen en Stad Ninove verbinden zich ertoe om de principes van de wetgeving overheidsopdrachten na te leven.
Artikel 6: GDPR.
Stad Geraardsbergen en Stad Ninove verbinden zich ertoe om bij verwerking van persoonsgegevens de bepalingen GDPR (General Data Protection Regulation) na te leven.
Artikel 7: Decreet lokaal bestuur.
Stad Geraardsbergen en Stad Ninove verbinden zich ertoe om de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur na te leven.
Artikel 8: Communicatie.
Stad Geraardsbergen en Stad Ninove zorgen ervoor dat bij elke communicatie i.k.v. de lokale OverKopwerking de opgelegde richtlijnen vanuit Agentschap Opgroeien worden nageleefd. Bij bovenlokale communicatie wordt steeds gecommuniceerd vanuit het samenwerkingsverband ‘Denderstreek-Meetjesland’.
Artikel 9: Toepasselijk recht
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. De rechtbanken van Oost-Vlaanderen zijn uitsluitend bevoegd om kennis te nemen van iedere betwisting tussen partijen inzake het bestaan, de geldigheid en de interpretatie van deze overeenkomst, die niet op een minnelijke wijze kunnen opgelost worden.
Artikel 10: Engagementen op het gebied van werkwijze
§1. Stad Geraardsbergen en Stad Ninove oefenen dit project op een kwaliteitsvolle manier uit. Stad Aalst en Stad Geraardsbergen en Stad Ninove hanteren bedrijfseconomisch verantwoorde principes, waaronder een maximale kostentransparantie en -responsabilisering, evenwel zonder hierbij afbreuk te doen aan dit project. Stad Geraardsbergen en Stad Ninove zullen zich bij de uitoefening van dit project nauwgezet houden aan de beginselen van behoorlijk bestuur en verder aan alle toepasselijke regelgeving.
§2. Stad Geraardsbergen en Stad Ninove zullen inzake dienstverlening rekening houden met de algemene principes die richting geven aan good governance en de uitvoering ervan zoals het gelijkheidsbeginsel, non-discriminatiebeginsel, zuinigheidsbeginsel, redelijkheidsbeginsel, integriteit, verantwoording, vertrouwelijkheid van informatie, transparantie…enz.
Artikel 11: relativiteit van clausules
ln geval één of andere clausule of gedeelte ervan ongeldig, onwettelijk, onuitvoerbaar onder het toepasselijke recht wordt verklaard, blijven de overige clausules of gedeelten ervan rechtsgeldig en uitvoerbaar. Partijen beraadslagen binnen de maand na verzoek van de meest gerede partij om de onwettige of onuitvoerbare clausules te vervangen door geldige clausules die zoveel als mogelijk de initiële bedoeling van partijen nastreven.
Overeenkomst opgemaakt in twee exemplaren, evenveel exemplaren als er contractspartijen zijn en waarbij elke partij erkent haar exemplaar te hebben ontvangen.
Gelet op de e-mail van de enige overblijvende bondsleider van KSA-St. Jan, van 26 april 2024 betreffende het document in verband met de overdracht van de vlag van de Rooms Katholieke Vlaamse Studentengilde Geeraardsbergen uit 1928 aan de stad;
Overwegende dat de vlag, oorspronkelijk vlag van de Rooms Katholieke Vlaamse Studentengilde Geeraardsbergen, dateert uit 1928 naar een ontwerp van kunstenaar Jan De Cooman;
Overwegende dat bij het stopzetten van de activiteiten van de KSA men de vlag wenste over te dragen aan een organisatie die deze op een correcte manier zou bewaren en men hierbij dacht aan het nieuwe, nog te bouwen archief van de stad Geraardsbergen;
Overwegende dat de overdracht reeds plaatsvond in 2010, maar omwille van gebrek aan een geschikte locatie toen in het stadsarchief (veiligheid, constante temperatuur, ...) de vlag in voorlopige bewaring werd gegeven aan de heer Hugo De Cooman;
Gelet op de vraag om met de ingebruikname van het nieuwe archief deze vlag officieel aan de stad over te dragen tijdens de Vlaanderen Feestviering op 11 juli in aanwezigheid van de Oud-KSA'ers;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
Een schenking, zijnde vlag van de Rooms Katholieke Vlaamse Studentengilde Geeraardsbergen uit 1928, te aanvaarden.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 30 april 2024 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 28/05/2024 om 21:03.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad