Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2022, waarin kennis werd genomen van het ontslag van mevrouw Alexandra Remory als gemeenteraadslid;
Overwegende dat Alexandra Remory tot lijst nr. 5 Vlaams Belang behoorde bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Overwegende dat Guido De Lil, opvolgend raadslid op de Vlaams Belang lijst, het mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen;
Overwegende dat Guido De Lil sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;
Overwegende dat hij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;
Gelet op artikel 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeentekieswet,
Enig artikel:
De geloofsbrieven van de heer Guido De Lil, geboren te Geraardsbergen op 23 september 1954, wonende Warandestraat 36, 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Vlaams Belang lijst, goed te keuren.
De heer Guido De Lil wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2022, waarin kennis werd genomen van het ontslag van gemeenteraadslid Alexandra Remory;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 8 november 2022, betreffende de installatie en eedaflegging van de heer Guido De Lil als opvolger van gemeenteraadslid Alexandra Remory;
Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad van 8 januari 2019 onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld;
Overwegende dat de rangschikking wordt vastgesteld aan het hand van de anciënniteit van de raadsleden; dat de anciënniteit de hele tijdsduur dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad omvat ; dat de anciënniteit mag onderbroken zijn; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogst aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur geniet; dat indien het dezelfde lijst betreft, de volgorde van de verkiezingslijst wordt gevolgd;
Overwegende dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen;
Gelet op artikel 6§7 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Volgnr. | Naam |
1 | DE PADT Guido |
2 | DUWYN Martine |
3 | PANIS Ann |
4 | DE GEETER Bram |
5 | LARMUSEAU David |
6 | FONTAINE Véronique |
7 | BOURLAU Stephan |
8 | DE BACKER Sarah |
9 | VAN TRIMPONT Fernand |
10 | MERTENS Veerle |
11 | VANGEYTE Kristin |
12 | VAN DER MAELEN Emma |
13 | VAN LANDUYT Rurik |
14 | FREDERIC Rudy |
15 | DAUW Godelieve |
16 | DE CHOU Geert |
17 | ROGGEMAN Ilse |
18 | DE PREZ Stephan |
19 | DEPREZ Paul |
20 | BRONSELAER Karla |
21 | VAN DER MYNSBRUGGE Jef |
22 | QUINTELIER Johan |
23 | PARDON Paul |
24 | D’HONDT Herman |
25 | DE BODT PATRICK |
26 | COLMAN VILLAMAYOR Jimmy |
27 | DE GENT Hans |
28 | DERIJST Sarah-Amilia |
29 | MOHAMMADI Reza |
30 | MONSEUR Saskia |
31 | DE LIL Guido |
Gelet op de voordrachtakte van 15 maart 2019, 15 juni 2020, 10 januari 2022 en 15 april 2022 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 2 april 2019, 7 juli 2020, 25 januari 2022 en 26 april 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 oktober 2022 betreffende de mededeling van het ontslag van mevrouw Alexandra Remory als raadslid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden, 8 november 2022 betreffende de installatie en eedaflegging van de heer Guido De Lil als raadslid in vervanging van raadslid Alexandra Remory;
Overwegende dat mevrouw Alexandra Remory voor de Vlaams Belang-fractie lid is van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;
Overwegende dat mevrouw Alexandra Remory voor de Vlaams Belang-fractie lid is van de derde gemeenteraadscommissie met de volgende bevoegdheden: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf en woonzorgcentra;
Gelet op de voordrachtakte van 24 oktober 2022 van de Vlaams Belang-fractie om raadslid Hans De Gent af te vaardigen naar de tweede gemeenteraadscommissie en raadslid Guido De Lil af te vaardigen naar de derde gemeenteraadscommissie;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur,
Artikel 1:
In de tweede gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport, mevrouw Alexandra Remory te vervangen door de heer Hans De Gent.
Artikel 2:
In de derde gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: ouderenbeleid en eenzaamheid, mantelzorg, dienstencentrum, assistentiewoningen, dagverzorgingscentrum, burgerparticipatie, dorpsraden, integratie, gelijke kansen, vrijwilligerswerk, sociaal beleid, gezondheid welzijn, gezinsbeleid, armoedebestrijding, wonen en huisvesting, begraafplaatsen, kinderdagverblijf en woonzorgcentra mevrouw Alexandra Remory te vervangen door de heer Guido De Lil.
Gelet op de e-mail van 13 oktober 2022 van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op 13 december 2022;
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14 juni 2022;
2. Activiteiten en strategie 2023;
3. Begroting 2023;
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024;
Overwegende dat de raad in zitting van 29 januari 2019, Stephan De Prez heeft aangeduid als afgevaardigde van de intergemeentelijke samenwerking Westlede en Sarah De Backer als plaatsvervanger;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die zal plaatsvinden op 13 december 2022, als volgt goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14 juni 2022;
2. Activiteiten en strategie 2023;
3. Begroting 2023;
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024;
Artikel 2:
Stephan De Prez, schepen, wonende Stadsweg 18 te 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede, die plaatsvindt op 14 juni 2022 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, Dienstverlenende vereniging, afgekort TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van 27 september van TMVS dv waarin de agenda werd meegedeeld;
Overwegende dat de agenda van deze buitengewone algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Gelet op de statuten van TMVS dv ;
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te verlenen aan de agenda van deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat de heer Jimmy Colman Villamayor in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Geraardsbergen en de heer Rurik Van Landuyt als zijn plaatsvervanger;
Gelet de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur ;
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordigers, zijnde de heer Jimmy Colman Villamayor, raadslid, wonende Zarlardingeplein 6 te 9500 Geraardsbergen, of zijn plaatsvervanger, de heer Rurik Van Landuyt, raadslid, wonende Majoor Van Lierdelaan 40 te 9500 Geraardsbergen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de intercommunale SOLVA;
Gelet op de brief van 26 oktober 2022 van SOLVA, waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan hun algemene vergadering die zal plaatsvinden op 14 december 2022;
Overwegende dat deze algemene vergadering zal plaatsvinden in de gebouwen van Solva, Gentsesteenweg 1B te 9520 Vlierzele;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen werd overgemaakt;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agenda van deze algemene vergadering;
Overwegende dat raadslid Johan Quintelier in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van SOLVA en Herman D'Hondt als plaatsvervanger;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 41 en 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 14 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2:
Johan Quintelier, raadslid, wonende Koppenhollestraat 106, 9500 Geraardsbergen, aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de algemene vergadering van de intercommunale SOLVA die zal plaatsvinden op 20 december 2022 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Gelet op de wijziging van het Vlaams decreet van 9 juli 2021 van de Vlaamse Codex Wonen, die bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Overwegende dat dit voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen de woonmaatschappij Dender-Zuid wordt;
Overwegende dat bij het vormen van de woonmaatschappij een raad van bestuur dient te worden samengesteld.
Gelet op het afsprakenkader met visietekst dat reeds werd opgemaakt voor Dender Zuid op 18 augustus 2021 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 5 oktober 2021, na het doorsturen van de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuw te vormen woonmaatschappij. In dat afsprakenkader werd reeds gekozen voor de vertegenwoordiging in het bestuur van de woonmaatschappij.
"De betrokken gemeenten onderschrijven het belang van deelname aan het bestuur van de woonmaatschappij. Zij vinden het aangewezen dat elke betrokken gemeente en stad één vertegenwoordiger heeft in het bestuur van de woonmaatschappij. Als toekomstige aandeelhouders van de nieuwe woonmaatschappij engageren de gemeenten zich ertoe om dit mogelijk te maken.
De bestuurder engageert zich om in te zetten op korte communicatielijnen. Hij voorziet een terugkoppeling tussen de woonmaatschappij en het lokaal bestuur om de keuzes in het woonbeleid van de gemeente te schragen. De bestuurders benadrukken het belang van een korte communicatielijn en willen hiertoe bijdragen.
De samenstelling van de raad van bestuur (maximaal 15+1) moet toelaten dat de woonmaatschappij zowel de opdrachten van de SHM’s als de SVK’s ten volle kan uitoefenen. Van de bestuurders kan worden verwacht dat ze samen over de nodige expertise en diversiteit in competenties en achtergrond beschikken. De betrokken lokale besturen zullen dan ook hun vertegenwoordiger weloverwogen aanduiden. Zij vinden het immers belangrijk dat de raad beschikt over expertise, zowel op sociaal, HRM, juridisch als op technisch bouwkundig vlak, en vragen aan de werkgroep van woonactoren die verder vormgeven aan de woonmaatschappij om een systeem uit te werken dat dit mogelijk maakt.
Aanvullend wensen de gemeenten gebruik te maken van de mogelijkheid van twee onafhankelijke bestuurders, die uitdrukkelijk worden geselecteerd op basis van hun expertise en deskundigheid.
De gemeenten onderschrijven de piste van een extra bestuurder namens de huurders. Dit om zo de sociale dimensie en klantgerichtheid in het bestuur te verstevigen. (bv. huurder, CAW, opbouwwerk)."
Gelet op het overleg Dender-Zuid van 19 september 2022 werd gevraagd dat elk college van burgemeester en schepenen binnen het werkingsgebied van Dender Zuid een principieel akkoord omtrent de gemaakte afspraken vastlegt en één kandidaat-bestuurder aanduidt voor de nieuwe woonmaatschappij Dender-Zuid.
Overwegende dat volgende afspraken werden gemaakt:
- De raad van bestuur moet voldoen aan de voorwaarden, zoals opgenomen in het afsprakenkader:
o Fase 1 : Elk college van burgemeester en schepenen stelt één kandidaat, gekozen uit de leden van de gemeenteraad/college van burgemeester en schepenen, voor om te zetelen binnen de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij.
o Fase 2: De verdere uitwerking en samenstelling van de raad van bestuur verloopt volgens de principes bepaald in het afsprakenkader opgemaakt bij de vaststelling van het werkingsgebied Dender Zuid. Meer bepaald dient volgende expertise aanwezig te zijn op volgende domeinen: bouwtechnisch/bouwkundig, financieel, juridisch, sociaalrechtelijk en personeelsbeleid.
- Elke stemgerechtigde bestuurder beschikt over slechts één stem. Bij afwezigheid kunnen stemgerechtigde leden hun volmacht geven aan één stemgerechtigde bestuurder uit een ander deelnemend lokaal bestuur. In de 2de fase zal rekening worden gehouden met de verhouding man/vrouw in de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij.
Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Dender-Zuid;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 5 oktober 2021 betreffende het goedkeuren van de afbakening van het werkingsgebied Dender Zuid voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij;
Artikel 1:
Akkoord te gaan met het uitgeschreven afsprakenkader, zoals geformuleerd in de visietekst voor de Denderregio Zuid.
Artikel 2:
De heer Larmuseau, schepen bevoegd voor wonen en huisvesting, voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van de nieuwe woonmaatschappij Dender-Zuid voor de stad Geraardsbergen.
Artikel 3:
Naast de vertegenwoordiging van één politiek afgevaardigde per lokaal bestuur, in een latere fase, de raad van bestuur nog aan te vullen met leden zonder politiek mandaat, rekening te houden met de verhouding man/vrouw.
Gelet op de intentie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen om de huidige stadsprijs, kermiskoers, verder te zetten;
Overwegende dat de dienst evenementen samen met een aantal vrijwilligers dit wielerproject verder zal uitwerken;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een aanvraag indiende bij de UCI voor het organiseren van een wedstrijd onder de naam MuurClassic, stadsprijs Geraardsbergen; meer bepaald op woensdag 30 augustus 2023;
Overwegende dat de UCI toestemming verleende voor het organiseren van een wedstrijd 1.2 op de vooropgestelde datum; maar dat dit een wedstrijd van de laagste categorie betreft;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de oudste kermiskoers van het land, met name de stadsprijs, levendig wil houden door middel van de organisatie van deze nieuwe formule;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen de ambitie heeft om topwielrenners aan te trekken met behoud van de oude kernwaarden;
Overwegende dat het organiseren van deze wielerwedstrijd zal bijdragen tot een aantrekkelijk kermisprogramma; alsook een toeristische meerwaarde kan betekenen voor de stad;
Overwegende dat de organisatie kadert in de strategische doelstelling "fietsstad en wielerstad" uit het meerjarenplan;
Overwegende dat de raming van het budget gekend is;
Overwegende dat een deel van de inkomsten zullen gegenereerd worden uit de verkoop van hospitality- en sponsorpakketten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3, houdende de vaststelling van de gemeentelijke reglementen;
Gelet op het budget voor de uitgaven AR: 61588888 - BI: 071900 - AP: 23EV01 - AC: 23EV0101
Gelet op het budget voor de inkomsten AR: 70688888 - BI 071900 - AP: 23EV01 - AC: 23EV0101
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 juni 2022 waarbij de jaarrekening 2021 van de gemeente Geraardsbergen werd vastgesteld en de jaarrekening van het OCMW Geraardsbergen werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening 2021 van de gemeente Geraardsbergen werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het OCMW Geraardsbergen door de Gouverneur op 18 oktober 2022;
Gelet op artikelen 241, 243, 260-262 en artikel 332, §1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 18 oktober 2022 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het OCMW Geraardsbergen.
Gelet op de ingediende budgetten 2023 van de Rooms-Katholieke kerkfabrieken: Sint Bartholomeus Geraardsbergen, Sint-Bavo Goeferdinge, Onze-Lieve-Vrouw Grimminge, Sint-Pietersbanden Idegem, Onze-Lieve-Vrouw Geboorte Moerbeke, Sint-Macharius Nederboelare, Sint-Jan Baptist Nieuwenhove, Sint-Martinus Onkerzele, Sint-Pietersbanden Ophasselt, Sint Aldegonde Overboelare, Sint-Amandus Schendelbeke, Sint-Mattheüs Smeerebbe-Vloerzegem, Sint-Amandus Viane, Sint-Amandus Waarbeke, O.-L.-Vrouw Zandbergen, O. L. Vrouw Zarlardinge;
Overwegende dat deze budgetten voorzien zijn in de meerjarenplanning van stad Geraardsbergen;
Gelet op artikel 41 tot en met 44 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
De exploitatiebudgetten worden in het meerjarenplan van stad Geraardsbergen geregistreerd op algemeen rekeningnummer 6491000 en beleidsitem 079000.
De investeringsbudgetten worden in het meerjarenplan van stad Geraardsbergen geregistreerd op algemeen rekeningnummer 66410000 en beleidsitem 079000.
Artikel 1:
De ingediende budgetten 2023 van de Rooms-Katholieke kerkfabrieken goed te keuren.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te sturen aan het centraal kerkbestuur, de financieel directeur en de provinciegouverneur.
Overwegende dat Corina Heylebosch in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) zetelt als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘cultuur’ en dit als plaatsvervangend lid;
Gelet op de e-mail van 20 september 2022 van Corina Heylebosch waarin ze haar ontslag geeft als plaatsvervangend lid binnen de GECORO; dat in deze mail ook Raymond Wauters wordt voorgedragen om als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘cultuur’ in de GECORO te zetelen;
Overwegende dat volgens artikel 304§3 van het decreet lokaal bestuur hoogstens twee derde van de leden van hetzelfde geslacht mag zijn en dat met de beoogde hersamenstelling hier nog steeds wordt aan voldaan;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 1.3.3;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen budgettaire weerslag zal hebben.
Enig artikel:
In toepassing van artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening Raymond Wauters te benoemen om, in vervanging van Corina Heylebosch, als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘cultuur’ (plaatsvervangend lid) te zetelen in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Gelet op de e-mail van de architect van 29 augustus 2022 waarbij hij verzoekt het perceeltje grond, zijnde lot 5, 6a 71ca 85dma groot, deel uitmakend van de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2021169442 van 13 juni 2022, kosteloos over te dragen aan de stad;
Overwegende dat de verkavelingsaanvraag volgende loten omvat: lot 1: perceel voor meergezinswoning met max. 8 woonentiteiten, lot 2: eengezinswoning, loten 3: groenzone en lot 4: wordt uit de verkaveling gesloten. Langs gemeenteweg nummer 15 zal een deel van het terrein worden afgestaan zodat de gemeenteweg er 4 meter breed wordt. Het deel van het terrein binnen de voorziene rooilijn wordt aangeduid als lot 4 en wordt kosteloos afgestaan aan het Lokaal Bestuur;
Gelet op het advies openbare werken van 29 april 2022, waarbij een vrijwillige grondafstand wordt opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag;
Gelet op de aanvraag voorafgaande identificatie (Precad) door de landmeter-expert, op 24 juni 2022;
Gelet op het plan grondafstand van de verkaveling ‘Mijnwerkersstraat 14’ gelegen langs de Mijnwerkersstraat te 9500 Geraardsbergen, kadastraal gekend of voorheen gekend als 15de afdeling – sectie A 225T en deel nr. 228K:
Gelet op het proces-verbaal van opmeting en splitsing, opgemaakt op 15 juni 2022 door de landmeter-expert, met aanduiding van de rooilijn en opgave van de oppervlakte van de wegzate, zijnde 6a 71ca 85 dma groot;
Gelet op de samenvatting PRECAD voor het perceel nummer sie A 228L, afgeleverd op 24 juni 2022;
Gelet op de bodemattesten voor de percelen kadastraal gekend onder afdeling 15, sectie A nrs. 225T en 228K, afgeleverd op respectievelijk 3 oktober 2022 en 27 september 2022;
Overwegende dat de eigenaar, met het verzoek tot overdracht van de wegzate zich definitief en onherroepelijk verbindt de genoemde gronden kosteloos over te dragen aan de stad;
Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de instrumenterend notaris;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Het lokaal bestuur zal lot 4, kadastraal gekend onder afdeling 15 sectie A 225T en deel nr. 228K, 6a 71ca 85dma groot, kosteloos inlijven bij het openbaar domein en er een bestemming van openbaar nut aan geven.
Artikel 2:
Het ontwerp van kosteloze grondafstand wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
Alle kosten, rechten en erelonen van deze akte, met inbegrip de kosten die betrekking hebben op de leveringsplicht van de overdrager, zijn voor rekening van de overdrager. Deze overdracht is kosteloos, alle lasten inbegrepen.
Gelet op de vraag van de eigenaars van het pand gelegen Boskouter 21 te Smeerebbe-Vloerzegem, kadastraal gekend, afdeling 9, sectie A, nummer 104M (6a 49ca groot) , om een omgevingsvergunning te bekomen voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
Overwegende dat de woning bezwaard is met een erfdienstbaarheid non aedificandi als gevolg van de gemeentelijke rooilijn van 30 oktober 1973;
Overwegende dat volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 4.3.8 "... geen vergunning kan verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn (...) is getroffen, ...";
Overwegende dat in afwijking hiervan "... mag een vergunning worden verleend die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit...";
Gelet op de toepassing van dit artikel dat bepaalt dat deze zogenaamde afstand van meerwaarde als last bij een omgevingsvergunning opgelegd dient te worden en via een plaatsbeschrijving in een authentieke akte dient te worden opgenomen, een akte waarin de eigenaar van het betreffende onroerend goed bevestigt onherroepelijk te verzaken aan de vergoeding voor de waardevermeerdering die uit eventuele verbouwingswerken zou voortspruiten, indien hij/zij met het oog op de verwezenlijking van de rooilijn zou worden onteigend na een termijn van vijf jaar te rekenen van de afgifte van de omgevingsvergunning tot het stellen van een stedenbouwkundige handeling;
Gelet op de plaatsbeschrijving van 24 oktober 2022, opgemaakt door de landmeter -expert;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de instrumenterende notaris betreffende afstand van meerwaarde;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009;
Enig artikel:
De ontwerpakte van afstand van meerwaarde voor de woning gelegen te Smeerebbe-Vloerzegem, Boskouter 21 te Smeerebbe-Vloerzegem, kadastraal gekend, afdeling 9, sectie A, nummer 104M (6a 49ca groot) en bijhorende plaatsbeschrijving goed te keuren.
Overwegende dat op 8 juli 2022 de Vlaamse Regering naar aanleiding van de verhoogde klimaatambities op Europees niveau (Fit for 55-pakket) het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) met aangescherpte doelstellingen ten opzichte van LEKP 1.0 lanceerde. Overwegende dat een subsidie van €8.750.000 bovenop de subsidie van het LEKP 1.0 (€24.870.000) zal verdeeld worden over de lokale besturen die intekenen op het vergrote engagement van LEKP 2.0.
Overwegende dat voor 2023 hetzelfde bedrag wordt voorzien, voor 2024 gaat het nog over 5.000.000 euro.
Overwegende dat samengeteld voor deze 3 jaren dus 22.500.000 wordt voorzien.
Overwegende dat, in tegenstelling tot LEKP 1.0 er nog geen financiering gegarandeerd is voor de volgende legislatuur.
Overwegende dat de subsidie via LEKP 2.0 wordt geraamd op 41.538€ voor Geraardsbergen voor het jaar 2022.
Overwegende dat het LEKP 2.0 dezelfde principes volgt als het LEKP 1.0, dat twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau.
Overwegende dat er hierbij wordt verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak.
Overwegende dat beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen aangeven om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
De aangescherpte engagementen voor de lokale besturen omvat:
o Nieuwe uitdaging onder werf 2:
25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
o Nieuwe uitdaging onder werf 3
1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.
Overwegende dat het hier gaat om een inspanningsverbintenis. De wederzijdse engagementen staan duidelijk in het pact en de financiële ondersteuning wordt gekoppeld aan het ondertekenen van het Pact. Het betreft een trekkingsrecht met 50% cofinanciering: we hanteren het “1 euro voor 1 euro”-principe. De financiering via trekkingsrecht veronderstelt dus dat voor elke euro subsidie die de lokale besturen ontvangen, zij zelf één euro moeten investeren.
Lokale besturen dienen een gemeenteraadsbeslissing ten laatste 5 december 2022 in te dienen om aanspraak te kunnen maken op de trekkingsrechten.
Gelet op een brief van Minister Bart Somers van 10 november 2021 waarin hij vraagt om vanaf 5 november 2021 geen nieuwe principiële beslissing meer te nemen die een lokale heffing op masten en sleuven van Elia invoert.
Overwegende dat aan de steden en gemeenten met een dergelijke heffing gevraagd wordt om die tegen 1 januari 2026 volledig af te bouwen;
Gelet op het bestaande belastingreglement op masten en pylonen 2020-2025;
Overwegende dat in het meerjarenplan een jaarlijkse opbrengst geraamd wordt van 175.000 euro voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 (van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025);
Overwegende dat een van de veel gestelde vragen aan het VVSG over het LEKP 2.0 betreft het engagement om geen nieuwe heffingen op masten en sleuven van ELIA te heffen;
Overwegende dat deze vraag luidt: betekent dit dat wij geen belastingen meer mogen innen voor deze masten en sleuven?"
Gelet op het antwoord van de VVSG op deze vraag: In samenspraak met de VVSG en in het kader van een aangescherpt LEKP zien we er op toe dat:
Om de elektrificatie van onze verwarming en mobiliteit te versnellen, dienen heffingen die de elektriciteitsfactuur verzwaren, zoals de Elia-heffing op masten en sleuven, gradueel afgebouwd te worden. Het LEKP 2.0 zet in op een uitdoofscenario, en bevat de doelstelling geen nieuwe heffing meer in te voeren voor masten en sleuven van ELIA. Om gemeentes meer financiële zekerheid te geven, vereist het LEKP 2.0 echter niet dat bestaande heffingen worden afgeschaft. Daarnaast blijft het mogelijk de huidige heffingen die van kracht zijn te laten lopen en te verlengen, op voorwaarde dat de heffing niet stijgt. Toch moedigt het LEKP de lokale besturen aan in deze doelstelling de kostencomponent van energie zoveel mogelijk te verlagen, en zo een omslag te maken naar hernieuwbare energie.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ondertekening van het Burgemeestersconvenant op 27 oktober 2017 betreffende de opmaak van een klimaatplan en uitvoering van het klimaatactieplan;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 19 juni 2018 inzake de goedkeuring van het klimaatplan in het kader van het Burgermeesterconvenant en het project “Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen”, inclusief de daarbij horende maatregelen- en actietabel;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 september 2021 in verband met de toetreding tot het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2020 over het belastingreglement op masten en pylonen 2020-2025.
Vraag tot het nemen van het engagement tot afbouw van de lokale heffingen op elektriciteitsmasten;
Bij ondertekenen van het LEKP 2.0 recht op 41.538 euro in 2022, 41.538 euro in 2023 en 23.736 euro in 2024 aan subsidie. In tegenstelling tot LEKP 1.0 is nog geen financiering gegarandeerd voor de volgende legislatuur. Deze subsidie betreft een trekkingsrecht met 50% cofinanciering: dus het “1 euro voor 1 euro”-principe. De financiering via trekkingsrecht veronderstelt dus dat voor elke euro subsidie die de lokale besturen ontvangen, zij zelf één euro moeten investeren.
Enig artikel:
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Gelet op de hoge energieprijzen;
Gelet op de noodzaak om energie te besparen, zowel om de klimaatdoelstellingen te realiseren als vanuit de noodzaak om kosten te besparen;
Gelet op de nota van 06 oktober 2022 met aandachtspunten bij het dimmen of doven van de openbare verlichting, zoals die genoteerd werden tijdens de infosessie van Fluvius op 04 oktober 2022;
Gelet op het advies van de Milieuraad van 06 oktober 2022 om scenario 1 ‘Energieloze nachten’ toe te passen mits voldoende aandacht voor reflecterende wegmarkeringen en signalisatie. Indien geen akkoord zou gevonden worden tussen de verschillende burgemeesters, adviseert de milieuraad het doven van de interactieve LED-verlichting (scenario 2 - doven);
Gelet op het advies van Politiezone Geraardsbergen-Lierde van 06 oktober 2022;
Gelet op het Burgemeestersoverleg van 07 oktober 2022 tussen alle burgemeesters van het zendgebied ZG5-12 (Geraardsbergen, Brakel, Lierde, Bever, Herzele en Zottegem) en Fluvius, waarbij scenario 1 ‘Energieloze nachten’ (besparingsprogramma D23H5VRZA) door alle burgemeesters principieel goedgekeurd werd;
Gelet op de geraamde energiebesparing voor Geraardsbergen van 282.727 euro, als impact van het doven op zendgebied (scenario 1 ‘Energieloze nachten’);
Gelet op het positieve advies van de dorpsraden van 26 september 2022 om de openbare verlichting te doven, waarbij hun randvoorwaarden evenwel niet haalbaar zijn binnen scenario 1 om technische redenen (met name doven tussen 01.00 u en 05.00 u ’s nachts uitgezonderd oversteekplaatsen, kruispunten en plaatsen waar wegenwerken aan de gang zijn);
Gelet op het voorstel van Fluvius om het doofscenario te laten ingaan bij de overgang naar winteruur en dus te starten op zondagavond 30 oktober 2022;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 24 oktober 2022 tot goedkeuren voor het doven van de openbare verlichting op het grondgebied Geraardsbergen;
Gelet op de brief van Fluvius van 26 oktober 2022 betreffende het standpunt van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) over de impact van het gekozen doofscenario op de gewestwegen, de vereiste aanpassingen aan de sturing van de verlichting van de gewestwegen en het feit dat daardoor de 'Energieloze nachten' nog niet van start kunnen gaan op 30/10;
Gelet op de initiatieven tot doven van de openbare verlichting in andere steden en gemeenten (o.a. sinds 10 oktober 2022: zendgebied Galmaarden-Gooik-Pepingen-Herne; vanaf 30 oktober 2022: Roosdaal, Lennik, Liedekerke, deels Dilbeek, deels Ternat, Linkebeek, Sint-Genesius-Rode, deels Sint-Pieters-Leeuw, Dilbeek, Halle en Beersel);
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op een mogelijke kostenbesparing bij het doven van de openbare verlichting van 282.727 euro op jaarbasis;
Gelet op de mogelijkheid om scenario 1 ‘Energieloze nachten’ (besparingsprogramma D23H5VRZA) snel, kosteloos en zonder interventies ter plaatse te laten uitvoeren door Fluvius,
Enig artikel:
kennis te nemen van het doven van de openbare verlichting volgens het scenario "Energieloze nachten" op het grondgebied Geraardsbergen.
Gelet op de samenwerking sinds 2009 tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en Constructiv voor het project Bouwbaan omtrent tewerkstellingsacties georiënteerd op de bouwsector, voor werkzoekenden woonachtig te Geraardsbergen;
Overwegende dat Constructiv sinds dit jaar geen overeenkomst meer heeft met VDAB en er minder werkzoekenden met interesse voor de bouw zijn waardoor het voor Constructiv moeilijker is om werkzoekenden te koppelen aan openstaande vacatures;
Overwegende dat Constructiv een nieuwe visie en strategie heeft uitgewerkt om in te spelen op de huidige maatschappelijke trends en meer uitgaat van een kwalitatieve dan van een kwantitatieve wijze van rapporteren;
Overwegende dat de nieuwe visie van Constructiv doelt op een duurzame tewerkstelling en loopbaan waarbij acties worden opgezet in de verschillende cruciale momenten in de loopbaan namelijk:
Gelet op de goedkeuring van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst Bouwbaan tot eind 2019 door het College van Burgemeester en Schepenen van 29 april 2019;
Gelet op de goedkeuring van de strategische visie tewerkstelling Concordia 2030 door het College van Burgemeester en Schepenen van 7 september 2021;
Gelet op artikel 56 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de jaarlijkse financieringsovereenkomst van 12.000 euro voorzien in het budget van BI 055000 en AR 61599999,
Enig artikel:
Het project ‘Bouwbaan’ goed te keuren en de samenwerkingsovereenkomst tussen Constructiv en het Lokaal Bestuur Geraardsbergen te verlengen tot en met 31 december 2025.
Gelet op het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid ;
Gelet op het decreet van 15 juni 2018 betreffende de bovenlokale cultuurwerking;
Overwegende dat de oprichting en uitbating van openbare bibliotheken - en a fortiori van bibliotheekfilialen - geen decretale verplichting meer is voor steden en gemeenten;
Overwegende dat het bibliotheekfiliaal slechts 5 uur per week geopend is;
Overwegende dat er slechts 214 leners in het filiaal zijn, waarvan de meerderheid occasioneel, aangezien 150 van hen ook de hoofdbibliotheek frequenteert, zodat er slechts 64 unieke leners zijn die enkel het filiaal bezoeken;
Overwegende dat van die 64 unieke leners er 24 van buiten Geraardsbergen komen, vooral uit Galmaarden en Herne;
Overwegende dat 7 klasjes uit Moerbeke maandelijks het filiaal gebruiken en 6 klasjes uit Viane twee maal per jaar het filiaal bezoeken, maar dat deze klasjes als alternatief vanuit de hoofdbibliotheek pakketten boeken kunnen aangeleverd krijgen;
Overwegende dat het gebouw oud en uitgeleefd is, dat er vochtproblemen zijn, dat het er koud is wegens slecht of niet geïsoleerd, waardoor de verwarmingskosten in deze tijden van dure energie onrustbarend hoog zullen stijgen; de maandelijkse voorschotfactuur is al gestegen van 100 naar 500 euro;
Overwegende dat de nieuwe bibliotheek/kenniscentrum naar verwachting voorjaar of midden 2023 zal open gaan voor het publiek;
Overwegende dat sluiting van het filiaal en de bijhorende personeelsbesparing toelaat om de dienstverlening in de hoofdbibliotheek op termijn uit te breiden, in de vorm van meer openingsuren;
Overwegende dat de sluiting van het filiaal zal gecommuniceerd worden naar de bibliotheekleden, de scholen en de inwoners van Moerbeke;
Overwegende dat een klein deel van de boeken uit Moerbeke kan gerecupereerd worden voor de hoofdbibliotheek, en dat het Autonoom Gemeentebedrijf zal beslissen over de rest, waarbij verkoop de meest voor de hand liggende optie is;
Gelet op het positief advies van de adviesraad van de bibliotheek van 25 oktober 2022;
Decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Decreet van 15 juni 2018 betreffende de bovenlokale cultuurwerking;
Decreet van 28 januari 1974 betreffende de bescherming van ideologische en filosofische strekkingen (cultuurpact);
Overwegende dat de sluiting van het filiaal een jaarlijkse besparing van ongeveer € 5000 inhoudt, personeelskosten niet meegerekend;
Enig artikel:
Het bibliotheekfiliaal te Moerbeke, Edingseweg 202, te sluiten vanaf 1 januari 2023.
Gelet op de klacht van raadslid Bourlau tegen burgemeester Guido De Padt, wegens kennelijk wangedrag en/ of grove nalatigheid, ingediend bij het Agentschap voor Binnenlands bestuur en door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ontvangen op 12 juli 2022;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 8 augustus 2022 ;
Gelet op de brief van 18 oktober 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met hun bevindingen;
De Gouverneur is van mening dat van enige 'grove nalatigheid' of 'kennelijk wangedrag' in casu geen sprake is. Ook van een schending van het inzagerecht lijkt er geen sprake te zijn.
Gelet op artikels 331, 332 en 333 van het decreet lokaal bestuur;
Niet van toepassing,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht wegens kennelijk wangedrag en/ of grove nalatigheid. De Gouverneur is van mening dat van enige 'grove nalatigheid' of 'kennelijk wangedrag' in casu geen sprake is. Ook van een schending van het inzagerecht lijkt er geen sprake te zijn.
Overwegende het spoorvervoersplan dat sinds 12 december 2021 geen rechtstreekse verbinding meer kan garanderen tussen de 3 Dendersteden Aalst-Ninove-Geraardsbergen voor studenten en schoolgaande jeugd;
Overwegende het spoorvervoersplan die geen rechtstreekse verbinding meer kan garanderen tussen Aalst-Ninove-Geraardsbergen met de zone Brussel voor pendelaars;
Overwegende dat het traject Geraardsbergen – Ninove slechts een beperkt aantal rechtstreekse verbindingen voorziet naar de zone Gent zonder overstap in Denderleeuw;
Overwegende dat Ninove en Geraardsbergen behoren tot het GEN-net – het Gewestelijk Expresnet. Het Net dat zorgt voor een vlotte en gemakkelijke toegang tot de hoofdstad en met de stations die binnen het Net gelegen zijn;
Overwegende dat het traject Aalst-Ninove-Geraardsbergen wel degelijk voorzien is van de nodige spoorinfrastructuur om een rechtstreekse verbinding in staat te stellen tussen de drie Dendersteden, de zone Brussel en de zone Gent zonder overstap in Denderleeuw;
Overwegende de talrijk ontvangen klachten van treinreizigers, studenten en schoolgaande jeugd over de slecht afgestemde verbinding en de krappe overstaptijden tussen Denderleeuw/Brussel, Denderleeuw/Aalst, Denderleeuw/Ninove-Geraardsbergen en Denderleeuw/Gent;
Overwegende de vele frustraties bij pendelaars, studenten en schoolgaande jeugd wanneer ze bij vertragingen de overstap missen in Denderleeuw met de treinverbinding naar Aalst, Ninove of Geraardsbergen en de trein vaak voor hun neus zien vertrekken;
Overwegende dat heel wat pendelaars uit de Denderregio door de beperkte dienstverlening met de wagen naar Denderleeuw rijden om daar de trein naar Brussel te nemen;
Overwegende dat deze beperkte dienstverlening in strijd is met de prioritaire opdracht van de Vlaamse overheid in het aanbieden van openbaar vervoer dat een waardig alternatief is voor verplaatsingen met de auto;
Overwegende dat deze beperkte dienstverlening in strijd is met de basisbereikbaarheid en de mobiliteitsswitch die de Vlaamse Overheid wil nastreven;
Artikel 1:
N-VA Geraardsbergen vraagt in de gemeenteraad de goedkeuring voor een schrijven van het gemeentebestuur aan de directie van de NMBS.
Artikel 2:
N-VA Geraardsbergen vraagt in de gemeenteraad dat het schepencollege een gelijkaardig schrijven laat vertrekken vanuit de vervoersregioraad Aalst, in functie van groter draagvlak en gewicht.
artikel 3:
N-VA Geraardsbergen vraagt om in de mobiliteitsvisie 2030 van de vervoersregio Aalst te laten inschrijven dat de spoorverbinding beter moet. Die mobiliteitsvisie zit momenteel in de eindfase van opmaak en de kladversie ligt op dit moment bij alle schepencolleges van de vervoersregio voor.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 4 oktober 2022 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 09/11/2022 om 10:27.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad