Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/09/2023 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor de organisatie van opendeurdag SOS Wilde Dieren op 1 oktober 2023.

Aanwezig: Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Ann Panis, Stephan De Prez, Rurik Van Landuyt, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag via e2e met referentienummer 2023_0299 voor de organisatie van Opendeurdag SOS Wilde dieren, Hoge Buizemont 219B;

Gelet op het overleg met de organisator tijdens de evenementencel van 19 september 2023 waarbij volgend gemeenschappelijk standpunt werd ingenomen:

  • het eenrichtingsverkeer wordt best beperkt in de zone tussen de Voskensstraat en de Zavelstraat en het verkeer wordt toegelaten richting Denderoordstraat
  • in de zone tussen Voskensstraat en Zavelstraat wordt parkeerverbod ingesteld
  • vanaf het kruispunt Zavelstraat/Hoge Buizemont kan geparkeerd worden in de gelijkgrondse berm zodat de rijbaan vrij blijft voor kruisend verkeer;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 waarbij andere verkeersmaatregelen zijn opgenomen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Juridisch kader

Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 56;

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025;

Financieel kader

Het retributiereglement is van toepassing.

De signalisatie wordt geleverd en geplaatst door de dienst uitvoering.

Besluit

Artikel 1:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 betreffende 'Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement: opendeurdag SOS Wilde Dieren op 1 oktober 2023 te Geraardsbergen' wordt opgeheven.

Artikel 2:
Eenrichtingsverkeer in te voeren in de Hoge Buizemont op 1 oktober 2023 van 9 tot 19 uur: tussen Voskensstraat en Zavelstraat wordt verkeer enkel toegelaten richting Denderoordstraat.  Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd als volgt:

  • verkeersborden E3 van kruispunt Voskensstraat tot kruispunt Zavelstraat (beide rijrichtingen)
  • nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C1 ter hoogte van het kruispunt Zavelstraat/Buizemontstraat
  • nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord F19 ter hoogte van het kruispunt Voskensstraat 
  • nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en het verkeersbord F45 en het meldingsbord 'geen doorgang naar Guilleminlaan vanaf Zavelstraat' ter hoogte van de uitrit Hoge Buizemont 247
  • omleiding door middel van verkeersborden F41 via Zavelstraat, Heuvelstraat, N495-Edingseweg, N496-Guilleminlaan
  • nadars voorzien van de meldingsborden 'parkeren enkel toegestaan in de gelijkgrondse berm' vanaf het kruispunt Hoge Buizemont/Zavelstraat tot kruispunt Gaverstraat/Denderoordstraat.

Artikel 3:
De aanvrager is gemachtigd tot het plaatsen van signalisatie op de openbare weg overeenkomstig de vergunning.

Artikel 4:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 5:
Afschrift hiervan voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager over te maken.