Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de intercommunale SOLVA;
Gelet op de brief van 4 mei 2022 van SOLVA, waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan hun algemene vergadering die zal plaatsvinden op 16 juni 2022;
Overwegende dat deze algemene vergadering zal plaatsvinden in EMotia, cultuurhuis Erpe-Mere;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen werd overgemaakt;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Johan Quintelier in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van SOLVA en Herman D'Hondt als plaatsvervanger;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 16 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2:
Johan Quintelier, raadslid, wonende Koppenhollestraat 106, 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intercommunale SOLVA die zal plaatsvinden op 16 juni 2022 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Gelet op de e-mail van 19 april 2022 van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op 14 juni 2022;
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 7 december 2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, Stephan De Prez heeft aangeduid als afgevaardigde van de intergemeentelijke samenwerking Westlede en Sarah De Backer als plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die zal plaatsvinden op 14 juni 2022, als volgt goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 7 december 2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
Artikel 2:
Stephan De Prez, schepen, wonende Stadsweg 18 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die plaatsvindt op 14 juni 2022 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
Gelet op het aangetekend schrijven van 16 maart 2022 van ILvA waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die op 21 juni 2022 zal plaatsvinden ;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen overgemaakt werd;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Godelieve Dauw in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van ILvA van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband de Gemeentelijk Holding NV in vereffening ;
Gelet op het aangetekend schrijven van 25 mei 2022 van de Gemeentelijke holding NV in vereffening waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die op 29 juni 2022 zal plaatsvinden ;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen overgemaakt werd;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de punten van deze agenda louter ter kennisname meegedeeld wordt aan de algemene vergadering, dat zij dus niet ter stemming voorgelegd worden;
Overwegende dat schepen Ann Panis in zitting van 18 juni 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding Nv in vereffening van 29 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Overwegende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Geraardsbergen goedgekeurd werd op de raden van 18 juni 2019;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen beschikt over een solide basis voor organisatiebeheersing en dat de doorgevoerde wijzigingen een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van de projectuitvoerders en een meerwaarde zijn voor onze organisatie; dat we erover waken dat het systeem de nodige aandacht blijft krijgen en ernaar streven dat het deel uitmaakt van de dagelijkse werking;
Overwegende dat het organisatiebeheerssysteem voortdurend geëvalueerd wordt door de stafmedewerker Kwaliteit, beleid en organisatie in samenspraak met de verschillende projectuitvoerders en dus onderhevig is aan continue bijsturing; dat het hierdoor ook actief bijdraagt aan de ontwikkeling van een cultuur van voortdurende verbetering;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing en dit jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar;
Gelet op de kennisname van de rapportering organisatiebeheersing op het managementteam van 13 mei 2022 en op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 16 mei 2022;
Overwegende dat de rapportering organisatiebeheersing werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 1 juni 2022;
Gelet op artikel 217 tem 220 van het decreet lokaal bestuur;
Niet van toepassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing.
Overwegende dat het jaarverslag als instrument geen verplichting meer is sinds de overschakeling naar de BBC maar dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen dit aanhoudt als communicatiemiddel naar de raadsleden met betrekking tot het geven van een overzicht over de werking van de diensten;
Overwegende dat een uitgebreid overzicht gemaakt wordt van de werking van diensten van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onder de vorm van beschrijvingen, statistieken, tabellen en dit verslag rapporteert over onze initiatieven, werking en realisaties in 2021;
Overwegende dat het verslag in eerste instantie voor het bestuur een instrument kan zijn om te waken over de inhoudelijke werking en uitbouw van de organisatie;
Overwegende dat het jaarverslag tegemoet komt aan de vraag tot rapportering over de werking van onze diensten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Niet van toepassing,
Enig artikel:
De raad neemt kennis van het jaarverslag van de diensten van het Lokaal Bestuur over het jaar 2021.
Gelet op het besluit van de Zoneraad van 29 april 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenbeleidsplan 2020 - 2025;
Gelet op artikel 23 §2 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele bescherming, die bepaalt dat het gemeentelijk luik van het meerjarenbeleidsplan ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de zone;
Gelet dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen deel uitmaakt van de hulpverleningszone Zuid-Oost;
Gelet op de Wet Civiele Veiligheid van 15 mei 2007, artikel 23;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
Het meerjarenbeleidsplan 2020 - 2025 van de Hulpverleningszone Zuid-Oost goed te keuren.
Overwegende dat op 12 juni 2022 de triatlon Challenge doorgaat;
Overwegende dat voor risico’s bij bepaalde manifestaties de gemeentelijke veiligheidscel kan beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan;
Overwegende dat evenementen van dergelijke omvang bepaalde veiligheidsrisico’s met zich meebrengen die niet opgenomen worden in het ANIP (algemeen nood- en interventieplan);
Overwegende dat door de aard en omvang van dit evenement een bijzonder nood- en interventieplan wenselijk is in functie van de organisatie van de hulpverlening en multidisciplinaire coördinatie;
Overwegende dat het BNIP goedgekeurd werd op de veiligheidscel van ...;
Gelet op het KB van 16 februari 2006 betreffende nood- en interventieplannen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-2 van 30 maart 2009;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009;
Gelet op de ministeriële omzendbrief OOP 41 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte naar aanleiding van gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, §1,
Artikel 1:
Het bijzonder nood- en interventieplan Challenge 2022 goed te keuren.
Artikel 2:
Het goedgekeurde nood- en interventieplan zal ter goedkeuring aan de provinciegouverneur overgemaakt worden.
Overwegende dat de huidige overeenkomst afgesloten met Idewe werd opgezegd met ingang vanaf 1 januari 2023 en deze opdracht dient te worden herzien in kader van de wet op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat een gezamenlijke aanbesteding voor het volledige Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangewezen is om op deze manier de concurrentie optimaal te laten werken en de meest voordelige voorwaarden te bekomen;
Overwegende dat hiertoe de Stad Geraardsbergen zal optreden als aankoopcentrale/opdrachtgevend bestuur in de zin van art. 47 van de wet van 17 juni 2016 houdende de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Aanstellen van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW)’ een bestek met nr. D/2022-003 werd opgesteld door de Centrale aankoopdienst in samenspraak met de Dienst Preventie;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 6 jaar;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 1° (Sociale en andere specifieke diensten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet over het welzijn op het werk en zijn uitvoeringsbesluiten (codex boek II, titel 3 betreffende de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, codex boek II, titel 1 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, codex boek I, Titel 4 betreffende maatregelen in verband met het gezondheidstoezicht op de werknemers);
Gelet op het delegatiebesluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2022 waarbij delegatie werd verleend aan de Stad Geraardsbergen om op te treden als opdrachtgevend bestuur in de zin van art. 47 van de wet van 17 juni 2016 houdende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 100.000,00 euro op jaarbasis, hetzij op 600.000,00 euro (btw niet van toepassing) voor een looptijd van 6 dienstjaren;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het Meerjarenplan 2020-2025 op BI 011500 (Welzijn op het werk) – AR 62301000 (Arbeidsgeneeskundige dienst),
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. D/2022-003 en de raming voor de opdracht ‘Aanstellen van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) ’, opgesteld door de Centrale Aankoopdienst in samenspraak met de Dienst Preventie. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 600.000,00 euro (btw niet van toepassing) voor een periode van 6 jaar.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overwegende dat het vanuit cultuurhistorisch en ecologisch oogpunt van belang is dat de aanplanting of het onderhoud van boom- en struiksoorten aangemoedigd wordt;
Overwegende dat het stadsbestuur zijn cultuurhistorisch, ecologisch en landschappelijk patrimonium wil behouden en verrijken;
Gelet op het belang van het verhogen van levenskansen van organismen in landschappen en het verhogen van de soortenrijkdom en de functies van de biotopen; dat het in het belang van de biodiversiteit opportuun is om vanuit ecologische, landschappelijke en recreatieve overwegingen kleine landschapselementen te behouden en te versterken;
Gelet op de noodzaak dat er een stimulans wordt gegeven voor het onderhoud, het behoud en de ontwikkeling van de kleine landschapselementen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2006 houdende de vaststelling van het subsidiereglement voor de aanplanting en het onderhoud van kleine landschapselementen (K.L.E.'s);
Overwegende dat punt 7 van artikel 3 van het bestaande reglement dient aangepast te worden aan recente wetgeving; zoals vermeld in artikel 3.133 van boek 3 'goederenrecht' van het burgerlijk wetboek van 4 februari 2020; dat handelt over de afstand van de aanplanting tot aan de perceelgrens;
Gelet op artikel 3.133 van boek 3 'goederenrecht' van het burgerlijk wetboek van 4 februari 2020;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Budgetten voor deze subsidie worden ingeschreven onder AR 64900000 BI 039000,
Enig artikel:
Het subsidiereglement van 19 december 2006 betreffende de aanplanting en het onderhoud van kleine landschapselementen (K.L.E.'s) als volgt te wijzigen:
Artikel 3 '7. De aanplanting gebeurt in overeenstemming met alle bestaande wetten en reglementen (burgerlijk wetboek, veldwetboek, plaatselijke gebruiken van het Oude Land van Aalst , m.a.w. hagen e.a. beplanting lager dan 2 meter dienen op 42 cm van de perceelsgrens worden aangeplant, hoogstammige bomen en beplantingen hoger dan 2 meter, op 84 cm van de perceelsgrens,…).' wordt gewijzigd naar '7. De aanplanting gebeurt in overeenstemming met alle bestaande wetten en reglementen (burgerlijk wetboek boek 3 ‘Goederen’, veldwetboek, m.a.w. bomen die minstens 2 meter hoog zijn moeten op minstens 2 meter van de perceelsgrens aangeplant worden. Voor alle andere bomen, struiken en hagen bedraagt de plantafstand 0,50 meter van de perceelsgrens.)'.
Dit agendapunt werd verdaagd naar een volgende zitting.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2021 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via email aan ieder raadslid werd bezorgd;
Gelet op de raadscommissie voor financiën, voorafgaand aan de raad, waarbij het managementteam en de waarnemend financieel directeur de nodige toelichting verschaften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- Art. 40§1, 41§3, 249
- Art. 171§4, 176, 260, 261, 285, 286,330
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
De jaarrekening geeft een overzicht van de financiële toestand van de Stad. Na goedkeuring van de jaarrekening dient het gecumuleerd budgettair resultaat verwerkt te worden in een aanpassing van het meerjarenplan,
Artikel 1:
Voorgelegde jaarrekening 2021 van de Stad Geraardsbergen vast te stellen.
Artikel 2:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van art. 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021;
Gelet op de resultaatsverwerking waarbij de stad Geraardsbergen tussenkomt in het verlies van het OCMW t.b.v. 3.363.930,11 euro (schema T5);
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk stemmen over hun deel van het beleidsrapport (jaarrekening, meerjarenplan en aanpassing meerjarenplan);
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goed te keuren en dat door die goedkeuring het beleidsrapport in zijn geheel geacht wordt definitief te zijn vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2021 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via email aan ieder raadslid werd bezorgd;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Geraardsbergen van 7 juni 2022 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, wordt vastgesteld;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- Art. 40§1, 41§3, 249
- Art. 250, 260-262, 274, 285, 286, 330
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De jaarrekening geeft een overzicht van de financiële toestand van het OCMW. Na goedkeuring van de jaarrekening dient het gecumuleerd budgettair resultaat verwerkt te worden in een aanpassing van het meerjarenplan,
Artikel 1:
Voorgelegde jaarrekening 2021 van het OCMW Geraardsbergen goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan het OCMW Geraardsbergen.
Artikel 3:
Besluit bekend te maken volgens de bepalingen van art. 285-286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021 met volgende kengetallen:
- budgettaire resultaat van het boekjaar: 196.779,00 euro;
- resultaat op kasbasis: -.2.471.017,00 euro;
- autofinancieringsmarge: 196.779,00 euro;
- overschot (+) / tekort (-) van het boekjaar: 147.760,25 euro;
- balanstotaal: 10.135.676,30 euro;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2021 in grafiek;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Geraardsbergen van 24 mei 2022 waarbij de BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, wordt vastgesteld;
Overwegende dat de BBC jaarrekening voor advies aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Gelet op het voorliggend jaarverslag en ontwerp van de NBB jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021 met volgende kengetallen:
- balanstotaal: 10.135.676,30 euro;
- winst (+) / verlies (-) van het boekjaar: 147.760,25 euro;
- overgedragen winst (+) / verlies (-) vorig boekjaar: 125.967,86 euro;
- te bestemmen winst (+) / verlies (-): 273.728,11 euro;
- toevoeging aan de reserves: 29.552,05 euro;
- dividenduitkering aan de Stad: 118.208,20 euro;
- overdracht naar volgend boekjaar: 125.967,86 euro;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Geraardsbergen van 24 mei 2022 waarbij de NBB jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, wordt vastgesteld;
Overwegende dat de NBB jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Overwegende de artikelen 26 en 37 van de statuten van het AGB Geraardsbergen, waarin bepaald wordt dat de bestuursmandaten onbezoldigd worden uitgeoefend, stelt de raad eenparig vast dat in de jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, geen enkele bezoldiging van die aard is opgenomen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 235 §4, 243 en 250;
Gelet op het wetboek van economisch recht, meer bepaald artikel III.89 en III.90;
Er is geen financiële impact verbonden aan dit besluit;
Artikel 1:
Voor de voorgelegde BBC jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, met een positief budgettair resultaat van het boekjaar van 196.779,00 euro, een positief advies te formuleren;
Artikel 2:
Voorgelegd jaarverslag en NBB jaarrekening van het AGB Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, met een balanstotaal van 10.135.676,30 euro, een winst van het boekjaar van 147.760,25 euro en als resultaatsverwerking:
- toevoeging aan de reserves: 29.552,05 euro;
- dividenduitkering aan de Stad: 118.208,20 euro;
- overdracht naar volgend boekjaar: 125.967,86 euro;
goed te keuren;
Artikel 3:
Volledige en algehele kwijting te verlenen aan de bestuurders van het AGB Geraardsbergen voor hun opdracht uitgeoefend gedurende het boekjaar afgesloten per 31 december 2021.
Artikel 4:
Afschrift te bezorgen aan het AGB Geraardsbergen.
Artikel 5:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de e-mail van 28 maart 2022 van de instrumenterende notaris, waarbij hij verzoekt om 2 perceeltjes grond, gelegen Lindeveld 2 en Lindeveld 2+ te 9506 Zandbergen, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel uitmakend van nummers 391F P0000 en 389E P0000, met een gemeten oppervlakte van respectievelijk 38ca en 2ca, zijnde loten 1 en 2, kosteloos over te dragen aan de stad;
Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt op 16 maart 2022 door de beëdigd landmeter-expert, met aanduiding van de rooilijn en opgave van de oppervlakte van de wegzate, zijnde 40m² groot;
Gelet op het verkavelingsplan, opgemaakt op 26 februari 2021;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot verlening van een omgevingsvergunning, dossiernummer OMV_2021037656 van 19 juli 2021;
Gelet op de bodemattesten, afgeleverd op 25 november 2021, voor de percelen, kadastraal gekend onder afdeling 12 sectie B nrs. 389E, 391E en 391F;
Gelet op de samenvatting PRECAD, afgeleverd op 28 maart 2022;
Gelet op de opzoeking kadaster van 26 november 2021;
Gelet op de stedenbouwkundige uittreksels, opgemaakt op 29 november 2021;
Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de instrumenterende notaris;
Overwegende dat de genoemde eigenaar met het verzoek tot overdracht van de wegzate zich definitief en onherroepelijk verbindt de genoemde gronden kosteloos over te dragen aan de stad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
niet van toepassing,
Artikel 1:
Twee perceeltjes grond, gelegen Lindeveld 2 en Lindeveld 2+ te 9506 Zandbergen, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel uitmakend van nummers 391F P0000 en 389E P0000, met een gemeten oppervlakte van respectievelijk 38ca en 2ca, zijnde loten 1 en 2, kosteloos in te lijven bij het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan te geven.
Artikel 2:
Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand goed te keuren.
Artikel 3:
Alle kosten verbonden aan de genoemde inlijving ten laste van de in artikel 1 genoemde eigenaar te leggen.
Overwegende dat aansluiting van de Wolvenhoek-Bronstraat oorspronkelijk een zuiver gemeentelijk project was doch dit via het Lokaal Pact aan Aquafin werd overgedragen;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2021 akkoord was met de uitbreiding van het project met aansluiting van een deel van de Wallestraat;
Gelet op het Aquafinproject 22.179V 'Aansluiting Wolvenhoek-Bronstraat gecombineerd met aanleg van riolering in deel van de Wallestraat door de stad';
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 maart 2021 houdende goedkeuring van het aanbestedingsdossier Aquafinproject Aansluiting Wolvenhoek-Bronstraat (22179V), gecombineerd met aanleg van riolering in deel van de Wallestraat door de stad;
Gelet op het dossier voor grondinneming 5, houdende kadastraal plan, grondinnemingsplan, bodemattest, afrekening kopers en koopovereenkomst;
Gelet op het ontwerp van akte, opgemaakt door de instrumenterende notaris;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 maart 2021 houdende goedkeuring van het aanbestedingsdossier Aquafinproject Aansluiting Wolvenhoek-Bronstraat (22179V), gecombineerd met aanleg van riolering in deel van de Wallestraat door de stad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 10 mei 2011 houdende uitbreiding van het project met aanleg van gescheiden riolering in een deel van de Wallestraat;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget op budgetcode 22700000/031000-IP RIOLERING-WALLESTR,
Artikel 1:
Het ontwerp van akte en het volledige dossier inzake grondinneming 5 voor het Aquafinproject 22.179V 'Aansluiting Wolvenhoek-Bronstraat gecombineerd met aanleg van riolering in deel van de Wallestraat door de stad' goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing aan de instrumenterende notaris te bezorgen.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein in de Mijnwerkersstraat in 2 loten voor open bebouwing en een lot voor groenaanleg, met aanpassing van de rooilijn van de Mijnwerkersstraat en gemeenteweg nr. 15, te 9500 Moerbeke, met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nr. 228K;
Overwegende dat het te verkavelen terrein zich situeert in een residentieel woonweefsel in de dorpskern van de deelgemeente Moerbeke; dat het Moerbekeplein met het station, een busstopplaats en diverse voorzieningen (kantoren, handel, horeca, diensten, ...) op ca. 150 meter ligt; dat het terrein aantakt op de Mijnwerkersstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg die doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer; dat in noordwestelijke richting een zijtak langs het te verkavelen terrein loopt en in zuidwestelijke richting gemeenteweg nr. 15, een zachte verbinding met een breedte van 2,4 meter, loopt; dat deze weg in zuidelijke richting aantakt op de Heuvelstraat; dat het te verkavelen terrein wordt omgeven door percelen in woongebied, vooral in gebruik als woonkavel (één- en meergezinswoningen); dat de hoofdstraat Mijnwerkersstraat enkel aan de zuidzijde bebouwd is en aan de noordzijde grenst aan een parking en het voormalige stationsgebouw, met aanpalend de spoorlijn Geraardsbergen – Edingen; dat het te verkavelen terrein licht afhellend is naar achteren toe en momenteel bebouwd is met een vrijstaande eengezinswoning waarvan het hoofdvolume 1 volwaardige bouwlaag omvat en werd afgewerkt met een zadeldak; dat aan dit hoofdvolume diverse aanbouwen werden opgericht; dat achter de woning tevens een vrij groot bijgebouw/loods staat; dat de bebouwingstypologie in de omgeving rond het terrein zich kenmerkt door vrijstaande en gekoppelde woningen, 1 tot 2 volwaardige bouwlagen hoog en afgewerkt met een hellend dak;
Overwegende dat men beoogt het terrein te verkavelen in 2 loten (1 en 2) voor open bebouwing georiënteerd op de Mijnwerkersstraat en een achterliggend lot 3 voor groenaanleg; dat op lot 1 enkel een meergezinswoning met max. 8 woonentiteiten mag worden opgericht en op lot 2 enkel een eengezinswoning mag komen; dat lot 3 moet worden ingericht als een kwalitatieve groenzone met heesters en bomen; dat lot 1 1227m² groot zal zijn, lot 2 1245m² groot zal zijn en lot 3 een oppervlakte zal beslaan van 919m²; dat de bouwlijn van de woningen wordt voorzien op min. 4,99 meter (lot 2) en min. 7,98 meter (lot 1) achter de (nieuwe) rooilijn; dat de meergezinswoning op lot 1 max. een gevelbreedte kan hebben van 16,7 meter en de zijdelingse bouwvrije stroken min. 3,5 meter breed moeten zijn; dat de woning op lot 2 max. 17,1 meter breed mag zijn en de bouwvrije zijdelingse stroken naast deze woning min. 4,78 à 5,06 meter (linkerzijde) en min. 3 meter (rechterzijde) breed moeten zijn; dat achter de woningen nog een tuinzone wordt voorzien met een min. diepte van ca. 20,6 meter (lot 1)/25,3 meter (lot 2);
Overwegende dat de meergezinswoning 3 volwaardige bouwlagen mag omvatten, en een kelderniveau, en moet worden afgewerkt met een plat dak; dat de kroonlijsthoogte max. 9 meter mag bedragen en de bouwdiepte beperkt moet blijven tot max. 22,7 meter; dat de meergezinswoning ook een kelderniveau mag omvatten dat tot 5,5 meter voorbij de maximale achterbouwlijn van de woning mag doorlopen; dat de woning op lot 2 twee volwaardige bouwlagen mag tellen en moet worden afgewerkt met een plat dak; dat de kroonlijsthoogte van deze woning max. 6,5 meter mag bedragen en de bouwdiepte moet beperkt blijven tot max. 18 meter; dat op lot 2 ook een apart bijgebouw mag worden opgericht met een max. oppervlakte van 310 m² en een max. hoogte van 5 meter tot aan de bovenzijde van het plat dak; dat er voor beide loten ook voorschriften werden bijgevoegd inzake verhardingen, afsluitingen, zwembaden/vijvers, ....
Overwegende dat er een aanpassing van de rooilijn wordt voorzien, zowel langs de Mijnwerkersstraat als langs de gemeenteweg nr. 15; dat langs de Mijnwerkersstraat de rooilijn lichtjes zal worden aangepast zodat de breedte van het openbaar domein er wordt teruggebracht tot 4,25 meter; dat langs gemeenteweg nr. 15 een deel van het terrein zal worden afgestaan zodat de gemeenteweg er 4 meter breed wordt; dat het deel van het terrein binnen de voorziene rooilijn wordt aangeduid als lot 4 en uit de verkaveling wordt gesloten; dat dit lot kosteloos zal worden afgestaan aan het Lokaal Bestuur;
Gelet op de rooilijn van de Mijnwerkersstraat, zoals vastgesteld bij KB van 27 oktober 1983;
Gelet op de gemeenteweg nr. 15, in de Atlas der Buurtwegen opgenomen als ‘Sentier n° 15’ met een breedte van 2,4 meter ter hoogte van het te verkavelen terrein;
Overwegende de vergunningsaanvraag aanpassingen van rooilijnen omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 21 januari 2022 tot 19 februari 2022 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 3 mei 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 21 april 2022;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;
Overwegende dat de breedte van het openbaar domein langs de Mijnwerkersstraat zal worden teruggebracht tot 4,25 meter; dat dergelijke breedte voldoende is voor deze verkeersluwe, doodlopende zijstraat, ook voor de brandweer; dat de beperkte aanpassing van de rooilijn langs de Mijnwerkersstraat aldus kan worden aanvaard;
Overwegende dat langs gemeenteweg nr. 15 een deel van het terrein zal worden afgestaan zodat de gemeenteweg er 4 meter breed wordt; dat op die manier daar de door het Lokaal Bestuur geplande rioleringswerken kunnen worden uitgevoerd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
De aanpassing van de rooilijn van de Mijnwerkersstraat en gemeenteweg nr. 15 goed te keuren zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein in de Mijnwerkersstraat in 2 loten voor open bebouwing en een lot voor groenaanleg, te 9500 Moerbeke en met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nr. 228K. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
a) Vooraleer tot verkoop (of een andere wijze van vervreemding) der bouwloten over te gaan moet een proces-verbaal van opmeting van de goedgekeurde verkaveling (met afpaling der loten), ondertekend door een beëdigd landmeter, kosteloos worden overhandigd aan het college van burgemeester en schepenen.
b) De gronden binnen de rooilijn (lot 4) dienen vrij en onbelast en zonder kosten voor het Lokaal Bestuur volgens de geëigende procedure gratis aan het Lokaal Bestuur worden afgestaan.
c) De verkaveling wordt, voor wat de verkoop of vervreemding van de kavels betreft, slechts uitvoerbaar nadat de af te breken constructies effectief zijn afgebroken/verwijderd en nadat lot 4 kosteloos werd afgestaan. Zolang de sloopwerken niet zijn voltooid en/of er geen grondafstand heeft plaatsgevonden, mogen de loten niet worden verkocht of vervreemd en kunnen geen gebouwen worden opgericht op basis van deze verkaveling. De voltooiing van de sloopwerken wordt door de verkavelaar bij middel van een aangetekende kennisgeving, met de nodige bewijsstukken, gemeld aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit op te laden in het omgevingsloket.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het oprichten van een restaurant met omgevingsaanleg en verplaatsen van gemeenteweg nr. 23, met betrekking tot een terrein aan de Astridlaan te 9500 Geraardsbergen en met kadastrale gegevens 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 1094C, 1092H en 1092Y;
Overwegende dat de bouwplaats zich situeert aan de rand van de stadskern langsheen de Astridlaan (gewestweg - N42); dat dit terrein een driehoekige vorm heeft dat in noordelijke richting grenst aan de Molenbeek, een waterloop van tweede categorie; dat er in oostelijke richting kleinschalige woonbebouwing aanwezig is die uitgeeft in de Papiermolenstraat en dat er ten zuiden van de bouwplaats een middelbare school gelegen is; dat grotendeels langs de grens tussen de percelen nrs. 1092H en 1092Y cfr. de Atlas der buurtwegen gemeenteweg nr. 23 ligt, een zachte verbinding (voetweg); dat deze weg in werkelijkheid eerder dwars over het terrein loopt; dat deze weg werd aangelegd in grind; dat de omgevende bebouwing langs de Astridlaan bestaat uit een afwisseling van één- en meergezinswoningen, handelszaken (voornamelijk retailzaken), kantoren, diensten, ...; dat ter hoogte van de bouwplaats de Astridlaan 2 rijstroken omvat met tussen beide een middendeel, deels voorzien van een verkeerseiland; dat naast de rijstroken aan beide zijden een aanliggend fietspad aanwezig is, op hetzelfde niveau als de rijbaan; dat de bouwplaats momenteel onbebouwd/spontaan verbost is en vrij sterk afhelt naar de beek toe en richting Astridlaan;
Overwegende dat men met voorliggende aanvraag beoogt op de bouwplaats een restaurant (fastfoodketen) op te richten; dat dit restaurant enkel een gelijkvloers volume met plat dak zal omvatten dat max. 35,2 meter breed en max. 13,6 meter diep (excl. luifel) zal zijn; dat er in dit gebouw een keuken met afwaslokaal, ruime lobby met sanitair en speelzone zal worden voorzien, alsook enkele ruimtes in functie van de uitbating van het restaurant; dat het gebouw een hoogte zal hebben van 4,92 meter; dat het plat dak zal worden aangelegd als groendak en er op dit plat dak ook technische constructies (zonnepanelen, unit airco, ...) zullen worden geplaatst; dat grenzend aan de zuidgevel een buitenterras zal worden aangelegd, afgebakend door middel van glaspanelen; dat de gevels van de nieuwbouw zullen worden afgewerkt in een beige gevelsteen, beperkt ook beige gevelsteen plaketten, afgewisseld met elementen in hout en een donkergroene wandbekleding; dat de grote luifel zal worden uitgevoerd in donkergroen aluminium, een lagere luifel is voorzien in wit aluminium en er ook een luifel met lamellen in hout zal worden aangebracht; dat het schrijnwerk in donkergrijs aluminium zal worden uitgevoerd;
Overwegende dat het terrein toegankelijk zal zijn via een 7 meter brede toegangsweg waardoor langs de Astridlaan een 2,6 meter breed deel van de straatgracht er zal worden ingebuisd; dat de toegangsweg zal leiden naar een parkeerzone naast en grotendeels achter het restaurant; dat er in totaal 61 parkeerplaatsen zullen worden voorzien waarvan 4 voor mindervaliden; dat enkele parkeerplaatsen zullen worden uitgerust met laadpalen voor elektrische voertuigen; dat alle parkeerplaatsen, exclusief deze voor mindervaliden en die voor de drive zullen worden aangelegd in grasbetontegels; dat er ook een fietsenstalling voor 10 fietsen is voorzien aan de achterzijde van het restaurant, nabij de ingang, en voorzien van laadpunten voor elektrische fietsen; dat het grootste deel van de toegangsweg en circulatieruimte zal worden aangelegd in grijze waterdoorlatende betonstraatstenen; dat enkel ter hoogte van de drive een deel verharding in beton zal worden aangelegd;
Overwegende dat achteraan op de parking een sorteerlokaal zal komen; dat deze constructie 3,9 meter op 5,2 meter groot zal zijn en zal worden afgewerkt met een plat dak waarvan de bovenzijde op 2,8 meter hoogte zal liggen; dat de gevels van dit gebouw zullen worden afgewerkt in hout; dat naast het gebouw, tussen de parkeerplaatsen, ook een elektriciteitscabine zal worden opgericht; dat deze cabine 2,85 meter op 3,0 meter groot zal zijn en worden afgewerkt met een plat dak waarvan de bovenzijde op 2,6 meter hoogte zal liggen;
Overwegende dat er ook diverse publiciteitsinrichtingen zullen worden voorzien; dat op de voorgevel de naam van het restaurant en driemaal het logo (de letter 'M') in polycarbonaat zal worden geplaatst; dat ook op de zijgevels de naam van het restaurant zal komen en op de zuidgevel ook nog eens het logo; dat deze publiciteitsinrichtingen intern zullen worden verlicht; dat er ook een hoogtebegrenzer zal worden geplaatst; dat in functie van de drive ook diverse publiciteitsinrichtingen zullen worden voorzien (preselling scherm, bestelzuil, menubord en drivepaneel) en er ook een sensibilisatiebord inzake afval zal worden geplaatst;
Overwegende dat voor de uitvoering van deze werken 59 bomen zullen worden gerooid; dat het afhellende terrein ter hoogte van de bebouwing en de parking zal worden opgehoogd; dat het niveauverschil met de omliggende lager gelegen zone langs de waterloop, langs het schoolterrein en aan de straatzijde zal worden opgevangen door een betonnen keermuur; dat de ophoging van het terrein in overstromingsgevoelig gebied zal worden gecompenseerd door het creëren van een overstromingszone langs de Molenbeek in het oosten van het terrein; dat de gemeenteweg nr. 23 zal worden verplaatst naar de zuidzijde; dat deze weg zal worden voorzien met een breedte van 4 meter en zal worden aangelegd in grijze porfier; dat de weg wordt voorzien op het terrein van de school en dat op de weg een erfdienstbaarheid van openbaar nut zal worden gevestigd; dat de toegang voor het uitvoeren van het onderhoud van de waterloop ook via deze weg zal gebeuren;
Gelet op de gemeenteweg nr. 23, in de Atlas der Buurtwegen opgenomen als ‘Sentier n° 23’ met een breedte van 1 meter ter hoogte van de bouwplaats;
Overwegende dat de vergunningsaanvraag een verplaatsing van een gemeenteweg omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 26 januari 2022 tot 24 februari 2022 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 9 bezwaren werden ingediend;
Overwegende dat deze bezwaren handelen over:
(a) Vrees voor wateroverlast door de aanleg van heel wat bijkomende verharding in een overstromingsgevoelig gebied. Door de klimaatverandering zal er in de toekomst immers nog meer extreme regenval voorkomen.
(b) Het gemotoriseerd verkeer op de Astridlaan zal door de inplanting van dergelijk restaurant toenemen. Er zal meer mobiliteit worden teweeggebracht dan men laat uitschijnen (bezoekers, het klantenpotentieel zal ook verder wonen dan 10 min. reistijd). Er zal een toename zijn van onveilige verkeersbewegingen. De veiligheid van de zwakke weggebruiker zal er nog meer in het gedrang komen.
(c) Fastfood in de omgeving van scholen leidt tot slechte eetgewoonten en overgewicht bij jongeren. Er wordt hiervoor verwezen naar een studie van Sciensano, uitgevoerd in opdracht van het agentschap Zorg en Gezondheid.
(d) Er worden te weinig parkeerplaatsen voorzien. Er worden ook geen parkeerplaatsen voor vrachtwagens voorzien.
(e) Het restaurant wordt beter voorzien aan de Zonnebloemstraat, nabij het shoppingcenter en het cinemacomplex.
(f) Het terrein wordt beter ingericht als groenzone/boszone met een zachte verbinding langs de Molenbeek, zodat het onderhoud er gemakkelijker kan gebeuren, en eventueel aansluitend op een nieuwe ondertunneling onder de Astridlaan voor zacht verkeer.
(g) Het restaurant wordt beter voorzien in een leegstaand pand zodat er geen bomen moeten sneuvelen.
(h) Vrees voor meer sluikstort aangezien er een take away wordt voorzien.
(i) De gemeenteweg zal een sluipweg worden, met meer kans op ongevallen tot gevolg.
(j) Vrees voor geurhinder, o.a. rond het sorteerlokaal langs de voetweg.
(k) Er zal door de bouw van het complex een stukje natuur verloren gaan en dus een vermindering van de biodiversiteit
(l) De fastfoodketen zal druk zetten op de kleinere frituren in de buurt.
(m) Vrees voor lawaaihinder (parking, late openingsuren drive)
(n) Vrees dat er langs het wandelpad geen gras meer zal zijn voor de honden.
(o) Vrees dat de gemeenteweg nr. 23 tijdens de werken niet toegankelijk zal zijn.
(p) Het is niet duidelijk hoe de drive toegankelijk zal zijn voor de verschillende weggebruikers (met rolstoel, te voet, met fiets, step en andere niet gemotoriseerde verplaatsingsmiddelen).
(q) Men voorziet geen compensatie voor de verloren overstromingsruimte.
(r) Men voorziet geen compensatie voor de verloren bosgrond. Een paar nieuwe boompjes, struiken en grassen is onvoldoende als compensatie.
(s) Het terrein wordt beter uitgegraven zodat er extra buffercapaciteit ontstaat, die als een groene oase kan worden ingericht.
(t) Vrees voor overlast door ongedierte.
(u) De bouwheer belooft het afval van de bezoekers te zullen opruimen. Ze moeten dit niet enkel op hun eigen terrein doen maar ook langs de Astridlaan, in de Papiermolenstraat, ...
(v) De verlichte publiciteitsinrichtingen zullen zorgen voor lichtvervuiling.
(w) De voorziene keten heeft een zeer slechte ecologische voetafdruk.
(x) Het extra autoverkeer zal zorgen voor een toename aan fijn stof.
(y) Het is niet duidelijk waar de toegang voor de zachte weggebruikers zich zal bevinden.
(z) Er worden onvoldoende laadpalen voor elektrische voertuigen voorzien.
Overwegende dat de gemeenteraad enkel beslissingsbevoegdheid heeft inzake de bezwaren die betrekking hebben op het verplaatsen van de gemeenteweg en dat er over de bezwaren die daarop betrekking hebben volgend standpunt wordt ingenomen:
(b) In de Mober wordt inderdaad bevestigd dat het project voor een verkeerstoename zal zorgen. De berekeningen hierover in de Mober worden bijgetreden. Vrijdag wordt aangegeven als de dag met de meeste verkeersdrukte op de N42. Op vrijdag worden ook de meeste bezoekers voor het restaurant verwacht. De Mober heeft echter uitgewezen dat de realisatie van de nieuwe aansluiting op de N42 niet voor een impact op de doorstroming van de N42 zal zorgen. De te verwachten wachtrijen worden enerzijds opgevangen in het projectgebied, anderzijds kan het links afslaand verkeer gebruik maken van de overrijdbare brede middenberm (voormalige 3de rijstrook) om de oversteekbeweging in twee fases te maken, zonder het doorgaand verkeer op de N42 te hinderen. Het is ook louter voor de inschatting inzake herkomst en bestemming dat gebruik wordt gemaakt van een klantenpotentieel binnen een herkomst van 10 minuten reistijd tot de site. Een verkeerstoename betekent ook niet noodzakelijk een toename aan onwettige verkeersbewegingen. Deze dienen politioneel te worden gehandhaafd. Het project voorziet geen wijzigingen aan de voorzieningen voor langzaam verkeer (voet- en fietspaden, oversteekplaatsen, ...) op de openbare weg. Op de site zelf worden aangepaste markeringen voorzien voor de voetgangers en de fietsenstalling wordt vlak aan de ingang voorzien. In functie van een betere verkeersveiligheid voor de zachte weggebruikers dient er ook een verbinding te worden gemaakt tussen de parking van het restaurant en de gemeenteweg nr. 23.
(f) Op de plannen voor de heraanleg van de gewestweg N42 is ter hoogte van de bouwplaats geen ondertunneling voorzien. Dergelijke veilige ondertunneling voor zacht verkeer onder de N42 blijft aangewezen om de N42 op een veilige manier te kunnen oversteken.
(i) Gemeenteweg nr. 23 blijft een zachte verbinding, louter bedoeld voor fietsers en voetgangers en, zoals nu ook het geval, als toegang voor het uitvoeren van het onderhoud van de waterloop. Deze weg versmalt richting Papiermolenstraat en kan dus geenszins dienst doen als sluipweg voor wagens.
(n) Langs de volledige noordzijde van de weg wordt een groenstrook met bomen voorzien, op privédomein.
(o) Men zal er moeten voor zorgen dat de gemeenteweg tijdens de werken steeds toegankelijk blijft, al dan niet via een alternatief tracé.
(y) Momenteel is de toegang voor zachte weggebruikers naar het restaurant voorzien via de 7 meter brede toegang tot het terrein, die ook voor gemotoriseerd dient te worden gebruikt. In functie van een betere verkeersveiligheid voor de zachte weggebruikers dient er een verbinding te worden gemaakt tussen de parking van het restaurant en de gemeenteweg nr. 23.
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie Oost-Vlaanderen, Directie Leefmilieu Dienst Integraal Waterbeleid van 14 februari 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het agentschap Wegen en Verkeer van 24 april 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het agentschap voor Natuur en Bos van 4 februari 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 30 januari 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 4 mei 2022;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 17 mei 2022;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;
Overwegende dat gemeenteweg nr. 23 ter hoogte van de Astridlaan zal aansluiten op de oversteekplaats voor zacht verkeer, zoals voorzien in het voorkeurscenario (project heraanleg N42); dat in die zin het nieuwe tracé goed is gekozen; dat momenteel de toegang voor zachte weggebruikers naar het restaurant is voorzien via de 7 meter brede toegang tot het terrein, die ook voor gemotoriseerd dient te worden gebruikt; dat er in functie van een betere verkeersveiligheid voor de zachte weggebruikers een verbinding dient te worden gemaakt tussen de parking van het restaurant en de gemeenteweg nr. 23;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
De verplaatsing van gemeenteweg nr. 23 goed te keuren zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het oprichten van een restaurant met omgevingsaanleg, aan de Astridlaan te 9500 Geraardsbergen, op een terrein met kadastrale gegevens 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 1094C, 1092H en 1092Y. Volgende voorwaarde dient te worden opgelegd in de omgevingsvergunning:
- Er moet een verbinding worden gemaakt tussen de parking van het restaurant en de gemeenteweg nr. 23.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit op te laden in het omgevingsloket.
Gelet op de vraag van de gemeente Galmaarden naar aanleiding van een zonale snelheidsbeperking van 50 km/h die wordt ingevoerd om via overleg tot een gezamenlijk standpunt te komen over het snelheidsregime in de Hoogstraat/Wallestraat: de gemeentegrens tussen Galmaarden en Geraardsbergen loopt over het midden van de rijbaan;
Gelet op het voorstel van de gemeente Galmaarden om de bebouwde kom van de deelgemeente Waarbeke uit te breiden om de leesbaarheid voor de bestuurder te vergroten en om te voorkomen dat bestuurders net voor het binnenkomen van het centrum van Waarbeke versnellen omdat 70 km/h toegelaten is:
Gelet op het advies van het Team Verkeersveiligheid, opgenomen in de Infogids Aanvullende Reglementen - informatie lokale besturen: door te werken met grensoverschrijdende aanvullende reglementen kunnen situaties vermeden worden waarin op het grondgebied van gemeente A aan de grens met gemeente B de zone beëindigd wordt, om vervolgens weer te beginnen onmiddellijk over de gemeentegrens op het grondgebied van gemeente B. Dit is overbodig en verwarrend voor de weggebruiker;
Gelet op de verduidelijkende schets;
Overwegende dat deze maatregel een gemeentegrensoverschrijdende maatregel betreft die na overleg met de gemeente Galmaarden wordt ingevoerd;
Overwegende dat deze nieuwe verkeerssituatie vanaf 1 augustus 2022 in voege treedt;
Gelet op artikel 41 van de Grondwet;
Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;
Gelet op de wegcode van 1 december 1975;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 9 juni 2015 houdende de aanpassing van de bebouwde kom in de deelgemeenten Nieuwenhove en Waarbeke;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:
Artikel 1:
In de deelgemeente Waarbeke wordt de bebouwde kom vanaf 1 augustus 2022 begrensd door:
Artikel 2:
In het besluit van de gemeenteraad van 9 juni 2015 houdende de aanpassing van de bebouwde kom in de deelgemeenten Nieuwenhove en Waarbeke worden met ingang van 1 augustus 2022 de bepalingen betreffende de begrenzing van de bebouwde kom Waarbeke opgeheven.
Artikel 3:
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid en aan het gemeentebestuur Galmaarden.
Gelet op de oprichting van de land- en tuinbouwraad in de zitting van de gemeenteraad van Geraardsbergen van 20 juli 1995;
Gelet op de oproep naar nieuwe leden om te zetelen in de landbouwraad;
Overwegende dat de statuten van deze adviesraad aan vernieuwing toe waren; dat dit proces tot aanpassing is opgestart voorafgaand aan de COVID-pandemie;
Overwegende dat recentelijk ook de voorzitter Leonce Nachtergaele is overleden en het voorzitterschap dient te worden ingevuld;
Overwegende dat het proces ter aanpassing van de statuten kon worden afgerond tijdens de vergadering van de ontslagnemende landbouwraad van 23 maart 2022;
Overwegende dat de vernieuwde landbouwraad aldus dient te worden (her)samengesteld;
Overwegende dat er 20 kandidaturen werden ingediend van personen die in de landbouwraad wensten te zetelen;
Overwegende dat er 12 stemgerechtigde kandidaturen kunnen worden weerhouden;
° de heer Patrick Mertens, Hazendans 2, 9500 Geraardsbergen
° de heer Roland Vekeman, Pastorijstraat 4, 9500 Geraardsbergen
° de heer Christoph Poelaert, Heuvelstraat 24, 9500 Geraardsbergen
° de heer Ignace Hubau, Edingseweg 29, 9500 Geraardsbergen
° de heer Wim De Graeve, Overraadstraat 2, 9500 Geraardsbergen
° de heer De Bruyne Richard, Gelembekestraat 1A, 9500 Geraardsbergen
° mevrouw Ine Vandeputte, Bettenhoek 5, 9500 Geraardsbergen
° de heer Pascal Devos, Brusselsestraat 10, 9500 Geraardsbergen
° mevrouw Patricia Vanslambrouck, Breestraat 5, 9500 Geraardsbergen
° mevrouw Regina De Smet, Heirweg 3, 9500 Geraardsbergen
° mevrouw Georgia Topper, Ophem 5, 9500 Geraardsbergen
° de heer Karl De Ville, Atembekestraat 72, 9500 Geraardsbergen
Overwegende dat er 4 plaatsvervangers kunnen aangeduid worden;
° de heer Jonas Hanssens, Driesstraat 115, 9500 Geraardsbergen
° de heer Patrick Ruysschaert, Moenebroekstraat 134, 9500 Geraardsbergen
° de heer Danny De Taeye, Koppenhollestraat 90, 9500 Geraardsbergen
° de heer Ingo Krikilion, Dieveketse 9, 9500 Geraadsbergen
Overwegende dat onderstaande kandidaten ex-landbouwers zijn of over geen landbouwnummer beschikken, waardoor deze kandidaten bijgevolg niet kunnen worden weerhouden;
° de heer Jan De Boe, Gapenberg 29, 9500 Geraardsbergen
° de heer Diego Syroit, Embekestraat 32, 9500 Geraardsbergen
° de heer Carl De Braeckeleer, Rapidelaan 34C, 9500 Geraardsbergen
° de heer Chris Versyck, Embeke 11, 9500 Geraardsbergen
Overwegende dat de nieuwe landbouwraad pas aantreedt nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in artikel 332, § 1, van het lokaal bestuur, is verstreken; dat de oude landbouwraad zolang aanblijft;
Overwegende dat de leden worden benoemd voor de resterende duur van de legislatuur van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Deze beslissing heeft geen budgettaire weerslag.
Artikel 1:
De gewijzigde statuten van de landbouwraad als volgt goed te keuren:
Art. 1. Benaming
De opgerichte raad wordt de “Landbouwraad” genoemd.
Art. 2. Zetel
De zetel is gevestigd in het administratief centrum, Weverijstraat 20 te 9500 Geraardsbergen bij de dienst Milieu.
Art. 3. Doel
De landbouwraad is een adviserende, door de gemeenteraad erkende raad. De raad bezit de bevoegdheid, hetzij op verzoek van het lokaal bestuur, hetzij op eigen initiatief adviezen uit te brengen aan het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad betreffende noden en problemen, die verband houden met de land- en tuinbouwbelangen in Geraardsbergen. Daarnaast ondersteunt de landbouwraad activiteiten in het kader van land- en tuinbouw op het grondgebied van Geraardsbergen. De landbouwraad duidt tenslotte drie afgevaardigden aan om te zetelen in de gemeentelijke schattingscommissie.
Art. 4.
De landbouwraad wordt opgericht voor onbepaalde duur.
Art. 5. Leden
De leden die aangeduid zijn of afgevaardigd zijn door de organisaties, zetelen niet ter persoonlijke titel, maar in het algemeen belang van de landbouw.
Art. 6. Samenstelling
De landbouwraad bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12 stemgerechtigde leden:
-minimaal 3 leden die (ex)landbouwer in hoofd- of bijberoep zijn;
-minimaal 3 leden die zijn aangeduid door een landbouworganisatie (ABS, Boerenbond en Landbouwcommice);
-er kunnen tot 12 plaatsvervangende leden aangeduid worden;
-De schepen van landbouw, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd;
Alle stemgerechtigde leden zijn (ex)landbouwer in hoofd- of bijberoep of zijn aangeduid door een landbouworganisatie.
Hoogstens twee derde van de stemgerechtigde leden mogen van hetzelfde geslacht te zijn.
De aangeduide afgevaardigden moeten in Geraardsbergen gedomicilieerd zijn.
Art. 7. Deskundigen
De raad kan voor bepaalde aangelegenheden en voor bepaalde duur beroep doen op deskundigen, al dan niet uit de stad Geraardsbergen. Zij zijn niet stemgerechtigd gezien het consultatief karakter en zijn enkel aanwezig op de vergaderingen waarin advies van hen gewenst is.
Art. 8. Mandaat
Het mandaat van de leden geldt voor de duur van de legislatuur van de gemeenteraad en wordt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad telkens hernieuwd. De verenigingen moeten worden aangeschreven, om hun afgevaardigden te melden. Binnen de maand na ontvangst van deze uitnodiging dienen zij hun vertegenwoordiger mee te delen. De leden zijn herkiesbaar.
Art. 9. Werkverdeling
De raad kiest uit zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter. Deze mandaten worden verkozen via een gewone meerderheid van de aanwezige leden, gelden voor de duur van de legislatuur van de gemeenteraad.
De raad wordt bijgestaan door een medewerker van het lokaal bestuur verantwoordelijk voor landbouw, die fungeert als secretaris. Deze persoon heeft geen stemrecht.
Art. 10. Onverenigbaarheid
Het stemgerechtigd lidmaatschap is onverenigbaar met het vervullen van een gemeentelijk politiek mandaat.
Art. 11. Dagelijks bestuur
Ter afhandeling van de besluiten van de vorige zitting en ter voorbereiding van het dossier van de volgende zitting van de raad zal een “dagelijks bestuur” fungeren. Het bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris en de schepen van landbouw.
Art. 12. Bekrachtiging van de benoemingen
De installatie van de landbouwraad, zijn samenstelling, de eventuele wijzigingen en uitbreiding, de benoemingen voor de functies, zoals deze zijn vermeld in de artikels 6 en 9 worden ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen meegedeeld en bekrachtigd door de gemeenteraad.
Art. 13. Vergaderingen
Behalve in spoedeisende gevallen, wordt de raad digitaal uitgenodigd ten minste één week voor de vergadering. De uitnodiging vermeldt de plaats, de datum, het uur, alsook de agenda en het verslag van de vorige vergadering.
Art. 14. Aantal vergaderingen
De landbouwraad komt minstens twee maal per jaar samen. Dat aantal geldt eveneens voor het dagelijks bestuur die de vergadering voorbereidt. Bijkomende vergaderingen worden door de voorzitter samengeroepen op verzoek van het dagelijks bestuur, of op verzoek van minstens 1/3 leden van de raad.
Art. 15. Stemrecht
Ieder aanwezig stemgerechtigd lid beschikt over één stem. De stemming gebeurt bij voorkeur door handopsteking, tenzij er anders wordt beslist (bijv. bij gevoeligheid van thematiek). In dat geval gebeurt de stemming schriftelijk en geheim. De landbouwraad neemt beslissingen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
Art. 16. Verslag
Van elke vergadering wordt door de secretaris een verslag opgemaakt. Als eerste agendapunt van iedere vergadering wordt het verslag van voorgaande vergadering goedgekeurd. Het verslag wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Het lokaal bestuur behoudt ten allen tijde zijn beslissingsrecht, maar tracht terdege rekening te houden met de adviezen van de landbouwraad. Indien de adviezen niet worden gevolgd, wordt er een gemotiveerd standpunt overgemaakt aan de landbouwraad.
Art. 17. Einde mandaat
Aan het mandaat van de leden komt er een voortijdig einde in geval van ontslag, overlijden, intrekking van het lidmaatschap door beslissing van 2/3de van de leden of bij drie opeenvolgende afwezigheden zonder voorafgaande verontschuldiging (hetgeen blijkt uit de vergaderverslagen). Binnen een periode van drie maanden, dient in vervanging te worden voorzien.
Art. 18. Wijziging der statuten
Hierover kan slechts geldig beraadslaagd worden wanneer aan volgende voorwaarden voldaan is:
- Als het voorwerp daarvan uitdrukkelijk vermeld wordt in de uitnodiging voor de vergadering als één van de agendapunten,
- Als 2/3 van de leden op de vergadering aanwezig is,
- Als 2/3 van de uitgebrachte stemmen de wijziging aanvaarden.
Is 2/3 van de leden op de eerste vergadering niet aanwezig, dan zal een tweede vergadering samengeroepen worden. Deze kan geldig beraadslagen en stemmen, wat het aantal van de aanwezigen ook is, op voorwaarde dat de agenda vermeldt dat het hier een tweede oproeping betreft voor de wijziging van de statuten.
Art. 19.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juli 1995 wordt bij deze opgeheven en vervangen door huidig besluit.
Artikel 2:
Goedkeuren van de van de vernieuwde landbouwraad. De volgende 12 kandidaten en 4 plaatsvervangende leden worden benoemd;
Effectieve leden | ||
man | vrouw | lid van volgende organisatie |
Patrick Mertens | Boerenbond | |
Roland Vekeman | ||
Christoph Poelaert | ||
Ignace Hubau | ||
Wim De Graeve | Landbouwcommice | |
Richard de Bruyne | ||
Pascal De Vos | ABS | |
Karl De Ville | ||
Ine Vandeputte | ||
Patricia Vanslambrouck | ||
Regina De Smet | ||
Georgia Topper | ||
Plaatsvervangers | ||
Jonas Hanssens | ||
Patrick Ruysschaert | ||
Danny De Taeye | ||
Ingo Krikilion |
Overwegende de opstart van het project handhaving zwerfvuil, waardoor het Lokaal Bestuur gratis een beroep kan doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM;
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering van overtredingen op de bepalingen van het algemeen politiereglement die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden; dat hun bevoegdheden beperkt worden tot controles rond zwerfvuil (sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, flesjes, pizzadozen, snoepverpakkingen, fruitafval, controle hondenpoepzakjes...); dat zij niet mogen worden ingezet voor controles rond sluikstorten, analyse van camerabeelden, sensibiliserende acties, controle op het onreglementair aanbieden van huisvuil of andere afvalovertredingen;
Overwegende dat deze personeelsleden voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Overwegende dat er bij gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022 reeds zes gewestelijke vaststellers werden aangesteld;
Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties hebben gevolgd;
Overwegende de brevetten van de bestuursschool en de politiescholen waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid;
Overwegende dat de aanwervingen bij OVAM nog lopende zijn om uiteindelijk te komen tot een totaal van 30 handhavers;
Overwegende dat de gemeenteraad de handhavers dient aan te stellen als GAS-vaststellers; dat er ondertussen reeds een aanvraag werd ingediend bij OVAM om actiedagen in te plannen rekening houdend met de beschikbaarheid van de handhavers zwerfvuil;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde, goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 november 2020, artikelen 36 en 75;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de inzet van de gewestelijke vaststellers van OVAM gratis is voor lokale besturen;
Artikel 1:
Volgende personen aan te stellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de vaststelling van welbepaalde overtredingen op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde:
Artikel 2:
De gewestelijke vaststellers van OVAM mogen enkel overtredingen vaststellen op artikelen 36 en 75 van het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de korpschef van de lokale politiezone en aan OVAM.
Gelet op de meerjarenplanning waarin burgerparticipatie één van de prioritaire beleidsdoelstellingen is;
Gelet op het reglement 'burgerbudget' goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 6 juli 2021;
Gelet op de kennisname 'samenstelling burgerjury' goedgekeurd door het CBS van 25 april 2022;
Overwegende dat een juryprotocol werd uitgeschreven waarin de werking van de burgerjury staat beschreven;
Overwegende dat er 3 projecten werden ingediend, waarvan 1 niet ontvankelijk;
Overwegende dat de beoordeling van de projecten door elk jurylid via éénzelfde evaluatietool zijn geëvalueerd;
Overwegende dat de evaluatietool een vertaling is van de geschreven voorwaarden in het goedgekeurde reglement 'burgerbudget';
Overwegende dat de jury via een (live) overlegmoment gezamenlijk de projecten heeft besproken, gedocumenteerd in een verslag;
Gelet op het besluit van de burgerjury, waarin deze een voorstelt formuleert om de budgetten met voorwaarden toe te kennen aan de volgende projecten:
- gezien de omvang van het project wordt dit vooral als een sensibiliseringsactie opgevat waarbij de kleuter-, lagere en middelbare scholen aangemoedigd worden om rond het thema “voeding” te blijven werken
- de coördinatie van het project gebeurt via Stop Armoede en in overleg met Huis van het Kind
- gezien de omvang van het armoedeprobleem dringt de burgerjury bij het stadsbestuur aan om de actie tegen lege brooddozen in het toekomstig beleidsplan op te nemen.
- de Vlaamse Wetgeving inzake vernieuwbouw wordt nageleefd
- het zonaal reglement inzake voorkoming en bestrijding van brand wordt toegepast
- een grondplan van het gebouw wordt aan het stadsbestuur bezorgd
- een business- en financieel meerjarenplan dat de continuïteit van het project verzekert, wordt aan het stadsbestuur bezorgd
- een gebruikersreglement garandeert het gebruik van het Ontmoetingshuis voor alle democratische verenigingen en bewegingen, en dit voor minstens 25 jaar
Gelet op de 'overeenkomst burgerbudget' die zal opgemaakt worden met de initiatiefnemers betreft de uitwerking van het ingediende project;
Gelet op artikel 304 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de toegekende budgetten voorzien zijn op, BI 017100, Gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg, AR 66400000, toegestane investeringssubsidie,
Enig artikel:
De raad keurt het voorstel van de burgerjury tot toekenning onder voorwaarden van de budgetten aan 2 projecten 'Geen lege brooddozen' en 'BuurtCafé Goeferdinge' goed.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2004 houdende de goedkeuring van de oprichting en overeenkomst van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen, samen met de gemeenten en steden Aalst, Lede, Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert, Herzele, Lierde, Ninove, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem deel uitmaakt van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen;
Gelet op de algemene vergadering van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen die plaatsvond op 2 mei 2022 in Sint-Lievens-Houtem waarbij het jaarverslag 2021, de jaarrekening 2021 en het programma 2022 werden vastgesteld;
Overwegende dat naar aanleiding van deze algemene vergadering het programma/budget 2022 en de jaarrekening/jaarverslag 2021 voorlopig werd goedgekeurd;
Gelet op artikel 14 van de samenwerkingsovereenkomst dat bepaalt dat de rekening van de Interlokale Vereniging Zuid-Oost-Vlaanderen jaarlijks ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en steden;
Overwegende dat de jaarrekening pas is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en steden ze goedkeurt;
Gelet op artikel 16 van de overeenkomst waarin gestipuleerd is, dat samen met de rekening, ook het jaarverslag ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de deelnemende gemeenten en steden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Niet van toepassing,
Artikel 1:
De jaarrekening 2021 en het bijhorende jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen goed te keuren.
Artikel 2:
Kennis te nemen van het programma 2022 van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.
Artikel 3:
Dit besluit toe te sturen aan de beherende stad van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen, met name de stad Aalst met als secretariaat: Kapellekensbaan 8 - 9320 Erembodegem.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 28 maart 2022 in verband met de klacht tegen de "gemeenteraadscommissie" van 15 maart 2022 aangezien deze georganiseerd werd zonder voorafgaande publiciteit of aankondiging en ook zonder publiek.;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van 13 april 2022;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 3 mei 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Overwegende dat de gouverneur van oordeel is dat haar ambt niet zal optreden;
Gelet op artikels 56, 331,332 en 333 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zijnde niet op te treden in verband met de klacht tegen de "gemeenteraadscommissie" van 15 maart 2022 aangezien deze georganiseerd werd zonder voorafgaande publiciteit of aankondiging en ook zonder publiek.
Een plotse hartstilstand treft in dit land zo’n 30 mensen per dag. Dat is om en bij de 11 000 personen per jaar. De eerste zes minuten na een hartstilstand zijn cruciaal. Het opstarten van reanimatie tijdens deze periode verhoogt de overlevingskansen met 50 tot zelfs 70%. De kans dat men een plotse hartstilstand overleeft is momenteel echter miniem: meer dan 90% van de slachtoffers overlijdt. Daarin speelt mee dat 80% van de mensen niet weet hoe correct te reageren bij een plotse hartstilstand. Daarnaast is slechts een beperkt deel van de AED-toestellen publiek beschikbaar en weten mensen veelal niet waar ze zich bevinden.
Om een gemeente of stad echt hartveilig te maken zijn er dus voldoende AED-toestellen nodig en moeten voldoende inwoners weten hoe te reanimeren. Hier komt het consortium Heartsafe Belgium op de proppen. Dit consortium bestaat uit verschillende actoren uit de profit en non-profit sector. Het wil het bewustzijn rond hartveiligheid verhogen en van het ganse land een 6-minutenzone maken om de overlevingskansen bij een plotse hartstilstand te verhogen. Hiervoor biedt het consortium de mogelijkheid aan om een gratis hartveiligheidsaudit uit te voeren voor iedere stad of gemeente.
Deze audit verloopt enerzijds digitaal en anderzijds via een gesprek. De audit begint met het invullen van een digitale vragenlijst waarbij gepolst wordt naar een aantal parameters omtrent de hartveiligheid van de stad. Het invullen van deze vragenlijst zou slechts enkele minuten in beslag nemen, wat de last voor de administratie tot een minimum beperkt. Daarna worden de antwoorden verwerkt en plant men een opvolggesprek om een nauwkeuriger beeld te krijgen van de stad. Na dit gesprek wordt alle informatie gebundeld in een situatieanalyse met concrete aanbevelingen die tot een snelle verbetering van de hartveiligheid kunnen leiden. Meer info en de gratis audit vindt u via deze link: https://www.heartsafebelgium.be/gratis-audit/
• Aangezien de audit niets kost en slechts een heel beperkte inzet van de administratie vraagt.
• Gelet op de nood aan een hartveilige leefomgeving.
• Gelet op de concrete aanbevelingen die volgen uit de audit hartveiligheid.
Vraagt de Vlaams-Belangfractie de gemeenteraad van Geraardsbergen te stemmen over volgend voorstel:
De voorzitter van de raad schorst de zitting gedurende 5 minuten.
Artikel 1:
De gemeenteraad van Geraardsbergen beslist een gratis hartveiligheidsaudit uit te voeren bij het consortium Heartsafe Belgium op de webstek https://www.heartsafebelgium.be/gratis-audit/
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Overwegende dat toegankelijk openbaar vervoer een basisrecht is voor iedereen. Het stelt mensen in staat om zich autonoom te verplaatsen voor professionele en persoonlijke doeleinden. Het is een hefboom voor maatschappelijke participatie;
Overwegende dat heel wat treinreizigers die gebruik maken van het station Viane-Moerbeke al te vaak drempels en hindernissen ondervinden vanwege het hoogteverschil tussen de treindeuren en de perrons;
Overwegende dat voor het station van Viane-Moerbeke de te lage perrons een grote hinderpaal zijn voor ouderen, mensen die minder mobiel zijn en mensen die met bagage of kinderwagens de trein op willen stappen;
Overwegende dat dit in strijd is met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap;
Gelet op het federale regeerakkoord van 30 september 2020;
Gelet op de beleidsverklaring van de minister van mobiliteit van 12 november 2020;
Gelet op de resolutie van 2 juli 2015 van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers voor het verbeteren van het treinvervoer voor reizigers met een beperkte mobiliteit;
Gelet op de strategische doelstellingen van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Geraardsbergen, waarbij uitdrukkelijk opgenomen is om in te zetten op een toegankelijk openbaar domein;
Artikel 1:
De gemeenteraad van Geraardsbergen stelt het reiswelbevinden en de veiligheid van de reizigers voorop en vraagt om de integrale toegankelijkheid van het station Viane-Moerbeke te verhogen.
Artikel 2:
De gemeenteraad vraagt aan de federale minister van Mobiliteit, NMBS en INFRABEL om in hun meerjareninvesteringsplannen voor de periode 2023-2032 de nodige middelen te voorzien om de perrons van het station Viane-Moerbeke te verhogen tot de aanbevolen Europese referentiehoogte van 76 centimeter.
Artikel 3:
Deze motie wordt bezorgd aan de heer Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit, mevrouw Sophie Dutordoir, CEO NMBS en aan dhr. Benoît Gilson, CEO Infrabel.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 26 april 2022 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 08/06/2022 om 15:31.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad